مقالات آموزشی سئو

الگوریتم helpful content یا محتوای مفید چیست؟ تاثیر آن بر سئو سایت

الگوریتم هلپ فول کانتنت

الگوریتم هلپ فول کانتنت (helpful content) چیست؟

گوگل، غول موتورهای جستجو، به طور مداوم الگوریتم خود را برای ارائه بهترین تجربه جستجو کاربر تکامل می دهد. در دنیایی پر از اطلاعات، «مفید بودن» محتوا باید در مرکز توجه قرار گیرد.

گوگل در سپتامبر 2023، الگوریتم جستجوی جدیدی را به نام «محتوای مفید» اجرا کرد. هدف این الگوریتم افزایش کیفیت و ارتباط نتایج جستجو وب سایت هایی است که محتوای مفید و آموزشی ارائه می دهند.

این در مورد پرورش محتوای واقعی برای کاربران انسانی است. به عبارت ساده تر، دوران پر کردن کلمات کلیدی و تکنیک های سوال برانگیز سئو گذشته است. گوگل استاندارد بالاتری را تعیین کرده و محتوا باید برای خواننده ساخته شود و نیازهای او را به طور جامع پاسخ دهد. طراحی محتوای صرفاً برای موتورهای جستجو را فراموش کنید.

هدف این به روز رسانی پاداش دادن به وب سایت هایی است که تجربه کلی کاربر را در اولویت قرار می دهند. الگوریتم محتوای مفید گوگل بخشی از تلاش های طولانی مدت گوگل برای ارائه محتوای اصلی و ارزشمند به کاربران خود از طریق نتایج جستجو است.  این الگوریتم اهمیت تولید محتوای با کیفیت بالا و کاربر محور را برجسته کرده است و گوگل را به منبع اطلاعاتی مطمئن‌تری تبدیل می‌کند.

اگر اطمینان حاصل کند که شخصی بعد از خواندن محتوای شما احساس غنا و آگاهی می‌کند برای پاسخ به سؤالات کاربران و رفع نیازهای آنها به شما پاداش می دهد. از سوی دیگر، کاربران اکنون می توانند نتایج جستجوی دقیق و مرتبط تری را انتظار داشته باشند.

برای موفقیت، شما با توجه به این الگوریتم، محتوا باید با در نظر گرفتن کاربران به جای موتورهای جستجو تهیه شود. تولیدکنندگان محتوا باید شروع به ایجاد محتوایی کنند که ابتدا کاربران را راضی کرده و در عین حال از قوانین الگوریتم های گوگل نیز پیروی کند. شما دیگر فقط به خاطر رتبه بندی، محتوا تولید نمی کنید.

شما برای ایجاد تفاوت، راهنمایی، اطلاع رسانی و مهمتر از همه، برای کمک واقعی محتوا خلق می کنید. این الگوریتم  در زمینه‌های مختلفی از جمله محتوای تولید شده توسط ماشین (AI)، محتوای شخص ثالث و طراحی تجربه کاربر (UX) اثرگذار است. تعداد 57.8 درصد از کاربران اینترنت از جستجو برای یافتن اطلاعات استفاده می‌کنند، بنابراین صفحات و وب‌سایت‌هایی که چنین محتوای «مفید» را ارائه می‌کنند، با کلیک‌ها و ترافیک ارگانیک بیشتر پاداش می‌گیرند

اهداف الگوریتم helpful content

  • تلاشی برای اطمینان از اینکه کاربران می‌توانند فوراً محتوای مفید و با کیفیت بالاتر را پیدا کنند.
  • تمرکز بر ایجاد محتوایی است که واقعاً به کاربران کمک می کند و اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند ارائه می دهد.
  • هدف به‌روزرسانی محتوای مفید افزایش رضایت کاربر و ارائه تجربیات ارزشمند جستجو با اولویت‌بندی محتوای معتبر و کاربر محور است.

نحوه کارکرد الگوریتم هلپ فول کانتنت (الگوریتم محتوای مفید)

محتوایی که تخصص منحصر به فرد و تجربه دست اول را نشان می دهد مفید در نظر گرفته می شود . این طبقه‌بندی دارای وزن است یعنی تجربه کلی کاربر (طول و قالب بندی محتوا، دسترسی، تجربه وب سایت و غیره) در نظر گرفته می شود. به محتوایی پاداش می‌دهد که انتظارات کاربران را برآورده کند و در عین حال محتوایی را که عمدتاً با در نظر گرفتن موتورهای جستجو نوشته شده است، کاهش می‌دهد.

توجه به این نکته مهم است؛ برخلاف الگوریتم هایی مانند بررسی محصول که فقط صفحات خاصی از سایت را هدف قرار می دهند، این الگوریتم محتوای کل سایت را بررسی می کند و این پتانسیل را دارد که بر عملکرد و رتبه تمام صفحات تاثیر بگذارد. این بدان معناست که محتوای غیر مفید در هر قسمتی از سایت شما می تواند به کل محتوای وب سایت شما صدمه بزند.

برای رفع این مشکل، باید شروع به شناسایی و حذف هر گونه محتوای غیرمفیدی کنید که قبلاً منتشر کرده اید، زیرا می تواند سیگنال مفید بودن شما را خدشه دار نماید و به پتانسیل رتبه بندی محتوای مفید شما آسیب برساند. وقتی گوگل آن سیگنال را تشخیص می‌دهد، به شما اطلاع نمی‌دهد که وب‌سایت شما را جریمه کرده است و ممکن است به سادگی از نتایج ارگانیک حذف شوید.

با این الگوریتم، آنها اساساً می‌گویند: «اگر می‌خواهید در نتایج جستجوی ما رتبه بالایی کسب کنید، باید محتوای مفیدی تولید کنید.»

اصالت و کیفیت: محتوا باید اطلاعات تازه، تحقیق جامع یا تجزیه و تحلیل روشنگرانه ارائه دهد. به این موضوع فکر کنید: آیا به این محتوا در یک مجله چاپی یا یک دایره المعارف اشاره می کنید؟

اعتماد و تخصص: برای محتوا ضروری است که قابل اعتماد باشد. این اعتماد می‌تواند ناشی از منبع‌یابی روشن، نشان دادن تخصص درگیر، و ارائه جزئیات درباره نویسنده یا سایتی باشد که در آن منتشر شده است. اگر یک مشتری بالقوه (مثلاً شخصی که قصد خرید ملک در خارج از کشور را دارد) به محتوای ما برخورد کرد، باید احساس کند که در حال خواندن بینش های یک متخصص در این زمینه است.

 رویکرد مردم اول: با این به روز رسانی، گوگل تاکید می کند که محتوا باید در درجه اول برای افراد ایجاد شود، نه فقط برای رتبه بندی موتورهای جستجو. این بدان معناست که محتوای شما باید با نیازها و علایق مخاطب هدف شما همخوانی داشته باشد. اگر کسی محتوای شما را می‌خواند، باید با تجربه رضایت‌بخش و احساس اینکه دانش کسب کرده است کنار برود. اجتناب از محتوای اول موتور جستجو: در حالی که سئو ضروری است، این به‌روزرسانی توصیه می‌کند از ایجاد محتوا در درجه اول برای کسب رتبه‌بندی موتورهای جستجو خودداری کنید. این بدان معناست که از تولید انبوه محتوا در موضوعات مختلف اجتناب کنید، فقط امیدواریم که برخی از آنها رتبه خوبی داشته باشند. در عوض، بر کیفیت و ارتباط تمرکز کنید.

درک E-E-A-T: سیستم‌های گوگل محتوایی را اولویت‌بندی می‌کنند که تجربه، تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن را به نمایش بگذارد (E-E-A-T). این امر به ویژه برای محتوایی که بر سلامتی، مالی، ایمنی یا رفاه اجتماعی خواننده تأثیر می گذارد، صادق است. همسویی با این استانداردها به معنای ایجاد محتوایی است که قابل اعتماد، به خوبی تحقیق شده و مورد حمایت متخصصان باشد.

«چه کسی، چگونه و چرا» محتوا: چه کسی آن را ساخته است؟ اصالت کلید است. خوانندگان باید به راحتی شناسایی کنند که چه کسی محتوا را تولید کرده است. چگونه ساخته شد؟ اگر این یک بررسی محصول باشد، جزئیات مربوط به فرآیندهای آزمایش، نتایج و شواهدی مانند عکس‌ها می‌تواند اعتماد ایجاد کند. چرا ساخته شد؟ دلیل اصلی باید کمک واقعی و روشنگری خوانندگان باشد. اگر هدف اصلی دستکاری رتبه‌بندی جستجو، به‌ویژه با استفاده از اتوماسیون باشد، این استراتژی است که گوگل آن را تایید نمی‌کند.

در اصل، محتوای مفید در مورد ایجاد ارتباط واقعی با خواننده، ارائه بینش های ارزشمند و به نمایش گذاشتن تخصص به شیوه ای مردم محور است. به‌عنوان استارت‌آپ‌های فناوری، شرکت‌های کوچک و متوسط و مشاوران، همسویی با این چشم‌انداز می‌تواند به ایجاد اعتماد، افزایش شهرت برند و در نهایت منجر به رتبه‌بندی بهتر در گوگل کمک کند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *