مقالات آموزشی سئو

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟ آموزش رفع پنالتی گوگل پاندا

آموزش رفع پنالتی گوگل پاندا

الگوریتم پاندا چیست ؟ آموزش رفع جریمه توسط الگوریتم پاندای گوگل

پنالتی شدن سایت توسط الگوریتم پاندا گوگل یعنی جریمه شدن سایت شما، این به این معنی است که سایت شما توسط الگوریتم گوگل پاندا به‌ عنوان سایت بی‌کیفیت تشخیص داده شده و از نتایج جستجو حذف‌ شده است. البته گاهی اوقات ممکن است اشتباهاتی در الگوریتم پاندای گوگل رخ دهد و سایت‌هایی را جریمه کند.

شما می‌توانید طی مکاتبه با گول از آنها بخواهید که سایت شما را مجدداً بررسی کنند تا در صورت وجود اشتباه، سایت شما به نتایج جستجو بازگردد. در شتاب دی ام روش های رفع پنالتی گوگل پاندا را به شما آموزش خواهیم داد. اما ابتدا باید بدانید الگوریتم پاندا گوگل چیست؟

تاریخچه مختصری درباره الگوریتم پاندا گوگل

 با شتاب دی ام مرجع آموزش جامع سئو همراه باشید تا هر آنچه لازم است در مورد الگوریتم های گوگل بدانید. پاندا گوگل برای اولین بار در فوریه 2011 به عنوان بخشی از تلاش گوگل برای حذف روش های سئو کلاه سیاه و محتوای ضعیف و بی کیفیت راه اندازی شد.

بهترین موتور جستجوی دنیا در سال 2009 الگوریتم کافئین گوگل را معرفی و در اواخر دهه 2010 بعد از بروزرسانی الگوریتم گوگل کافئین، باعث افزایش سرعت ایندکس در نتایج جستجو شد. این بروزرسانی که قرار بود تحولی عظیم در نتایج جستحو داشته باشد باعث بروزمشکلات جدیدی گردید. الگوریتم کافئین باعث سرعت ایندکس و رتبه بندی محتواهای ضعیف و بی کیفیت شد.

سرعت ایندکس موتور جستجوی گوگل باعث شد مزارع محتوایی و شبکه های بلاگی با استفاده از روش های مشهور سئوی کلاه سیاه و تولید محتوای ماشینی و مهندسی شده به صفحه اول سرپ نفوذ کنند. وب سایت های مزارع محتوا، صفحات جدید و بی کیفیتی بودند که توجهی به نیاز و هدف جستجو کاربر نداشته بلکه هدف اصلی آنها فقط برای افزایش رتبه و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل بود.

آنها معمولاً با فریبکاری، شناسایی و استفاده از محدودیت موتورهای جستجو محتوای نامربوط یا بی‌کیفیت را به کاربران ارائه می دادند. منطق مستقیم پشت مزارع محتوایی از بدست آوردن رتبه های برتر در موتورهای جستجو کسب درآمد از طریق تبلیغات انبوه بود. در آن زمان، شکایات کاربران در مورد نفوذ فزاینده “مزرعه های محتوا” بیداد می کرد.

بررسی الگوریتم پاندا مهمترین الگوریتم گوگل

بررسی الگوریتم پاندا مهمترین الگوریتم گوگل

الگوریتم پاندا گوگل که با نام Google Panda نیز شناخته می‌شود برای اولین بار در فوریه سال 2011 معرفی شد. هدف از این الگوریتم افزایش بیشتر کیفیت نتایج جستجو و از بین بردن تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه بود که تا آن زمان به‌شدت از آن‌ها استفاده می‌شد.

آن زمان سایت‌های اسپم به‌شدت در اینترنت رواج داشتند و کاربران را به سمت تبلیغات زیاد و آزاردهنده هدایت می‌کردند، همین امر باعث شد که مدیران ارشد گوگل به فکر راه‌حلی باشند تا جستجوگر، سایت‌های باکیفیت و مناسب را در نتایج جستجو مشاهده کند.

با راه اندازی و بروزرسانی‌های مداوم پاندا، کیفیت نتایج سرپ گوگل به طور قابل توجهی بهبود یافت. بنابراین الگوریتم گوگل پاندا در خدمت بهبود تجربه کاربری بهترین موتور جستجوی دنیا قرار گرفت. اگر کیفیت نتایج ارگانیک گوگل بهتر شود، کاربران به تبلیغات اینترنتی در این موتورجستجو یا وب سایت های تبلیغ دهنده، بیشتر اعتماد خواهند کرد.

این الگوریتم بر اساس بررسی صفحه به صفحه سایت‌ها، ایجاد شده و محتوای داخلی آنها را ارزیابی می‌کند. الگوریتم گوگل پاندا تقریباً 12٪ از کل نتایج جستجو را تغییر و کل صنعت سئو را تحت تاثیر قرار داد. پاندا با آغاز جنگ گوگل علیه سئوی کلاه سیاه یکی از بزرگترین اتفاقات مهم در تاریخ این غول موتور جستجو را رقم زد. از آن سال به بعد گوگل مدام الگوریتم پاندا را بروز رسانی کرد و موارد جدید را به آن اضافه تا به الگوریتم اصلی گوگل که امروزه از آن صحبت می‌شود تبدیل گردید.

بنابراین اکنون زمان خوبی برای ارزیابی مجدد گوگل پاندا و بررسی معنای آن در سئو است. با تبدیل شدن پاندا به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل، دیگر به‌روزرسانی‌های جداگانه‌ای را برای این الگوریتم شاهد نخواهیم بود. این بدان معناست که به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی (که چندین مرتبه در سال اتفاق می‌افتد) ممکن است ادامه راه این الگوریتم به همان شیوه باشد.

چرا گوگل نام این الگوریتم را پاندا گذاشته است؟

“آمیت سینگال” معاون ارشد سابق شرکت گوگل که یکی از همکاران و رئیس بخش گوگل بوده فاش کرد، نام این الگوریتم برگرفته از مهندس گوگل بنام ناونیت پاندا (Navneet Panda) است. ناونیت در مؤسسه فناوری هند، بخش ریاضیات تحصیل و از ژانویه 2007 یک مهندس نرم افزار در شرکت گوگل بوده و بر روی بهبود کیفیت و تجربه کاربری، هدف کاربر از جستجو، و جستجوی محلی فعالیت می‌کرد.

تا به اینجای مقاله درباره تاریخچه ی الگوریتم پاندای گوگل صحبت کردیم. با شتاب دی ام همراه باشید تا درباره وظایف الگوریتم پاندا گوگل بیشتر بدانید.

وظایف الگوریتم پاندا

وظایف الگوریتم پاندا

همانطور که می دانید هر قسمت از گوگل وظایف مشخصی دارد و زمانی که این الگوریتم ساخته شد وظایف آن مشخص شد تا عملکرد خوبی بر روی آن ها داشته باشد. این الگوریتم وظیفه اعطای شاخص کیفیت برای رتبه بندی به صفحات را بر عهده دارد که یک فاکتور مهم برای قرار گرفتن در سرپ است.

معیارهای طبقه بندی آن بیش از هر چیز مبتنی بر تفکر “انسانی” است. برای مثال به نظر شما این سایت قابل اعتماد است؟ مشخصات بانکی خود را در اختیار آن قرار می دهید؟ آیا محتوا مرتبط است؟ آیا تبلیغات با تجربه کاربر تداخل دارد؟ و غیره.

تشخیص محتوای ضعیف یا وب سایت های با کیفیت پایین در دنیای وب ممکن است برای کاربر آسان باشد، اما برای موتورهای جستجو این فرآیند بسیار دشوار است. آمیت سینگال، معاون جستجو در گوگل، به مجله Wired گفت که برای حل این مشکل پیچیده، فرآیند باید تا حد امکان علمی و ریاضی باشد. سپس محققان گوگل مجموعه‌ای دقیق از سوالات را برای آزمایش‌کنندگان وب‌سایت ها مطرح تا مجموعه‌ای از دامنه‌ها را بررسی کنند.

گوگل به طور مداوم سیگنال‌ها و معیارهایی که برای تعیین ارزش و رتبه بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند را تغییر داده و بروزرسانی می کند. این امر به گوگل امکان می‌دهد که با تمایز محتوای خوب از بد به طور مداوم تجربه کاربری عالی را ارائه دهد. در واقع، برخلاف الگوریتم پنگوئن گوگل همه وب‌سایت‌ها می‌توانند به طور بالقوه در دید پاندا قرار بگیرند؛ زیرا این الگوریتم با بروزرسانی های مداوم خیلی فراتر رفته و دیگر فقط محتوای تکراری را بررسی نمی‌کند.

عوامل بسیار مهمی که الگوریتم پاندای گوگل به آنها توجه می کند، به طور خلاصه عبارتند از:

  • استفاده از کلمات کلیدی غیر مرتبط با موضوع اصلی
  • کلمات کلیدی و محتوایی که به کاربران کمک نمی کند
  • محتوایی بیش از حد مشابه یعنی چند پست با موضوعاتی مشابه
  • صفحاتی با استفاده از محتواهای اسپم و هرزنامه
  • نظرات هرزنامه یا نظراتی که در آن کاربران بدون دلیل با یکدیگر بحث می کنند
  • فیدهای RSS دوباره منتشر شده
  • صفحات با تبلیغات زیاد یا لینک های خروجی زیاد و نامرتبط
  • عدم استفاده درست از گرامر زبان
  • تعداد زیادی لینک خراب (404 لینک) و لینک شکسته

از نظر گوگل، الگوریتم پاندا به معنای محتوای ضعیف، بسیار کوتاه و بی فایده است. اما واقعاً آپدیت این الگوریتم به چه معناست و چه نوع محتوایی احتمالاً هدف به‌روزرسانی آن قرار خواهد گرفت؟ بنابراین، شاخص هایی وجود دارد که احتمالاً الگوریتم پاندای گوگل را بروزرسانی می کنند. ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشد، اما اینها مواردی هستند که نیاز به توجه فوری دارند.

چه عواملی برای آپدیت پاندا مهم است؟

عدم کیفیت مناسب یک وب سایت از نظر سئو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه با شتاب دی ام درباره دلایل ضعف‌های یک وب سایت و شاخص‌هایی که پاندای گوگل می تواند یک وب سایت را بی کیفیت طبقه بندی کند بیشتر بدانیم.

محتوای بدون ارزش افزوده: این می تواند محتوای تکراری، متن های کپی شده از سایت های دیگر یا به اصطلاح محتوای ضعیف (Thin Content) باشد.

سیگنال های منفی کاربر: نرخ پرش بالا یا مدت زمان کمتر بازدید می تواند سیگنال هایی باشد که فیلتر کیفیت را فعال می‌کند.

ارتباط نامتعادل تبلیغات با محتوا: اگر بلوک‌های تبلیغاتی قسمت های مختلفی از وب سایت را اشغال کرده باشد، می تواند تجربه ناخوشایندی را برای کاربر ایجاد کند.

چگالی بالای کلمات کلیدی: یک محتوا باید هدف و ارزش افزوده برای کاربر داشته باشد نه اینکه محتوا فقط یک کلمه کلیدی با چگالی بالا را مورد هدف قرار دهد، این می تواند نشانه ای از محتوای ضعیف باشد.

اطلاعات متا نامربوط: اگر عناصری مانند عنوان یا توضیحات با محتوای سایت مطابقت نداشته باشند یا بیش از حد مملو از کلمات کلیدی باشند، این می تواند سیگنال های کیفیت منفی برای پاندای گوگل باشد.

لینک های ورودی با کیفیت پایین: اگر وب سایتی بک لینک نداشته یا بک لینک هایی با کیفیت پایین دارد، می تواند دلیلی بر یک وب سایت بی کیفیت برای گوگل پاندا باشد.

صفحاتی که بهینه نشده اند:

این صفحات به طور کامل اهمیت سئو را نادیده می گیرند و کاربر پسند نیستند. آنها معمولا هیچ تحقیقی در مورد کلمه کلیدی انجام نداده اند، محتوای آنها بی کیفیت است و هیچ توضیحات متا ندارند.

تبلیغات آزاردهنده:

عامل دیگری که باعث جریمه پاندا می شود، نسبت تبلیغات بالا به محتوا است. پاندا به محتوای باکیفیت اهمیت می دهد. اگر سایت شما کاربر نهایی را با تعداد زیادی تبلیغات بمباران می کند که حواس وی را از محتوا منحرف نموده، باید نگران برخورد خشن پاندا باشید.

اهداف آپدیت پاندا چیست؟

اهداف آپدیت پاندا چیست؟

هدف از آپدیت الگوریتم پاندا افزایش کیفیت نتایج جستجو و رضایت کاربران است. با به‌روزرسانی پاندا، جستجوگر وب‌سایت‌های باکیفیت بیشتری را در نتایج جستجو می‌بیند، زیرا وب‌سایت‌های با کیفیت پایین به انتهای صفحات نتایج جستجو (SERP) منتقل می‌شوند.

هر صفحه باید هدفی برای کاربر نهایی داشته باشد، نه اینکه فقط برای یک کلمه کلیدی خاص به دنبال کسب رتبه باشد. پاندا می تواند بر تک تک صفحات با محتوای ضعیف تأثیر بگذارد و در موارد فاحش، به طور بالقوه ارزش کل دامنه را به دلیل الگوهای مکرر محتوای ضعیف، تکراری و بی‌کیفیت کاهش دهد. همیشه مراقب باشید به طور ناخواسته محتوای تکراری در وب سایت تان منتشر نکنید.

مراقب نسبت تبلیغات خود باشید تا مطمئن شوید که زمان بارگذاری و تجربه کاربری شما توسط تبلیغات بیش از حد صدمه نمی بیند. از ابزار گوگل وب مستر برای اطمینان از عملکرد بهینه وب سایت و ارائه بهترین تجربه ممکن برای کاربر استفاده کنید.

به روز رسانی این الگوریتم اهداف بسیار روشنی داشت و آن کاهش رتبه برای سایت هایی که ارزش افزوده کمی برای کاربران ارائه کرده اند، ازمطالب کپی شده سایت های دیگر استفاده نموده، غیر قابل اعتماد تلقی شدند، زیاد مفید نبودند، نسبت بالای تبلیغات به محتوا داشتند، به عبارت جستجو بی ربط بودند. همچنین رتبه بندی بهتری برای سایت هایی که ارائه محتوای با کیفیت بالا برای کاربران داشتند و حاوی اطلاعات اصلی، مانند تحقیق، گزارش، تجزیه و تحلیل، جدول، مقایسه و … هستند.

همان طور که در قسمت عوامل مهم برای بروزرسانی های پاندا یک سری موارد را به صورت خلاصه توضیح دادیم، اما در قسمت اهداف آپدیت پاندا به طور کامل و دقیق باید بدانیم به روز رسانی های گوگل پاندا چه وب سایت هایی را مورد هدف قرار می دهد.

پاندا چه وب سایت ها و محتوایی را هدف قرار می دهد؟

  • وب‌سایت‌هایی با محتوای نازک
  • محتوای تکراری
  • فقدان قدرت و اعتبار لازم
  • کیفیت پایین محتوای تولید شده توسط کاربر
  • تبلیغات بیش از حد و مزاحم
  • فیدهای محصول وابسته

دلایلی که توسط الگوریتم پاندا پنالایز می‌شوید

دلایلی که توسط الگوریتم پاندا پنالایز می‌شوید

درباره پنالتی و جریمه شدن توسط گوگل پاندا باید بیشتر بدانید. الگوریتم پاندا روش‌های زیادی را برای پنالایز شدن در دل خود جای‌داده است با این حال برخی از این روش‌ها خیلی سخت‌گیرانه نیست و کمتر سایتی پیدا می‌شود که این استانداردها را نداشته باشد. برای جلوگیری از جریمه شدن سایت توسط پاندا باید روش‌های جلوگیری از پنالتی شدن سایت توسط گوگل را به‌خوبی در سایت خود پیاده‌سازی کنید.

1- محتوای بد

اولین کاری که باید انجام دهید، اگر می خواهید مورد جریمه پاندا قرار بگیرید، داشتن محتوای بد است. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد یکی از روش‌های جلوگیری از پنالایز شدن تولید و ارائه محتوای خوب است. با این حال محتوای بد شامل چه مواردی است و چه محتوایی بد نامیده می‌شود؟ ما در این مقاله محتوای بد را به شش دسته تقسیم کرده ایم:

  • محتوای کم و بسیار کوتاه

تولید محتوای متنی با کیفیت بالا همیشه یک عامل اساسی برای رتبه بندی سایت ها است. بسیاری از صفحاتی که محتوای کم دارند یا در محتوای آنها فقط چند جمله وجود دارد، بدون شک به سایت آسیب زیادی وارد می کنند و رضایت کاربران را جلب نمی کنند. به همین دلیل یکی از وظایف مهم الگوریتم پاندا گوگل حذف این سایت هاست. اگر نمی خواهید سایت شما دچار این مشکل شود، سعی کنید مطالب کامل تری را در وب سایت منتشر کنید که متن های طولانی تری دارند.

  • محتوای تکراری

صفحاتی با محتوای بسیار مشابه یا دقیقاً یکسان که از یک وب سایت در وب سایت دیگر کپی شده است و ممکن است چندین بار در نتایج جستجو ظاهر شود. محتوای تکراری ممکن است داخل سایت نیز اتفاق بیفتد که بسیار شایع می باشد. برخی از مطالب بنا به دلایلی ممکن است چندین بار به شکل های مختلف در یک وب سایت تکرار شوند یا بیش از یک بار در سایت آپلود  شوند. در این صورت الگوریتم پاندا گوگل وظیفه دارد محتوای آن سایت را جریمه و نادیده بگیرد که در نتیجه در صفحات اول نتایج جستجو یافت نمی شود.

به عنوان مثال: فرض کنید یک وب سایت دارای تعداد زیادی صفحه برای خرید کفش است و هر صفحه دارای محتوای یکسانی است که فقط سایز آن عوض شده است. طبق به‌روزرسانی الگوریتم پاندا، این مورد تکراری در نظر گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید الگوریتم پاندا گوگل شما را از نتایج گوگل حذف نکند باید در مطالبی که از سایت‌های دیگر کپی کرده‌اید همیشه در پایان منبع اصلی را معرفی کنید. یا اگر محتوای فوق برای کسب و کار و کاربران شما ضروری است، می توانید محتوای فوق را نوایندکس کنید.

  • محتوایی با کیفیت پایین

یکی از وظایف دیگر الگوریتم پاندا گوگل تشخیص محتوای بی کیفیت و حذف آن وب سایت از نتایج جستجو است. به عنوان مثال، محتوایی که مشکلات املایی و گرامری زیاد و همچنین اطلاعات نامعتبر و نادرست دارد، الگوریتم پاندا آنها را به سرعت شناسایی و از نتایج جستجو حذف می کند.

محتوای بی‌کیفیت ارزش کمی دارد و باعث می شود نیاز کاربران را رفع نکند، بنابراین کاربران به سرعت از آن سایت خارج می شوند. خروج سریع کاربر از سایت و بازگشت به صفحه اصلی نتایج باعث افزایش نرخ پرش شده که در نتیجه با کاهش رتبه توسط الگوریتم پاندا مواجه خواهید شد. برای حل این مشکل بهتر است محتوای موثر و کاربردی برای رفع نیاز کاربران در سایت خود منتشر کنید تا زمان ماندگاری کاربر در سایت شما افزایش یابد.

  • تکرار بیش از حد کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی و استراتژی صحیح برای بهبود سئوی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. اما اگر ببیش از حد در محتوای خود از کلمات کلیدی استفاده کنید در این صورت به راحتی توسط پاندا جریمه می شوید. استفاده مناسب از کلمات کلیدی یکی از روش‌های کسب رتبه مناسب توسط گوگل است.

با تکرار بیش از حد و مهندسی شده کلمات کلیدی، گوگل به‌سرعت محتوا شما را بی‌کیفیت تشخیص داده و فرآیند جریمه شدن شما سرعت بالاتری می‌گیرد. نکته جالب این است که حتی اگر محتوا را هم مجددا به‌روزرسانی کنید بازهم الگوریتم پاندا به شما مشکوک بوده و مدام محتوای شما را چک می‌کند. به همین دلیل محتوای سایت شما باید ارتباط مناسبی با سایت شما داشته باشد.

  • محتوای نامعتبر

فقدان محتوای قابل اعتماد، یکی از موارد دیگری است که الگوریتم پاندا گوگل روی آن حساسیت زیادی دارد و همچنین آن را حذف می کند. اگر از مطالبی در سایت خود استفاده می کنید، باید نام منبع را در انتهای آن ذکر کنید. در غیر این صورت، گوگل محتوای شما را نمی‌پذیرد و آن را نامعتبر می‌شناسد. این مورد در سایت ها و مطالب پزشکی بیشتر دیده می شود و مطالب باید از نظر علمی قابل تایید باشد.

  • عدم ارتباط عبارت جستجو با محتوا (Content Relevance)

ارتباط محتوای صفحه با عبارات جستجو شده کاربر یکی از مهم ترین موضوعات در شیوه نامه گوگل است که الگوریتم پاندا این مورد را ارزیابی می کند. در برخی موارد ممکن است که شما در مورد یک محتوا جستجو کرده و با ورود به آن سایت، محتوای مورد نیاز خود را پیدا نکرده باشید. الگوریتم پاندا وظیفه حذف این سایت از نتایج را دارد.

برای هر درخواست جستجو، موتورهای جستجو ارزیابی می‌کنند که کدام وب‌سایت‌ها در فهرستشان بهتر می‌توانند نیازهای کاربر را برآورده کنند. برای انجام این کار، الگوریتم‌ها ارزیابی می‌کنند که وب‌سایت‌های موجود در فهرست چقدر با آنچه کاربر به دنبال آن است مطابقت دارند. در عین حال، ویژگی های هر وب سایت نیز در نظر گرفته می شود. الگوریتم گوگل پاندا برای نشان دادن ارتباط یک وب سایت در رابطه با یک عبارت یا موضوع جستجوی خاص استفاده می شود. 

  • محتوای تولید شده توسط ربات

اغلب سایت‌ها با تعداد زیادی از صفحاتی سروکار دارند که باید برای آنها محتوا تولید کنند. یک راه آسان تولید محتوای اتوماتیک توسط رباتهاست. این محتواها گاها به صورت انبوه منتشر می شوند. البته شاید همیشه قادر نباشید برای هر صفحه یک متن اختصاصی بنویسید، اما می بایست محتوا را شخصی‌سازی کنید.

هر محتوایی که به طور خودکار توسط یک فرآیند رایانه ای یا سایر ابزارهای غیرانسانی تولید می شود که بیشتر برای هدف دور زدن گوگل بدون توجه به نیاز کاربران و باکیفیت پایین تولید می شوند توسط این الگوریتم جریمه می شوند. شما باید سعی کنید تا حد امکان محتوای مناسب را در اختیار کاربران قرار دهید.

2- رفتار کاربران در سایت شما

همانطور که ممکن است مقاله مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی سایت که اخیرا منتشر کرده ایم را خوانده باشید، متوجه شدید گوگل به سیگنال‌های تجربه کاربر اهمیت زیادی می‌دهد. یکی از مواردی که باعث می‌شود توسط پاندا جریمه شوید بررسی رفتار کاربران در سایت شما توسط گوگل است. گوگل تمام رفتارها و حرکات کاربران در سایت‌ها که برخی از آنها عبارتند از سهولت ناوبری، کاربر پسند بودن، پاسخگویی و سرعت بارگذاری صفحه و … را زیر نظر دارد.

اینکه در یک صفحه چه مقدار زمان سپری می‌کنند و بعد از چند ثانیه از یک سایت خارج می‌شود همه توسط گوگل بررسی و نظارت می‌شود. بر اساس این موارد الگوریتم پاندا سایت‌ها را بر اساس کیفیت، اعتبار دهی و … دسته‌بندی می‌کند. رفتار کاربران با توجه به متغیرهای زیر برسی می‌شود، بنابراین اگر می خواهید از برخورد پاندا در امان بمانید، حتما موارد زیر را توجه کنید:

  • نرخ کلیک پایین

نرخ کلیک درصدی از میزان نمایش که منجر به کلیک شده است. نرخ کلیک خوب نشان دهنده ارتباط مستقیم جستجوی کاربر و محتوای شما در سرپ است. نرخ کلیک پایین نشان دهنده مشکلاتی است که باید بررسی کنید. حتی اگر رتبه خوبی بدست آوردید اما نرخ کلیک شما پایین است، شما از اهداف و شاخص های کلیدی عملکردتان دور شده اید.

البته نرخ کلیک بالا عامل اصلی موفقیت نیست و باید بیشتر بر روی افزایش نرخ تبدیل فعالیت کنید. مقایسه اصلی باید با CTR رقبای شما برای یک کلمه کلیدی خاص باشد. به هر حال، نرخ کلیک کمتر از یک رقیب به این معنی است که گوگل صفحه شما را کمتر از صفحات وب سایت سایر شرکت های رقیب می بیند. نرخ کلیک  وب سایت شما نشان دهنده تعامل کاربر با محتوای شما است.

  • نرخ پرش بالا

نرخ پرش زمانی بالاست که کاربر روی لینک شما کلیک می کند اما به سرعت بدون هیچ گونه تعاملی به صفحه نتایج جستجو باز می گردد. مردم معمولاً برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید، دریافت خدمات و … وارد وب سایت شما می شوند. اگر محتوای شما نیازهای آن‌ها را برآورده نکند، آنها احتمالاً یک سایت رقیب با محتوای بهتر پیدا می کنند.

اگر نرخ پرش صفحه ای از سایت شما در گوگل آنالیتیکس بالا باشد و نرخ تبدیل پایینی دارد، این یک زنگ خطر است و باید فوراً به آن رسیدگی کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان خود را به طور کامل درک می کنید. مهمتر از همه، تمام تلاش خود را بکنید تا بفهمید چرا مردم سایت شما را به وب سایت رقیب دیگری ترجیح می دهند.

  • زمان حضور کم در سایت (Low Time On Site)

مدت زمان حضور در سایت عبارت است از متوسط زمانی که کاربران صرف مشاهده یک  صفحه خاص یا مجموعه ای از صفحات می کنند. این زمان از لحظه ای که کاربر وارد یک صفحه می شود یا به اصطلاح  فرود می آید و تا زمانی که برای رفتن به صفحه بعدی کلیک می کند محاسبه می شود. یکی از ایرادات این معیار این است که گوگل فقط می تواند زمان بین حضور در یک صفحه و رفتن به صفحه دیگر را در سایت شما ثبت کند.

بنابراین اگر شخصی وارد سایت شما شود و سپس آن را ترک کند، گوگل زمان را اندازه گیری نمی کند. اگر کاربران به طور کلی زمان زیادی را در سایت شما صرف نمی کنند این نشانگر محتوای بی کیفیت و نامرتبط است. مهم است که توجه داشته باشید، زمان ماندن و نرخ پرش دو چیز متفاوت هستند. نرخ پرش زمانی اتفاق می افتد که کاربر روی یک صفحه کلیک می کند و تقریباً بلافاصله سایت را ترک می کند.

  • تعداد کم بازدیدکنندگان بازگشتی (Low amount of Returning Visitors)

بازدیدکنندگان بازگشتی عبارت است از زمانی که یک کاربر بیش از یک بار در زمان های مختلفی از وب‌سایت شما بازدید کند. بسیاری از صاحبان وب سایت بر روی بازدیدکنندگان جدید وب سایت خود تمرکز می کنند. اما آنها اغلب فراموش می‌کنند که بازدیدکنندگان بازگشتی با برند شما آشنا هستند و تبدیل آن‌ها آسان‌تر است. بازاریابان آنلاین تمایل بیشتری برای جذب مشتریان جدید در یک کسب و کار دارند زیرا موفقیت را با تعداد مشتریان جدیدی که وارد سایت شده اند می سنجند.

با این حال مشتریان بازگشتی برای یک تجارت، بسیار مهمتر از بازدیدکنندگانی هستند که برای اولین بار مراجعه می کنند. در واقع جذب مشتریان جدید 5 برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی هزینه دارد. در بیشتر موارد، بازگرداندن مشتریان قبلی به سایت شما رایگان یا ارزان تر از جذب مشتری جدید می باشد. احتمال خرید بازدیدکنندگان بازگشتی خیلی بیشتر است.

 کسانی که به سایت شما باز می گردند به شما اعتماد پیدا کرده اند و دقیقا می دانند برای چه چیزی بازگشته اند. مشتریان بازگشتی ممکن است با توصیه کردن کسب و کار شما به دوستان و اطرافیان شان، فروش بیشتری را برای شما رقم بزنند.به عبارت دیگر، مشتریان بازگشتی بیشتر خرید می کنند و در عین حال به بودجه بازاریابی بسیار کمتری نیاز دارند.

  • عدم دسترسی آسان (Bad Usability)

اگر سایت شما دسترسی اطلاعات خاص را برای کاربران دشوار کرده یا اگر برای مشاهده در اندازه های مختلف بهینه نشده است، شما تجربه کاربری بدی را به کاربران تان تحمیل خواهید کرد. دسترسی آسان و سریع قسمت های مختلف وب سایت به این معنی است که یک سایت به طور یکسان برای همه افراد قابل دسترسی است. 

در حالت ایده آل، اگر طراحی وب سایت شما باعث تعامل و ناوبری کاربر شود، وب سایت شما قابلیت دسترسی و استفاده بالایی دارد. از نظر ترکیب یک وب سایت در جهت کسب و کار، قابلیت استفاده از وب سایت بسیار مهم است. قابلیت پیمایش راحت وب سایت، تجربه خوبی را برای بازدیدکنندگانی که ممکن است مشتریان بالقوه باشند، ایجاد می کند و بازدیدکنندگان را قادر می سازد تا به سرعت آنچه را که جستجو کرده پیدا کنند. بنابراین، اگر می خواهید وب سایت شما در سرپ رتبه بالاتری داشته باشد، در جهت بهبود قابلیت دسترسی راحت آن تلاش کنید.

  • طراحی یا چیدمان (Design/Layout)

طراحی و چیدمان وب سایت، درواقع قرار گرفتن تمام عناصر بصری در یک صفحه وب است. از طریق طراحی و چیدمان عناصر صفحه، می‌توانیم ارتباط بین آنها را برای انتقال بهتر تجربه کاربر کنترل کنیم. طراحی و چیدمان وب سایت اولین تصویر را در مورد سایت شما برای مخاطب ایجاد می کند. طراحی و چیدمان یک وب سایت ممکن است جذاب باشد، اما اگر سئو پسند نباشد، نمی تواند رتبه های بالاتری را در لیست نتایج موتورهای جستجو به دست آورد.

سایت‌هایی وجود دارند که بیش از حد فانتزی هستند و زمانی که کاربران وارد آن سایت‌ها می شوند بدون حتی یک کلیک خارج می شوند. «نزدیکی»، «هم‌ترازی»، «اندازه مناسب دکمه‌ها»، «طراحی در نسخه وب و موبایل»، «تاپوگرافی» و «کنتراست» از اصول اولیه طراحی صفحات وب محسوب می‌شوند و تکنیک‌های مؤثری برای بهبود سلسله‌مراتب بصری و خوانایی می‌باشند و در نتیجه تأثیری قوی بر کاربر می‌گذارند.  وب سایت هایی با طراحی ضعیف و مملو از محتوا و تصاویر بی کیفیت؛ غیرحرفه ای به نظر می رسند. یک وب سایت با طراحی غیراصولی و زشت، باعث خواهد شد، مشتریان شما کسب و کار شما را جدی نگیرند و به سرعت از سایت شما خارج شده، در نتیجه اعتبار برند شما نزد مشتریان و همچنین موتور جستجوی گوگل کاهش خواهد یافت.

  • ناوبری وب سایت (Navigation)

ارائه یک ساختار ناوبری بهینه شده برای دسترسی راحت کاربر به قسمت های محتلف سایت یک اصل اساسی است. ناوبری سایت باید کاربرپسند باشد تا کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را در کمترین زمان ممکن پیدا کنند. یعنی حرکت از یک قسمت به سایر قسمت ها و یک مرحله به مراحل دیگر سایت باید ساده و سریع باشد. ناوبری وب سایت یکی دیگر از عوامل مهمی است که می تواند بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر بگذارد.

بنابراین، طراحی نقشه سایتی که بتواند صفحات وب سایت شما را برای خزیدن و ایندکس شدن توسط روبات های موتور جستجو آسان تر کند، بسیار مهم است. ناوبری مناسب نه تنها سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه می کند، بلکه از دیدگاه کاربر نیز، تجربه بسیار خوبی است که صفحات وب را به راحتی پیمایش کند. ناوبری سایت شما باید به افزایش ترافیک و رتبه شما کمک کند.

  • نسخه موبایل (Mobile version)

لازم نیست که به شما یاداوری کنیم بهینه سازی سایت برای نسخه های موبایلی چقدر مهم است، زیرا احتمالا این موضوع را در بیشتر منابع آموزش سئو خوانده باشید. بنابراین از نظر تجربه کاربری، توصیه می‌کنیم مطمئن شوید که نسخه موبایل برای وب سایت شما فعال می باشد. امروزه اکثر کاربران سایت‌ها را، کاربران گموبایل تشکیل می‌دهند. پس سایت شما باید برای کاربران گوشی‌های تلفن همراه و تبلت ها بهینه‌شده باشد.

این بهینه سازی با نام ریسپانسیو بودن برای موتورهای جستجو مشخص می‌شود. یکی از روش‌های جلوگیری از پنالتی شدن سایت توسط گوگل این است که سایت شما از ریسپانسیو بودن مناسبی برخوردار باشد.  

  •  خطاهای 404

یک تجربه کاربری عالی به این معنی است که بازدیدکنندگان شما همیشه در اولین تلاش و بدون هیچ خطایی دقیقا همان چیزی را که می‌خواهند پیدا ‌کنند، درست است؟ واقعیت این است که اشتباهات اتفاق می افتد. هر سایتی قرار است خطای 404 داشته باشد.

هنگامی کاربر بر روی لینک حذف شده ای کلیک می کند که صفحه ای برای آن وجود ندارد، منتقل شده یا دیگر در دسترس نیست با خطای 404 مواجه خواهد شد. زمانی که کاربران با تعداد زیادی از صفحات 404 روبرو می شوند، سایت را ترک خواهند کرد. برای جلوگیری از این امر، صفحات خطای 404 را بهینه کنید، مثلا آدرسی که دیگر وجود ندارد را بر روی آدرس جدید ریدایرکت کنید.

یک صفحه جذاب 404 به شما فرصتی می دهد تا بازدیدکنندگان را با برند خود آشنا کرده و یک تجربه کاربری عالی ایجاد کنید که باعث شود آنها در کل وب سایت شما به جستجوی مطالب مرتبط بپردازند. صفحه 404 نباید پایان سفر بازدیدکننده باشد. آنها نباید مجبور شوند پنجره را ببندند، بلکه باید به صفحه دیگری در سایت هدایت شوند.

  • متا تگ رفرش

یک متا تگ رفرش می تواند برای تعیین مدت زمانی استفاده شود که پس از آن صفحه وب شما به طور خودکار به روز یا به یک صفحه جدید منتقل شود. تغییر مسیر متا تگ رفرش یک تغییر مسیر سمت مشتری است، برخلاف ریدایرکت‌های 301 و 302 که روی وب سرور اتفاق می‌افتد. یک تغییر مسیر تگ متا به مرورگر دستور می‌دهد تا پس از یک بازه زمانی مشخص به صفحه وب دیگری منتقل شود. متأسفانه برخی از تگ متا رفرش برای بارگذاری مجدد صفحات با تبلیغات روی آنها سوء استفاده می کنند که اغلب منجر به تجربه بد بازدیدکنندگان وب سایت می شود.

با استفاده از این تگ ممکن است کاربر به صفحه‌ای فرستاده شود که وجود ندارد یا مسیر آن اشتباه است. همچنین ممکن است سواستفاده صورت گیرد و به صفحه ای نامرتبط منتقل شود که کاربر مجبور به ترک صفحه شود. تغییر مسیر می تواند باعث سردرگمی شود و بازدید کننده را متقاعد کند که مشکلی در وب سایت وجود دارد.

اگر نیاز به تغییر مسیر کاربران از یک آدرس قدیمی به یک آدرس جدید دارید، به جای استفاده متا تگ رفرش از تغییر مسیر سمت سرور 301 استفاده کنید. این بهترین نتایج را تضمین می کند. تغییر مسیر سرور 301 موتورهای جستجو را از جایگزینی مطلع و رتبه صفحه قدیمی را به صفحه جدید منتقل می کنند.

  • سرعت سایت (Site speed)

هرچه که سرعت اینترنت بیشتر شود عجله کاربران ‌هم بیشتر می‌شود. درنتیجه سرعت سایت یک عامل اصلی رتبه بندی است، زیرا جزء ضروری تجربه کاربر است. اگر بهترین محتوای موجود را داشته باشید، اما زمان بارگزاری صفحات سایت شما ظولانی شود دیگر نمی‌توانید تضمین کنید که کاربر در سایت شما باقی خواهد ماند.

ما یک مقاله کامل و تمام عیار برای آموزش بهینه سازی سرعت سایت تهیه کردیم که می توانید از قسمت مقالات آموزش سئو مطالعه کنید. اما فعلا فقط باید بدانید که سرعت سایت مهم است و باید بهینه شود. در واقع یکی از موارد و روش‌های جلوگیری از پنالایز شدن بالا بردن سرعت لود سایت است.

  • تبلیغات در وب سایت (Ads)

وجود وب سایت ها با صفحاتی دارای محتوای بسیار کم، بی کیفیت که ارزشی برای کاربر ندارند نشان می دهد وب سایت فقط با هدف تبلیغات و کسب درآمد ایجاد شده است. صفحات دارای تبلیغات بیش از حد مزاحم که عمدتا مبتنی بر تبلیغات پولی هستند و نه محتوای اصلی و کاربردی برای کاربران، توسط پاندا به شدت تحریم می شوند.

من به شما توصیه نمی‌کنم که از تبلیغات برای کسب درآمد خودداری کنید، اما می‌خواهم به شما اطلاع دهم که داشتن تبلیغات زیاد منجر به مشکلاتی خواهد شد. اگر تبلیغات زیادی را در بالای صفحه یا در متن قرار دهید حتما توسط پاندا مورد ارزیابی و به احتمال زیاد جریمه خواهید شد زیرا تبلیغات شما برای کاربران آزار دهنده بوده است.

هدف الگوریتم پاندا تجربه خوب کاربر می باشد. تبلیغات بسیار زیاد و محتوای بی ارزش که برای کاربران مفید نیست استفاده کنندگان را آزار می دهد و تجربه بدی را برجای می گذارد. آیا تا به حال وارد سایتی شده اید که تبلیغات بنری یا پاپ آپ به حدی وجود دارد که حتی فرصتی برای دیدن محتوای داخل آن صفحه وجود نداشته باشید؟ موتور جستجوی گوگل با تبلیغات بجا در کنار محتوای باکیفیت مشکلی نداشته و حتی در صفحه پشتیبانی خود راهنمای ادغام تبلیغات در صفحات وب را منتشر کرده است.

  • تجربه ی کاربر (UX)

تجربه کاربری به احساسی اشاره دارد که کاربران هنگام استفاده از یک محصول، برنامه، سیستم یا خدمات تجربه می کنند. این یک اصطلاح گسترده است که می تواند هر چیزی را شامل شود، از اینکه کاربر چگونه می تواند محصول را به خوبی خرید کند، چقدر استفاده از آن آسان است، محتوای نمایش داده شده چقدر مرتبط است و غیره.

یک تجربه کاربری خوب تاثیر مستقیمی بر سیگنال های رتبه بندی خواهد داشت. در نهایت،  همچنین تعیین می کند که آیا یک سایت قابل اعتماد است یا خیر، و در دنیای پانداهای امروزی، اعتماد نقش ویژه ای دارد. تجربه کاربری می تواند تعیین کننده قابل اطمینان بودن یا نبودن یک سایت برای گوگل باشد. امروز برای گوگل، قابل اعتماد بودن اهمیت ویژه ای دارد.

  • اعتماد کاربران به سایت شما

اگر می خواهید کاربران شما ماندگار شوند و مجدد به شما رجوع کنند، سایت شما باید قابل اعتماد باشد. مهم است که محتوا توسط متخصصان واجد شرایط با سطح تخصص اثبات شده ایجاد شوند. هر کسب و کار آنلاین می خواهد فروش، درآمد و وفاداری مشتری را افزایش دهد. قابل اعتماد بودن وب سایت یک عامل اساسی در تجارت امروزی است.

وقتی به برندهای برتر نگاه می کنید، می توانید متوجه شوید که پایگاه کاربری آنها چقدر قوی است و مشتریان آنها چقدر به این برندها وفادار هستند. آنها اعتماد کاربر را جلب کرده اند و آن را تا آخر حفظ می کنند. مهم نیست به چه صنعتی خدمت می کنید، جلب اعتماد کاربران برای ارتقای وب سایت یا برند شما ضروری است.

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای استراتژی سئو و همچنین الگوریتم پاندا این است که کاربران در صورت مشاهده مجدد لینک سایت شما، مجدداً وارد آن شوند. در واقع این بازگشت مجدد به معنی اعتماد آن‌ها به سایت شما است. حال هر چه این بازگشت‌ها بیشتر باشد به معنی اعتماد بیشتر بوده و این کار باعث می‌شود که اعتبار و اهمیت سایت شما برای الگوریتم پاندا بیشتر شود. اینکار همانند برندسازی نشان تجاری شما است. یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از پنالایز شدن این است که اعتبار خود را نزد گوگل افزایش دهید.

برای بهبود اعتماد در گوگل بهتر است موارد زیر را در سایت خود پیاده‌سازی کنید:
  • حریم شخصی کاربران را حفظ کنید.
  • اطلاعات تماس خود و آدرس دقیق را ارائه دهید.
  • سایت خود را از طریق رابط امن HTTPS به کاربران ارائه دهید.
  • نشان‌های امنیتی و معتبر و مورد تائید نهادهای نظارتی را دریافت کنید.
  • صفحه درباره ما را بهینه سازی کنید.
  • از تبلیغات مزاحم استفاده نکنید.
  • نمونه کارهای خود را به مشتریان نشان دهید.
  • شبکه‌های اجتماعی خود را در سایت معرفی کنید.

الگوریتم پاندا گوگل چگونه کار می کند؟

الگوریتم پاندا گوگل چگونه کار می کند؟

این مقاله بهترین توصیف موجود در مورد نحوه عملکرد الگوریتم Google Panda است. مقالات زیادی بدون منبع موثق با اظهار نظرات نادرست درباره الگوریتم پاندا منتشر شده است. چنین اطلاعات نادرست و غیرحرفه ای راجع به پاندا، باعث ایجاد ذهنیتی اشتباه درباره موتور جستجوی گوگل، رتبه بندی و جریمه توسط پاندای گوگل در بین کاربران گردید. اما تیم شتاب دی ام سعی می‌کند اطلاعاتی درست و صحیح را درباره این الگوریتم منتشر کند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

در 8 مارس 2011، مایکل ویزومیرسکی، یکی از اعضای تیم وب هرزنامه گوگل، پیامی را در تالار انجمن راهنمایی مرکزی وب مستر پست کرد:

به‌روزرسانی اخیر ما برای کاهش رتبه سایت‌های با کیفیت پایین طراحی شده است، بنابراین مهم‌ترین کاری که مدیران وب باید انجام دهند این است که مطمئن شوند سایت‌هایشان بالاترین کیفیت ممکن را دارند. ما سیگنال‌های مختلفی را برای شناسایی سایت‌های با کیفیت پایین بررسی کردیم.

به خاطر داشته باشید که افرادی که در گوگل جستجو می کنند معمولاً نمی خواهند محتوای ضعیف یا بدون اعتبار، محتوای کپی شده از سایر وب سایت ها یا اطلاعاتی که چندان مفید نیستند را ببینند. علاوه بر این برای مدیران وب‌سایت مهم است که بدانند محتوای بی کیفیت در بخشی از یک سایت می‌تواند بر رتبه‌بندی کلی سایت تأثیر بگذارد. به همین دلیل، اگر فکر می کنید رتبه های شما به علت محتوای ضعیف تحت تاثیر قرار گرفته، باید تمام محتوای سایت خود را بررسی کرده و  برای بهبود کیفیت کلی صفحات در دامنه خود تلاش کنید. 

گمانه زنی های زیادی به دنبال ورود Google Panda به وجود آمد. بسیاری از آن‌ها امروز نامرتبط هستند، بنابراین ما بسیاری از افسانه‌هایی که درباره پاندا مطرح شده را در این مقاله تکرار نمی‌کنیم. در اینجا خلاصه ای از مواردی که در مورد نحوه عملکرد Google Panda و آنچه آن را منحصر به فرد کرده است بیان خواهیم کرد.

 گری ایلیز، تحلیلگر روند وب مستر گوگل، در مصاحبه ای در سال 2016 به موتور جستجو لند گفت:

مهمترین چیزی که باید در مورد پاندا بدانید این است که کیفیت کلی کل وب سایت را ارزیابی می کند. ما در حال حاضر پاندا را به عنوان یک جریمه در نظر نگرفته ایم، بلکه نگاه ما به عنوان یک الگوریتم اعمال شده برای کلیت یک سایت است. این الگوریتم با نگاه کردن به اکثر صفحات، کیفیت یک سایت را می سنجد.

اما اساساً به ما این امکان را می دهد که هنگام رتبه بندی کیفیت کلی یک سایت در واقع رتبه بندی صفحات آن سایت را نیز در نظر بگیریم و رتبه بندی را بر اساس آن صفحات تنظیم کنیم. بنابراین چیزی که ایلیز تایید کرد، این است که محتوای با کیفیت پایین می تواند به رتبه بندی و جایگاه سایت آسیب برساند.

جان مولر از گوگل همچنین گفت که پاندا برای ارزیابی کیفیت وب سایت به معماری سایت نگاه می کند.

آنچه اینجا در مورد آپدیت پاندا مهم است:

  • می تواند محتوایی را که سطحی، ضعیف نوشته شده یا از وب سایت های دیگر کپی شده است، شناسایی کند.
  • محتوای ضعیف می تواند به رتبه بندی سایت آسیب برساند.
  • حذف صفحات با کیفیت پایین بخشی از یک وب سایت می تواند به رتبه بندی صفحات با کیفیت بالا کمک کند.
  • بهبود محتوا (مفید کردن آن) می تواند به رتبه بندی سایت شما کمک کند.
  • به عبارت دیگر، شما باید از قرار دادن منافع خود بر منافع کاربران دست بردارید و ارزش واقعی برای کاربران ایجاد کنید.
  • سادگی بهترین راهکار برای دوستی با پاندا است. 
  • قرار دادن الویت تجربه کاربری بر اهداف مالی خود بهترین راه برای بقا در عصر پانداها و پنگوئن ها است.

آموزش رفع جریمه پاندا

مراحل بازیابی سایت بعد از به‌روزرسانی الگوریتم پاندا (آموزش رفع جریمه)

تا به اینجا درباره پاندا و عواملی که به وسیله آنها وب سایت شما را جریمه خواهد کرد آشنا شدید. در ادامه با شتاب دی ام همراه باشید تا با نحوه قدم به قدم رفع جریمه پاندا نیز آشنا شوید. اگر سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شود، اولین قدم این است که از گوگل در خواست کنید تا ایرادات سایت شما را برای شما ارسال کند. شما همچنان باید امیدوار باشید که این الگوریتم به ‌اشتباه سایت شما را جریمه کرده باشد. شما باید از روش های رفع پنالتی گوگل پاندا استفاده کنید تا سایت شما توسط گوگل تائید شود و مجدد به نتایج جستجو بازگردد.

اگر به دنبال مقاله‌های رفع جریمه الگوریتم پاندا و یا روش‌های جلوگیری از پنالتی گوگل باشید به بیش از هزاران مقاله برخورد خواهید کرد که ممکن است هیچ‌کدام از آن‌ها راه‌حلی برای سایت شما نداشته باشند، چرا که سایت ها به دلایل مختلفی توسط پاندا جریمه می شوند.

بهترین راه برای پس گرفتن رتبه سایت شما این است که ابتدا بر اساس این الگوریتم سایت خود را بازیابی و بهینه سازی کنید. استراتژی سئوی سایت خود را بر اساس این الگوریتم پیدا سازی کرده و از روش‌های جلوگیری جریمه شدن سایت بر اساس این استانداردها استفاده کنید، تا سایت شما اعتبار مناسبی را در موتور جستجو گوگل به دست بیاورد.

روش های رفع جریمه توسط الگوریتم پاندا و کسب اعتبار

رهایی از جریمه گوگل پاندا کار دشواری است که علت آن یک سایت بی کیفیت می باشد. بنابراین، گاهی اوقات برای رفع مشکلات نیاز به بازنگری کل وب سایت است. اگر شما از آن دسته اشخاصی هستید که پس از عرضه آخرین به روز رسانی الگوریتم پاندا گوگل، ترافیک وب سایت خود را از دست داده اید، در اینجا نکات تست شده برای رفع جریمه Google Panda را به اشتراک خواهیم گذاشت.

محتوای با کیفیت بنویسید

محتوای بهینه شده برای موتور جستجوی گوگل و کسب رتبه تولید نکنید، بلکه به کاربران خود اهمیت دهید و محتوا را برای رضایت کاربران خود بنویسید. با توجه به اینکه بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو همیشه مهم است اما باید به کاربران طوری اهیمت دهید که محتوای شما در درجه اول برای بازدیدکنندگان شما طراحی شده باشد.

تمرکز شما باید روی ایجاد محتوای منحصر به فرد باشد و از روش های کلاه سیاه منسوخ شده مانند پر کردن کلمات کلیدی غیر ضروری، لینک های بی کیفیت و خریداری شده یا سایر روش های قدیمی دیگر پرهیز کنید.

از یک سو گوگل همیشه سعی می کند وب سایت شما را پایین تر از وب سایت هایی با محتوای بهتر و با کیفیت تر قرار دهد، و از سوی دیگر هر بازدید کننده ای که وب سایت شما را پیدا کند به علت محتوای ضعیف احتمالاً از برقراری تعامل و ارتباط با وب سایت شما خودداری خواهد کرد. 

دستورالعمل های ارزیابی کیفیت گوگل را بیاموزید و E-A-T را دنبال کنید

دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل یک سند ۱۷۰ صفحه‌ای است که ارزیابی‌کنندگان کیفیت انسانی هنگام ارزیابی کیفیت نتایج جستجو از آن استفاده می‌کنند. این ارزیابی به گوگل کمک می کند تا بفهمد الگوریتمش چقدر خوب است و چه چیزی باید تغییر کند. اصول یا الگوریتم E-A-T (تخصص، اقتدار و اعتماد) بخشی از این سند است، و از جمله عوامل اصلی مورد استفاده برای ارزیابی کیفیت کلی یک صفحه وب خاص است.

از آنجایی که ارزیابی‌کنندگان کیفیت گوگل اساساً الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی را “آموزش” می‌دهند، برای سازندگان محتوا بسیار مهم است که با این دستورالعمل‌ها آشنا شوند، بفهمند گوگل به دنبال چه چیزی است و بر اساس آن محتوا ایجاد کنند. اکنون، درست است که گوگل بر اساس این اصول به وب سایت شما امتیازی نمی دهد. اما این بدان معنا نیست که شما نباید برای نشان دادن E-A-T خود و بهبود آن تلاش کنید.

حذف صفحات یا پست های غیر ضروری 

احتمال اینکه یک وب سایت را در سرپ (SERP) با حذف محتوای ضعیف و بی کیفیت با ویژگی های نرخ پرش و خروج بالا، زمان حضور کوتاه کاربر در صفحه، ارتقا دهید بسیار زیاد است. اگر به هر دلیلی قصد دارید این محتوا را حفظ کنید، باید اطمینان حاصل کنید که محتوای فوق غنی شده و تمام نواقص آن رفع شده است.

اگر بروزرسانی و رفع نواقص این محتوا به علت (کمبود زمان یا منابع انسانی) امکان پذیر نیست، بهترین راه حل حذف محتوای بی کیفیت است. در واقع ترجیح می‌دهیم در حال حاظر مچ پا را قطع کنیم تا بعداً مجبور به قطع کل پا نشویم.

برطرف کردن مشکلات محتوای مشابه و تکراری در الگوریتم پاندا

درصورتی‌که محتوای زیادی در سایت خود قرار داده‌اید باید آن‌ها را بررسی کنید. یکی از روش‌های جلوگیری از پنالتی شدن سایت توسط الگوریتم پاندا این است که محتواهای قدیمی و جدید سایت خود را بررسی کنید. آن‌هایی که تکراری هستند یا همگی به یک موضوع اشاره دارند را به صورت یک محتوا جامع در آورده و منتشر کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که داشتن 100 محتوای استاندارد و مناسب از 1000 محتوای کپی شده و غیراستاندارد بهتر است. یکی از روش‌های جلوگیری از پنالایز شدن بررسی کیفیت محتواها است. باید کیفیت محتوا را در اسرع وقت بررسی کنید.

حتی داشتن محتواهای زیادی در خصوص یک موضوع که همگی تکراری بوده و یا درصد زیادی از آن‌ها تکراری هستند می‌تواند برای شما منجر به جریمه و پنالتی شدن سایت توسط گوگل شود؛ بنابراین بهتر است به‌جای اینکه چندین محتوا در خصوص یک موضوع داشته باشید، یک محتوای کلی و جامع در خصوص این موضوع تولید و منتشر کنید که شامل همه آن محتواهای قبلی شود.

افزایش زمان ماندگاری و کاهش نرخ پرش 

زمان ماندن در وب‌سایت به‌طور متوسط ​​مقدار زمانی است که برای خواندن یک محتوای خاص درون سایت صرف می‌شود. زمان ماندن در صفحه نقش کلیدی در رفع جریمه پاندا ایفا می کند، زیرا زمان صرف شده در یک صفحه ارتباط نزدیکی با تجربه خوب کاربر با یک وب سایت دارد. می توانید مطمئن باشید که زمان ماندن به نحوی در بهبود رتبه بندی کلی وب سایت شما در موتورهای جستجو دخیل است.

هم زمان ماندگاری و هم نرخ پرش وب سایت شما برای رفع حریمه پاندا دست به دست هم می دهند. این بدان معناست که اگر زمان ماندگاری کاربر در سایت شما زیاد باشد (میانگین زمانی که بازدیدکنندگان شما در سایت شما صرف می کنند)، نرخ پرش شما کاهش خواهد یافت، زیرا کاربران با کلیک بر روی صفحات مرتبط و پیشنهادی در سایت شما به دنبال محتوای بیشتر خواهند بود.

در اینجا چند راهکار وجود دارد که می توانید برای بهبود زمان ماندن و کاهش سریع نرخ پرش انجام دهید.

از لینک های داخلی هوشمندانه و هدفمند برای برقراری ارتباط با محتوای بسیار مرتبط در پست های بلاگی خود استفاده کنید. به عنوان یک قانون کلی، حداقل از 4 الی 5 لینک داخلی در یک پست بلاگی 2000 کلمه ای برای افزایش زمان ماندن و کاهش نرخ پرش استفاده کنید.

همچنین، پست‌های مرتبط را در نوار کناری خود (سایدبار) یا در انتهای پست‌های بلاگی خود نشان دهید.

با ساده نویسی درک محتوای خود را برای کاربران آسان کنید. اکثر مردم زمان زیادی را صرف خواندن یک پاراگراف طولانی و خسته کننده نمی کنند. بنابراین مطمئن شوید که پاراگراف های خود را به 3 الی 4 خط تقسیم کرده اید.

حتما از علائم نگارشی درست و بجا استفاده کنید. علائم نگارشی نقش بسیار مهمی را در درک محتوا و تسهیل خواندن برای کاربر ایفا می کنند.

در اینجا با چند راه حل سریع در شتاب دی ام؛ می توانید جریمه پاندا را رفع کنید:
  • کسب و کار خود را به خوبی بشناسید (تا بتوانید محتوای بسیار مرتبط برای مخاطبان هدف خود ایجاد کنید)
  • بازار هدف و مخاطبان هدف کسب و کار خود را به خوبی شناسایی کنید (خواسته ها و نیازهای آنها را بدانید)
  • عمدتاً برای مخاطبان هدف وب سایت خود محتوا ایجاد کنید، نه برای موتورهای جستجو
  • اطمینان حاصل کنید که UI و UX شما برای استفاده بسیار آسان، جذاب و به اندازه کافی سریع باشند
  • تمرکز بر تراکم کلمات کلیدی یا تکرار کلمات کلیدی را متوقف کنید و در درجه اول بر تولید محتوا برای کاربران تمرکز کنید.
  • برای بهینه سازی عنوان و توضیحات متا زمان بیشتری صرف کنید و همچنین بر روی کلمه کلیدی اصلی خود تمرکز کنید.

افزایش نرخ کلیک از طریق جستجو

قبل از اینکه یک مشتری جدید بتواند از وب سایت شما بازدید کند و محصول شما را بخرد، باید کلیک کند. نرخ کلیک ارگانیک به درصدی از کاربرانی که روی یک نتیجه در موتور جستجو کلیک می‌کنند اشاره دارد. هر چه افراد بیشتری محتوای شما را ببینند، شانس کلیک کردن بر روی لینک شما افزایش خواهد یافت.

اگر تلاش خود را بر روی بهبود نرخ کلیک (CTR) متمرکز کنید، می توانید رتبه گوگل خود را نیز ارتقا دهید. هنگامی که URL ها به طور مکرر بازدید می شوند، الگوریتم پاندا صفحه شما را ارزشمند و مرتبط با پرس و جوهای کاربران در نظر می گیرد و این یک فرصت برای رشد کسب و کار شما است.

برطرف کردن مشکلات گرامری و ضعف گرامری در الگوریتم پاندا

شاید فکر کنید که سایت‌های فارسی ‌زبان در الگوریتم پاندا مشکل گرامری نخواهند داشت، درصورتی‌که این موضوع درست نیست. شاید سایت‌های فارسی‌زبان به‌اندازه سایت‌های انگلیسی زیر ذره‌ بین الگوریتم پاندا برای بررسی گرامر نباشند. اما به این معنی نیست که محتوای تولید شده در سایت‌ها شما می‌تواند مملو از اشکالات گرامی و غلط املایی و دستوری باشد.

یکی از روش‌های جلوگیری از جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پاندا این است که محتوای سایت را از لحاظ گرامری و غلط املایی بررسی کنید. گوگل بر اساس زبان‌های مختلف دستورات گرامی مختلفی را در الگوریتم خود قرار داده است و شما باید از دستورات گرامری اصلی در ساختار نوشتاری خود استفاده کنید.

هرچه سایت شما از لحاظ دستورات گرامری و غلط املایی کمترین اشکال را داشته باشد توسط الگوریتم پاندا امتیاز بالاتری دریافت کرده و رتبه آن بهتر می‌شود. البته مشکلات گرامری تنها به مشکلات دستوری و غلط املایی محدود نمی‌شود.

در زیر برخی از مواردی که به‌عنوان روش‌های جلوگیری از پنالایز شدن توسط بخش گرامری گوگل بیان‌شده است مشخص‌شده‌اند:
  • نداشتن غلط املایی و تایپی در نوشتار
  • عدم استفاده از کلمات نادرست در ساختار جملات
  • استفاده درست از علائم نگارشی در جمله‌بندی‌ها و پاراگراف‌ها
  • عدم استفاده از متن‌های دارای حق کپی‌رایت در محتوای سایت‌ها
  • ساختار نگارشی درست بر اساس جمله‌بندی، اندازه جمله، اندازه پاراگراف‌ها و غیره
  • بررسی الگوریتم پاندا و روش‌های جلوگیری از پنالایز شدن

سرعت وب سایت خود را بهبود بخشید

کاربران و گوگل وب‌سایت‌های کند را دوست ندارند. بازدیدکنندگان منتظر بارگذاری وب سایت شما نمی‌مانند و این تجربه کاربری ضعیف می تواند یک سیگنال منفی برای پاندای گوگل محسوب شود. همچنین اگر سایت شما دیر بارگذاری شود، در سرپ گوگل رتبه بالایی نخواهید داشت.

بنابراین اگر بارگذاری سایت شما بیش از چند ثانیه طول می کشد آماده جریمه شدن باشید. GTmetrix یک ابزار رایگان عالی برای کمک به تجزیه و تحلیل سایت شما و ارائه پیشنهادات برای افزایش سرعت صفحات وب‌سایت شما است. برای اینکه وب‌سایت خود را سریع کنید از یک برنامه پاک کردن حافظه پنهان (کش) استفاده کنید، تصاویر را فشرده سازی کنید، از استفاده فایل ها با فرمت  Flash دوری کنید، و هر پلاگین سنگین و غیرضروری را حذف کنید.

در اینجا یک چک لیست وجود دارد که به شما کمک می کند مطمئن شوید که وب سایت شما با سرعت ایده آل اجرا می شود:
  • با طراحی ریسپانسیو برای گوشی های هوشمند و تبلت ها، سازگاری وب سایت خود را برای موبایل بهینه کنید
  • فشرده سازی فایل های تصویری و ویدئویی برای کاهش حجم فایل با حداقل کاهش کیفیت
  • از فرمت فایل های Flash دوری کنید و در عوض CSS3 و HTML5 را یاد بگیرید
  • افزونه های غیر ضروری را که استفاده نمی کنید حذف کنید، زیرا می توانند سرعت وب سایت شما را کاهش دهند
  • از CSS sprites برای ترکیب تصاویر در پس‌زمینه استفاده کنید، اگرچه ممکن است به یک توسعه‌دهنده برای کمک در این زمینه نیاز داشته باشید
  • افزونه های کش می توانند نسخه کش صفحات وب را برای کمک به بهبود سرعت بارگذاری ایجاد کنند.

نتیجه

هدف اصلی گوگل اتصال کاربران به منابع معتبری است که ارزش منحصر به فردی را برای آنها فراهم می کند. به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل برای بهبود عملکرد این موتور جستجو فعالیت می‌کنند، بنابراین گوگل می‌تواند بهتر به کاربران خود خدمات ارائه کند. نکات مهم این به روز رسانی ها این است که گوگل به وب سایت ها اجازه نمی دهد برای رتبه بندی در نتایج جستجو به محتوای ضعیف و بک لینک های اسپم تکیه کنند.

گوگل به طور مداوم الگوریتم خود را تغییر می دهد تا سعی کند از هوش و رفتارهای انسانی تقلید کند. این بدان معنی است که شما باید با در نظر گرفتن کاربران خود محتوا تولید کنید و به جای استفاده از تکنیک های سئو مبهم باید به تخصص و دانش خود در صنعت خود برای ایجاد ارزش برای کاربران خود تکیه کنید.

پاندا یکی از به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل است و مطمئناً در آینده تعداد بیشتری به‌روزرسانی خواهد شد. مطلع ماندن از این به‌روزرسانی‌ها به شما کمک می‌کند تا هنگام نظارت بر عملکرد وب‌سایت خود، علل هر گونه افت رتبه را شناسایی کنید. پیگیری عملکرد وب سایت شما در گوگل، کلید یک استراتژی موثر سئو است. به روز رسانی الگوریتم گوگل چیزی نیست که بتوان آن را ساده گرفت.

اگر می‌خواهید گوگل پاندا را از وب‌سایت خود راضی نگه دارید و برای تلاش‌هایتان به شما پاداش دهد، باید به جای موتورهای جستجو، به بازدیدکنندگان خود پاسخ دهید. با در نظر گرفتن این ملاحظات هنگام ایجاد محتوا یا بروزرسانی وب سایت خود، باید به‌روزرسانی Google Panda و سایر موارد را به جای مانع، دارایی بدانید.

بازگشت به لیست

6 نظر در “الگوریتم پاندا گوگل چیست؟ آموزش رفع پنالتی گوگل پاندا

  1. ریحانه مهدوی گفت:

    ممنون به خاطر به اشتراک گذاشتن این مقاله. من با وبلاگ نویسی و روش های مختلف در مورد افزایش ترافیک وب سایت در دنیای سئو تازه کار هستم، و با مقاله شما اطلاعات مفیدی را به دست آوردم و روش هایی را یاد گرفتم که چگونه توسط گوگل جریمه نشوم.

    از تلاش شما برای تهیه این مقاله و همچنین اشتراک گذاری آن متشکرم. به پست کردن چنین محتواهای آموزشی ادامه دهید زیرا برای اکثر وبلاگ نویسانن، وب مسترها و سئوکاران مبتدی مفید خواهد بود. کار شما بسیار قابل تقدیر است.

    ریحانه مهدوی

  2. حسین الوندی گفت:

    من تجربه بدی در مورد به روز رسانی پاندای گوگل داشتم. نجات و رفع جریمه پاندا واقعا سخت است. اکثر وب مسترها امید خود را از دست می دهند و اجازه می دهند دامنه آنها منقضی شود. ممنون بابت محتوای عالی شما

  3. فرانک هادویان گفت:

    با تشکر از توضیح دقیق شما در مورد الگوریم پاندا و مقاله بسیار خوبی در مورد پاندای گوگل بود. به این ترتیب می توانیم از کارهایی که نباید انجام دهیم اجتناب کنیم.
    من خیلی جستجو کردم تا راه حلی برای مشکلم پیدا کنم و بالاخره شما را پیدا کردم. متأسفانه برخی از کلمات کلیدی را در یک صفحه از سایتم برای افزایش رتبه پنهان کرده بودم و حالا دقیقاً همان صفحه ناپدید شده است.

  4. عباس حشمتی گفت:

    تفاوت بین آپدیت پاندا و پنگوئن گوگل چیست؟

    1. مهدی سراوانی گفت:

      پاندا کیفیت محتوای وب سایت شما را بررسی می کند. اگر محتوای شما برای مخاطبان بسیار کاربردی و مفید باشد، رتبه های بهتری کسب خواهید کرد. اگر وب سایت شما دارای محتوای ضعیف بی کیفیت است که تعاملی با کاربران شما ایجاد نمی کند نرخ پرش بالایی دارد، احتمال جریمه شدن توسط پاندا افزایش پیدا می کند.

      پنگوئن کیفیت بک لینک های شما را اندازه گیری می کند. اگر لینک‌های وب‌سایت شما اسپم می باشند و از دامنه‌های بی کیفیت بوده یا لینک خریداری کرده باشید، احتمال زیاد ممکن است سایت شما جریمه شود.

      با تشکر
      مهدی سراوانی
      مدیر سایت وب‌آینده

  5. reza ghasemi گفت:

    مقاله عالی بود مهدی، شما به طور کامل راه را برای همه سئوکارها روشن و مشخص کرده اید تا رتبه خوبی در گوگل کسب کنند. محتوای خوب، سیگنال‌های کاربر خوب، قابلیت استفاده خوب، قابل اعتماد بودن و بهینه‌سازی واقعی کلید اصلی رتبه‌بندی آسان در گوگل هستند.

    من با نظر طراحی و تجربه کاربری شما موافقم. UX و UI دو نقطه بسیار قوی هستند که باید روی آنها تمرکز کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *