مقالات آموزشی سئو

الگوریتم رنک برین چیست؟ رنک برین (Rank Brain) چگونه کار می کند؟

الگوریتم رنک برین (Rank Brain) چیست؟ رنک برین چگونه کار می کند؟

سرفصل مطالب

الگوریتم رنک برین (Rank Brain) چیست؟ رنک برین چگونه کار می کند؟

اغراق نیست اگر بگوییم الگوریتم رنک برین گوگل انقلابی در نحوه تعیین نتایج جستجو بود. مانند اکثر الگوریتم های گوگل، الگوریتم رنک برین گوگل نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. این الگوریتم در اکتبر 2015 معرفی و نقطه عطف دیگری در توسعه سیستم یادگیری ماشین گوگل شد. الگوریتم رنک برین به یکی از ضروری ترین بخش های الگوریتم اصلی گوگل تبدیل و به عنوان سومین فاکتور مهم رتبه بندی پس از بک لینک و محتوا معرفی گردید.

درست قبل از اینکه به خود الگوریتم رنک برین بپردازیم، اجازه دهید یک پیشینه سریع در مورد اینکه این الگوریتم از کجا و چطور پدید آمده را برای شما تعریف کنیم. مطمئنم می‌توانید به خاطر بیاورید که 20 سال پیش فضای اینترنت دچار یک آشفتگی بود.

 در سال‌های گذشته برای اینکه سئو سایت خود را بهبود دهید کلمه کلیدی را در داخل متن و محتوای سایت خود قرار می‌دادید و بارها آن را در محتوای خود تکرار می‌کردید تا بتوانید الگوریتم‌های گوگل را فریب داده و آن‌ها را مجبور کنید که محتوای شمارا رتبه‌بندی کنند؛ اما امروزه این تکنیک دیگر کارایی ندارد و گوگل این کار را به‌عنوان تکنیک های سئو کلاه سیاه می‌داند و با نام ” کیورد استافینگ” شناسایی می‌کند. سئو واقعاً با یک رقابت منصفانه فاصله داشت.

الگوریتم رنک برین (Rank Brain) چیست؟ رنک برین چگونه کار می کند؟

اما در سال 2011، همه چیز برای جستجوگران، سئوکارها و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی تغییر کرد. زیرا گوگل متوجه شد که کیفیت و نتایج مرتبط برای کاربران باید در اولویت باشند. بنابراین موتور جستجوی گوگل با جریمه کردن و کاهش رتبه سایت های غیرقابل اعتماد به وسیله الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن (به ترتیب در سال 2011 و 2012) یک انقلاب را در فضای اینترنت آغاز کرد.

در گذشته، گوگل برای پی بردن به هدف جستجوی کاربر، کلمات جستجو شده را به صورت جداگانه نگاه می کرد، که اغلب نتیجه درستی به کاربر ارائه نمی داد. به همین دلیل گوگل به کمک الگوریتم مرغ مگس خوار (2013)، با در نظر گرفتن ترکیبی از کلمات و عبارات کلیدی، پیشرفتی در جستجوی معنایی ایجاد کرد. با این حال، نتایج جستجو در آن زمان هنوز کاملاً مرتبط با هدف جستجوی کاربر نبودند، زیرا الگوریتم مرغ مگس خوار نمی توانست جستجوی سوالات ناآشنا و جدید را پردازش کند. در واقع، حدود 15 درصد از پرس و جوهایی که گوگل هر روز پردازش می کند جدید هستند. بنابراین دو سال بعد، در اکتبر 2015، گوگل الگوریتم رنک برین را معرفی کرد که هدف آن پردازش پرس و جوهای ناآشنا و پیش بینی بهترین نتیجه برای آنها بود.

در واقع گوگل تلاش می‌کند که مانند شما فکر کند و بهترین جواب ممکن را برای سوال شما (عبارت جستجوی شما) پیدا کند. به همین دلیل باید بتواند مثل شما فکر کند و درک و فهمی از محتوا داشته باشد. هدف گوگل از ایجاد الگوریتم رنک برین دست یافتن به سطح بالایی از درک و فهم رفتار کاربر در محتواهای مختلف است. گوگل الگوریتم رنک برین را برای مقابله با پرس و جوهای مبهم و درک بهتر اهداف کاربر طراحی کرده است.

گوگل می خواهد با استفاده از الگوریتم گوگل رنک برین یک سازوکار هوشمند بر اساس یادگیری ماشین برای بهینه سازی نتایج جست و جو بر اساس رفتار کاربران ایجاد کند. شاید در نگاه اول این کار ساده باشد اما در پس زمینه به منابع سخت افزاری برنامه نویسی زیادی نیاز دارد. هدف اصلی گوگل ارائه نتایج جستجوی مرتبط به کاربرانش است. وقتی که کاربر یک پرس و جو را تایپ می کند، گوگل آن را درک کرده و نتایج مرتبط را به وی ارائه می دهد.

اکنون نتایج موتور جستجو گوگل بسیار متفاوت است. گوگل دیگر فقط محتوای شمارا نمی‌خواند بلکه به مفهوم محتوای شما نیز توجه می‌کند. گوگل هنگام جست‌وجوی کلمات، مفهوم کلمات را درک می‌کند. مثلاً اگر شما کلمه سئو را جستجو کنید گوگل بر اساس تاریخچه جستجوی شما، موقعیت مکانی و سایر پارامترهای مرتبط می‌فهمد که به دنبال روش‌های سئو هستید یا به دنبال معنی و مفهوم کلمه سئو و بر اساس آن‌ها نتایج جست‌وجو را برای شما رتبه بندی می‌کند. الگوریتم رنک برین به‌عنوان یک ابزار شاخص به گوگل در این زمینه کمک می‌کند.

با این حال، هنوز ابهامات زیادی در مورد نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین و تأثیر آن بر رتبه بندی صفحه وجود دارد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا آنچه که باید در مورد الگوریتم رنک برین و نحوه بهینه سازی برای آن نیاز دارید را بدانید. در انتهای مقاله نیز پاسخ به سوالات متداول شما از جمله نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین، تغییرات سئو با وجود این الگوریتم، تاثیرات این الگوریتم بر محتوای شما و … را خواهیم داد.

الگوریتم الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم الگوریتم رنک برین چیست؟

در گذشته 15 درصد کلماتی که در گوگل جست و جو می شدند برای اولین بار بود و قبل از آن اصلا جستجو نشده بودند. گوگل قبل استفاده از الگوریتم رنک برین کل صفحه یک سایت را اسکن می‌کرد تا کلمات کلیدی و محتویات آن را ذخیره و در بانک اطلاعاتی خود قرار دهد. به همین دلیل در خصوص کلمات کلیدی که جدید بودند و هر روز جست و جو می شدند، اطلاعات چندانی نداشت. پس برای نمایش نتایج از روش حدسیات و آزمون و خطا استفاده می کرد. نتیجه این حدسیات و آزمون و خطاها خیلی جالب نبود. به همین دلیل به دنبال روشی بود تا موتور جستجو به صورت خودکار همه این فرایند را یاد بگیرد. نتیجه این یادگیری ماشین، الگوریتم رنک برین گوگل است.

 شاید در نگاه اول این مقدار 15 درصد خیلی زیاد به نظر نرسد، اما برای حجم کاری مجموعه ای مثل گوگل همین مقدار چیزی معادل 450 میلیون کلمه در روز می شد!

 الگوریتم رنک برین بخشی از الگوریتم گوگل است که از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای درک بهتر هدف یک عبارت جستجو استفاده می کند. الگوریتم رنک برین برای پردازش سوالات جستجو شده توسعه یافته و می تواند به رتبه بندی مرتبط ترین نتایج جستجو برای ارائه به کاربران کمک کند.

این یکی از عوامل متعددی است که گوگل برای تعیین مرتبط ترین نتایج برای یک عبارت جستجو استفاده می کند. الگوریتم رنک برین از روش های پیچیده ای برای درک معانی پشت پرس و جوهای جستجو شده و تطبیق آنها با نتایج مرتبط استفاده می کند.

الگوریتم رنک برین از ترکیبی از پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و الگوریتم‌های ریاضی برای درک هدف پشت یک عبارت جستجو استفاده می‌کند. فاکتورهای مختلفی مانند موقعیت مکانی کاربر، تاریخچه جستجو و سایر داده های مرتبط را تجزیه و تحلیل می کند تا نتایج دقیق و مرتبط تری ارائه دهد. در این الگوریتم از یک هوش مصنوعی سطح بالا استفاده شده تا بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن وظایفی مانند تصمیم گیری، ترجمه زبان (جستجو به زبان های مختلف)، ادراک بصری عبارات و موارد دیگر را انجام داده و همانند یک انسان جست جو را بررسی و تحلیل کند. الگوریتم رنک برین همچنین به گوگل کمک می کند تا جستجوهای جدید یا مبهم را که قبلاً با آنها مواجه نشده است، بهتر درک کند. گوگل در کنار این هوش مصنوعی، از نوعی سیستم خاص به نام سیستم عصبی یکپارچه استفاده می‌کند تا به درک چگونگی ارتباط کلمات با هم کمک کند. در نتیجه الگوریتم رنک برین و هوش مصنوعی یکپارچه در ظاهر دو کار متفاوت دارند، اما در عمل به صورت مکمل هم کار کرده و کار همدیگر را تکمیل می کنند.

 یکی از راه هایی که الگوریتم رنک برین بر دیگر الگوریتم های جستجوی گوگل تأثیر می گذارد، تجزیه و تحلیل رفتار کاربر و تعامل با نتایج جستجو است. اگر کاربران زیادی بر روی یک نتیجه خاص کلیک کنند، الگوریتم رنک برین این را به عنوان نشانه ای از ارتباط بیشتر نتیجه فوق با سایر نتایج پرس و جو تفسیر می کند و آن نتیجه خاص ممکن است در جستجوهای آینده برای سرچ کوئری های مشابه رتبه بالاتری داشته باشد.

روش دیگری که الگوریتم رنک برین بر سایر الگوریتم‌های جستجوی گوگل تأثیر می‌گذارد، شناسایی الگوهایی در پرس و جوهای جستجو شده است که مرتبط هستند اما لزوماً یکسان نیستند. برای مثال، اگر شخصی «بهترین رستوران‌های عربی در مشهد» را جستجو کند و شخص دیگری «رستوران‌های عربی باکیفیت در مشهد» را جستجو کند، الگوریتم رنک برین می‌تواند تشخیص دهد که این دو پرس و جو به هم مرتبط هستند و نتایج مشابهی را ارائه می‌دهد.

به طور خلاصه، الگوریتم رنک برین یک سیستم هوش مصنوعی است که توسط گوگل برای کمک به پردازش سوالات جستجو توسعه یافته است. از پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و الگوریتم‌های ریاضی برای درک معنای پشت سؤالات جستجو و تطبیق آنها با نتایج مرتبط استفاده می‌کند. الگوریتم رنک برین همچنین به گوگل کمک می کند تا پرس و جوهای جستجوی جدید یا مبهم را بهتر درک کند و الگوها را در سرچ کوئری های مرتبط اما نه لزوماً یکسان شناسایی کند.

 

اگرچه الگوریتم رنک برین در آوریل 2016 منتشر شد، اما اولین بار طی مصاحبه‌ای با گرگ کورادو دانشمند تحقیقاتی ارشد گوگل، در اکتبر سال 2015 به این الگوریتم اشاره کرد.

در اینجا نحوه توصیف الگوریتم رنک برین توسط گرگ کورادو در آن زمان آمده است:

“الگوریتم رنک برین از هوش مصنوعی استفاده می کند تا مقادیر زیادی از زبان نوشتاری را در الگوریتم های ریاضی – به نام بردارها – جاسازی کند که رایانه می تواند آن ها را بفهمد. اگر الگوریتم رنک برین کلمه یا عبارتی را ببیند که با آن آشنا نیست، ماشین می تواند حدس بزند که چه کلمات یا عباراتی ممکن است معنای مشابهی داشته باشند و نتیجه را بر این اساس فیلتر کنند، و آن را در رسیدگی به سؤالات جستجویی که قبلاً دیده نشده اند مؤثرتر می کند.”

همان‌طور که استیون لوی به وضوح بیان کرد : “رنک برین در هر پرس و جویی درگیر نیست اما در بسیاری از پرس و جوها دخالت دارد.”

نقل از: گرگ کورادو

 الگوریتم رنک برین چقدر مهم است؟

 رنک برین چقدر مهم است؟

 رنک برین بخشی ضروری از الگوریتم جستجوی گوگل است که درک تاثیر آن بر سئو را برای کسب و کارها بسیار مهم می کند. این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا هدف پشت پرسش های جستجوی کاربر را بهتر درک کند و نتایج جستجوی دقیق و مرتبط تری ارائه دهد. در واقع، گوگل تایید کرده است که  رنک برین یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی در کنار محتوا و لینک ها است. با توجه به جدید بودن بیش از 15 درصد جستجوهای کاربران، قابلیت‌های یادگیری ماشینی  رنک برین تضمین می‌کند که گوگل می‌تواند نتایج مرتبط را حتی برای عبارات جستجو شده ای که قبلاً ندیده است ارائه دهد.

لگوریتم رنک برین در هر جستجویی توسط گوگل استفاده می شود؛ یعنی به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر در جست و جو ها تبدیل شده است. این الگوریتم به عنوان اولین الگوریتم کامل یادگیری ماشین بر اساس رفتار های انسان عمل کرده و مسیر آینده را برای جستجوها هموار می کند.

همان طور که می دانید یک زمانی گوگل ادعا می کرد که این الگوریتم سومین فاکتور مهم در رتبه بندی سایت ها است. اما در سال های اخیر گوگل صحبتی در این خصوص نکرده است. با این حال هنوز هم می توان تشخیص داد که رفتار های کاربران در الگوریتم رنک برین باعث می شود که نتیجه جستجو ها بر اساس یافته های این الگوریتم باشد.

گوگل رنک برین چگونه کار می کند؟

گوگل رنک برین چگونه کار می کند؟

اکنون که درک اساسی از چیستی رنک برین و آنچه انجام می دهد داریم، بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد آن بیندازیم.

این الگوریتم به گوگل در مرتب سازی نتایج جستجو‌ها کمک می‌کند. قبل از استفاده از این الگوریتم نتایج جست و جو توسط الگوریتم های دستی کدگذاری شده و رتبه‌بندی می شدند. در نتیجه در این الگوریتم ها خطاهای زیادی وجود داشت و باید به صورت مداوم بروزرسانی می شدند.

اما با استفاده از الگوریتم رنک برین دیگر فرایند بروزرسانی توسط مهندسان گوگل انجام نمی شد. هوش مصنوعی قرار گرفته در این الگوریتم بر اساس رفتارها و سیگنال هایی که از کاربران و محتواها دریافت می‌کند خود را بروزرسانی می‌نماید. این الگوریتم با استفاده از هوش مصنوعی نتیجه جستجوها را تفسیر کرده و آن‌ها را به شیوه‌ای جدید مرتب‌سازی می‌کند. اساس کار  رنک برین در این است که بر اساس پرس‌وجوها مفهوم کلمات را متوجه می‌شود.

الگوریتم رنک برین با تجزیه و تحلیل موضوع عبارات جستجو شده کار می کند. به کلماتی که در پرس و جوها استفاده می شود و همچنین نحوه استفاده از کلمات نگاه می کند. مکان کاربر و ساعتی از روز که پرس و جو انجام می شود نیز مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

درنتیجه اگر افراد دیگر همان کلمه یا عبارات را مجدد جستجو کنند بر اساس مفاهیمی که قبلاً از پرس‌وجوها یاد گرفته نتایج مرتب‌شده بهتری را به کاربران نمایش می‌دهد. اهمیت استفاده از کلمات کلیدی، تازگی محتوا، استفاده از بک لینک ها، طول محتوا، اعتبار دامنه و ده ها مورد دیگر باعث می شود که رتبه سایت شما توسط الگوریتم رنک برین کاهش و یا افزایش پیدا کند.

هرچه که زمان بیشتری از استفاده این الگوریتم بگذرد فرایند یادگیری هوش مصنوعی آن کامل تر شده و درک و فهم آن از کاربران و محتواها بیشتر می شود. درواقع الگوریتم رنک برین به گوگل کمک می‌کند نتایجی را که در گذشته اصلاً جستجو و رتبه بندی نشده بودند را به‌راحتی رتبه بندی کند.

این سیستم به شناسایی الگوها در پشت کلمات کلیدی دقت می‌کند. این کار اساساً یک کار دشوار است ولی هوش مصنوعی الگوریتم رنک برین این کار را به کمک سایر عبارت‌های جست‌وجو و پرس‌وجوهایی که در اینترنت در خصوص این کلمه انجام‌شده انجام می‌دهد. این کار باعث می‌شود گوگل دقیق‌ترین نتایج را بر اساس جستجوی کلمات به کاربران نمایش دهد و کاربران از نتیجه به‌دست‌آمده در جستجوها راضی بوده و ابزارهای گوگل را بیشتر مورد استفاده قرار می دهند.

به عنوان مثال اگر به دنبال یک سریال با ژانر وسترن باشید، بر اساس همین فرآیند یادگیری ماشین به شما سریال هایی مانند جهنم متحرک یا ارابه جهنم، سریال انگلیسی، به سمت غرب، پرنده ارباب خوب، مسیر شکسته، یلوستون و …  پیشنهاد می دهد.

رنک برین دو کار اصلی دارد:

1- تفسیر عبارت های جستجو

درک عبارات مرتبط: رنک برین می تواند مترادف ها و عبارات مرتبط را درک کند. به عنوان مثال، اگر فردی کلمه”شیر” را جستجو کند، رنک برین نتایج شیر خوراکی، شیر آب یا شیر سلطان جنگل را نشان می‌دهد. بنابراین، حتی اگر پرس و جوی خود کاربر مشخص نباشند، گوگل به طور خودکار آن را برای آنها تفسیر می کند و مرتبط ترین نتایج را نشان می دهد.

رنک برین همچنین می تواند پرس و جوهای پیچیده را حل کند. به عنوان مثال، اگر شخصی عبارت “بهترین لپ تاپ دانشجویی” را جستجو کند، رنک برین متوجه می شود که وی به دنبال لیستی از بهترین لپ تاپ ها مخصوص دانش جویان می باشد. سپس نتایج را بر اساس مرتبط ترین و مفیدترین وب سایت ها برای آن پرس و جو رتبه بندی می کند. الگوریتم رنک برین با اندازه‌گیری نحوه تعامل افراد با نتایج، به نحوه تفسیر عبارات جستجو کمک می‌کند.

درک پرس و جوهای طولانی:  رنک برین پرس و جوهای طولانی که عبارت‌های جستجوی طولانی‌تر و خاص‌تری هستند و دقیقا مشخص است افراد به دنبال چه چیزی هستند، یعنی هدف جستجو را درک می‌کند. به عنوان مثال، اگر شخصی عبارت “بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد” را جستجو کند،  رنک برین می تواند بفهمد که کاربر به دنبال یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد است و نتایج مرتبط را بر اساس مکان، بررسی ها و عوامل دیگر ارائه دهد.

پرس و جو‌های مبهم:  رنک برین به گوگل کمک می کند تا پرس و جوهای مبهم که عبارت های جستجویی با معانی متعددی هستند را درک کند. به عنوان مثال، اگر شخصی عبارت “جاوا” جستجو کند، پرس و جو می تواند به زبان برنامه نویسی جاوا یا جاوا اسکریپت اشاره کند. رنک برین می تواند هدف کاربر را درک و نتایجی را بر اساس آن ارائه دهد.

2- اندازه گیری نحوه تعامل افراد با نتایج (رضایت کاربر)

 رنک برین نحوه تعامل افراد با نتایج جستجو را اندازه‌گیری می‌کند، مانند مدت زمانی که افراد در یک صفحه می‌مانند، آیا روی یک نتیجه کلیک می‌کنند یا خیر، و اینکه هر چند وقت یک‌بار برای جستجوی دوباره همان مورد به گوگل بازمی‌گردند.

 رنک برین تمام این داده ها را هنگام رتبه بندی نتایج برای یک پرس و جو درنظر می گیرد. سپس از این داده ها استفاده می کند تا مشخص کند کدام نتایج جستجو برای افراد ارزشمند و مرتبط هستند. به عبارت دیگر،  رنک برین مجموعه ای از نتایج جستجو را به شما نشان می دهد که فکر می کند شما دوست خواهید داشت. اگر بسیاری از افراد صفحه خاصی را در نتایج دوست داشته باشند، آن صفحه را در رتبه بندی افزایش می دهند و این چیزی است که  رنک برین به آن توجه زیادی می کند.

اگر گوگل متوجه شود که افراد به سرعت صفحه ای را ترک می کنند و روی نتیجه جستجوی دیگری کلیک می کنند، یک پیام قوی به گوگل ارسال می کند: “این صفحه بد است! آنها آن صفحه را حذف می‌کنند و صفحه دیگری را جایگزین آن می‌کنند. رنک برین به نحوه تعامل شما با نتایج جستجو توجه زیادی می کند. نرخ کلیک ارگانیک، زمان حضور کاربر در سایت، نرخ پرش، اینها به عنوان سیگنال‌های تجربه کاربر (سیگنال‌های UX) شناخته می‌شوند.

برخی از عواملی که  رنک برین در نظر می گیرد شامل موارد زیر است:

  • عنوان صفحه وب
  • توضیحات متا صفحه
  • تعداد لینک های صفحه
  • ارتباط محتوا در صفحه
  • اقتدار و قدرت وب سایت
  • موقعیت مکانی سایت

مزایای الگوریتم رنک برین

مزایای الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین تاثیر قابل توجهی بر دیگر الگوریتم های جستجوی گوگل داشته است. این به گوگل کمک می‌کند تا کیفیت نتایج جستجوی خود را بهبود بخشد و همچنین یافتن اطلاعات مورد نظر کاربران را آسان‌تر کرده است.

در اینجا برخی از مزایای الگوریتم رنک برین آورده شده است:

  • به گوگل کمک می کند تا معنای عبارت های جستجو را درک کند.
  • به گوگل کمک می کند تا نتایج جستجو را با دقت بیشتری رتبه بندی کند.
  • به گوگل کمک می کند تا کیفیت نتایج جستجوی خود را بهبود بخشد.
  • یافتن اطلاعات مورد نظر کاربران را آسان تر می کند.

الگوریتم رنک برین ابزار قدرتمندی است که به گوگل در بهبود الگوریتم جستجوی خود کمک کرده است. این یک عامل کلیدی در توانایی گوگل برای ارائه اطلاعات مورد نظر کاربران است.

رنک برین بر رتبه‌بندی سایت‌هایی متمرکز است که بیشترین مطابقت را با درخواست کاربران دارند. بنابراین وظیفه شما این است تولید محتوایی است که بتواند با نیازهای خاص کاربر مطابقت داشته باشد. در زیر راه هایی وجود دارد که می توانید محتوای خود را برای رنک برین بهتر بهینه کنید.

آموزش نحوه‌ی بهینه سازی (سئو) برای الگوریتم رنک برین

آموزش نحوه‌ی بهینه سازی (سئو) برای الگوریتم رنک برین

در ادامه درباره‌ی چگونگی استفاده از رنک برین برای سئو را خواهید خواند که باید مراحل زیر را انجام دهید:

به زبان ساده محتوای خود را تولید کنید

محتوای شما باید با زبان و لحنی ساده نگارش شود. در واقع محتوا باید تا جای ممکن به لحن صحبت کردن شما نزدیک باشد. کاربران همانطور که لحن گفتاری دارند؛ در گوگل نیز بر اساس آن جست و جو انجام می دهند. پس نوشتن محتوا به صورت کتابی، خشک و رسمی مناسب الگوریتم رنک برین (هوش مصنوعی گوگل) نیست. محتوای خود را با صدای بلند بخوانید و مطمئن شوید که شبیه چیزی است که یک انسان می گوید. این الگوریتم بر اساس رفتار‌های کاربران که ساده و عامیانه است اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری می‌کند. حال هرچه محتوای سایت شما به این لحن عامیانه نزدیک تر باشد، بیشتر می تواند الگوریتم رنک برین را تحت تاثیر خود قرار دهد.

هدف جستجو

هدف جستجو یک مورد بسیار مهم است! کلمه کلیدی که می خواهید در نتایج جستجو برای آن رتبه بدست آورید را در گوگل جستجو کرده و صفحات رتبه برتر را بررسی کنید. این صفحات در نتایج بالای سرپ رتبه بندی می شوند زیرا گوگل می‌داند این صفحات دارای محتوایی هستند که جستجوگر بر اساس تعامل با نتایج به دنبال آن است. بنابراین سعی کنید اهداف جستجوی کاربران برای کلمات کلیدی خود را کشف کنید. تحقیقات کلمات کلیدی را برای درک هدف کاربر و رفع نیازهای آنها به طور موثر انجام دهید.

این بدان معناست که تلاش‌های سئو باید بر ارائه محتوای ارزشمندی متمرکز شود که با هدف جستجوهای کاربر مطابقت داشته باشد نه اینکه فقط کلمات کلیدی خاص را هدف قرار دهد.

عنوان های خود را بر اساس عبارت هایی که جستجو می شوند ایجاد کنید

یکی از بزرگترین راز های سئو بر اساس الگوریتم هوش مصنوعی گوگل (رنک برین) استفاده دقیق از عبارت هایی است که توسط کاربران جست و جو می شود. شما باید از این عبارت ها در عنوان محتوای خود استفاده کنید. عبارت هایی که در جستجو ها توسط کاربران استفاده می شود شباهت نزدیکی به کلمات کلیدی اصلی دارند. وقتی شما محتوای خود را با این عبارت ها مرتب می کنید، الگوریتم رنک برین بهتر می تواند محتوای شما را شناسایی کرده و به کاربر نشان دهد. در نتیجه تعامل محتوای شما با این الگوریتم بیشتر و بهتر می شود.

از کلمات کلیدی Long-Til استفاده کنید

کلمات کلیدی دم بلند عبارات خاصی هستند که کاربران جستجو می کنند و معمولا طولانی‌تر و دقیق‌تر از کلمات کلیدی دم کوتاه هستند. با استفاده از کلمات کلیدی دم بلند در محتوای خود، می توانید ارتباط آن را بهبود ببخشید و هدف کاربر را با دقت بیشتری مطابقت دهید. به عنوان مثال، به جای استفاده از «بازاریابی اینترنتی» به عنوان کلمه کلیدی، از «خدمات بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارهای کوچک» برای هدف قرار دادن یک سری مخاطب خاص استفاده کنید.

ارتباط بین عنوان و محتوا را تقویت کنید.

این احتمال وجود دارد که برخی از صفحات شما واقعاً با هدف جستجوی مورد نظر کاربر مطابقت نداشته باشند. اگر اینطور است، باید روی بهبود ارتباط و جامعیت صفحات خود کار کنید. وقتی که عنوان و کلمه کلیدی را مشخص کردید؛ باید محتوای خود را مرتبط با آن تولید کنید. هرچه صفحه شما بیشتر به یک موضوع بپردازد برای شما بهتر است. شما باید کلمات کلیدی دیگر در خصوص این موضوع را هم استفاده کنید. در گذشته چندین پست با یک کلمه کلیدی نوشته می شد تا بتوانند الگوریتم های گوگل را تحت تاثیر قرار دهند؛ اما الان استاندارد ها فرق کرده و شما باید محتوای تمامی این پست ها را در یک مطلب جامع قرار دهید تا بتوانید الگوریتم های مهم گوگل مثل الگوریتم رنک برین را تحت تاثیر قرار دهید.

به جای نوشتن چندین محتوای مختلف با یک موضوع واحد، بهتر است یک محتوای جامع از موضوع را نگارش و آن را منتشر کنید. البته مراقب باشید و همیشه کلمات کلیدی و موضوعات محتوایی خود را در گوگل جستجو کنید و نحوه نمایش نتایج و رتبه بندی را مشاهده نمایید. در این صورت می توانید کلمات کلیدی مرتبط به یک موضوع را دسته بندی کرده و برای آن ها یک محتوا تهیه نمایید.

مثال:

اگر موضوع محتوی شما آموزش وردپرس است باید محتوایی تولید کنید که به تمام جنبه های آموزش وردپرس از مقدماتی تا پیشرفته مربوط باشد.

این محتوا می تواند شامل موارد زیر باشد:

وردپرس چیست؟، مزایای استفاده از وردپرس، دلایل محبوبیت وردپرس، امنیت وردپرس، پشتیبانی وردپرس، سن شروع طراحی سایت با وردپرس، پیش‌نیازهای وردپرس

همه این موارد مربوط به آموزش جامع وردپرس بود. عبارات استفاده شده ارتباط قوی و محکمی با هم داشتند و به خوبی تمام مسائل مربوط به آموزش وردپرس را پوشش داده بودند. اینکار به نوبه خود می تواند الگوریتم رنک برین را تحت تاثیر قرار داده و با استفاده از آن رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. البته دقت داشته باشید مباحثی مانند آموزش وردپرس و وردپرس چیست مجزا از یک دیگر بوده و برای هر کدام باید محتوای مجزا تهیه شود.

افزایش نرخ کلیک  (CTR)

یکی از مواردی که الگوریتم گوگل رنک برین به آن توجه می‌کند نحوه رفتار کاربران در سایت شما است. هرچه تعداد کلیک های کاربران در سایت شما بیشتر باشد (افزایش نرخ کلیک)، توجه الگوریتم هوش مصنوعی گوگل به سایت و محتوای شما بیشتر جلب می شود. شما می توانید با نوشتن برچسب و توضیحات متای عالی نرخ این کلیک‌ها را بیشتر افزایش دهید.

استفاده از عناوین توصیفی با صفاتی مانند: «عالی‌ترین» ،«بهترین»، «فوق العاده»، «هیجان انگیز»، کلمات پرسشی مانند: «چرا»، «چگونه» و «چطور» و کلمات احساسی در عنوان های خود می‌تواند یکی از بهترین راه‌حل ها برای افزایش این کلیک ها باشد. همچنین می‌توانید از اعداد و کارکترهای خاص مانند براکت، پرانتز و موارد دیگر در عنوان خود استفاده کنید.

کیفیت محتوا باید بسیار عالی باشد

ایجاد محتوای با کیفیت بالا برای گوگل رنک برین بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به خوبی نوشته شده، آموزنده و جذاب است و ارزشی را برای کاربر فراهم می‌کند. از انواع فرمت های محتوا مانند ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها و تصاویر استفاده کنید تا تعامل کاربران را بهبود ببخشید و آنها را برای مدت طولانی تری در وب سایت خود نگه دارید.

بهبود مدت زمان حضور کاربر در صفحه (Time Dwell)

حال که محتوا را بر اساس الگوریتم رنک برین بهبود بخشیده اید، مجموعه گوگل و الگوریتم های آن (به همراه هوش مصنوعی گوگل) چگونه متوجه می شوند که صفحه شما نسبت به سایر صفحه ها (در صورت یکسان بودن استاندارد ها و فرایند های سئو بین دو یا چند صفحه و حتی سایت) بهتر است؟

جواب این سوال در مدت زمان حضور کاربران در سایت ها و صفحات نهفته است. در واقع نشانه هایی است که الگوریتم رنک برین به نوع رفتار کاربر در قبال UX سایت (تجربه مفید و تعامل کاربر در سایت شما) و دیگر سایت ها حساس است. همچنین این الگوریتم به نحوه تعامل کاربران با یک سایت نیز حساس است. در نتیجه هرچه کاربر در سایت شما بیشتر بماند و با سایت شما در تعامل باشد الگوریتم رنک برین بیشتر حساس شده و رتبه و اعتبار سایت شما را افزایش می دهد. به اینکار ارسال سیگنال برای الگوریتم رنک برین گفته می شود.

برخی موارد برای بهبود تجربه کاربری در سایت ها عبارتند از:

  • متن های خود را در پست های طولانی به پاراگراف های کوچک تر تقسیم کنید تا خواندن آن آسان تر شود.
  • از عناوین مختلف (که در آنها کلمات کلیدی استفاده شده) برای این پاراگراف ها استفاده کنید
  • برای جذب مخاط یک پاراگراف مقدمه جذاب ایجاد کنید تا کاربر بیشتر به خواندن محتوا تا انتها علاقه مند شود
  • از تصاویر و فیلم ها استفاده کنید تا جذابیت صفحه شما افزایش پیدا کند.
  • محتوا را به نحوی نگارش کنید که به تمامی سوالات کاربر در خصوص آن موضع پاسخ داده شود

با توجه به این موارد پیشنهاد می شود که برای تولید محتوای جامع خود به خوبی وقت بگذارید تا یک محتوای عالی را ایجاد کنید. یک محتوای عالی سیگنال های بسیار خوبی برای الگوریتم رنک برین ارسال می‌کند.

بهبود تجربه کاربری

تجربه کاربری به یک عامل حیاتی در سئو تبدیل شده است، زیرا رنک برین هدف آن شناسایی کاربرپسندترین و مفیدترین نتایج جستجو است. سایت‌هایی با قابلیت استفاده بهتر، زمان بارگذاری سریع‌تر و تعامل بالاتر، معمولاً رتبه بالاتری دارند.

گوگل رنک برین تجربه کاربر را هنگام رتبه بندی نتایج جستجو در نظر می گیرد. اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما به راحتی قابل پیمایش است، سریع لود می شود و سازگار با موبایل است. برای بهبود خوانایی از عناوین، زیرعنوان ها و نکات واضح و مختصر استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوای شما جذاب و آموزنده است.

محتواهای قدیمی را بهبود ببخشید

محتواهای قدیمی سایت خود را رها نکنید. این محتواها را باید هر چند وقت یکبار بروز کنید تا الگوریتم هوش مصنوعی گوگل به این بروز رسانی ها حساس شده و از محتواهای قدیمی شما برای نتایج جست و جو ها استفاده مجدد کند. به‌طور منظم محتوا را به‌روزرسانی و بهبود دهید. گوگل برای محتوای تازه و به‌روز ارزش قائل است. به طور منظم محتوای موجود خود را بازخوانی و ارتقا دهید تا مطمئن شوید که برای کاربران مرتبط و ارزشمند است.

اگر چندین پست و محتوا در خصوص یک موضوع دارید بهتر است که آنها را به یک موضوع جامع و یکپارچه تبدیل کنید. می توانید پست ها و صفحاتی را که بیشترین ترافیک ورودی کاربر دارند را پیدا کرده و لینک سایر مقالات خود را در آن محتواها خود قرار دهید تا سایر محتواهای شما نیز بهتر دیده شوند. حتی می توانید محتواهای دیگر را که بازدیدی ندارند و از نظر محتوایی ضعیف هستند با این پست ها ادغام کرده و یک محتوای بهتر و جامع تر ایجاد کنید.

الگوریتم رنک برین برای تغییر در نتایج جست و جو ها ایجاد شده است.این الگوریتم به کاربران کمک می‌کند تا بهترین و جامعترین محتوا را را پیدا کنند تا برای جستجوها و سوال های مشابه خود نیاز به استفاده مجدد و چندباره نداشته باشند. این یک فرصت عالی برای مدیران وب سایت ها و سئو مستر ها است که محتوای سایت های خود را به بهترین شکل ممکن بر اساس الگوریتم رنک برین بروز رسانی کند.

استفاده از داده های ساختاریافته

داده های ساختاریافته (اسکیما مارکاپ) را برای کمک به موتورهای جستجو برای درک زمینه و سازماندهی محتوای شما پیاده سازی کنید.

بهینه سازی محتوا برای الگوریتم رنک برین گوگل

چگونه برای الگوریتم رنک برین محتوای خود را بهینه‌سازی کنیم؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد الگوریتم رنک برین نتایج ارائه‌شده را بر اساس تفسیر معنای کلمه کلیدی بررسی و مرتب می‌کند. این لیست مرتب‌شده به موتور جست‌وجوی گوگل ارسال می‌شود تا در نتایج به کاربر نشان داده شود.

البته این نکته نیز توسط مدیران گوگل اعلام‌شده که در حال حضار الگوریتم رنک برین تأثیر قابل‌توجهی روی نتایج جستجو ندارد؛ زیرا هدف اصلی این الگوریتم پرداخت به جست‌وجوهایی است که فاقد اطلاعات در گوگل هستند.

اما واقعیت این است که شما نباید تأثیر چنین الگوریتم مهمی را در سئوی سایت خود نادیده بگیرید. حتی اگر درصد کمی هم این الگوریتم در بهبود رتبه‌بندی ویدیو سایت‌ها دخالت کند بازهم برای ما مهم و کافی است که محتوای سایت خود را بر اساس آن بهینه‌سازی کنیم.

برای بهینه‌سازی محتوا بر اساس الگوریتم رنک برین می‌توان کارهای زیر را انجام داد:

  • فهرست کلمات کلیدی خود را فراتر از مترادف‌ها گسترش دهید.
  • به‌جای تولید محتواهای پراکنده بهتر است روی ایجاد یک محتوای جامع تمرکز کنید.
  • محتوای خود را بر اساس سلیقه مخاطب بهینه‌سازی و فقط به دنبال سئو نباشید.
  • محتوای باکیفیت و مرتبط با مخاطب هدف خود ایجاد کنید.
  • از کلمات کلیدی در سراسر وب سایت خود استفاده کنید، اما این کار را به طور طبیعی انجام دهید و از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید.
  • از وب سایت های با کیفیت بالا برای وب سایت خود بک لینک بگیرید.
  • وب سایت خود را با محتوای جدید به روز نگه دارید.
  • عملکرد وب سایت خود را در موتورهای جستجو نظارت کنید.

با رعایت این نکات می توانید رتبه وب سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل بهبود بخشید و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید.

فرآیند یادگیری ماشین در الگوریتم رنک برین

فرآیند یادگیری ماشین در الگوریتم رنک برین

در ساخت ماشین های کامپیوتری به دنبال یک فرایند خاص هستیم و آن هم یادگیری ماشین به کمک داده های گوناگون است. به عنوان مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام و یا شبکه های اشتراک ویدیو یا سرویس هایی مانند نتفلیکس، بر اساس یادگیری ماشین، محتواها و فیلم هایی که شما به آن تمایل دارید به شما نمایش داده می شود.

برای اینکه درک درستی از الگوریتم رنک برین داشته باشید باید در خصوص یادگیری ماشین و هوش مصنوعی اطلاعات لازم را به دست بیاوریم. ابتدا در خصوص یادگیری ماشین شروع می‌کنیم:

یادگیری ماشین چیست؟

یادگیری ماشین چیست؟

یادگیری ماشین به کار بردن هوش مصنوعی برای سیستم‌های رایانه‌ای موجود است. این کار به ماشین‌ها کمک می‌کند که به‌صورت خودکار و بر اساس تجربیات کاربران موارد مختلف و جدید را به خاطر سپرده و از آن‌ها برای تجزیه‌وتحلیل‌های بعدی استفاده کنند. یادگیری ماشین رفتار کاربران را زیر نظر می‌گیرد و از آن برای درک اینکه چه چیزی جست‌وجو شده و به چه محتوای رسیده استفاده می‌کند. درنتیجه می‌تواند مشخص کند که کلمات جست‌وجو شده بیشتر مربوط به چه نوع محتواهایی هستند. با استفاده از الگوها و رفتارهای مکرر ماشین‌ها می‌توانند محتواها را بر اساس تاریخچه مشترک پیش‌بینی و دسته‌بندی کنند.

قابلیت یادگیری ماشین باعث می‌شود که موتور جستجوی گوگل به‌شدت تقویت شود. با این کار ماشین‌ها یاد می‌گیرند که موضوع اصلی جست‌وجوها چه چیزی است و کاربران با جستجوی یک کلمه کلیدی خاص به دنبال چه نوع محتواهایی هستند. اگر شما در نتایج به‌دست‌آمده از جست‌وجوها روی هیچ محتوایی کلیک نکنید این برای ماشین به این معناست که نتایج نشان داده‌شده درست نبوده‌اند و این نتایج خیلی سریع از لیست سایت‌ها حذف می‌شوند.

چرا یادگیری ماشین این‌قدر مهم است؟

یادگیری ماشین عامل مهمی برای نمایش نتایج جستجوها است. اگر محتوای شما باتجربه کاربر مطابقت نداشته باشد و خیلی سریع از سایت شما خارج شود ماشین متوجه می‌شود که محتوای شما برای کلمه کلیدی جستجو شده مناسب نبوده و کم‌کم آن را از لیست نتایج جست‌وجو حذف می‌کند. درنتیجه شما می‌توانید با رتبه‌بندی سایت خود خداحافظی کنید.

حتی اگر بخواهید سیستم را فریب داده و با آن بازی کنید بازهم گوگل متوجه کار شما می‌شود. اینکه نتایج جست‌وجوها را بازکنید و فقط روی یک سایت کلیک کنید و یا روی هیچ سایتی کلیک نکنید گوگل متوجه فریبکاری شما شده و این نتیجه را از حافظه ماشین پاک می‌کند.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به دنبال کمک به رایانه‌ها است. با استفاده از هوش مصنوعی رایانه‌ها می‌توانند رفتار کاربران را درک کنند و مانند یک انسان واکنش نشان دهند. هوش مصنوعی بخش مهمی از رنک برین است که به آن کمک می‌کند که رفتار انسان‌ها را در خصوص جست‌وجوهای مختلف درک کند.

هدف گوگل از یادگیری ماشین و الگوریتم هوش مصنوعی چیست؟

هدف گوگل از یادگیری ماشین (Machine Learning)ارائه بهترین نتیجه جست و جو در کوتاه ترین زمان ممکن است. این کار مستلزم این است که گول به خوبی محتواهای موجود در اینترنت را دسته بندی و پیمایش کرده باشد. در کنار این موارد از سلیقه و علایق شما نیز با خبر بود و بتواند موضوعات مختلف را در کوتاه ترین زمان ممکن نشان دهد.

گوگل برای اینکه بتواند به این قدرت از سرعت و دقت برسد باید در ابتدا رفتار ما را یاد بگیرد؛ برای اینکار از الگوریتم هوش مصنوعی (گوگل رنک برین) استفاده می‌کند. گوگل رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشینی (AI) است که به درک سؤالات جستجو و ارائه نتایج مرتبط کمک می کند. نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو را تجزیه و تحلیل می کند و از آنها برای بهبود جستجوهای آینده یاد می گیرد. به طور خلاصه، به Google کمک می کند تا بداند شما واقعاً از جستجوهای خود چه می خواهید.

تغییر رویکرد در ماشین‌های جست‌وجو

تحقیقات گوگل در زمینه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به سال‌های 2011 برمی‌گردد. در این زمان گوگل تیمی متشکل از محققان برجسته خود را جمع‌آوری کرد. ایده کار آن‌ها این بود که تکنیک‌های یادگیری عمیقی را در مقابل چالش‌های موتورهای جست‌وجو ایجاد کنند. برای این کار آن‌ها باید از هوش مصنوعی و همچنین از یک سیستم یادگیری ماشین استفاده می‌کردند. سیستم یادگیری ماشین در آن زمان منجر به ایجاد زیرساخت‌های محاسبات ابری در گوگل شد. در آن زمان چیزی حدود 16 هزار رایانه یک شبکه عصبی را برای گوگل تشکیل داده بودند که وظیفه آن انجام محاسبات ابری بود.

الگوریتم الگوریتم رنک برین گوگل چگونه روی شیوه های سنتی سئو تاثیر می گذارد؟

الگوریتم الگوریتم رنک برین گوگل چگونه روی شیوه های سنتی سئو تاثیر می گذارد؟

الگوریتم الگوریتم رنک برین یک سیستم یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک می کند تا پرس و جوهای جستجو را بهتر پردازش و درک کند. از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای تفسیر معنای پشت سؤالات جستجو و ارائه نتایج جستجوی مرتبط‌تر به کاربران استفاده می‌کند. در حالی که جزئیات عملکرد درونی الگوریتم رنک برین به طور عمومی فاش نشده است، بدون شک روی روش‌های سئو سنتی از چندین جهت تأثیر گذاشته است:

تمرکز بر هدف کاربر: الگوریتم رنک برین به جای اینکه صرفاً بر روی عبارات کلیدی دقیق مطابقت داشته باشد، درک هدف کاربر را در اولویت قرار می دهد. سعی می کند نتایج جستجویی را ارائه دهد که هدف یا سؤال اصلی کاربر را برآورده کند. در نتیجه، متخصصان سئو باید تمرکز خود را از پر کردن کلمات کلیدی به ایجاد محتوای باکیفیت و ارزشمند که نیازهای کاربر را برآورده می‌کند، تغییر دهند.

کیفیت محتوا و ارتباط: با الگوریتم رنک برین، تاکید بر تولید محتوایی است که نه تنها غنی از کلمات کلیدی باشد، بلکه آموزنده، جذاب و مرتبط باشد. وب سایت هایی که محتوای جامع و معتبر ارائه می دهند، شانس بیشتری برای کسب جایگاه بهتر دارند. استراتژی های سئو در حال حاضر شامل ایجاد محتوای عمیق و ساختار یافته است که یک موضوع را به طور جامع پوشش می دهد.

تجربه و تعامل کاربر: الگوریتم رنک برین سیگنال های رفتار کاربر، مانند نرخ کلیک، نرخ پرش و زمان صرف شده در صفحه را به عنوان شاخص های کیفیت و ارتباط نتایج جستجو در نظر می گیرد. این بدان معناست که معیارهای تجربه کاربر و تعامل در سئو بسیار مهم شده است. وب‌سایت‌هایی که ناوبری بصری، زمان بارگذاری سریع و تجربه کاربری دلپذیر را ارائه می‌دهند، احتمالاً رتبه‌بندی بهتری دریافت می‌کنند.

بهینه سازی جستجوی معنایی: تمرکز الگوریتم رنک برین بر درک زمینه و هدف منجر به افزایش بهینه سازی جستجوی معنایی شده است. متخصصان سئو اکنون برای مفاهیم مرتبط، مترادف ها و تغییرات کلمات کلیدی به جای تطبیق دقیق کلمات کلیدی، بهینه سازی می کنند. این نیاز به درک عمیق تر از زبان کاربر و توانایی ایجاد محتوایی دارد که به جنبه های مختلف یک موضوع می پردازد.

پردازش زبان طبیعی: قابلیت‌های یادگیری ماشینی الگوریتم رنک برین به آن اجازه می‌دهد تا درخواست‌های زبان طبیعی را درک کند و تفاوت‌های ظریف جستجوی مکالمه را درک کند. در نتیجه، متخصصان سئو باید محتوای خود را برای پرس و جوهای مکالمه و کلمات کلیدی دم بلند بهینه کنند. این شامل استفاده از زبان طبیعی در عناوین، سرفصل‌ها و محتوا برای همسویی با نحوه پرسش کاربران است.

بهینه سازی موبایل: الگوریتم رنک برین سازگاری با موبایل را به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر می گیرد که نشان دهنده اهمیت روزافزون بهینه سازی موبایل در سئو است. وب‌سایت‌هایی که تجربه یکپارچه‌ای را در دستگاه‌ها و اندازه‌های صفحه‌نمایش مختلف ارائه می‌کنند، احتمالاً رتبه‌های بالاتری دارند.

در حالی که شیوه‌های سنتی سئو مانند تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی روی صفحه و ایجاد بک لینک همچنان مرتبط هستند، معرفی الگوریتم رنک برین متخصصان سئو را وادار به اتخاذ رویکردی جامع‌تر و کاربر محور کرده است. اولویت‌بندی کیفیت محتوا، تجربه کاربر و ارتباط معنایی برای دستیابی به رتبه‌بندی بهتر در عصر الگوریتم‌های جستجوی الگوریتم رنک برین و هوش مصنوعی بسیار مهم است.

آینده سئو با الگوریتم رنک برین

آینده سئو با الگوریتم رنک برین

اگر قرار باشد آینده سئو را پیش‌بینی کنیم یکی از احتمالات قوی این است که الگوریتم رنک برین به‌عنوان جایگزین الگوریتم فعلی PageRank استفاده شود. البته ممکن است هردوی آن‌ها باهم ادغام شوند و یک الگوریتم جدید معرفی شود.

چگونه الگوریتم رنک برین با بررسی محتویات سایت‌ها متوجه می‌شود که آن‌ها واقعاً خوب و مفید هستند؟

جواب این سؤال خیلی ساده است، این الگوریتم بر اساس رفتار کاربران این کار را انجام می‌دهد. رفتار کاربران یا همان UX اطلاعات زیادی را برای موتور جست‌وجوی گوگل ارسال می‌کند. اگر کاربری با جست‌وجوی یک عبارت به صفحه اول قرار داده‌شده در نتایج مراجعه کند گوگل صفحه را زیر نظر قرار می‌دهد اگر کاربر در صفحه قرار بگیرد و از محتوای آن استفاده کند و یا حتی به بخش‌های دیگر سایت برود یعنی اینکه گوگل کار خود را به‌خوبی انجام داده است.

ولی اگر کاربر از سایت خیلی سریع خارج شود و یا به صفحه نتایج بازگردد به این معناست که این صفحه برای کلمه کلیدی جستجو شده محتوای مناسبی را قرار نداده است و اگر این رفتار توسط چند کاربر دیگر تکرار شود گوگل خیلی سریع آن سایت را از رتبه یک به رتبه‌های دیگر منتقل می‌کند و سایت‌های بهتر را جایگزین آن می‌کند.

درنتیجه الگوریتم رنک برین گوگل به موارد زیر توجه می‌کند:

  • نرخ کلیک ارگانیک در سایت
  • مدت‌زمان حضور کاربر در سایت
  • نرخ پرش (Bounce Rate) و خروج کاربر از سایت
  • نرخ نارضایتی کاربران از صفحات وب (Pogo sticking) یعنی کاربر به نتایج جست‌وجو برگردد یا برنگردد

درواقع گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خود خیلی سریع متوجه می‌شود که کاربر پس از ورود به یک صفحه که از نتایج جستجو روی آن کلیک کرده خیلی سریع از صفحه خارج شده است. درنتیجه این صفحه خیلی برای کلمه کلیدی جستجو شده محتوای مناسبی ندارد. البته اگر گوگل متوجه شود که افراد دیگر این رفتار را نمی‌کنند و در خصوص همین کلمه کلیدی رفتار کاربران دیگر متفاوت است و در سایت می‌مانند نتایج اولیه به‌دست‌آمده را حذف و سایت را همچنان در رتبه 1 خود نمایش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

الگوریتم رنک برین در گوگل نقش اساسی را ایجاد کرده است. قبل از اینکه این الگوریتم معرفی شود الگوریتم دیگر موتور جست‌وجوی گول یعنی الگوریتم مرغ مگس‌خوار یک بروز رسانی مهم دریافت کرد. این به‌روزرسانی ارتباط دقیقی با الگوریتم رنک برین داشت.

در به‌روزرسانی الگوریتم مرغ مگس‌خوار توجه ویژه‌ای به سؤالات و جواب‌های قرار داده‌ شده در محتواها یا همان “اسکیماها” و “FAQ” شد. این یعنی اینکه گوگل به‌جای کلمه کلیدی روی مفهوم محتوا و رسیدن به جواب سریع در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمرکز کرده است.

بعدها که الگوریتم رنک برین معرفی شد؛ گوگل توانست با استفاده از این الگوریتم خیلی راحت محتوا را بررسی و از طریق ماشین یادگیری و هوش مصنوعی خود در بانک اطلاعاتی ثبت کند. درنتیجه گوگل بیشتر تمایل پیدا کرد که با محتوای سایت‌ها در ارتباط باشد و مفهوم آن‌ها را یاد بگیرد.

موتور جست‌وجو گوگل اقدام به تفسیر محتواها و کلمات کلیدی بر اساس محتوای سایت‌ها کرده است. در این حالت کلمات اضافه مانند “و” توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته می‌شوند و تأثیر کلمات کلیدی و نقش آن‌ها در محتواها موردبررسی قرار می‌گیرد.

ما اطلاعات زیادی از این الگوریتم و نحوه عملکرد آن نداریم. بااین‌حال متوجه شویم که گوگل با استفاده از این الگوریتم و الگوریتم‌های دیگر مانند رنک برین AI به دنبال افزایش توانایی خود از طریق یادگیری ماشین است. در آن زمان گوگل تمرکز ویژه‌ای روی الگوریتم رنک برین داشت و به‌خوبی در حال بروز رسانی و بهبود آن بود.

 

سوالات متداول “FAQ”:

آیا الگوریتم رنک برین سومین سیگنال مهم گوگل برای تغییرات سئو است؟

در خصوص این سؤال خیلی نمی‌توان با قاطعیت جواب داد. اکثر کارشناسان جواب این سؤال را خیر اعلام کرده‌اند. تا زمان اعلام رسمی گوگل نمی‌توان به این سؤال پاسخ مثبت داد و فعلاً برای همه کارشناسان جواب این سؤال خیز است.

درواقع الگوریتم رنک برین به‌عنوان یک سیگنال برای شروع تغییرات در سئو شناخته نمی‌شود. این الگوریتم بیشتر به‌عنوان سیستمی شناخته می‌شود که با استفاده از پرس‌وجوها به دنبال معنای کلمات کلیدی است تا نتیجه بهتری را ارائه دهد. درواقع بیشتر شبیه به فیلتر در رتبه‌بندی سایت‌ها عمل می‌کند.

هوش مصنوعی گوگل چیست؟

هوش مصنوعی گوگل نام الگوریتم گوگل رنک برین در مجموعه گوگل است. این سیستم هوش مصنوعی بر مبنای یادگیری ماشین و برای کمک به پردازش جستجو ها ایجاد شده است. این الگوریتم از سال 2015 عملیاتی شده و به عنوان یک از مهمترین الگوریتم های گوگل شناخته می شود.

آیا الگوریتم رنک برین همان الگوریتم مرغ مگس خوار است؟

تعاریفی که از الگوریتم مرغ مگس خوار می شود خیلی کلی است و گوگل جزئیات زیادی در خصوص این الگوریتم منتشر نکرده است .خیر الگوریتم PageRank خود نیز بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار است. در این الگوریتم از روش خاصی برای اعتبار بخشیدن به رتبه های سایت ها استفاده می شود. این الگوریتم خاص است؛ زیرا اولین نامی است که گوگل در سال 1998، به یکی از بخش های الگوریتم رتبه بندی خود داده است. در حالی که الگوریتم رنک برین برای یادگیری ماشین گوگل استفاده می شود و دارای بخش های درک و فهم ادراکی در خصوص رفتار کاربران است.

منظور از ارسال سیگنال برای الگوریتم رنک برین در سئو چیست؟

هوش مصنوعی گوگل (رنک برین) در گوگل برای اینکه بتواند رتبه سئوی یک محتوا را شناسایی کند از کلمات کلیدی و رفتار های کاربران در قبال آن کلمات کلیدی استفاده می‌کند. پس این کلمات کلیدی و نوع رفتار کاربران درخصوص این کلمات، حکم سیگنال برای گوگل رنک برین را دارند. هرچه این سیگنال ها بیشتر و قوی تر باشند؛ هوش مصنوعی گوگل به محتوا و سایت رتبه و اعتبار بیشتری می دهد.

آیا گوگل رنک برین همان پیج رنک گوگل است؟

رتبه صفحه معیاری است که گوگل برای تعیین اهمیت یک وب سایت از آن استفاده می کند. تعداد و کیفیت لینک های یک وب سایت را اندازه گیری می کند. از طرف دیگر، رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که گوگل از آن برای تعیین ارتباط یک وب سایت استفاده می کند. بنابراین، در حالی که آنها مرتبط هستند، آنها یک چیز نیستند.

گوگل رنک برین چگونه کار می کند؟

گوگل رنک برین با استفاده از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل عبارت‌های جستجو و شناسایی الگوها و شباهت‌های بین عبارات جستجوی مختلف کار می‌کند. سپس از این داده ها برای درک معنای پشت پرس و جو و ارائه نتایج جستجوی مرتبط بر اساس قصد کاربر استفاده می کند.

گوگل رنک برین چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

گوگل رنک برین با اولویت بندی محتوای مرتبط که با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد، بر سئو تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که وب سایت هایی با محتوای با کیفیت بالا که با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد، احتمالاً در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند.

آیا برای گوگل رنک برین هم می توان عملیات بهینه سازی انجام داد؟

بله، گوگل رنک برین را می توان با ایجاد محتوای با کیفیت بالا که با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد، بهینه کرد. این به معنای استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و ارائه محتوای آموزنده و جذاب است که درخواست کاربر را برآورده می کند. علاوه بر این، بهبود تجربه کاربر در وب سایت و اطمینان از زمان بارگذاری سریع نیز می تواند به بهینه سازی رنک برین کمک کند.

 

 

 

 

بازگشت به لیست

یک نظر در “الگوریتم رنک برین چیست؟ رنک برین (Rank Brain) چگونه کار می کند؟

  1. مینا مهدویان گفت:

    یک مقاله آموزشی کامل در مورد الگوریتم رنک برین گوگل بود که واقعا چند نکته جدید یاد گرفتم. یه سوال فقط ذهن مو درگیر کرده که هنوز این الگوریتم گوگل فعاله یا گوگل از الگوریتم های جدید به جای رنکبرین استفاده میکنه؟
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *