مقالات آموزشی سئو

آموزش سئو وردپرس؛ نکات مهم و پایه، از مقدماتی تا پیشرفته

آموزش سئو وردپرس (Wordpress SEO) و رسیدن به رتبه 1 گوگل

عنوان اصلی محتوا: آموزش سئو وردپرس؛ نکات مهم و پایه، از مقدماتی تا پیشرفته
کلمه کلیدی اصلی سئو وردپرس
کلمه کلیدی مرتبط بهینه سازی سایت وردپرس، سئوی وردپرس، بهترین پلاگین سئو وردپرس، افزونه سئو وردپرس، سئو وردپرس چیست، آموزش سئو وردپرس، سئو سایت وردپرس، آموزش رایگان سئو وردپرس، بهینه سازی وردپرس
خلاصه محتوا (50 تا 70 کلمه) آنقدر درباره وردپرس زیاد شنیده‌ایم که باورمان شد بدون دانستن نکات سئو وردپرس می‌توانیم وب‌سایت موفقی داشته باشیم و درآمد خود را افزایش دهیم؛ در حالی که برای همه وب‌سایت‌ها، نکاتی وجود دارد که باید قدم به قدم برای پیشرفت وب‌سایت خود انجام دهیم. در این مقاله ما به ارائه آموزش سئو وردپرس خواهیم پرداخت و قدم به قدم برای موفقیت بیشتر با شما خواهیم بود.

توهم درآمد بیشتر از وب‌سایت وردپرسی بدون آموزش‌های سئو وردپرس
سئو وردپرس چیست؟ آنقدر درباره وردپرس زیاد شنیده‌ایم که باورمان شد بدون دانستن نکات سئو وردپرس می‌توانیم وب‌سایت موفقی داشته باشیم و درآمد خود را افزایش دهیم؛ در حالی که برای همه وب‌سایت‌ها، نکاتی وجود دارد که باید قدم به قدم برای پیشرفت وب‌سایت خود انجام دهیم. در این مقاله ما به ارائه آموزش سئو وردپرس خواهیم پرداخت و قدم به قدم برای موفقیت بیشتر و بهبود سئو سایت وردپرس با شما خواهیم بود.

آموزش سئو وردپرس؛ نکات مهم و پایه، از مقدماتی تا پیشرفته

اما با بهینه سازی سایت وردپرس، می‌توانید به سرعت، ترافیک وب سایت و درآمد خود را افزایش دهید. نصب و استفاده از وردپرس به صورت پیش فرض، سئوی بهتری نسبت به سایر همتایان دارد، و دلیل آن این است که موتورهای جستجو، وب‌سایت‌هایی که با وردپرس ساخته شده‌اند، را دوست دارند؛ اما برای بهبود سئوی وردپرس کارهای زیادی باید انجام دهید.
نکاتی که در زیر ارائه شده‌اند، در چهار دسته اصول ابتدایی سئو وردپرس، بهترین افزونه‌ها، نکات اضافی و تاثیر سرعت و امنیت وب‌سایت بر سئو ارائه شده است.
اصول ابتدایی سئو وردپرس، آنچه باید بدانید
. سئو مجموعه ای از استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی است که با هدف کمک به رتبه بندی صفحات شما در نتایج موتورهای جستجو انجام می‌شود. به بیان ساده، چیزی که سئو می‌گوید این است؛ هرچه بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید، ایجاد مخاطبی که می‌توانید روی آن حساب کنید آسان‌تر خواهد بود. اما سوال اصلی این است که باید از کجا شروع کرد؟
راه‌های ساده زیادی برای بهبود سئو سایت وردپرس شما وجود دارد؛ قبل از پرداختن به نکاتی که در زیر ارائه خواهیم داد، باید اشاره کرد که برای پیاده‌سازی مواردی که تحت عنوان آموزش سئو وردپرس در زیر آمده است، نیاز نیست که حتما دانش زیادی در حوزه طراحی وب داشته باشید و همین که، وب‌سایت خود را با استفاده از وردپرس ایجاد کرده‌اید می‌توانید نکاتی که در زیر آمده است را انجام دهید.
سئو سایت وردپرس: تیک Site Visibility را چک کنید
یکی از موارد استفاده از وب‌سایت وردپرسی این است که شرکت‌های بزرگ برای تست کردن ویژگی‌های جدید، وب‌سایت خود را به صورت آفلاین ایجاد می‌کنند و قابلیت‌های جدید را قبل از انتشار به صورت آفلاین آزمایش می‌کنند؛ گزینه Site Visibility نیز به این معنی است که وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو بررسی نمی‌شود و برای فعالیت آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به بخش Settings و سپس Reading page مراجعه کنید و مانند عکس زیر؛ با برداشتن تیک قسمت مشخص شده، وب‌سایت خود را به موتورهای جستجو نمایش دهید.

اصول ابتدایی سئو وردپرس، چک کردن Site Visibility

استفاده از ساختار URL دوستانه، دومین نکته مهم سئو وردپرس است
به دو URL که در زیر آمده است دقت کنید،
https://www.wpbeginner.com/?p=10467
http://example.com/archives/123
URL شماره یک و دو مبهم هستند و اطلاعاتی را درباره محتوای صفحه به موتورهای جستجو و کاربر ارائه نمی‌دهند و باعث می‌شوند که سئو وب‌سایت شما پیشرفت نکند. در مقابل به URLهای زیر نگاه کنید؛
https://www.wpbeginner.com/how-to-install-wordpress/
https://www.wpbeginner.com/common-wordpress-errors-and-how-to-fix-them/
همانطور که مشاهده می‌کنید، موارد بالا کاملا واضح هستند و اطلاعات کاملی را درباره صفحه و محتوای آن به کاربر نمایش خواهند داد.
این مورد در وردپرس تحت عنوان permalink structure یا پیوند یکتا شناخته می‌شود و یکی از مهمترین موارد برای بهبود سئو وردپرس است و برای تغییر آن به Settings و سپس بخش Permalinks page بروید و با فعال کردن گزینه « Post name» نام پست به URL صفحه اضافه خواهد شد.

اصول ابتدایی سئو وردپرس، چک کردن URL

و اما نکته مهم این است که اگر 6 ماه از ایجاد وب‌سایت وردپرس شما می‌گذرد، به هیچ وجه ساختار پیوند یکتا خود را تغییر ندهید، مگر آنکه از ساختار « numbers» یا عددی استفاده می‌کنید. با تغییر ساختار تمام لینک‌های شبکه اجتماعی شما غیر فعال خواهند شد و ممکن است که رتبه فعلی سئو خود را نیز از دست بدهید. بهتر است قبل از این کار با یک متخصص سئو وردپرس صحبت کنید.
انتخاب قالب یا Theme مناسب
Theme علاوه بر اینکه بر زیبایی و ظاهر وب‌سایت شما تاثیر دارد، در سئو نیز تاثیر دارد. اگر دوست دارید از قالب‌های رایگان استفاده کنید، باید به این نکته دقت کنید که بعضی از آنها برای سئو بهینه سازی نشده‌اند و می‌توانند رتبه سئو سایت وردپرس شما را کاهش دهند. بنابراین، هنگام انتخاب، باید قالبی را انتخاب کنید که با در نظر گرفتن سئو ساخته شده است. این تم‌ها اغلب به عنوان “سئو پسند” شناخته می‌شوند. البته پیشنهاد می‌شود، که قبل از دانلود و اجرای قالب، حتما ویژگی‌های اضافی آن را مطالعه کنید. نکته دیگر این است که اگر دوست دارید قالب وب‌سایت شما خاص باشد، می‌توانید از قالب‌های غیر رایگان استفاده کنید و یا اینکه خود، قالب وب‌سایت را طراحی کنید.
انتخاب کنید که URL با WWW شروع شود یا خیر!!!
نکته مهم دیگر در آموزش سئو وردپرس این است که اگر به تازگی وب‌سایت خود را ایجاد کردید باید تعیین کنید که از www استفاده می‌کنید (برای مثال http://www.example.com) یا اینکه تمایل دارید URL وب‌سایت شما بدون WWW باشد.(برای مثال http://example.com).
این کار به این دلیل اهمیت دارد که موتورهای جستجو دو مورد گفته شده در بالا را متفاوت می‌دانند و باید تصمیم بگیرید که از کدام استفاده کنید و به آن پایبند باشید. برای مشاهده و تغییر تنظیمات خود به بخش Settings و سپس General page مراجعه کنید و مانند عکس زیر، تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

اصول ابتدایی سئو وردپرس، www یا بدون www

در ضمن، هیچ مزیتی برای استفاده از WWW در URL وب‌سایت وجود ندارد. هر کدام را که علاقه دارید انتخاب کنید.
آموزش سئو وردپرس؛ معرفی بهترین پلاگین سئو وردپرس
پس از معرفی نکات اصولی و اولیه اکنون نوبت به معرفی بهترین پلاگین سئو وردپرس رسیده است. وردپرس افزونه‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که باید در استفاده از آنها دقت شود، چون ممکن است باعث شود که سرعت و یا عملکرد وب‌سایت کند شود و بر سئو سایت وردپرس تاثیری بدی داشته باشند.
ده‌ها هزار افزونه در دسترس هستند که بسیاری از آنها می‌توانند به شما در بهبود سئو کمک کنند. اگر نمی‌دانید کدام افزونه را می‌خواهید در سایت خود پیاده‌سازی کنید، می‌توانید در کتابخانه افزونه‌های وردپرس گزینه‌های متناسب با نیاز خود را جستجو کنید.

معرفی بهترین افزونه‌های وردپرس

اما بدون شک افزونه‌هایی که باید هر سایت وردپرسی داشته باشد، All in One SEO (AIOSEO) و Yoast SEO هستند که هر دو کار یکسانی را انجام می‌دهند و طرفداران زیادی نیز دارند.
کاری که این ‎دو افزونه سئو وردپرس انجام می‌دهند این است که به بهینه‌سازی وب‌سایت شما کمک می‌کنند و با بررسی نکات و مواردی که از سوی موتورهای جستجو مهم هستند، به شما کمک می‌کند تا محتوای بهتری را تولید کنید؛ محتوایی که از نظر موتورهای جستجو دوستانه‌تر است و باعث بهبود سئو وب‌سایت وردپرسی خواهد شد.
XML Sitemaps را ایجاد کنید
مورد بعدی مهم در رابطه با نکات سئو وردپرس این است که فایل XML نقشه سایت را ایجاد کنید که باعث می‌شود تمام صفحات وب‌سایت شما در یک فایل فهرست شوند و پیدا کردن تمام محتوای وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو آسان‌تر است.

نقشه سایت را ایجاد کنید

افزونه AIOSEO که یکی از بهترین افزونه سئو وردپرس است، به صورت خودکار و هنگام اضافه کردن آن، XML Sitemaps را برای شما ایجاد خواهد کرد و برای پیدا کردن آن کافی است که به آدرس http://example.com/sitemap_index.xml مراجعه کنید و به جای example، عنوان وب‌سایت خود را وارد کنید.
در عنوان بعدی، شیوه ارسال نقشه سایت به گوگل را توضیح خواهیم داد.
شیوه اضافه کردن وب‌سایت به Google Search Console (کنسول جستجو گوگل)
Google Search Console با عنوان Webmaster Tools نیز شناخته می‌شود و مجموعه ابزاری را در اختیار صاحبان وب‌سایت قرار می‌دهد تا بتوانند محتوا خود را با توجه به معیارهای موتورهای جستجو تجزیه و تحلیل کنند.

Google Search Console چیست؟
کنسول جستجو گوگل اطلاعات زیادی را به شما نمایش می‌دهد که می‌تواند به درک شما از وب‌سایت کمک می‌کند و همچنین اشکالات و مشکلات وب‌سایت شما را نیز به شما گزارش می‌دهد تا هر چه سریعتر بتوانید آنها را برطرف کنید و سئو وردپرس خود را بهبود بخشید.
در این لینک نحوه اضافه کردن وب‌سایت به Google Search Console با استفاده از افزونه AIOSEO به صورت تصویری نشان داده شده است.
پس از اضافه کردن وب‌سایت خود، پس از چند ساعت می‌توانید آمارهای مربوط به وب‌سایت خود را مشاهده کنید و فقط کافی است که وارد بخش sitemap شوید.

آمارهای نقشه سایت و اهمیت آن

بهینه‌سازی پست‌های وبلاگ برای سئو
مرحله بعدی مهم در آموزش سئو وردپرس، بهینه‌سازی پست‌های وبلاگ و اضافه کردن ویژگی‌های جدیدی است که باعث می‌شود پست‌های شما بهتر دیده شوند. هنگام استفاده از افزونه AIOSEO به سادگی به بخش SEO بروید و مانند عکس زیر موارد مهمی‌که باعث می‌شوند پست‌های شما کیفیت بهتری داشته باشند را اضافه کنید. در ضمن برای تاثیر بیشتر بهتر است که درباره شیوه نوشتن عنوان و meta description توصیفی، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بهینه‌سازی پست‌های وبلاگ برای سئو

Keyword Research یا تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید
به جای اینکه به اصطلاح تیری در تاریکی پرتاب کنید، می‌توانید با تحقیق کردن درباره کلمات کلیدی مهمی‌که در حوزه کسب و کار شما وجود دارد، کاربران بیشتری را به سمت کسب و کار خود هدایت کنید و سئو سایت وردپرس خود را بهبود بخشید.
Keyword Research به این معنی است که بدانید کاربران در حوزه کسب و کار شما بیشتر با چه کلماتی جستجوی خود را انجام می‌دهند و شما نیز از آنها برای تولید محتوا استفاده کنید.
ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای این هدف استفاده کنید، اما ابزاری که ما پیشنهاد می‌دهیم SEMRush است که حتی امکان یافتن کلمات کلیدی که رقبای شما به وسیله آنها رشد بهتری داشته‌اند را به شما می‌دهد.
نکاتی که در بالا ذکر کردیم، مباحث اولیه و اصولی سئو است و با انجام دادن آنها اکنون از وب‌سایت‌های زیادی برتر هستید. اما نکاتی که در ادامه ارائه خواهیم داد، تخصصی‌تر هستند و باعث رشد هر چه بهتر شما خواهند شد.
نکات اضافی برای بهبود سئو سایت وردپرس
نکاتی که در زیر ارائه خواهند شد، نکات اضافی آموزش سئو وردپرس، شناخته می‌شوند و با انجام دادن آنها می‌توانید اطمینان حاصل کنید سئو سایت وردپرس پیشرفت زیادی خواهد کرد و از رقبا خود پیشی خواهید گرفت.
Focus Keyword را فعال کنید
Focus Keyword که در فارسی به عبارت کلیدی واژه کانونی ترجمه شده است؛ یک ویژگی است که توسط همه افزونه‌های محبوب سئو داخلی وردپرس مانند Yoast SEO ارائه می‌شود. این ویژگی راهی آسان برای مشاهده اینکه آیا مقاله شما برای کلمه کلیدی مورد نظر، بهینه شده است یا خیر، است.
برای استفاده از این ویژگی و بهبود سئو وردپرس، به بخش Post editor یا همان ویرایشگر پست افزونه مورد نظر خود مراجعه کنید و مانند تصویر زیر، ویژگی گفته شده را فعال کنید.

کلید واژه کانونی را فعال کنید

هنگامی‌که Focus Keyword را اضافه کردید، افزونه به طور خودکار، چگالی کلمه کلیدی، لینک خروجی لینک‌های داخلی، عبارت کلیدی در مقدمه، توزیع عبارات کلیدی و سایر موارد دیگر را بررسی می‌کند و به ما اعلام می‌کند که موارد گفته شده، به طور کامل رعایت شدند یا اینکه نیاز به توجه بیشتر دارند. به تصویر زیر نگاه کنید؛ اگر هر کدام از موارد، به رنگ قرمز یا نارنجی باشد، به این معنی است که به توجه شما نیاز دارد.

کلید واژه کانونی را فعال کنید

از Heading 1 تا 6 در محتوای خود استفاده کنید.
استفاده از این هدینگ‌ها برای ساختار محتوا به این دلیل مهم است که با تقسیم بندی متن، خواندن آن آسان‌تر است و یک مزیت بصری ارائه می‌کند. همچنین، موتورهای جستجو توجه زیادی به سرفصل‌ها می‌کنند و از آن‌ها برای درک نحوه سازماندهی محتوا استفاده می‌کنند. بنابراین هنگام ایجاد پست‌ها و صفحات، فراموش نکنید که اغلب و به طور مداوم از گزینه‌های Heading وردپرس استفاده کنید، تا سئو سایت وردپرس شما بهبود پیدا کند. می‌توانید این تنظیمات را در ویرایشگر وردپرس خود مشاهده کنید که به صورت عنوان 1 (Heading 1)، عنوان 2 و غیره فهرست شده اند.

از عنوان 1 تا 6 در متن خود استفاده کنید

وب‌سایت خود را Responsive کنید
نکته مهم دیگر از نکات مهم آموزش سئو وردپرس Responsive یا طراحی واکنش‌گرا به این معنی است که وب‌سایت هم برای نمایشگرهای دسکتاپی و هم موبایلی، محتوا را به شکلی عالی نمایش دهد. دلیل آن این است که مردم بیشتر از همیشه از دستگاه‌های تلفن همراه برای مرور اینترنت استفاده می‌کنند. این بدان معناست که سایت شما باید در هر نوع دستگاهی که بازدیدکننده از آن استفاده می‌کند، ظاهر و عملکرد خوبی داشته باشد. شما می‌توانید با پیروی از استراتژی طراحی واکنش‌گرا از این امر اطمینان حاصل کنید؛ به عبارت دیگر، طراحی سایت خود به گونه ای باشد که با دستگاه هر کاربر سازگار شود. نکته دیگر این است که طراحی ریسپانسیو آنقدر مهم است که گوگل از آن به عنوان یک فاکتور رتبه بندی و از موارد مهم بهینه سازی وردپرس نام می‌برد.
استفاده صحیح از برچسب و دسته را یاد بگیرید
Categories یا دسته و Tags یا برچسب‌ها امکاناتی است که می‌توانید برای سئو وردپرس به پست‌های خود اضافه کنید. اما قبل از آن بهتر است که تفاوت برچسب و تگ را یاد بگیرید.

استفاده صحیح از دسته و برچسب را یاد بگیرید

دسته‌بندی به منظور گروه‌بندی پست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای مثال اگر وب‌سایت شما یک کتاب باشد، دسته‌بندی‌ها همان فهرست مطالب هستند. بنابراین یک وب‌سایت شخصی می‌تواند دسته‌هایی مانند غذا، موسیقی، سفر و موارد دیگر را داشته باشد.
از سوی دیگر، برچسب‌ها کلمات خاص‌تری هستند که محتوای پست‌ها را توصیف می‌کنند. برای مثال پستی که درباره غذا نوشتید می‌تواند برچسب‌هایی مانند صبحانه، کیک، سالاد و موارد دیگر باشد.
با استفاده صحیح از دسته‌ها و برچسب‌ها، مرور وب‌سایت خود را برای کاربران آسان می‌کنید. از آنجایی که برای کاربران آسان است، مرور وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو نیز آسان‌تر خواهد بود.
برای مشاهده دیگر نکات آموزش رایگان سئو وردپرس با ما همراه باشید.
Breadcrumbs navigation را به پست‌های خود اضافه کنید
دیگر نکته مهم آموزش سئو وردپرس Breadcrumbs که در لغت به معنای خرده نان است می‌باشد، اما واژه‌ای که برای آن در زبان فارسی در نظر گرفته‌اند، نشانگر صفحات است و به این معنی است که به کاربر نشان دهید که محتوایی که در حال مطالعه آن است، در چه دسته‌بندی‌هایی قرار دارد. برای مثال وقتی کاربری مانند احمد، در حال خواندن یک پست ورزشی درباره لیگ برتر انگلستان است، Breadcrumbs می‌تواند به این صورت در بالای پست نمایش داده شود؛ صفحه اصلی> اخبار> ورزشی> لیگ‌ها> لیگ برتر انگلیس.
در ضمن خود Breadcrumbs به عنوان یکی از جنبه‌های مهم سئو داخلی (On-page SEO) توسط گوگل معرفی شد. نکته دیگر این است که امکان فعال‌سازی این ویژگی از طریق Yoast SEO و با توجه به عکس زیر نیز وجود دارد. موردی که باعث کاهش نرخ پرش، بهبود تجربه کاربری و دیده شدن بهتر در موتورهای جستجو خواهد شد.

شیوه فعال کردن Breadcrumbs در افزونه Yoast

استفاده از Internal Linking یا لینک داخلی را به یک عادت تبدیل کنید
باید عادت کنید که در صورت امکان و به منظور بهبود سئو سایت وردپرس، پست‌های خود را به هم پیوند دهید. اگر چندین نویسنده دارید، یک چک لیست پیش از انتشار پست وبلاگ ایجاد کنید که از آنها می‌خواهد حداقل 3 پست وبلاگ دیگر را به هم مرتبط کنند. این به شما کمک می‌کند تا بازدید از صفحه خود را افزایش دهید، زمانی که کاربران در سایت شما می‌گذرانند را افزایش می‌دهد و در نهایت امتیاز سئوی پست‌ها و صفحات وبلاگ شما را بهبود می‌بخشد.

استفاده از لینک داخلی را به یک عادت تبدیل کنید

broken links یا لینک‌های شکسته را اصلاح کنید
broken links یا لینک‌های شکسته که پس از کلیک بر روی آنها کاربر و موتورهای جستجو به صفحه‌ای هدایت نمی‌شوند، به عنوان بن‌بست موتورهای جستجو شناخته می‌شوند و امتیاز منفی را به تلاش کلی شما برای بهینه سازی موتور جستجو اضافه می‌کنند.

لینک‌های شکسته را اصلاح کنید

کاری که باید انجام دهید این است که به صورت دوره‌ای وب‌سایت وردپرس خود را برای یافتن لینک‌های شکسته اسکن کرده و آن را با لینک‌های جدید جایگزین کنید. برای این کار می‌توانید از افزونه‌هایی مانند Broken link checker و WP Link status استفاده کنید.
از Structured data markup استفاده کنید
Structured data markup یا استراکچر دیتا، در واقع نوعی روش نشانه‌گذاری صفحات است که باعث می‌شود، موتورهای جستجو، اطلاعات وب‌سایت ما را به شیوه‌ای بهتر درک کنند. دلیل استفاده از Structured data این است که هر وب‌سایت اطلاعات زیادی در دیتابیس خود ذخیره می‌کند که خواندن آنها برای موتورهای جستجو از طریق کد HTML مشکل است.
استراکچر دیتا به موتور جستجو کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری از محتوای شما کسب کند. برای مثال، می‌توانید یک پست وبلاگ را به‌عنوان یک مقاله و یا یک نوع رویداد (event type) که به صفحه رویداد (Event pages) اضافه شده است، علامت‌گذاری کنید و داده‌هایی مانند تاریخ شروع و پایان رویداد را اضافه کنید، که برای موتورهای جستجو نمایش داده خواهد شد. در ضمن برای مقالات می‌توانید رتبه بندی ستاره‌ای (star rating) را نیز اضافه کنید.
نکته دیگر، باید اشاره کرد که Event pages همان گونه که از نام آن پیداست، صفحه‌ای از وب‌سایت شما است که برای آگاهی دادن از رویدادهای آینده و همچنین دسته بندی رویدادهای گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بهینه‌سازی نظرات وردپرس
نظرات می‌تواند نشانه‌ای قوی از تعامل کاربر در وب سایت شما باشد. کاربران درگیر، به معنای پیوندهای بیشتر به سایت شما، ترافیک بیشتر و سئو وردپرس بهبود یافته است. با این حال، باید مطمئن شوید که نظرات شما واقعی هستند و اسپم نیستند. هرزنامه‌ها نظراتی را با لینک‌های بد ارسال می‌کنند که می‌تواند بر رتبه‌بندی جستجوی شما تاثیر بگذارد و حتی آن را خراب کند. به همین دلیل است که ما به همه توصیه می‌کنیم شروع به استفاده از Akismet کنند. Akismet یکی از افزونه‌های برتر وردپرس برای مدیریت کامنت‌ها است و به شما کمک می‌کند تا با اسپم نظرات مبارزه کنید.

نظرات را مدیریت کنید

اما نکته مهم این است که نظرات زیاد روی یک پست می‌تواند باعث شود که یک پست کند بارگذاری شود که بر رتبه سئو نیز تاثیر منفی می‌گذارد. برای اینکه وب سایت خود را به گونه ای آماده کنید که بتواند بار نظراتی که بر روی سرور شما گذاشته می‌شود را تحمل کند،می‌توانید نظرات را به چندین صفحه تقسیم کنید.
در واقع خلاصه تمام موارد گفته شده این است که باید به کامنت‌ها اهمیت دهید و با ابزار مناسب آنها را مدیریت کنید.
از NoFollow External Links استفاده کنید
همانطور که در قبل‌تر اشاره کردیم، لینک‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تصمیم بگیرند کدام صفحات مهم هستند. وقتی به یک وب‌سایت لینک می‌دهید، بخشی از امتیاز سئوی سایت خود را به آن اختصاص داده‌ایت. این کار در سئو تحت عنوان link juice است و به این معنی است که ارزش صفحه فعلی را به یک صفحه خارجی انتقال داده‌اید.
از سوی دیگر برای رتبه‌بندی جستجوی خوب و پیشرفت سئو وب‌سایت وردپرس باید مطمئن شوید که لینک‌های خارجی که از دیگر وب‌سایت‌ها دریافت می‌کنید، بیشتر از لینک‌هایی است که به دیگر وب‌سایت‌ها ایجاد می‌کنید.
افزودن ویژگی «nofollow» یا لینک نوفالو به لینک‌هایی که به دیگر سایت‌ها ایجاد می‌کنید (لینک‌های خارجی) به موتورهای جستجو دستور می‌دهد که آن پیوندها را دنبال نکنند که باعث می‌شود ارزش link juice خود را حفظ کنید. اجازه دهید که برای توضیح بیشتر شیوه لینک دادن به دو شیوه که در زیر آمده است را توضیح دهیم.

یک پیوند خارجی معمولی در HTML به شکل زیر است:
<a href=”http://example.com”>Example Website</a>
در حالی که یک پیوند خارجی با ویژگی nofollow به شکل زیر است:
<a href=”http://example.com” rel=”nofollow”>Example Website</a>
به طور پیش‌فرض، وردپرس گزینه‌ای برای nofollow کردن لینک‌ها ندارد. با این حال، اگر از افزونه AIOSEO استفاده می‌کنید، این کار را برای شما آسان می‌کند. هنگامی‌که پیوندی را اضافه می‌کنید، به سادگی گزینه Add “nofollow” to link را مانند عکس زیر فعال کنید.

نوفالو لینک را فعال کنید

نمایش خلاصه مقاله به جای مقاله کامل
نکته مهم آموزش سئو وردپرس، که خیلی به آن توجه نمی‌شود، نمایش خلاصه مقاله است. وردپرس پست‌ها را بر اساس معیارهای مختلف مانند صفحه اصلی، دسته بندی، برچسب‌ها، تاریخ، صفحات نویسنده و غیره نمایش می‌دهد و به آنها پیوند می‌دهد. به طور پیش‌فرض، محتوای کامل مقاله در همه این صفحات نشان داده می‌شود. این امر بر سئوی سایت شما تاثیرمی‌گذارد، زیرا موتورهای جستجو ممکن است آن را محتوای تکراری بدانند. مقالات کامل همچنین باعث می‌شود صفحات آرشیو شما کندتر بارگذاری شوند.
نمایش مقالات کامل، همچنین بر بازدیدهای صفحه شما تاثیر می‌گذارد؛ به عنوان مثال، کاربرانی که در فید RSS شما مشترک می‌شوند، می‌توانند بدون بازدید از وب سایت، مقاله کامل را در feed reader خود بخوانند. ساده‌ترین راه برای حل این مشکل و جذب کاربران به وب‌سایت، نمایش خلاصه یا گزیده به جای مقالات کامل است؛ که به راحتی از طریق بخش Settings و سپس Reading و انتخاب خلاصه محتوا قابل دسترسی است.
تاثیر سرعت و امنیت وب‌سایت وردپرسی بر سئو و راه‌های افزایش سرعت و امنیت
مواردی که در زیر لیست خواهند شد، آخرین نکات آموزش سئو وردپرس که تاثیر زیادی بر سئو سایت وردپرس خواهند داشت.
سرعت و عملکرد سایت خود را بهینه کنید
تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران در کمتر از دو ثانیه پس از بازدید از یک وب سایت تصمیم می‌گیرند که بمانند یا آن را ترک کنند.

سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهید

این بدان معناست که شما به عنوان مالک وب سایت، تنها چند ثانیه فرصت دارید تا محتوای خود را ارائه دهید و کاربران را جذب کنید. از سوی دیگر چون تجربه کاربری بسیار مهم است، موتورهای جستجو مانند گوگل وب سایت‌های سریعتر را در نتایج خود در اولویت قرارمی‌دهند. به عبارت دیگر، وب سایت‌های سریعتر رتبه بالاتری در گوگل دارند.
پس مهم است که از هم از یک میزبانی وب با سرعت بالا استفاده کنید و هم اینکه افزونه و یا سایر موارد دیگری که باعث کند شدن وب‎سایت می‌شوند را مدیریت کنید.
میزبانی وب‌سایت خود را با دقت انتخاب کنید
Hosting Provider یا ارائه دهنده میزبانی و انتخاب آن تاثیر زیادی بر سئو وردپرس دارد، چون سرعت وب‎سایت شما به نوع میزبانی و کیفیت خدمات ارائه دهنده وب‌سایت وابسته است و از سویی، سرعت وب‌سایت یکی از معیارهای مهم سئو می‌باشد. در ضمن یک‌ هاست خوب می‌تواند به شما کمک کند تا در نتایج برتر موتورهای جستجو قرار بگیرید. میزبان شما همچنین بر میزان خرابی سایت شما و فاصله فیزیکی بین سرورها و بازدیدکنندگان تاثیر می‌گذارد.
اما یک راه هوشمندانه استفاده از ‌هاست وردپرسی است که شرکت‌های ارائه دهنده میزبانی، اینگونه ‌هاست‌ها را برای میزبانی از وب‌سایت وردپرسی به بهترین شکل بهینه کرده‌اند و تا حدود زیادی باعث می‌شود که سرعت و عملکرد وب‌سایت افزایش یابد.
بهینه سازی تصاویر در وردپرس برای سئو
تصاویر جذاب‌تر از متن هستند، اما بارگذاری آن‌ها نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. اگر مراقب اندازه و کیفیت تصاویر نباشید، می‌توانند سرعت وب سایت شما را کاهش دهند و بر سئو سایت وردپرس تاثیر منفی بگذارند.
باید مطمئن شوید که از تصاویری استفاده می‌کنید که برای بارگذاری سریعتر بهینه شده‌اند. ترفند دیگری که می‌توانید برای بهینه سازی تصاویر خود از آن استفاده کنید، استفاده از عنوان توصیفی (descriptive title) و تگ‌های alt است. این برچسب‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند تصویر شما در مورد چیست؛ آنها همچنین به کاربران مبتلا به اختلال بینایی کمک می‌کنند زیرا صفحه خوان‌های آنها می‌توانند متن جایگزین را برای آنها بخوانند.
مانند تصویر زیر می‌توانید به وب‌سایت خود descriptive title و تگ alt را اضافه کنید. در ضمن اگر تصاویر زیادی به سایت وردپرس خود اضافه می‌کنید، باید از افزونه گالری (gallery plugin) استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که از افزونه Envira استفاده کنید؛ که هم سرعت بالایی دارد و هم کاربرپسند است.

بهینه سازی تصاویر در وردپرس و روش آن

امنیت و ایمنی سایت وردپرسی خود را افزایش دهید.
طبق تحقیقات انجام شده، از 10 حمله مخربی که وب‌سایت‌های وردپرسی را هدف قرار می‌دهد، یکی موفقیت‌آمیز است که آمار بسیار بالایی است؛ این بدان معنی است که امنیت سایت وردپرس شما برای رتبه بندی خوب بسیار مهم است. اگر سایت شما توسط یک هکر به خطر بیفتد، تمام کارهایی که از قبل برای سئو انجام دادید به هدر می‌رود.

امنیت وب‌سایت خود را افزایش دهید

افزونه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید برای افزایش امنیت خود از آنها استفاده کنید، اما پیشنهاد ما استفاده از افزونه‌هایی مانند Wordfence Security یا iThemes Security است
شروع به استفاده از SSL/HTTPS کنید
نکته آخر سئو وردپرس این است که از SSL استفاده کنید. SSL (لایه سوکت امنیت) فناوری است که ارتباط بین مرورگر کاربر و سروری که به آن متصل می‌شود را رمزگذاری می‌کند و باعث می‌شود که یک لایه امنیتی به سایت وردپرس شما اضافه شود.

از SSL استفاده کنید

وب سایت‌هایی که با SSL ایمن شده اند با علامت قفل در نوار آدرس مرورگر نشان داده می‌شوند. این باعث می‌شود وب‌سایت شما قابل اعتمادتر باشد. اگر یک فروشگاه آنلاین با وردپرس دارید و اطلاعات حساس پرداخت را پردازش می‌کنید، استفاده از این ویژگی کاملا ضروری است.
نکته نهایی؛ چقدر زمان می‌برد تا تاثیر سئو را ببینید؟
ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. بیشتر به این بستگی دارد که شما چند وقت یکبار صفحات جدید اضافه می‌کنید، محتوای جدید منتشر می‌کنید و سایر وب سایت‌ها به آن لینک می‌دهند. گاهی اوقات، در تغییرات عمده الگوریتم موتورهای جستجو، ما شاهد تاثیر عمده تغییرات سئو سایت وردپرس خود هستیم. اما نکته مهم این است که هر کسی می‌تواند سئوی وب سایت وردپرس خود را بهبود بخشد. با اجرای برخی یا همه نکات ساده این راهنما که با عنوان آموزش سئو وردپرس، ارائه دادیم، اعتبار و رتبه وب سایت خود را در تمام موتورهای جستجو افزایش می‌دهید؛ و هنگامی‌که به این امر دست یابید، افزایش بازدیدکنندگان وب سایت، و ترافیک را تجربه خواهید کرد.
و اما به عنوان نکته پایانی توجه داشته باشید، که هر چه محتوا جامع‌تر باشد و تعداد کلمات آن بیشتر باشد، شانس بیشتری برای بهبود رتبه سئو وردپرس خواهد داشت و در صورتی که کیفیت بالایی داشته باشد و به صورت منظم پست‌های خود را منتشر کنید، موفقیت شما تضمین شده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *