وبلاگ

راهنمای انتخاب بهترین دامنه برای سایت؛ دامنه مناسب برای سایت

مهمترین نکات انتخاب دامنه مناسب برای سایت

در حالت کلی فاکتورهای مهمی وجود دارد که در انتخاب نام آدرس وب سایت باید آن‌ها را در نظر بگیرید. رعایت مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد باعث می‌شود کسب‌وکار شما فعالیت خود را به صورت تخصصی در فضای اینترنت ارائه دهد. علاوه بر آن کاربران می‌توانند به راحتی با وب سایت شما ارتباط برقرار کنند.  

    قابلیت برندینگ داشته باشد.‏

آدرس اینترنتی شما تا حد زیادی پرستیژ کاری شما را نشان می‌دهد. علاوه بر آن کسب‌وکار شما یک روز بسیار بزرگ می‌شود و جزءبه‌جزء آن برای مخاطبان مهم خواهد بود. در پروسه برندینگ، آدرس وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال کاربران چرا باید Domain ای به نام فرضی basic  که در زمینه فروش لباس زنانه فعالیت دارد را به خاطر بسپارند؟ ربط basic  به لباس زنانه چیست؟ باید گفت هیچ! پس انتخاب چنین نامی به عنوان  Domain کاملاً اشتباه است. شما باید یک نام ساده، خاص و جدید انتخاب کنید. نام انتخابی شما باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در ذهن بماند.

 

2-  تلفظ و هجی کردن آن  آسان باشد.

نام  Domain انتخابی شما باید به صورتی باشد که به راحتی تلفظ شود. هم چنین باید نامی را انتخاب کنید که با کلمات دیگر اشتباه گرفته نشود. به عنوان مثال نام سایتی را در نظر بگیرید که با کمی تغییر شبیه کلماتی زشت و قبیح می‌شود.

به این نکته توجه کنید که نام سایت شما معرف برند و کسب‌وکار شما است پس نیک‌نامی کسب‌وکارتان موضوع بسیار مهمی است. ممکن است که حتی کاربران نام دامین شما را با صدای بلند صدا نزنند و در واقع نیازی به تلفظ آن نباشد، اما باید بدانید که این موضوع علاوه بر کاربران از نظر گوگل هم مهم است. در حقیقت وقتی یک نام مشخص است و به آسانی تلفظ می‌شود در ذهن ما باقی می‌ماند.  

‏3-  دامنه باید تا حد قابل قبولی کوتاه باشد.

کوتاه بودن آدرس اینترنتی (از نظر تعداد کلمات) می‌تواند در فرایند به خاطر سپردن آن کمک شایانی کند. نام بلند  Domain حتی اگر جذاب و خاص باشد در ذهن مخاطب ثبت نخواهد شد. به عنوان مثال نام یک‌کلمه‌ای “پوشاک ” بسیار راحت‌تر از نام  “پوشاک هرمزگان ” در ذهن ما باقی می‌ماند.  دقت کنید که کوتاه در ‏نظر گرفتن ‏بیش از حد دامین، اثر متضادی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین خوب است که نام کوتاه و قابل فهم و ساده ای انتخاب کنید.

4-   استفاده از پسوند مناسب مهم است.

وقتی صحبت از پسوندها می‌شود، منحصربه‌فرد بودن همیشه بهتر نیست؛ یعنی شما نباید فکر کنید چون پسوند انتخاب شده جدید است و تعداد مخاطبان آن کم، پس این آدرس اینترنتی برای شما خوب است. برای درک این موضوع می‌توانید کبابی سر کوچه‌تان را که 20 سال تجربه دارد، با کبابی دو کوچه پایین‌تر که به تازگی افتتاح شده است مقایسه کنید. طبیعتاً شما به 20 سال قدمت بیشتر اعتماد خواهید کرد، البته در صورتی که کباب‌ها سالم و خوشمزه باشند!

 در اینجا هم در حالی که پسوندهای جدید مانند ‏‎.me‎‏ یا ‏‎.pro‎‏ ممکن است ‏در ‏نگاه اول جذاب باشد، اما پسوند ir؛ که یک پسوند ملی برای کشور ماست، بسیار قابل اعتماد تر است. پسوند ‏com.‏ هنوز ساده‌ترین و پرکاربردترین ‏پسوند است که حدود 75 درصد از سایت‌های داخلی و خارجی، این پسوند ‏را استفاده ‏می‌کنند. اگر نمی‌توانید پسوند ir؛ و ‏‎.com‎‏ را به دست آوردید، به دنبال پسوندهای دیگر مانند ‏‎.co‎، ‏‎.org‎‏ یا ‏‎.net‎‏ باشید.‏

– نام شما نباید مشابه نام یا برندهای معروف و ثبت شده باشد.
وسوسه‌ای در دنیای کسب‌وکار وجود دارد که اکثراً اشتباه است. دیده‌اید که برخی از افراد نام دامین و برند خود را مشابه برند معروفی انتخاب می‌کنند؟ مثلاً تصور کنید فردی برای سوء استفاده از شهرت برند چی توز نام آدرس اینترنتی خود را بگذارد پی توز! اولاً که در مراحل ثبت برند و بسیاری مراحل دیگر این تقلب شناسایی شده و با آن برخورد خواهد شد. از طرفی حتی اگر شما نام مشابهی را انتخاب کنید که از نظر قانون هم مشکلی نداشته باشد، چرا به جای تقلید از دیگران خودتان نباشید؟ شما باید نام خاص و منحصربه‌فرد خودتان را داشته باشید، صبور باشید و برای پیشرفت کارتان تلاش کنید.
6- نام Domain باید در اذهان باقی بماند.
نامی که انتخاب می‌کنید در صورتی که ویژگی‌های لازم را داشته باشد در ذهن باقی می‌ماند. تمامی مواردی که قبلاً گفتیم کمک می‌کند که این نام در خاطر بماند. علاوه بر آن انتخاب نامی که مرتبط با فعالیت شماست باعث می‌شود افراد نام دامین و کار شما را تجسم کنند در نتیجه این نام در ذهنشان باقی بماند. به عنوان مثال دامین basic برای فروش لباس زنانه را که مثال زدیم به یاد دارید؟ در صورتی که نام این دامین lebas یا نام‌های مشابه باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ مطمئناً چنین نامی در ذهن همه انسان‌ها می‌ماند.
‏7- از کلمات کلیدی معقول استفاده کنید.‏
بهتر است که در Domain خود از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. در واقع قرار دادن برخی از کلمات کلیدی در آدرس اینترنتی می‌تواند کمک شایانی به بهبود رتبه و سئوی سایت شما کند. منظور از کلمه کلیدی این است که از عباراتی که زیاد در موتورهای جستجو، استفاده (سرچ) می‌شوند، در نام انتخابیاستفاده کنید. البته ابن عبارات باید با موضوع فعالیت شما هم مرتبط باشد؛ مثلاً همان نام دامین lebas که قبلاً مثال زدیم می‌تواند برای فروش لباس زنانه این شرایط را داشته باشد.‏‎ ‎با این حال، شما نباید از کلمات کلیدی متعددی ‏در نام ‏سایت خود استفاده کنید.‏‎ ‎انجام این کار به صورت بی‌رویه می‌تواند به برند شما آسیب برساند‎.‎
8-ممکن است نام دامین مدنظرتان آزاد نباشد.
اگر تمام نکات فوق را رعایت کردید اما نام دامینی که مدنظر دارید، در دسترس نباشد، آن وقت چه‌کاری باید انجام دهید؟ در این صورت شما باید کانون توجه خود را ‏بر روی ‏ آدرس اینترنتی خود قرار داده و در صورت امکان کلمه و یا عبارتی را به آن اضافه کرده یا تغییرش بدهید تا برای ثبت منحصربه‌فرد بشود.
به عنوان مثال شما دامین lebas را انتخاب می‌کنید و می‌بینید که قبلاً ثبت شده است. در این صورت می‌توانید با افزودن کاراکترهایی به ابتدا یا انتهای نام مورد نظر، آن را ثبت کنید؛ مثلاً lebasam می‌تواند نام جذابی برای این موضوع باشد.
نکته مهم: ممکن است حتی دامین تغییر داده شده، قبلاً ثبت شده باشد. یا حتی ممکن است با این کلمه هیچ ترکیب مناسبی که آزاد هم باشد پیدا نکنید. در این صورت کلمه اصلی را عوض کرده و مطمئن باشید که باز هم می‌توانید نام خوب پیدا کنید. در واقع شما با رعایت تمامی اصول باید بگردید و نام موردنظرتان را در حالی که آزاد است ثبت کنید.‏
9- سعی کنید نام دامنه به کارتان مربوط باشد.
به عنوان مثال اگر شما در کار فروش پارچه فعالیت می‌کنید خوب است که کلمه پارچه یا معادل انگلیسی آن، در آدرس وب سایت شما وجود داشته باشد. این کار علاوه بر تأثیر مثبتی که بر روی کاربر می‌گذارد از نظر گوگل هم امتیاز محسوب می‌شود.
10- از خط تیره در نام دامین استفاده نکنید.
استفاده از خط تیره (و یا دش) در آدرس اینترنتی مجاز است اما توصیه نمی‌شود. تصور کنید وقتی افراد می‌خواهند نام دامنه شما را به یکدیگر بگویند مجبورند در قسمتی از نام توضیح دهند که خط فاصله یا دش هم در نام دامین وجود دارد. حتی برخی از افراد ممکن است متوجه این خط تیره نشوند.
11 – بهتر است دامنه را برای مدت طولانی ثبت کنید.
در حالت عمومی حداقل مدت‌زمانی که می‌توانید برای اعتبار در نظر بگیرید یک سال است؛ یعنی تا یک سال شما حق استفاده از این آدرس اینترنتی را دارید. به همین دلیل بهتر است که نام سایت را برای مدت طولانی‌تری ثبت کنید. آدرس های اینترنتی را می‌توانید تا 5 سال هم ثبت کنید. این مورد هم از نظر گوگل امتیاز به شمار می‌آید و هم برای دامین های بین‌المللی از این نظر که ممکن است تحریم شویم می‌تواند یک راه‌حل باشد.
12 –دامنه‌های رزرو را ثبت و استفاده کنید.
در خصوص دامین های رزرو در بالا اطلاعات کاملی به شما داده شد. این نام ها مزایای زیادی برای شما خواهند داشت. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:
• جلوگیری از تلفظ اشتباه مشترکِ نام اصلی شما
• ثبت دامین اصلی با استفاده از دامنه‌های دوسطحی دیگر (TLDs)
• رزرو اسم‌هایی که بعداً می‌توانید آن‌ها را به اشخاص دیگر بفروشید.‏
• ایجاد اکانت های اضافی ایمیل با استفاده از نام مستعار که پیام‌ها را به دامنه اصلی شما منتقل می‌کند.‏

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *