مقالات آموزشی سئو

الگوریتم کبوتر گوگل (Google Pigeon) چیست؟

Google Pigeon

معرفی الگوریتم کبوتر گوگل و تاثیرات آن بر سئو محلی (Local SEO)

قبل از اینکه ادامه مطلب را دنبال کنید در گوگل عبارت “نزدیک ترین فست فود” با “نزدیک ترین فروشگاه پوشاک” را سرچ کنید. جالب است که گوگل نزدیک ترین نتایج جستجو را به شما نشان می‌دهد. به نظر شما گوگل چگونه توانست این کار را انجام دهد؟ کار، کارِ الگوریتم کبوتر است. اما یعنی چه؟ الگوریتم کبوتر چیست و چه کمکی به بهینه سازی وبسایت ما می‌کند؟

پس از دیگر الگوریتم‌های سئو مانند پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار اینک گوگل تصمیم گرفت الگوریتم سئو جدید با نام الگوریتم کبوتر را به خود اضافه کند. اگر مبتدی یا متخصص سئو هستید آموزش الگوریتم کبوتر گوگل را در اولویت قرار دهید. تا انتها همراه شتاب دی ام باشید.

الگوریتم کبوتر  Pigeon Algorithm چیست؟

در ابتدای مقاله اشاره ریزی به مفهوم اصلی الگوریتم کبوتر گوگل کردیم و در ادامه قصد داریم شما را با جزئیات بیشتری آشنا کنیم.

این روزها جملات زیادی مانند محتوا پادشاه است، محتوای کاربر پسند بنویسید تا گوگل به شما بیشتر اهمیت دهد، می‌شنویم اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است: گوگل علاوه بر متن، عکس، ویدیو و پادکست به لوکیشن یا موقعیت مکانی یک فروشگاه یا کسب و کار نیز اهمیت می‌دهد. در واقع می‌توان گفت موقعیت مکانی هم نوعی محتوا برای گوگل است.

این الگوریتم در تاریخ 24 آوریل سال 2012 میلادی به وجود آمد و مراحل ارتقاء آن تا پاییز سال 2016 میلادی ادامه یافت. برای این که به طور کامل با مفهوم این الگوریتم آشنا شوید از یک مثال استفاده می‌کنیم.

برای مثال تصور کنید شما عبارت نزدیک ترین گلفروشی به من یا شیرینی فروشی در خیابان فردوسی را جستجو می‌کنید. نتایجی که گوگل نشان می‌دهد بر اساس اطلاعاتی است که الگوریتم کبوتر از وبسایت‌ها جمع آوری کرده است. اگر گل‌فروشی شما در خیابان آذر باشد و لوکیشن خود را به طور دقیق وارد کرده باشید زمانی که کاربر عبارت “گل فروشی‌های خیابان آذر” را جستجو کند، حتما فروشگاه شما به او نمایش داده می‌شود.

توجه داشته باشید اگر در شهر دیگری هستید موقعیت مکانی خود را روشن کرده و بر اساس آن نسبت به جستجو اقدام کنید.

الگوریتم کبوتر گوگل چه تاثیری در بهینه‌سازی وبسایت ما دارد؟

این الگوریتم پس از راه اندازی تغییراتی را در رتبه بندی صفحات انجام داد. همانطور که ما می‌دانیم هدف این الگوریتم‌ها و ما از بهینه سازی سایت تغییر در نتایج و رنک سایت بوده است. برای مثال ممکن بود قبل از این الگوریتم، زمانی که شما عبارت هایی مثل بهترین رستوران های اصفهان را جستجو می‌کردید اسم رستوران شما در لیست بهترین رستوران‌ها نمایش داده می‌شد اما پس از معرفی کبوتر تغییراتی در نتایج  و نمایش ایجاد شد.

اگر رستوران شما در خیابان آذر باشد و کاربر بهترین رستوران‌های اصفهان را سرچ کند امکان اینکه رستوران شما نمایش داده نشود وجود دارد اما با جستجو بهترین رستوران یا رستوران‌های خیابان آذر شما در نتایج نشان داده می‌شوید. اما آیا این به ضرر شما است؟

درست است که در عبارت اولیه شما را نشان نمی‌دهد اما در یک عبارت جست و جو (یا همان query) دیگر شما را نشان می‌دهد. به طور کلی الگوریتم کبوتر گوگل سعی دارد نتایج جستجو را شخصی‌سازی و جزئی‌تر کند. برای این کار از موقعیت مکانی فروشگاه یا هر کسب و کار دیگری کمک می‌گیرد.

در ابتدای کار متخصصان سئو نمی‌دانستند که آیا این الگوریتم به نفع یا ضرر آن‌ها است. برای اینکه بتوانید بیشتر با نحوه کار Pigeon Algorithm آشنا شوید بهتر است به جزئیات بیشتری که در ادامه معرفی می‌کنیم توجه کنید.

وظایف و اهداف الگوریتم کبوتر

جستجوی محلی مرتب سازی نتایج جستجو شده بر اساس موقعیت مکانی شما است.

یعنی اگر عبارت های جستجو شده توسط ‏شما مربوط به مکان و لوکیشن باشد، گوگل بهترین نتایج را به شما پیشنهاد می دهد.‏

مهمترین وظیفه ‏Pigeon Algorithm‏ چک کردن و ارجاع عبارت مورد جستجوی کاربر و پیدا کردن نزدیک ترین کسب و ‏کارها بر اساس ‏لوکیشن (موقعیت مکانی) افراد است.‏

اهداف الگوریتم کبوتر

به وجود آوردن یک رابطه مستقیم بین نتایج جستجوی محلی و دنیای وب، از اهداف ‏Pigeon Algorithm‏ است.

یعنی به ‏گوگل کمک میکند تا به مکان های نزدیک کاربر توجه بیشتری کند و نتایج جستجو را بهتر از همیشه به کاربران خود نشان ‏دهد.‏

الگوریتم کبوتر گوگل با به کارگیری سئوی محلی سعی بر معرفی و ارائه اطلاعات دقیق از کسب و کارها دارد .

با افزایش ‏کارایی و سرعت بخشیدن نتایج جستجوی گوگل بر اساس مکان و خواسته ی کاربر ، امکان ایجاد فرصت جذب بهتر و بیشتر ‏کسب و کارهایی که در اطراف کاربران هستند را دارد.‏

شتاب دی ام توصیه می‌کند اگر ‏صاحب کسب و کار هستید بهتر است حتما این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید و با وارد کردن لوکیشن کسب و کارتان به راحتی هم ‏به آن رونق بدهید و هم دسترسی را ‏برای کاربران اطرافتان راحت تر کنید. الگوریتم کبوتر یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های گوگل می‌باشد.

لوکیشن، فاکتوری جدید برای رتبه بندی وبسایت شما

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم گوگل بر اساس محتواهای موجود، وبسایت ما را رتبه بندی می‌کرد. برای گوگل فرقی ندارد محتوای شما متنی، صوتی و یا غیره باشد بلکه برای او مهم است که مختوای شما برای کاربران کاربردی باشد.

پیش از معرفی این الگوریتم، جای خالی موقعیت مکانی و لوکیشن در سایت‌ها دیده می‌شد، گوگل برای این که بتواند نتایج دقیق و بهتری را به کاربران نشان دهد الگوریم سئو جدیدی با نام کبوتر را معرفی کرد.

الگوریتم کبوتر گوگل تاثیر زیادی در لوکال سئو دارد. با معرفی این نوع الگوریتم کاربران نحوه جستجو موضوعات مختلف را تغییر دادند و از عبارت‌های دقیق تری برای سرچ مطالب استفاده کردند.

اگر با لوکال سئو که با نام سئو محلی نیز شناخته می‌شود آشنا نیستید در ادامه به طور مختصر آن را به شما معرفی می‌کنیم. البته یک مقاله کامل و جامع درباره لوکال سئو داریم که می‌توانید از آن استفاده کنید. در ادامه یک دید مختصر از این نوع سئو به شما می‌دهیم.

لوکال سئو (Local SEO) یا سئو محلی چیست؟

سئو محلی نوعی بهینه سازی است که در آن گوگل بر اساس موقعیت مکانی یک وبسایت یا کسب و کار را رتبه بندی می‌کند.

برای مثال زمانی که کاربر عبارت ” فست فود نزدیک من” یا “فست فود خیابان انقلاب” را جستجو می‌کند، گوگل بر اساس آی پی او نزدیک ترین فست فودی‌های آن منطقه را به او نمایش می‌دهد.

اما دلیلی که کسب و کارها باید به آن توجه کنند این است که آن‌ها می‌توانند خدمات خود را به مشتریان آن محدوده عرضه کنند. لوکیشن کاربر با استفاده از آی پی او مشخص می‌شود اما موقعیت کسب و کار باید به دقت و با رعایت نکات تعیین شود.

به بیان ساده، تمامی کارهایی که شما برای تعیین موقعیت مکانی سایت و آگاه کردن ربات‌های گوگل برای کرول کردن، انجام می‌دهید را سئو محلی یا لوکال سئو می‌گویند.

چگونه سئوی محلی خود را برای استفاده از الگوریتم کبوتر به روز کنیم؟

الکوریتم کبوتر یک به‌روز رسانی فوق العاده و جدید برای کسب و کارهای محلی است. بر اساس این الگوریتم، شما با رعایت چند نکته می‌توانید لوکال سئو خود را بهینه‌سازی کنید. با رعایت موارد زیر می‌توانید به‌سادگی در بین نتایج برتر 1 تا 5 نمایش داده شوید.

  • اصول سئو محتوا را رعایت کنید

سئو محتوا یکی از اصول بسیار مهم برای بهینه سازی وبسایت شما است. زمانی که قصد دارید محتوایی را منتشر کنید، هدفی دارید. هدف شما از نوشتن هر مقاله، گرفتن رتبه‌های برتر گوگل است. شما برای شروع مختوا و انتشار آن باید کارهایی مانند لینک دهی، پیدا کردن کلمات کلیدی و غیره را انجام دهید.

  • محتواهای مربوطه ایجاد کنید

تصاویر، ویدیوها یا محتوای نوشتاری ایجاد کنید که شما را با یک منطقه خاص مرتبط می‌کند، خواه یک شهر، ایالت یا منطقه باشد. این باعث تقویت قدرت وبسایت شما در جستجوهای محلی می‌شود.

در صفحات مکان‌های محلی لیست شوید

برخی از وبسایت‌های شناخته شده‌ای وجود دارند که شما می‌توانید موقعیت مکانی خود را در آن ثبت کنید. برای مثال اگر در لیست کافه یا رستوران‌های برتر قرار بگیرید احتمال بیشتری وجود دارد تا مشتریان به‌سوی شما بیایند.

از طرفی این لیست شدن به خرنده‌های گوگل در شناخت بیشتر شما کمک خواهد کرد. این‌که از وبسایت‌های معتبر با آتوریتی بالا به شما و کسب و کارتان لینک داده شود، برای خزنده‌های گوگل به این معناست که شما و وبسایتتان معتبر هستید. در نتیجه زمانی که کاربر به دنبال حوزه کاری شما باشد احتمال بیشتری برای نمایش شما وجود دارد.

چه تغییراتی در الگوریتم کبوتر اعمال شده است؟

در ادامه نگاهی به برخی از تغییرات عمده‌ای که به عنوان بخشی از به روز رسانی الگوریتم  کبوتر گوگل رخ داده است، می‌اندازیم:

یکی از اهداف اعلام شده گوگل برای آپدیت کبوتر این بود که الگوریتم محلی خود را بیشتر به الگوریتم وب سنتی متصل کند تا از صدها سیگنال رتبه بندی که در الگوریتم وب قرار می‌گیرند، به طور کامل استفاده کند. این پیوندهای جدید با الگوریتم وب بیشتر بر نیاز کسب‌وکارهای محلی به حضور قوی در جستجوهای ارگانیک به منظور رقابت برای لوکال سئو تأکید کرد.

در همان زمان، الگوریتم کبوتر توانایی گوگل برای محاسبه فاصله و مکان کسب و کار محلی است. در بسیاری از موارد، به نظر می‌رسد که شعاع جستجو محدود شده و به نفع کسب‌وکارهایی است که در نزدیک‌ترین محل کاربر قرار دارد. به عنوان مثال، هنگام جستجوی درخواستی مانند “پیتزا پاییزان”، کاربر در منطقه فردوسی، نتایجی را دریافت می‌کند که به آن محله محدود شده است. ثبت میزان کامل تأثیرات الگوریتم کبوتر بر جستجوهای محلی کاملاً چالش برانگیز بود؛ زیرا نوسانات رتبه‌بندی برای هفته‌ها پس از به‌روزرسانی شایع بود.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر ترافیک و نرخ تبدیل سایت

الگوریتم کبوتر گوگل یکی از چالش‌های مهم برای کسب و کارهای محلی بود که بر نرخ تبدیل و ترافیک سایت نیز موثر بوده است. بر اساس این الگوریتم، صاحبان کسب و کار مجبور به ثبت دقیق موقعیت مکانی خود بودند؛ از این رو زمانی که کاربری در اطراف آن‌ها حوزه کاری آن‌ها را جستجو می‌کرد نمایش کسب و کار محلی بیشتر می‌شد.

همین موضوع روی ترافیک ارگانیک و نرخ تبدیل سایت تاثیر داشت. زمانی که فردی در غرب باشد و به‌دنبال بهترین کافه و رستوران منظقه باشد گوگل به‌راحتی لیستی از بهترین مکان‌ها را نمایش می‌دهد. فرض کنید فردی در غرب است و به دنبال رستورانی در آن منطقه اما گوگل سمت شرق را نشان می‌دهد، آیا فایده‌ای برای کسب و کارما دارد؟ به احتمال زیاد نه؛ زیرا فرد آمادگی لازم را ندارد و یا حوصله ندارد تا منظقه شرق برود و ترجیح می‌دهد اصلا به رستوران یا کافه نرود. پس می‌توان گفت تا حدودی برای کسب و کارهای محلی خوب عمل کرده است.

تاکید بر سیگنال‌های سنتی و ارگانیک: لینک‌سازی هوشمند، انتشار محتوای یونیک وب‌سایت و اعتبار دامنه در حال رشد، همگی از رتبه‌بندی ارگانیک لوکال سئو پشتیبانی می‌کنند.

چه چیزی الگوریتم کبوتر گول را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

اگرچه الگوریتم Pigeon مبتنی بر جریمه نیست، اما مهم است که بدانید به‌روزرسانی چگونه بر خزنده‌های وب گوگل تأثیر می‌گذارد و چه چیزی را باید اجرا کنید تا رتبه‌های برتر گوگل را از آن خود کنید؛ به خصوص اگر مشتریان محلی به حیات کسب‌وکار شما کمک کنند. در ادامه مواردی را که این الگوریتم تحت تاثیر قرار می‌دهد، مرور می‌کنیم:

  • آن پیج سئو یا سئو داخلی

الگوریتم جستجوی محلی جدید کبوتر اکنون بیشتر با سیگنال‌های رتبه بندی جستجوی سنتی مرتبط است. به عبارت دیگر، سایت شما باید تا حد امکان معتبر باشد و سئو E-A-T خوبی داشته باشد. در هنگام ساخت سایت خود از تمام استراتژی‌های سئو استفاده کنید.

  • آف پیج سئو یا سئو خارجی

سایت شما تنها مکانی در وب نیست که برای به دست آوردن رتبه های محلی بالا باید بر آن نظارت داشته باشید. اگر کسب و کار خود را در مواردی مانند گوگل مپ یا وبسایت‌های معتبر لیست نکرده باشید، Pigeon می‌تواند شما را یک وبسایت کم اهمیت با اعتبار پایین در نظر بگیرد که در نهایت نسبت به رقبا در لینک‌های پایین گوگل قرار خواهید گرفت.

آیا همه وبسایت‌ها باید به کبوتر گوگل توجه کنند؟

نکته‌ای که در رابطه با این الگوریتم وجود دارد این است که کبوتر برای کسب و کارهای محلی بسیار اهمیت دارد و وبسایت‌هایی که خود را بر اساس آن بهینه می‌کنند، به احتمال بیشتری در بین نتایج برتر گوگل نمایش داده می‌شوند. هدف همه کسب و کارهای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل و در نهایت ترافیک بیشتر و فروش بیشتر است.

سخن پایانی

هنگامی که در حال جستجوی محلی هستید، به‌روزرسانی الگوریتم کبوتر Pigeon مطمئن می‌شود که نتایجی را دریافت می‌کنید که بیشترین ارتباط را با شما در همان جایی که در طول زمان جستجو در آن هستید، می‌گیرید. با استفاده از به‌روزرسانی الگوریتم قبلی، گوگل اینک الگوریتم کبوتر را ایجاد کرد تا نتایج جستجوی محلی را به شما ارائه دهد که واقعاً می‌خواهید. این نتایج از نظر فیزیکی نزدیک شما هستند. برای جستجوگران و مشاغل محلی به طور یکسان، Piالگوریتم Pigeon یک تجربه عالی برای کاربران گوگل فراهم می کند. اگر در مورد سئوی سازمانی یا لوکال سئو خود به کمک نیاز دارید، با خیال در بخش کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *