مقالات آموزشی سئو

سئو داخلی سایت؛ تمام آنچه باید بدانید

سئو داخلی چیست؟

در صنعت وب، طراحی و ایجاد وب‌سایت مانند آب دادن به یک بوته است و سئو دقیقا همان چیزی است که تعیین می‌کند، این بوته، یک بوته گل سرخ زیبا باشد، یا اینکه یک بوته خار. در این میان سئو داخلی سایت باعث می‌شود که کاربران و مشتریان بیشمار زیادی به سمت وب‌سایت شما هدایت شوند و ارزش ویژ‌ه ای دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شتاب دی ام همراه باشید.

سئو داخلی سایت؛ بهانه‌ای برای عقب نشینی وجود ندارد
در صنعت وب، طراحی و ایجاد وب‌سایت مانند آب دادن به یک بوته است و سئو دقیقا همان چیزی است که تعیین می‌کند، این بوته، یک بوته گل سرخ زیبا باشد، یا اینکه یک بوته خار. البته درباره این مسئله شکی نیست و همه اهمیت سئو را می‌دانیم. اما جدا از کلیات سئو، هیچ بهانه‌ای برای کم کاری درباره سئو داخلی سایت وجود ندارد و اهمیت دادن به سئو داخلی و تیک زدن موارد آن باعث می‌شود که کاربران و مشتریان بیشمار زیادی به سمت وب‌سایت شما هدایت شوند.

بررسی معیارهای سئو داخلی سایت، آنچه باید بدانیم

در واقع اگر به فکر افزایش ترافیک وب‌سایت خود هستید، هیچ جایی برای عقب نشینی وجود ندارد و سئو داخلی بهترین نقطه پرتاب است. پس در صورتی که به یک راهنمای سریع نیاز دارید که تمام نکات سئو داخلی را برای شما بیان کند، مقاله‌ای که در زیر می‌خوانید، تمام موارد را یک جا جمع کرده است، تا بتوانید در مدت زمان کمتری، بوته گل سرخ خود را ببینید. اما قبل از هر چیزی اجازه دهید که ابتدا خود مفهوم سئو داخلی را توضیح دهیم.
محتوایی که در ادامه آمده است در قالب چهار دسته، اصول اولیه سئو داخلی سایت، اصول فنی، شیوه نوشتن محتوای عالی و عناصر HTML، تقسیم بندی می‌شود. با ما برای دریافت اطلاعات بیشتر همراه باشید.
بخش اول؛ اصول اولیه و تعاریف عام
سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی سایت چیست؟

سئو داخلی سایت یا On-page SEO به طور کلی، فرایند بهینه‌سازی front-end و back-end، با توجه به معیارهای موتورهای جستجو است، تا موتورهای جستجو بتوانند راحت‌تر به محتوای شما دسترسی داشته باشند. به زبان ساده‌تر سئو داخلی همان هدفی است که پس از انتشار یک پست یا صفحه به دنبال آن هستید؛ باید تعیین کنید که هدف صفحه چیست؟، مخاطبان آن را انتخاب کنید و کلمات کلیدی که روی آنها تمرکز کرده‌اید را نیز انتخاب کنید. از عناصر و شاخصه‌های مهم سئو داخلی سایت می‌توان به مباحث مربوط به محتوا، معماری وب‌سایت و همچنین کدهای HTML و شیوه نوشتن آنها اشاره کرد. در واقع سئو داخلی به گوگل کمک می‌کند تا ‌‌وب‌سایت شما را بهتر درک کند و این رتبه بندی شما را بهبود می‌بخشد، که منجر به ترافیک ارگانیک بیشتر می‌شود.
نکته دیگر این است که الگوریتم‌های موتور جستجویی مانند گوگل، برای رتبه‌بندی صفحات از سه معیار اساسی استفاده می‌کند که شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی است. اما به این معنی نیست که هر کدام از این موارد چک لیست خود را دارند و مواردی هستند که بین آنها مشترک است و در واقع فقط جز بخش سئو داخلی و یا خارجی و یا فنی نیست؛ موردی که در ادامه درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.
تعریفی که از سئو فنی و خارجی می‌شود، به صورت کوتاه برای مقایسه در زیر آمده است.
سئو خارجی یا Off-page SEO به تمام مواردی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی، لینک‌های خارجی و موارد دیگر هستند، اهمیت می‌دهد.
سئو فنی یا Technical SEO به تمام مواردی اشاره می‌کند که نه متعلق به سئو داخلی و نه خارجی هستند، ولی از معیارهای مهم سئو هستند، برای مثال سرعت سایت، ریسپانسیو بودن و سایر موارد دیگر جز سئو فنی به شمار می‌روند.
چرا سئو داخلی سایت مهم است؟
قبل از بررسی اهمیت سئو داخلی سایت باید اشاره کرد که اگر قصد دارید عملکرد خود را به روشی ساختاریافته بهبود بخشید، دو نکته مهم و کلیدی را باید رعایت کنید که شامل تجزیه و تحلیل و نظارت منظم است. بهینه سازی ساختار یا محتوای یک ‌‌وب‌سایت اگر در جهت دستیابی به اهداف نباشد و بر اساس ارزیابی دقیق مسائل اساسی صورت نگیرد، فایده چندانی نخواهد داشت. در مواردی حتی، اقدامات بهینه‌سازی که مبتنی بر یک طرح مستحکم و قوی و استراتژی دقیق نیستند، می‌توانند تاثیری معکوس داشته باشند، به طور بالقوه به ثبات رتبه‌بندی کلمات کلیدی آسیب می‌رسانند یا باعث کاهش نرخ تبدیل می‌شوند. بنابراین زمانی می‌توانید سئو وب‌سایت خود را بهبود بخشید که برنامه و استراتژی منظمی را تدوین کنید.

سئو داخلی سایت باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد

قبل‌تر به این سوال پاسخ دادیم و اشاره کردیم که پرداختن به سئو داخلی سایت، باعث افزایش ترافیک وب‌سایت شما خواهد شد. اما از سوی دیگر، سئو داخلی مهم است، چون با موتورهای جستجو درباره وب‌سایت شما، ارزش گذاشتن به مخاطبان، شیوه نمایش محتوا و موارد دیگر صحبت می‌کند. در واقع و به صورت خلاصه، سئو داخلی باعث می‌شود تا وب‌سایت شما هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو به شیوه‌ای بهینه ارائه شود.
گوگل با معرفی معیاری مانند On-page SEO قصد دارد بگوید که تنها ایجاد وب‌سایت، زمینه ساز موفقیت شما نیست و باید از اصول خاصی پیروی کنید. نکته دیگر این است که معنی اصلی On-page، سئو درون صفحه می‌باشد، چون تغییرات و ترفندهایی که برای بهینه سازی ‌‌وب‌سایت خود رعایت می‌کنید، برای کاربران قابل مشاهده است؛ در حالی که معیارهای سئو فنی و خارجی لزوما اینگونه نیستند.
و اما نکته مهمتر، این معیارها کاملا به خود شما وابسته است و بنابراین هر چه درباره آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید، موفقیت شما نیز بیشتر خواهد بود.
چه زمانی باید شروع به بهینه سازی سئو داخلی سایت کنید؟
شروع بهینه سازی سئو داخلی سایت، حتی قبل از ایجاد وب‌سایت انجام می‌گیرد. برای مثال مواردی مانند ساختار سایت که به شرکت مجری وابسته است، HTTPS، بهینه سازی سرعت وب‌سایت که به شکلی مستقیم با انتخاب میزبانی مناسب ارتباط دارد و موارد دیگر، فقط یک بار نیاز به بررسی دارند، اما اطمینان از سئو دوست بودن آنها بسیار ضروری است.
اما موارد دیگری مانند توضیحات متا، لینک‌های داخلی و سایر موارد دیگر هستند که قبل از انتشار هر پست باید از مناسب بودن آنها اطمینان حاصل کنید. در واقع حتی اگر در نتایج جستجو گوگل هستید، باید به طور مرتب و حتی شاید با حساسیت بیشتری سئو داخلی سایت خود را انجام دهید؛ چون سئو یک فرایند مداوم است.
پس با این تعاریف، قبل از ایجاد وب‌سایت با مطالعه مناسب نسبت به اصول سئو، فرایند بهینه سازی وب‌سایت شروع می‌شود و تاخیر در این کار، نیازمند تلاش بیشتر برای پیشرفت در آینده است.
بخش دوم؛ عناصر و معیارهای فنی سئو داخلی سایت
تمامی مواردی که باید درباره سئو داخلی سایت رعایت کنید در قالب دسته‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند، دسته‌هایی که هر کدام معیارهای خود را دارند و انجام دادن دقیق آنها باعث نزدیک شدن شما به موفقیت می‌شود. مواردی که در ادامه به تفصیل به توضیح آنها خواهیم پرداخت.
با اینکه تمام مواردی که به آنها اشاره خواهیم کرد به صورت مستقیم در الگوریتم گوگل به کار نرفته‌اند، اما برای موتورهای جستجو مهم هستند، چون تجربه کلی کاربر را بهبود می‌بخشند و برای بازدیدکنندگان وب‌سایت ارزش ایجاد می‌کنند.
1. آیا صفحات شما توسط موتورهای جستجو دیده می‌شوند؟
قبل از انجام هر کار و بهبود سئو داخلی سایت با استفاده از عوامل مختلف باید این سوال را از خود برسید که آیا صفحه من توسط موتورهای جستجو دیده می‌شود یا خیر. در واقع موتورهای جستجو صفحات وب را می‌خزند و آنها را در پایگاه داده فهرست می‌کنند تا مرتبط‌ترین نتایج را به کاربران خود نشان دهند و اگر صفحات شما در پایگاه داده نباشند، جایی در نتایج موتورهای جستجو نخواهند داشت.
اما سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه بدانم که صفحه X من ایندکس شده است. دو راه وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.
• روش اول استفاده از کنسول جستجوی گوگل یا Google Search Console است.
این ابزار گوگل به شما کمک می‌کند که وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید و موارد زیادی مانند رتبه‌بندی کلمات کلیدی، CTR، جریمه‌های احتمالی گوگل و فهرست‌بندی سایت را تجزیه و تحلیل کنید. حتما به لینک داده شده مراجعه کنید و کنسول جستجوی گوگل را تنظیم کنید.

تنظیم کنسول جستجوی گوگل

پس از آنکه این ابزار را تنظیم کردید و قدم بزرگی برای بهبود سئو داخلی سایت برداشتید، اکنون مرحله دوم این است که بدانید کدام صفحات شما توسط گوگل حذف شده‌اند و به کاربران نمایش داده نمی‌شوند. این کار از طریق تب Excluded امکان پذیر است.

شیوه مشاهده صفحه‌های حذف شده توسط گوگل

احتمالاً تعداد زیادی از صفحات حذف شده را خواهید دید اما به این معنی نیست که تمام صفحات ایندکس شده دارای مشکل هستند. کنسول جستجو همه صفحات حذف شده را نشان می‌دهد و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید آیا صفحات لیست شده باید توسط گوگل ایندکس شوند یا خیر.
صفحاتی که در این لیست قرار می‌گیرند ممکن است شامل
 صفحاتی که به صورت خودکار در CMS شما ایجاد می‌شوند. صفحاتی مانند / wp-admin، /feed و / embed
 نشانی‌های اینترنتی با استفاده از پارامترها – ?ref، ?tags، ?utm
 صفحاتی مانند – ?page=2, /page/2/ که برای لیست بندی محتوا در صفحات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اما مورد مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که شما نیاز ندارید تا تمام صفحات گفته شده را ایندکس گذاری کنید و باید به دنبال صفحات مهم مانند صفحه اصلی، مقالات، دسته‌ها و یا موارد دیگر باشید که ممکن است به دلیل مشکل کوچک در وب‌سایت، مانند اضافه کردن ویژگی noindex و یا مسائل مهمتر مانند محتوای تکراری به لیست Excluded اضافه شده‌اند.
پس از آنکه مشکل را یافتید، در کمترین زمان آن را برطرف کنید و صفحات خود را به موتورهای جستجوی گوگل نشان دهید.
• روش دوم و استفاده از باکس جستجوی گوگل
روش دومی که می‌توانید از آن استفاده کنید و ببینید که کدام صفحات شما اندیس گذاری شده‌اند، استفاده از باکس جستجوی گوگل است.
به این صورت که برای مشاهده تقریبی صفحات ایندکس گذاری شده کافی است که در باکس جستجوی گوگل، عبارت site:yourdomain.xy را جستجو کنید و به جای yourdomain.xy دامنه کامل وب‌سایت خود را وارد کنید.
در ضمن اگر به دنبال صفحه‌ای خاص هستید می‌توانید از site:yourdomain.xy/page استفاده کنید و در صورتی که صفحه شما توسط موتورهای جستجو دیده شده، برای شما نمایش داده خواهد شد.
اما اگر به دنبال یک کار اصولی و دقیق هستید که مزایای زیادی برای شما خواهد داشت، بهتر است که کنسول جستجوی گوگل را تنظیم کنید.
2. لینک‌دهی داخلی یا Internal Linking
پیوند دادن به سایر صفحات داخلی وب‌سایت، همان مفهومی است که Internal Linking یا پیوندهای داخلی دارند. در واقع در این متن به جای اینکه جمله Internal Linking به جایی لینک نشده باشد، می‌تواند به صفحه ای در وب‌سایت که شامل همین موضوع است، اشاره کند. که روشی بسیار بهتر برای معرفی صفحات برتر و یا حتی افزایش بازدید صفحاتی است که به اندازه کافی، دیده نشده‌اند، می‌باشد.

لینک‌های داخلی و تاثیر آنها بر سئو داخلی

پیوند دادن به دیگر صفحات به این دلیل در مبحث سئو داخلی سایت اهمیت دارد، چون باعث می‌شوند که کاربران از یک صفحه وب‌سایت شما به صفحه‌ دیگر از وب‌سایتتان هدایت شوند. همین هدایت کاربر باعث افزایش زمان حضور او در وب‌سایت می‌شود و پالس‌هایی مبنی بر مثبت بودن محتوای شما به گوگل ارسال می‌شود.
نکته دیگر این است که هر چه کاربران زمان بیشتری را در وب‌سایت شما حضور داشته باشند، گوگل و خزنده‌های آن زمان بیشتری را برای خزیدن و فهرست کردن صفحات شما خواهند داشت. موردی که باعث می‌شود، موتور جستجویی مانند گوگل اطلاعات بیشتری را درباره شما دسته‌بندی کند و برای رتبه بندی از آنها استفاده کند.
اما مهمترین نکته در شیوه استفاده از پیوند داخلی، همانند کلمات کلیدی است؛ باید به طور طبیعی مورد استفاده قرار گیرند و از آنها در محتوای پست‌ها زیاد استفاده نشود.

متن لنگر و شیوه انتخاب آن برای تاثیر بهتر

نکته دیگر درباره Internal Linking استفاده از متن لنگر یا anchor text است. متنی که برای anchor خود انتخاب می‌کنید باید یک کلمه کلیدی و یا عبارت کلیدی باشد که تمایل دارید صفحه‌ پیوند شده به آن بر اساس همین کلمات کلیدی رتبه سئو بهتری کسب کند. در ضمن نباید به تعداد زیاد از یک متن لنگر در صفحات مختلف استفاده کنید زیرا ممکن است گوگل این کار را به عنوان تلاشی غیرمجاز برای جذب مخاطبان بیشتر طبقه بندی کند و به رتبه سئو شما آسیب وارد شود.
اصلا نیاز نیست از Internal Linking به تعداد زیاد استفاده کنید؛ برخلاف بک لینک‌ها، لینک‌های داخلی اعتبار ‌‌وب‌سایت شما را افزایش نمی‌دهند زیرا می‌توانید خودتان آنها را اضافه کنید. پس زمانی به در خدمت بهبود رتبه سئو شما خواهند شد که به درستی از آنها استفاده شود.
مورد مهمی که در این بخش به آن اشاره خواهیم کرد این است که صفحاتی که محتوای مفید ندارند را با متا تگ noindex ایندکس گذاری کنید تا در نتایج جستجو قرار نگیرند و موتورهای جستجو آن صفحات را بی‌معنی در نظر نگیرند.
3. یک پست چه تعداد لینک داخلی باید داشته باشد؟
تعداد لینک‌های داخلی که باید یک پست داشته باشد، به طول محتوا و تعداد کلمات آن وابسته است. چندین لینک داخلی در یک صفحه برای سئو داخلی سایت کاملاً مناسب هستند، فقط آن را طبیعی جلوه دهید و افراط نکنید. تا زمانی که لینک‌های داخلی مرتبط هستند و یک تجربه کاربری خوب در اختیار خواننده قرار می‌دهند، لازم نیست نگران اعداد باشید.
در ضمن برای استفاده از لینک‌های داخلی باید به این نکته توجه کنید که معمولا، پست‌هایی که ایجاد می‌کنیم شامل دو دسته می‌شوند؛ پست‌های علمی و مرجع که شامل تمام توضیحات درباره موضوع می‌باشند و تمام محتوا را پوشش می‌دهند و محتوای خوشه‌ای که دیگر پست‌های وبلاگ برای دسترسی به توضیحات بیشتر به محتوای اصلی لینک داده می‌شوند.
وقتی بدانید که ماهیت محتوایی که تولید کرده‌اید چگونه است، به آسانی می‌توانید از لینک‌های داخلی و خارجی استفاده کنید. برای مثال برای محتوای توضیحی و علمی، علاوه بر لینک‌های داخلی، می‌توانید به دیگر سایت‌ها نیز لینک دهید و از پیوندهای خارجی استفاده کنید.
در عنوان بعدی به این که پیوندهای خارجی چه میزان بر سئو داخلی سایت تاثیر دارند، مطالب بیشتری ارائه خواهیم داد.
4. استفاده از پیوندهای خارجی چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟
بسیاری از مبتدیان در استفاده از پیوندهای خارجی و لینک دادن به دیگر سایت‌ها تردید دارند و گمان می‌کنند که link juice و ارزش صفحه آنها با استفاده از پیوندهای خارجی به وب‌سایت‌های دیگر منتقل می‌شود و وب‌سایت آنها آسیب می‌بیند. اما حقیقت این است که لینک‌های خارجی در واقع می‌تواند برای شما مفید باشد.

استفاده از پیوندهای خارجی، چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

دلیل آن هم این است که گوگل از لینک‌های خارجی و بک لینک در الگوریتم خود به صورت مستقیم استفاده کرده است و اهمیت آن برای موتورهای جستجو بسیار زیاد است.
در یک تحقیق علمی که توسط Reboot Online منتشر شد اهمیت لینک‌های خارجی برای موتورهای جستجو و گوگل مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش 10 ‌‌وب‌سایت با تمرکز بر یک کلمه کلیدی ایجاد شد. که از این تعداد، 5 وب‌سایت، به ‌‌وب‌سایت‌های معتبر دیگر پیوند داشتند در حالی که 5 مورد دیگر هیچ لینک خروجی نداشتند. نتیجه‌ای که حاصل شد این بود؛ صفحاتی که به سایت‌های دیگر لینک داده‌اند، در نهایت رتبه‌بندی بالاتری نسبت به صفحاتی داشتند که اصلاً پیوندی نداشتند که نشان‌دهنده اهمیت لینک‌های خارجی است.
البته، لینک دادن باید دارای شرایط خاصی باشد، اما قبل از توضیح این شرایط، ابتدا باید به مفهوم link juice اشاره کرد. به صورت کلی link juice به این معنی است که لینک‌هایی که از دیگر وب‌سایت‌ها دریافت می‌کنید باید از تعداد لینک‌هایی که به دیگر وب‌سایت‌ها ایجاد کردید، کمتر باشد؛ چون پس از ایجاد بک لینک بخشی از ارزش وب‌سایت شما به وب‌سایت لینک شده انتقال داده می‌شود و در صورت استفاده از پیوندهای خارجی زیاد، ارزش وب‌سایت شما کاهش پیدا می‌کند. پس از موارد مهم سئو داخلی سایت این است که پیوندهای خارجی را مدیریت کنید و ارتباطی مناسب با دیگر وب‌سایت‌ها داشته باشید.
اما شرایط مهم استفاده از بک لینک در زیر آمده است.
• نه به تعداد زیاد و نه به تعداد کم، مورد استفاده قرار گیرد.
• باید به وب‌سایت‌های باکیفیت و با درجه اعتماد بالا، پیوند دهید. لینک دادن به وب‌سایت‌هایی که درجه اعتماد پایین دارد، ممکن است تاثیری نامناسب بر رتبه سئو سایت شما داشته باشد.
• طبیعی و مرتبط باشد و به صرف اینکه از لینک‌های خارجی استفاده کنید، نباشد. چون موتورهای جستجو این پیوندها را دنبال می‌کنند و به دنبال ارتباط آنها با وب‌سایت شما می‌گردند. در واقع سایتی که باید به آن لینک می‌دهید به گونه‌ای باشد که نشان‌دهنده سیگنالی از موضوع صفحه شما باشد.
اما سوال مهمی که پیش می‌آید این است که چه تعداد لینک خروجی برای یک صفحه مناسب است؟
تنها توصیهای که در این باره می‌توانیم بگوییم این است که به درستی از لینک‌ها و در جای خود استفاده کنید و به فکر خواننده باشید.
پس به صورت خلاصه در استفاده از لینک‌های خارجی باید به این نکته دقت کنید که، لینک‌ها در خدمت کاربران باشند و اطلاعات بیشتری را به او ارائه دهند و اینکه مراقب باشید به چه کسی پیوند می‌دهید. وب‌سایت‌های قانونی تمایل دارند به وب‌سایت‌های قانونی دیگر پیوند بزنند، نه به وب‌سایت‌های هرزنامه‌ای با کیفیت پایین. به این ترتیب، تشخیص شبکه ‌‌وب‌سایت‌های اسپم بسیار آسان است. به گوگل نشان دهید که به شبکه سایت‌های قانونی تعلق دارید و به دنبال افزایش اعتبار وب‌سایت خود با استفاده از روش‌های غیرقانونی نیستید.
در تصویر زیر، نمایی از شیوه لینک دادن در یک شبکه قانونی و یک شبکه هرزنامه‌ای توضیح داده شده است.

شیوه لینک دادن در یک شبکه قانونی و یک شبکه هرزنامه‌ای
5. به سرعت وب‌سایت اهمیت دهید
سرعت سایت یکی از معیارهای مهم گوگل برای رتبه بندی صفحات است. تصور کنید که وب‌سایت شما کند باشد و به سرعت بارگذاری نشود، در این صورت کاربران وب‌سایت شما را ترک خواهند کرد و در جایی دیگر به دنبال جواب سوالات خود خواهند بود. با ترک سریع وب‌سایت توسط کاربران، گوگل اینگونه برداشت می‌کند که محتوای شما برای کاربران مناسب نیست و به این دلیل که گوگل بیش از هر چیز بر بهبود تجربه کاربران تمرکز دارد، این کار می‌تواند یک حرکت منفی در رتبه بندی شما باشد.

سرعت وب‌سایت، تاثیر زیادی بر سئو داخلی سایت دارد

نکته دیگر این است که معیارهای زیادی برای تست سرعت وب‌سایت وجود دارد، اما به طور کلی کاربران و حتی موتورهای جستجو انتظار دارند که وب‌سایت شما در کمتر از دو ثانیه بارگذاری شود؛ یعنی سرعت بارگذاری سایت حتی از تولید محتوا هم مهمتر است، چون زمانی کاربران محتوای شما را مطالعه خواهند کرد که تصمیم به ترک وب‌سایت به خاطر سرعت پایین آن نگیرند. در ضمن سرعت وب‌سایت از معیارهای سئو فنی است اما به این دلیل که مستقیما با نمایش محتوا ارتباط دارد، و به این دلیل که بهینه سازی سرعت وب‌سایت تجربه بهتری را به کاربران انتقال می‌دهد، در اینجا آورده شده است.
برای تست سرعت وب‌سایت و اطمینان از سرعت مناسب آن می‌توانید از Google’s PageSpeed Insights tool استفاده کنید.

PageSpeed Insights tool برای محاسبه میزان سرعت وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد
نکته: برای استفاده از این ابزار به VPN نیاز دارید.
6. انتخاب سرویس میزبانی مناسب
از مواردی که سرعت وب‌سایت به آن وابسته است و تاثیر زیادی در سئو داخلی سایت دارد، سرعت سرور است. در واقع از آنجایی که زمان بارگذاری ‌‌وب‌سایت توسط موتورهای جستجو به عنوان بخشی از ارزیابی آنها برای اهداف رتبه بندی در نظر گرفته می‌شود، افزایش سرعت پاسخ سرور بخش مهمی از بهینه سازی صفحه است که به کلی مستقیم با سرعت سرور وابسته است. برای انتخاب میزبانی عجله نکنید و سرویس میزبانی که خدمات و سرعت بهتری ارائه می‌دهد را انتخاب کنید.
7. به سایت XML اهمیت دهید
نکته‌ای که باید برای بهبود سئو داخلی سایت به آن اشاره کرد این است که داشتن نقشه سایت یک عامل رتبه بندی نیست و هیچ امتیاز اضافی از طرف گوگل به شما نمی‌دهد. اگر یک ‌‌وب‌سایت اطلاعاتی ساده دارید، به نقشه سایت نیاز ندارید. گوگل می‌تواند محتوای شما را بدون نقشه سایت بخزد و فهرست کند.
اما خود نقشه سایت باعث می‌شود که ساختار وب‌سایت شما قوی‌تر شود و خزنده‌ها بتوانند وب‌سایت شما را ساده‌تر پیمایش کنند و از سوی دیگر به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند. در واقع نقشه سایت یک فایل ساده (معمولا xml.) با URL های تمام صفحات شما است. این به خزنده‌ها کمک می‌کند تا تمام صفحاتی را که می‌خواهید خزیده شوند و در یک مکان فهرست شوند را به آسانی پیدا کنند.
اگر وب‌سایت شما صفحات زیادی داشته باشد، نقشه سایت یکی از مواردی است که باید به آن اهمیت و در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید. در عکس زیر نمونه ای از نقشه سایت که توسط افزونه Yoast SEO ایجاد شده است را مشاهده می‌کنید. افرادی که وب‌سایت خود را با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ایجاد کرده‌اند، تنها با نصب این افزونه می‌توانند به نقشه سایت خود دسترسی داشته باشند.

نمونه ای از نقشه سایت که توسط افزونه Yoast SEO ایجاد شده است
8. به ساختار وب‌سایت توجه کنید
برای بهبود سئو داخلی سایت ساختار ‌‌وب‌سایت نباید خیلی عمیق باشد تا موتورهای جستجو بتوانند تمام مطالب مهم را به راحتی جستجو کنند و افراد بتوانند به سرعت محتوای مورد نظر را پیدا کنند. قانونی که در این باره وجود دارد این است که کاربر ‌‌وب‌سایت شما باید بتواند هر گونه اطلاعاتی را با سه کلیک ماوس از صفحه اصلی پیدا کند، به این قانون، قانون سه کلیک می‌گویند و به اهمیت طولانی نبودن ساختار سایت و زیاد نبودن دسته‌بندی‌ها و زیر دسته‌ها اشاره می‌کند.
برای داشتن ساختار مناسب باید ساختار وب‌سایت شما، طبق دو ساختار زیر باشند.
• Structural links یا پیوندهای ساختاری که در منوها، navigation بار و موارد دیگر که بر اساس سلسله مراتب صفحات ایجاد می‌شوند.
• Contextual links یا پیوندهای زمینه مند، مانند پیوندهای داخلی که به سلسله مراتب وابسته نیستند و کاربر پس از کلیک بر روی آنها به صفحه هدف هدایت می‌شود.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که داشتن نقشه سایت و طول رشته یا عمق مناسب برای سایت، از موارد مهم تشکیل دهنده ساختار سایت است. ساختار سایت یکی از مواردی است که حتی قبل از راه اندازی ‌‌وب‌سایت باید به آن فکر کنید زیرا ممکن است بعدا ویرایش آن دشوار باشد.

نمونه ساختار مناسب وب‌سایت

از دیگر موارد مهمی که باید در ساختار وب‌سایت خود رعایت کنید قانون F است که نشان دهنده شیوه قرارگیری عناصر در صفحه است. F-Layout یا قانون F به این معنی است که کاربران صفحه را با الگوی F می‌خوانند و بیشتر گوشه سمت چپ محتوا را می‌خوانند. این مطالعات به این معنی است که محتوای مهم شما باید در قسمت‌های گفته شده گنجانده شود. البته به این دلیل که زبان فارسی راست چین است، این الگو برای سایت‌هایی که به زبان فارسی نوشته می‌شوند باید به صورت F معکوس باشد و قسمت‌های مهم متن در بالا سمت راست و گوشه سمت راست باشند تا ویژگی بصری بهتری را ایجاد کند.

ساختار و قانون F و شیوه نمایش محتوا با توجه به آن

9. browser caching یا حافظه cache مرورگر را فعال کنید
از موارد مهم دیگر سئو داخلی سایت که باعث می‌شود سرعت بارگذاری سایت بیشتر شود، فعال‌سازی حافظه cache مرورگر یا browser caching است. برای توضیح بهتر این مفهوم اجازه دهید که ابتدا شیوه دسترسی کاربر به وب‌سایت را توضیح دهیم.
وقتی کاربری مانند رضا در مرورگر آدرس سایت X را وارد می‌کند، مرورگر یک درخواست به سروری که میزبان این سایت است ارسال و از او می‌خواهد که محتوای درخواستی را به او نشان دهد. در پاسخ، سرور نیز صفحه درخواستی را در صورت وجود داشتن ارسال می‌کند. اما browser caching به این معنی است که هر بار شخصی از ‌‌وب‌سایت شما بازدید می‌کند، همه عناصر بارگذاری نمی‌شوند. این عناصر در حافظه موقت در مرورگر خود به نام کش ذخیره می‌شوند. اگر دوباره از ‌‌وب‌سایت شما بازدید کنند، ‌‌وب‌سایت می‌تواند از این حافظه بارگذاری شوند. البته زمانی سایت مجدد بارگذاری نمی‌شود که از زمان آخرین بازدید کاربر، تغییری در آن ایجاد نشده باشد. در واقع حافظه پنهان تضمین می‌کند که ‌‌وب‌سایت شما برای بازدیدکنندگان بازگشتی بسیار سریعتر خواهد بود.
اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های ذخیره‌سازی بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانید برای استفاده از مزایای کش مرورگر و افزایش سرعت سایت خود نصب کنید.
10. با استفاده از CDN سرعت دسترسی به وب‌سایت را افزایش دهید
CDN یا شبکه تحویل محتوا (Content delivery network) سرعت دسترسی به محتوا را برای کاربران مختلف افزایش می‌دهد. فرض کنید سرویس میزبانی خود را از آلمان انتخاب کردید، اما بازدیدکنندگان زیادی از ایران دارید. راه حلی که باعث می‌شود مطمئن شوید که وب‌سایت شما حتی اگر سرور در مکانی بسیار دور از کاربران قرار دارد، با سرعت مناسب بارگذاری شود، استفاده از از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) برای میزبانی تصاویر یا حتی صفحات است.

میزبانی CDN چیست؟

ارائه دهندگان CDN سرورهایی در هر قاره دارند و تصاویر یا صفحات شما را از نزدیکترین سرور به بازدیدکننده ارائه می‌کنند تا بارگذاری صفحه در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.
11. استفاده از عکس‌های مناسب
از مواردی که در ظاهر وب‌سایت بسیار تاثیر گذار است و همچنین تعیین کننده میزان سرعت وب‌سایت است و بر سئو داخلی سایت تاثیر دارد، تصاویر یا Images هستند.
تصاویر برای SEO و همچنین کاربران اهمیت دارند. با استفاده از تصاویر، می‌توانید محتوای خود را تجزیه کنید. همچنین می‌توانید فرآیندهای پیچیده یا ویژگی‌هایی که توصیف آنها دشوار است را با استفاده از تصاویر توضیح دهید. اما مهمترین نکته در شیوه استفاده از تصاویر است.
هنگام اضافه کردن تصاویر به سایت خود، به یاد داشته باشید که تصاویر خود را فشرده کنید. تصاویر با حجم بالا می‌تواند سرعت صفحه شما را کاهش دهد که می‌تواند بر رتبه شما تاثیر بگذارد. همچنین به یاد داشته باشید که متن جایگزین اضافه کنید، زیرا این جزئیات اضافی ‌‌وب‌سایت شما را در دسترس‌تر می‌کند و می‌تواند به رتبه بندی در تصاویر گوگل کمک کند. برای این کار می‌توانید از ابزار TinyPNG استفاده کنید که می‌تواند به صورت گسترده حجم فایل‌ها را کاهش می‌دهد و کیفیت آنها را حفظ می‌کند. این ابزار به عنوان افزونه وردپرس نیز در دسترس است.

ابزار TinyPNG که برای کاهش حجم عکس‌ها می‌توان استفاده کرد
نکته دیگر درباره تاثیر انیمیشن‌های کوتاه و تصاویر متحرک است؛ استفاده از موارد گفته شده باعث می‌شود که تا مدت‌ها وب‌سایت شما در ذهن کاربران باقی بماند، البته به این شرط که تصاویر متحرک و انیمیشن‌ها، خاص باشند و به نوعی برای کاربران جدید باشند.
و اما نکته مهم‌تر این است که سعی کنید حجم تصویر کمتر از 100 کیلوبایت باشد و در صورتی که تعداد زیاد تصاویر در صفحه دارید، از ویژگی lazy loading استفاده کنید.
12. چگونه از ویدئو استفاده کنیم؟
بیشتر مواردی که در مورد تصاویر اعمال می‌شود در مورد ویدیوها نیز صدق می‌کند. سئوکاران و مدیران وب‌سایت‌ها باید توجه ویژه‌ای به این داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که محتوای سمعی و بصری ارائه شده در صفحات آنها واقعاً توسط کاربران قابل مشاهده است و با محتوای که ایجاد کرده‌اند ارتباط دارد و تکمیل کننده آن است.
البته در صورتی که ویدئوهای زیادی را به وب‌سایت خود اضافه می‌کنید، برای جلوگیری از کند شدن آن بهتر است از یک سرویس میزبانی ویدئو مانند YouTube استفاده کنید و فقط لینک ویدئو را به کد خود اضافه کنید.
13. واکنش گرا یا Responsive بودن
مورد بعدی که باید درباره سئو داخلی سایت به آن اهمیت دهید Responsive یا واکنش گرا بودن سایت است. Responsive بودن به این معنی است که محتوا در نمایشگرهای موبایلی و دسکتاپی به شیوه‌ای مناسب نمایش داده شود و در واقع با افزایش میزان استفاده از موبایل برای دسترسی به اینترنت، گوگل به وب‌سایت‌هایی که برای موبایل بهینه شده‌اند، رتبه بهتری می‌دهد. پس در واقع واکنش گرا بودن یک مزیت نیست و تبدیل به یک ضرورت شده است.

برای بهبود سئو سایت، وب‌سایت شما باید واکنش‌گرا باشد

انتخاب یک سرویس میزبانی، طراحی سایت و موضوع، و طرح بندی محتوایی که در دستگاه‌های تلفن همراه قابل خواندن و پیمایش باشد، بسیار مهم است. اگر از آمادگی سایت خود برای موبایل مطمئن نیستید، می‌توانید از ابزار Mobile-Friendly Test tool گوگل برای اطمینان خود استفاده کنید.

Mobile-Friendly Test tool ابزاری برای تست واکنش‌گرا بودن وب‌سایت است
14. به HTTPS اهمیت دهید
آیا سایت شما امن است و با HTTPS اجرا می‌شود؟ اگر هنوز از http:// استفاده می‌کنید یک قدم از هدف خود دور شده‌اید؛ در سال 2014، گوگل اعلام کرد که HTTPS به یک سیگنال رتبه بندی ناامن تبدیل شده است. به عبارت دیگر، داشتن یک ‌‌وب‌سایت ایمن می‌تواند به شما در رتبه بهتر کمک کند، به خصوص اگر صفحه شما با صفحه دیگری با کیفیت مشابه اما بدون گواهی SSL مقایسه شود. پس اگر به دنبال این هستید که نرخ کلیک و اعتبار وب‌سایت خود را افزایش دهید و همچنین نرخ پرش را کاهش دهید، باید از گواهی SSL استفاده کنید. بعضی از شرکت‌های ارائه دهنده میزبانی، این گواهی را به صورت رایگان در بسته‌های مختلف خود ارائه می‌دهند و نیاز نیست که برای آن هزینه اضافی، پرداخت کنید.

اهمیت HTTPS در سئو داخلی سایت

15. URL صفحات یا Page URLs
یکی از مهمترین نکاتی که باید برای بهبود سئو فنی به آن اهمیت دهید، انتخاب URL با معنی برای صفحات است. به صورت خلاصه نمی‌توانید هر نامی را برای URL خود انتخاب کنید. URL باید برای کاربران قابل فهم و خود نشان دهنده اطلاعاتی که کاربران به آنها دسترسی خواهند داشت، باشد.
حتما URL هایی را مشاهده کرده‌اید که فقط با عدد و رقم بیان شده‌اند و هیچ اطلاعاتی از جایی که کاربر در آن قرار دارند را ارائه نمی‌دهند، این URL ها علاوه بر گمراهی کاربران، نمی‌توانند اطلاعات درستی را به موتورهای جستجو انتقال دهند. بنابراین مهم است که از چه آدرسی برای صفحه خود استفاده کنید.
انتخاب یک آدرس سلسله مراتبی به موتورهای جستجو و کاربران اعلام می‌کند در چه جایی هستند و چگونه به آن دسترسی پیدا کردند. موارد مهمی که برای نوشتن URL رعایت کنید در زیر آمده است.
• کلمات اضافی و غیر ضروری را حذف کنید.
• فقط از یک یا دو کلمه کلیدی استفاده کنید.
• از خط فاصله در URL خود استفاده کنید که باعث خوانایی بیشتر متن می‌شود.
• session ID را در آدرس خود نمایش ندهید. گوگل توصیه می‌کند که به جای نمایش session ID از کوکی‌ها استفاده کنید، چون این کار احتمالا باعث ایجاد مجموعه ای از URL ها برای یک صفحه می‌شود.
• کلمات کلیدی خود را در سمت چپ URL قرار دهید.
• در صورت امکان از HTTPS استفاده کنید، زیرا گوگل اکنون از آن به عنوان یک عامل رتبه بندی مثبت استفاده می‌کند.
• نکته دیگر این است که بعضی از سیستم‌های مدیریت محتوا از ساختارهای زیادی برای ایجاد URL استفاده می‌کنند که بعضی از آنها سئو دوست نیستند، پس بهتر است که عنوان مقاله، را در سیستم‌های مدیریت محتوا، به عنوان URL انتخاب کنید.

نمونه‌ای از دو URL مناسب و نامناسب

16. وب‌سایت خود را به صورت دوره‌ای بررسی کنید
یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای بهبود سئو داخلی سایت انجام دهید این است که مطمئن شوید حال وب‌سایت شما خوب است و خرابی کمتری دارد. مطمئناً، هر وب‌سایتی گهگاهی خراب می‌شود، اما نباید زیاد و برای مدت طولانی اتفاق بیفتد. داشتن دوره‌های از کار افتادگی طولانی مدت، تاثیر منفی بر سئو و ترافیک خواهد داشت.
اگر زمان‌های از کار افتادگی خیلی زیاد باشد یا برای مدت طولانی (بیش از یک روز) طول بکشد، ممکن است باعث شود که گوگل وب‌سایت شما را به عنوان ناپایدار طبقه‌بندی کند. در ضمن در صورت تکرار زیاد، ممکن است جایگاه خود در نتایج برتر موتورهای جستجو را از دست دهید به خصوص اگر زمان توقف بیش از یک روز طول بکشد.
برای جلوگیری از این امر، خوب است که وب‌سایت خود را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا در زمان وقوع خرابی‌ها به شما هشدار داده شود و بتوانید در اسرع وقت مشکلات را برطرف کنید.
درباره کاربران و وب‌سایت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید
با انجام دادن مواردی مانند آنالیز ترافیک سایت و میزان کلیک‌ها در یک محدوده، کلمات کلیدی که بیشترین میزان ترافیک را دریافت کرده‌اند، میزان ترافیک ارگانیک و میزان ترافیک هدایت شده، درباره تعداد کاربران وب‌سایت خود و همچنین استراتژی بازاریابی خود، اطلاعات بیشتری کسب کنید.
نکته مهم این است که هر چه استراتژی خود را بر اساس سلیقه کاربران تنظیم کنید، استراتژی موفق‌تری خواهید داشت.
بخش سوم؛ معیارهای مهم سئو داخلی برای تولید ایجاد و بارگذاری محتوا
زیرعنوان‌هایی که در زیر ارائه خواهیم داد بر نحوه تولید محتوا مناسب و با کیفیت بالا تمرکز می‌کنند، محتوایی که کاربران به دنبال آن هستند و به بهترین شکل به سوالات آنها پاسخ دهد؛ موردی که باعث بهبود رتبه سئو خواهد شد.
نکته دیگر این است که خط قرمز گوگل و موتورهای جستجو، کاربران هستند و هر چه محتوایی که تولید می‌کنید، از نظر کاربران سودمندتر باشد، پیشرفت شما بهتر خواهد بود.
17. محتوای با کیفیت ایجاد کنید
به احتمال زیاد درباره تاثیری که محتوا خوب بر پیشرفت شما دارد شنیده‌اید؛ محتوای با کیفیت بالا معجزه سئو است و علاوه بر جذب ترافیک، به موتورهای جستجو و همچنین کاربران می‌گوید که وب‌سایت شما در چه حوزه ای فعالیت می‌کند و شما چه خدماتی را ارائه می‌دهید.

از محتوای با کیفیت عالی، به قلب سئو داخلی سایت یاد می‌شود

در ضمن از محتوای با کیفیت عالی، به قلب سئو داخلی سایت یاد می‌شود و به این معنی است که قدم اول و اولین قدم برای پیشرفت، تولید محتوای مناسب و با کیفیت بالا است.
18. اما، اولین قدم برای تولید محتوا چیست و باید چگونه به تولید محتوا بپردازیم؟
اولین و مهمترین قدم، تعیین هدف و انتخاب کلمات کلیدی و سایر موضوعات مرتبط با آن و سپس تعیین استراتژی مناسب برای تولید محتوا است. پس قبل از نوشتن کلمات کلیدی باید درباره keyword research و یا همان تحقیق کلمات کلیدی اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا با دید بهتری بتوانید انتخاب‌های خود را محدود و یا گسترده کنید.

معرفی تحقیق کلمات کلیدی و ابزار آن

البته ابزارهای زیادی در این حوزه وجود دارند که می‌توانند جهت انتخاب بهتر کلمات کلیدی به شما کمک کنند که می‌توان به وب‌سایت‌هایی مانند Ahrefs و AnswerthePublic و UberSuggest اشاره کرد.
پس از تعیین کلمات کلیدی مرحله بعدی این است که تعیین کنید، محتوای شما چگونه می‌تواند کاربران را به مشتریان و مشتری را به مشتری بالقوه تبدیل کند؛ اکنون زمان تولید محتوا رسیده است، اما قبل از آن نکاتی که در زیر آمده است را مطالعه کنید.
• از کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) علاوه بر کلمات کلید کوتاه به صورت استاندارد استفاده کنید.
• از تاثیری که عکس و یا انیمیشن‌های کوتاه دارند غافل نشوید و محتوای بصری جذاب و مرتبط ایجاد کنید.
• محتوا را برای کاربران و یا مشتریان هدف خود بنویسید
• محتوای شما باید شامل یک سوال و جواب آن باشد و در واقع سوالات و یا مشکل کاربران را برطرف کند.
• محتوایی را بنویسید که ماندگاری بالایی داشته باشد و مردم آن را برای دیگران نیز به اشتراک بگذارند.
• علاوه بر تولید محتوای مناسب برای هدایت کاربر، صفحات محصول شما نیز باید به شکلی عالی و مناسب بهینه سازی شده باشند.
• اگر متنی علمی می‌نویسید، به گونه‌ای باید نگاشته شود که افراد مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
• متنی خوانا بنویسید و از علائم نگارشی به درستی استفاده کنید.
• متن شما نباید به هیچ وجه غلط‌های املایی و نگارشی داشته باشد.
• بخش‌هایی که بیش از 300 کلمه هستند را برای خونایی بهتر با زیرعنوان‌ها از یکدیگر جدا کنید.
• از کلمه کلیدی در 100 کلمه اول و در پاراگراف اول استفاده کنید. به طور کلی، باید سعی کنید کلمه کلیدی مورد نظر خود را در 100 کلمه اول استفاده کنید. این کار به Google نشان می‌دهد که موضوع اصلی صفحه شما چیست و همچنین به کاربران می‌گوید که در مکان مناسبی هستند.
کاربران پس از وارد شدن به یک صفحه برای پاسخ به سوالات خود به سرعت صفحه را اسکن می‌کنند و اگر فکر کنند صفحه مورد نظر مناسب نیست، آن را ترک می‌کنند. ایجاد مقدمه‌های متقاعد کننده که شامل کلمه کلیدی اصلی است، باعث می‌شود کاربران به فکر ترک وب‌سایت نیفتند.
و بسیاری موارد دیگر که هدف همه آنها انتقال ارزش صفحه شما به عنوان صفحه‌ای که محتوای مناسب تولید می‌کند، برای موتور جستجویی مانند گوگل است. در ضمن سایر عناصر و معیارهای مهم دیگری که جز سئو داخلی سایت هستند، از محتوای با کیفیت سرچشمه می‌گیرند و سرمایه گذاری بر روی تولید محتوای عالی، نه یک انتخاب، بلکه ضرورت است.
نکته مهم این است که محتوای خود را به شیوه‌ای بنویسید که پایان و آغاز آن کیفیت مشابهی داشته باشد و اینگونه نباشد که حرف‌های مهم را ابتدا محتوا بگویید و پایان محتوا فقط چند خط و جمله اضافی باشند؛ پس به نتیجه گیری و جمع بندی اهمیت دهید.
در بخش بعدی تراکم کلمات کلیدی و اهمیت آن را توضیح خواهیم داد.
19. آیا چگالی کلمات کلیدی به سئوی صفحه کمک می‌کند؟
چگالی کلمه کلیدی به این اشاره دارد که شما چند بار از یک کلمه کلیدی خاص در یک صفحه وب استفاده می‌کنید. اگر در یک صفحه 100 کلمه وجود دارد و شما پنج بار از کلمه کلیدی خود استفاده کنید، چگالی کلمه کلیدی شما 5 درصد است.
در حالی که قوانین صریحی درباره چگالی کلمات کلیدی وجود ندارد، مطمئن شوید که کلمات کلیدی هدف شما به طور طبیعی در سراسر پست شما ظاهر می‌شوند. در ضمن سعی کنید که چگالی کلمات کلیدی خود را بین «نیم درصد» و « دو نیم» تنظیم کنید.
علاوه بر کلمه کلیدی اصلی ، کلمات کلیدی مشابه، کلمات کلیدی بلند و عبارات مرتبطی را که می‌توانند به رتبه صفحه شما کمک کنند، را نیز به متن خود اضافه کنید و با وجود اینکه موارد گفته شده فقط اصطلاحات مرتبط با موضوع مقاله هستند اما به کاربران در ایجاد آموزش و یا محصول بهتر کمک می‌کنند و باعث افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت خواهند شد.
در عنوان بعدی به توضیح مفهوم E-A-T خواهیم پرداخت
20. E-A-T چه معنایی دارد؟
E-A-T مخفف ارائه تجربه مناسب (expertise)، اعتبار(authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (trustworthiness) است و به نحوه رتبه بندی صفحات وب توسط موتورهای جستجو اشاره می‌کند. در واقع E-A-T مجموعه دستورالعلی است که به شما می‌گوید، برای داشتن وب‌سایت خوب باید چه اصولی را رعایت کنید و از دستورالعمل‌های رتبه‌بندی کیفیت جستجوی Google مشتق شده است.
گوگل همیشه به محتوای باکیفیت اهمیت می‌دهد و می‌خواهد مطمئن شود که سایت‌هایی که محتوای با کیفیت بالا تولید می‌کنند با رتبه‌بندی بهتر پاداش می‌گیرند و سایت‌هایی که محتوای با کیفیت پایین تولید می‌کنند کمتر دیده می‌شوند. بنابراین E-A-T به نوعی در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل نقش ایفا می‌کند. این بدان معناست که E-A-T باید در استراتژی سئو داخلی سایت مورد توجه قرار گیرد.
پس برای بهبود سئو وب‌سایت خود لازم است که تجربه کاربری را بهبود بخشید، اعتماد گوگل را کسب کنید و با تولید محتوای مناسب، اعتماد خود را به کاربران و گوگل نشان دهید.
نکته مهم: قدرت محتوای متنی را دست کم نگیرید که تاثیر بسیار بالایی دارد.
21. چند نکته مهم دیگر برای نوشتن محتوای متنی بهتر
با خواندن تمام محتوای بالا، به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که سئو به معنای یافتن یک کلمه کلیدی و قرار دادن آن در همه جا نیست.
اگرچه کلمه کلید کانونی ابزاری عالی برای کمک به شما در پیروی از بهترین شیوه‌های بهینه سازی کلمات کلیدی است، اما می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد. اگر صفحه خود را بیش از حد بهینه کنید، در واقع می‌تواند به رتبه شما آسیب برساند. برای مثال اگر کلمه کلیدی شما « بهترین استراتژی بازاریابی محتوا برای مشاغل کوچک » باشد، استفاده از آن در طول محتوا و به این صورت کاربران را دیوانه خواهد کرد. پس بهتر است که میان کلمات کلیدی طولانی و کلمات کلیدی کوتاه، تفاوت قائل شوید.
نکته دیگر این است که گوگل می‌داند «کفش‌های دویدن ارزان قیمت»، «کفش‌های دویدن ارزان» و «کفش‌های ارزان برای دویدن» به یک معنا هستند، بنابراین عجله نکنید و به این بهانه که عبارت‌های گفته شده متعلق به شماست صفحه خود را بارها و بارها با یک عبارت پر نکنید.
قانون دیگری که وجود دارد این است که اگر یک محتوای جامع و خوبی ایجاد کنید، می‌توانید عباراتی را که حتی در متن استفاده نکرده اید رتبه بندی کنید. چون گوگل، یک موتور جستجوی معنایی است و با مشاهده کلمات و درک معنی آنها، جستجو را انجام می‌دهد.
دیگر نکته این است که، اندازه فونت نباید کمتر از 16 پیکسل باشد و به تعداد وب‌سایت‌های زیادی که از اندازه فونت 12 پیکسلی وحشتناکی استفاده می‌کنند و بازدیدکنندگان خود را مجبور می‌کنند بزرگ‌نمایی کنند یا به احتمال زیاد دکمه بازگشت را فشار دهند، نپیوندید.
بخش چهارم؛ آشنایی با عناصر HTML و تگ‌های مهم
عناصر HTML به مواردی که باید به آنها در کد خود اهمیت دهید، اشاره می‌کنند. در واقع تگ‌هایی در HTML وجود داند که در عین سادگی، بسیار مهم هستند، مواردی که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.
22. عنوان صفحه یا Page Titles
در مباحث مربوط به سئو داخلی سایت، عناوین صفحات یکی از مهمترین عناصر سئو هستند و به کاربران و موتورهای جستجو می‌گویند که صفحات درباره چه چیزی صحبت می‌کنند و چه محتوایی را ارائه می‌دهند.
عنوان صفحه، در تگ title نوشته می‌شود و برای اطمینان از اینکه وب‌سایت شما رتبه سئو مناسبی کسب کند، حتما باید از کلمه کلیدی اصلی خود در عنوان استفاده کنید؛ البته نه به گونه‌ای باشد که کاربر را گمراه کند و باید به شیوه‌ای طبیعی در عنوان آورده شود. در زیر مواردی که در نوشتن title باید رعایت کنید آمده‌اند.
• مورد اول این است که حداکثر طول عنوان صفحه باید کمتر از 70 نویسه باشد و عنوان‌هایی که کاراکترهای بیشتری داشته باشند در نتایج جستجو بریده (cut) می‌شوند. در ضمن نتایج نمایش داده شده از طریق تلفن همراه تنها می‌توانند 76 نویسه را نشان دهند.
• در استفاده از کلمات کلیدی در عنوان زیاده‌روی نکنید؛ این کار نه تنها باعث می‌شود که کاربران احساس خوبی نداشته باشند، از سوی موتورهای جستجو به عنوان محتوایی که به شکلی غیرطبیعی با کلمات کلیدی پر شده است، علامت می‌زنند و ممکن است حتی به عنوان هرزنامه گزارش شود که منجر به جریمه از سوی موتورهای جستجو می‌شود.
• با محتوایی که در صفحه نوشته‌اید ارتباط داشته باشد. عنوان صفحه باید مقدمه‌ای برای آنچه کاربر قرار است بخواند باشد و باید با محتوای صفحه هماهنگ باشد.
• لازم نیست حتما از 70 کاراکتر استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد، برای نوشتن عنوان از نویسه‌های کمتری استفاده کنید. در ضمن لازم نیست از همه کلمات کلیدی استفاده کنید.
• نام برند و یا وب‌سایت خود را در عنوان قرار دهید. با این کار در صورتی که کاربران از مقاله‌ای که نوشته‌اید، استقبال داشته باشند، برای خواندن مطالب بیشتر حتما به شما مراجعه خواهند کرد.
با رعایت موارد گفته شده، می‌توانید عنوان‌های بهتری بنویسید و در نتایج موتورهای جستجو با سرعت بیشتری پیشرفت کنید.
23. Header ها سرفصل‌ها
Header ها تگ‌هایی هستند که در body و یا قسمت اصلی کد شما مورد استفاده قرار می‌گیرند و شامل تگ‌های h1 تا h6 می‌باشند.
Header ها علاوه بر سازماندهی محتوای شما برای خوانندگان، به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بسته به هدف جستجو، تشخیص دهند که کدام قسمت از محتوای شما مهم‌تر است و ارتباط بیشتری با کلمات کلیدی جستجو شده دارد و به شکلی مستقیم بر سئو داخلی سایت تاثیر دارند.

چگونه از سرفصل‌ها استفاده کنیم؟

از نکاتی که باید در عنوان‌های محتوا یا Header ها رعایت کنید این است که کلمات کلیدی مهم را در آنها بگنجانید، اما لازم است که کلمات کلیدی متفاوتی را نسبت به عنوان صفحه انتخاب کنید. نکته دیگر این است که مهمترین کلمات کلیدی خود را در سرفصل‌های <h1> و <h2> قرار دهید.
24. Meta Descriptions
مورد بعدی که جز موارد مهم سئو داخلی سایت می‌باشد Meta Descriptions یا توضیحات تگ متا است. Meta Descriptions، توضیحاتی هستند که در زیر عنوان صفحه در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. با اینکه به طور قطع نمی‌توان گفت که توضیحات متا یکی از عوامل مهم رتبه بندی صفحات است، اما بدون شک می‌توانند تاثیر زیادی در هدایت کاربران به وب‌سایت شما داشته باشند؛ بنابراین اگر به پیشرفت رتبه سئو خود هستید، باید به آنها اهمیت دهید.

شیوه نوشتن توضیحات متا عالی

نکته دیگر درباره اهمیت Meta Descriptions این است که به هنگام کپی شدن محتوای نوشته شده در شبکه‌های اجتماعی، این توضیحات برای کاربران نمایش داده می‌شوند و بنابراین به عنوان بیلبورد تبلیغاتی عمل می‌کنند و می‌توانند کاربران بیشتری را به سمت وب‌سایت شما هدایت کنند.
در ضمن باید توجه داشته باشید که کاربران دوست دارند بدانند که پس از ورود به وب‌سایت، با چه محتوایی روبرو می‌شوند و بنابراین نوشتن خلاصه محتوا در قالب تگ متا می‌تواند، تصمیم گیری را برای کاربران آسان‌تر کرد و نرخ پرش را نیز کاهش دهد. نکاتی که باید در هنگام نوشتن توضیحات متا به آنها دقت کنید در زیر آمده است.
• هنگام نوشتن توضیحات بیش از 160 کاراکتر استفاده نکنید؛ حتی با وجود اینکه گوگل توضیحاتی با طول 220 کاراکتر را نیز نمایش می‌دهد، اما حداکثر تعداد کاراکتری که می‌تواند در نمایشگرهای موبایلی نمایش داده شود، 120 است و همان بهتر که حداکثر میزان کاراکترها نیز از 120 بیشتر نباشد، تا شیوه نمایش در نمایشگرهای دستکاپی و موبایلی یکی باشد.
• از کلمات کلیدی خود در متن توضیحات استفاده کنید.
• نکته مهم این است که برای هر صفحه توضیحات خاص آن صفحه را بنویسید تا گوگل فکر نکند که صفحات تکراری دارید. برای این کار می‌توانید از شیوه Meta Description نویسی پویا استفاده کنید. معمولا این روش برای فروشگاه‌های آنلاین که محصولات زیای دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• از کاراکترهایی مانند — و & و + استفاده نکنید.
• در آخر نیز بهتر است که توضیحات خود را با یک دعوت برای خواندن محتوا تمام کنید. به عنوان مثال، «برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره شیوه نوشتن Meta Descriptions با ما در 10 دقیقه بعدی همراه باشید.» را به پایان محتوای خود اضافه کنید.
25. استفاده از ویژگی Alt هنگام استفاده از تگ Image
Alt یا متن جایگزین عکس، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که بر بهبود سئو وب‎‌سایت شما بسیار تاثیر دارد. متن جایگزین علاوه بر اینکه به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که عکس شما درباره چه چیزی است، در صورتی که عکس بنا به هر دلیلی بارگذاری نشود، به کاربران می‌گوید که عکس، توضیح دهنده چه چیزی است. در ضمن موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای تصویر را بخوانند (حداقل نه به طور کامل)، اما می‌توانند متن جایگزینی را که محتوای تصویر را توصیف می‌کند، بخوانند.

تگ alt باعث می‌شود که خوانایی محتوا بالاتر رود

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید متن جایگزین را مستقیماً در گالری رسانه به هر تصویر اضافه کنید.
نکته دیگر درباره اهمیت متن جایگزین، رشد میزان جستجو بر اساس عکس است. این بدان معنا است که ممکن است کاربران وب‌سایت، شما را نه از طریق جستجوی متنی، بلکه با استفاده از عکس پیدا کرده‌اند؛ پس مهم است که قبل از کلیک کردن به آنها اطلاع دهید، که با چه متنی روبرو خواهند شد. مواردی که باید در نوشتن توضیحات جایگزین عکس رعایت کنید در زیر آمده است.
• حداکثر طول متن جایگزین باید کمتر از 125 کاراکتر باشد.
• از کلمات کلیدی برای نوشتن آن استفاده کنید، اما نه زیاد.
• متن جایگزین باید توصیفی باشد و به محتوای مشخصی اشاره کند.
• توضیحاتی که می‌نویسید باید مرتبط با محتوای صفحه و یا عنوانی که عکس در آن قرار دارد باشد.
26. Structured Markup یا داده‌های ساختار یافته
با اینکه Structured Markup از عناوین سئو فنی می‌باشند، اما با استفاده از آنها اطلاعات بیشتری برای کاربران توسط موتورهای جستجو نمایش داده خواهد شد و باعث می‌شود که شما ارتباط بهتری با کاربران ایجاد کنید.
در واقع به زبان فنی و تخصصی Structured Markup نوعی نشانه‌گذاری صفحات توسط موتورهای جستجو است که باعث می‌شود خزنده‌های وب اطلاعات وب‌سایت شما را بهتر درک کنند. اهمیت این کار به این دلیل است که وب‌سایت‌ها معمولا داده‌های زیادی را در دیتابیس‌های خود ذخیره می‌کنند و زمانی که این اطلاعات در قالب کد HTML نمایش داده می‌شوند، از خوانایی آنها کاسته می‌شود و خواندن آنها برای موتورهای جستجو مشکل می‌شود. اما به زبان ساده‌تر داده‌های ساختاریافته، کد سئوی درون صفحه‌ای است که در صفحات خود قرار می‌دهید و به گوگل کمک می‌کند محتوا را بهتر درک کند.
از اطلاعاتی که با استفاده از Structured Markup گوگل می‌تواند به آنها دسترسی داشته و برای کاربران نمایش دهد، مواردی مانند میزان رتبه مقالات، شماره تماس، آدرس و سایر موارد دیگر است و در واقع با این کار شما وارد پایگاه داده دانش گوگل می‌شوید.
به این نکته فکر کنید که گوگل میزان رضایت کاربران از یک مقاله شما را با 5 ستاره نشان دهد، این خود تبلیغی رایگان برای شما از سوی گوگل است.
ساده‌ترین راه برای پیاده‌سازی داده‌های ساخت‌یافته، استفاده از Google’s Structured Data Markup Helper است URL یک صفحه را وارد کنید تا Google شما را در فرآیند افزودن داده‌های ساختاریافته راهنمایی کند. سپس می‌توانید داده‌های ساخت‌یافته را با استفاده از این ابزار آزمایش کنید. پس از اتمام کار نیز کافی است که اطلاعات به روز شده را در سایت خود کپی کنید.

ابزار Google’s Structured Data Markup Helper و اهمیت آن در سئو داخلی سایت

نتیجه گیری
آنچه را که درباره سئو داخلی سایت باید بدانید را در اختیار شما قرار دادیم، اکنون همه چیز به شما وابسته است، که چگونه استراتژی خود را تنظیم کنید و به سرعت پیشرفت کنید. شک نکنید که رعایت نکاتی که در این مقاله آمده است، وب‌سایت شما را در نتایج برتر موتورهای جستجو قرار خواهد داد. اما خلاصه تمام موارد گفته شده این است که به محتوایی که تولید می‌کنید اهمیت دهید و ساختار وب‌سایت شما باید بر اساس اصول سئو باشد. در این زمینه نیز ابزار زیادی وجود دارد که ما نیز تعداد زیادی از آنها را در محتوای خود معرفی کردیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *