مقالات آموزشی سئو

الگوریتم گوگل EAT و تأثیر آن بر روی سئو

الگوریتم گوگل EAT و تأثیر آن بر روی سئو

الگوریتم e-a-t گوگل در سئو چیست؟ و چرا برای گوگل مهم است؟

اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنید، احتمالاً در مورد الگوریتم E-A-T گوگل به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل زیاد شنیده اید. حتما کنجکاو هستید بدانید EAT مخفف چیست؟ به زبان ساده الگوریتم E.A.T به گوگل می گوید که در چه سطحی می تواند به شما و وب سایت شما اعتماد کند. درحال حاظرقرار گرفتن در صدر نتایج گوگل بسیار سخت تر از زمان گذشته است. گوگل برای محتوایی که دارای ویژگی های «تخصص»، «اقتدار» و «قابلیت اعتماد» می باشد ارزش بیشتری قائل است. در حالی که هیچ منبع تایید شده ای از جانب گوگل وجود ندارد تا دقیقاً به کسب‌وکارها درباره تقویت E-A-T خود آموزش دهد اما استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد و تقویت EAT محتوای خود از آنها استفاده کنید. در ادامه با شتاب دی ام همراه باشید تا دقیقاً بیان می‌کنیم که E-A-T چیست و برای بدست آوردن آن باید چه کارهایی انجام داد، زیرا از مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی در سئو است.

تاریخچه مختصری درباره الگوریتم E-A-T گوگل

الگوریتم E-A-T گوگل که با نام الگوریتم Google EAT شناخته می‌شود یکی از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل است. در ابتدا در سال 2018 بود که بخش‌هایی از این الگوریتم به کاربران معرفی شد. در آن زمان نام اختصاری EAT بری این الگوریتم تعیین شد. این نام اختصاری از سه کلمه Expertise Authoritativeness و Trustworthiness انتخاب شده است. مرکز اصلی این الگوریتم ارزیابی کیفیت صفحات وب‌سایت‌ها است.

الگوریتم گوگل E-A-T دقیقا چیست؟

الگوریتم گوگل E-A-T همان‌طور که گفته شد از سه کلمه Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness تشکیل شده است. این کلمات به معنی تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن هستند. در واقع در این الگوریتم از این سه معیار برای سنجش کیفیت محتوای سایت‌ها استفاده می‌شود. این معیارها باعث می‌شوند که کیفیت نتایج جستجوها در SERP گوگل به بالاترین حد خود برسند.

به عنوان مثال برخی از سایت‌ها به صورت تخصصی در یک زمینه می‌کنند و مثال آن می توان رسانه شتاب دی ام را به عنوان مرجع و منبع آموزش سئو شناخت. همچنین برخی از سایت‌ها به دلیل نظرات کاربران قابل اعتماد تر هستند و برخی از سایت‌ها نیز اقتدار بالایی را دارند که این اقتدار با برند سایت و همچنین کیفیت محصولات مانند دیجیکالا، شناخته می شود. با این حال، هنوز مهم است که Google EAT را به عنوان یک مجموعه واحد در سئو در نظر بگیرید و همیشه هر سه معیار را تجزیه و تحلیل کنید.

تشریح بخش‌های مختلف الگوریتم گوگل EAT

تا به اینجا اطلاعات مختصری درباره این الگوریتم را بدست اوردید و همین طور یادگرفتید که الگوریتم E-A-T مخفف چیست؟ در ادامه با وب‌آینده همراه باشید تا هرآنچه لازم است درباره این الگوریتم بدانید.

Expertise یا همان تجربه و تخصص در الگوریتم EAT

معیار تخصص به عنوان بخش مهمی از Google EAT شناخته می‌شود. سایت‌های تخصصی نزد گوگل از اعتبار بالایی برخوردار هستند چرا که بهتر می‌توانند به نیازهای کاربر پاسخ دهند. حرف اول در EAT مخفف تخصص یا همان Expertise است. برای ارزیابی کیفیت صفحه در زمینه‌های موضوعی حساس، تمرکز بر دانش تخصصی متن نوشته شده و یا حتی سابقه نویسنده خواهد بود. بله درست شنیدید حتی نویسنده‌ها هم در صورتی که با سابقه و معروف باشند می‌توانند در بهبود معیار Expertise و در نهایت بهبود سئو کمک کنند. به عنوان مثال اگر مهدی سراوانی در سایت شتاب دی ام محتوایی در زمینه آموزش سئو تهیه کند، توسط گوگل به عنوان متخصص تلقی شده و متن دارای ارزش بالاتری نسبت به محتوای سایت های عمومی که ممکن است  در زمینه سئو چند محتوا منتشر کرده باشند. در واقع افراد اگر در حوزه‌های تخصصی فعالیت خود مطلبی ارائه دهند ارزش آن مطلب بالاتر می‌رود. همچنین در صورتی که دامنه و نام سایت به صورت تخصصی روی یک حوزه فعالیت کند اعتبار محتوا باز هم افزایش میابد.

Authoritativeness یا همان اقتدار در الگوریتم EAT

بخش آنالیز SEO در موتور جست‌وجوی گوگل و الگوریتم گوگل EAT اعتبار نویسنده را تجزیه و تحلیل می‌کند. این بررسی به نوعی اقتدار نویسنده را در موضوع موردنظر بررسی می‌کند. همین امر به عنوان یک معیار در Google EAT لحاظ می‌شود. اقتدار یا اعتبار وب‌سایت بر اساس آگاهی نویسنده از موضوع مورد بحث، تخصصی بودن کل دامنه و همچنین بر اساس محتوای موردنظر و حوزه فعالیتی محتوا سنجیده می‌شود. همچنین باید به این نکته اشاره کرده که تخصصی بودن کل دامنه سایت با برند سایت نیز مرتبط است. در نتیجه شهرت برند نیز در محتوای نوشته شده تأثیرگذار است.

Trustworthiness یا همان اعتماد در الگوریتم EAT

نکته مهمی که در الگوریتم گوگل EAT به آن اشاره می‌شود بحث اعتماد کاربران به سایت است. یکی از اساسی‌ترین معیارها برای گوگل اعتماد کاربران به یک وب سایت است. اگر اعتماد کاربران به سایت شما از بین برود گوگل خیلی سریع شما را از نتایج جست‌وجو حذف می‌کند. در واقع قابل اعتماد بودن یک وب‌سایت یکی از اصلی‌ترین معیارها در الگوریتم Google EAT است. حال شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که چگونه اعتماد به یک سایت ایجاد می‌شود. قابل اعتماد بودن یک سایت را محتوای آن تعریف می‌کند. نکته قابل‌توجه این است که این معیار اغلب با تخصص مطابقت دارد. اعتماد به یک سایت را می‌توان به عنوان مثال با شهرت نام تجاری تقویت کرد، اما عواملی مانند رتبه‌بندی مثبت، ایجاد ویژگی‌های اعتماد ساز مانند دریافت انواع مجوزها و رمزگذاری SSL نیز به اعتماد بیشتر یک سایت کمک می‌کنند.

گوگل چگونه E-A-T را تعیین می کند؟

اکنون که به سوال E-A-T چیست؟ پاسخ دادیم، بیایید در مورد چگونگی تعیین E-A-T یک صفحه توسط گوگل صحبت کنیم. در سطح بالا، سه مؤلفه اصلی در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی Google فهرست شده است:

تخصص خالق محتوای اصلی.
معتبر بودن سازنده محتوای اصلی، خود محتوای اصلی و وب سایت.
قابل اعتماد بودن سازنده محتوای اصلی، خود محتوای اصلی و وب سایت.

محتوای اصلی یا همان Main Content چیست؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد منبع اصلی برای تحت تأثیر قرار دادن الگوریتم گوگل EAT محتواهای اصلی سایت‌ها هستند. بر اساس تعریف ارائه شده توسط گوگل؛ محتوای اصلی یا همان Main Content هر بخشی از صفحه است که مستقیماً به موضع اصلی اشاره کرده و با کمک آن خواننده می‌تواند به هدف اصلی خود و موضوع مورد بحث برسد. نکته قابل‌توجه این است که به‌استثنای محتوای تولیدشده توسط کاربرها مانند نظرات کوتاه، وبمسترها کنترل مستقیمی بر محتوای اصلی سایت خود دارند.

در نتیجه می‌توان گفت که محتوای اصلی MC ممکن است شامل متن، تصاویر، ویدیوها، ویژگی‌های تعاملی سایت (مانند تبدیل‌کننده‌های آنلاین، صفحات محاسبه آنلاین، صفحات ترجمه آنلاین، بازی‌ها و غیره) باشد. همچنین محتواهای اضافه‌ای که توسط کاربرها تولید می‌شود به عنوان محتوای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند ویدئوهای ارسالی کاربران، نظرات اعلام شده، مقالات، محتواهایی که در فروم ها گفته می‌شود، نقد و بررسی‌هایی که در سایت‌های فروشگاهی ارسال می‌شود نیز می‌توانند به عنوان محتوای اصلی تلقی شوند.

اهداف الگوریتم Google EAT چیست؟

هدف اصلی این الگوریتم پیدا کردن سایت‌هایی با محتواهای مناسب است و این محتوا باید در معیارهای اصلی این الگوریتم امتیاز بالایی را به دست بیاورند. در واقع هرکسی که بهینه‌سازی موتورهای جستجو را انجام می‌دهد باید همیشه از وجود ارزیاب‌های کیفیتی این موتورها آگاه باشد. در ارزیابی وب‌سایت‌ها ازلحاظ کیفیت، گوگل بالاترین استانداردها را دارد. در واقع در برخی موارد گوگل نه تنها خزنده‌های وب و الگوریتم‌ها را برای بررسی محتواها می‌فرستند، بلکه گاهی اوقات از بیننده‌ها و کاربران سایت‌ها نیز استفاده می‌کنند. در واقع کاربران گوگل به عنوان بازرسان واقعی عمل می‌کنند. این بازرسان نه تنها هوش مصنوعی نیستند بلکه از گوشت و خون و استخوان تشکیل شده‌اند. گوگل بر اساس تجربیاتی که کاربران از سایت‌های مختلف دریافت می‌کنند معیارهای خود را بروز رسانی می‌کند.

مثلاً اگر کاربر در یک موضوع به یک سایت مراجعه کند و سپس در بازدید بعدی و موضوعی مشابه باز هم به این سایت مراجعه نماید و یا در جست‌وجوها با دیدن سایت مورد نظر، خیلی سریع روی لینک سایت کلیک کند این به گوگل نشان می‌دهد که سایت از نظر کاربر مورد اعتماد بوده و از نظر محتوایی نیز تخصصی به حساب می‌آید. نکته قابل‌توجه این است که گوگل از نظر فنی نمی‌تواند تنها بر اساس الگوریتم گوگل EAT سایت‌ها را به صورت کلی اندازه‌گیری کند، بنابراین از تعداد زیادی الگوریتم‌های کوچک نیز برای بررسی شاخص‌های دیگر استفاده می‌کند تا کیفیت سایت را به صورت کامل بررسی کند.

نحوه کار و عملکرد الگوریتم گوگل EAT

در سال‌های اخیر بخش هوش مصنوعی گوگل بسیار پیشرفته شده است. همین امر باعث شده است که این موتورجستجو به راحتی رقبای خود را کنار بزند. در واقع درک معنایی محتوا دیگر یک چالش واقعی برای گوگل نیست، با این حال هنوز برای یک الگوریتم غیرممکن است که صحت و درستی یک محتوا را بررسی کند. بنابراین گوگل محتوا و اعتبار یک وب‌سایت را بر اساس سیگنال‌های مختلف بررسی می نماید. در واقع وظیفه الگوریتم و ربات‌های گوگل دریافت این سیگنال‌ها و ارسال آن‌ها برای گوگل است. در نتیجه می‌توان به راحتی به این نتیجه رسید که دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت نشان نمی‌دهند که الگوریتم چگونه نتایج را ارزیابی می‌کند، اما اساساً نشان می‌دهد که الگوریتم چگونه باید پیش برود. بنابراین الگوریتم گوگل E-A-T اساساً به عنوان مفهومی برای شناسایی وب‌سایت‌ها با کیفیت بالا است. برای اینکه این مفهوم به خوبی عمل کند گوگل از سیگنال‌های مختلفی که دریافت می‌کند استفاده می‌کند. این سیگنال‌ها توسط تعداد زیادی از الگوریتم‌های دیگر که برخی از آن‌ها الگوریتم‌های ساده‌ای هستند جمع‌آوری شده و توسط بخش اصلی الگوریتم گوگل E-A-T مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند. در نتیجه بر اساس این سیگنال‌ها صفحات سایت‌ها با معیارهای گوگل سنجیده می‌شوند. از آنجایی که Google E-A-T هنگام ارزیابی تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن صفحات یک وب‌سایت همچنان محدودیت‌های فنی دارد، (بررسی دقیق این موارد نه تنها کار یک ارزیاب انسانی نمی‌تواند باشد بلکه یک الگوریتم نیز نمی‌تواند به تنهایی از عهده آن بر بیاید حتی اگر این الگوریتم توسط گوگل پیاده‌سازی شده باشد.) از این الگوریتم در کنار دیگر موارد برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه تأثیر مستقیمی بر سئوی سایت ندارد (امتیازبندی برای سئوی سایت ندارد) اما تأثیر غیرمستقیم ویژه‌ای دارد و به دیگر الگوریتم‌ها کمک زیادی می‌کند.

بر اساس الگوریتم گوگل E-A-T کیفیت صفحات می‌تواند به صورت زیر دسته‌بندی شود:
▲ کیفیت بالا ++ = در هر سه مورد بالاترین کیفیت را دارد
▲ کیفیت بالا += در دو مورد بالاترین کیفیت را داشته و در یک مورد کیفیت خوب است
▲کیفیت بالا = در یک مورد بالاترین کیفیت را دارد و در دو مورد دیگر کیفیت خوب است

◄ کیفیت متوسط + = در سه مورد کیفیت متوسطی دارد
◄ کیفیت متوسط = در دو مورد کیفیت متوسط و در 1 مورد کیفیت پایینی دارد

▼ کیفیت پایین + = یعنی کیفیت متوسط در یک مورد و کیفیت پایین در دو مورد
▼ کیفیت پایین = یعنی کیفیت پایین دو مورد و یک مورد کاملاً بدون کیفیت

▼ پایین‌ترین+ = یعنی دریک مورد کیفیت پایین است و در دو مورد اصلاً کیفیت ندارد
▼ پایین‌ترین کیفیت = در هر سه مورد محتوا اصلاً کیفیت ندارد.
حال هرکدام از این دسته‌بندی‌ها به کمک الگوریتم‌های دیگر رفته و در رتبه‌بندی سئو به آن‌ها کمک می‌کنند. در خصوص نحوه فعالیت این الگوریتم دستورالعمل مفصلی ارائه نشده است. تمامی موارد بالا نیز بر اساس اطلاعات منتشرشده به صورت پراکنده جمع‌آوری شده است. در نتیجه نه تنها وب مسترها و سئوکاران، بلکه طراحان وب، توسعه‌دهندگان وب و کپی رایترها نیز می‌توانند از بخش‌های اعلام شده در خصوص عملکرد این الگوریتم در خصوص ارزیابی محتواها و کیفیت آن‌ها، چیزهای زیادی را بیاموزند.

اهمیت الگوریتم EAT چیست؟
شاید برای شما سؤال باشد که چرا الگوریتم گوگل E-A-T اینقدر اهمیت پیدا کرده است. دلیل اهمیت این الگوریتم به گسترش فضای وب و رقابت بالا در تولید محتوا بر می‌گردد. در گذشته سایت ساختن و تولید محتوا به‌آسانی نبود. به همین دلیل تنها افراد تخصصی اقدام به طراحی سایت و تولید محتوا می‌کردند. امروزه با گسترش ابزارهایی مانند گوشی تلفن همراه و نرم‌افزارهای خاص تولید محتوا، فرآیند تولید محتوا در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. در نتیجه گوگل نیاز دارد تا محتوای مفید را از محتوای غیرمفید تشخیص داده و تنهای محتواهای کاربردی و مفید را به کاربران و استفاده کنندگان خود ارائه دهد.
با توجه به این موضوع بی‌دلیل نیست که گوگل موتور جستجویی با بیشترین سهم کاربر و استفاده کننده در بازار سراسر جهان است. دلیل اینکه همه ما از این موتور جستجو استفاده می‌کنیم نتایج جستجویی است که گوگل بهتر از رقبا و بر اساس نیازهای ما به ما نشان می‌دهد. در واقع هدف نهایی گوگل ارائه بهترین نتایج جستجو برای کاربرانش است. این تنها راهی است که گوگل می‌تواند از قدرت بازار خود دفاع کند. موتور جستجو داستان اصلی موفقیت کمپانی گوگل است. گوگل بخش بزرگی از داده‌های ارزشمند خود را در مورد ما را از طریق جستجوهای کاربران به دست می‌آورد. در واقع ارائه بهترین نتایج جستجو به عنوان یک فعالیت رایگان تنها بخشی از سیاست‌های گوگل است. گوگل با استفاده از موتور جست‌وجوی خود اطلاعات ارزشمندی را به دست می‌آورد.

علاوه بر این، مسئولیت عظیمی که مهمترین شرکت مسلط بر دنیای اینترنت، آن را انجام می‌دهد، ارائه اطلاعات صحیح به کاربران است. در واقع انتشار اطلاعات نادرست نه تنها می‌تواند معیشت افراد را از بین ببرد، بلکه حتی منجر به فجایع جهانی شود. به عنوان مثال افزایش یا کاهش سهم ارزهای دیجیتال یا یک آموزش جعلی یا حتی برنامه‌هایی که منجر به افزایش موارد قاچاق انسان و جرائم سازمان‌یافته می‌شوند! در نتیجه موتور جستجوی گوگل دائماً با چالش‌هایی نظیر فیلتر کردن یک وب‌سایت از بین میلیون‌ها وب‌سایت و موارد دیگر مواجه است. با بررسی تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن یک وب‌سایت، گوگل در ارزیابی‌ها موفق‌تر عمل می‌کند. در نتیجه الگوریتم Google EAT برای فلسفه اصلی Google و نوع فعالیت او از اهمیت بالایی برخوردار است

نکته مهم: یکی از اهداف اصلی گوگل محافظت از کاربران خود در برابر وب‌سایت‌هایی است که اطلاعات نادرست یا فریبنده منتشر می‌کنند. این اطلاعات باعث آسیب و تحریک و یا حتی ایجاد حس نفرت در بازدیدکنندگان می‌شوند. الگوریتم‌های ارزیاب کیفیت موظف‌اند چنین وب‌سایت‌هایی را به پایین‌ترین کلاس با کیفیت اختصاص دهند. گوگل با این کار به راحتی رضایت کاربرانش را جلب می‌کند.

آیا رتبه‌بندی گوگل با استفاده از الگوریتم EAT انجام می‌شود؟

بر اساس اطلاعات منتشرشده مهم‌ترین سند مرتبط با الگوریتم Google EAT دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل است. در این دستورالعمل که به صورت پی‌دی‌اف تقریباً 170 صفحه‌ای منتشرشده است، برای حدود 10000 ابزار مختلف که به عنوان رتبه‌دهنده کیفیت که توسط Google در سراسر جهان به کار گرفته‌شده‌اند، توضیحاتی ارائه شده است. نکته قابل‌توجه این است که گوگل هیچ‌گاه عملکرد و فرآیند رتبه‌بندی با ابزارهای مختلف خود را منتشر نمی‌کند چرا که ممکن است هدف سوءاستفاده قرارگرفته و با استفاده از آن‌ها سایت‌هایی با سئوی سیاه در رتبه‌های بالا قرار بگیرند. با این حال این دستورالعمل 170 صفحه‌ای فرآیندهای روشن و مشخصی را در مورد نحوه تجزیه و تحلیل و ارزیابی صفحات وب و وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهد. عبارت الگوریتم گوگل E-A-T برای اولین بار در این سند دیده‌شده است.

بااین‌وجود گوگل اعلام کرده است که در حال حاضر الگوریتم گوگل E-A-T فاکتور اصلی برای رتبه‌بندی نیست. در واقع گوگل به‌وضوح اعلام کرده است که این الگوریتم در رتبه‌بندی سایت‌ها کمک مستقیم به گوگل نمی‌کند به آن‌ها کمک می‌کنند تا کیفیت نتایج جستجو را موردبررسی قرار داده و آن‌ها را محک بزنند.
همچنین گوگل بار به‌صراحت اعلام کرده است که داده‌های دریافت شده از طریق بات ها و ابزارهای گوگل مستقیماً در الگوریتم‌های رتبه‌بندی استفاده نمی‌شوند. در عوض، از آن‌ها به عنوان یک معیار برای بررسی سایت‌ها استفاده می‌کنند. در واقع این اطلاعات و حتی بازخوردها به گوگل کمک می‌کند تا بدانند آیا نتایج جست‌وجوهایی که قرار است به کاربر نشان داده شوند مناسب هستند یا خیر! بنابراین الگوریتم گوگل E-A-T یک عامل رتبه‌بندی مستقیم نیست، اما تأثیر غیرمستقیم بر موقعیت در نتایج جستجو دارد.

الگوریتم گوگل E-A-T روی کدام وب‌سایت‌ها تأثیر می‌گذارد؟

برای الگوریتم گوگل EAT موارد مربوط به SEO به عنوان یک عامل رتبه‌بندی مستقیم لحاظ نمی‌شوند. در نتیجه نمی‌توان آن‌ها را به صورت مستقیم اندازه‌گیری کرد. مثلاً شما نمی‌توانید با استفاده از گوگل امتیاز سئوی یک صفحه از یک سایت را با یک صفحه از یک سایت دیگر بررسی کنید. با این حال، گوگل از معیارهای کیفی مختلفی برای موضوعات حساس استفاده می‌کند تا تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن یک وب‌سایت را تعیین کند. در نتیجه این الگوریتم به صورت غیرمستقیم روی سئوی سایت‌ها تأثیرگذار است. بر اساس اعلام گوگل معیارهای مشخص‌شده در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجو (همان معیارهای معرفی‌شده در فایل 170 صفحه‌ای) برای همه وب‌سایت‌ها اعمال می‌شود. با این حال، مواردی مانند تخصص و اعتبار برای همه وب‌سایت‌ها یکسان نیست. این موضوع برای وب‌سایت‌هایی که برای ارائه اطلاعات تخصصی در نظر گرفته نشده‌اند، بلکه تنها برای انتشار محتوای سرگرمی در نظر گرفته‌شده‌اند نیز به‌شدت صادق است. در واقع این موضوع به این نکته اشاره می‌کند که انتشار یک محتوای دقیق و تخصصی در خصوص افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین‌ها در یک سایت آموزش آشپزی و یا خانه‌داری کاملاً بی‌تأثیر و بدون نتیجه است.

دنی سالیوان، کارشناس گوگل در توییتی نوشته است که:
با به‌روزرسانی الگوریتم گوگل EAT، ممکن است وب‌سایتی به دلیل محتوای ضعیف، عدم دانش تخصصی یا ظاهر مشکوک جریمه شود. این به این معنی است که گوگل بر اساس کیفیت‌هایی که در بالا به آن اشاره شد سایت‌ها را در نتایج جستجو دسته‌بندی می‌کند. حال هرچه کیفیت یک سایت درجه بالاتری داشته باشد تأثیر بیشتری در رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو خواهد داشت.

در واقع همان‌طور که گفته شد هدف الگوریتم گوگل EAT ارائه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج جستجو به کاربران است. با توجه به این موارد می‌توان نشان داد که در ارزیابی کیفیت، هم کیفیت صفحه (رتبه‌بندی کیفیت صفحه) و هم قصد کاربر متناسب از نتیجه جستجو (نیت جستجو) بررسی می‌شود. الگوریتم‌های ارزیاب کیفیت تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی صفحات ندارند، اما از بازخورد آن‌ها می‌توان برای تنظیم الگوریتم استفاده کرد.
هنگام بررسی اینکه آیا یک صفحه از کیفیت بالایی برخوردار است.
الگوریتم‌های گوگل بر اساس معیارهای زیر عمل می‌کنند:
هدف اصلی و هدف ثانویه وب‌سایت
تخصص، اقتدار و اعتماد (EAT)
محتوای اصلی (MC)، محتوای تکمیلی (SC) و تبلیغات (تبلیغات(
اطلاعات وب‌سایت و اطلاعات مالک محتوای اصلی سایت
شهرت وب‌سایت یا همان برند
شهرت صاحب محتوای اصلی یا همان نویسنده

همان‌طور که مشاهده می‌شود، الگوریتم گوگل EAT نقش اصلی را در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت ایفا می‌کند. در سال 2018، گوگل حتی دستورالعمل‌های مربوط به EAT را به‌روزرسانی کرد به این معنی که اکنون به ارزیابی‌کنندگان کیفیت دستور داده‌شده است که معیارهای EAT را در برابر یک وب‌سایت و همچنین نویسنده محتوا بررسی کنند. این موضوع نشان می‌دهد که گوگل در سال‌های اخیر و شاید سال‌های آینده می‌خواهد ببیند آیا نویسنده در زمینه موضوع مورد بحث تخصص دارد یا خیر.

چگونه وب‌سایت خود را برای Google E-A-T بهینه کنم؟

حال که به خوبی با الگوریتم گوگل EAT آشنا شده و همچنین در خصوص نحوه تحت تأثیر دادن این الگوریتم اطلاعاتی را کسب کرده‌اید شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چگونه وب‌سایت خودتان را برای این الگوریتم بهینه‌سازی کنید. در این خصوص باید به این نکته اشاره کرد معیار اصلی همچنان محتوای اصلی سایت شما است پس باید روی این بخش تمرکز داشته باشید. در این زمینه شما باید با استفاده از نویسنده‌های حرفه‌ای متخصص در زمینه تولید محتوا قدم‌های اساسی بردارید. محتوای تولیدشده در سایت شما باید به خوبی بتواند نیازهای کاربر را پاسخ داده و سؤالات او را برطرف کند.

در واقع این نوع محتواها باید به خوبی با کاربر تعامل برقرار کنند. در نتیجه کاربر می‌تواند با مطالعه محتوای شما به راحتی مشکل یا سؤالی که برایش پیش آمده است را برطرف کند. محتوای ارائه شده می‌تواند به صورت محتوای متنی، تصویری، عکس، آموزشی، مقالات و موارد دیگر باشد. در نگارش محتوا باید به صورت دقیق اصول نگارشی را رعایت کنید. همچنین باید از اصول سئو در تولید محتوای خود نیز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که محتوا هم برای کاربر و هم برای الگوریتم گوگل جذاب باشد. در واقع محتوای واقعاً خوب به نیازهای بازدیدکنندگان سایت شما مرتبط است. یک محتوای خوب از نظر گوگل محتوایی قابل‌باور و بی‌عیب است. چنین محتوایی را نمی‌توان به‌سرعت در سایت‌ها قرار داد. برای تولید این نوع محتواها نیاز به تلاش، زمان، عشق و علاقه و کار با دل‌وجان است.

دستورالعمل‌های ارزیابی گوگل با استفاده از الگوریتم EAT

با این نکات می‌توانید فاکتورهای الگوریتم گوگل EAT خود را بهبود بخشید. توجه داشته باشید که این نکات به صورت 100 درصد نیستند بلکه می‌توانند تأثیر مثبت و یا شاید بالایی در رتبه‌بندی سایت شما داشته باشند. همچنان بالاترین تأثیر محتوای اصلی سایت شما است.
در این بخش باید به این نکته اشاره کرد که هیچ امتیاز الگوریتم گوگل EAT صریحی وجود ندارد که گوگل هنگام ارزیابی کیفیت به یک وب‌سایت اختصاص دهد. در عوض، الگوریتم Google EAT یک مفهوم ارزیابی در سئو را نشان می‌دهد.

بخش اول – به کاربران نشان دهید که چه کسی هستید و چه می‌کنید:
یک صفحه خوب و واضح «درباره ما» بهترین راه برای کاربران و موتورهای جستجو برای اطلاع از یک شرکت و دریافت برداشت قدم اولیه از قابل اعتماد بودن آن در الگوریتم گوگل EAT است. حتی اگر چنین اطلاعاتی برای هر کاربر جالب نباشد، یافتن آن‌ها در وب‌سایت باید آسان باشد. در بهترین حالت، ساختار صفحه «درباره ما» به‌گونه‌ای است که می‌تواند مستقیماً به سؤالات احتمالی کاربران پاسخ دهد. این سؤالات شامل موارد زیر است:
شرکت در کجا مستقر است؟
چه مدت است که این شرکت وجود دارد؟
آیا گواهی یا تأییدیه و یا مجوز رسمی برای این شرکت وجود دارد؟
مشتریان شرکت چه مجموعه‌هایی هستند؟
USP های شرکت چیست؟
اگر یک بخش خبر یا اخبار وجود دارد، باید به‌طور قابل‌مشاهده پیوند این بخش در صفحه درباره ما داده شود تا کاربران بتوانند از اخبار مربوط به شرکت مطلع شوند.

بخش دوم – از عناصری استفاده کنید که اعتمادبه‌نفس را به کاربر القا می‌کند
راه‌های مختلفی برای افزایش اعتماد کاربران به وب‌سایت شما بر اساس الگوریتم گوگل EAT وجود دارد.
تأییدیه و کیفیت بالا، مانند گواهی TÜV یا گواهی‌های استاندارد و ایزو و یورو
گزینه‌های پرداخت درب منزل
گزینه‌های تحویل فوری درب منزل یا محل کار
اعلام کانال‌های رسانه‌های اجتماعی موجود
نشان داده گزینه‌های تماس در پایین صفحه
نشان دادن آرم و لوگوی اصلی ثبت‌شده در بالای صفحه
ارائه اطلاعات تماس از نمایندگی‌ها یا مخاطبین خاصی که کاربران در صورت داشتن سؤال می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند
امکان امتیازدهی و رتبه‌بندی محصولات یا خدمات به صورت جداگانه توسط کاربران
رمزگذاری SSL وب‌سایت

بخش سوم – نویسندگان و کارشناسان خود را در کانون توجه قرار دهید
هنگام ایجاد محتوای حساس در حوزه‌های مختلف، توصیه می‌شود از کارشناسان و متخصصان شناخته شده برای موضوع مربوطه استفاده کنید. به منظور معرفی نویسندگان به عنوان متخصص، بهتر است صفحه‌ای را برای نویسندگان خود ایجاد کنید. مطمئن باشید که این صفحات ارزش بالایی برای مخاطب دارند.
همچنین ذکر نام نویسنده معمولاً در پایین صفحه نیز تأثیر بالایی در الگوریتم گوگل EAT دارد. شما می‌توانید علاوه بر تصویر نویسنده، توضیحات کوتاهی از نویسنده نیز منتشر کنید. همچنین کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مورد استفاده نیز می‌توانند در این مرحله پیوند داده شوند. به این نکته توجه داشته باشید که خود صفحه نویسنده نیز باید حاوی اطلاعات مربوط به کارشناس (مقدار محتواهای تولیدشده توسط ایشان، سخنرانی‌ها، مصاحبه و غیره) باشد. همچنین دارای ارجاعات مناسب باشد تا کاربر و موتور جستجو به راحتی اطلاعات مناسب را در خصوص نویسنده به دست آورند.

بخش چهارم – بر اساس نیاز کاربر یک محتوای با کیفیت بسازید
همان‌طور که گفته شد الگوریتم گوگل EAT توجه بالایی به کیفیت صفحه می‌کند. محتوای شما باید ارزش‌افزوده واقعی را به کاربران ارائه دهد. محتوا باید به صورت تخصصی نوشته شود. همچنین باید به سؤالات مدنظر کاربر به خوبی پاسخ دهد. در واقع هرچه یک محتوا بتواند به سؤالات بیشتری پاسخ دهد اعتبار آن در الگوریتم گوگل EAT بالاتر می‌رود. همچنین گوگل به محتواهای تازه و بروز اهمیت بالایی می‌دهد در نتیجه محتوا باید به صورت مداوم بررسی و بروز رسانی شود. بر این اساس، باید به منابع معتبر و مرتبط و صفحات پیوندی که در حال حاضر از نظر سئو در الگوریتم گوگل EAT تأثیرگذار هستند، توجه کرد.

بخش پنجم – روی حوزه تخصصی خود تمرکز کنید
برای اینکه خود را به عنوان یک متخصص در زمینه‌ای خاص به الگوریتم گوگل EAT ثابت کنید، مهم است که در یک کلاستر موضوعی صریح تخصص داشته باشید. سپس این حوزه باید به‌طور جامع با محتوای تخصصی پوشانده شود تا توسط کاربران و همچنین موتورهای جستجو به عنوان یک نمونه سایت مقتدر و متخصص شناخته شود.
ایجاد یک مرجع به اصطلاح اصلی، اهرم استراتژیک مناسبی است، به ویژه در مورد الگوریتم گوگل EAT می‌توان به‌وضوح تأثیر آن را مشاهده کرد. درک این نکته مهم است که لازم نیست همه‌جا در نتایج جستجو حضورداشته باشید، به خصوص اگر موضوعات بسیار متفاوتی را در یک حوزه تخصصی پوشش می‌دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خار از موضوع اصلی و موضوعات ثانویه وابسته موضوع دیگری در سایت قرار نگیرد.

بخش ششم – بهبود موقعیت برند
همان‌طور كه اشاره شد هنگام تجزیه و تحلیل معیارهای الگوریتم گوگل EAT، بررسی اعتبار برند نیز مهم است. در مرحله اول، می‌توانید پرس‌وجوهایی در خصوص برند خود در گوگل انجام دهید تا ببینید برند شما آیا شناخته شده است یا خیر. برای مثال، بر اساس پرس‌وجوهایی که در خصوص یک برند انجام شده است می‌توان به این نکته رسیدم که آیا برند در بین کاربران به عنوان یک برند مثبت حضور دارد یا نه! در واقع باید در وهله اول مشخص کنید که دید کاربران به برند شما منفی است یا مثبت! سپس اگر مثبت بود می‌توانید با گسترش محبوبیت برند خود به راحتی الگوریتم گوگل EAT را تحت تأثیر خود قرار دهید.

بخش هفتم – به دنبال بک لینک‌های با کیفیت باشید
به عنوان آخرین در خصوص دستورالعمل‌های ارزیابی الگوریتم گوگل EAT باید به این نکته توجه کنید که بک لینک‌های شما باید از اعتبار بالایی برخوردار باشند. کیفیت لینک‌های خارجی باید به خوبی بررسی شود. بک لینک‌هایی با کیفیت بالا (سایت‌هایی که در بر اساس الگوریتم گوگل EAT از رتبه‌بندی خوبی برخوردار هستند) می‌توانند تأثیر بالایی در رتبه‌بندی نهایی و سئوی سایت شما داشته باشند. در واقع لینک‌های سایت‌های خارجی توسط موتورهای جستجو به عنوان نوعی توصیه توسط سایت‌های دیگر طبقه‌بندی می‌شوند. این توصیه‌ها می‌توانند تأثیر مثبتی بر رتبه‌بندی داشته باشد. نکته قابل‌توجه این است که شما نیازی نیز به دنبال خرید بک لینک باشید، شما می‌توانید با تولید محتوا با کیفیت بالا، به راحتی تضمین کنید که محتوای شما در سایت‌ها و صفحات دیگر نیز منتشر شود.

ارتباط با الگوریتم گوگل EAT با YMYL
همان‌طور که در خصوص الگوریتم گوگل EAT گفته شد، سایت‌هایی وجود دارند که در آن‌ها محتوای مستدل و مستقل اهمیت ویژه‌ای برای این الگوریتم دارند در واقع صفحاتی که اخبار منتشر می‌کنند ممکن است مورد اعتماد گوگل نباشند (به دلیل انتشار اخبار غلط) اما صفحاتی که آموزش‌های تخصصی می‌گذراند به‌شدت موردتوجه هستند. گوگل در این زمینه بسیار سخت‌گیر است و صفحاتی که با سیاست‌های آن (در خصوص مستدل و مستقل بودن محتوا) در تضاد باشد را در نتایج جستجو نشان نمی‌دهد. یکی از مواردی که گوگل به‌شدت روی آن سخت‌گیری دارد در خصوص موارد مالی و سلامتی کاربران است. این شامل تمام وب‌سایت‌هایی می‌شود که احتمالاً می‌توانند بر وضعیت زندگی شخصی کاربر تأثیر بگذارند. این تأثیرات هم می‌تواند مثبت و هم منفی باشند. اصطلاح ویژه گوگل در این زمینه YMYL است. این اصطلاح در واقع مخفف عبارت “Your Money Your Life” است.
الگوریتم Google EAT مربوط به کدام موضوعات مرتبط با YMYL است؟
در فرآیند سئو، معیارهای الگوریتم Google EAT در درجه اول بر صفحاتی تأثیر می‌گذارد که به صورت مستقیم با کاربر در ارتباط هستند. همان‌طور که گفته شده گوگل این موضوع را با عبارت YMYL نشان می‌دهد. این عبارت به وب‌سایت‌ها و محتواهایی اطلاق می‌شود که بر سلامت، امور مالی، شادی و امنیت کاربران تأثیر می‌گذارد. کاربران در این زمینه شامل تمام گروه‌های سنی می‌شوند.
در واقع الگوریتم گوگل EAT اعلام می‌کند که اطلاعات نادرست یا اطلاعات گمراه‌کننده در صفحات در این زمینه‌های موضوعی، می‌تواند اثرات منفی برای کاربران داشته باشد. اگر یک وب‌سایت در محدوده YMYL قرار می‌گیرد، بنابراین تمرکز باید بر روی محتوای با کیفیت بالا و تخصصی باشد.
در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت، گوگل موضوعات زیر را تعریف کرده است که بخشی از آن‌ها به صورت تخصصی موضوعات مربوط به YMYL هستند و بنابراین نقش اصلی را برای الگوریتم Google EAT ایفا می‌کنند:

بخش مربوط به آخرین اخبار و رویدادها: مقالات خبری باید به صورت ژورنالیستی تحقیق شوند و به کاربران کمک کنند تا یک رویداد یا موضوع خاص را بهتر درک کنند. همچنین باید از به‌روز بودن این مقالات اطمینان حاصل کرد.

بخش مربوط به دارایی، مالی، سرمایه‌گذاری: فشار و توجه اصلی YMYL و الگوریتم گوگل EAT در بخش مالی اعمال می‌شود؛ زیرا این بخش به موضوعات حساسی می‌پردازد که بر دارایی‌های شخص تأثیر می‌گذارد. این فشار همچنین باوجود تعداد زیادی از رقبای موجود در بخش مالی افزایش می‌یابد. به همین دلیل، اهمیت ویژه‌ای دارد که اطلاعات ارائه شده در بخش‌های مختلف شامل روش‌های مالیاتی، توصیه‌نامه‌های اعتباری، مقالات بیمه یا سرمایه‌گذاری و غیره از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به‌طور منظم به‌روز شوند.

بخش مربوط به سلامتی افراد: در بخش سلامت، محتوا باید توسط افراد یا سازمان‌هایی نوشته شود که می‌توانند تخصص پزشکی را نشان دهند؛ یعنی از نویسنده‌هایی استفاده شود که در زمینه خدمات پزشکی تخصص داشته و توسط گوگل نیز شناخته شده هستند. بررسی و به‌روزرسانی منظم محتوا نیز در اینجا نقش مهمی در الگوریتم گوگل EAT ایفا می‌کنند.

بخش مربوط به دولت و قانون: این حوزه موضوعی شامل اطلاعات مختلفی است که بر اساس نوع دولت‌ها و قوانین ممکن است با همدیگر در تضاد باشند. به عنوان در امریکا برخی قانون‌ها در یک ایالت اجرا نمی‌شوند. در نتیجه باید موارد به صورت دقیق نگارش شوند. همچنین محدودیت‌ها و تغییرات قانونی در مکان‌های مختلف باید به صورت دقیق ذکر شوند. به عنوان مثال محدودیت سرعت در ایالت‌های مختلف امریکا متفاوت است. همچنین این اطلاعات می‌تواند مربوط به انتخابات، نهادهای عمومی، خدمات اجتماعی یا مسائل حقوقی باشد.

بخش مربوط به خريد كردن آنلاین: بر اساس الگوریتم گوگل EAT اطلاعات مربوط به یک محصول یا یک سرویس خاص باید به راحتی پیدا شود. شما باید اطلاعات مربوط به یک کالا یا خدمات را به راحتی به تمام کاربران سایت خود نمایش دهید. حتی افرادی که قصد خرید از سایت شما نداشته باشند یا کاربر دائمی سایت شما نباشند نیز باید به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. این امر مخصوصاً برای صفحاتی که کاربران می‌توانند مستقیماً اقدام به تبادلات مالی کنند بسیار مهم است.

بخش مربوط به معرفی گروه‌های مردمی: این بخش در مورد محتواهایی است که در خصوص گروه‌هایی از افراد، از جمله افرادی که بر اساس نژاد، ملیت، مذهب، گرایش جنسی و محدودیت‌های فیزیکی تشکیل شده‌اند، صحبت می‌کند. بر اساس اعلام الگوریتم گوگل EAT تمام موارد باید به دور از تعصب، نژادپرستی، تفرقه‌افکنی موارد دیگر ایجاد شوند.

موارد و بخش‌های جانبی: علاوه بر موضوعات فوق، بخش‌های دیگری نیز به عنوان بخش‌هایی حیاتی در YMYL تلقی می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به‌تناسب اندام و تغذیه یا جستجوی شغل افراد مختلف اشاره کرد.

نتیجه‌گیری: اهمیت الگوریتم گوگل EAT در ساختار فعلی سئو
الگوریتم گوگل EAT در ساختار فعلی سئو تأثیرگذار است. باید به این موضوع توجه کنید که سئو فرآیندی است که باید به‌طور مداوم روی آن کارکرد؛ بنابراین بهینه‌سازی‌ها نتایج فوری را نشان نمی‌دهند، اما منجر به دستیابی به موفقیت بلندمدت و آمادگی بهتر برای به‌روزرسانی‌های آینده می‌شوند.
شما می‌توانید از بخش‌های مختلف الگوریتم گوگل EARTH برای بهبود سئوی سایت خود استفاده کنید. انکار در کوتاه‌مدت ممکن است نتیجه ملموسی برای سایت شما نداشت آبشار اما در طولانی‌مدت می‌تواند تأثیرات بالایی در سایت شما داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *