مقالات آموزشی سئو

الگوریتم تازگی محتوا گوگل یا فرشنس گوگل چیست؟

تازگی محتوای گوگل یا Freshness

الگوریتم تازگی محتوا و تاثیر Freshness google در رتبه بندی سئو

چگونه با کمک الگوریتم تازگی محتوا گوگل یا فرشنس گوگل رتبه اول گوگل شویم؟ بر اساس آمار اخیر، گوگل بیش از 56 میلیارد صفحه را در موتور جستجوی خود ایندکس کرده است. حتی اگر این تعداد را بخواهیم به وب سایت‌های فعال در سرپ (SERP) هم کاهش دهیم به عدد 200 میلیون خواهیم رسید. همین امر بیانگر اهمیت سئو و الگوریتم تازگی محتوای گوگل است. در واقع الگوریتم فرشنس گوگل از این جهت دارای اهمیت است که گوگل می خواهد جدیدترین و مرتبط ترین اطلاعات موجود را در اختیار کاربران قرار دهد.

احتمالا زمانی که مطالعه این مقاله را تمام کنید، این عدد بیشتر نیز خواهد شد. بنابراین با توجه به حجم اطلاعاتی که در محیط آنلاین به‌اشتراک گذاشته می‌شوند، طبیعی است که گوگل دائما در حال به‌روزرسانی الگوریتم‌های خود باشد تا کاربران بهترین و دقیق‌ترین محتوا را با توجه به نیاز خود پیدا کنند.

از طرفی با آنکه فاکتورهای متعددی روی رتبه‌بندی سایت‌ها در الگوریتم گوگل لحاظ می‌شوند، اما یک فاکتور به اسم «عبارات نیازمند تازگی» (Query Deserves Freshness) روزبه‌روز مهم‌تر شده است. در این مقاله این فاکتور و الگوریتم تازگی محتوای گوگل یا Freshness گوگل را بررسی خواهیم کرد، پس همراهمان بمانید.
الگوریتم تازگی محتوا گوگل یا فرشنس گوگل چیست؟

الگوریتم Freshness یا تازگی محتوای گوگل، یک الگوریتم رتبه‌بندی مهم بود که بر اساس به‌روزرسانی کافئین ساخته شد و در ژوئن 2010 معرفی شد. زمانی که گوگل در 3 نوامبر 2011 یک تغییر در این الگوریتم را اعلام کرد، 35درصد از مجموع جستجوها تحت تاثیر آن قرار گرفتند و تمرکز الگوریتم نشان دادن نتایج جستجوی تازه‌تر و جدیدتر به کاربران بود.

این الگوریتم در تلاش است تا به روزترین نتایج را در اختیار کاربر قرار دهد و موضوع زمان را نیز در این امر دخیل کرده است. به صورت خلاصه و مختصر اگر بخواهیم الگوریتم تازگی محتوا گوگل را تعریف کنیم باید بگوییم که دقیقا به کاربر اهمیت می‌دهد تا کاربر بتواند به روزترین و درست‌ترین اطلاعات را در دسترس داشته باشد.

چرا گوگل الگوریتم Google Freshness را معرفی کرد؟

حجم اطلاعات و محتوایی که امروزه تولید می‌شوند بسیار زیاد است. بنابراین گوگل مصمم است با پردازش سریع‌تر صفحات بیشتر، نیاز کاربران به محتوای تازه و به‌روز را مرتفع کند. به همین دلیل زمان و هدف جستجو را در اولویت قرار داد.

بر اساس مقاله‌ منتشر شده سایت ReadWrite در سال 2012 مقدار 6 تا 12 درصد کوئری‌هایی که کاربران هر روز جستجو می‌کنند، هرگز قبلا جستجو نشده بودند.

بنابراین یک هدف مهم این به‌روزرسانی تاکید بیشتر بر اهمیت تازگی محتوا در حوزه‌هایی مانند جدیدترین اخبار، رویدادها، سیاست‌، اخبار مربوط به افراد مشهور و ترندها است. یعنی حوزه‌هایی که کاربران بیشتر نیاز دارند جدیدترین اطلاعات مربوط به آن‌ها را دریافت کنند.

مثلا اگر فردی به دنبال برنامه های بازی لیگ برتر در هفته جاری است، احتمال زیاد می‌خواهد درباره برنامه های آینده لیگ برتر بیشتر بداند، بنابراین مطالبی که تاریخ انتشار آن‌ها برای امروز یا دیروز باشند سیگنال‌های تازگی محتوا را ندارند و احتمال زیاد دیگر به کاربر نشان داده نمی شوند.

گوگل از چه فاکتورهایی برای بررسی تازگی محتوا استفاده می‌کند؟

آپدیت Google Freshness یک تغییر الگوریتم رتبه‌بندی مهمی بود که باعث شد گوگل زمان را به عنوان یک معیار مرتبط برای جستجوهای کاربران اضافه کند. مهم‌ترین فاکتوری که الگوریتم تازگی محتوای گوگل برای ارزیابی فرشنس محتوای صفحه استفاده می‌کند، به‌روز بودن و تاریخ انتشار محتوا است.

به گزارش سایت ماز، گوگل تازگی محتوا را بر اساس چندین فاکتور مشخص می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

• مقدار تغییراتی که در محتوای اصلی صفحه انجام شده است. (تغییرات بیشتر به معنای تازگی بیشتر است.)

• دفعات تغییر محتوای صفحه (تغییرات مداوم به‌ معنای تازگی بیشتر است.)

• تعداد صفحات جدید در سایت (صفحات بیشتر به معنای تازگی بیشتر است.)

• تازگی بک لینک‌ها

تازگی محتوای سایت برای کوئری‌های QDF اهمیت بیشتری دارد و برای این دسته از کوئری‌ها، وب‌سایت‌هایی که محتوای تازه بیشتری دارند (تازگی با توجه به فاکتورهای بالا) شانس بیشتری برای کسب رتبه بالاتر دارد.

موضوعاتی که کاربران زمان جستجوی آن‌ها به محتوای تازه و به‌روز نیاز دارند عبارت‌اند از:

رویدادهای اخیر

موضوعات داغ

رویدادها و گزارش‌هایی که به‌مرور زمان مجددا رخ می‌دهند. (مانند انتخابات ریاست جمهوری)

اطلاعاتی که همیشه تغییر می‌کنند. (مانند نظر کاربران درباره یک محصول یا موضوعات مربوط به فناوری)

تقسیم بندی محتوا بر اساس الگوریتم فرشنس گوگل

گوگل به وسیله الگوریتم Google Freshness خود سه نوع محتوا را دسته بندی می کند که به شرح زیر می باشد:

رویدادهای جاری: منظور از رویدادهای جاری مسائل به روز دنیا است. مانند: زلزله، مساپل اقتصادی و سیاسی، کودتا، مرگ یک رهبر جهان و غیره.

رویدادهای تکرار شونده به طور منظم: در این بخش رویدادهای در مدت زمان مشخص به صورت منظم رخ می دهند مد نظر است. مانند: نتایج مسابقات لیگ برتر فوتبال، حاشیه سود سه ماهه برای شرکت های چندملیتی، مسابقات جام جهانی فوتبال، کشتی و بسیاری از مواد دیگر

به روز رسانی‌های مداوم: منظور اتفاقاتی هستند که هر رزوه و در مدت زمان‌های کوتاه تغییر می‌کنند. مانند: اخبار فناوری گوشی‌های هوشمند، گرم شدن کره زمین، به روز رسانی الگوریتم گوگل و غیره.

الگوریتم تازگی محتوای گوگل چه تاثیر ی بر روی سایت شما دارد؟

الگوریتم تازگی محتوای گوگل یک سیگنال رتبه بندی برای این موتورجستجو می باشد و بدین معنی است که می‌تواند عملکرد سایت شما را در طول زمان تحت تاثیر قرار دهد. اگر موضوعات محتوای سایت شما در طول زمان تغییر می‌کند یا اغلب نیاز به بروز رسانی دارند، می توانید با بروزرسانی درست و به موقع جایگاهی بهتر از رقبای تان را بدست آورید.

از جمله سایت هایی که همیشه نیاز به بروزرسانی محتوا دارند، می توان سایت‌های خبری، سایت‌های مرتبط با برگزاری رویدادها و همایش ها، سایت‌های تکنولوژي و صنعت، سایت های قیمت ارز و طلا و … را نام برد.

اما این امر در کنار مزایایی مانند جذب ترافیک و رتبه، معایبی هم دارد. در واقع بعد از چند هفته که موضوع دیگر ترند نیست باعث کاهش ترافیک می‌شود. در نتیجه حتما در هنگام قرار دادن محتوا به این نکته توجه داشته باشید که آ‌یا موضوع محتوا در سه دسته Freshness گوگل قرار دارد یا خیر. اگر موضوع محتوا در آن دسته بندی ها قرار نمی گیرد، پس موضوع همیشه سبز است. یکی از بهترین راه‌ها ترکیب محتوای همیشه سبز و موضوعات ترند است.

چه فاکتورهایی طبق الگوریتم Freshness گوگل در کسب رتبه بهتر نقش دارند؟

زمانی که ربات‌های گوگل برای خزش به سایت شما می‌آیند، بخش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنند تا سیگنال‌های مثبت را تحلیل کنند و از آن‌ها برای رتبه‌بندی سایتتان استفاده کنند. با معرفی الگوریتم تازگی محتوا، شاخص‌هایی که گوگل از سایت شما جمع‌آوری می‌کند، اهمیت بیشتری پیدا کردند. اما این شاخص‌ها چه چیزی هستند؟

بهتر است که مدت زمان بازدید یک کاربر از سایت به‌تدریج افزایش یابد

علت بررسی مدت زمان بازدید یک کاربر از سایت این است که برای گوگل فقط بازدید اولیه مهم نیست، بلکه بازدیدهای بعدی کاربر نیز روی رتبه‌بندی سایت اثر می‌گذارند. مثلا، اگر کاربران به‌طور میانگین در هفته ابتدایی که محتوایتان منتشر شده بود 2 دقیقه در سایتتان می‌ماندند، این عدد به‌مرور زمان باید افزایش یابد و برای مثال پس از 3 ماه باید نزدیک به 3 دقیقه باشد.

افزایش تدریجی مدت زمانی که یک کاربر در سایت سپری می‌کند، این سیگنال را به گوگل می‌دهد که محتوای داخل سایت همچنان تازه است. یک راهکار کاربردی برای افزایش مدت زمان ماندن کاربران در سایت به‌روزرسانی مداوم محتوای صفحه است. در این روش، بخش‌های مختلف در فواصل زمانی کوتاه به مقاله اصلی اضافه می‌شوند یا با اضافه کردن نظرات کاربران، حجم محتوا و زمانی که کاربران در صفحه می‌مانند افزایش می‌یابد.

از سایت‌هایی که محتوای تازه دارند لینک بگیرید

ممکن شنیده باشید که هر لینکی که به محتوای شما داده می‌شود، یک امتیاز مثبت شمارده می‌شود. اما جالب است بدانید که گوگل همچنین منبع لینک‌هایی که به شما داده شده است، بررسی می‌کند. یعنی اگر سایتی به شما لینک داده است که معمولا محتوای به‌روز ندارد، الگوریتم تازگی محتوا امتیاز تازگی سایت شما را کاهش می‌دهد.

به‌طور کلی، دریافت لینک برای صفحات قدیمی‌تر سایتتان جلوی کاهش در امتیاز تازگی محتوای آن‌ها را می‌گیرد، چون همچنان صفحاتی به محتوای شما لینک می‌دهند. اما اگر این لینک‌ها از سایت‌ها و صفحاتی باشند که خودشان محتوای تازه و مفید دارند، ارزش آن‌ها به‌مراتب بیشتر خواهد بود.

لینک بیلدینگ ادامه‌دار و هدفمند ارزشمند است

بهترین استراتژی کسب لینک، دریافت همیشگی لینک و در مقادیر اندک از سایت‌های مختلف است. مثلا اگر در یک هفته بک لینک‌های زیادی دریافت کرده‌اند و سپس تا یک ماه لینکی نگیرید، استراتژی بک لینک شما مناسب نیست. در چنین مواردی گوگل لینک‌های شما را اسپم تشخیص می‌دهد.

یک راه‌حل بهتر این است که محتوای قدیمی سایت خود را زنده نگه دارید! برای انجام این کار می‌توانید مقالات قبلی خود را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارید تا آن‌ها را با لینک‌های جدیدتر، تازه کنید.

چطور از الگوریتم تازگی محتوای گوگل به نفع سئوی سایت خود استفاده کنید؟

برای استفاده از الگوریتم Freshness گوگل برای بهبود سئو سایت خود، پیشنهاد می‌کنیم از 4 روش زیر استفاده کنید.

محتواهایی را که رتبه بالایی در سرپ دارند، به‌روزرسانی کنید

اولویت را روی مقلاتی بگذارید که تعداد ورودی‌ها و ایمپرشن‌های آن‌ها بالا است و در صفحه نتایج جستجوی گوگل، رتبه بالاتری دارند. سعی کنید این مقالات را با آمار، ارقام، نقل قول‌ها، تصاویر و تغییرات مفید، به‌روزرسانی کنید.

در تولید محتوا فعال باشید

وب‌سایت‌هایی که در حوزه اخبار، سینما، موسیقی و رویدادهای روزانه فعالیت می‌کنند، همیشه باید زودتر از رقبای خود اطلاعات روزانه را در اختیار کاربران قرار دهند. اگر سایت شما اولین منبع اخبار روزانه باشد، کاربران بیشتری را جذب خواهد کرد.

سیگنال‌های مثبت از شبکه های اجتماعی

یکی از شاخص‌هایی که الگوریتم تازگی محتوای گوگل نسبت به آن حساسیت زیادی دارد، سیگنال‌های مثبت از شبکه‌های اجتماعی است. بنابراین سعی کنید مقالات یا محتوای خود را روی شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کسب‌وکارتان به‌اشتراک بگذارید و از آن‌ها به سایتتان لینک دهید. اگر محتوایی که روی این شبکه‌ها منتشر می‌کنید وایرال شوند، سئوی سایت شما بهتر خواهد شد.

تاریخ انتشار مقالات را حذف نکنید

حذف تاریخ انتشار مقالات ریسک بالایی دارد. تحقیقات پژوهشی نشان می‌دهد که تاریخ انتشار محتوا یکی از چیزهایی است که گوگل توجه زیادی به آن نشان می‌دهد. اگر قصد دارید بهترین نتایج را در سرپ داشته باشید، به‌جایی تغییر یا حذف تاریخ انتشار، محتوا را به‌روز نگه دارید.

الگوریتم Query Deserves Freshness چیست؟

الگوریتم Query Deserves Freshness در واقع توسط گوگل در سال 2007 راه اندازی شد و سپس در سال 2011 (به عنوان بخشی از بروزرسانی الگوریتم کافئین) برای شناسایی موضوعات و جستجوهایی که کاربران برای آنها به محتوای به روز نیاز دارند، بروزرسانی شد. هر چیزی که مد روز و دارای ارزش خبری است در دسته QDF قرار می گیرد.

گوگل همیشه از آن برای نمایش اطلاعات حساس به زمان استفاده می کند. رویدادهای مرتبطی را نشان می دهد که در یک دوره کوتاه اتفاق می افتد. این الگوریتم مسئول نمایش مقالات خبری، رویدادهای زنده، کنسرت ها، کنفرانس ها، انتخابات و غیره است.

خزنده ها به طور مداوم می توانند و همه چیز را در وب، از عکس گرفته تا متن، فهرست کنند. بنابراین، آنها همیشه در مورد آنچه در جهان اتفاق می افتد به روز هستند. در نتیجه آنها قادر به ارائه نتایج مرتبط، به موقع و خاص هستند که با هدف کاربر مطابقت دارد.

چه زمانی QDF بیشترین اهمیت را دارد؟

مهم است اشاره کنیم که الزاما نیازی نیست تمام محتواهای سایت خود را به‌روزرسانی کنید. مثلا، اگر پستی در بلاگ خود درباره تاریخ مشروطه ایران دارید، نیازی نیست آن را به‌روزرسانی کنید اما محتوایی مانند جدیدترین ترندها در دنیای مد، یقینا باید به‌روز شود.

در حقیقت کارشناسان گوگل مشخص کرده‌اند چه زمانی باید محتوا تازه شود. به گفته یکی از متخصصان ارشد گوگل، QDF برای محتواهای حساس به زمان، مانند رویدادهای اخیر یا موضوعات داغ، رویدادهایی که به‌دفعات رخ می‌دهند و موضوعاتی که نیاز به به‌روزرسانی مداوم دارند، باید رعایت شود.
نیت جستجوگر نیز نقش مهمی در QDF ایفا می‌کند. کاربر هنگام جستجو به دنبال جدیدترین مطالب می‌گردد و به‌همین دلیل QDF یک فاکتور رتبه‌بندی مهم در سرپ خواهد بود.

تفاوت بین QDF و الگوریتم تازگی محتوای گوگل

در سال 2007 Query Deserves Freshness و در سال 2011 الگوریتم تازگی محتوای گوگل معرفی شد که بسیاری این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. اما این دو، دو چیز کاملا متفاوت هستند. QDF به بررسی در میان سایت‌های خبری و تازگی اخبار ان میپردازد در حالی که الگوریتم تازگی محتوای گوگل به بررسی سرچ‌های که به تازگی و به روز شدن نیاز دارد می‌پردازد.

به‌طور خلاصه تفاوت این دو عبارت‌اند از:

الگوریتم QDF بررسی می‌کند که یک موضوع در بین سایت‌های خبری و بلاگ‌ها ترند است.

الگوریتم Freshness گوگل کوئری‌های جستجو را بررسی می‌کند تا مشخص کند به یکی از سه دسته‌ از کوئری‌هایی که به نتایج تازه نیاز دارند، تعلق دارد یا خیر.

تازگی صفحه در برابر تازگی تمام سایت

الگوریتم Freshness گوگل دو نوع تازگی محتوا را تشخیص می‌دهد:

تازگی محتوا در یک صفحه وب خاص

تازگی محتوا در تمام بخش‌های سایت

با آنکه نیازی به‌ به‌روزرسانی محتوای همیشه سبز نیست، اما وب‌سایت‌هایی که دائما محتوای جدید اضافه می‌کنند، ظاهرا در نتایج جستجو عملکرد بهتری دارند. وب‌سایتی که هر هفته مقاله جدیدی منتشر می‌کند، به‌طور کلی عملکرد بهتری از سایتی دارد که این کار را هر دو ماه یک مرتبه انجام می‌دهد.

بررسی الگوریتم تازگی محتوا در وب سایت

ایجاد یا بهینه سازی محتوا تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا کسب و کار یا محتوای شما در فضایی وجود دارد که تازگی در آن مهم است. حقیقت این است که داشتن محتوای تازه، مرتبط و به‌روز تقریباً در هر صنعت یا کسب‌وکاری ذاتی است، اما در برخی زمینه‌ها از سایر حوزه‌ها اهمیت بیشتری دارد.

قبل شروع به فعالیت و تولید محتوا از خود بپرسید آیا کسب‌وکار شما در حوزه ای فعالیت می‌کند که مشتریان نیاز به اطلاعات بروز و جدیدی دارند و آیا شما می توانید جدیدترین و مرتبط ترین محتوا را به کاربران تان ارائه دهید؟ زیرا در سئو، هدف نهایی برای تمام محتوای سایت شما باید کمک به مشتریان باشد.
در مرحله بعد، می‌توانید بررسی کنید که محتواهای قدیمی شما در طول زمان چه عملکردی داشته اند؟ داده‌های گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول می‌تواند به شما در پیدا کردن محتواهایی که با گذشت زمان ترافیک خود را از دست داده اند کمک بسیاری کنند. هر دوی این منابع به شما این امکان را می‌دهند که مقایسه‌های دوره به دوره (POP) یا سال به سال (YOY) را انجام دهید تا صفحاتی را در سایت خود پیدا کنید که ترافیک از دست داده‌اند و ممکن است تحت تأثیر به‌روزرسانی الگوریتم تازگی گوگل قرار گرفته باشند.

در واقع هیچ راهی برای اطمینان از اینکه آیا سایت شما توسط الگوریتم تازگی محتوای گوگل ضربه خورده است یا حتی برای اینکه بدانید کدام صفحات به طور خاص مورد بررسی قرار گرفته است وجود ندارد. اما، اگر متوجه می‌شوید که صفحات قدیمی‌تر در سایت شما با گذشت سال‌ها یا ماه‌ها به طور پیوسته کاهش یافته‌اند، ممکن است به این دلیل باشد که کمتر به روز شده‌اند.

اینها سرنخ‌هایی هستند که می‌توانند نشان دهند که رتبه برخی از کلمات کلیدی را در گذر زمان بر اثر چه چیزی و چه شرایطی از دست داده اید؟ البته به این نکته توجه داشته باشید که برزورسانی محتوا یک ویرایش ساده و تغییر تاریخ بروزرسانی یک محتوا نیست؛ بلکه ویرایش و بروزرسانی بر اساس جدیدترین و مرتبط‌ترین اطلاعات بدست آمده در زمینه فعالیت کسب و کار شما می باشد.

کارکرد تازگی محتوا

توجه به این نکته مهم است که Freshness Algorithm لزوماً برای همه جستجوهای وب به طور یکسان اعمال نمی‌شود. به عنوان مثال، پست وبلاگ شما در مورد «تاریخچه کشتن امیرکبیر» به بروزرسانی و افزایش تازگی محتوا نیازی ندارد اما گزارش شما در مورد «آخرین پیشرفت‌ها در صنعت خودرو» نیاز به جدیدترین بروزرسانی و تازگی محتوا از نظر زمانی دارد.

به گفته کارشناسان ارشد گوگل، تازگی محتوا برای جستجوهای حساس به زمان، مانند رویدادهای اخیر یا موضوعات داغ، رویدادهایی که به طور منظم رخ می‌دهند و موضوعاتی که نیاز به، بروزرسانی مکرر دارند، کاربرد بسیاری دارد. آنچه در این مسئله اهمیت بالایی پیدا می‌کند هدف کاربر از سرچ است. هرچه «به روز بودن» محتوا برای جستجوهای کاربران اهمیت بیشتری بدیهم، احتمال اینکه الگوریتم تازگی محتوا رتبه بهتری را برای ما در نظر بگیرید بیشترر است.

مثال ساده و به روز در این زمینه، یکی از سوالاتی است که این روزها بسیار پرسیده می‌شود: “چه زمانی کووید به پایان می رسد؟”. داده‌های جدید پیرامون COVID-19 و انواع آن به طور مدام در حال بحث و تحقیق می باشد و مردم در سراسر جهان به دنبال دقیق‌ترین و به‌روزترین اطلاعات برای دریافت اطلاعات هستند. اینجا است که فرشنس گوگل وارد عمل می‌شود و به جدیدترین و مرتبط ترین اطلاعات از نظر تاریخ انتشار را در سرپ (SERP) قرار می‌دهد.

همان طور که مشاهده می‌کنید Google پست‌ها و مقالاتی را ارائه می‌کند که اخیراً، به‌روزرسانی شده‌اند و در صورت لزوم با معیارهای Freshness الگوریتم گوگل مطابقت دارند. در نتیجه این الگوریتم زمانی که کاربر به دنبال اطلاعات به روز است بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

چگونه با کمک الگوریتم تازگی محتوای گوگل یا Freshness گوگل رتبه اول گوگل شویم؟

در بخش بعد 6 استراتژی را توضیح خواهیم داد تا مطمئن شوید سایتتان محتوای مرتبط و به‌روزرسانی‌شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و می‌توانید حتی با بزرگترین رقبای خود رقابت کنید.

چگونه سایت خود را برای Freshness الگوریتم گوگل بهینه کنیم:

در سایت خود دنبال محتوای قدیمی بگردید

نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ جستجو در سایتتان برای پیدا کردن محتوای قدیمی، بهترین نقطه شروع است. پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهای خزش سایت مانند Screaming Frog برای جستجوی تاریخ‌های قدیمی در URLها، تگ‌های عنوان و محتوا استفاده کنید و محتوا را بر اساس تاریخ انتشار فیلتر کنید.

محتوایی را که قدیمی است، دیگر مفید نیست یا ترافیک قابل توجهی را جذب نمی‌کند، می‌توانید به صفحات جدیدتر و مرتبط‌تر در سایت خود ری‌دایرکت کنید یا آن‌ها را به‌روزرسانی کنید و حتی مجدد بنویسید تا مطابق با داده‌ها و ترندهای فعلی باشند.

به‌جای ایجاد صفحات جدید، محتوای خود را به‌روزرسانی کنید

به‌روزرسانی محتوای یک URL فعلی در سایتتان، روشی عالی برای بهینه‌سازی برای QDF است. به‌جای ایجاد یک پست جدید در رابطه با یک موضوع مشابه که می‌تواند باعث کنیبالیزیشن و سردرگم کردن خوانندگان سایتتان شود، می‌توانید محتوای موجود خود را به‌روزرسانی کنید تا مطابق با جدیدترین اطلاعات باشد.

با نگه داشتن URL فعلی، می‌توانید از بک لینک‌ها و پیج آتوریتی که آن لینک به‌مرور به‌دست آورده است نیز استفاده کنید. به مثال زیر دقت کنید.
اگر یک URL با عنوان ‘/marketing-trends/’ به‌جای ‘/marketing-trends-2023/’ درست کنید، این صفحه همیشه قابل استفاده خواهد بود.

بدین طریق می‌توانید هدرها، متا دیتا، محتوا و تاریخ انتشار را برای سال فعلی به‌روزرسانی کنید و در همین حین پیج آتوریتی و بک لینک‌ها دستخوش تغییر نشوند. چون به‌مرور زمان جستجوهای مربوط به سال 2023 کمتر می‌شود. با استفاده از صفحه و URL مشابه، شما می‌توانید در آینده نیز برای ترندهای بازاریابی در سال 2024 و سال‌های بعدی نیز رتبه بگیرید و ترافیک جذب کنید.

به‌صورت منظم صفحات خود را به‌روزرسانی کنید

به‌روزرسانی محتوای یک صفحه با جدیترین اخبار روی افزایش پیج آتوریتی صفحه شما تاثیر می‌گذارد. این به‌روزرسانی شامل ارائه آمار مرتبط، تاریخ‌های فعلی، جدیدترین ترندهای صنعتی و اطلاعات، رویدادهای اخیر و رسیدگی به لینک‌های شکسته و قدیمی می‌شود.

به‌روزرسانی منظم محتوای حتی می‌تواند برای پست‌های قدیمی‌تر مفید باشد. اگر باید یک موضوع را به‌روزرسانی کنید و اطلاعات جدیدی در اختیار کاربران خود قرار دهید، به‌روزرسانی منظم پست‌های قدیمی به گوگل نشان خواهد داد مطلب شما همچنان بسیار مرتبط با نیاز کاربر است.

برای بهبود نرخ کلیک، تگ‌های عنوان را به‌روزرسانی کنید

بر اساس تحقیق سایت SEO Clarity در سال 2021 (بزرگترین تحقیق درباره نرخ کلیک که تا به‌حال انجام شده است)، قرار دادن تاریخ در تگ عنوان نه تنها برای رتبه‌بندی سایت شما مفید است، بلکه ممکن است حتی نرخ کلیک شما را در سرپ بهبود بخشد.

لحاظ کردن تاریخ در تگ عنوان به جستجوکننده نشان می‌دهد که محتوای شما به‌روز است و در مقایسه با سایر مطالب در سرپ، احتمالا مرتبط‌تر با نیاز او است. اگر در یک حوزه رقابتی فعالیت می‌کنید، چنین ترفندی می‌تواند بین شما و رقبایتان فرق بگذارد.

از تاریخ در محتوای خود استفاده کنید

برای سئوکاران حرفه‌ای این امر ممکن است نیازی به توضیح نداشته باشد، اما اگر می‌خواهید برای کلمات کلیدی دارای تاریخ رتبه بگیرید، باید این کلمات کلیدی را در متن به‌کار بگیرید. منظورمان لحاظ کردن تاریخ در تگ عنوان، هدینگ‌های 1 و 2، در مطلبتان و آلت تگ تصاویر است. اگر کاربران کلمات کلیدی مورد نظر شما را در کنار تاریخ استفاده می‌کنند، منطقی است که سعی کنید محتوای خود را برای این اصطلاحات به‌روزرسانی کنید.

پست‌های خود را مجددا منتشر کنید

انتشار مجدد پست‌های قدیمی، روش عالی دیگری برای افزایش ترافیک مطالب سایتتان است و نسبتا آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید لاگین کردن به سیستم مدیریت محتوای سایتتان، پیدا کردن محتوای قدیمی، تغییر تاریخ انتشار و فشار دادن دکمه به‌روزرسانی است.

البته باید اشاره کنیم انتشار مجدد یک پست بدون به‌روزرسانی خود صفحه، عملکرد سایت شما را بهبود نخواهد بخشید و حتی گوگل آن را تایید نمی‌کند. اما ترکیب این تاکتیک با به‌روزرسانی محتوا، به‌روزرسانی تگ‌های عنوان از جمله تاریخ در محتوایتان و بسیاری دیگر از استراتژی‌هایی که در بالا توضیح دادیم، به‌شکل قابل‌توجهی شانس شما برای افزایش رتبه را بهبود خواهد بخشید.

به‌همین شکل اگر فقط محتوای پست‌های قبلیتان را بدون انتشار مجدد صفحه خود به‌روزرسانی کنید، قدرت رقابتتان با مطالبی که اخیرا منتشر شده‌اند، کمتر می‌شود.

چرا یک مقاله به‌روزرسانی شده رتبه بهتری در سرپ می‌گیرد؟

تا کنون در مورد الگوریتم تازگی محتوا گوگل صحبت کردیم، اما گوگل تازگی محتوا را برچه اساسی اندازه گیری می‌کند و چگونه باید تازگی محتوا را مشخص می‌کند؟ در ادامه این بخش به برخی از موارد مورد توجه گوگل در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

تاریخ ایندکس: اولین گزینه مورد بررسی گوگل تاریخ ایندکس شدن یا تاریخ شروع ثبت صفحه است.

به روز شدن صفحه: مقدار تغییر انجام شده در هر صفحه و میزان حجم تغییرات آن صفحه

میزان تغییرات در محتوای اصلی: میزان تغییرات در محتوای اصلی نقش بیشتری در فرشنس گوگل دارد تا برچسب‌‎‌ها، تاریخ و زمان

نرخ تغییر: اگر تغییرات و به روز شدن مکرر باشد بیان‌گر به روز بودن و جدیدتر بودن محتوا است

تعداد صفحات جدید: میزان صفحات اضافه شده جدید بیان گر به روز بودن است و Freshness را فعال می‌کند. به عبارتی قرار دادن محتوای تازه در سایت تاثیر گذار است.

بک لینک‌های تازه: گرفتن بک لینک از سایت‌های با رتبه‌های بالا در این زمینه بسیار تاثیر گذار است.

رفتار انسانی: زمانی که جستجوگرها اسنیپت‌ها را در صفحه نتایج جستجو بررسی می‌کنند، طبیعتا روی آن‌هایی کلیک می‌کنند که جدیدترین تاریخ را داشته باشند.

چطور تاریخ آخرین تغییر در مطلب خود را در نتایج جستجو نشان دهید؟

افزونه WP Last Modified Info را برای وردپرس نصب کنید. پس از فعال‌سازی آن، از تنظیمات زیر استفاده کنید:

سپس به تب اسکیما بروید و گزینه «Default mode» را انتخاب کنید تا مطمئن شوید اطلاعات «آخرین تغییرات در مطلبتان» در موتورهای جستجو نشان داده خواهد شد:

سپس زمانی که یک پست بلاگ خود را به‌روزرسانی می‌کنید، این شورت کد را در ابتدای مقاله قرار دهید:

سخن نهایی

با توجه به اتفاق‌های بسیار زیادی که در دنیا رخ می‌دهد، مهم است به‌روزترین و دقیق‌ترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهید. اگر بتوانید سایت خود را به‌روز نگه دارید و اطلاعات باکیفیت و مرتبط ارائه دهید، الگوریتم تازگی محتوای گوگل به شما پاداش خواهد داد.

زمان تولید محتوا ابتدا باید کاربر خود را بشناسید، سپس محتوا را بر اساس نیازها و رفتار او تولید کنید. اگر مخاطب هدف شما بیشتر از همه دنبال اخبار روزانه و جدیدترین ترندها می‌گردد، همیشه محتوای خود را به‌روز نگه دارید.

اگر کاربرانی دارید که فقط دنبال افزایش سطح دانش خود هستند، محتوای همیشه سبز می‌تواند برگ برنده سایتتان باشد. برای اطمینان از عملکرد سایت خود، بین ایجاد محتوای جدید و محتوای همیشه سبز یک تعادل ایجاد کنید، تا بتوانید کاربران متفاوت را راضی نگه دارید.

بدون تردید ارائه بهترین و مرتبط‌ترین محتوا از گفتن آن سخت‌تر است اما به کمک استراتژی‌هایی که در بالا اشاره کردیم، می‌توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و اثر آن‌ها را بهتر ببینید.

سوالات متداول

من مقاله‌ای در مورد وبلاگ نویسی دارم که برای بیش از یک سال جایگاه شماره 1 را در نتایج جستجو اشغال کرده است آیا باید الگوریتم تازگی محتوای گوگل را در ان رعایت کرده و ان را به روز کنم؟

قطعا نه! در واقع، در اینجا یک نکته ارزشمند وجود دارد: اگر پست‌های وبلاگی در موقعیت‌های 1، 2، یا 3 دارید، آنها را تغییر ندهید. زیرا هر تغییری که ایجاد کنید گوگل را حساس می‌کند و باعث می شود رتبه آن صفحه را دوباره ارزیابی کند.

آیا کاهش رتبه و کلمه کلیدی می‌تواند با الگوریتم تازگی محتوای گو گل مرتبط باشد؟

بله می‌تواند مرتبط باشد، اما هر کاهش رتبه‌ای لزوما به این معنا نیست. در کاهش رتبه عوامل متعددی می‌تواند نقش داشته باشد. در ضمن نوع سایت و محتوای آن نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. یک سایت خبری بسیار از Freshness گوگل تاثیر می‌پذیرد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *