مقالات آموزشی سئو

الگوریتم گوگل MUM چیست؟ هر چیزی که یک کارشناس سئو باید درباره اگوریتم مام گوگل بداند!

Google MUM

الگوریتم گوگل MUM چیست؟ هر چیزی که یک کارشناس سئو باید درباره اگوریتم مام گوگل بداند!

اغلب ما برای پیداکردن پاسخ سؤالات مختلف خود، به گوگل مراجعه می‌کنیم. گاهی اوقات، عبارت‌های جستجو پیچیده می‌شود و برای رسیدن به جواب یک سؤال، لازم است که چندبار با جمله‌بندی‌های مختف، آن موضوع را سرچ کنیم. در سال 2021، گوگل الگوریتم جدیدی به نام Google MUM معرفی کرد به کاربران کمک می‌کند تا با جستجو و در زمان کمتر، پاسخ سؤالات سخت خود را پیدا کنند.
اما الگوریتم مام گوگل چیست و چه تأثیری در سرچ کاربر خواهد داشت؟ این الگوریتم دستخوش چه تغییراتی شده است و چگونه می‌تواند به سئوی وبسایت ما کمک کند؟
الگوریتم گوگل MUM چیست؟
شرکت گوگل، الگوریتم مام ( (MUMرا در تاریخ 28 اردیبهشت سال 1400 (18 می سال 2021) معرفی کرد. MUM، مخفف عبارت “Multitask Unified Model” به معنی «مدل یکپارچه چندکاره» است که بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده و می‌تواند بهترین پاسخ را برای سرچ‌های پیچیده با داده‌های مختلف، پیدا کند.
الگوریتم MUM گوگل با تسلط به 75 زبان زنده دنیا (از جمله فارسی) و قابلیت پردازش اطلاعات مختلف از رسانه‌ها و فرمت‌هایی مثل متن‌ها، تصاویر، ویدئوها و فایل‌های صوتی، به‌راحتی همه پرسش‌های کاربران را درک می‌کند.
فرض کنیم که شما یک سؤال را به زبان اسپانیایی در گوگل سرچ می‌کنید اما می‌خواهید که به زبان انگلیسی یا فارسی جواب بگیرید؛ الگوریتم MUM با درک ارتباط بین مفهوم موردنظر شما در دو زبان، جواب را برای شما پیدا خواهد کرد. این الگوریتم، نسخه تکامل‌یافته‌تری از الگوریتم BERT بوده و بسیار قدرتمند است.
ویژگی‌های الگوریتم Google MUM
تولید متن (Text Generation): الگوریتم Google MUM، نه‌تنها می‌تواند متن‌های گوناگون به زبان‌های متفاوت را بخواند و معنای آن‌ها را متوجه شود، بلکه می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد و بسته به داده‌های ورودی کاربران، متن‌های جدیدی تولید کند.
چندزبانه (Multi-Lingual): این الگوریتم، به 75 زبان زنده دنیا مسلط بوده و همواره در حال یادگیری است. از این رو با بررسی سؤال شما، همه اطلاعات زبان‌های مختلف را بررسی کرده و مناسب‌ترین پاسخ را در اختیار شما قرار می‌دهد.
چندوظیفه‌ای (Multitasking): MUM با قابلیت انجام میلیون‌ها وظیفه به‌صورت همزمان، نسبت به الگوریتم‌های قبلی گوگل، درک جامع‌تری از اطلاعات و دانش جهانی ایجاد می‌کند. مثلاً اگر درباره بهترین دانشگاه رشته مهندسی سرچ کنید، این الگوریتم اطلاعات دیگری درباره رنک دانشگاه، تعداد دانشجویان، نحوه پذیرش و بورسیه‌های آن نیز به شما ارائه خواهد کرد.
چندوجهی (Multimodal): الگوریتم MUM می‌تواند اطلاعات مختلف را از متن‌ها، تصاویر، ویدئوها و فایل‌های صوتی دریافت و پردازش کند. بنابراین نه‌تنها معنی همه متن‌ها را درک می‌کند، بلکه می‌تواند با نگاه‌کردن به یک تصویر، معنای آن را هم پیدا کند و اگر متنی روی عکس بود، معنی و ارتباط آن با تصویر را متوجه شود.
هدف الگوریتم MUM گوگل
هدف اصلی MUM این است که پاسخ سؤالات پیچیده کاربران را پیدا کند. گوگل در تلاش است که هدف جستجوی کاربران را درک کند و پاسخ این سرچ‌های چند وجهی را در یک SERP واحد به آن‌ها نمایش دهد. هدف دیگر طراحی این الگوریتم، استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف گوگل برای حل چالش‌های مختلف کاربران است.
تاثیر الگوریتم مام بر نتایج جستجو و سئو سایت
همان‌طور که گفتیم، الگوریتم MUM می‌خواهد که با پیداکردن پاسخ سرچ‌های پیچیده، تجربه خوبی برای کاربران گوگل به ارمغان آورد. به‌روزرسانی‌های اخیر این الگوریتم، تکنیک‌های قدیمی سئو برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.
رهایی از موانع زبانی:
یکی از بزرگ‌ترین موانع جستجوی کاربران، محدودیت‌های زبانی است. وبسایت‌هایی که چندزبانه نباشند، کمتر در SERPS ظاهر خواهند شد. چنین مواردی می‌تواند از دستیابی به بهترین نتایج گوگل، جلوگیری کند. الگوریتم مام با تسلط به 75 زبان، تمام این مرزها را می‌شکند.
درک اطلاعات در قالب‌های مختلف:
الگوریتم MUM علاوه بر محتواهای متنی، انواع محتوای ویدئویی، صوتی و تصویری را نیز درک خواهد کرد. چنین عملکردی به گوگل کمک می‌کند تا اطلاعات را با دقت بیشتری پردازش کند و نتایج مفیدتری برای سرچ کاربران نشان دهد.
تولید پاسخ‌های پیش‌بینی‌کننده:
MUM می‌تواند بدون نیاز به پرسیدن سؤالات مختلف از کاربران، هدف آن‌ها از جستجو را به‌طور کامل درک کرده و بهترین نتایج را ارائه کند.
ادغام منابع مختلف و ارائه یک پاسخ:
الگوریتم مام می‌تواند با بررسی اطلاعات منابع مختلف، یک نتیجه منحصربه‌فرد و خلاصه‌شده به شما ارائه کند که مفیدترین و مرتبط‌ترین نکات مربوط به جستجو، در آن گنجانده شده باشد.
آینده سئو با تکنولوژی MUM
کمپانی گوگل الگوریتم MUM را در راه رسیدن به یک موتور جستجوی معنایی طراحی کرده است. این الگوریتم که به‌طور مداوم در حال بهبود است، هدف جستجوی کاربران را درک کرده و آن را با محتواهای موجود در اینترنت تطبیق می‌دهد.
پیش‌بینی می‌شود که گوگل تا سال 2029، یک موتور جستجوی کاملاً معنایی خواهد بود و دیگر برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها، از تکنیک تطبیق متن کلمه کلیدی استفاده نخواهد کرد. معرفی الگوریتم‌های BERT و MUM، تغییرات زیادی در الگوریتم‌هایی مثل پاندا و پنگوئن ایجاد کرده است. پردازش طبیعی زبان، جستجوی معنایی مبتنی بر الگوریتم‌های مرغ مگس‌خوار و گراف دانش گوگل را بسیار سریع‌تر می‌کند. با این اوصاف، سئوکاران به جای کلمات کلیدی، باید به موضوعات مرتبط به الگوریتم E.A.T اهمیت دهند.
برای سئوی فنی، همچنان باید نمایه‌سازی (ایندکس‌کردن) محتوای مرتبط با جستجوی کاربر را جدی بگیرید. مواردی مانند امنیت صفحه (Https) و UX (تجربه کاربری)، می‌توانند به رتبه‌بندی وبسایت شما کمک کنند؛ با این حال، این موارد تضمین‌کننده رتبه‌گرفتن وبسایت نیستند. گوگل برای درک محتوا از طریق پردازش طبیعی زبان، به اطلاعات ساختاری کمتری نیاز دارد.
از دیگر عوامل تأثیرگذار در رتبه محتوا، لینک‌دهی است. گوگل می‌تواند با استفاده از داده‌کاوی مستقل از زبان، از تمام داده‌های موجود در اینترنت برای نمایش بهترین نتایج استفاده کند؛ بنابراین اینکه محتوای شما از عناصر مختلفی مثل تصاویر و ویدئوها استفاده کرده باشد، به آن اعتبار می‌بخشد. این مسئله به گوگل اجازه می‌دهد تا بهتر به سؤالات پاسخ داده و اطلاعات جامع‌تری به کاربر ارائه کند.
محتوای شما باید کاربرمحور باشد و نیازها و سؤالات او را پیش‌بینی کند. باید مشتری را در طول سفر وی همراهی کرده و چالش‌های این مسیر را برای آن‌ها رفع کنید. با توجه به این به‌روزرسانی‌ها، بازاریابی محتوا اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
ام یو ام چگونه کار می‌کند؟
کمپانی گوگل، MUM را به عنوان نسخه‌ای 1000 برابر قدرتمندتر از BERT معرفی کرده است. این الگوریتم با ترکیب چندین فناوری، جستجوهای گوگل را بیشتر از قبل معنا و زمینه‌محور کرده است تا تجربه کاربران بهبود ببخشد. گوگل با طراحی مام، قصد دارد که به سرچ‌های پیچیده‌ای که نمایش یک SERP معمولی برای آن‌ها کافی نیست، پاسخ دهد. اما MUM چه وظایفی دارد؟
ارائه درکی عمیق از دانش جهانی؛
یادگیری و درک 75 زبان به‌صورت همزمان؛
درک اطلاعات متنی، تصاویر، فایل‌های صوتی و ویدئوها.
گوگل از این الگوریتم برای گسترش بیشتر پایگاه‌های اطلاعاتی معنایی خود استفاده می‌کند تا در رابطه با موضوعات مختلف، داده‌های کاملی داشته باشد. مام به بهبود جستجوی بین‌المللی کمک می‌کند تا همه شاخص‌های جستجو در سراسر جهان و با هر زبانی، در سطح مشابهی از کیفیت و کارآمدی قرار بگیرند.
پیشرفت هیجان‌انگیز این الگوریتم برای سئوکاران این است که مام گوگل می‌خواهد تا برای جمع‌آوری اطلاعات (داده‌کاوی)، درک و پردازش آن‌ها در نتایج جستجو، از تمام قالب‌های رسانه‌‌ای استفاده کند که نتیجه جستجوی کاربر به‌صورت بهینه ارائه شود.
به زبان ساده‌تر، علاوه بر میلیون‌ها محتوای متنی به زبان‌های مختلف دنیا، در حال حاضر گوگل به تمام اطلاعات همه فرمت‌های رسانه‌ای ثبت‌شده در سیستم خود دسترسی دارد. در نتیجه، می‌توان اطلاعات بیشتری درباره داده‌های ثبت‌شده تولید و برای یک جستجو، در یک SERP واحد ارائه کرد.
الگوریتم مام چقدر نتایج جستجو را تغییر می‌دهد؟
هدف الگوریتم گوگل مام این است که با ارائه بهترین نتایج برای جستجوهای پیچیده کاربران، تجربه آن‌ها را بهبود ببخشد. اما با روی کار آمدن این الگوریتم، چه تغییراتی در نتایج جستجو به وجود آمده است؟
به‌روزشدن گوگل لنز (Google Lens):
الگوریتم Google MUM به کاربران امکان می‌دهد تا با عکس‌گرفتن توسط گوگل لنز، اطلاعات جامعی درباره تصویر به دست آورند. مثلاً می‌توانید از یک کفش عکس بگیرید تا مام به شما اطلاعاتی از قبیل برند، قیمت و سایر مشخصات آن را ارائه کند.
چندزبانه‌بودن:
مام گوگل با مطالعه داده‌ها به 75 زبان زنده دنیا، بهترین نتایج را برای جستجوی کاربران پیدا خواهد کرد. فرقی نمی‌کند که سؤال خود را به چه زبانی وارد کرده باشید، الگوریتم مام آن را در مقالاتی به 75 زبان مطالعه می‌کند و معتبرترین پاسخ را به شما نشان می‌دهد.
تصاویر:
برای برخی از سرچ‌های کاربران، گوگل برای تعیین زمان راه‌اندازی SERPهای بصری و انتخاب تصاویر سایت‌های رتبه‌بندی‌شده سئو، از مام استفاده می‌کند.
تجزیه‌وتحلیل عمیق ویدئوها:
گوگل با کمک MUM می‌تواند ویدئوها را با دقت بیشتری تجزیه‌وتحلیل کند. بنابراین با استفاده از موتور توصیه‌ خود (recommendation engine)، به کاربران پیشنهاد می‌کند که بعد از تماشای یک ویدئو، بهتر است که چه چیزی ببینند، بخوانند یا بخرند.
اهمیت کمتر رتبه صفحه نمایش موتورهای جستجو (SERP):
با متداول‌ترشدن گوگل مام، دیگر رتبه‌بندی وبسایت در صفحه نمایش موتورهای جستجو اهمیت زیادی ندارد. این الگوریتم، وزن بیشتری به متن سرچ کاربر می‌دهد؛ این یعنی دو نفری که سؤال یکسانی دارند، دو صفحه SERP مشابه دریافت نخواهند کرد. در واقع MUM برای ارائه نتایج سرچ کاربران، مواردی مثل تاریخچه جستجو، موقعیت مکانی و ترجیحات آن‌ها را در نظر خواهد گرفت.
چگونه برای گوگل MUM آماده شویم؟
محتوایی باکیفیت ارائه کنید که علاوه بر تمرکز بر موضوع اصلی، مسائل و سؤالات مرتبط با آن را پاسخ دهد. در محتوای خود از فرمت‌های چندرسانه‌های استفاده کنید تا الگوریتم MUM، شما را پیدا کند.
محتواهای نوشتاری (از جمله پست‌های وبلاگ و مقالات)، همچنان رتبه اول مفیدترین محتواهای گوگل را به خود اختصاص داده‌اند؛ با این حال با روی کار آمدن الگوریتم مام، استفاده از پادکست‌ها، تصاویر، محتواهای صوتی و ویدئویی، بیشتر به سئوی وبسایت شما کمک خواهد کرد.
Google MUM با مطالعه مقاله شما، ارتباط آن با سرچ کاربر را بررسی کرده و آن را به نتایج جستجو اضافه می‌کند. اگرچه این الگوریتم چندزبانه است و محدودیت‌های زبانی را از بین می‌برد، همچنان بهتر است که سئوی وبسایت‌های چندزبانه را در استراتژی خود بگنجانید.
با استفاده از متن‌های آموزنده و جذاب، محتوایی تولید کنید که باعث شناخت برند و وفاداری مخاطبان شود. تا زمانی که محتوای صادقانه و قابل اعتمادی به اشتراک بگذارید که برای کاربر نهایی شما جالب، مرتبط و ارزشمند باشد، دایره مخاطبان بالقوه خود را گسترده‌تر خواهید کرد.
چرا MUM برای کاربران خوب است؟
توانایی الگوریتم MUM برای فراتر رفتن از سؤال و عبارت جستجوی کاربر، به ابعاد مختلف SERP و SEO کمک می‌کند. این الگوریتم، کسب‌وکارها و تولیدکنندگان محتوا را تشویق می‌کند که برای ایجاد محتواهای خود، به قصد و سفر پیچیده و لایه‌لایه کاربر توجه کنند. هوش مصنوعی Google MUM نیز به درک اهداف و فرآیندهای فکری کاربران کمک خواهد کرد.
فرض کنید که می‌خواهید به کشور فرانسه سفر کنید و برای پیداکردن پاسخ همه سؤالاتی که دارید، لازم است تا چندین عبارت مختلف را در گوگل سرچ کرده و وبسایت‌های مختلف را بررسی کنید.
الگوریتم مام به شما کمک می‌کند تا فقط با سرچ عبارت «سفر به فرانسه»، اطلاعات جامع و مفیدی درباره ویزایی که باید بگیرید، واکسن‌هایی که باید بزنید، شرایط آب‌وهوایی و سرگرمی‌های این کشور به دست آورید.
مقایسه تکنولوژی BERT با MUM
الگوریتم‌های BERT و MUM، دو مدل ماشین لرنینگ هستند که گوگل در حال آزمایش آن‌ها است. MUM، یک موتور جستجوی چندوجهی بوده و بر اساس BERT طراحی و ارائه شده است.
برخلاف BERT، الگوریتم مام می‌تواند داده‌های چندوجهی مانند تصاویر، فایل‌های صوتی و ویدئوها را پردازش کرده و با ترکیب اطلاعات از منابع مختلف، بهترین نتایج را به کاربر ارائه کند. اگرچه این الگوریتم هنوز یک راه‌حل کامل برای مشکلات سرچ کاربران معمولی نیست، می‌تواند SERP را برای همیشه تغییر دهد!
الگوریتم MUM به جای ارائه پاسخ دقیق، روی موضوع کلی و تعاملات کاربر تمرکزی دارد. گوگل نشان داده است که می‌تواند (حتی زمانی که سرچ کاربر مبهم باشد)، با در نظرگرفتن مواردی مانند موقعیت مکانی، زمان و سابقه سرچ، هدف جستجوی او را پیش‌بینی کرده و پاسخ کامل و مرتبطی ارائه کند.

کلام آخر
با روی کار آمدن الگوریتم مام، دیگر باید با BERT خداحافظی کنیم! این الگوریتم قصد دارد تا بیش از هر موتور جستجوی دیگری درباره هدف سرچ کاربران بیاموزد. برای بهینه‌سازی وبسایت خود مطابق با MUM، لازم نیست که استفاده از تاکتیک‌های قدیمی سئو را متوقف کنید؛ با این حال، اهمیت زیادی دارد که با توجه به سفرهای مشتریان خود، بهترین نتایج را برای جستجوهای آن‌ها ایجاد کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *