مقالات آموزشی سئو

لیست بهترین موتورهای جستجوی خارجی و داخلی

انواع موتورهای جستجو

انواع موتور جستجو

اکنون که به خوبی متوجه شدید موتور جستجو چیست ؟ می‌خواهیم شما را با انواع موتورهای جستجو آشنا کنیم و درباره هر یک از آنها اطلاعاتی در اختیار شما بگذاریم. ‏اگر از قبل آشنایی مختصری با موتورهای جستجو داشته باشید، حتما نام گوگل یا یاهو را بسیار شنیده اید. البته اکثر افراد به صورت ناخودآگاه به محض شنیدن نام این ابزار به یاد google.com می‌افتند. این موتور جستجو امروزه یکی از منابع اطلاعاتی مهم محسوب می‌شود اما باید ‏بدانید که بر خلاف تصور ما موتورجستجوگوگل و یاهو تنها موتورهای جستجوی مورد استفاده در جهان نیستند، بلکه ‏دو موتور جستجو یاهو وگوگل با اختلاف از سایر ابزارها پر طرفدارند.

از سال 1989 تکنولوژی و نحوه عملکرد موتورهای جستجو دستخوش تغییرات بسیار زیاد و مثبتی شده است که در نهایت، نتایج مرتبط‌تری به کاربران نمایش داده می‌شود. البته لازم است یادآوری کنیم که امروزه دیگر موتورهای جستجو فقط برای سرچ مقالات و … استفاده نمی‌شوند و مردم همه روزه به منظور آپدیت نگه داشتن خود، از اخبار گرفته تا اطلاعات فنی و… را توسط این ابزار پیمایش می‌کنند.

در اینجا به منظور آشنایی بیشتر شما با انواع موتورهای ‏جستجو، ما تعدادی از آنها که در حدود 20 موتور جستجو می‌باشد را نام خواهیم برد و در ادامه به بررسی مختصر این موتورهای جستجو خواهیم پرداخت. البته اطلاعات محبوب‌ترین این موتورها را به صورت جزئی تر برای شما بیان کردیم تا بتوانید دانش کافی از آنها بدست آورید. مانند برخی از موتورهای جستجو مثل گوگل که به لطف کیفیت بالا، مراجعه زیاد کاربران به آن، مفید بودن و… در مقوله سئو بسیار مهم بوده و توجه به آن از اولویت های یک سئوکار است.

  • بینگ (‏Bing‏)‏
  • اسک (‏ask‏)‏
  • AOL
  • Baidu
  • Gibiru
  • OneSearch
  • Wiki.com
  • Boardreader
  • GiveWater
  • Ekoru
  • Ecosia
  • SlideShare
  • Internet Archive
  • Brave
  • Neeva
  • WolframAlpha
  • CC Search
  • 1Swisscows
  • StarPage
  • Search Encrypt
  • Wolfarmaoha
  • DuckDuckGo
  • Internet Archive
  • Yandex.ru
  • یاهو ‏(yahoo)
  • گوگل (‏google)

 

بینگ (‏Bing‏)‏

موتور جستجوی بینگ یکی از ابزارهای جستجوی بسیار پرکاربرد است که در ایران محبوبیت زیادی ‏ندارد اما از این ابزار در کشور آمریکا استفاده بسیاری می‌شود. موتور جستجوگر بینگ توسط شرکت ‏مایکروسافت ارائه شده است که کارکردی بسیار مشابه با موتورجستجوگوگل دارد اما بیش از هر ‏چیز برای کسب و کارها اهمیت دارد. ‏ یکی از مزیت‌های جستجوگر بینگ داشتن یک ‏search‏ ویدئویی بی نقص می‌باشد که آن را قابل رقابت با یوتیوب کرده است.

پس اگر به دنبال یک ‏ویدئو هستید، مطمئن باشید که آن را در بینگ به راحتی پیدا می‌کنید. به طور کلی جستجوی تصویری ‏در بینگ نسبت به دیگر موتورهای جستجو نتیجه بهینه و بهتری دارد. لازم است بدانید؛ با توجه به تحقیقات به دست آمده متوجه شدیم که کاربران بینگ در ماه حدود 400 میلیون نفر هستند. ‏همچنین بینگ حدود دو برابر موتورهای جستجوگر دیگر گزینه‌های پیشنهادی خودکار دارد که البته این موضوع ‏برای سرچ‌های انگلیسی صدق می‌کند.‏

به علاوه موتور جستجوی بینگ برای کاربران خود امکان ویژه ای را قرار داده است، بدین صورت که با هر جستجو امتیازی به آنها تعلق می‌گیرد و در نهایت این امتیازات در سایت‌های مایکروسافت و ویندوز قابل استفاده می‌باشد. محبوبیت موتور جستجوی بینگ به اندازه ای است که در سایت‌های زیادی به طور کاملاً واضح در مورد این ابزار مایکروسافت نقل قول هایی از افراد مختلف مبنی بر “بینگ جایگزین برحق گوگل” منتشر شده است.

از ژانویه 2020 مایکروسافت بینگ توانسته تا یک چهارم کل درخواست‌های جستجوی ایالات متحده را به خود اختصاص دهد. به طوری که هم اکنون 2.29% درصد سهم جستجوی بازار جهانی را تصاحب کرده است. البته با 2 الی 3 درصد سهم بازار نمی‌توان خود را رقیب گوگل با آن عظمت دانست اما در صورتی که شما سئوکار هستید، لازم است تا با این ابزار نیز آشنا باشید که بتوانید محبوبیت خود را به واسطه افزایش رتبه در کشور‌های دیگر بالا ببرید.

با همه این موارد، بینگ دومین موتور جستجوی برتر جهان شناخته شده و از اولین راه اندازی اش در سال 2009 نشان داد که تجربه کاربری و توجه به موارد بصری برای آن اولویت است که این امر با مقایسه ساده‌ای از Home Page گوگل و بینگ نیز قابل رویت است. همچنین در سال 2009 بینگ به تقویت برندهای MSN وLive و پس از مدت کمی نیز تقویت سیستم یاهو پرداخت و این روزها نیز زمزمه‌ای از احتمال استفاده بینگ از RankNet به گوش می‌رسد.

لازم است بدانید که بینگ علاوه بر الگوریتم‌های معمول از الگوریتم Space Partition Tree و گراف‌هایی برای پاسخ دهی صحیح و بصری استفاده می‌کند و در مجموع ابزار کارآمد و خاصی می‌باشد که امتحان آن خالی از لطف نیست.

در آخر باید بگوییم که مایکروسافت بینگ موتور جستجویی رایگان مانند گوگل و یاهو است که به وسیله‌ی تبلیغات آنلاین کسب درآمد می‌کند. البته موتور جستجوی بینگ قابلیت‌های دیگری نیز دارد که احتمالا از حوصله شما کاربران خارج باشد اما می‌توانید در صورت تمایل به شناخت بیشتر مطالب آموزش bing را در سایت پیدا کنید.

اسک (Ask)

یکی دیگر از موتور جستجو‌های موجود در دنیای دیجیتال، آسک ‏(ask)‏ نام دارد که در سال 1996 توسط Garren Gruener و David Warthen با نام Ask Jeeves معرفی شد. آسک کاربران را همیشه به سوال پرسیدن ترغیب می‌کرد و تلاش داشت تا از سوالات کاربران یک دایرکتوری قوی بسازد.

آسک از محبوب ترین ادیتور هوش انسانی استفاده کرد تا بتواند بهترین پاسخ به سوالات مردم را برایشان پیدا کند اما این روزها فقط 8 درصد جستجو ها سوالی هستند و به همین دلیل موتور جستجوی فوق محبوبیت کمتری نسبت به قبل دارد. امروزه آسک ماهانه حدود 245 میلیون کاربر دارد و به وسیله آدرس ASK.com می‌توان به آن دسترسی داشت و فقط برای اشخاص خاصی که پاسخ مستقیم سوالی را جستجو می‌کنند، استفاده دارد.

آسک سوالات شما را در صفحه نتایج با جواب نمایش می‌دهد اما ‏مانند گوگل برای هرگونه سوال و جوابی کاربر را ساپورت نمی‌کند و فقط بر روی جزئیات خاصی تاکید دارد.‏ لازم به ذکر است که این اواخر موتور جستجوی بزرگ گوگل به این موتور جستجوی کوچک با نام Ask Jeeves قدرت بخشیده و آن را کمی بیشتر از قبل تقویت کرده است.

Aol Search

کاربران موتور جستجوی ‏Aol Search‏ نسبت به اسک کمتر هستند. این موتور جستجو 125 میلیون کاربر در ‏ماه دارد و حدود 0.6 درصد سرچ را در دنیا به خود اختصاص داده است و می‌توان این موتور جستجو را متشکل از چندین سایت ‏جستجو برای ارائه داده دانست که هدفش در آینده نه چندان دور خریدن یاهو و ادغام و قوی تر شدن به وسیله این همبستگی است.‏

بایدو (Baidu‏)

چهارمین موتور جستجویی که میخواهیم آن را بررسی کنیم موتور جستجوی ‏Baidu‏ است. این موتور ‏جستجو در سال 2000 توسط کشور چین ارائه شد. اگرچه سهم این موتورجستجو در بازار جهانی 1.48% است اما در کشور چین بیش از 80% از میلیاردها جستجو در این موتور انجام می‌شود و از آن جایی که این ‏کشور پرجمعیت می‌باشد باعث شده که درصد استفاده از این موتور جستجو زیاد شود.

بایدو با شرکت‌‏هایی مانند مایکروسافت همکاری کرده و به عنوان اولین جستجوگر در کشور چین ثبت شده است.‏ البته این ابزار کار خود را مانند گوگل به شکل موتور جستجو آغاز کرد و امروز یکی از بزرگترین شرکت های فناوری چین شده است. همچین شباهت های زیادی بین بایدو (Baidu) و گوگل در ظاهر کلاسیک آنها مانند لینک های آبی کلاسیک و URL سبز رنگ و… نیز وجود دارد.

Wolframalpha

اگر به دنبال یک موتور جستجوی محاسباتی هستید ‏Wolframalpha‏ گزینه مناسبی برای شماست. این ‏موتور جستجو به افرادی که به دنبال اطلاعات مربوط به اعداد و ارقام و محاسبات ریاضی هستند، کمک می‌کند. در موتور ‏جستجوی ‏Wolfram alpha‏ شما می‌توانید محاسبات عددی مانند فرمول ها و جداول را جستجو کنید.‏ این موتور جستجو که باید برای استفاده از آن هزینه ماهیانه پرداخت کنید برای تمامی دانش آموزان و مدرسان که به صورت حرفه ای با اعداد و تجزیه و تحلیل داده سر و کار دارند ارائه شده است.

DuckDuckGo

DuckDuckGo‏ ششمین موتور جستجویی است که می‌خواهیم آن را بررسی کنیم. این ابزار مزیت های ‏زیادی دارد و می‌توان آن را در آینده‌ای نزدیک جزء رقبای گوگل محسوب کرد. موتور جستجوی DuckDuckGo جایگاه خوبی ‏در بین برخی از کاربران پیدا کرده است و یکی از مزیت های آن برای کاربران جستجوگر این است که از ‏تبلیغات پشتیبانی نمی‌کند.‏

از مزیت های دیگر این ابزار جستجو این است که خصوصی می‌باشد و اطلاعات و detail جستجوی شما طبق قوانین حفظ حریم شخصی، محفوظ می‌ماند. اطلاعات شما در موتور جستجوی فوق برای جمع آوری داده و… ذخیره نمی‌شوند و به طور کل این سرویس برای افراد خاص که نیاز به امنیت بالا دارند، بسیار مناسب است. چنانچه از نام DuckDuckGo مشخص است بازدید خصوصی و کم داشته و در حال حاضر 0.58 درصد سهم بازار جهانی را از آن خود کرده است.

Internet Archive

Internet Archive‏ جستجوگر بعدی است که در بخش تاریخچه موتور جستجو با نام Archive نیز در مورد آن صحبت کردیم. این جستجوگر یک آرشیو ‏است و اطلاعات سایر سایت ها درون آن جمع آوری و آرشیو شده است. همانطور که پیش‌تر بیان کردیم توسط آلن امتیج دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مک گیل طراحی شد، این دانشجو ابزار فوق را در سال 1989 ساخت اما یک سال بعد در سال 1990 آن را برای عموم ارائه کرد.

باندکس (Yandex.ru)

یک موتور جستجو که در کشور روسیه بسیار محبوب است به طوری که 45% کاربران روسیه از یاندکس استفاده می‌کنند و به طور کل درصد زیادی از سرچ را به خود اختصاص می‌دهد. موتور جستجوی Yandex.ru با اقتباص از کلمه Yet Another iNDEXer که در کشورهای شرقی محبوب می‌باشد، نام گذاری شده است و به صورت اختصاصی محصولات را معرفی کرده و نمایش می‌دهد.‏

یاندکس کمتر از 1 درصد از کل سهم جستجو در بازار دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهد اما با توجه به محبوبیت زیاد در کشورهای روسیه، ترکیه، قزاقستان، اوکراین و بلاروس جزو موتور جستجوهای بسیار قدرتمند محسوب می‌شود. همچنین یاندکس مانند موتورجستجوگوگل خدمات زیادی از جمله نقشه، موسیقی، ترجمه، مالی و… را ارائه می‌دهد.

یاهو (‏yahoo)

یاهو یکی از پرطرفدارترین موتورهای جستجوی جهان است. این موتور ‏جستجوگر قدیمی بود که در سال 1994 توسط دیوید فیلو و جری یانگ تاسیس شد و در سال 2017 نیز به Verizon فروخته شد و امروزه یاهو توسط Bing تقویت و مدیریت می‌شود. از گذشته این ابزار علاوه بر مرجعی برای سرچ، مرجعی برای تماشای خبرهای دسته اول نیز بود. سرویس ایمیل این موتور جستجو معروف ترین و قدیمی ترین ‏سیستم پیام رسان در تمام دنیاست. ‏

یاهو سومین موتور جستجوی پرکاربرد جهان است که 1.52 درصد از سهم کل بازار را به خود اختصاص داده است. این ابزار از سری ابزارهای جستجوی رایگان است که به واسطه تبلیغات آنلاین کسب درآمد می‌کند. موتور جستجوی یاهو در گذشته از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بود اما رفته رفته با توجه به پیشرفت زیاد گوگل کمرنگ تر شد به طوری که امروزه رقبایش، موتورهای جستجوی کوچکتری مانند Bing و DuckDuckGo هستند.

گوگل ‏(google)

پر استفاده ترین موتور جستجو در تمام دنیا گوگل است. فکر می‌کنم هیچ کس در این دنیا وجود نداشته باشد ‏که این موتور جستجو را نشناسد. موتورگوگل رتبه 1 جهان را به خود اختصاص داده است و محبوبیت آن به اندازه ای است که بسیاری از افراد جستجوی اینترنتی را با نام گوگل تعبیر می‌کنند و حتی از گوگل کردن به جای واژه سرچ یا جستجو کردن استفاده می‌کنند. 

مطمئنا شما نیز مثل من هر روز زمان زیادی را در این موتور جستجو سپری می‌کنید. دلیل این امر محبوبیت و کارآمدی بسیار زیاد آن در ایران است. کاربران این موتور جستجو سالانه 1 میلیارد و 600 میلیون نفر هستند. موتورجستجوگرگوگل بسیار حساس است و به تمام جزئیات اهمیت می‌دهد، حتی جزئیاتی که اصلا به فکر ‏شما نمی‌رسد برای آن مهم می باشد.

موتورگوگل دارای خزنده‌های بی نظیری است که انواع و اقسام نتایج را به شما نشان می‌دهد.‏ زمانی که شما یک عبارت را در آن جستجو می‌کنید، این موتور جستجوگر به شما عکس‌، مقاله‌، ‏توییت، فیلم، نقشه ها و… را نمایش می‌دهد تا در بین صدها سایت، بتوانید سایت مورد نظر خود را پیدا ‏کنید.‏ شاید بی راه نیست که این موتور جستجوگر را غول جستجو می‌نامند.

آینده موتورهای جستجو

موتورهای جستجو و شرکت هایی که آنها را توسعه می دهند احتمالاً از فناوری های جدید برای بهبود دقت، ارتباط و کیفیت پاسخ هایی که موتورهای جستجو ارائه می دهند استفاده می کنند. آنها همچنین از فناوری های پیشرفته مانند هوش مصنوعی برای بهبود تجربه کاربری در آینده استفاده خواهند کرد. به عنوان مثال، یک کاربر ممکن است روزی بتواند تصویر یک رایانه را در موتور جستجو آپلود کند، بپرسد “آیا این رایانه خوبی برای بازی است؟” و پاسخی متفکرانه و دقیق دریافت کنید. 

با توجه به این موضوع،یک شرکت‌ سئو می‌تواند از گوگل انتظار داشته باشد که الگوریتم موتور جستجوی اصلی خود را به‌طور دوره‌ای به روز کند. گوگل این کار را انجام می دهد تا آن شرکت ها را از بهینه سازی محتوا برای یک الگوریتم خاص باز دارد. با این حال، ممکن است در آینده موتورهای تخصصی بیشتری برای ارائه خصوصیات و حریم خصوصی که بسیاری از کاربران تصور می کنند گوگل فاقد آن است، پدیدار شوند.

کاربران ممکن است به سراغ ابزارهای جستجویی بروند که حریم خصوصی یا کیفیت بهتری را تنها با فهرست کردن بخشی از اینترنت فراهم می‌کنند. برخی از کارشناسان همچنین بر این باورند که استفاده از موتورهای جستجو در حال کاهش است زیرا جستجوی اطلاعات بیشتر در سایر برنامه ها و سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، تیک تاک و لینکدین در آینده اتفاق خواهد افتاد.

نتیجه گیری

در مقاله‌ای که بالاتر مطالعه فرمودید، سعی کردیم درباره موتور جستجوگر و انواع آن به شما اطلاعاتی ‏دهیم که برایتان مفید و جامع باشد. انواع موتور جستجو را نام بردیم و برخی از آنها که اهمیت بیشتری داشتند را به طور کامل شرح دادیم. ‏امیدواریم مطالبی که در بالا ذکر شد برای شما مفید بوده و توانسته باشد در جهت رشد و بالندگی کسب و کارتان، شما را یاری کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *