مقالات آموزشی سئو

سفر گوگل از موبایل گدون تا اول ایندکس موبایلی

سفر گوگل از موبایل گدون تا اول ایندکس موبایلی

از موبایل گدون تا اول ایندکسینگ موبایل چه می دانید؟

افزایش کاربران موبایلی چه تاثیری در نتایج جستجوی وبسایت‌ها داشته است؟ چرا کارشناسان سئو باید به الگوریتم‌های موبایل گدون و اول ایندکسینگ موبایل توجه داشته باشند؟ هر کاری که ما و گوگل انجام می‌دهیم؛ به‌منظور کسب رضایت و جلب توجه کاربران و در نهایت افزایش میزان فروش است. پس از معرفی گوشی‌های هوشمند، بسیاری از جستجوهای کاربران با موبایل انجام می‌شود.

تصور کنید یک آنلاین‌شاپ یا وبسایت فروشگاهی دارید و در بیشتر کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکار خود در لینک اول نمایش داده می‌شوید. در این صورت بیشتر مشتریان به‌راحتی به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند و این دقیقا همان چیزی است که صاحبان کسب‌و‌کار می‌خواهند. این روزها بسیاری از خرید و فروش‌های اینترنتی از طریق موبایل انجام می‌شود، پس اینکه وبسایت ما باید برای کاربران موبایلی بهینه شود، یکی از نیازهای روز جامعه است.
گوگل این راه را با موبایل گدون شروع کرد و با الگوریتم دیگری به نام اول ایندکسینگ موبایل (Mobile-First Index) به پایان رساند.

تاثیر الگوریتم موبایل گدون و اول ایندکسینگ موبایل بر سایت

شاید تصور کنید داشتن یک سایت سئو و برنامه‌نویسی شده برای نسخه ویندوز کافی است، اما باید به شما بگوییم که به همین اندازه داشتن یک نسخه موبایلی از سایت برای کسب رتبه‌های برتر گوگل مورد نیاز است. اول ایندکسینگ موبایل یک الگوریتم گوگل برای کسب جایگاه برتر در نتایج جستجو است.
برای شفاف شدن موضوع کمی بیشتر توضیح می‌دهیم. اگر محتوایی که در جستجوهای موبایلی نمایش داده می‌شود با محتوای نشان داده شده در دسکتاپ یکسان نباشد، تاثیر زیادی در رتبه بندی شما خواهد داشت.

این احتمال وجود دارد که رتبه‌بندی صفحه شما دچار تغییراتی شود. باید توجه داشته باشید که هدف گوگل جدا کردن نسخه موبایل با دسکتاپ نیست، هدف آن بهینه‌سازی وب سایت انواع کسب‌وکارها در جستجوهای موبایلی است. این الگوریتم یک شاخص واحد است که بر موبایل متمرکز است تا ببیند محتوای شما در موبایل چگونه نمایش داده می‌شود، پس نیازی نیست نگران باشید که آیا باید دو سایت برای کسب‌وکار خود راه‌اندازی کنم یا خیر.

اما چرا گوگل انقدر به کاربران موبایل خود اهمیت می‌دهد؟ موبایل فرندلی به چه معناست؟ چگونه می‌توانیم از این موبایل گدون جان سالم به در ببریم؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

دلیل طراحی الگوریتم‌های موبایل فرندلی چیست؟

در گذشته، تلفن همراه تقریباً یک وسیله لوکس بود و افراد کمی در هر خانواده از آن استفاده می‌کردند. البته در آن زمان که اینترنت موبایل چندان فعال نبود، کاربران موبایلی درصد بسیار کمی از بازدیدکنندگان وب سایت را تشکیل می‌دادند. از سال 2010 به بعد، با معرفی تلفن‌های همراه با صفحه نمایش لمسی و گسترش اینترنت موبایل، تعداد کاربران موبایل افزایش یافته و روز به روز افراد بیشتری برای وبگردی از موبایل استفاده می‌کنند.

مشکل مروگرهای موبایل این بود که صفحه نمایش سایت‌ها در تلفن همراه استاندارد نبود؛ به همین دلیل استفاده از موبایل برای جستجو سخت بود.
بیشتر درآمد گوگل از تبلیغات کلیکی به‌دست می‌آید. زمانی که کاربر نتواند پس از ورود به یک صفحه با آن کار کند، به‌سرعت صفحه را ترک می‌کند و درآمد گوگل کاهش می‌یابد. این یکی از دلایلی بود که گوگل به کاربران موبایل خود اهمیت می‌دهد. تنها چیزی که مدیران سایت و صاحبان کسب‌و‌کار را به ایجاد سایت‌های موبایل فرندلی تشویق کرد، “کسب جایگاه برتر در نتایج جستجو” بود. گوگل، الگوریتم‌های جدیدی مانند موبایل گدون و اول ایندکسینگ موبایل (Gadon Mobile و Mobile-First Index) را طراحی کرد. در ادامه با این الگوریتم‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

از موبایل گدون تا اول ایندکسینگ موبایل

گوگل منظور خود از موبایل فرندلی را به‌خوبی بیان کرده است. با یک مثال شروع می‌کنیم. شما به عنوان یک کاربر کدام یک از این دو وبسایت را انتخاب می‌کنید؟

  * درج عکس مقایسه ای فرندلی بودن موبایل با …. *

معلوم است که انتخاب شما کدام یکی از این دو وبسایت است. به لطف الگوریتم موبایل گدون، ما فقط به وب‌سایت‌های سازگار با موبایل در نتایج برتر نگاه می‌کنیم.

نباید از طریق نتایج صفحات خود در موبایل و دسکتاپ تعجب کنید. به عنوان مثال، ممکن است “طراحی وبسایت” را در کامپیوتر خود جستجو کنید و در ابتدا وب‌سایت شرکت X را ببینید، اما وقتی همان عبارت را در موبایل خود جستجو می‌کنید، شاید این وب‌سایت را در صفحه دوم نتایج ببینید!

گوگل در سال 2015 اعلام کرد: اگرچه نسخه موبایلی سایت مهم است، اما رفتار کاربر نتایج جستجو را رتبه‌بندی می‌کند؛ یعنی حتی اگر وب سایت شما موبایل فرندلی نباشد، اما محتوای آن برای کاربران مناسب باشد، باز هم می‌توانید در جایگاه‌های برتر جستجو قرار بگیرید. البته تا زمانی که رقبای شما محتوای بهتر و مناسب‌تری برای موبایل تولید نکرده باشند!

الگوریتم موبایل گدون تنها بر سه چیز تأثیر می‌گذارد:

رتبه‌بندی موتورهای جستجو

نتایج جستجو به تمام زبان‌های دنیا

رتبه بندی صفحات جداگانه نه کل وب‌سایت

در ابتدا این الگوریتم در رتبه‌بندی نتایج چندان محسوس نبود،. حتی در تحقیقات انجام شده توسط یک وب‌سایت معتبر در همان سال، مشخص شد که سرعت بارگذاری وب سایت مهمتر از موبایل فرندلی بودن است.

آخرالزمان موبایلی در راه است…

کمتر از یک‌سال بعد (در سال 2016)، گوگل اعلام کرد: قصد دارد وب‌سایت‌ها را بر اساس سازگاری با موبایل به‌همراه فاکتورهای دیگر، رتبه‌بندی کند.
با افزایش جستجوهای موبایلی، اهمیت وب‌سایت‌های موبایل فرندلی برای گوگل افزایش یافت. سرانجام آخرالزمان موبایلی فرا رسید و گوگل از الگوریتم اول ایندکسینگ موبایل رونمایی کرد، پس از آن نسخه موبایل هر وب‌سایت به عنوان نسخه اصلی در نظر گرفته شد!

ربات‌های خزنده گوگل که وظیفه بررسی محتوا و نمایه‌سازی وب‌سایت را بر عهده دارند، ابتدا نسخه موبایلی یک سایت را بررسی می‌کنند. در واقع، معیار اصلی گوگل برای رتبه‌بندی یک وب‌سایت، نسخه موبایلی است و نسخه دسکتاپ در رتبه دوم قرار دارد! در حالی که در گذشته نسخه‌های دسکتاپ ایندکس می‌شدند و داشتن نسخه موبایل تنها یک مزیت برای کسب رتبه بهتر بود.

اگر قصد راه اندازی یک وب‌سایت جدید را دارید، باید بدانید که این الگوریتم از ابتدا در وب‌سایت‌های جدید فعال می‌شود. خزنده‌های گوگل موارد متعددی را در سایت شما کرول می‌کنند، برای اینکه ببینید سایت شما در نسخه موبایل چگونه عمل می‌کند، به‌راحتی می‌توانید از سرچ کنسول استفاده کنید.
محتوایی که در لینک‌های “بیشتر بخوانید” وجود دارند در رتبه بندی سایت‌های موبایل فرندلی لحاظ می‌شود. گوگل ادعا می‌کند: لینک‌های “بیشتر بخوانید” به دلیل محدودیت فضا در تلفن همراه اهمیت بیشتری دارند.

بررسی کنید نسخه موبایل سایت شما با استفاده از ابزار robots.txt در سرچ کنسول گوگل قابل کرول کردن باشد.

اگر وب‌سایت شما نسخه موبایلی نداشته باشد اشکالی ندارد. نسخه دسکتاپ ایندکس می‌شود. همانطور که گفته شد، نسخه موبایلی و دسکتاپ یکی است و نباید دو سایت برای یک کسب‌و‌کار ایجاد کنید.

به طور کلی هدف گوگل جلب رضایت کاربران است و از آنجایی که بیشتر مردم جستجوهای خود را با موبایل انجام می‌دهند، بسیار مهم است که وب‌سایت شما موبایل فرندلی باشد. جالب است بدانید که امروزِ هر چه ‌سایت شما موبایل فرندلی‌ باشد، در «نتایج جستجوی دسکتاپ» نیز بهتر خواهید بود! همه این عوامل باعث شد تا طراحان وب به طراحی یک سایت موبایل فرندلی علاقه پیدا کنند. در ادامه با روش‌هایی که توسعه دهندگان برای ساخت وب‌سایت‌های موبایل فرندلی از آن‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر آشنا می‌شویم.

3 راه ایجاد یک وب‌سایت موبایل فرندلی

طراحان سایت با توجه به نیاز پروژه (و البته تخصص خودشان!) از یکی از روش‌های زیر برای ساخت نسخه موبایلی وب‌سایت استفاده می‌کنند:

بوت استرپ وب سایت‌های واکنش‌گرا یا ریسپانسیو

بوت استرپ یک قانون برنامه نویسی است که برای ساخت وب‌سایت‌های ریسپانسیو استفاده می‌شود. وب‌سایت‌های واکنش‌گرا محتواهای متنی و تصویری خود را برای نمایش در موبایل تغییر می‌دهند. بوت استرپ هر صفحه از وب سایت شما را به 12 قسمت مساوی تقسیم می‌کند. به این ترتیب وقتی کاربر با استفاده از موبایل وارد صفحه می‌شود، این 12 قسمت به بخش‌های کوچک تقسیم می‌شوند تا هر قسمت از وب‌سایت شما به درستی در صفحه موبایل نمایش داده شود.

به عنوان مثال، آن‌ها متن را به یک ستون بلند تبدیل می‌کنند تا کاربران نیازی به اسکرول افقی نداشته باشند.

در این روش نسخه موبایل و دسکتاپ هر دو در دامنه اصلی قرار دارند و محتوای یکسانی دارند. با این حال، برخی از طراحان وب ممکن است برخی از محتوای نسخه دسکتاپ را هنگام نمایش در تلفن همراه حذف کنند. دلیل این امر ممکن است فضای محدود در صفحه نمایش موبایل باشد.

نسخه موبایل در زیر دامنه (m.website.com)

آیا تا به حال به آدرس فیسبوک در موبایل خود توجه کرده‌اید؟ در حالی که آدرس فیسبوک در نسخه دسکتاپ facebook.com است، آدرس نسخه موبایل m.facebook.com است.
اگرچه این وب‌سایت‌ها ریسپانسیو برای بوت استرپ هستند اما نسخه‌های موبایل و دسکتاپ آنها دارای آدرس‌های متفاوتی می باشند. البته گوگل توصیه می‌کند که به جای آن، وبسایت خود را صحیح طراحی کنید؛ زیرا اجرا و نگهداری چنین وب سایت‌هایی کمی دشوار است.

به عنوان مثال، اگر این روش را به درستی اجرا نکنید، ممکن است گوگل هر نسخه را به عنوان یک وب‌سایت جداگانه در نظر بگیرد و شما را به دلیل داشتن محتوای تکراری جریمه کند!

وب سایت‌های پویا

وب‌سایت‌هایی مانند آمازون که تحت سلطه کاربران موبایل هستند، باید توجه بیشتری به بهبود تجربه کاربری خود داشته باشند؛ زیرا راحتی و رضایت کاربران تأثیر زیادی بر فروش محصولات آن‌ها دارد، بنابراین آن‌ها نمی‌توانند فقط یک وب‌سایت ریسپانسیو داشته باشند. این وب‌سایت‌ها از روشی به نام سرویس پویا استفاده می‌کنند. به این ترتیب برخلاف روش قبلی، آدرس سایت ثابت می‌شود، اما کدهای HTML برای نمایش در صفحات موبایل وب سایت بهینه می‌شوند. معمولا تفاوت‌های زیادی بین این دو نسخه (دسکتاپ و موبایل) وجود دارد.

قبل از اینکه سایت خود را برای الگوریتم‌های سازگار با موبایل آماده کنیم، باید از خود بپرسیم که آیا گوگل ما را به عنوان یک وب‌سایت موبایل فرندلی می‌شناسد یا خیر؟ موبایل فرندلی بودن سایت خود را تست کنید

گوگل ابزار مفیدی برای این کار طراحی کرده است. کافی است به سایت mobile-friendly بروید و آدرس سایت خود را وارد کنید. البته تایید گوگل، به معنای رضایت کاربر نیست! سایت شما ممکن است به ابزارهای مختلف و حتی خود الگوریتم موبایل گدون پاسخگو باشد، اما برای کاربر اینگونه نباشد. برای اطمینان از همه چیز، پس از ایجاد هرگونه تغییر، با تبلت و موبایل خود به وب‌سایت مراجعه کرده و بخش‌های مختلف را به عنوان مخاطب بررسی کنید.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا فونت سایت چشم کاربر را اذیت می‌کند؟

آیا عناصر کلیک خیلی نزدیک به هم هستند؟

آیا ظاهر کلی سایت برای کاربر خوشایند است؟

خوب، بیایید آماده شویم تا سایت را برای الگوریتم‌های موبایل فرندلی آماده کنیم.

سئو وبسایت برای موبایل فرندلی

برای اینکه وب‌سایت شما از نظر الگوریتم اول ایندکسینگ موبایل و موبایل گدون بهینه باشد، کافی است گوگل شما را به عنوان یک وب‌سایت ریسپانسیو بشناسد. اگر نسخه موبایل وب‌سایت شما مجزا است، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

محتوای یکسان در دسکتاپ و موبایل
مطمئن شوید که تمام محتوای نسخه دسکتاپ در نسخه موبایل نیز موجود است. همانطور که گفتیم، گوگل ابتدا نسخه موبایل شما را ایندکس می‌کند. اگر نسخه موبایل محتوای کمتری نسبت به دسکتاپ داشته باشد، تاثیر آن محتوا در رتبه‌بندی شما کاهش می‌یابد.
کدهای طرحواره یا اسکیمای یکسان
کدهای اسکیما باعث می‌شود ربات‌های گوگل سایت شما را بهتر بشناسند و بخش‌ها و محتوای آن را شناسایی کنند، علاوه بر آن سئوی سایت را بهبود می‌بخشند.
اگر قصد استفاده از کدهای اسکیما Schema را دارید، حتما بررسی کنید که این کدها در نسخه موبایل و دسکتاپ به خوبی نمایش داده می‌شوند و تغییری در هر دو نسخه وجود ندارد.
توضیحات متا تایتل و دیسکریپشن
توجه داشته باشید که عنوان متا و توضیحات در هر دو نسخه یکسان هستند. به عنوان مثال، اگر از کلمات کلیدی خاصی در عنوان خود استفاده کرده‌اید، حتماً آن کلمات را در عنوان نسخه موبایلی قرار دهید؛ اما لازم نیست متا تایتل و متا دیسکریپشن، دقیقاً یکسان باشند.
عدم تفاوت محتوای وب سایت‌های دو زبانه
یک مشکل کوچک در کدنویسی وب‌سایت‌های دو زبانه در نسخه‌های موبایلی و دسکتاپ می‌تواند به راحتی به رتبه‌بندی کل سایت شما در نتایج جستجو آسیب برساند. حتی در حالت عادی، دو زبانه کردن یک سایت بدون دانش قبلی می‌تواند مشکلات زیادی را برای رتبه‌بندی شما ایجاد کند. اهمیت URL‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها در وب‌سایت‌های دو زبانه بسیار بالاست.
اهمیت فایل‌های وب سایت Mapping و ROBOT.TXT
مپ یک وب‌سایت و ROBOT.TXT دو نکته مهم و تاثیرگذار در سئوی سایت هستند.
مپ وب‌سایت: نقشه یا مپ سایت در واقع فایلی حاوی لیستی از مهم‌ترین محتوای وب‌سایت شما است تا ربات‌های خزنده گوگل بتوانند به راحتی محتوای سایت شما را ایندکس کنند.
ROBOT.txt: با استفاده از این فایل می‌توانید رفتار خزنده‌های موتورهای جستجو در وبسایت خود را بفهمید و به آن‌ها بگویید که کدام قسمت از صفحات سایت شما نباید در نتایج جستجو، رتبه‌بندی شوند.
در هر صورت مراقب باشید که URLها و دستورات این دو فایل هر دو به یک شکل برای نسخه موبایل و دسکتاپ اجرا شوند.
بررسی نسخه موبایلی در سرچ کنسول
اگر سرچ کنسول گوگل را فقط برای نسخه دسکتاپ سایت خود فعال کرده‌اید، می‌توانید از این بخش ارورها و مشکلاتی که برای سایت شما در موبایل یا دسکتاپ وجود دارد را بررسی کنید.
بررسی ظرفیت سرور
اگر نسخه موبایلی سایت شما روی یک سرور جداگانه است، مطمئن شوید که میزبان شما فضای لازم (از لحاظ سخت افزاری) برای خزیدن ربات‌های گوگل را دارد.
برای یک سایت موبایل فرندلی چه‌ کارهایی را نباید انجام داد؟
اجتناب از تمام فریب‌های موبایل گدون می‌تواند دشوار باشد، اما غیرممکن نیست.
آماده نبودن و کاری انجام ندادن
به طور معمول، گوگل در مورد هر گونه تغییر الگوریتم یا به‌روزرسانی در فهرست جستجوی خود بسیار دقیق عمل می‌کند، این امر باعث ناراحتی کارشناسان سئو می‌شود. آنچه در مورد الگوریتم اول ایندکسینگ موبایل، قابل توجه است این است که گوگل در حال برداشت شفافیت در مورد تغییرات آینده است. این نشان می‌دهد که اول ایندکسینگ موبایل چقدر مهم است و چرا باید به آن توجه کرد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برای این تغییر آماده شوید. گوگل زمان زیادی را برای انتقال در اختیار شما قرار می‌دهد.
ایجاد یک سایت با کیفیت و موبایل فرندلی
به جای عجله کردن برای ایجاد یک سایت موبایل فرندلی، زمان بگذارید و یک سایت موبایل فرندلی با کیفیت بسازید و پس از آماده‌سازی، آن را راه اندازی کنید. تجربه کاربری یک معیار کلیدی برای وب‌سایت‌ها است، مطمئن شوید تجربه کاربری خوبی برای کاربران خود ایجاد کرده‌اید.
دوری از ایجاد دو سایت
اگر تصمیم دارید سایت تلفن‌همراه را از سایت دسکتاپ خود جدا کنید (یعنی یک سایت ریسپانسیو/ پویا نیست)، باید به خاطر داشته باشید که اکنون دو وبسایت برای به‌روزرسانی دارید.
بهترین کار این است که محتوای هر دو سایت موبایلی و دسکتاپ یکسان باشد. سایت‌های ریسپانسیو و پویا معمولاً برای تجربه افراد، بهترین هستند، اما اگر می‌توانید دو سایت را بهینه کنید، دو سایت مشکلی ندارند.
یک سایت موبایل فرندلی دارم، چه کاری باید انجام دهم؟
پس از اینکه یک سایت موبایل فرندلی با کیفیت ایجاد کردید، به یاد داشته باشید که سرچ کنسول را راه‌اندازی و تایید کنید. گوگل ابزارهای مختلفی را برای اطمینان از اینکه سایت موبایلی شما برای اول ایندکسینگ موبایل آماده است، ارائه می‌دهد:
تست موبایل فرندلی بودن
https://search.google.com/test/mobile-friendly
Google’s Mobile-Friendly Test یکی از ساده‌ترین و مفیدترین ابزارهای موجود در اینترنت است. این ابزار تست می‌کند که کاربر چقدر ساده و راحت از سایت شما استغاده می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL صفحه را وارد کنید تا ببینید امتیاز صفحه شما چگونه است. خلاصه کاملی از صفحاتی که در سایت شما در بارگذاری مشکل دارند و اقداماتی که می‌توانید برای رفع آن‌ها انجام دهید، ارائه می‌دهد.
بررسی سرعت سایت شما
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
PageSpeed Insights راهی سریع برای شناسایی نحوه بهینه‌سازی سایت‌های دسکتاپ و تلفن همراه برای بارگیری سریع‌تر صفحه سایت شما برای تجربه کاربری بهتر است. این ابزار در کل وب‌سایت شما می‌خزد، آن را در مقیاس 1 تا 100 رتبه‌بندی می‌کند و توصیه‌هایی در مورد بهینه‌سازی تصویر، قسمتی برای استفاده از حافظه پنهان مرورگر، مکان‌هایی برای حذف جاوا اسکریپت مسدودکننده رندر و موارد دیگر ارائه می‌کند.
راهنمای گوگل
https://developers.google.com/search/mobile-sites/
https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/
این راهنماها که توسط خود گوگل نوشته شده‌اند، منابع بسیار خوب و راهی عالی برای اطمینان از سازگاری سایت شما با موبایل هستند. این راهنماها آموزنده هستند، به راحتی قابل خواندن هستند و شما را قدم به قدم برای ایجاد یک وب‌سایت موبایل فرندلی راهنمایی می‌کنند. این منابع ارزشمند هستند و تعیین می‌کنند که سایت شما موبایل فرندلی است یا خیر.
دلیل اهمیت الگوریتم‌های موبایل گدون و اول ایندکسینگ موبایل
افزایش استفاده از موبایل
از اوایل دهه 2000، گوشی‌های هوشمندی مانند Palm Treo 600 و Blackberry عصر جدیدی را برای موبایل آغاز کردند. این تلفن‌ها جزو اولین گوشی‌هایی بودند که ویژگی‌های وب موبایلی از جمله دسترسی به تقویم، مخاطبین و ایمیل را ارائه کردند. یکی از ویژگی‌های برجسته این گوشی‌ها، صفحه‌های کلید بودند که رابط کاربری آسان برای تایپ را فراهم می‌کرد.
در سال 2007، اپل دنیا را با آیفون معرفی کرد و تغییر به دنیای موبایل با سرعت بالایی آغاز شد. تقاضا برای آیفون و گوشی‌های هوشمند به طور یکسان، سال به سال افزایش یافته است و کاربران متقاضی آخرین ورژن گوشی‌های هوشمند هستند. در دسترس بودن تلفن های هوشمند و دسترسی به وب تلفن همراه با سرعت بسیار بالایی افزایش یافته است و وب‌سایت‌های سازگار با موبایل را برای کسب‌و‌کارها را ضروری می‌کند.
The Mobile Moment
در نیمه دوم سال 2015، گوگل ” Mobile Moment” خود را داشت. برای اولین بار، در 10 کشور از جمله ایالات متحده و ژاپن، جستجوهای گوگل در دستگاه‌های تلفن همراه بیشتر از رایانه‌ها انجام شده است. این یک تغییر اساسی در نحوه دسترسی کاربران به اینترنت بود.
موبایل تنها یکی از راه‌های جستجوی کاربران است. کاربران همچنین می‌توانند از طریق راه‌های جایگزین به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند همچنان در حال ایجاد راهی برای دریافت اطلاعات کاربران هستند و دستیارهای صوتی مانند سیری، کورتانا و الکسا در حال آغاز عصر جستجوی صوتی هستند.
صفحات پرسرعت موبایل (AMP)
https://www.ampproject.org/
در همین سالی که گوگل ” Mobile Moment” خود را داشت، صفحات پرسرعت موبایل (AMP) معرفی شدند. این ویژگی متن باز، تلاشی بین گوگل و توییتر، برای ساخت سریع صفحات موبایل طراحی شده است. صفحات AMP با سه جزء اصلی ساخته شده‌اند:
AMP HTML
HTML با برخی محدودیت‌ها برای عملکرد قابل اعتماد
AMP جاوا اسکریپت
کتابخانه AMP JS رندر سریع صفحات AMP HTML را تضمین می‌ کند
حافظه پنهان یا کَش AMP
Google AMP Cache را می‌توان برای ارائه صفحات AMP HTML کش شده استفاده کرد.
این سه جزء با هم صفحات موبایلی را ارائه می‌دهند که سریع، ساده و متمرکز بر موبایل هستند.
آمار جستجوی موبایل
در حالی که پیشرفت‌ فناوری به اول ایندکسینگ موبایل کمک کرده است، در ادامه چند آمار وجود دارد که نشان می‌دهد موبایل‌ها همیشه اولین گزینه برای استفاده و جستجو هستند:

آمار گوگل
بیش از 50 درصد از جستجوهای جهانی با موبایل است
نزدیک به 68 درصد از کاربران، گوشی‌های هوشمند خود را در عرض 15 دقیقه پس از بیدار شدن چک می‌کنند.
از زمان راه اندازی صفحات AMP در سال 2015، اکنون 2 میلیارد صفحه AMP وجود دارد که بیش از 900000 دامنه را پوشش می‌دهد.
با افزایش زمان بارگذاری صفحه از 1 ثانیه به 7 ثانیه، احتمال پرش بازدیدکنندگان سایت موبایل 113% افزایش می یابد. سرعت مهم است!
تقریباً یک سوم از تمام جستجوهای تلفن همراه مربوط به مکان است و این تعداد در حال افزایش است.
در سال 2016، یک مطالعه Hitwise گزارش داد که 58٪ از جستجوهای جستجوی ایالات متحده از دستگاه های تلفن همراه است.
وب سایت eMarketer گزارش داد که بیش از 8 نفر از هر 10 کاربر اینترنت در سال 2017 از تلفن همراه برای دسترسی منظم به وب استفاده می‌کنند.
سوالات متداول در مورد الگوریتم شاخص موبایل اول
برخی از مدیران وب‌سایت احتمالا تصور می‌کنند که سایت آن‌ها به دلیل رعایت نکردن این نکات جریمه می‌شود یا رتبه صفحان کاهش می‌یابد، بنابراین تصمیم گرفتیم به برخی از سوالات رایج در مورد این الگوریتم پاسخ دهیم. اگر سوالی را در این بخش مشاهده نکردید، لطفاً نظر خود را برای ما ارسال کنید.
خطر عدم بهینه سازی صفحات برای موبایل چیست؟
با فعال شدن این الگوریتم، معیار اصلی گوگل، توجه به نسخه موبایلی هر وب‌سایت خواهد بود، اما اگر یک سایت ریسپانسیو دارای چند صفحه باشد که در برخی موارد خاص برای موبایل بهینه نشده‌اند، گوگل نسخه دسکتاپ وب‌سایت را ایندکس می‌کند و آن را در جستجوی نتایج و رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد.
آیا وب‌سایت‌های غیر ریسپانسیو از نتایج حذف می‌شوند؟
گوگل هرگز در مورد حذف وب‌سایت‌های غیر ریسپانسیو از نتایج نظر نداده است. با توجه به اهمیت بالای رفتار کاربر برای گوگل، احتمالاً در طول زمان شاهد کاهش رتبه‌بندی و حذف وب‌سایت‌های غیر ریسپانسیو از نتایج جستجو خواهیم بود.
افزایش نرخ پرش و کاهش نرخ کلیک به گوگل می‌گوید: یک وب‌سایت نامناسب برای کاربران یا حداقل برای کاربران تلفن همراه است. گوگل به تدریج رتبه این سایت را در نتایج مربوط به این عبارت کاهش می‌دهد و با تکرار این موضوع در سایر جستجوها نیز شاهد کاهش رتبه کلی این وب سایت خواهیم بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *