مقالات آموزشی سئو

همه چیز درباره موتور جستجو گوگل؛ نحوه کارکرد و الگوریتم های آن

موتور جستجو گوگل چیست؟

موتور جستجو گوگل چیست ؟ موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟ 

آیا کسی هست که نام موتور جستجو گوگل را نشنیده باشد؟ در این مقاله به بررسی موتور جستجوی گوگل، بزرگترین موتورجستجو در اینترنت و نحوه کارکرد آن به طور کامل می پردازیم. اکثریت قریب به اتفاق جستجوگران برای هر مسئله ای، به این موتور جستجو مراجعه می کنند. در واقع، محبوبیت گوگل (Google search engine) به اندازه است که برخی از جستجوگران می گویند: “آن چیز را گوگل کردم” که معنای جستجوی سوال هایشان و دریافت پاسخ در گوگل است. موتورهای جستجو به بخشی ضروری از زندگی همه افراد تبدیل شده اند.

موتور جستجو گوگل دیگر بالغ شده و تغییرات بسیار زیادی کرده است اما همچنان پایبند و متعهد به هدف اصلی خود است. هدف اصلی موتور جستجوی گوگل از ابتدا جلب رضایت کاربران از طریق ارائه بهترین و مرتبط ترین پاسخ در کوتاه ترین زمان بود؛ واین رمز محبوبیت گوگل است. با وجود محبوبیت و قدرت گوگل در دنیای جستجو، اما رقبای بسیار جدی دارد. رقبای اصلی آن یاهو و بینگ مایکروسافت هستند. ما در شتاب دی ام تمامی موتورهای جستجو را بررسی و تمامی نقاط ضعف و قوت هر یک را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع موتورهای جستجو مقاله موتور جستجو چیست مراجعه نمایید.

تاریخچه شرکت گوگل

تاریخچه شرکت گوگل

گوگل یک شرکت فناوری مستقر در ایالات متحده آمریکا است که متخصص در فناوری موتورهای جستجو، محاسبات ابری، نرم افزار، تجارت الکترونیک، تبلیغات آنلاین، لوازم الکترونیکی مصرفی و هوش مصنوعی است. گوگل که در سال 1998 توسط لری پیج و سرگی برین در کالیفرنیا تأسیس شد و اکنون بیش از 78 دفتر در سراسر جهان و نزدیک به 95000 کارمند تمام وقت تنها در ایالات متحده دارد. گوگل در سال 2004 عمومی شد، اما در سال 2015 مجدد سازماندهی و بازسازی شد و شرکت هلدینگ آلفابت را ایجاد که شرکت مادر گوگل شد. آلفابت یکی از پنج شرکت بزرگ فناوری آمریکایی است زیرا از نظر درآمد سومین شرکت بزرگ فناوری در جهان قرار دارد.

گوگل پربازدیدترین وب سایت اینترنتی در سراسر جهان است و پس از آن نیز یوتیوب که متعلق به خود گوگل است. بر اساس گزارش فوربس، گوگل دومین برند قدرتمند جهان پس از شرکت اپل است. در حالی که برخی از محصولات شرکت گوگل متوقف شده یا به سایر بخش‌های ساختار آلفابت منتقل شده‌اند، اما هنوز برخی از محصولات شناخته‌شده دیگری وجود دارند که تحت مالکیت دامنه گوگل قرار دارند و عبارتند از Gmail، مرورگر اینترنت کروم، و محصولات خانه هوشمند مانند Nestکه توسط گوگل خریداری شده است.

زمانی که بنیانگذاران لری پیج و سرگئی برین برای اولین بار ایده گوگل را مطرح کردند، همه چیز را برای آینده برنامه ریزی کرده بودند. آنها در سال 1998 مقاله ای درباره اینکه چگونه رتبه صفحات به هرج و مرج در اینترنت نظم می دهد را در در استنفورد منتشر کردند. از همان بدو تولد، گوگل همیشه نیت و تجربه کاربر را پایه و اساس کار خود قرار داده است و تا به امروز، این اصل اساسی گوگل به طور کامل رعایت شده است.

اهداف موتور جستجوی گوگل چیست؟

اهداف موتور جستجوی گوگل چیست؟

همه این نکات را گفتیم تا ببینیم چه مواردی برای این موتورجستجو یا ‏SEARCH ENGINE‏ مهم است. ‏حال می‌خواهیم ببینیم هدف موتور جستجوی گوگل چیست؟ هرچند ‏فکر می‌کنم هدف این موتور جستجو و همه موتورهای جستجوی دیگر به خوبی مشهود باشد و متوجه شده باشید که چرا موتور جستجویی مانند گوگل راه اندازی شد اما در نهایت باید خاطر نشان شد که هدف از ‏ایجاد موتورهای جستجو به طور کلی کمک به یافتن بهترین پاسخ برای همه سوالات در سریع‌ترین زمان ‏ممکن است.‏

هدف گوگل نیز دقیقاً مشابه سایر موتورهای جستجو است اما گوگل با توجه به بروزرسانی‌های مداوم الگوریتم‌های خود توانسته جستجو را هوشمندانه و سریع‌تر کند. دلیل همه این سخت‌‏گیری‌ها در آپدیت های روزانه الگوریتم های گوگل این است که جستجوگر را به پاسخی برساند که به دنبال آن است.

به عنوان مثال موتور ‏جستجوی گوگل باید به قدری هوشمندانه عمل کند تا زمانی که شما کلمه ‏شیر را در این موتور ‏جستجو تایپ می‌کنید، به خوبی متوجه شود که شما دقیقا به دنبال چه هستید، عکس ‏حیوانات را می‌خواهید و یا به دنبال شیر آب یا شیر پاکتی هستید. ‏به طور کلی باید بگوییم که موتور جستجوی گوگل می‌خواهد بهترین‌ها را به شما نمایش دهد و به همین دلیل ‏شاخص‌هایی را تعیین کرده که انجام آن‌ها دشوار است تا کسی نتواند قوانین آن را دور بزند.

موتور جستجوی گوگل و جستجوگر

موتور جستجوی گوگل و جستجوگر

اکنون موتور جستجوی گوگل، که به عنوان یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در سراسر جهان شناخته می شود، مکانیسم خاص خود را برای درک اطلاعات خواسته شده دارد. موتور جستجوی گوگل هر روز میلیاردها پرس و جو را با استفاده از الگوریتم خود پردازش می کند و سعی می کند بهترین نتایج جستجوی ممکن را ارائه دهد. حال این سوال پیش می آید که موتور جستجوی گوگل چگونه فرآیند پردازش و ارائه نتایج خود را انجام می دهد؟

موتور جستجوی گوگل صفحه به صفحه و لینک به لینک را ایندکس‎‎‏ ‏(Index)‏ می‌کند اما چگونه این صفحات را می یابد؟ به طور کلی موتور جستجوی گوگل از الگوریتم های خود پیروی می کند و اطلاعات موجود در پلتفرم خود را بررسی و با ارائه بهترین نتایج ممکن در رابطه با جستجوی کاربر کمک می کند.

منابع اطلاعاتی گوگل عبارتند از:

صفحات وب

محتوای ارسال شده توسط کاربر

اسکن کتاب

تصاویرو ویدئوها

مکان کاربر

گوگل از دو بخش اصلی تشکیل شده اند:

  • فهرست جستجو یک کتابخانه دیجیتال شامل اطلاعات صفحات وب
  • الگوریتم های جستجو وظیفه تطبیق نتایج جستجو از فهرست جستجو

موتور جستجو گوگل چیست؟ موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

نحوه کار موتور جستجوی گوگل

موتور جستجوی گوگل چگونه کار میکند؟ اگر ندانید موتور جستجوی گوگل چطور کار می کند نمی توانید در حوزه سئو موفق شوید. پس از خواندن این مقاله در سایت شتاب، متوجه خواهید شد که چگونه گوگل صفحاتی را برای نمایش در رتبه اول انتخاب می کند و چگونه می توانید به آن کمک کنید تا شما را در نتایج ابتدایی نشان دهد. گوگل از الگوریتم‌های اختصاصی و یک سیستم رتبه‌بندی منحصربه‌فرد استفاده می‌کند تا تعیین کند یک وب‌سایت در کجای نتایج جستجوی شما قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اگر نمی دانید سئو چیست ؟ حتما مقاله سئو و راه های رسیدن به صفحه اول گوگل را بخوانید.

الگوریتم گوگل سعی می کند عبارات جستجوی شما را بر اساس چندین معیار از پیش تعیین شده تفسیر کند و نتایجی را که به تشخیص خود مرتبط هستند را برای شما نمایش دهد. برای جستجوهای روزمره و سریع، این امر می تواند بسیار مفید باشد. با این حال، گاهی ممکن است نتایج برتر در صفحه اول بهترین سایت برای پاسخ مورد نظر شما نباشد. گوگل گاهی عبارات یا اهداف جستجوی شما را به درستی تفسیر نمی‌کند، و مطالبی را که مدنظر شما هستند را نمایش نمی دهد.

شرح اختصاری مراحل ایجاد نتایج موتور جستجو گوگل

همانطور که از نام موتورجستجو پیداست، هدف اصلی هر موتورجستجو، ارائه نتایج جستجو به جستجوگر است. در ادامه درباره مراحل ارائه نتایج جستجوی گوگل صحبت خواهیم کرد. موتور جستجوی گوگل چهار مرحله اساسی را برای ایجاد نتایج از صفحات وب دنبال می کند. هر آنچه که باید در مورد خزیدن، نمایه سازی، ایجاد نتایج و رتبه بندی موتورهای جستجو بدانید.

Google Discover از اطلاعات شما برای شناسایی و نمایش موضوعاتی که Google معتقد است برای شما مرتبط هستند، استفاده می‌ کند. خزیدن، نمایه‌سازی و رتبه‌بندی، راه‌های گوگل برای یافتن صفحات در سراسر وب و افزودن آن به پایگاه داده خود هستند تا در زمانی که درخواست کاربر مطرح می‌شود، نمایش داده شود.

موتورهای جستجو به طور سیستماتیک این 4 عملکرد را انجام می دهند:

  • Crawling خزیدن
  • ‏‏Indexing ایندکس کردن
  • Creating Result ساخت نتیجه
  • Ranking رتبه بندی

خزیدن یا کراول (Crawlability)

خزیدن یا کراول (Crawlability)

خزنده ها (عنکبوت‌های) گوگل دائماً صفحات وب سراسر اینترنت را می خزند و اغلب از لینک های موجود در صفحات برای یافتن صفحات جدید استفاده می کنند. به طور کلی، کار گوگل با خزیدن شروع می شود و گوگل به نوعی باید به طور منظم کل وب را کاوش کند. خزنده های گوگل (Googlebot) مرتباً در اینترنت سرگردان هستند و صفحات وب جدید یا اخیراً به روز شده را جستجو می کنند. به عنوان یک قاعده، این کار به چند روش انجام می شود.

ابتدا، خزنده های گوگل از صفحاتی که قبلاً در طول خزش قبلی کشف شده اند بازدید می کنند. در این مرحله همه لینک هایی که در آن صفحات یا در نقشه سایت وجود دارند را دنبال می کنند. سپس تمام صفحات کراول شده جدید به لیست کلی صفحات اضافه می شوند تا بعداً مجدد خزیده شوند.

دوم، خزنده های گوگل صفحاتی را که توسط صاحبان سایت از طریق سرچ کنسول گوگل ارسال شده اند را می خزند. در این مرحله نیز خزنده بخش دیگری از صفحات وب را دریافت می کند  که به صف و لیسیت خزش جدید خود اضافه می کند. به طور معمول، خزنده ها (عنکبوت‌های) گوگل تمام صفحات جدیدی را که پیدا می کنند را خزش می کنند.

اگر درباره سئو سایت اطلاعات کافی داشته باشید به خوبی می‌دانید به همین دلیل است که بهینه سازی سایت و لینک بیلدینگ، اهمیت زیادی دارد.‏ خوب است بدانید که خزنده‌های گوگل تنها یک بار به سایت شما سر نمی‌زنند بلکه آنها بعد از اولین مرتبه ‏خزیدن وب سایت شما را زیر نظر دارند و هر چند مدت یک بار مجدد به سایت شما سر می‌زنند.

پس سعی کنید ‏همیشه سایت خود را بروزرسانی کنید تا با این کار مراجعه خزنده گوگل به سایت خود را بیشتر کنید. هر چه مراجعه خزنده‌های گوگل بیشتر باشد، سایت شما زودتر در صفحه اول نتایج گوگل نمایش ‏داده خواهد شد.‏ بهتر است بدانید که گوگل به جز ‏ایندکس کردن صفحات، تصاویر، نقشه‌ها، شهرها و مکان‌های جغرافیای را نیز ایندکس می‌کند.‏

همه این موارد به طور کل یک نمای کلی و ساده از نحوه فعالیت خزنده گوگل و دلیل خزش آن در وبسایت شماست. کار گوگل با توجه به استفاده از این برنامه و بات های اتوماتیک به نظر ساده می‌آید اما نمی‌توان این شاهکار را کوچک انگاشت و 1.8 بیلیون سایت آنلاین و فعال که روزانه در حدود 1000 سایت جدید نیز به آن ها اضافه می‌شود را نادیده گرفت.

ایندکس کردن ‏(Indexability)

ایندکس کردن ‏(Indexability)

ایندکس  (Index)‏‎کردن یعنی ‏چه؟ ایندکس‏ کردن یا Indexability به معنی فهرست کردن است. هنگامی که یک صفحه خزیده می شود، گوگل آن را به فهرست پایگاه داده خود اضافه می کند. پس از اینکه بات گوگل صفحه جدیدی را پیدا کرد، سپس سعی می کند بفهمد این صفحه در مورد چیست. این فرآیند به عنوان ایندکسینگ  شناخته می شود. این شامل تجزیه و تحلیل کامل همه عناصر صفحه مانند محتوای متن، عناوین، متا تگ ها و ویژگی ها، تصاویر، فیلم ها و غیره است.

تمام صفحات تازه کشف شده و خزیده شده پس از آن ایندکس می شوند. تنها استثنا در صورتی است که صفحه دستور noindex را در یک تگ یا هدر داشته باشد. در این حالت، ربات های موتور جستجو گوگل صفحه را ایندکس نمی کند. هنگامی که ایندکس صفحات تمام می شود، خزنده صفحات را در فهرست گوگل اضافه می کند. طی این مرحله، کتابخانه ای عظیم از کلیه آدرس‌ها و صفحات سایت ساخته می‌شود که فهرست ایندکس را تشکیل می‌دهند. هر صفحه ای که ایندکس ‏ (Index)می‌شود قابلیت این را دارد زمانی که کاربر عبارت مرتبط با آن صفحه را جستجو می‌کند، اطلاعات صفحه فوق برای او نمایش داده می‌شود. موتور جستجوی گوگل ادعا می‌کند که بیشتر از 100 میلیون گیگابایت ‏صفحه ایندکس شده دارد.‏

 ساخت نتایج (Creating Results)

ساخت نتایج (Creating Results)

هنگامی که کاربر عبارت مورد جستجو را تایپ می‌کند، موتورجستجو در فهرست ایندکس جستجو کرده و بهترین نتایج را انتخاب می‌کند؛ این کار بدین صورت است که عبارت مورد جستجو با استفاده از پردازشگران طبیعی به زبان لازم در فهرست ایندکس تبدیل می‌شود تا Search Engine بتواند به آنالیز آن پرداخته و بهترین جواب را برای آن پیدا کند.

برنامه های فوق سعی می‌کنند تا بیشترین تشابهات عبارت مورد جستجوی شما با سایر نتایج را پیدا کنند. نتایج پیدا شده می‌توانند اعم از مترادف‌های عبارت مورد جستجو، عبارت فوق همراه با غلط املایی و بدون غلط و… باشند تا شما بتوانید اطلاعات مرتبط‌تری را فارغ از ایرادات‌ جستجو کرده و بیابید.

رتبه بندی کردن (Ranking)‏

رتبه بندی کردن (Ranking)‏

سیستم رتبه بندی گوگل از دهه 90 میلادی با هدف کمک به جستجوگران کار خود را آغاز کرده است. هر موتورجستجو از ده ها سیگنال و الگوریتم رتبه بندی تشکیل شده است که به صورت راز حفظ می‌شوند و کمتر کسی از آنها با خبر است. حتما شما نیز تاکنون درون موتور جستجو گوگل عبارتی را سرچ کرده‌اید، زمانی که یک عبارت را سرچ می‌کنید تعدادی صفحه و نتیجه به شما نمایش داده می‌شود؛ زمانی که هزاران نتیجه در این موتورجستجو ‏وجود دارد پس چرا تنها تعدادی از این صفحات به شما نمایش داده می‌شود؟ ‏

گوگل پس از ایندکسینگ، صفحات را بر اساس عوامل مختلف رتبه بندی می‌کند و تنها ‏نتایجی را به شما نمایش خواهد داد که برای‌تان مناسب است و با کمک آنها به پاسخ خود دست پیدا می‌کنید. در واقع، گوگل صفحات را قبل از رتبه بندی با بیش از 200 فاکتور رتبه بندی توسط الگوریتم های خود می سنجد.  به طور کل هدف گوگل از آنالیز سایت‌ها و رسیدن به مرحله رتبه بندی صفحات این است که بتواند شما را در کمترین زمان به بهترین نتیجه هدایت کند.

لازم است توجه شما را به گفته آقای “مارتین اسپلیت” در این مورد جلب کنیم:

ما بیش از 200 فاکتور رتبه بندی داریم که به دنبال آنها، همه سایت شما اعم از عناوین، توضیحات متا، تصاویر، پیوندها، محتوا و… را بررسی خواهیم کرد. این سه مرحله‌ای که در بالا گفته شد مراحلی است که موتور جستجوی گوگل انجام می‌دهد و در عملکرد آن ‏بسیار تاثیر دارد. حال شما دیگر به خوبی درباره هر یک از این مراحل اطلاعات دارید که در کار سئو به شما کمک بسیار خواهد کرد.

 

شرح کامل روند کار موتور جستجوی گوگل:

در ادامه با شتاب دی ام سه عملکرد مهم موتورجستجو را به تفصیل شرح خواهیم داد. نکات فوق العاده مهمی را آموزش خواهیم داد. پس به مطالعه ادامه دهید.

خزیدن موتور جستجو گوگل چیست؟

خزیدن (Crawling)

خزیدن موتور جستجو گوگل چیست؟ همه چیز با خزیدن ربات ها در چند صفحه شروع می شود. خزیدن فرآیندی است که در آن ربات های موتور جستجوی گوگل (خزنده های AKA یا عنکبوت ها) محتوای جدید یا ارتقا یافته را کشف می کنند. محتوا می تواند هر چیزی باشد، از جمله کل صفحه وب، متن، تصاویر، فیلم ها، فایل های PDF و موارد دیگر. صرف نظر از نوع محتوا، عنکبوت های موتور جستجو گوگل با دنبال کردن لینک ها، محتوا را می خزند.

سپس در امتداد مسیر URLهایی که در این صفحات و صفحاتی که به واسطه آنها یافت می شوند را به فهرست گوگل اضافه می کنند. هر بار که ربات‌های گوگل صفحه جدیدی را پیدا کرده و می‌خزند، آن را به فهرست گوگل اضافه می‌کنند. این اسپایدرها در زمان خزش در صفحات وب به دنبال تمام وقایع جدید هستند و به صورت کاملا اتوماتیک کار می‌کنند. این اسپایدرها اطلاعاتی را از سایت شما جمع آوری می‌کنند که گوگل برای رنک دهی به شما، لازمشان دارد.

انواع خزیدن صفحات توسط گوگل

گوگل از دو نوع خزیدن استفاده می کند:
  • Discovery Crawl: ربات گوگل سعی می کند صفحات جدیدی را در سایت شما پیدا کند و بخزد.
  • Refresh Crawl: گوگل محتوای شما را می خزد تا صفحات موجود در فهرست خود را به روز کند.

فرض کنید یکی از صفحات اصلی شما قبلاً توسط گوگل ایندکس شده است. موتور جستجو گوگل احتمالاً با یک خزیدن، به‌روزرسانی را در آن صفحه خاص انجام می‌دهد و اگر لینک جدیدی در آن صفحه پیدا کند، از طریق لینک های موجود به صفحات آنها نیز مراجعه و آنها را نیز کراول می کند.

صفحات کراول نمی شود
بعضی صفحات کراول نمی شود اگر:
  • خزش آن صفحه در فایل robots.txt سایت ممنوع شده باشد.
  • یک کاربر مجاز به دسترسی صفحه خاص نباشد، به عنوان مثال، صفحات ورود به سیستم.
  • اگر صفحه ای کپی و تکراری در سایت وجود داشته باشد، کراولر کمتر از آن بازدید می کند تا بودجه خزش را بهینه کند.

جدا از یافتن صفحات جدید در وب، مرحله خزیدن شامل رندرینگ (تجسم) یک صفحه تازه کشف شده نیز می شود. کراولر از مرورگر کروم برای بارگیری HTML صفحه، کد شخص ثالث، جاوا اسکریپت و CSS استفاده می کند.

محدودیت بودجه خزیدن یا Crawl Budget چیست؟
بودجه خزیدن یا Crawl Budget چیست؟

اکنون که می‌دانید خزیدن توسط رباط های گوگل چیست، بیایید عمیق‌تر بررسی کنیم. شما می خواهید گوگل تا حد امکان صفحات سایت شما را پیدا کند. در اینجا موردی به نام بودجه خزش (Crawl Budget) مطرح می شود. بودجه خزش تعداد دفعاتی که یک کروالر مجاز است در یک بازه زمانی مشخص کراول کند. هنگامی که بودجه خزش سایت شما تمام شد، ربات گوگل کراول سایت شما را متوقف می کند و به خزیدن در سایت های دیگر می پردازد. بودجه خزیدن به طور خودکار توسط موتورجستجو تعیین می شود و از یک وب سایت به وب سایت دیگر متفاوت است.

بهینه سازی بودجه خزش
چگونه برای بهینه سازی بودجه خزش به گوگل کمک کنیم؟

مطمئن نیستید که آیا وب سایت شما به درستی توسط عنکبوت های گوگل خزیده می شود؟ در ادامه راه هایی برای سرعت بخشیدن و هدایت درست کراولرها برای خزش بهینه و سریع تر را به طور خلاصه نام خواهیم برد.

نقشه سایت

نقشه سایت لیستی از صفحات سایت شما است که می خواهید موتورجستجو به راحتی آنها را کشف کند. ایجاد نقشه سایت و ارسال آن از طریق کنسول جستجوی گوگل یکی از بهترین راه ها برای ترغیب گوگل به خزیدن صفحات با اولویت بالا شما است. به این ترتیب، می توانید مطمئن شوید که ربات های موتور جستجو سریع ترین مسیر را برای رسیدن به صفحات مهم شما طی می کنند.

فایل Robots.txt

خزیدن سریعتر امکان پذیر است و دسترسی گوگل به همه قسمت های سایت برای کرایولینگ و ایندکسینگ برای رتبه بندی بسیار مهم است. اما اینکه برای گوگل مشخص کنید کدام بخش های سایت شما را نمی خواهید بخزد نیز به همان اندازه مهم است. می توانید از فایل robots.txt برای کمک به گوگل در خزیدن صحیح سایت شما استفاده کنید.

لینک های داخلی

موتورهای جستجو اغلب برای یافتن صفحات جدید در یک سایت، لینک ها را دنبال می کنند. بنابراین، هر زمان که صفحه جدیدی ایجاد می‌کنید یا محتوای جدیدی منتشر می‌کنید، مطمئن شوید که از یک صفحه مرتبط در سایت خود به آن لینک داده‌اید. به این ترتیب، هنگامی که خزنده صفحه موجود شما را در پایگاه داده خود مجدداً مشاهده می کند، صفحه جدید شما را کشف کرده و می خزند.

بک لینک ها

برای صفحات سایت خود از سایر وب سایت های مرتبط  دارای جایگاه مناسب، بکلینک  دریافت کنید. بنابراین، هنگامی که Googlebot محتوایی در صفحه سایر سایت هایی که بکلینک دریافت کرده اید را خزش می کند و لینک شما را می بیند به سایت شما مراجعه کرده و به صفحه شما هدایت می‌شود و آن را می‌خزد. بر خلاف لینک های داخلی، این لینک ها از وب سایت های شخص ثالث به وب سایت های شما توسط اشخاص ثالث ساخته می شوند.

از محتوای Paywalled اجتناب کنید

پرداخت حق اشتراک جهت دسترسی به اطلاعات و محتوای سایت می تواند در کراولینک صحیح سایت توسط گوگل اختلال ایجاد کند. گوگل به احتمال زیاد  صفحاتی را که دسترسی محدود به محتوای آن را فراهم می‌کنند نمی‌خزد. بنابراین، صفحات مهم خود را paywall نکنید.

نمایه سازی (Indexing)

نمایه سازی (Indexing)

گوگل بزرگترین بازیگر در بازار موتورهای جستجو است. به همین دلیل ضروری است که توسط گوگل ایندکس و رتبه بندی شوید. هنگامی که گوگل یک یا چند صفحه را می خزد، اطلاعات را پردازش کرده و در یک پایگاه داده وسیع ذخیره می کند. آن پایگاه داده، فهرست موتور جستجوی گوگل است. هر زمان که یک درخواست کاربر رخ می دهد، موتور جستجو گوگل برای دریافت اطلاعات مرتبط به فهرست خود باز می گردد. بنابراین، برای اینکه گوگل صفحه شما را برای جستجوهای مربوطه نشان دهد، باید به فهرست اضافه شود.

با این حال، چندین فاکتور را برای تعیین موقعیت هر صفحه در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) در نظر می گیرد. چقدر طول می کشد تا یک صفحه ایندکس شود؟ اگر شما به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید ومتوجه شدید که صفحات سایت شما هنوز ایندکس نشده است می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. البته ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد تا یک صفحه ایندکس شود. اگر فکر می کنید که ایندکس شدن صفحات سایت شما خیلی طول می کشد، راه هایی برای افزایش سرعت آن وجود دارد. در ادامه با شتاب دی ام همراه باشید.

چگونه بفهمیم صفحه ما ایندکس شده است؟

قبل از صحبت در مورد اینکه چگونه می توانید گوگل را وادار به ایندکس کردن صفحه خود کنید، باید دوباره بررسی کنید که آیا صفحه شما ایندکس شده است یا خیر. برای بررسی و مشاهده ایندکس شدن یا نشدن صفحات سایت تان از دستورsite:shetabdm.com  در نوارد آدرس مرورگرتان استفاده کنید. گوگل تمام صفحاتی که در سایت شما ایندکس شده اند را نمایش می دهد. اگر نتایجی را نمی بینید یا صفحه خاصی را در بین نتایج پیدا نمی کنید، سایت شما یا صفحه موردنظر شما ایندکس نشده است. همچنین، می‌توانید از طریق سرچ کنسول برای بررسی ایندکس صفحات سایت تان استفاده کنید.

چگونه محتوای خود را سریعتر ایندکس کنیم؟

چگونه محتوای خود را سریعتر ایندکس کنیم؟

آیا از انتظار کشیدن برای ایندکس صفحات سایت تان توسط گوگل، خسته شده اید؟ ابتدا با حذف صفحات بی کیفیت و بی ارزش شروع کنید. هنگامی که ربات گوگل سایت شما را می خزد، به احتمال زیاد تمام صفحات شما از جمله صفحات بی کیفیت را نیز می خزد. این کار بودجه خزش شما را تمام می کند و بر کارایی خزیدن نیز تأثیر می گذارد. بنابراین، صفحات با کیفیت پایین را حذف یا نوایندکس کنید. به این ترتیب، از گوگل می‌خواهید تا صفحات مهم شما را بخزد و ایندکس کند، نه اینکه وقت خود را برای ایندکس صفحاتی که چندان مهم نیستند صرف کند.

1- ایجاد معماری لینک سازی داخلی قوی

اجازه ندهید صفحه تان یتیم شود. صفحات یتیم اغلب در معرض خطر نادیده گرفتن موتورهای جستجو هستند. همانطور که می دانید گوگل با دنبال کردن لینک ها صفحات جدیدی را کشف می کند. اطمینان حاصل کنید که درون محتوای خود به صفحات مرتبط پیوند داده اید و یک معماری سایت و لینک سازی داخلی قوی ایجاد کرده اید. به این ترتیب، احتمال بیشتری وجود دارد که گوگل صفحات شما را به راحتی کشف و آنها را فهرست کند.

2- درخواست ایندکس در سرچ کنسول گوگل

اگر متوجه شدید که گوگل هنوز سایت شما را ایندکس نکرده است، می توانید به صورت دستی از گوگل درخواست کنید تا سایت شما را از طریق سرچ کنسول ایندکس کند. به این نکته توجه داشته باشید که درست است گوگل غول موتورهای جستجواست، اما خود را محدود به گوگل نکنید. سعی کنید در سایر موتورهای جستجو نیز ایندکس شوید. به غیر از سرچ کنسول گوگل، می توانید از کنسول های موتورهای جستجوی دیگر مانند بینگ و یاندکس نیز استفاده کنید. گرفتن چندین موتورجستجو برای ایندکس کردن سایت شما می تواند چندین خط لوله ترافیک وب را برای سایت شما باز کند.

رتبه بندی گوگل

رتبه بندی (Ranking)

مرحله آخر شامل انتخاب بهترین نتایج و ایجاد لیستی از صفحاتی است که در صفحه نتیجه ظاهر می شوند. هر موتورجستجو از ده‌ها سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کند و بیشتر آنها به‌عنوان راز نگهداری می‌شوند و در دسترس عموم نیستند.

رتبه بندی موتور جستجوی گوگل چیست؟

به دنبال خزیدن و نمایه سازی صفحات وب، گوگل آنها را بر اساس الگوریتم ها و فاکتورهای مختلف رتبه بندی می کند. گوگل هر از چند گاهی به‌روزرسانی‌های الگوریتم را ارائه می‌کند تا خود را برای دریافت نتایج بهتری که به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهد مجهز کند. در مورد فاکتورهای رتبه‌بندی، گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی برای تعیین نحوه و مکان قرار دادن سایت‌ها در جست‌وجوی کاربران استفاده می‌کند. بهینه سازی سایت خود برای هماهنگی با این پارامترها به شما کمک می کند رتبه بهتری کسب کنید.

چه مواردی بر رتبه بندی سایت تاثیر می گذارند؟

پیش از این چهار مرحله ای را توضیح دادیم که جزء فعالیت های گوگل است، مرحله آخری که درباره آن ‏توضیح داده شد، رنکینگ یا رتبه بندی سایت ها و صفحات توسط گوگل بود. حتما شما نیز به عنوان فردی که صاحب سایت است ‏از خود پرسیده‌اید که چگونه می‌توانم سایتم را به گونه ای مدیریت کنم که رتبه بهتری را در موتور ‏جستجوی گوگل از آن خود کند؟

اگر در خاطرتان باشد گفتیم که موتور جستجوی گوگل بسیار حساس و ‏نکته سنج است. پس به تمام نکته های ریز و درشت دقت خواهد کرد؛ این یعنی موارد زیادی وجود دارد که برای کسب ‏رتبه بهتر گوگل باید آنها را رعایت کنید. در ادامه چند مورد از این نکات را بررسی خواهیم کرد.

موارد مهم در رتبه بندی سایت:
  • ارتباط موضوعی
  • هدفمند بودن محتوا
  • کپی نبودن محتوا به خصوص مطالب
  • کیفیت بالای محتوا
  • کیفیت لینک سازی

ارتباط موضوعی

اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید ارتباط موضوعی است، مطلبی که شما در سایتتان بارگذاری ‏می‌کنید باید با موضوع اصلی سایت شما ارتباط داشته باشد و از کلمات کلیدی‌ای استفاده کنید که با ‏موضوع سایت شما مرتبط باشد. توجه داشته باشید که چگالی کلمات کلیدی مورد استفاده باید رعایت شده باشد که موتور جستجوی گوگل به شما رتبه داده و راحت تر صفحات شما را ایندکس کرده و به سایرین نمایش دهد.‏

هدفمند بودن محتو

شما باید محتوایی هدفمند تهیه کنید. این مورد یکی از مواردی است که تاثیر بسیار زیادی بر رنکینگ سایت ‏شما دارد. این موضوع بدین معنی است که محتوای تولید شده توسط شما باید به نیاز کاربر ‏و مشتری هدف شما پاسخ دهد و او را به خوبی به نتیجه و غایت نهایی خود برساند.‏

کپی نبودن محتوا به خصوص مطالب

به خاطر داشته باشید که کپی بودن مطالب تاثیر فوق العاده منفی ای بر روی سایت شما خواهد گذاشت. شما ‏حتما باید محتوایی جدید و یونیک را طراحی کنید زیرا هیچ یک از جستجوگران نمی‌خواهند محتوای تکراری به دست آورند و بازدید کنندگان همواره به دنبال کشف مطالب جدید هستند.

موتور جستجوی گوگل محتوای ‏تکراری را تشخیص می‌دهد و سایت شما را در رتبه بندی پایین‌تر قرار می‌دهد؛ درنتیجه سایت شما توسط این ابزار قدرتمند به کاربران هدف نمایش داده نخواهد شد و یا در صورت نمایش، شما نمی توانید رتبه ای بالاتر از به طور مثال سایتی که محتوای اصلی و اولیه را منتشر کرده (سایتی که شما محتوای خود را از روی آن کپی کرده اید)، داشته باشید.

کیفیت بالای محتو

چهارمین اصل که برای موتور جستجوی گوگل بسیار اهمیت دارد، کیفیت محتوای شماست. دقت کنید که ‏محتوای سایت شما دارای کیفیت لازم برای نمایش به کاربران باشد. این مر باعث می‌شود که بازدید کننده در سایت شما متوقف و به محتوای شما ارزشی را اضافه کند؛ بدین ترتیب که در صورت داشتن کیفیت بالا در محتوای ارائه شده، مخاطب به خواندن آن ادامه داده و در نهایت مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری می کند که خود باعث افزایش رتبه سایت شما خواهد شد. پس حتماً برای محتوایی که تولید می کنید زمان بگذارید و سعی کنید که بهترین کیفیت محتوایی را به مراجعین خود هدیه دهید و برای وقت آنها ارزش قائل باشید.

کیفیت لینک سازی

لینک سازی نیز یکی از مواردی است که به شدت برای موتور جستجوی گوگل اهمیت دارد. یکی از دلایل ‏گرفتن رتبه یا رنک بالای برخی از سایت ها همین لینک سازی موفق است. لینک ها، آدرس صفحات مختلف وب سایت شما را به موتور جستجوی گوگل معرفی کرده و خزنده گوگل را مجاب می‌کنند تا مجدد به سایت شما سر بزند و صفحاتی از سایت شما را پیدا و یا بروز نماید.‏ به عبارت ساده تر، شما باید اصل ساخت بک لینک مفید، لینک سازی داخلی، رپورتاژ و… را به درستی بدانید تا بتوانید لینک سازی موفقی را برای جذب گوگل انجام دهید.

در بالا یک بار این فرایند را به شما توضیح دادیم که موتور جستجوی گوگل چگونه سایت شما را می‌یابد. موتور جستجو گوگل دقیقاً با استفاده از بات خزنده اش به لینک های ساخته شده توسط شما برای ورود به وب سایت‌تان دسترسی پیدا خواهد کرد.‏ شما می‌توانید هم لینک سازی داخلی انجام دهید و هم لینک سازی خارجی که به طور کلی هر یک از آن ها ‏اهمیت ویژه ای دارند و قادر به ساخت یک چرخه مراجعه برای کراولر هستند.

بالا بردن سایت در گوگل

چگونه رتبه سایت خود را در گوگل بالا ببریم

در ادامه نکاتی را برای بالا بردن رنکینگ سایت آموزش خواهیم داد. هر چه وب سایت شما در نتایج جستجو بالاتر ظاهر شود، شانس کلیک افراد بر روی آن بیشتر می شود. سئو درون صفحه و خارج از صفحه برای وب سایت شما بسیار مهم است. توجه دقیق به عناصر سئوی درون صفحه، از جمله متا تگ ها، سرفصل ها و بهینه سازی محتوا و عناصر سئو خارج از صفحه مانند بک لینک ها می تواند به افزایش رتبه سایت شما کمک کند.این موارد باعث افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت شما می شود. همچنین محتوای باکیفیت و جذاب برای دستیابی به رتبه های برتر الزامی است.

تحقیقات متمرکز بر کلمات کلیدی را انجام دهید تا بفهمید مردم از کسب و کارهایی مانند شما به دنبال چه چیزی هستند. کلمات کلیدی خود را بر اساس هدف جستجوی کاربر، حجم جستجو و میزان سختی رقابت فهرست کنید. ایده های محتوایی پیرامون آن کلمات کلیدی ایجاد کنید. تولید محتوا می توانند هر چیزی از پست های بلاگی گرفته تا پست های رسانه های اجتماعی باشند.

 اطمینان حاصل کنید که از محتوای خود برای رسیدگی موثر به نقاط درد مشتری استفاده می کنید. به این ترتیب می توانید تخصص خود را ایجاد کنید و کسب و کار خود را به عنوان یک مرجع در صنعت تان معرقی کنید. هنگامی که گوگل متوجه می شود، شما یک مرجع در حوزه کاری خود هستید، احتمالاً به شما یک افزایش جایگاه باورنکردنی در سرپ می دهد.

به هدف جستوی کاربران خود اهمیت دهید. هدف اصلی موتور جستجوی گوگل از ابتدا، ارائه بهترین پاسخ ها برای پرسش های کاربران است. به همین دلیل است که در نظر گرفتن نیت کاربر بسیار مهم است. فرض کنید مدیر یک وب سایت فروش تلفن همراه هستید. برای مثال، اگر می‌خواهید برای «چگونه بهترین مدل های گوشی‌ هوشمند را بخریم» رتبه‌ کسب کنید، باید یک پست بلاگی ایجاد کنید و نکاتی در مورد نحوه خرید بهترین تلفن همراه در بازار ارائه دهید. درک هدف کاربر و ایجاد محتوایی که مطابق با آن باشد، برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو ضروری است.

نادیده گرفتن جنبه های فنی بهینه سازی موتورهای جستجو می تواند به طور قابل توجهی بر رتبه بندی سایت شما تأثیر بگذارد. به بخش سئو تکنیکال، مانند حذف محتوای تکراری یا اضافه کردن تگ های متعارف مثل اسکیما، بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت، رفع لینک های شکسته و تغییر مسیرهای درست و موارد دیگر توجه کنید. با اجرای صحیح سئوی تکنیکال، دسترسی گوگل و کاربرانتان به سایت را آسان تر می کنید.

سایت خود را برای دستگاه های موبایل بهینه کنید. از آنجایی که گوگل ایندکس اول موبایل را در اولویت قرار داده است، بهینه سازی سایت برای دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها ضروری است. اگرچه موتور جستجوی گوگل نسخه دسکتاپ سایت شما را برای رتبه بندی در نظر می گیرد، اما اگر نسخه موبایلی نداشته باشید، یک شکست جدی برای شما خواهد بود. با ایندکس‌سازی اول موبایل، سایر سایت‌ها با نسخه بهینه‌سازی شده برای موبایل به راحتی از شما پیشی می‌گیرند زیرا گوگل ترجیح می‌دهد آنها را رتبه‌بندی کند.

تاثیر رفتار کاربران بر رتبه بندی سایت

تاثیر رفتار کاربران بر نتایج جستجوی گوگل چیست؟

برای این که سئوی سایت موفقی داشته باشید باید هم به رفتار کاربران و هم قوانین موتورهای جستجو اهمیت دهید. ‏رفتار کاربران به راحتی می‌تواند به شناخته شدن سایت شما و در نتیجه بالا رفتنِ درآمد و رتبه سایت کمک کند. کاربر باید از نتیجه جستجو و سایت شما رضایت کامل داشته باشد. برای درک بهتر این موضوع، اجازه دهید تا با ذکر مثالی آن را بیشتر توضیح دهیم.

فکر کنید که شما به عنوان یک کاربر در موتور ‏جستجوی گوگل عبارتی مانند خرید لپ تاپ را سرچ می‌کنید و گوگل به شما سایت هایی را نمایش می‌دهد. شما ‏بعد از ورود به سایت به دلایلی مانند سرعت پایین سایت، محتوای نامناسب و غیر مرتبط، طراحی نامناسب، ‏فونت ناخوانا و… به سرعت آن سایت را می‌بندید.‏

این کار برای گوگل علامتی منفی و غیر قابل درک است و نتیجه می‌گیرد که سایت شما به آن اندازه که ‏باید مفید و قابل قبول نیست؛ پس رتبه‌ی سایت شما را نه تنها افزایش نمی‌دهد بلکه آن را کاهش خواهد داد.‏ بنابراین همواره در تلاش باشید تا برای کاربران خود جذاب بوده و بدانید که آنها چه چیزی از شما می‌خواهند تا در نتیجه نیاز اصلی آنها را مرتفع کرده و در آن جهت گام بردارید.

سرپ چیست؟

صفحه نتایج گوگل

در بالا نام صفحه نتایج گوگل را به دفعات دیدید، حال می‌خواهیم به شما اطلاعات دقیق و تاریخچه آن را بگوییم که امید است این اطلاعات نیز برای شما مفید باشد.‏ زمانی که شما عبارتی را داخل گوگل سرچ می‌کنید، چندین صفحه به شما نمایش داده خواهد شد که پاسخ ‏سوال یا همان نیاز شما درون آن ها یافت می‌شود.

درون هر یک از این صفحات متن و تصویرهایی وجود دارد که لینک شده‌اند به صفحاتی که پاسخ سوالات شما به طور کامل و یا پاسخ بخشی از جستجوی شما درون آن است. این صفحات که شامل متن و تصاویر حدود 10 لینک هستند و شمارش بندی (صفحه بندی) شده‌اند، صفحه نتایج گوگل یا سرپ گوگل نامیده می‌شود. درون هر صفحه سرپ شما سایت ها را طبق اولویت می‌بینید، بدین صورت که صفحه اول نتایج گوگل به شما از اولویت اول به پایین را نمایش می‌دهد و هرچه صفحه نتایج را به شماره های بالاتر می برید این اولویت کمتر می شود و سایت های نمایش داده شده ارزش محتوایی و گاهاً ارتباطی کمتری نسبت به موضوع جستجوی شما دارند.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات در کنار نام سایت هایی که نمایش داده می‌شود، شما علامت ‏Ads‏ را که به رنگ سبز است و در ‏اندازه ای بسیار کوچک، خواهید دید. این علامت بدین معنی است که سایت فوق با پرداخت ‏هزینه تبلیغات به این صفحه آمده و ارگانیک و طبیعی متعلق به این صفحه و رتبه نیست. به این نتایج، نتایج تبلیغاتی و به نتایجی که این ‏علامت سبز رنگ را ندارند، نتایج ارگانیک یا طبیعی می‌گویند که با خلق ارزش و سئوی خوب به رتبه‌های بالا رسیده‌اند.‏

به گفته SridharRamaswamy مدیرعامل Neeva، “نتایج سرپ که کشف می‌کنید کاملاً به گوگل مرتبط است.” گاه ممکن است شما در صفحه نتایج گوگل فقط توضیحات مختصر و URL ببینید و گاه تصاویر، ویدئوها، تکه خبر، نقشه و… که این امر بستگی به کار سایت‌های مختلف روی آن کلمه کلیدی دارد.

نتیجه گیری

اگر می خواهید یک سئوکار موفق باشید، دانستن نحوه کار یک موتور جستجو گوگل یکی از مهمترین مراحل خدمات سئو سایت است. 

در حال حاضر بیایید به سرعت آنچه را که آموخته اید مرور کنیم:

  • گوگل بزرگترین و محبوب ترین موتور جستجو در جهان است.
  • گوگل که متعلق به شرکت مادرش آلفابت است، با بیش از 90 درصد سهم بازار در سراسر جهان تسلط دارد.
  • موتور جستجو گوگل از دو بخش اصلی تشکیل شده است: فهرست و الگوریتم‌ها.
  • گوگل برای ایجاد فهرست ، صفحات شناخته شده را می خزد و پیوندها را دنبال می کند تا صفحات جدید را بیابد.
  • هدف الگوریتم‌ های گوگل، ارائه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج است.
  • هیچ کس همه فاکتورهای رتبه بندی موتور جستجوی گوگل برای نتایج ارگانیک را نمی داند.
  • فاکتورهای کلیدی رتبه بندی عبارتند از بک لینک، ارتباط، اعتبار و تازگی محتوا.
  • موتور جستجو گوگل نتایج خود را بر اساس موقعیت مکانی، زبان و سابقه جستجوی شما شخصی می کند.
  • پایگاه داده گوگل با خزیدن و نمایه سازی وب سایت ها ایجاد می شود.
  • خزیدن زمانی است که عنکبوت ها برای کشف صفحات وب جدید پیوندها را دنبال می کنند.
  • هر بک لینکی به یک صفحه به عنوان یک “رای” برای آن صفحه محسوب می شود، هر چه تعداد رای بیشتر باشد بهتر است.
  • همه بک لینک ها تاثیر ندارند، لینک هایی که از صفحات معتبر و باکیفیت به دست می آیند تاثیر بیشتری دارند.
  •  
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *