مقالات آموزشی سئو

سئو چیست به زبان ساده؛ SEO چیست و چگونه کار میکند

سئو چیست؟ مفهوم (‏Seo)‎‏ و آموزش تکنیک های سئو سایت

سئو چیست و چه کاربردی دارد؟ SEO چیست به زبان ساده

اکثر علاقمندان سئو که می خواهند یاد بگیرند سئو چیست و چگونه کار میکند، نمی‌دانند از کجا شروع کنند و در دریای بی کران اطلاعات گم می‌شوند. اگر شما هم می خواهید بدانید سئو چیست و چه کاربردی دارد، و همچنین درباره راه های نرفته برای رسیدن به صفحه اول گوگل اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ با شتاب دی ام همراه باشید تا از به روز ترین آموزش سئو رایگان بهره‌مند شوید. 

طی دهه‌های گذشته هر روز شاهد تغییر روش‌ های بازاریابی و تبلیغات بودیم. با ظهور اینترنت و کاربران میلیاردی آن بازاریابی اینترنتی را می‌توان یکی از پر سودترین و پر رقابت‌ترین بازارهای کسب و کار اینترنتی دانست. شغل های بوجود آمده پس از انقلاب اینترنت می‌توان به بازاریابی شبکه های اجتماعی و محتوا، تبلیغات کلیکی، سئو و… اشاره کرد که همه‌ی این حوزه ها نقش پررنگی در خدمات دیجیتال مارکتینگ و رشد کسب و کارها دارند.

حضور در صفحه اول نتایج ‏گوگل‏ می‌تواند عامل موفقیت یک کسب و کار باشد و دقیقاً نقش یک سئوکار اینجا مشخص خواهد شد، چرا که رقابت برای حضور در صفحه اول گوگل بسیار زیاد است. برای عرضه محصولات و خدمات تان صفحه اول گوگل بهترین گزینه است. جای تعجب نیست که میلیون ها نفر هر ماه کلمه “سئو‏” را در ‏گوگل‏ جستجو می‌کنند.‏

‏ می‌خواهید بدانید که سئو چیست و چه کاربردی دارد؟ یا بیشتر علاقه دارید که راه های عملیِ بالا بردن رتبه سایت در موتور جستجو را یاد بگیرید؟ در شتاب دی ام با یادگیری سئو به زبان ساده و بررسی تمامی زوایای آن از جمله تحقیق کلمات کلیدی، لینک سازی، سئو تکنیکال، سئو محتوا، تحلیل رقبا،  و… خواهیم پرداخت. کمی صبور باشید، تمامی جنبه های بهینه سازی؛ اعم از سئو خارجی، سئو داخلی و سئو تکنیکال را به شما آموزش خواهیم داد.

 

سئو چیست به زبان ساده

سئو یا SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization  به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. با یک مثال فرضی با شتاب دی ام همراه باشید. فرض کنید قصد خرید یک کالا، هدیه و … را دارید. آیا ابتدا به سایت دیجی کالا یا زنبیل مراجعه می‌کنید و یا اول نام محصول را در گوگل جستجو کرده و به سایت هایی که در بالای صفحه اول جستجو قرار دارند، مراجعه می کنید؟

بیشتر افرادی که به دنبال خرید اینترنتی هستند، ابتدا نام محصول را جستجو می کنند و مستقیماً برای خرید به سایت خاصی مراجعه ندارند که طبق آمار 95 درصد کلیک‌ها به صفحه اول گوگل اختصاص دارند و از این بین 28 درصد کلیک ها متعلق به لینک یک می باشد.

با توجه به موارد بیان شده، می‌توان گفت که شما سایت خود را برای موتور جستجو بهینه می کنید و این بهینه سازی از طراحی گرفته تا محتوا را پوشش می‌دهد. باید بدانید که سئو یک حوزه کاری پویا است و تغییرات آن همیشه به سرعت و آنی انجام می‌گیرد.

همان طور که گوگل بیان می کند، رفتار کاربران هر روز دستخوش تغییراتی است که به همان جهت گوگل باید خود را با این تغییرات به روز نگه دارد. سئو به نظر بسیار ساده می آید اما در بطن کار گاهی سئوکاران حرفه ای نیز دچار چالش های زیادی می‌شوند، به این صورت که گاهی الگوریتم ها تغییراتی بنیادی کرده و تمامی روند کار یک سئوکار یا یک تیم خدمات سئو زیر سوال می رود و در مواردی نیز دستخوش جریمه هایی از سمت موتور جستجو می شوند. پس لازمه ی سئوکار خوب بودن، یادگیری مداوم در این حوزه است.

سئو چیزی بیشتر از لینک سازی، تولید محتوا و استفاده چند کلمه کلیدی برای بهبود رتبه و … نیاز دارد. سئو فقط بالا بودن و دیده شدن در نتایج جستجو و هدایت کاربران به سایت نیست. بلکه ترافیک هدفمند، اطلاع از قصد و نیت کاربر از جستجو، افزایش نرخ تبدیل، افزایش نرخ بازگشت سرمایه، افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر است.

فرض کنید شما یک وب سایت در مورد کسب و کار های اینترنتی ایجاد کرده اید، اما وب سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک ‏رتبه ‏و جایگاه مناسبی ندارد.

برخی از دلایل عدم نتیجه گیری وب سایت شما:

  • ‏‏سرعت صفحات وب سایت شما کند است. 
  • سایت شما موبایل فرندلی نیست.
  • سایت شما ناوبری و رابط کاربری ضعیفی دارد.
  • کلمات کلیدی شما بیش از حد رقابتی هستند
  • لینک سازی نامناسب، ضعیف و غیرطبیعی
  • ‏‏افزایش نرخ پرش و کاهش حضور بازدید کنندگان در سایت
  • در انتخاب کیورد تارگتینگ دچار اشتباه شده اید
  • محتوای شما رلونسی، کوئرنسی و کیفیت مناسبی ندارد.
  • وب سایت شما تجربه کاربری خوبی ندارد
  • رقبای شما محتوای بهتری دارند
  • عدم بهینه سازی برای جستجوهای محلی
  • عدم فعالیت مناسب در سوشال مدیا
  • عدم وجود برندینگ و آگاهی از برند

برای داشتن رتبه بالا در ‏سرپ، باید نحوه کار موتورهای جستجو را درک کنید. موضوع اصلی ما در این مقاله دقیقاً همین است و قصد داریم تا شما را با انواع مختلف سئو (داخلی، خارجی و فنی) آشنا کنیم و تکنیک های سئو برای افزایش رتبه در سرپ را به شما آموزش دهیم.

سئو چیست و چگونه کار میکند

سئو فرایند بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو در جهت جذب ترافیک باکیفیت و هدفمند با بهبود رتبه سایت در فهرست نتایج موتور جستجو می باشد. این فرایند با هدف بهینه سازی برای در معرض دید قرار گرفتن است. هر چقدر که بهتر در معرض دید مخاطبین یا مشتریان قرار بگیریم، جایگاه بهتر و بالاتری نسبت به رقبا به دست خواهیم آورد تا زمانی که بهترین یا اولین رتبه را در حوزه کاری خود به دست آوریم. 

در نهایت سئو با ارتقای جایگاه کلمات کلیدی، افزایش کیفیت محتوا و سرعت سایت به دیده شدن سایت شما توسط کاربرانی که کلمات کلیدی هدف شما را جستجو می کنند، کمک کرده و افزایش فروش و نرخ تبدیل را به ارمغان می آورد. در واقع سئو به کسب و ‏کارها کمک می کند تا  مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل تا در نتیجه فروش بیشتر و  بازگشت سرمایه مطلوبی را تجربه کنند.

سئو با سه وجه سر وکار دارد؛ شما ، موتور جستو و جستجوگر.

مثلا شما مقاله ای در مورد نحوه پخت پیتزا در سایت منتشر کرده‌اید و می‌خواهید موتور جستجو (که در 90٪ موارد گوگل است) آن را به عنوان نتیجه برتر به هر کسی که عبارت “پخت پیتزا” یا “طرز تهیه پیتزا” را جستجو می‌‏کند، نشان دهد.

بنابراین، تنها فرصتی که مشتریان می‌توانند متوجه محصولات و خدمات شما شوند، حضور در نتایج جستجوی آنها است و بدین صورت است که ارتبط سه طرفه فروشنده، خریدار و ‌موتور جستجو برقرار خواهد شد.

هرچند مفهوم سئو نسبتاً ساده است اما بسیاری از تازه‌واردهای این حوزه، با یک توضیح مختصر و کتابی عمق موضوع را درک نکرده و به همین دلیل ما به روش‌ها و مثال های عملی، مفاهیم را برای شما شرح می‌دهیم.

‏برخی از فعالیت های معمول در سئو سایت عبارتند از:‏

استراتژی سئو: اولین قدم این است که استراتژی سئو خود را برنامه ریزی کنید. استراتژی سئو شامل شناسایی کلمات کلیدی هدف، تعیین اهداف، تقویم محتوایی و ایجاد یک جدول زمانی است.

یافتن کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل انواع کلمات و میزان جستجوی آنها توسط مشتریان احتمالی برای یافتن خدمات یا ‏محصولات؛ درک هدف و نیت آنها و انتظارات کاربران از جستجوی این کلمات.‏ هدف کاربر در پشت کلمات کلیدی چیزی است که برای موفقیت هر کمپین سئو کاملاً حیاتی است. بعد از یافتن کلمات کلیدی، آنها را در عنوان صفحه، توضیحات متا، هدینگ ها، محتوای صفحه، لینک سازی داخلی و خارجی استفاده کنید.

تولید محتوا: بهبود ساختار وب سایت، ناوبری داخلی، ارتباط بین صفحات و مرتبط بودن محتوا و اولویت بندی موارد اصلی و ‏در نظر گرفتن کلمات کلیدی مرتبط.

تحلیل و بررسی فنی: اطمینان از اینکه گوگل می تواند به راحتی وب سایت شما را بخزد و ایندکس کند. و از نظر جغرافیایی در مکان ‏صحیح دسته بندی شده و عاری از خطا یا مانع بوده و در دسترس کاربر است.‏

معماری وب سایت: معماری سایت نحوه ساختاربندی و پیوند صفحات یک سایت به یکدیگر است. یک معماری وب سایت ایده آل به کاربران و خزنده های موتورهای جستجو کمک می کند تا به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند در یک وب سایت بیابند.

لینک بیلدینگ: استراتژی کلیدی سئو لینک سازی خارجی است که هدف آن دریافت بک لینک های با کیفیت بالا از وب سایت های قابل اعتماد و باکیفیت است. این بک لینک ها به عنوان تاییدیه عمل می کنند و به موتورهای جستجو می گویند که وب سایت شما قابل اعتماد و مفید است.

بهینه سازی برای موبایل: فرایند سئو باید شامل بهینه سازی موبایل به عنوان یک عامل کلیدی باشد. از آنجایی که افراد بیشتری از دستگاه های تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند، وب سایت شما باید سازگار با موبایل باشد. بهینه‌سازی موبایل شامل یک طراحی واکنش‌گرا است که با اندازه صفحات وب برای موبایل سازگار می‌شود.

‏تجربه کاربری: اطمینان از اینکه محتوا تخصص و اعتبار کافی را داشته باشد و اعتماد مشتریان را جلب کند، استفاده از آن ساده و سریع باشد و تمامی المان های سایت برای کاربر قابل استفاده و سهل باشد. در نهایت نیز ‏هدف ایجاد بهترین تجربه کاربری برای ورودی های سایت می باشد.

سئوی محلی: سئوی محلی یک استراتژی بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است که به کسب و کار شما کمک می کند تا در نتایج جستجوی محلی در گوگل بیشتر دیده شود. هر کسب و کاری که دارای موقعیت فیزیکی است یا به یک منطقه جغرافیایی خدمات می دهد، می تواند از سئوی محلی بهره مند شود.

بهینه سازی تصاویر: تصاویر نقش کلیدی در بهینه سازی سئو دارند. آن‌ها کاربران را با صفحات شما درگیر می‌کنند، کیفیت اطلاعات را افزایش می‌دهند و فرصت‌هایی را برای شما فراهم می‌کنند تا از طریق نتایج تصویر، به صفحات میزبان خود رتبه‌بندی و ترافیک ایجاد کنید.

در لیست فوق فقط به تعداد كمی از فعالیتهای مربوط به سئو سایت بعنوان یک نمای کلی اشاره شده است.‏

چرا سئو اهمیت دارد و چه کاربردی دارد

سئو سایت باعث افزایش جذب ترافیک، فروش، تثبیت برند به عنوان مرجع قابل اعتماد و اتکا در حوزه فعالیت کسب و کار شما، ، رشد پایدار کسب و کار شما و بسیاری از موارد دیگر می شود.

هنگام جستجوی آنلاین یک سرویس یا محصول، کاربران به احتمال زیاد یکی از سه پیشنهاد برتر را که موتور جستجو به آنها نشان می دهد انتخاب می کنند. سئو به بیان ساده، اگر مشتریان بالقوه نتوانند وب سایت شما را پیدا کنند، فرصت های فروش را از دست می دهید. این به طور مستقیم با افزایش فروش مرتبط است. زیرا هر چه افراد مرتبط و هدفمند سایت شما را ببینند، شانس بیشتری برای فروش به آنها خواهید داشت.

اجازه دهید تا اهمیت و کاربرد سئو را با یک مثال دقیق تر برای شما شرح دهیم.

فرض کنید شما یک شرکت خدمات تشریفاتی (خدمات عروسی، همایش، تولد و…) را اداره می‌کنید. با توجه به ابزار کیوردپلنر (Keyword Planner) گوگل، هر ماه 110 هزار نفر “خدمات تشریفات” را جستجو می کنند. فرض کنید اولین نتیجه در گوگل حدود 20٪ از کل بازدید ها را به خود اختصاص می دهد. اگر وبسایت شما در ابتدای صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود، شما ماهانه 22000 بازدید کننده خواهید داشت و تصور کنید که اگر از این تعداد بازدیدکننده فقط درصد کمی مشتری شما شوند، فروش و سود شما چقدر خواهد شد؟

لازم به ذکر است که این فقط برای کلمه کلیدی عنوان شده می‌باشد. اگر سایت شما کاملا بهینه شده باشد، می‌توانید در رتبه بندی چندین کلمه کلیدی مختلف حضور داشته باشید و مشتریان زیادی را از این طریق جذب کنید.

تا اینجا کلی درباره بهینه سازی برای موتورهای جستجو صحبت کردیم. اما موتور جستجو چیست؟ در ادامه سعی کردیم به صورت مختصر درباره موتور جستجو توضیح دهیم. اما اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در این باره دارید می توانید به مقاله موتور جستجو چیست؟ از دسته بندی مقالات آموزش سئو مراجعه کنید.

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو به کاربران این امکان را می دهند که با استفاده از کلمات کلیدی، محتوا را در اینترنت جستجو کنند. بدین صورت که کاربران عبارت جستجوی مورد نظر خود را در باکس جستجو وارد می کنند. سپس موتور جستجو از طریق فهرست خود به وب‌سایت‌های مرتبط رجوع می‌کند و آنها را در قالب یک لیست نمایش می‌دهد.

الگوریتم های ارزیابی داخلی موتور جستجو تعیین می کنند که یک وب سایت در نتایج جستجو چه موقعیتی را کسب کند. گوگل، بینگ و یاهو نمونه هایی از موتورهای جستجوی محبوب هستند. یادگیری نحوه کار موتورهای جستجو یک مهارت ارزشمند و موثر برای فعالیت در فضای آنلاین می باشد.

‏اینکه آنها چگونه “بهترین” نتیجه را تعیین می کنند و متوجه ارتباط عبارت مورد جستجو و صفحه ای از سایت شما می شوند، سوال بسیار مهمی است که نیاز به داشتن دانش سئو دارد. در ادامه با بیان کلیت ماجرا شما را برای ورود به مباحث فنی آماده می‌کنیم. به طور کلی فاکتورهای زیادی برای تعیین رتبه یک سایت وجود دارد که بنام الگوریتم های موتور جستجو شناخته می شوند.

این الگوریتم ها اعتبار و  ارتباط عبارت جستجو شده با صفحات سایت شما را بررسی کرده و در نهایت با توجه به سرعت بارگذاری و تجربه کاربری و سایر فاکتورهای فنی، به وب سایت شما امتیاز می‌دهند تا در آن جستجو دیده شوید.

محتوای سایت شما، پادشاه تمام تجارت شما می باشد

لازم به بیان است که محتوای سایت شما، پادشاه تمام تجارت شما می باشد و در صورتی که محتوای مناسبی را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهید که مورد پسند آنها باشد و رضایت آنها را جلب نمایید، در صدر نتایج موتورهای جستجو قرار خواهید گرفت. این یکی از مهمترین فاکتورهای سئو در حال حاضر و همچنین آینده‌ی پیش‌رو می باشد.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو مانند کتابخانه‌‌هایی برای عصر دیجیتال محسوب می‌شوند.‏ آنها به جای ذخیره نسخه‌های کتب چاپی، نسخه هایی از صفحات وب را ذخیره می‌کنند.‏ هنگامی که شما در موتور جستجو، چیزی را سرچ می‌کنید، برای نشان دادن نتایج صحیح و مرتبط، موتور جستجو باید چهار عمل را انجام دهد:‏

  • خزیدین یا کراول کردن تمامی صفحات وب (Crawlability)
  • ذخیره کردن یک لیست از صفحات وب (Indexability)
  • امکان مراجعه و مشاهده لیست ذخیره شده (Creating Result)
  • انتخاب صفحات مرتبط با عبارت جستجو شده برای ارائه به کاربر (Ranking)

موتور جستجو برای انجام تمامی موارد بیان شده از الگوریتم‌های خود استفاده می کند و با استفاده از همین الگوریتم‌ها سایت‌ها را دسته بندی و رتبه آن ها را مشخص می کند و میزان ارتباط آن با عبارت سرچ شده را بدست می آورد. الگوریتم‌ها برای جستجو شاخص‌های زیادی را مورد بررسی قرار می‌دهند، که از جمله آنها می‌توان به هدف جستجوی کاربر، موقعیت مکانی، تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن مرجع پیشنهادی، سرعت سایت و… اشاره کرد.

اما سوال اینجاست که این وظیفه بزرگ چگونه انجام می شود؟

موتورهای جستجو از ربات‌هایی که به خزنده (کراولر) معروف هستند، جهت اسکن وب سایت‌ها ‏استفاده می‌کند. بدین ترتیب خزنده ها لیستی از تمام سرورهایی که وظیفه میزبانی وب سایت ها برعهده دارند را تهیه و ذخیره می‌کنند. سپس آنها به طور سیستماتیک از هر وب سایت بازدید می کنند و اطلاعات صفحه، انواع محتوا (متن ، ویدئو ، جاوا ‏اسکریپت و غیره) و تعداد صفحات و لینک های مرتبط با آن را “را خزش” می کنند. در نهایت، آنها از برچسب های کد مانند ‏HREF‏ و ‏SRC‏ برای شناسایی ‏لینک ها به صفحات دیگر استفاده و آنها را به لیست بررسی خود اضافه می کنند.

این به اسپایدر ها اجازه می ‏دهد تا یک شبکه بزرگتر از صفحات ایندکس شده ایجاد کنند و از صفحه ای به صفحه‌ی دیگر خزش کرده و آنها را به فهرست خود اضافه ‏کنند. موتورهای جستجو این اطلاعات را در پایگاه داده عظیم فیزیکی ذخیره می‌کنند و هر زمان که کسی جستجو می کند از آن ‏اطلاعات استفاده می کنند. ‏

موتورهای جستجو به طور مداوم در حال کراول کردن (Crawlability) و نمایه سازی (Indexability)، صفحات تازه اضافه شده، صفحات حذف شده، ‏لینک های جدید و محتوای تازه ردیابی شده هستند.  موتورهای جستجو صفحاتی را انتخاب می کنند که بیشترین ارتباط را با درخواست شما ‏دارند و سپس، آنها را رتبه بندی کرده و ابتدا معتبرترین و به روزترین ها را نشان می دهند که ارتباط بیشتری با عبارت مورد جستجو دارد.

ما بیشتر از گوگل صحبت می کنیم زیرا ‏موتور جستجویی است که برای جستجو در وب بیشتر از آن استفاده می کنیم و بهترین و ‏معتبرترین الگوریتم ها را تاکنون ‏داشته است.‏

حتما بخوانید: بهترین مقاله درباره موتورهای جستجو، موتور جستجو چیست؟

موتور جستجوی گوگل

برخی از پاسخ ها به سوالات بالا را تا به اینجا در این آموزش فراگرفتید اما به طور کل در مورد گوگل یک حقیقت انکار نشدنی وجود دارد که با لفظی خنده دار در بین سئوکاران محبوب شده است و آن اینکه:

«اگر خواستید یک جسد را پنهان کنید، آن را در صفحه دوم گوگل قرار دهید

در این مثال تا حدی غلو شده است اما بیشترین کلیک در بین تمامی جستجوگران به صفحه اول اختصاص پیدا می کند و بازدید صفحه دوم به حدی کمرنگ است که گویی اصلا اتفاق نمی افتد. بنابراین شما حتما باید نحوه رتبه دهی موتور جستجوی محبوب گوگل را خوب بدانید تا بتوانید از رفتن به صفحه دوم جلوگیری کنید.

رتبه بندی توسط موتور جستجوی گوگل‏

گوگل با توجه به کیفیت سایت شما، آن را رتبه بندی می کند. اما کیفیت سایت شما چطور توسط گوگل بررسی می شود؟ بیشترین اهمیت و اولویت در رتبه بندی و تشخیص کیفیت یک سایت توسط گوگل به واسطه نمایه سایت، تعداد و کیفیت لینک های سایت شما و سایر رقبا، شکل کلی سایت و تجربه خوب کاربر در آن است. موتور جستجوی گوگل به تنهایی بیش از 3.5 میلیارد جستجو را در روز انجام می دهد. با توجه به ارقام و آمار بدست آمده، این موتور جستجو 1.9 ‏میلیارد ‏وب سایت ‏را جستجو می کند و نتایج مربوطه را در کمتر از 0.5 ثانیه نشان می دهد. ‏

عوامل رتبه بندی سایت توسط موتور جستجوی گوگل

با وجود اینکه گوگل هیچ بیانیه رسمی ای برای توضیح عملکرد الگوریتم های خود ارائه نداده است اما با توجه به سعی و خطاها و تجربه عمومی سئوکاران، ما می توانیم موارد ذیل را به عنوان عوامل مهم  واصلی رتبه بندی سایت توسط گوگل نام ببریم:

1- ارتباط

گوگل همیشه به دنبال نمایش نتایج مرتبط با کلمه مورد جستجوی کاربر است تا بتواند نزدیکترین نتایج به نیاز کاربر را نمایش دهد. بنابراین، لازم است برای تمامی جستجوهای احتمالی مخاطبان هدف خود، صفحاتی اختصاصی داشته باشید. البته با توجه به حجم بالای سایت هایی که احتمالاً بر روی یک کلمه کلیدی کار کرده اند، گوگل فاکتورهای دیگری را نیز برای مشخص شدن رتبه بالاتر در نظر می گیرد.

2- اعتبار

از دیگر موارد قابل سنجش توسط گوگل، اعتبار سایت شماست که آن را با توجه به اعتبار و اهمیت صفحاتتان بررسی و اندازه گیری می کند. بدین ترتیب هر کدام از صفحات سایت شما که لینک آن در سایت های دیگر استفاده شده یا از نام برده شده است، رتبه بهتری می گیرند. دقیقاً این خاصیت گوگل نیز یکی از تمایزهای بزرگ آن با سایر موتورهای جستجو می باشد. جلوتر در مورد نحوه لینک سازی صحیح و اصولی برای بالا بردن رتبه سایت صحبت می کنیم.

3- مفید بودن

محتوا می تواند مرتبط و معتبر باشد اما اگر مفید نباشد، گوگل آن محتوا را در بالای نتایج جستجو قرار نمی دهد.‏ در ‏حقیقت، ‏گوگل‏ کاملاً واضح اعلام کرده است که بین محتوای “باکیفیت” و “مفید” تفاوت وجود دارد.‏ اما سوالی که در این بین پیش می آید این است که گوگل چطور متوجه می شود که محتوایی مفید است یا خیر؟

تجربه کاربری و میزان علاقه کاربران به محتوای شما به گوگل نشان می دهد که چقدر آن محتوا برای کاربر مفید و جذاب بوده است. اگر گوگل ببیند که کاربران در بین تمامی نتایج جستجو، بیشتر به صفحه شما جذب می شوند و آن را دوست ‏دارند، رتبه ‏بسیار خوبی کسب خواهید کرد.‏ بنابراین جهت کسب رتبه بهتر، وب سایتی ایجاد کنید که کاربر آن را دوست داشته باشد!

حتما بخوانید: غول موتورهای جستجو یا موتور جستجو گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل

به طور کلی الگوریتم های گوگل پیچیده هستند اما هدف تمامی این الگوریتم ها و البته آپدیت های روز به روز آنها این است که کاربر را به صفحه مفید، جذاب و مرتبط تری هدایت کنند. این مساله بیانگر آن است که شما باید الگوریتم های گوگل را خوب بشناسید.

همانطور که پیشتر بیان کردیم، گوگل به صراحت نحوه عملکرد الگوریتم های خود را بیان نکرده است اما به طور کل هر الگوریتم وظیفه مشخصی دارد که بر همگان روشن است و هر آپدیت به دقت آن الگوریتم در رسیدن به هدف می افزاید.

دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل سعی می‌کند ‏محتوای باکیفیت بالا را از محتوای بی کیفیت تشخیص دهد و به سایت هایی که در آن زمینه تخصص و اعتبار کافی دارند و قابل اعتماد برای کاربران هستند رتبه‌ی بهتری دهد.‏ این بدان معناست که فیلتر گوگل بر اساس الگوریتم EEAT (Expertise Experience Authoritativeness Trustworthiness) می باشد.

توصیه می کنیم حتما مقاله الگوریتم EEAT را مطالعه کنید.

گوگل برای محاسبه محبوبیت و اعتبار یک صفحه از الگوریتم مبتنی بر هایپر لینک (معروف به ‏PageRank‏) استفاده ‏می کرد. ‏گرچه امروزه ‏گوگل‏ بسیار پیچیده‌تر شده است اما باز هم این الگوریتم یک شاخص در رتبه بندی می باشد، اما از دید کاربران پنهان مانده است.

این بدان معناست که وب ‏سایت های مرتبط و معتبر که به یک وب سایت لینک می دهند، به ‏گوگل‏ نشان می دهد که این وبسایت احتمالاً ‏مورد ‏توجه کاربران قرار گرفته و می توان اطمینان داشت که این سایت در نتایج جستجو برای سوالات مربوطه مفید است.

صدها شاخص رتبه بندی وجود دارد که الگوریتم های گوگل در پاسخ به جستجوی مخاطب در نظر می گیرند و گوگل به طور مداوم آنها را به ‏روز و اصلاح می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بهترین نتایج به دست مخاطبین می رسد.

اما نگران نباشید، ما در این آموزش کم کم به تمامی این فاکتورها و هر آنچه که شما لازم است بدانید، پاسخ خواهیم داد. در صورتی که درباره الگوریتم های گوگل اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید از قسمت مقالات آموزش سئو کاملترین مقاله الگوریتم های گوگل را به طور کامل مطالعه نمایید.

حتما بخوانید: باغ وحش گوگل چیست؟ الگوریتم های گوگل

صفحه نتایج جستجوی گوگل یا سرپ (SERP) چیست؟

سرپ یا همان Search Engine Result Page به صفحه نتایج جستجوی گوگل گفته می‌شود. اوایل شما با جستجو در گوگل فقط لیستی ساده از یک توضیح مختصر و نام سایت‌ها را می‌دیدید اما امروزه با پیشرفت موتور‌های جستجو، شما قادرید تا اطلاعات زیادی را در صفحه نتایج مشاهده کنید.

صفحه نتایج گوگل یا سرپِ، می‌تواند از صفحه اول تا به طور مثال، صفحه 12 یا بیشتر ادامه داشته باشد. اما شما در اولین صفحات سرپ گوگل نتایج غنی شده شامل تصاویر، اطلاعات تکمیلی، سوال و جواب، رتبه، نقشه و… را مشاهده می‌کنید. شما نمی‌توانید تضمین کنید که سایت شما دارای ویژگی های اضافی ‏SERP‏ باشد.

رایج ترین ویژگی های ‏سرپ ارگانیک

مهم است که بدانید سرپ گوگل به طور مداوم در حال تکامل می باشد. امروزه هنگام جستجو در گوگل، علاوه بر ده پیوند آبی معمولی، می‌توانید با عناصر غنی دیگری نیز روبرو شوید. این عناصر اضافی به عنوان «ویژگی‌های سرپ» شناخته می‌شوند. در این مقاله، ما از چندین ویژگی متداول سرپ فقط 6 مورد که بیشتر کاربرد را دارند نام خواهیم برد.

اسنیپت (Snippet)

نوشته‌ی زیر عنوانِ نتایج جستجو می‌باشد. این مورد در اولین یا گاهاً دومین نتیجه دیده می‌شود و البته برای تمامی اطلاعات مورد جستجو قابل رویت نمی‌باشد. شما می‌توانید سایت‌هایی را که اسنیپت به آنها تعلق گرفته است، در صدر لیست ببینید که با عناصری بصری و جذاب یک نتیجه معمول را نمایش می‌دهند. (به عنوان مثال لیست رستوران‌های پر ستاره).‏

‏اسنیپت برجسته

بخش برجسته شده در بالای صفحه نتایج جستجو که اغلب با پاسخ خلاصه به یک سوال و ‏لینک به ‏URL‏ ‏منبع دیده می‌شود و سایتی را که بیشترین ارتباط به سوال مورد جستجو را دارد، نشان می‌دهد.

سوالات متداول

این سوالات به عنوان سوالات مرتبط نیز شناخته می‌شوند و شامل مجموعه‌ای ازسوالات که توسط جستجوگران پیشینِ همان عبارت مطرح شده است، می‌باشد.

‏کارت‌های دانش

پنل‌هایی راست چین که اطلاعات کلیدی در مورد یک عبارت مورد جستجو را نشان می دهند و عموماً توسط کاربران قابل ویرایش هستند. مانند بیوگرافی‌هایی که در ویکیپدیا منتشر شده است یا لیست برترین فیلم‌های سال و…

‏مجموعه تصاویر (اسلایدر)

ردیف افقی لینک‌های تصویری، برای جستجو‌هایی که محتوای تصویری در آنها اهمیت بالایی دارد‏، ظاهر ‏می‌شود و به آن اسلایدر می‌گویند.

‏پاسخ‌های فوری

این نتایج وقتی ظاهر می‌شوند که ‏گوگل‏ می‌تواند سریع به جستجویِ جستجوگر پاسخ دهد؛ مانند ‏وقتی که شما ‏درباره آب و هوای جایی که هستید، جستجو می کنید. تفاوت بین این مورد و اسنیپت‌های برجسته این است که هیچ لینکی به ‏هیچ سایت منبعی وجود ‏ندارد و این جواب ها مستقیماً از طرف گوگل داده می‌شود.

حتما بخوانید: صفحه نتایج موتور جستجو یا سرپ چیست؟

انواع نتایج موتور جستجوی گوگل

صفحات نتایج موتور جستجو به دو بخش مجزا تقسیم می شوند: نتایج طبیعی (اورگانیک) و نتایج تبلیغاتی (ادز).

نتایج جستجوی طبیعی

نتایج جستجوی طبیعی یا “ارگانیک” نتایجی هستند که بر اساس شایستگی 100٪ رتبه ‏بندی می‌شوند.‏ به عبارت دیگر، هیچ راهی برای پرداخت به گوگل یا سایر موتور‌های جستجو به منظور بهبود رتبه‌بندی در نتایج جستجوی طبیعی وجود ‏ندارد.‏ نتایج طبیعی ‏توسط ‏گوگل‏ به عنوان مرتبط‌ترین، قابل اعتماد‌ترین و معتبرترین صفحات وب در این زمینه ارزیابی می‌شوند.‏

نتایج پولی (تبلیغاتی)

نتایج جستجوی تبلیغاتی؛ پولی هستند و در بالای نتایج طبیعی یا انتهای آن قرار می‌گیرند.‏ تبلیغات پولی کاملاً مستقل از لیست‌های طبیعی است. تبلیغ کنندگان در بخش نتایج پولی با توجه به مبلغی که مایلند برای یک بازدید از ‏مجموعه خاصی از نتایج جستجو بپردازند، رتبه بندی می شوند (معروف به “پرداخت کلیکی”).‏

در حال حاضر، نکات مهمی که باید بخاطر ‏بسپارید:‏

اولین نکته مهم: هنگامی که ما در مورد “‏SEO‏” صحبت می‌کنیم، رتبه‌بندی بالاتر وب سایت شما در نتایج جستجوی طبیعی مورد بحث است و نه بالا بودن شما در نتایج جستجوی google ad.

دومین نکته مهم: گوگل صفحات وب را رتبه بندی می کند نه وب سایت ها را.‏

به طور مثال، اگر کسب و کار شما مربوط به “پنجره‌های دوجداره” است، نیازی نیست که همه صفحات سایت شما بر اساس کلمه کلیدی “پنجره‌های ‏دوجداره” رتبه بندی شود.‏ می توانید صفحات مختلف وب‌سایت خود را برای کلمات کلیدی و موضوعات مختلف مرتبط به کسب و کارتان رتبه بندی کنید.‏

موتورهای جستجو به گونه‌ای ‏طراحی شده‌اند که بتوانند وب سایت‌هایی را ‏پیدا کنند که مردم بیشتر دوست دارند. بنابراین با ‏ایجاد ‏سیگنال‌های واقعی و ‏مصنوعی، به موتور های جستجو نشان دهید که مردم وبسایت شما ‏را دوست دارند.

گذر از مباحث تئوری و آموزش سئو به صورت کاملا عملی

اکنون وقت ‏آن ‏است که این مطالب را ‏با یک آموزش گام به گام سئو، عملی کنیم، پس با ما همراه باشید.

مشتریان و کلمات کلیدی

برای شروع سئو یک وب سایت، به شما درباره تحقیق کلمات کلیدی و اینکه مشتریان بالقوه شما در گوگل چه چیزی را چگونه جستجو می کنند آموزش خواهیم داد. تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی است برای یافتن بهترین کلمات کلیدی برای وب سایت شما تا مشتریان بالقوه بیشتری را جذب کنید. شما کلمات کلیدی را جمع آوری کرده، سپس آنها را در دسته بندی های مدنظر مرتب می کنید و مناسب ترین کلمات کلیدی را برای بهینه سازی وب سایت خود انتخاب می کنید.

کلمه کلیدی چیست؟

بیایید برای چند دقیقه به بخش موتورهای جستجو و ‏کل فرآیند سرچ برگردیم. جستجو هنگامی شروع می‌شود که کاربر کلمه یا ‏عبارتی را در ‏گوگل یا هر موتور ‏جستجوی دیگر تایپ می‌کند. ‏این موتورها وظیفه دارند تا با استفاده از کلمات کلیدی به کشف ‏هدف ‏جستجوگر بپردازند.

این به معنای ‏شناسایی اصطلاحاتی است که بیشتر افراد به جستجوی آنها می‌پردازند و این اصطلاحات به عنوان “کلمات کلیدی” شناخته ‏می‌‏شوند. کلماتی که با جستجوی آنها امیدوارید وب سایت خود را در بالاترین رتبه بندی موتورجستجو ببینید.

امروزه هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل بیشتر از اینکه دقیقاً بر روی همان کلماتی که توسط کاربر جستجو می‌شود تمرکز کند، به درک مفهوم آنها روی آورده و تلاش می‌کند تا به کاربران سایت‌هایی را نشان دهد که هدف جستجوی آن ها بوده است.

گوگل نه تنها به کلمه کلیدی شما نگاه می‌کند بلکه به معنی مترادف و کلمات توصیفی آن نیز توجه ویژه‌ای دارد تا منظور شما را هنگام ‏تایپ ‏کردن کلمه‌ای مانند “اپل” متوجه شود و فرق بین “سیب” و برند “اپل” را درک کند. گوگل‏ می‌داند که شما احتمالاً به دنبال سیب نیستید، بلکه هدف شما از سرچ گوشی‌های اپل می‌باشد.

‏به عنوان مثال، ممکن است وقتی عبارت”خرید گوشی آیفون” را جستجو می‌کنید، سایت دیجیکالا با ‏کلیه ‏محصولات آیفون برای شما بعنوان نتیجه نشان داده شود تا بتوانید کل این محصولات را به صورت یکجا ببینید.

تحقیق درباره کلمات کلیدی ‏چیست؟

تحقیقات کلمات کلیدی باید اولین قدم در فرایند سئوی سایت شما باشد. این امر به دو دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است:

1-آشنایی بیشتر با حوزه کاری خود: هنگام راه‌ اندازی یک وب سایت جدید، تحقیق در مورد کلمات کلیدی می‌تواند نمای کلی از موضوعات جالب برای کاربران در صنعت یا حوزه کاری شما را ارائه دهد.

2-یافتن ایده‌هایی برای ساخت محتوای جدید: تحقیقات کلمات کلیدی می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌های بالقوه در کلمات کلیدی را بیابید و استراتژی محتوای خود را براساس آن پیاده سازی کنید.

بنابراین شما با تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید از اطلاعاتی مانند چگونگی مطرح شدن سوال توسط کاربران، اولویت بندی اهمیت کلمات جستجو شده توسط آنها و… مطلع شوید. دقیقاً به همین دلیل است که در گام اول شما باید مشخص کنید قصد دارید تا وبسایت خود را برای چه کلمات کلیدی‌ رتبه بندی کنید و اولویت آنها به چه صورت می‌باشد.

بعد از این مرحله و یافتن کلمات و عبارات مورد جستجوی هدف کاربر شما متوجه خواهید شد که هدف کاربر از جستجو چیست؟ و به دنبال چه چیزی است؟ با توجه به همین اطلاعات شما می‌توانید محتوایی بسیار هدفمند و مفید را در اختیار کابر قرار دهید که ممکن است منجر به برگشت مجدد کاربر به سایت شده و سایر محتواها را نیز بازدید نماید.

بازگشت مجدد و ماندگاری بیشتر وی در سایت باعث افزایش رتبه سایت شما خواهد شد. از بین تمام عوامل سئو داخلی که بر روی کسب و کار شما موثر هستند، بخش کلمات کلیدی یکی از مواردی است که باید زمان بیشتری را برای یادگیری آن صرف کنید.

البته نیازی ‏به ‏خرید دوره سئو و یا پرداخت هزینه ندارید. زیرا ما آموزش تحقیق کلمه کلیدی مقدماتی تا پیشرفته را برای شما آماده کرده ایم. در صورتی که درباره نحوه تحقیق کلمات کلیدی اطلاعات بیشتر و تخصصی تری نیاز دارید، پیشنهاد شتاب دی ام به شما مطالعه مقاله “کلمه کلیدی چیست؟”  می‌باشد.

شاخص های تعیین کلمه کلیدی

در تعیین کلمات کلیدی برای صفحه، چندین شاخص اصلی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در ذیل این مولفه های شاخص تعیین کلمه کلیدی را با شرح مختصری برای شما بیان کرده‌ایم:

  • حجم جستجو
  • مرتبط بود
  • رقابت
‏حجم جستجو

در تعیین کلمه کلیدی برای یک صفحه؛ اولین عامل (میزان جستجو) تعداد افرادی است که به جستجوی یک کلمه کلیدی می‌پردازند. هر چه ‏تعداد ‏افراد بیشتری در جستجوی یک کلمه کلیدی باشند، مخاطب بالقوه شما در آن حوزه، بیشتر خواهد بود. برعکس، اگر کسی به دنبال آن کلمه ‏کلیدی نباشد، ‏دیگر مخاطبی وجود نخواهد داشت که به دنبال محتوای شما باشد.

‏مرتبط بودن

ممکن است یک اصطلاح به طور مکرر جستجو شود اما لزوما به این معنی نیست که این کلمه کلیدی برای ‏شما ‏انتخاب خوبی است. ارتباط بین کلمه کلیدی محتوای سایت شما و کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر (از نظر مفهومی و مترادف)، یک سیگنال مهم برای رتبه بندی است که در نهایت به شما کمک می‌کند تا بیشتر دیده شوید.

بنابراین لازم است تمامی کلمات مترادف و هم معنی را در تولید محتوای خود در نظر بگیرید تا ارتباط معنایی محتوای خود با سرچ کاربر را بیشتر کنید.

‏رقابت

توجه داشته باشید کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالاتر می‌توانند ترافیک قابل توجهی را ایجاد کنند، اما رقابت این کلمات کلیدی برای ‏قرارگرفتن ‏در رتبه‌های برتر نتایج موتور جستجو بسیار بیشتر و سخت تر است.

انواع کلمات کلیدی

دو نوع کلمات کلیدی داریم. دسته اول بر اساس نیت و هدف کاربر از جستجو و دسته دوم بر اساس تعداد دفعات جستجو و تعداد کلمات بکار رفته در آن شناخته می شود.

انواع کلمات کلیدی ‏بر اساس هدف کاربر از جستجو

به طور کلی کلمات کلیدی ‏بر‌اساس هدف کاربران از جستجو به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند که ما قصد داریم در این قسمت تمامی دسته‌بندی‌های فوق را به همراه مثال برای شما بیان کنیم تا به درک صحیحی از کلیت آن برسید و در نهایت بتوانید به درستی از تمامی این دسته‌ها در بهینه سازی سایت خود و تدوین استراتژی محتوا استفاده کنید.

کلمات کلیدی اطلاعاتی

مخاطبان هدف شما به دنبال اهداف تجاری نبوده و بیشتر هدف او کسب اطلاعات است. بدین صورت شما لیستی از نیازها و علاقمندی‌های مخاطبان را دارید که با رفع صحیح نیاز کاربران و رساندن آنها به هدف خود، می‌توانید خوانندگان محتوا را تبدیل به مشتری بالقوه کنید.

نمونه کلمات و عبارات کلیدی اطلاعاتی:

آموزش طرز تهیه پیتزا مخلوط با خمیر آماده

طرز تهیه قرمه سبزی

کلمه کلیدی تراکنشی (معاملاتی)

مردم از این دست عبارات برای یافتن آنچه شما می‌فروشید (محصول یا خدمات) استفاده ‏می‌کنند. فرض کنید شما یک وب سایت برای فروش شال و روسری زنانه دارید.‏ کلمات کلیدی محصولات فروشگاه شما مواردی از این قبیل هستند:

شال زنانه

خرید شال زنانه

خرید روسری مارک هرمس

کلمات کلیدی ناوبری

کلمات کلیدی ناوبری برای جستجوی یک وب سایت یا یک برند خاص استفاده می‌شوند. هرچند این کلمات نیاز به مثال ندارند اما می توان به جستجوی کلمه “شتاب دی ام” یا “shetabdm.com” یا “آموزش سئو شتاب دی ام”یا “بیمه تامین اجتماعی” و هر برند و وب سایتی به صورت مستقیم، اشاره کرد.

کلمات کلیدی تجاری

مشتریان قبل خرید کالا از این عبارات برای تحقیق در مورد محصول مورد نظر استفاده می‌کنند تا بتوانند اطلاعات بیشتری جمع آوری کرده، ریسک خرید خود را کاهش داده و از انتخاب خود مطمئن شوند. از این دست جستجوها می‌توان به عبارت «گوشی اپل بهتر است یا سامسونگ؟» یا عبارت «شال یخرم یا روسری؟» اشاره کرد.

بنابراین برای موفقیت در سئو می‌بایست صفحات وب سایت خود را برای کلمات کلیدی پر طرفدار، درآمد زا و مرتبط، بهینه کنید.‏ لازم به ذکر است که اگر شما به کلمات کلیدی اطلاعاتی و بلاگ سایت تان توجه ویژه ای کرده باشید، امکان جذب مشتری جدید و بالقوه را نیز خواهید داشت.

انواع کلمات کلیدی ‏بر اساس میزان جستجو و تعداد کلمه

سه نوع کلمات کلیدی بر اساس میزان جستجو و تعداد کلمات استفاده شده وجود دارند که در ذیل به بررسی آنها خواهیم پرداخت و شما را با ذکر مثال‌هایی با چگونگی امکان تشخیص آنها آشنا خواهیم کرد، پس ما را در شتاب دی ام همراهی کنید.

کلمات کلیدی کوتاه

جستجوهایی که فقط با یک یا دو کلمه انجام می‌شوند، مانند «سئو» یا «دیجیتال مارکتینگ» از نوع کلمات کلیدی کوتاه هستند. این ‏کلمات ‏کلیدی ممکن است ارزش جستجوی بالایی داشته باشند اما نمی توان دقیقا درباره هدف و نیت کاربر از جستجوی این کلمات تحلیل درستی داشت و همچنین رقابت و سختی این کلمات بسیار زیاد است. بنابراین ‏تمرکز بر کلمات کلیدی کوتاه در ابتدای کار باعث عدم نتیجه و افزایش نرخ پرش و زمان حضور کمتر کاربران در صفحه سایت شما می‌شود و ‏رتبه بندی شما ‏را در بلند مدت کاهش خواهد داد.‏

‏کلمات کلیدی طولانی

این عبارات سه کلمه ای یا بیشتر هستند، خاص‌تر بوده و رقابت و سختی کمتری به نسبت کلمات کلیدی کوتاه دارند. عبارت “آموزش سئو رایگان از مبتدی تا پیشرفته” خود یک مثال عالی از این دسته می‌باشد. این عبارت دارای حجم جستجوی مطلوب با ‏هدف ‏مشخص جستجوگر است و شما می‌توانید با توجه به هدف کاربر و میزان جستجو این صفحه را بهینه کنید و در کمترین زمان رتبه خوبی در نتایج را بدست آورید.

کلمات کلیدی (Latent Semantic Indexing) LSI

این کلمات که ارتباط معنایی و مفهومی با کلمه کلیدی و موضوع اصلی صفحه ما دارند به عنوان کلمات کلیدی LSI یا نمایه سازی کلمات کلیدی با معنا و مفهوم نهفته در آن شناخته می شوند. به عنوان مثال با جستجوی کلمه کلیدی روسری که دقیقا هدف کاربر مشخص نیست گوگل ممکن است کلمه یا موضوعات مرتبط با حجاب، اکسسوری، لباس زنانه را برای شما پیشنهاد دهد.

در مثالی دیگر از این نوع کلمات کلیدی می‌توان به جستجوی صفحه‌ای ‏درباره سئو شامل اصطلاحات ‏LSI‏ مانند “سئوکار” “موتور جستجو” “طراحی سایت” “تولید محتوا” و…  اشاره کرد.

توجه کنید که در یک پروژه برای تدوین استراتژی کلمات کلیدی موثر، این سه نوع کلمه کلیدی را با هم ترکیب و آنها را در ساختار ‏و ‏محتوای سایت قرار دهید تا به قرار گرفتن سایت در رتبه بندی ‏سرپ کمک کنید.‏

روشهای انتخاب بهترین کلمات کلیدی

اما از کجا بفهمیم کدام کلمات کلیدی مناسب است؟ برای پاسخ این سوال وانتخاب کلمات کلیدی مناسب به مبانی تحقیقات کلمات کلیدی برای سئو خواهیم پرداخت. تحقیق درباره کلمات کلیدی یک موضوع بسیار مهم است که شایسته توجه بیشتری می‌باشد اما در اینجا به دلیل طولانی بودن مبحث، به طور کامل به آن نمی‌پردازیم. در عوض ما مراحل ‏اصلی ‏تحقیق در مورد کلمات کلیدی را شرح خواهیم داد و برای یادگیری بیشتر شما را به مقاله آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی برای بهینه سازی سایت ارجاع خواهیم داد.

متأسفانه گوگل اطلاعات کاملی درباره آنچه جستجوگران به دنبالش هستند ارائه نمی‌دهد و فقط اطلاعات محدودی را در سرچ کنسول رایگان خود به منظور کمک به ما قرار داده است که البته نمی‌توان این اطلاعات را بی‌اهمیت دانست و باید بدانید که اکثر رقبای شما نیز از همین راه به تحلیل کلمات کلیدی سایت خود و تدوین استراتژی می‌پردازند.

سرچ کنسول یک ابزار سئو بسیار با ‏ارزش ‏است که هم ‏برای کشف داده‌های مورد جستجو توسط کاربر و هم برای تشخیص انواع مشکلات در سئو تکنیکال (فنی) سایت از آن استفاده می‌شود.

قبل از هرچیز پیشنهاد شتاب دی ام به شما ساختن یک حساب در سرچ کنسول گوگل پیش از خواندن ادامه این مطالب می‌باشد، البته در صورتی که اکانت سرچ کنسول ندارید. برای ساختن حساب کاربری در گوگل وبمستر تولز قدیم یا سرچ کنسول حال حاظر به آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل به قسمت مقالات آموزش سئوسایت شتاب دی ام مراجعه فرمایید.

خب برای شروع تدوین استراتژی تولید محتوا و سئو بهتر است قبل از هر چیزی “کلمات کلیدی پرسشی” خود را مورد بررسی قرار دهید. بدین صورت که ابتدا باید بفهمید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چه چیزی را جستجو می‌کنند و سوالاتی مانند موارد زیر را بررسی کنید:

  • این افراد به چه چیزهایی علاقه دارند؟
  • ‏آنها چه مشکل و نیازی دارند؟
  • ‏از چه نوع زبانی برای توصیف کارهایشان، ابزارشان و… استفاده می‌کنند؟
  • ‏آنها نیازهای خود را از چه جایی تامین می‌کنند؟

هنگامی که به پرسش‌هایی مشابه این سئوالات پاسخ دادید یک لیست اولیه از هر سه دسته کلمات کلیدی اصلی به علاوه دامنه‌ها و حجم احتمالی جستجو این کلمات و معیارهای رقابتی در اختیار خواهید داشت که در نهایت این اطلاعات به شما ایده‌های جدیدی داده و کمک می‌کنند تا بهترین استراتژی را برای سایت خود تدوین کنید.

در ادامه یک لیست از ویژگی‌های اصلی مشتریان و جامعه هدف خود تهیه کنید و آن را در ابزارهای جستجوی کلمه ‏کلیدی ‏مانند ‏ابزار کلمات کلیدی گوگل یا سایر ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی که در ادامه نام خواهیم برد، وارد کنید.‏

نکاتی به منظور یافتن بهترین کلمات کلیدی

پس از اینکه به اندازه کافی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وقت صرف کردید و کلمات کلیدی رقبای خود و سایت‌های مرتبط ‏را بررسی کردید، نوبت این است که جایگاه مناسب، ارزش واقعی، زمان و نحوه استفاده صحیح کلمات کلیدی برای کسب جایگاه مناسب در صفحه نتایج موتور جستجو را بیابید.

پیشنهادات گوگل

احتمالاً قبلاً متوجه شده باشید که در زمان جستجوی یک عبارت، گوگل پیش از تکمیل آن کلمه، پیشنهاداتی به شما ارائه می‌دهد. این پیشنهادات گوگل را (Google Suggest) یا همان تکمیل خودکارِ (Autocomplete) موتور جستجوی گوگل می‌گوییم.‏ در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این باره دارید به کاملترین مقاله درباره پیشنهاد گوگل یا (Google Suggest) چیست؟ مراجعه فرمایید.

این پیشنهادات به شما در تکمیل لیست کلمات کلیدی هدف خود و تدوین استراتژی کمک بسیاری می‌کنند. البته این تنها مزیت گوگل برای استفاده یک سئوکار نیست. برای دریافت پیشنهادات بیشتر از ‏گوگل‏، می توان به پایین صفحه ‏سرپ رفته و‏ پیشنهادات دیگری به نام Searches Related to را نیز بررسی کنیم.

این پیشنهادات به ما می‌گوید علاوه بر کلمه کلیدی که ما سرچ کردیم، در این حوزه چه کلمات کلیدی مرتبط دیگری وجود دارد. من توصیه می‌کنم کلمات کلیدی هدف خود را در ‏گوگل‏ تایپ کرده و هر پیشنهادی که ارائه می‌شود را یادداشت کنید.‏

ابزار تحقیق کلمات کلیدی

تا اینجای کار به وسیله تحقیق در بازار، اطلاعات کارفرما، مشتریان و گوگل یک لیست اولیه از کلمات کلیدی مورد هدف خود تهیه کرده اید. اکنون همه آنها را در ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مورد بررسی قرار دهید تا متوجه درجه اهمیت، میزان سختی و رقابت، حجم جستجوی آنها و … شوید.

توجه کنید که بهتر است در این لیست خود بین کلمات ‏کلیدی کوتاه و کلمات کلیدی طولانی با رقابت پایین تعادل برقرار کنید. ابزارهای کلمه کلیدی به شما کمک می‌کنند تعداد افرادی که هر کلمه کلیدی را جستجو کرده اند را بدانید و از سختی قرار ‏گرفتن ‏در صفحه اول نتایج ‏گوگل‏ برای آن کلمه کلیدی آگاه شوید.‏ به عبارت دیگر، این ابزار به شما کمک می‌کنند تا بهترین کلمات کلیدی را از لیست خود انتخاب کنید.

 برای سرچ ‏کلمات ‏کلیدی ابزار زیادی‏ وجود دارد. چند مورد از بزارهای تحقیق کلمات کلیدی که کاربرد زیادی برای سئوکاران دارند را معرفی میکنیم:

  • SEMRush
  • KeywordTool
  • KWfinder
  • keyword planner
  • Ahrefs‏
  • Moz Keyword Explorer
  • Google Trends
  • Ubersuggest
  • Keywords Everywhere Extension
  • Screamingfrog
  • lsigraph
  • Seed Keywords

ابزارهای دیگری وجود دارند که در لیست فوق به آنها اشاره نشده است. یکی از ابزار رایگان جستجوی کلمات کلیدی که رایگان و کاربردی می‌باشد، ‎Keyword Planner‎‏ گوگل است.‏ با اینکه ‏کیوردپلنر برای تبلیغات ‏گوگل طراحی شده اما باز هم می‌تواند به ‏یافتن کلمات کلیدی برای سئو  به شما کمک شایانی کند.‏ کافیست یک کلمه کلیدی را در آن تایپ کنید، سپس داده های مربوط به آن کلمه کلیدی مانند حجم تقریبی جستجو، کلمات کلیدی مرتبط و… را به صورت لیستی دریافت خواهید کرد.‏

در بین این داده‌ها حجم تقریبی جستجو کمی گمراه‌کننده است اما حداقل به شما بازه تقریبی جستجوی آن کلمه کلیدی را نشان می‌دهد.‏ در مجموع شما نمی‌توانید این ابزار رایگان را با رقبای حرفه‌ای و گران قیمت آن مقایسه کنید. اما با توجه به رایگان بودن این ابزار می‌توانید برخی کلمات کلیدی خیلی خوب را پیدا کنید که شاید به سختی بتوان آنها را با هر ابزار کیورد ریسرچ ‏دیگری پیدا کرد‎.‎

اکنون که تا اینجا با شتاب دی ام همراه بودید، لازم است نکات زیر را بدانید تا با استفاده از آنها موفقیت تان راحت‌تر باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که با ایجاد یک کمپین گوگل Ads سعی کنید تا اطلاعات بیشتر و هدفمندتری از حجم جستجو پیدا کنید.

البته برای بدست آوردن اطلاعاتی از میزان جستجوی کاربران حول یک کلمه کلیدی شما می‌توانید از ابزارهایی مانند: (KWfinder و KeywordTool و Moz) که با زبان فارسی بیشتر هماهنگ هستند  و… نیز استفاده کنید که البته کلیه ابزارها در زبان فارسی خیلی دقیق نیستند اما بسیار کاربردی هستند.

توجه داشته باشید که می‌توانید با یافتن کلمات کلیدی جدیدی که احتمالاً در دید شما یا رقبا نبوده‌اند (به این کلمات فراموش شده، کیوردگپ می گویند) ترافیک بیشتری را جذب کنید. در صورتی که سایت شما تازه تاسیس می‌باشد بهتر است در گام اول به تشخیص کیورد تارگتینگ حوزه فعالیت خود بپردازید تا بتوانید سایت را از همان ابتدا با کیوورد تارگتینگ خود بهینه کنید زیرا در قدم‌های اولیه گوگل به وسیله کیورد تارگتینگ فعالیت اصلی وب سایت شما را تشخیص می‌دهد.‏

پس از پرداختن به کیوورد تارگتینگ و گذر از این مرحله شما باید به کلمات طولانی‌تر و درآمدزا فکر کنید تا نرخ تبدیل شما افزاش یابد و کارفرما از عملکرد شما رضایت کسب کند. حالا چرا بعد از مرحله کیوردتارگتینگ باید صفحات را برای کیوردهای طولانی تر بهینه کنیم؟

زیرا در کلمات کلیدی طولانی رقابت کمتری وجود داشته و هدفمندتر است.‏ با شناخت دقیق کسب و کار و کلمات کلیدی طولانی‌تر زودتر به درآمد خواهید رسید و همچنین اعتبار شما نزد گوگل بیشتر خواهد شد تا بتوانید در آینده کلمات کوتاه‌تری را برای وب سایت تان بهینه کنید.

به عنوان مثال، بنده زمان ابتدای راه اندازی وب سایت شتاب دی ام بر روی کلمه “آموزش سئو” تارگت و سایت را با این کلمه کلیدی به گوگل معرفی کردم. در ادامه تقریباً 100٪ محتوایم را برای رتبه بندی کلمات کلیدی ‏اطلاعاتی و ‏طولانی مانند “معماری سایت (Site architecture) چیست؟ اهمیت معماری سایت برای سئو، موتور جستجو گوگل چیست، الگوریتم های گوگل و…” طراحی کردم.

سپس با افزایش اعتبار سایت، من به دنبال عبارات کوتاه‌تری که سخت تر و رقابتی‌تر بودند، مانندکلمات: “سئو” یا “سئو سایت” یا “تولید محتوا” ‌رفتم . بنابراین نیت و هدف کاربر از جستجو برای کسب و کار خود را شناسایی و طبقه بندی کرده و با توجه به آن استراتژی سئو سایت و محتوای خود را برنامه ریزی کنید.

به مثال دیگری توجه کنید. هدف جستجوی کسی ‏که به ‏دنبال “خرید شال زنانه حریر مشکی” است با هدف شخصی که بدنبال “خرید شال و روسری” است، در یک راستا و ‏طبقه قرار نمی‌گیرند. زیرا کسی که هدف خرید شال با جنس و مدل خاصی را دارد کاملاً می‌داند چه چیز می خواهد و باید محتوایی مختص آن را در اختیارش گذاشت. با توجه به موارد بیان شده محتوایی که برای هر اصطلاح ایجاد می‌کنید باید منعکس کننده هدف اصلی جستجوگر باشد.

حال که با انواع کلمات کلیدی و اهداف کاربران از جستجو آشنا شدید به مرحله بعدی می‌رویم.‏ در این مرحله شما باید یک لیست جامع از کلمات کلیدی داشته باشید و سپس کلمات کلیدی با ارزش را انتخاب کنید.

احتمالاً در این مرحله از خود می‌پرسید: “حالا کدام کلمه کلیدی را انتخاب کنم؟”‏ خب، هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که بتواند کلمه کلیدی مناسب را به شما نشان دهد. اما روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها بهترین کلمات کلیدی را راحت‌تر تشخص داده و انتخاب کنید. 

مرتب سازی کیوردها بر اساس میزان سختی کلمات کلیدی

اولین قدم شما بعد از استفاده از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی، جمع آوری، لیست کردن، طبقه‌بندی و کشف میزان سختی تمام کلمات کلیدی می‌باشد که در لیست شما وجود دارند.‏ خوشبختانه، همه ابزارهای سئو مربوط به تحقیق کلمات کلیدی، از ‏Ahrefs‏ گرفته تا ‏SEMrush‏، MOZ و …  دارای یک سیستم امتیاز دهی میزان سختی کلمات ‏کلیدی هستند.‏

شما می‌توانید در این ابزارها، فایل ‏CSV‏ حاوی کلمات کلیدی مورد نظر خود را دانلود یا آنها را یکی یکی تایپ کنید و در نهایت، رتبه میزان سختی یا آسانی این کلمات کلیدی را بدست آورید. معمولاً همین مرتب سازی بر اساس سختی می‌تواند تعداد زیادی از کلمات کلیدی را برای شما فیلتر کند.‏

به عنوان مثال اگر وب سایت شما کاملاً جدید می‌باشد، منطقی‌ترین کار این است که در ابتدای کار از کلمات کلیدی فوق العاده پر رقابت مانند کلماتی با رقابت ‏KD 45+ که رسیدن به رتبه‌های برتر در آنها سخت‌تر است چشم پوشی کنید. لیست کلمات کلیدی خود را مرور کنید و کلمات کلیدی که از ارزش ‏تجاری‏ بالا برخوردار بوده یا در واقع درآمدزا‌تر هستند را بدست آورید. سپس، یک کلمه کلیدی را انتخاب کنید که بهترین ترکیب زیر را برای شما به ارمغان آورد:‏

  • رقابتی بودن کلمه کلیدی (C: Competition)
  • جستجوهای ماهانه کلمات کلیدی (Sv: Search Volume)
  • سختی کلمات کلیدی (KD: Keyword Difficulty)
  • ‏بررسی مقایسه ای ترند کلمات کلیدی (Google Trends)

حال پس از انتخاب کلمات کلیدی هدف خود می‌توانید به بهینه سازی سایت و محتواهای‌تان بر اساس آنها بپردازید. پس اجازه دهید تا با بررسی بخش تولید محتوا در این مرحله به شما در بهینه سازی سایت‌تان بیشتر کمک کنیم. اول از همه هدف از جستجوی کلمه کلیدی مد نظر خود توسط کاربر را مشخص کنید و سپس بر آن اساس محتوایی که جستجوگران گوگل می‌خواهند را منتشر کنید.

برای رسیدن به این مهم، ابتدا کلمه کلیدی مورد نظر را در گوگل جستجو و نتایج صفحه اول را تجزیه و تحلیل کنید تا متوجه تمامی سوالات و نیازهای کاربران شوید. بیشتر مطالب نمایش داده شده در صفحه اول می‌توانند به شما کمک کنند تا موارد مهم برای جستجوگران را کشف کنید.

سپس با توجه به اطلاعات بدست آمده تولید محتوا کنید. اکنون که با هدف کلمه کلیدی آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده که محتوای ‏‏100٪ منطبق با آن هدف را ایجاد کنید.‏ توجه داشته باشید که ایجاد محتوای متناسب با هدف جستجوگر بسیار مهم است اما برای اینکه محتوای شما بالاتر از سایر رقبا در صفحه اول قرار بگیرد، باید از سایر محتواها بهتر باشد و آن را کاملاً از هر نظر بهینه کرده باشید.

ویژگی کلمات کلیدی

  • تقریبا 90٪ از سئو سایت حول انتخاب کلمات کلیدی می‌چرخد.‏
  • کلمات کلیدی وابسته به محتواها هستند.
  • کلمات کلیدی، هدف برند شما را مشخص می‌کنند.
  • کلمات کلیدی معرف برندتان بوده و به برندسازی اصولی و هدفمند کمک می‌کنند.
  • کلمات کلیدی حتی استراتژی لینک سازی شما را نیز تعیین می‌کنند.

اشتباه بیشتر مردم در سئو و تولید محتوا این است که تا جای خوبی پیشرفته و سپس متوقف می‌شوند. فراموش نکنید که سئو با انجام حرکات هدفمند و عموماً مداوم و مستمر نتیجه بخش خواهد بود و تازه پس از کسب رتبه های خوب باید به حفظ آن بپردازید.

پس نباید فقط به انجام یک یا چند آپدیت برای قالب سایت خود و بهینه کردن چند محتوا بسنده کنید. لازم است بدانید که بهترین کار این است که هر چند وقت یکبار مطالب سایت خود را بروزرسانی کنید، سئو تکنیکال سایت را بررسی کرده و مجدداً به تحقیق کلمات کلیدی بپردازید تا در آپدیت محتواها از آن اطلاعات کمک بگیرید.‏

بهترین سئوکاران به صورت خستگی ناپذیر و مستمر در حال تحقیق کلمات کلیدی هستند.
انتخاب کلمه کلیدی اشتباه

یکی از بدترین اشتباهات کسب و کارها، انتخاب کلمات کلیدی اشتباه است. فرض کنید شما صاحب یک وب سایت در حوزه خدمات مشاوره برای کسب و کارهای آنلاین هستید و درآمد ماهانه شما به طور میانگین به 8 میلیون تومان می رسد.

اما بازهم با توجه به زمان و هزینه ای که صرف نگهداری، امنیت، تولید محتوا، بهینه سازی سایت و … خواهید کرد، این مبلغ درآمد برای شما کافی به حساب نمی‌آید. حتی اگر رتبه یک برای “نکات رایگان رشد کسب و کار” یا “آموزش رایگان کسب و کار اینترنتی” را بدست آورده باشید، حدس بزنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شما افرادی که به دنبال آموزش‌های رایگان هستند را جذب می‌کنید! افرادیکه ممکن است ارزشی برای آموزش‌های شما قائل نباشند و یا تمایلی به پرداخت هزینه در این حوزه ندارند و یه صورت جدی به دنبال فعالیت در این حوزه نیستند و یا قدرت مادی برای فعالیت در این حوزه را ندارند.

این کلمه کلیدی می‌تواند ترافیک ماهانه ای بالای هزاران نفر را به سایت شما آورده‏ اما احتمالا اکثر این مخاطبان درآمدی برای وبسایت شما نخواهند داشت و بدون اینکه نرخ تبدیلی برای شما داشته باشند فقط باعث افزایش ترافیک خواهند شد.

بنابراین منطقی نیست که این کلمه کلیدی را به عنوان کلمه کلیدی اصلی برای سایت‌تان انتخاب کرده و برای بهینه سازی آن تلاش کنید. بهتر است کلمه کلیدی دیگری را انتخاب کنید حتی اگر این به معنای از دست دادن هزاران بازدید بی هدف در ماه باشد.‏ هر چند اشتباه بعدی که بیان خواهیم کرد بیشتر از این مورد به چشم می‌خورد اما با دانستن همه موارد فوق، احتمالا از رقبایتان جلو‌تر خواهید بود.‏

نادیده گرفتن رقابت

فرض کنید شما از ابتدا کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کرده‌اید.‏ این کلمه کلیدی کاملا مربوط به کاری است که انجام می‌دهید و با آنچه قصد فروشش را دارید کاملا همسو است.‏ کار بعدی شما چیست؟

شما یک ابزار کلمات کلیدی مانند ‏گوگل Keyword Planner ‏یا حتی یک ابزار پولی مانند ‏SEMrush‏ را باز می‌کنید.‏ چند ایده تایپ کرده و نتایج را دریافت می‌کنید.‏ بنابراین به طور طبیعی، شما به سمت کلمات کلیدی با بیشترین تعداد جستجو هدایت می‌شوید.‏ در اینجا شما یک مورد را فراموش کردید و سختی یا دشواری رتبه گرفتن کلمه کلیدی را در نظر نگرفته‌اید. فراموش نکنید که توانایی شما برای رتبه گرفتن در یک کلمه کلیدی به رقبا هم بستگی دارد.‏

به عنوان مثال کلمه کلیدی “بازاریابی محتوا” را بررسی کنید، این کلمه ماهانه بین 100 تا 10000 جستجوی میانگین ماهانه را داراست. خیلی خوب است!‏ نه؟ این کلمه کلیدی ظاهرا بسیار درآمدزا، هدفمند و دارای جستجوی بسیار خوبی  بوده که برای شروع بسیار مناسب است.

اما مشکل اصلی کجاست؟ مشکل از زمانی شروع می‌شود که شما کلمه‌های تک سیلابی یا دو سیلابی خود را ساده انگاشته و با دیدن شرایط عالی این کلمات از نظر میزان جستجوی ماهانه، ترند بودن، مرتبط بودن، درآمدزا بودن و … سریعا سایت را برای آنها بهینه می کنید تا از رقبای خود پیشی بگیرید.

اما این اشتباه بزرگترین خطای شما به عنوان یک سئوکار است. احتمالاً دلیل را متوجه شده باشید. اما اجازه دهید تا این موضوع را برای‌تان واضح‌تر بیان کنیم. شما در زمان مقایسه خود با سایر رقبا باید به نکات خیلی زیادی توجه می کنید. از تعداد، ارزش و قدرت بک لینک سایت‌های رقیب گرفته تا قدمت دامنه و حتی نام آن، محتوا و لینک سازی داخلی آنها، سئوی تکنیکال سایت، لینک های خروجی، چگالی کلمات کلیدی، تعداد صفحات ایندکس شده و …، همه و همه موارد مهمی هستند که شما باید برای انتخاب کلمات کلیدی آنها را مدنظر قرار دهید.

سناریوی بعدی را با دقت بخوانید. بیشتر وب سایت‌ها در بهترین حالت ماه‌ها و در بدترین حالت سال‌ها طول می‌کشد تا به نتایج بالای گوگل یا سایر موتورهای جستجو نزدیک شوند.‏ این بدان معناست که شانس شما برای قرار گرفتن در جمع سه سایت برتر برای کلمات کلیدی مهم و تک سیلابی بسیار کم است.‏

پس چه اتفاقی می‌افتد؟ در نتیجه افراد به سراغ کلمات کلیدی طولانی‌تر می‌روند زیرا آنها فکر می‌کنند که فقط به خاطر کم بودن تعداد جستجوی این کلمات به نسبت کلمات اصلی و مهم‌تر، رقابت نیز کمتر خواهد بود بنابراین برای جذب ترافیک هدفمند و کسب درآمد موفق خواهند شد. در واقع این فکر همیشه درست نیست.‏

عبارت “آژانس بازاریابی محتوا” را بررسی کنید تا دلیل مطالب بالا را درک کنید. حجم بازدید حدودا کمتر از صد عدد در ماه است و به نظر می‌رسد کلمه کلیدی طولانی و مناسبی است. درست است؟‏

اما یک مشکل وجود دارد که باید به آن توجه کرد.‏ همه این سایت ها سال‌هاست که وجود دارند، همه آنها صد‌ها یا هزاران بکلینک دارند.‏ بنابراین رقابت به منظور دستیابی به رتبه بالا برای جستجوی این کلمه کلیدی به همان اندازه کلمه کلیدی اول (بازاریابی محتوا) سخت است.‏

در نتیجه این عبارت طولانی تر حتی از اولی نیز بدتر است. زیرا جدای از سختی این کلمه بازدید ان نیز کمتر است و حجم ترافیک وارده به سایت شما نیز کم و بی ارزش خواهد بود. (یعنی از نظر زمانی ارزش زیادی نخواهد داشت)

استفاده از کلمات کلیدی طولانی همیشه منطقی‌ترین کار نیست. خب راه حل چیست؟ ما در ادامه این آموزش مرحله به مرحله پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی برای سایت‌تان را نشان خواهیم داد. بنابراین در اولین گام کلمات کلیدی با ویژگی‌های زیر را پیدا کرده و روی آنها سرمایه گذاری کنید:

  •  مربوط به تجارت شما باشند.
  • خیلی رقابتی نباشند.
  • ترافیک کافی داشته باشند تا تلاش شما به فروش منجر شود.
  • دارای نرخ بازگشت سرمایه مناسبی باشند.

بعضی بدون در نظر گرفتن نیازهای اساسی هر کاربر، به دنبال لیستی از کلمات کلیدی هستند.‏ سعی کنید درک کنید که مردم واقعا به دنبال چه چیزی هستند و نه اینکه فقط بر آنچه که تایپ می‌شود، تمرکز کنید. پس باید گزینه‌هایی را که در یافتن بهترین کلمات کلیدی برای سایت خود در نظر دارید، با دقت بیشتری بررسی کنید.

‏بهینه سازی صفحات سایت (سئو صفحات)

هنگامی که لیست کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، مرحله بعدی پیاده سازی کلمات کلیدی هدفمند در محتوای سایت است. هر ‏صفحه در سایت شما باید فقط شامل یک کلمه کلیدی اصلی و همچنین مجموعه ای از کلمات کلیدی مرتبط باشد. حال اجازه دهید تا با بیان چند عنصر مهم و اساسی شما را با چگونگی هدایت ترافیک موتور جستجو به وب سایت آشنا کنیم. در بحث بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، برخی از افراد می‌خواهند خیلی سریع رشد کنند در حالی که دیگران برای ‏مدت ‏طولانی در ‏سئو حضور دارند.‏

انواع روش های انجام سئو

سئو‏ دو جنبه خیلی مهم دارد و شما باید همین حالا یکی را انتخاب کنید که ما بدین منظور‏ قبل از اینکه به تکنیک ها بپردازیم در مورد سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید توضیحاتی ارائه می‌دهیم.‏ ریشه دو عبارت کلاه سیاه و کلاه سفید به فیلم های غربی بر می‌گردد. صاحبان این کلاه‌ها در آن فیلم ها نمایندگان آدم‌های بد و خوب بودند.‏

در سئو، این اصطلاحات برای توصیف دو گروه از سئوکاران استفاده می شود؛ کسانی که به قوانین مندرج در دستورالعمل های وب مستر گوگل پایبند هستند و کسانی که این قوانین را رعایت نمی‌کنند و قصد دور زدن موتورجستجوی‌گوگل را دارند.

 

سئو کلاه سیاه چیست؟

تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه تقریبا در سال 2009 با استفاده بیش از حد کلمات کلیدی یا ‏ایجاد لینک ‏های ساختگی و غیر واقعی بسیار متداول شد. ‏اما امروزه این نوع تاکتیک های ایجاد لینک، تقریباً منسوخ شده اند و حتی ممکن است سایت شما را با جریمه‌های جدیِ گوگل روبرو ‏کنند.‏

هدف سئو کلاه سیاه استفاده از استراتژی هایی است که با دستورالعمل های ‏موتور ‏جستجو مغایر باشد و قوانین موتورهای ‏جستجو را نقض کرده و گاهاً از باگ الگوریتم‌های گوگل برای رسیدن به رتبه بالاتر استفاده کند.

گرچه ممکن است این روش به دلایل موفقیت کوتاه مدت و افزایش بازدید سایت جذابیت خود را داشته باشد اما استفاده از سئو کلاه سیاه به طور معمول با جریمه موتورهای ‏جستجو به ‏پایان می‌رسد. حتی اگر در تاریخ اعمالش موتورهای جستجو متوجه آن نشوند، احتمالاً در آپدیت‌های بعدی الگوریتم‌شان به این موارد توجه می‌کنند و آنها را به عنوان نواقص بزرگی در سایت شما شناخته و در نهایت رتبه شما را نزولی خواهند کرد.

جریمه ‏های ‏گوگل‏ هر روز سخت تر و غیر منتظره تر می‌شوند و می توانند اثرات بسیار بدی را در بازدید و رتبه سایت شما ایجاد کنند.‏  بهتر است بدانید که سئو کلاه سیاه حتی می‌تواند منجر به پاک شدن کل سایت شما در نتایج موتورهای جستجو شود که دقیقاً به همین دلیل من در اینجا به این روش سئو اشاره کردم تا متوجه شوید که هیچ میانبری در سئو ‏وجود ‏ندارد که بدون ضرر شما را به رتبه های بالا برساند.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید به طور معمول به تاکتیک و روش‌های سالم سئو‏ اشاره دارد که همزمان و مطابق با شرایط و قوانین موتورهای جستجو جلو می‌رود.

روش های ‏سئوی‏ کلاه سفید عبارتند از:‏
  • رویکرد بازاریابی محتوایی با مقالات با کیفیت
  • انتخاب و استفاده درست از کلمات کلیدی
  • دسترسی آسان کاربران به قسمت های مختلف سایت
  • زمان بارگذاری سریع سایت و موبایل فرندلی بودن
  • تجربه کاربری مناسب سایت (UX)
  • سایت خود را برای کاربران بهینه کنید نه موتورهای جستجو
  • تمرکز بر روی رفع نیازهای کاربران

موارد فوق باعث بهبود رتبه شما در ‏نتایج موتور جستجو می‌شود و وب‌سایت شما را بیش از پیش یکپارچه خواهد کرد. فراموش نکنید که سئو‏ کلاه سفید راهی برای ایجاد یک تجارت آنلاین پایدار است. اگر از این طریق ‏سئو‏ی سایت خود را انجام دهید، روی ‏مخاطبان هدف خود ‏تمرکز خواهید کرد و افرادی را که واقعاً به دنبال شما هستند، جذب می‌کنید.‏

در سئو کلاه سفید، شما سعی می‌کنید با رعایت قوانین موتور جستجو و ضمن احترام به آنها، بهترین محتوای ‏ممکن را در دسترس جستجوگران قرار دهید.‏ رفع نیاز کاربران و بهینه سازی برای آنها، هدف اصلی موتور جستجوی گوگل است. پس شما نیز هدف خود را بهینه سازی سایت برای کاربران قرار دهید.

در نهایت، با تمام حرف‌هایی که با شما زدیم، این خود شما هستید که به عنوان یک سئوکار انتخاب کنید کدام روش و تکنیک را سرلوحه کار خود قرار دهید. اما اگر بین این دو روش نمی‌توانید انتخاب کنید و در دو راهی مانده‌اید، بهتر است تا در ادامه با من همراه باشید.

سئو‏ کلاه خاکستری

همانطور که می دانید زندگی همیشه سیاه و سفید نیست. بنابراین نمی توان همه چیز را به خوبی و بدی بست داد و این امر دقیقاً نسبت به سئو هم صادق است و یک رنگ میانه ای هم برای آن در نظر گرفته شده است. سئو کلاه خاکستری همانطور که از اسمش پیداست نه کاملاً سفید، قانون‌مند و معصوم است و نه کاملاً کلاهبردار و سیاه که بتوان آن را محکوم کرد.‏ در روش سئوی خاکستری، شما سعی ندارید موتورجستجو یا کاربران را فریب دهید.

به عنوان مثال، ‏جان مولر از گوگل هشدار می‌دهد که گوگل با لینک سازی از طریق پست مهمان مخالف است و لینک های ایجاد شده با روش پست مهمان، بی‌ارزش است.‏ اما وبلاگ نویسی پست مهمان به بهبود شهرت برند شما و جذب ترافیک کمک می‌کند و باعث تبدیل شدن به یک برند معتبر در صنعت‌تان خواهد شد.

بنابراین وقتی این همه دلیل موجه برای ارسال پست به عنوان مهمان است پس چرا اینکار را نکنیم؟ من هم این کار را توصیه می‌کنم.‏ البته ممکن است افراد دیگر در این مورد با من مخالف باشند اما در نهایت همه سئوکاران هم عقیده نیستند و تصمیم گیرنده نهایی برای پیدا کردن خط مشی صحیح، خود شما هستید.

نحوه اعمال این موارد به خود شما بستگی دارد و اگر شما بتوانید آنها را به درستی اجرا کنید، هیچ ضرری برایتان نخواهند داشت. من نمی‌توانم ادعا کنم که کدام روش بهتر است زیرا انتخاب با شماست. اما می‌توانم به صراحت بگویم که سئو یک بازی برد برد نیست و بسیاری از رقبای شما برای رسیدن به اوج هر کاری انجام می‌دهند. بنابراین اگر دست روی دست بگذارید و منتظر معجره‌ای باشد، آنها به زودی جایگاه شما را متزلزل ‏می‌‏کنند.‏

انواع مختلف سئو 

رتبه گرفتن سایت ما در موتورهای جستجو نیاز به انجام یک سری فعالیت برای بهینه سازی دارد. فرایندهای مختلف سئو برای رتبه گرفتن یک سایت در موتورجستجوگوگل شامل 4 نوع فعالیت است. بنابراین برای افزایش ترافیک هدفمند و کسب درآمد باید یک سری فعالیت بر روی سایت انجام شود که انواع مختلف سئو نام دارد.

در اینجا چهار نوع فعالیت سئو برای رتبه گرفتن یک سایت وجود دارد:

  •  سئو داخلی
  •  ‏سئو خارجی
  • سئو تکنیکال
  • سئوی محلی

سئوی داخلی (سئو درون صفحه)

سئو داخلی فرآیند بهینه سازی همه موارد موجود در وب سایت برای بهبود ‏رتبه ‏بندی ‏است که البته این نوع از بهینه سازی در مورد موارد فنی و کد نویسی (تجربه کاربری) سایت صدق نمی‌کند. به طور کل ما در این بخش نمی‌خواهیم که به سئوی تکنیکال یا فنی بپردازیم. اما باید بدانید که سئو فنی و سئوی داخلی بهم مرتبط هستند.

سئوی داخلی شامل قالب بندی محتوا، بهینه سازی تصویر، شیوه ‏های لینک سازی داخلی و … است. خبر خوب این است که ‏سئو‏ درون صفحه به عوامل خارجی سایت شما بستگی ندارد و شما تمامی این عناصر را می‌توانید کنترل کنید و به طور کامل تمامی موارد کیفی سئو درون صفحه در دست شماست.

باید بدانید که گوگل هر صفحه از سایت شما را برای یافتن کلمات و عبارات کلیدی مرتبط بررسی می‎‌کند.‏ بررسی ‌سایت شما توسط گوگل بدین صورت است که موتور جستجوی فوق به همه موارد داخلی سایت شما از جمله عناوین، محتوا، لینک های داخلی، ساختار ‏کلی سایت و صفحات و… توجه می نماید.

وقتی تاریخچه کلمه کلیدی یا عبارات کلیدی مرتبط جستجو شده توسط کاربران را بررسی می کند به سایت شما رسیده و در نتیجه در آن کلمات و عبارات مرتبط، صفحات سایت شما را رتبه بندی می کند. بنابراین لازم است گوگل را ترغیب کنید که کل محتوای سایت شما را بررسی کند و سعی کنید با تبلیغات مناسب، کاربران زیادی را به سایت خود هدایت کرده و نهایتاً با محتوا هایی مرتبط با جستجوی آنها، زمان ماندگاری در سایت و رضایت‌ کاربران را افزایش دهید.

با توجه به اهمیت سئو درون سایت، ما در شتاب دی ام یک مقاله آموزشی کامل، جامع و بسیار کاربردی با عنوان سئوی داخلی (On Page SEO) تهیه کردیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله سئو داخلی چیست؟ مراجعه نمایید.

حتما بخوانید: سئو درون صفحه یا سئو داخلی چیست؟

توجه داشته باشید، ما عموماً از کلمه “صفحه” استفاده می‌کنم نه محتوا؛ و حتی سئوی داخلی را بیشتر سئو درون صفحه بیان می‌کنیم. به نظر شما دلیل این امر چیست؟

در ادامه توجه شما را به نکات مهمی جلب می‌کنیم تا این موضوع برای‌تان کاملا روشن شود. گرچه عمدتاً سئو داخلی روی ‏کلماتی که شما استفاده می‌کنید تمرکز دارد اما در اینجا قصد داریم تا لیستی از مهمترین اقدامات بهینه سازی داخلی صفحه را برای شما بیان کنیم که بسیار مهم هستند.

قسمت های مختلف ‏سئوی‏ درون صفحه (سئوی داخلی)

توجه داشته باشید برای رسیدن به یک صفحه‌ی بهینه که بتواند بازدید زیادی را برای شما جذب کند، بهتر است همه‌ی پارامترهای سئو داخلی را در کنار یکدیگر رعایت کنید.

عنوان پست

به طور کل یکی از مهم‌ترین موارد سئو درون صفحه؛ عنوان پست و محتوایی است که منتشر می کنید.در حالت ایده آل، بهتر است که کلمه کلیدی اصلی خود را در ابتدای عنوان محتوایتان قرار دهید. زیرا گفته شده که ‏گوگل‏ برای کلمات ‏ابتدای عنوان ارزش بیشتری قائل است.‏

عنوان متا (Meta-Title)

متا تایتل نماینده و معرف محتوای صفحه شما خواهد بود. برچسب عنوان یا همان متاتگ تایتل؛ نه تنها عنوان و موضوع صفحه شما را به اطلاع مخاطب می رساند، بلکه اسپایدرهای موتور جستجو نیز هنگام خزش صفحات وب، این متاتگ ها را می‌خوانند.

در صورتی که نمی‌دانید برچسب عنوان کجای صفحه شما قرار می‌گیرد، باید بگوییم که این مورد را می‌توانید در بالای مرورگر خود مشاهده کنید که خلاصه ای از صفحه وب سایت شما را در قسمت نتایج موتور جستجو یا همان سرپ به رنگ آبی نمایش می‌‏دهد.  بنابراین در صورت امکان، کلمه کلیدی اصلی خود را به روشی ‏طبیعی و جذاب در قسمت متا تگ قرار داده و کلیت مطلبی که قرار است بخواند را برای او شرح دهد. 

در متاتگ می توانید کلمات کلیدی مترادف یا مرتبط (LSI) را اضافه کنید. زیرا وقتی از خود کلمه کلیدی در قسمت های مختلف و به صورت مکرر استفاده کنید، گوگل متوجه بهینه سازی بیش از حد شما شده و این اصرار بی رویه را خلاف قوانین خود تلقی کرده که در نتیجه افت شدید در آن کلمه کلیدی را شاهد خواهید بود. استفاده درست و صحیح از متاتگ بر نرخ کلیک تأثیر می‌گذارد و نهایتاً می توان گفت یکی از مهمترین عناصر سئوی داخلی سایت در صفحه است.

طول برچسب عنوانی که شما می‌توانید از آن استفاده کنید بسیار مهم است که گوگل آن را براساس پیکسل بیان می‌کند، اما به طور کلی 60 تا 70 ‏کاراکتر تعداد مناسبی برای عنوان متای شماست. زیرا موتورهای جستجو عنوان با ‏بیش از این مقدار را در سرپ نمایش نمی دهند و جستجوگر قادر به درک موضوع محتوای شما نخواهد شد. در اینجا برخی از عناصری که می توانید برای منحصر به فرد کردن متا تایتل خود استفاده کنید را برای شما آورده‌ایم.

چگونه یک متا تایتل جذاب بنویسیم؟

  • سوالی بودن عنوان و جلب کنجکاوی مخاطب
  • استفاده از عدد و ارقام
  • استفاده از سال
  • استفاده از حروف بزرگ برای تمام کلمات انگلیسی
  • استفاده از براکت و پرانتز
  • استفاده از نام برندتان

همان طور که گفتیم یکی از مهمترین عناصر سئو داخلی تگ عنوان سئو (Meta Title) است. بنابراین یک مقاله جامع درباره عنوان متا و اهمیت آن برای بهینه سازی سایت تهیه کردیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله عنوان سئو چیست؟ مراجعه فرمایید.

توضیحات متا (Meta-Description)

توضیحات متا در مقایسه با عنوان متا به کاربران درک بیشتری از صفحه وب سایت شما می‌دهد که زیرِ بخش عنوان صفحه در ‏نتایج ‏سرپ به شکل یک جمله ‏دیده می‌شود. هدف توضیحات متا ارائه‌‌ خلاصه‌‌ای از محتوای صفحه می باشد. توضیحات متا به طور مستقیم توسط گوگل به عنوان عامل رتبه بندی استفاده نمی‌شود‏ اما اگر یک ‏توصیف جذاب از صفحه خود داشته باشید باعث توجه کاربران بیشتری شده و در نهایت باعث افزایش ترافیک شما خواهد شد.‏

لازم به تذکر است که شما نباید در توضیحات متا تعداد زیادی از کلمات کلیدی را استفاده کنید، زیرا استفاده بی رویه کلمات کلیدی تأثیر ‏منفی ‏روی ‏رتبه بندی شما خواهد داشت. بهتر است در عوض با صداقت و دقت بیشتری یک توضیح خلاصه و متناسب با محتوای صفحه نوشته تا کاربران و موتور جستجو بتوانند موضوع محتوای شما را درک کنند.

این مورد را باید بدانید که گوگل رسما اعلام کرده در مقابل توضیحات متایی که برای صفحه خود استفاده کرده‌اید تعهدی نداشته و متای توضیحات شما را همیشه به کاربران نمایش نخواهد داد. بنابراین ممکن است گوگل به صورت خودکار توضیحاتی را از محتوای شما به عنوان توضیحات متا به کاربر نمایش دهد.

به یاد داشته باشید که دروازه ورود کاربران به سایت شما سرپ می‌باشد. اما حفظ و نگه داشتن کاربران از طریق وب سایت خودتان است، پس در کنار تمرکز برای جذب بازدید ارگانیک به کیفیت و نجربه کاربری سایت خود نیز اهمیت دهید.

چکیده ای از موارد مهم درباره توضیحات متا

  • بهینه سازی توضیحات متای خود به منظور جذب کلیک بیشتر
  • توضیحات متا به اندازه برچسب عنوان اهمیت ندارد اما برای جذب مخاطب لازم است.
  • از کلمه کلیدی اصلی خود در توضیحات متا استفاده کنید اما زیاده روی نکنید
  • گوگل همیشه توضیحات متای دلخواه شما را نمایش نمی‌دهد.
سلسله مراتب و ساختار ‏URL

باید بدانید که URL‏ دیگر مستقیم بر روی سئو تاثیر ندارند؛ اما URL‏های شما باید دارای ساختاری متناسب با استراتژی سئوی شما داشته باشند و هرچه کوتاهتر باشند بهتر است. البته درست است که URL ها تاثیر مثبت زیادی بر روی سئو نداشته اما می توانند تاثیرات منفی داشته باشند.

‏ نکات مهم در مورد تعیین آدرس صفحه وب سایت:

  • یک ‏URL‏ توصیفی و در عین حال کوتاه و مختصر استفاده کنید.
  • از تکرار کلمات کلیدی صرف نظر کنید و تمرکز خود را بر استفاده  ساختاری هدفمند بگذارید.‏
  • کلمات زاید را ‏حذف کنید تا جای ممکن از استفاده کلمات ربطی و اضافه بپرهیزید.
  • استفاده از کاراکتر هایی مثل علامت سوال، علامت تعجب و … در آدرس سایت خودداری کنید.
  • آدرس URL سایت تان برای انسان ها خوانا باشد.
  • تا حد امکان از پارامترهای داینامیک استفاده نکنید.
  • ساختار مناسب URL شما، می‌تواند به ایندکس شدن صفحات کمک کند.
  • طول ‏URL‏ را در ‏حدود 60 کاراکتر تا 512 پیکسل نگه دارید.

دلیل مهم بودن ساختار ‏URL‏ سایت شما از نظر گوگل احتمالاً ردیابی آسان‌تر آن و همچنین اشتراک گذاری ساده تر توسط کاربران می باشد. زیرا در یو.آر.ال‏ های کوتاه احتمال اشتباه کم خواهد شد و این مورد در کنار توضیح بسیار مختصری که از کلیت مطلب در آن گنجانده شده است، نقطه قوت بزرگی می‌باشد. به این ترتیب، گوگل می داند صفحات شما را در کدام گروه قرار دهد.

‏از کلمات کلیدی در ‏URL‏ های خود استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که کلمه کلیدی هدف شما یک بار در ‏URL‏ شما نشان داده ‏شده است.

علاوه براین موارد، حتی اگر یو.آر.ال‏ های شما “اصولی و ایده آل” نباشند بهتر است این آدرس‌ها را صرفاً بخاطر “سئوی بهتر صفحه” تغییر ندهید. زیرا در آن صورت مجبور به اثبات تغییر آدرس‌های جدید به گوگل خواهید شد که این امر فقط با انجام ریدایرکت 301 دائمی و مشخص کردن این جابه جایی ممکن خواهد شد.

عناوین و زیرعنوان ها؛ تگ های هدینگ (heading tags) 

برچسب های سربرگ، عناصر کوچکی در داخل کدهای Html یک صفحه وب هستند که به تعریف ساختار محتوای صفحه کمک می‌کنند. محتوایی با هدینگ های خوب و ساختار یافته به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند محتوای یک صفحه وب چیست و چگونه آن را در ‏نتایج ‏جستجو نشان دهند.‏

به طور کل تمامی این موارد که تا به اینجا ذکر کردیم در کنار هم آگاهی خوبی از محتوای شما به موتور جستجو ارائه می‌دهند. زیر عنوان‌ها نه تنها به قالب بندی و ساختار محتوای شما کمک می‌کنند بلکه برای مراجعین هم دسترسی آسانی به تمامی سر تیترها را فراهم می‌کنند که البته این مورد تاثیر مستقیم بر سئو شما نیز می گذارد.‏

تگ های هدینگ به شناسایی عناوین اصلی و عنوان‌های فرعی محتوای شما کمک می‌کنند. سلسله مراتب برچسب‌های هدینگ از ‏H1‏ تا H6 می‌باشد. برچسب H1 عنوان اصلی یک صفحه و برچسب ‏H2‏ زیر عنوان ‏H1‏ قرار می‌گیرد و به همین ترتیب برچسب های ‏H2‎‏ و ‏H3‎‏ با درجه اهمیت کمتر از آنها، سلسله مراتب اطلاعات محتوا را نشان می‌دهند. این برچسب‌ها به موتور ‏جستجو کمک می‌کنند تا مطالب را بهتر خوانده و درک کنند.

خزنده یا همان اسپایدرها کل محتوای هر صفحه را با هدینگ H1 بررسی کرده و سایر هدینگ ها و کل محتوا را با کلمات موجود در تگ H1 مقایسه می‌کنند تا از مرتبط بودن مطلب به برچسب عنوان، اطمینان حاصل ‏کنند.‏‏ لازم به ذکر است که برچسب یا همان تگ H1 همانطور که بیان کردیم در اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا به طور پیش فرض عنوان صفحه را نمایش می‌‏دهد.

با این حال، بهتر است مطمئن شوید که سیستم مدیریت محتوای شما از وردپرس گرفته تا اپن کارت و… تنظیمات پیش فرض دیگری را برای این مورد استفاده نمی‌کند.‏

بهینه سازی تصاویر

بر خلاف محتوای مبتنی بر متن، موتورهای جستجو به سختی می فهمند که داخل یک تصویر چیست.‏ بنابراین آنها به نام فایل، متن جایگزین یا توصیف تصویر و عنوان تصویر شما اعتماد می کنند تا بفهمند تصویر در واقع چیست.‏ تصاویر باید برای خزنده ها قابل خواندن باشند.

اگر اینگونه نباشد، موتورهای جستجو نمی توانند نتایج مفید بصری را به دست آورند. و اگر سایتی با تصاویر زیاد اجرا می کنید، بهینه سازی تصاویر فوق العاده مهم است. در غیر این صورت، گوگل به سختی می فهمد چه ‏چیزی در صفحه شماست.‏

‏در اینجا نحوه بهینه سازی تصاویر آورده شده است:‏

مطمئن شوید که حداقل یکی از ‏تصاویر حاوی کلمه کلیدی در نام فایل باشد.‏ سپس برای سایر تصاویر خود یک نام فایل ساده و کلمه کلیدی توصیفی بدهید.

در مرحله بعد، از تگ ‏alt‏ (یک عنصر ‏HTML‏) تصویر استفاده کنید که تصویر شما را توصیف می کند و کلمات کلیدی مرتبط یا مترادف کلمات کلیدی خود را اضافه کنید. موتورهای جستجو نیز از آن به عنوان یک سیگنال مربوط به تصویر ‏استفاده می کنند. نحوه علامت گذاری تصاویر می تواند نه تنها بر نحوه درک صفحه شما توسط موتورهای جستجو بلکه بر میزان ایجاد ترافیک ‏جستجو ‏از جستجوی تصویر در سایت شما نیز تأثیر بگذارد.‏‏

در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی مرتبط بسیار مهم هستند. برای اطمینان از اینکه صفحه شما برای جستجوهای بی ‏ربط ‏نشان داده نمی شود، آنها را اضافه کنید.‏ 

ما در شتاب دی ام یک مقاله جامع و تخصصی درباره نکات و روش های بهینه سازی تصاویر برای وب را تهیه کردیم. شما می توانید با مراجعه به مقاله بهینه سازی تصاویر چیست؟ و چطور انجام می‌شود؟ به راحتی تصاویر وب سایت تان را به صورت کاملا حرفه ای بهینه سازی نمایید.

لینک های داخلی (Internal link)

همانطور که گفتیم خزنده‌ها برای جابجایی بین صفحات وب از لینک‌ها استفاده می‌کنند. به طوری که صفحات بدون لینک برای موتورهای ‏جستجو غیرقابل دسترس می‌باشند. لینک‌های داخلی آدرس‌هایی هستند که صفحات داخل وب سایت شما را با هم مرتبط می‌کنند.

آنها به کاربران امکان گردش در میان صفحات ‏مرتبط یک وب سایت باهم را می‌دهند و سیگنال‌هایی را درباره ‏مهم‌ترین کلمات کلیدی یک صفحه به موتورهای جستجو می‌فرستند. همچنین باعث می‌شوند کاربران مدت زمان بیشتری در سایت شما ‏پیمایش کنند که نهایتاً این امر کیفیت سایت را به موتورهای جستجو القا می‌کند.‏

اگر می خواهید “اعتبار” یک صفحه خاص را تقویت کنید و در تلاش برای ایجاد بک لینک برای آن هستید ، لینک های داخلی از ‏سایر صفحات با اعتبار بالا را فراموش نکنید.‏

این لینک‌ها از دو طریق به شما کمک می‌کنند تا رتبه بهتری کسب کنید.

اولاً  لینک‌های داخلی (Internal link) به موتورهای جستجو ‏اجازه می دهند تا صفحات دیگر سایت شما را پیدا و آنها را خزش کنند.

دوماً لینک های داخلی (Internal link) روابط بین صفحات مختلف را نشان می‌‏دهند و به تعیین ارتباط آنها با عبارت جستجو شده کمک می‌کنند.

به عنوان یک قانون شما باید حداقل چند لینک ‏داخلی در هر محتوا به سایر صفحات سایت تان بدهید، که البته این مورد به تعداد کلمات محتوا، موضوع، تعداد محتوای سایت و … نیز مرتبط است.‏

محتوا

محتوا، یکی از مهمترین قسمت های تشکیل دهنده سئوی داخلی است. اما چرا؟ زیرا گوگل با ارائه بهترین و مرتبط ترین نتیجه برای جستجوی کاربران خود، رضایت آنها را جلب می کند. هنگامی که عبارت “آموزش سئو” را در ‏گوگل‏ جستجو می‌کنید، ‏گوگل‏ تمام انرژی خود را ‏صرف ارائه بهترین نحوه آموزش سئو می‌کند.

‏ گوگل سعی می‌کند دقیقاً همان چیزی را که درخواست کرده اید به شما ارائه دهد.‏ در واقع همیشه با هدایت شما محتوایی که بهترین تجربه ممکن را برای شما فراهم کند، نمایش می دهد.‏ این بدان معنی است که مهم ترین وظیفه شما تولید محتوای عالی و کاربرپسند است.‏ سئو هیچ تفاوتی با مهارت های دیگر ندارد. نتایج عالی همیشه حاصل تلاش زیاد است.‏ درست مثل این که بهترین بازاریاب دنیا هم نمی تواند به شما کمک کند تا کالای بدی را بفروشید.‏

در اینجا شاخص های یک محتوای عالی از نظر ‏گوگل‏ تشریح شده است:‏

کیفیت

ارائه محتوا با بهترین کیفیت باعث تمایز شما خواهد شد و این شروعی برای موفقیت شما خواهد بود.‏ اما ارائه محتوای عالی، کار ساده ای نخواهد بود. به هر حال، این بدان معناست که شما باید در زمینه کاری خود استاد شوید.‏ لازم نیست که از ابتدا به صورت حرفه ای شروع کنید.

شما اغلب می توانید به وسیله بازنویسی یا ترجمه محتوایی که دیگران ایجاد کرده اند شروع کنید و ‏سپس یک محتوای بهتر، کاربرپسند، اقناع‌کننده، عمیق، خلاقانه و لحن اختصاصی تولید کنید.‏ البته شاید شما از قبل ایده های خود را برای تولید محتوای اختصاصی داشته باشید.

هنگامی که شروع به نوشتن کردید، مطمئن شوید که تمام عناصر مهم محتوای عالی را در بلاگ خود قرار داده اید.‏ اگر یک تازه‌کار هستید می توانید با تبدیل نوشتن به یک عادت روزانه، رویکردی حرفه ای در پیش بگیرید و به صورت فزاینده کار ‏کنید.‏

محتوای طولانی و بی نظیر

از نظر تعداد کلمات برای تولید محتوا هیچ عدد جادویی وجود ندارد و اگر در سایت خود چند صفحه محتوا با تعداد پایین کلمات داشته باشید از لطف گوگل محروم نخواهید شد. اما به نظر می رسد امکان ‏کسب رتبه برای محتوای منحصر به فرد و نسبتا طولانی بشتر است.

اگر تعداد زیادی صفحه دارید (مثلا صد صفحه) با محتوای بسیار کوتاه ‏‏(100 الی 300 کلمه) یا تعداد زیادی محتوای تکراری که در آنها چیزی تغییر نمی کند جز برچسب، عنوان صفحه و چند خط متن، این می ‏تواند شما را دچار مشکل کند.

به کل سایت خود نگاه کنید. آیا درصد زیادی از صفحات شما کوتاه، تکراری و کم ارزش هستند؟ اگر ‏چنین است محتوای این صفحات را شناسایی و میزان ترافیک، کلیک و ایمپرشن آنها را بررسی نموده و سعی کنید محتوای صفحات فوق را با تحقیق کلمات کلیدی، گردآوری داده ها، گسترش و بسط دادن محتوا، استفاده از پرسش‌های مخاطبان، ادغام محتوا، اصلاح و بهبود عناوین، اضافه کردن فیلم یا تصویر، بروزرسانی و به یک محتوای کامل و جامع تبدیل نمایید.

در صورتی که برنامه ای برای بروزرسانی آنها ندارید می توانید با حذف یا نوایندکس کردن صفحات فوق یک قدم برای بهبود رتبه سایت خود برداشته تا بتوانید مقداری نظر گوگل را به خود جلب نمایید.

محتوای تکراری

ارسال مجدد محتوای خود در وب سایت های دیگر  خیلی به ‏سئو‏ شما آسیب نمی رساند ‏مگر اینکه این کار را به روش اشتباه انجام دهید.‏ مثلا اگر دقیقا محتوای خود را در یک رسانه بزرگ مانند ‏مدیوم، ویرگول یا خبرگزاری های برند برای ریپورتاژ های تبلیغاتی خود استفاده کنید، ممکن است به رتبه بندی ‏خود آسیب برسانید.

گوگل‏ آگهی ریپورتاژ شما را بالاتر از سایت شما رتبه بندی می کند. زیرا آنها دامنه قدرتمندتر، قابل اعتمادتر و همچنین قدمت بیشتری دارند.‏ یا اگر چندین محتوای تکراری و مشابه دارید می توانید از برچسب کنونیکال استفاده کنید تا محتوای اصلی را مشخص کنید.

محتوای چند رسانه ای

انواع مختلف محتوا به طور گسترده در سراسر اینترنت به صورت تصاویر، متن، پست‌های وبلاگ، موسیقی، نمودارها و پادکست استفاده می شوند. افزودن فایل‌های چندرسانه‌ای مانند فیلم‌ها یا تصاویربه شما کمک می‌کند تا جنبه بصری سایت خود را بهبود ببخشید و تجربه لذت‌بخش‌تری را برای کاربران تان فراهم کنید و در نتیجه آنها را برای مدت طولانی در سایت نگه دارید. عناصر چندرسانه ای مانند فیلم ها، نمودارها، پخش کننده های صوتی می ‏توانند کیفیت یک صفحه را نشان دهند.

اکنون که درک روشنی از ‏سئو‏ داخلی پیدا کردید، به سراغ بخش دیگر ‏سئو‏ ، که ‏سئو‏ خارج از صفحه است، می رویم.‏

سئوی خارجی (سئو خارج از صفحه)

وقت آن است که پا به بیرون از خانه خود بگذارید و نگاهی به حیاط جلویی بیندازید. سئوی خارج از صفحه یکی دیگر از مراحل بهبود رتبه شما در صفحه نتایج موتور جستجو است. ‏سئوی خارج از سایت شامل عواملی است که در خارج از وب سایت شما اتفاق می افتد تا قابلیت دیده شدن را افزایش دهند و در رتبه ‏بندی سایتتان تأثیر گذار خواهند بود.

برخلاف سئو داخل سایت، سئو خارج از سایت 100٪ تحت کنترل شما نیست.‏ از نظر ‏سئوی داخلی؛ داشتن ‏محتوای با کیفیت به شما امکان می دهد رتبه آن صفحه را برای کلمات کلیدی اصلی و مرتبط ‏بهینه کنید. اما از طریق استراتژی سئوی خارجی، داشتن محتوای با کیفیت در واقع سایت های دیگر را مجاب می سازد تا به ‏سایت شما لینک دهند.‏

قسمت های مختلف ‏سئوی‏ خارج صفحه (سئوی خارجی)
لینک سازی خارجی

هدف از سئو خارجی این است که وب سایت های دیگر از وب سایت شما نام ببرند و به آن لینک دهند. از همان ابتدا، بک لینک ها ستون فقرات الگوریتم گوگل بوده اند و هنوز هم فوق العاده مهم هستند.‏

موارد با اهمیت در لینک سازی شامل تعداد بک لینک ها و کیفیت سایت هایی است که به شما لینک می دهند. سئوی خارج از سایت به موتورهای ‏جستجو نشان می دهد که سایت شما با ارزش و معتبر است و شایسته رتبه بندی بالا در نتایج است.‏ لینک از وب سایت ها و صفحات معتبر، پربازدید و با ارتباط بیشتر ارزش بیشتری نسبت به لینک از یک وب سایت ناشناخته و ضعیف که مورد اعتماد موتورهای جستجو نیست، دارد.

بنابراین کیفیت یک لینک، شاخص مهمی است. لینک ها با رتبه بندی نتایج گوگل ارتباط زیادی دارند.‏ لینک ها بخش مهمی از بهینه سازی موتور جستجو هستند و این یک اصل ‏ثابت بوده و فعلا تغییری نمی کند.‏

این فقط به این معنی است که هر بار که یک ‏سایت معتبر به شما لینک می دهد، ‏موتورهای جستجو به این نتیجه می رسند که سایت شما نیز معتبر است و بنابراین شانس ‏شما برای رتبه بندی بالاتر در ‏سرپ را بهبود می ‏بخشد.‏ همه بک لینک ها دارای یک ارزش نیستند. موتورهای جستجو بر اساس چندین فاکتور ارزش لینک به یک سایت را ارزیابی می ‏کنند.

با توجه به اهمیت لینک ها به عنوان معیار رتبه بندی گوگل من در آموزش پیشرفته ‏لینک سازی، چندین روش برای انجام این کار به شما نشان می دهم.‏

مبانی لینک سازی

  • اعتبار سایت مرجع ‏
  • ‏ارتباط محتوایی
  • ‏مرتبط بودن متن لینک (انکرتکست)
  • ‏تعداد بک لینک هایی که سایت دارد
  • تعداد لینک های خروجی
  • درصد ‏لینک های فالو و نوفالو

هنگام تلاش برای دریافت بک لینک، این چهار عامل را در نظر بگیرید:‏

کیفیت لینک ها

کیفیت لینک های شما بسیار مهم تر از تعداد لینک هایی است که دارید.‏ بزرگتررین اشتباه بعضی از سئوکاران توجه به تعداد کل لینک های یک سایت است. زیرا موتورهای جستجو اگر لینک بی کیفیت یا ناخواسته را شناسایی کنند، ممکن است اکثر قریب به اتفاق لینک ها را نادیده بگیرند.‏ دریافت لینک از سایت های کاملاً جدید، ارزش بیشتری از لینک های تکراری از یک سایت دارد.‏ داشتن لینک از تعداد سایت های منحصر به فرد خیلی بهتر از تعداد لینک از سایت های تکراری است. لینک های خارجی معتبر، بیشترین “قدرت” را دارند.‏

انکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست یا متن لنگر؛ متنی است که سایر سایت ها هنگام لینک دادن به شما از آن استفاده می کنند و بسیار مهم ‏است. ‏بخشی از تمایز بین انواع انکر تکست ‏ها به سلیقه افراد بر می گردد، اما متن لینک هرچه طبیعی تر به نظر برسد، بهتر است.‏

تعداد لینک ها

تعداد کل لینک ها نیز مهم هستند و البته باید به مرور زمان تعداد لینک های با کیفیت بالا را افزایش دهید.‏ نباید فقط دنبال افزایش تعداد لینک ها باشید.‏ چون سایتی که بالاترین کیفیت لینک ها را دارد معمولاً از برتری بهتری برخوردار است و همچنین به صفحاتی که به آنها لینک می دهید بستگی دارد.‏
منظور من این است که اشاره لینک ها به صفحه اصلی شما خوب است.‏ اما، در حالت عادی بیشتر لینک های طبیعی به یک صفحه اصلی نباید اشاره داشته باشند، مگر اینکه آنها نام تجاری و برند شما را به طور خاص ذکر ‏کنند.‏

اعتبار لینک ها

همه بک لینک ها یکسان نیستند. برخی وزن بیشتری نسبت به سایرین دارند. دریافت لینک سایت های معتبر بیش از لینک یک وب سایت کوچک و دارای اعتبار پایین، رتبه سایت شما را بهبود می بخشد.‏ بدیهی است که شما لینک هایی را ترجیح می دهید که از وب سایت های با اعتبار بالا باشند. به طور کلی، بک لینک از صفحات معتبرتر نسبت به صفحات کم اعتبار، قدرت بیشتری دارد.‏

چندزبانه بودن سایت

همه جستجوگران نتایج مربوط به کشوری که در آن هستند را مشاهده می کنند. زمان باز بودن فروشگاه ها و رستوران های ‏توصیه شده با توجه به منطقه زمانی شما نشان داده می شود.‏ یک راه برای اینکه به گوگل بگویید می خواهید کشورهای خاصی را هدف قرار دهید، قرار دادن آنها به عنوان کلمات کلیدی است.

‏اما ابتدا از خود سوال کنید که آیا ارزش دارد بین المللی کار کنید.‏ همچنین رقابت در میان کشورهای مختلف متفاوت است.‏ به یاد داشته باشید که انتخاب کلمه کلیدی بستگی زیادی به میزان رقابت در رتبه بندی دارد.‏ خوب، جستجوی گوگل در ایران نتایج متفاوتی با جستجوی گوگل در کانادا خواهد داشت.‏

این بدان معناست که رقابت در هر کشور ممکن است دشواریهای متفاوتی داشته باشد.‏ یک سایت چند زبانه نه تنها اطلاعات شما را به زبان مادری خود در معرض دید افراد بیشتری قرار می دهد، بلکه می تواند به رتبه شما ‏در مکان های دیگر نیز کمک کند.‏

شبکه های اجتماعی

آیا یک کانال ‏یوتیوب‏، پیج اینستاگرام‏، توئیتر یا پیج تجاری در فیس بوک برای نام تجاری خود دارید؟ هرچه افراد بیشتری شما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنند، بهتر است.‏ وقتی ‏گوگل‏ متوجه می‌شود که شخصی از یک برند تجاری در یک شبکه اجتماعی استقبال می کند، به احتمال زیاد نتایج همان برند را در ‏جستجو به او نشان می دهد.‏

در آخر، بیایید نگاهی به عوامل موثر بر شبکه های اجتماعی در ‏SEO‏ خارج از صفحه بیندازیم ‏تا رتبه بهتری داشته باشید.‏

برای شبکه های اجتماعی دو عامل اصلی موثر وجود دارد.‏

کیفیت اشتراک

همانند کیفیت بک لینک ها، ارتباط با افراد مشهور بهتر است. ‏گوگل‏ افراد تأثیرگذار را می شناسد و وقتی آنها ‏محتوای شما را به اشتراک می گذارند ، ‏SEO‏ شما بهبود بیشتری خواهد داشت.‏ 

برای یافتن این افراد چند روش وجود دارد.‏

اولین مورد کار با پلتفرم ‏Follwerwonk‏ است. این یک ابزار تحلیلی برای توییتر است که فقط با جستجوی کلمات کلیدی در بایو می تواند به ‏شما در یافتن افراد تأثیرگذار کمک کند.‏ من این ابزار را دوست دارم زیرا شما می توانید تأثیرگذارها را بر اساس معیارهای مختلف مرتب کنید.‏

دقیقاً مانند تعداد لینک ها، تعداد دنبال کنندگان یک پیج نیز می تواند فریبنده و فیک باشد.‏‏ می توانید آنها را براساس معیارهای استراتژی کسب و کارتان مرتب کنید. اما حتما میزان تاثیرگذاری آنها را نیز بررسی کنید.‏ بنابراین، می توانید مخاطبان مستعد را پیدا کنید و با پرداخت هزینه، کسب و کار خود را تبلیغ کنید.

میزان اشتراک

معیار ثانویه شبکه های اجتماعی تعداد اشتراک است. رسیدن به مقدار قابل توجهی اشتراک، آرزوی هر بازاریابی است.‏ نکات و راهکارهای زیادی وجود دارد.‏ اما حقیقت کمی ساده تر است؛ محتوای عالی ایجاد کنید.‏

اکنون که درک روشنی از ‏سئو‏ در صفحه و  ‏سئو‏ خارج از صفحه پیدا کردید، به سراغ بخش دیگر ‏سئو‏ ، که ‏سئوی‏ فنی (سئوی تکنیکال) است، می رویم.

سئو فنی چیست؟

حالا وقت آن است که روی تکنیکال سئو (سئو فنی) سایت خود کار کنید.‏ هنر یک سئوکار تسهیل کراولینگ و ایندکسینگ وب سایت است که مرحله حیاتی برای رتبه بندی یک سایت می باشد. سایتی با پایه ‏های فنی متزلزل هر چقدر هم محتوای صفحه و پروفایل لینک با کیفیت داشته باشد، رتبه خوبی در نتایج کسب نخواهد کرد.

چون وب سایت ها باید به ‏گونه ای طراحی شوند که به خزنده ها امکان دسترسی و درک و شناسایی محتوا را بدهند.‏ سئو فنی شامل حوزه گسترده ای می شود. هدف اصلی سئو فنی این است که موتورهای جستجو بتوانند به راحتی تمام صفحات وب ‏سایت شما را پیدا کرده و آن را خزش کنند.

اما در سال های اخیر ، سئو فنی توسعه یافته و شامل موضوعاتی مانند سرعت ‏بارگذاری سایت، بهینه سازی برای تلفن همراه و موارد دیگر شده است.

قسمت های مختلف ‏سئوی‏ فنی (سئوی تکنیکال)
نقشه سایت (Site Map)

نقشه سایت یک فایل ساده است که تمام ‏URL‏ های سایت شما را لیست می کند. موتورهای جستجو با استفاده از آن ‏می توانند صفحاتی که قابلیت ایندکس دارند را شناسایی کنند. در واقع نقشه سایت راهی برای سازماندهی وب سایت است که به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند ساختار وب سایت را بهتر ‏درک ‏کنند.

بنابراین مهم است که نقشه سایت حاوی صفحاتی نباشد که نمی خواهید ‏در نتایج جستجو رتبه بندی کنید، مانند صفحات نویسنده.‏

نقشه سایت دو نوع است:‏

  • نقشه سایت ‏HTML‏: برای کاربران انسانی طراحی شده است
  • ‏نقشه سایت ‏XML‏: برای خزنده ها (کراولر) ها طراحی شده است
فایل ‏Robots.txt

فایل ‏robots.txt‏ به ‏موتورهای جستجو می گوید که چه محتوایی ایندکس شود یا چه محتوایی ایندکس نشود. برای سرعت بخشیدن به خزیدن و ایندکس مطالب فایل ‏robots.txt‏ را ایجاد کنید.‏

به شما توصیه می کنیم حتما مقاله های تخصصی بسیار مهم درباره نقشه سایت چیست؟ و همچنین فایل ‏Robots.txt چیست؟ را کامل و بادقت مطالعه نمایید.

تجربه ی کاربری

اگر تجربه کاربری وب سایت شما آنقدر پیچیده باشد (که سنجش آن برای موتورهای جستجوی بزرگ مانند گوگل‎، ‏بینگ و ‏یاهو دشوار شود) به طور غیر مستقیم بر سئو شما تأثیر می گذارد.‏ به هر حال، اگر استفاده از سایت شما سخت و پیچیده باشد، افراد ترجیح می دهند آن را به اشتراک نگذارند و به سرعت از آن خارج شوند.

بدون لینک، اشتراک و نرخ پرش، ‏شانس شما برای رتبه بندی در گوگل تقریباً صفر است.‏ اگر می خواهید درباره تجربه کاربری یا User Experience بیشتر بدانید، حتما مقاله تجربه کاربری (UX) چیست؟ را مطالعه فرمایید.

کدهای HTML وب سایت

پس از اینکه که مطمئن شدید محتوای شما بدون مشکل است، نوبت به ‏HTML‏ می رسد.‏ شما لازم نیست یک برنامه نویس حرفه ای باشید. اما اجرای عملیات بهینه سازی وب سایت ‏بدون دانستن اصول ‏HTML‏، همانند رانندگی بدون دانستن آیین نامه رانندگی است.‏ اکنون چهار بخش ‏HTML‏ که باید برای تک تک محتوای تولید شده بهینه سازی شود را بررسی می کنیم.

Schema‏ (طرح واره)

اسکیما نتیجه همکاری چندین موتور جستجو است. این اساساً فقط زیرمجموعه ای از برچسب های ‏خاص ‏HTML‏ است که باعث بهبود نحوه نمایش محتوای شما در صفحه های نتیجه موتور جستجو می شود.‏ هنگامی که از استاندارد بودن تمام عناصر صفحه مطمئن شدید، می توانید یک قدم جلوتر بروید و به گوگل یا سایر موتورهای ‏جستجو  که اسکیماها ‏را نیز می شناسند کمک کنید تا صفحه شما را بهتر و راحت تر شناسایی کنند.‏

نشانه گذاری اسکیما در حال حاضر شاخص رتبه بندی ‏نیست و باعث نمی شود صفحه شما در نتایج جستجو بالاتر نشان داده شود.‏ اسکیماها اطلاعات خلاصه یا اطلعات بیشتری درباره محتوای شما به کاربران نمایش می دهد. در برخی از نتایج جستجو اگر سایر رقبا از اسکیما استفاده نکنند، می توانید با استفاده از اسکیما باعث افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت ‏شوید.

در سایر ‏نتایج جستجو، جایی که همه از اسکیما استفاده می کنند، عدم استفاده از آن ممکن است به نرخ کلیک ‏(CTR) شما صدمه بزند. با افزودن نشانه گذاری گذاری اسکیما ، لیست بیشتری به نتایج طبیعی خود بیافزایید.‏ انواع مختلفی از نشانه گذاری وجود دارد که می توانید در سایت خود قرار دهید. به احتمال زیاد بیشتر آنها در مورد کسب و کار شما ‏اعمال نخواهد شد‏، اما احتمالاً حداقل یک نوع نشانه گذاری در برخی از صفحات سایت شما اعمال می شود.‏

ساختار(معماری) سایت

یک معماری وب سایت خوب منجر به تجربه بسیار خوب کاربر از صفحه شما می شود.‏ در حالت ایده آل، قبل از خرید دامنه باید معماری سایت خود را ترسیم کنید. این امر به شما این امکان را می دهد که واقعاً در ذهن ‏کاربر خود قرار بگیرید و مهندسی معکوس کرده و به یک تجربه کاربری عالی (‏UX‏) برسید.‏ هرچه وب سایت شما برای ‏گوگل‏ در دسترس تر باشد، ‏رتبه بهتری خواهد داشت.‏

عدم وجود ساختار و معماری مناسب برای یک سایت باعث سردرگمی و عدم رضایت کاربر شده که این امر باعث افزایش نرخ پرش و کاهش نرخ کلیک خواهد شد. در نتیجه جایگاهی در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو (سرپ) نخواهید داشت. ساختار یا معماری خوب وب سایت در همان ابتدای کار باعث درک بهتر سایت توسط ربات های موتور جستجو شده تا سریعتر و راحت تر در دسترس کاربران قرار بگیرید. بنابراین معماری یا ساختار مناسب سایت نه تنها به نفع کاربران است، بلکه برای موتورهای جستجو نیز مفید است.

برای درک و یادگیری بهتر ساختار و معماری سایت یک مقاله آموزشی جامع دراین باره تهیه شده است. در این مقاله خواهید خواند معماری یا ساختار سایت چیست؟ چه کاربردی دارد و چرا مهم است؟

خزش (کراول) آسان اسپایدرها

توضیحاتی که قبلا درباره ربات ها یا همان اسپایدرهای موتور جستجو دادیم را بخاطر دارید؟ اسپایدر ها برنامه هایی هستند که از طریق لینک های یک صفحه در ‏سایت شما به کاوش کل وبسایت شما می پردازند.‏ هر چه شبکه لینک سازی داخلی صفحات سایت شما بهتر باشد، اسپایدر ها دسترسی راحت تری به همه صفحات خواهند داشت و این به موتور ‏جستجو درک بهتری از سایت شما می دهد.‏ اگر با وردپرس کار می کنید می توانید با ایجاد یک نقشه سایت با یک پلاگین ساده، این کار را برای ‏گوگل‏ آسان کنید.‏

سازگاری با موبایل

یک واقعیت را باید پذیرفت، اگر سایت شما برای نسخه موبایل بهینه سازی نشده شما از کورس رقابت جا خواهید ماند. (بازدیدهای فراوانی ‏را از دست خواهید داد).‏ این بدان معنی است که نسخه ‏موبایل وب سایت شما نسخه “اصلی” است که گوگل آن را مشاهده می کند.‏

اکنون که گوگل از شاخص اولویت با موبایل (اول ایندکس موبایلی) استفاده کرده است، مشکلات استفاده از تلفن همراه سایت شما می تواند مستقیماً بر رتبه بندی تأثیر بگذارد. روش های مختلفی برای سازگاری صفحات شما با موبایل وجود دارد و ما توصیه می کنم ابزار بررسی موبایل فرندلی ‏گوگل (“‏Mobile-Friendly Test‏”)‏ را برای تست صفحات تان استفاده کنید.‏ این روزها بیشتر قالب های وردپرس برای تلفن همراه مناسب هستند.

سرعت صفحه

شما می دانید که این مورد چقدر مهم است.‏ موتورهای جستجو، از زمان بارگذاری یعنی زمانی که طول می کشد تا کاربر بتواند صفحه را بخواند، به عنوان شاخص ‏کیفیت صفحه استفاده می کند. بسیاری از عناصر وب سایت می تواند بر آن تأثیر بگذارد. طبق آمار 40٪ از جستجوگران، صفحه ای که بارگیری آن بیش از سه ثانیه طول می کشد را رها می کنند. زمان بارگیری طولانی صفحات سایت شما، می تواند نرخ پرش سایت را افزایش و در نتیجه نرخ تبدیل صفحات شما را ‏شدیدا کاهش دهد.‏

گوگل یک نسخه به روز شده از ابزار PageSpeed Insights خود را راه اندازی و تنها به صفحه شما از نظر سرعت، نمره ای بین 0 تا 100 می‌دهد. این بدان معناست که افزونه ها، کدها و ابزارک ها باید به حداقل ممکن برسند و تصاویر و فیلم ها باید به اندازه کافی فشرده شوند. مطمئن شوید که صفحات شما به سرعت بارگیری می شوند.

ابزارهای تست سرعت سایت

از ابزارهای تست سرعت و عملکرد وب سایت ها می توان به گوگل پیج اسپید و جی تی متریکس اشاره کرد. یکی دیگر از ابزارهای مورد علاقه من برای بررسی سرعت صفحه در طول زمان، ‏Pingdom‏ است. پلتفرم‏ Pingdom‏ به طور کلی عملکرد سایت از جمله زمان کار را چک می کند.‏ حتی می توانید سایت خود را از مکان های مختلف در سراسر جهان ردیابی کنید تا مطمئن شوید برای کاربران بین المللی و چند زبانه ‏دچار مشکل نباشد.‏

پروتکل HTTPS یا گواهینامه SSL

مدتی است که سئوکاران امنیت را به عنوان یک عامل رتبه بندی سئو در نظر گرفته اند.‏ در سال 2014 گوگل اعلام کرد که وب سایتهایی که از ‏HTTPS (پروتکل انتقال ابر متن فوق العاده ایمن) استفاده کنند، ‏بهبود رتبه خواهند داشت.

با این حال، ‏گوگل‏ خود را به آن محدود نمی کند و در صورت عدم امنیت وب سایت ها به کاربران هشدار می دهد.‏ این اعلان های هشدار دهنده اساساً به مردم می گوید که اطلاعات شخصی (مانند اطلاعات کارت بانکی خود) را به وب سایت ‏شما ندهند. گوگل از ‏HTTPS‏ به عنوان “نشانه امن بودن” ‏نام برده است.‏‏ ارزشش را دارد که سایت خود را از اتصال غیر ایمن به ‏HTTPS‏ یا ‏SSL‏ منتقل کنید. زیرا گوگل در نتایج جستجو برای وب سایت هایی که از طریق ‏HTTPS‏ ایمن هستند، اهمیت قائل می شود.‏

لینک های شکسته داخلی

یک لینک شکسته بازدید کننده را به یک صفحه خالی که وجود ندارد هدایت می کند. هدایت کاربر به یک مسیر یا منبعی که ممکن ‏است دیگر وجود نداشته باشد (لینک های شکسته) می توانند نرخ تبدیل شما را از بین ببرند. آنها به طور غیرمستقیم با تأثیر بر روی نرخ پرش و نرخ تبدیل به سئو سایت شما آسیب می رسانند. در واقع لینک های شکسته با کاهش تجربه کاربری بر روی سئوی سایت شما تاثیر جبران ناپذیری خواهند گذاشت.

لینک های شکسته (broken link) بسیار خطرناک بوده و سایت شما را آسیب پذیر خواهد کرد. رتبه شما به شدت کاهش یافته و تاثیرات مخرب آن ممکن است جبران ناپذیر باشد. بنابراین لازم است حتما محتوای لینک شکسته (broken link) چیست؟ و چگونه به سایت شما آسیب می رساند؟ رابخوانید.

در بررسی سئو فنی سایت شما ممکن است با موارد تکراری، سرعت بارگذاری صفحه، پیکربندی ‏robots.txt‏، نقشه سایت، لینک های شکسته، کنیبالیزیشن، ریدایرکت ها و موارد دیگر مواجه شوید. ‏پس از برطرف شدن این مشکلات، وقت آن است که به سرچ کنسول ‏گوگل‏ مراجعه کنید. کنسول جستجوی گوگل یک داشبورد نمایش سلامت و عملکرد سایت را ارائه می دهد.‏

سئو فنی هیچ ارتباطی با ایجاد محتوا، استراتژی های ایجاد لینک یا ارتقا محتوا ندارد و بیشتر بر روی معماری سایت و زیرساخت ‏ها تمرکز می کند. 

اکنون که درک روشنی از ‏سئو‏ داخلی، خارجی و تکنیکال پیدا کردید، به سراغ بخش دیگر ‏سئو‏ ، که ‏سئوی‏ محلی است، می رویم.

سئو محلی

هدف گذاری جغرافیایی را می توان دقیق تر کرد و در سطح شهر آورد. به همین دلیل است که هنگام جستجوی یک رستوران ‏زنجیره ای یا فست فود معمولاً نتایج اطراف خود را مشاهده می کنید.‏ باز هم استفاده از نام شهرها به عنوان ترکیبی از کلمات کلیدی به شما کمک می کند. اما خود را محدود نکنید، وگرنه به نظر می رسد که شما در ‏حد همان محل، معتبر هستید.‏

سابقه جستجوگر

اگر جستجوگر قبلاً در همان صفحه بوده است یا حتی اگر بطور کلی از سایت شما بازدید کرده باشد، احتمالاً بیشتر ‏نشان داده می شوید زیرا ‏گوگل‏ فکر می کند شما نتیجه مناسبی برای آنها هستید.‏

بایدها و نبایدها‎ SEO ‎

هنگام یادگیری ” SEO چیست” برخی از بایدها و نبایدها نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. 

برخی از باید ها و نبایدهایی که باید به خاطر بسپارید در زیر آمده است:

نبایدهای سئوبایدهای سئو
تکنیک های کلاه سیاه را انتخاب نکنید. به عنوان مثال ، انتخاب خودسرانه یک کلمه کلیدی و استفاده بیش از حد آن در محتوا.تکنیک های کلاه سفید را انتخاب کنید (در واقع تمام نکاتی که در بالا ذکر شد).
خرید یا دریافت لینک از سایت های نامرتبط پرهیز کنید.سعی کنید از سایت های مرتبط با محتوای با کیفیت بالا لینک بگیرید.
برچسب های عنوان یکسان را در چندین صفحه کپی نکنید.از کلمات کلیدی در برچسب های عنوان خود استفاده کنید و هر صفحه دارای یک برچسب عنوان منحصر به فرد باشد.
مطالب سایت های دیگر را کپی یا بازنویسی نکنید.برای تجربه کاربری بهتر، محتوای یونیک و جذاب بنویسید.
از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده نکنید.تحقیق در مورد کلمات کلیدی را انجام دهید. میزان حجم بازدید و رقابت را برای همه کلمات کلیدی بررسی کنید.
مراقب لینک های خروجی خود باشید. لینک سازی داخلی بدون استراتژی سایت شما را دچار آسیب خواهد نمود.لینک های داخلی به وب سایت خود را هم به طور طبیعی ایجاد کنید. از انکرهای مناسب استفاده کنید.
کسب نتایج سریع در سئو، عملیات پرخطر با ریسک بسیار بالایی است.برای رتبه بندی محتوای شما زمان لازم است ، بنابراین صبور باشید.
هنگام طراحی وب سایت خود، همه دستگاه ها از جمله دسک تاپ و تلفن همراه را نادیده نگیرید. امروزه بیشتر کاربران روند جستجوی خود را از طریق تلفن همراه آغاز می کنندوب سایت خود را برای سیستم عامل ها و دستگاههای مختلف، بهینه سازی کنید

SEO در مقابل SEM

قبل از ادامه مقاله “SEO چیست؟”، بد نیست به تفاوت بین SEO و SEM بپردازیم. هر دو از مولفه های مهم هر کمپین بازاریابی دیجیتال موفق هستند و SEO در واقع زیرمجموعه SEM است. تفاوت اصلی که ما در اینجا به جزئیات بیشتری درباره آن می پردازیم، این است که SEM از تبلیغات پولی موتور جستجوگر استفاده می کند تا مخاطبان خاص را هدف قرار دهد.

نتیجه گیری

امیدوارم این راهنما به شما کمک کند تا وب سایت شما رتبه یک موتور جستجوی گوگل را بدست آورد. فقط کافی است همین امروز شروع به کار کنید زیرا دیدن نتایج کارتان ممکن است 6 ماه تا یک سال طول بکشد. در نهایت، به یاد داشته باشید، حتی زمانی که استراتژی سئو خود را به طور کامل پیاده سازی کرده اید، سئو هرگز تمام نمی شود.

با سئو، ممکن است لازم شود تاکتیک ها را در میانه راه تغییر دهید، یک بازی طولانی انجام دهید و منتظر بمانید تا نتایج نهایی را ببینید. اما با وجود یک پایه سئو محکم – و کمی صبر – مزایای استراتژی سئو شما باید آشکار شود و منجر به تجربه کاربری بهتر برای مشتریان و تبدیل بیشتر برای کسب و کار شما شود.

سئو به طور مداوم در حال تغییر است و ممکن است به دلیل زمان و انرژی که برای موفقیت لازم است، دلهره آور به نظر برسد، اما نتیجه نهایی ارزش آن را دارد. این یک کانال کم‌هزینه است که به شما کمک می‌کند از طریق محتوای جذاب، آگاهی از برند را ایجاد کنید، و بخشی جدایی‌ناپذیر از یک استراتژی بازاریابی است.

آیا می خواهید در مورد سئو اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ آموزش رایگان سئو مبتدی تا پیشرفته را ببینید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *