مقالات آموزشی سئو

معماری سایت یا ساختار سایت چیست؟ نحوه راه اندازی (Site architecture) معماری وب سایت

معماری سایت (ساختار سایت)

معماری سایت (ساختار سایت)؛ پایه و اساس یک استراتژی سئوی موفق

با کمک مقاله معماری سایت یا ساختار سایت که در حال مطالعه آن هستید می توانید ساختار یا معماری سایت تان را قبل از شروع فعالیت سئو کنید. قبل از شروع بحث معماری سایت (Site architecture) با یک مثال ساده آموزش ایجاد ساختار سایت را شروع خواهیم کرد.

گم شدن خوب نیست. فرقی نمی‌کند در یک شهر باشید یا یک هزارتو که مسیر خود را گم کرده اید. اینکه ندانید کجا قرار دارید و بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد، می‌تواند باعث عصبانیت و ناراحتی شما شود. بازدیدکنندگان وب سایت هم زمانی که در یک وب سایت درهم ریخته قرار می گیرند همین احساس را خواهند داشت. شما زمان زیادی برای جلب رضایت یک کاربر نخواهید داشت پس با معماری ضعیف سایت نرخ پرش را افزایش خواهید داد.

معماری یا ساختار سایت (Site architecture) چیست؟

معماری سایت یا همان ساختار سایت (Site architecture) یک اصل اساسی برای بهینه سازی فنی موتور جستجو (SEO) است. معماری سایت؛ ساختار سلسله مراتبی صفحات و نحوه پیوند صفحات یک وب سایت به یکدیگر است. به عبارت ساده، معماری وب سایت به ساختار سایت اشاره دارد. معماری وب سایت معمولا در مرحله برنامه ریزی قبل از طراحی و توسعه سایت آماده می شود. مدیران هر وب سایت بر اساس اهدافی که دارند معماری یا ساختار مناسب خود را طراحی می کنند. یک وب سایت کامل دارای عناصر موردنیاز مختلفی است که با توجه به اهداف تجاری مدیران و نیازهای کاربران به درستی تعریف می شود. پیاده سازی ساختار وب سایت به شما کمک می کند تا وب سایت خود را برای بهبود تجربه کاربری طراحی کنید.

ممکن است شگفت‌انگیزترین محتوا را داشته باشید، اما اگر کاربران نتوانند آن را پیدا کنند به سایت رقیب خواهند رفت. بدون شک، معماری سایت شما نقش مهمی در حفظ کاربران و افزایش نرخ تبدیل ایفا می کند. به عبارت دیگر، معماری سایت محتوای شما را سازماندهی می کند تا بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو بتوانند به راحتی آنچه را که می خواهند پیدا کنند. همانطور که مشخص است، این مسئله برای سئو بسیار مهم است. اگر کاربران وب سایت شما را ترک کنند یعنی تجربه کاربری سایت شما ضعیف است و موتورهای جستجو نیز به شما اهمیت نخواهند داد. یک ساختار وب سایت معمولی شبیه به یک نمودار درختی است که در آن تنه درخت صفحه اصلی و صفحاتی که از صفحه اصلی لینک شده اند مانند شاخه و هر کدام از این شاخه ها داری زیر شاخه های مربوط به خود هستند.

طبقه بندی‌هایی مانند دسته بندی‌ها، تَگ‌ها، لینک‌های داخلی و همچنین پیمایش و برِدکرامب‌ها (مسیر راهنما) ابزارهایی ‏برای ساختن ساختار سایت به ‏شمار می‌روند.‏ معماری یا ساختار وب سایت به گوگل نشان می‌دهد کدام ‏صفحات از اهمیت بیشتری برخوردار است و ‏گوگل ‏هم یو.آر.ال‌های شما را بهتر می‌تواند ایندکس کند.‏ در این مقاله از تیم شتاب دی اِم یاد می‌گیرید که معماری وب سایت ‏چگونه به سئو کمک می‌کند از همین امروز به بهبود ‏معماری وب سایت خود بپردازید.‏

چرا معماری خوب وب سایت برای سئو مهم است؟

دلایل اهمیت معماری سایت (ساختار سایت) برای کاربران و موتور جستجوی گوگل چیست؟ سازماندهی وب سایت، زمینه موفقیت در سئو را فراهم می‌کند. در واقع می‌توان ادعا ‏کرد، با نداشتن یک ‏ساختار خوب، هرگز نمی‌توانید در زمینه‌ی سئو موفق شوید. اگر ساختار خوب شما به کابران امکان دهد که به راحتی به صفحات مختلفی دسترسی داشته باشند می تواند به خزیدن ربات ها در وب سایت نیز کمک کند. معماری خوب سایت به گوگل این امکان را می دهد که صفحات سایت را به درستی ایندکس کند و اطلاعات مربوط به رفتار و نیازهای جستجوگر را برای تعیین رتبه سایت ارائه دهد.

یک ساختار منطقی و خوب برنامه ریزی شده برای تجربه کاربری ایده آل است. وب سایت هایی که کاربران به راحتی می توانند آن را پیمایش کنند تجربه ای بی نظیر برای مخاطبین خود ایجاد می کنند. روزهای خوشایند موتورهای جستجو به قیمت تجربه کاربر گذشته است. آنچه برای کاربر خوب است برای موتور جستجوی گوگل خوب بوده و آنچه برای گوگل خوب است در بسیاری از موارد برای کاربران نیز خوب است و بالعکس. در اینجا پنج دلیل وجود دارد که ساختار سایت برای سئو مهم است. در ادامه برخی از دلایل اهمیت معماری وب سایت و نحوه‌ی ایجاد معماری سازگار با سئو را آموزش خواهیم داد.‏

این کار حجم بسیار بالایی از جستجوی ‏ارگانیک را به سمت وب سایت شما هدایت می‌کند.‏ گرچه معماری یا ساختار سایت عامل رتبه بندی گوگل نیست، اما برای سئو سایت بسیار مهم است. در نهایت، یک ساختار کامل و بی نقص به جلوگیری از کنیبالیزیشن یا هم نوع خواری کلمات کلیدی کمک می کند. این بدان معناست محتوایی که موضوعات مشابه را پوشش می دهد از یکدیگر متمایز و سازماندهی می شوند و به کاربران و ربات های خزنده برای پیمایش کمک می کند.

شما می توانید از طریق لینک زیر یک مقاله کامل درباره 22 راه برای ایجاد ساختار سایت (معماری سایت) که با سئو هماهنگ بوده را مطالعه نمایید.

5 دلیل اهمیت معماری سایت یا ساختار سایت از نظر سئو:‏

دلایل اهمیت معماری یا همان ساختار سایت برای سئو را در ادامه با دقت بخوانید. مهمترین مرحله برای سایت و سئو همان ساختار یا معماری سایت می باشد. 5 دلیل مهم برای داشتن یک ساختار سایت ایده آل را در ادامه توضیح داده ایم.

1- معماری سایت راهنمایی برای گوگل و کاربران

یکی از بزرگترین اهداف هر وب سایت رتبه بندی برای کلمات کلیدی و جستجوهای مرتبط است. گاهی اوقات خزنده های موتورهای جستجو نمی توانند به راحتی صفحات یک سایت را پیدا کرده و ایندکس نمایند و حتی خود گوگل نیز به این موضوع اعتراف کرده ‏است. این بدان معناست که حتی اگر یک صفحه وب با یک عبارت جستجو مرتبط باشد، ممکن است در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده نشود، زیرا خزنده موتور جستجو نتوانسته آن را پیدا و ایندکس کند. بنابراین بهینه سازی معماری وب سایت به خزنده موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تمامی ‏صفحات موجود بر روی ‏سایت شما را پیدا و ایندکس نماید.

معماری وب سایت، به ‏عنوان راهنمایی برای گوگل عمل می کند و از همین رو بسیار با اهمیت ‏است. ‏ ‏هر چه معماری وب سایت شما بهتر باشد، دسترسی خزنده‌ها به محتوا و ‏ایندکس کردن آن آسان تر ‏خواهد ‏بود.‏ نحوه‌ی ساختار بندی وب سایت و ‏معماری ‏سایت ‏به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را درک کنند. بنابراین اگر ساختار سایت خود را اصولی ایجاد کنید برای یافتن ضروری‎ترین محتوا به گوگل کمک خواهید کرد تا صفحات شما را بهتر و منظم‌تر فهرست کرده و کاربران راحت‌تر راه خود را پیدا می‌کنند.

اگر بر روی وب سایت خود صفحاتی دارید که چندین کلیک با صفحه ی اصلی فاصله دارند یا از صفحات دیگر لینکی به آن‌ها ‏داده نشده است، گوگل بات برای یافتن و ایندکس نمودن این صفحات دچار ‏مشکل خواهد شد.‏ اما اگر معماری وب سایت شما دارای لینک های داخلی هدفمند و سازمان یافته باشد، گوگل از طریق دنبال کردن این لینک ها با استفاده از ربات های خود می تواند به ‏صد در صد صفحات موجود بر روی وب سایت شما دسترسی پیدا کند.  معماری قوی وب سایت، ‏دسترسی، کراول ‏کردن، ایندکس کردن و انعکاس صفحات آن سایت را در ‏صفحه نتایج ‏جستجو آسان تر می کند.

‏2- یکپارچه سازی قدرت و اعتبار لینک ها در کل سایت

وقتی به صفحاتی با اولویت بالا لینک داخلی می دهید، اعتبار این صفحات (رتبه بندی صفحه) افزایش می یابد، و این نیز می ‏تواند به بهبود رتبه ما توسط گوگل هم کمک کند.‏ اگر معماری وب سایت درست باشد، بازدید کنندگان به راحتی می توانند، آن چه که به دنبالش هستند ‏را در وب ‏سایت شما پیدا کنند. (که به طور غیر مستقیم می تواند به سئو کمک کند).‏

‏3- عدم رقابت با محتوای خودتان

بدون داشتن معماری خوب، باید برای کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجو با خودتان رقابت کنید. شما احتمالاً در وب سایت خود پست های وبلاگی یا مقالاتی دارید که دارای موضوعات مشابه هستند. به عنوان مثال در وب سایت شتاب دی اِم، مطالب زیادی در ‏مورد ‏سئو نوشته شده است. پست های متعددی در مورد معماری سایت در این سایت وجود دارد که هرکدام ‏جنبه ی مختلفی ‏را پوشش می دهند. اما گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام یک از این مطالب، مهم تر ‏می باشد، مگر این که خودمان به گوگل بگوییم.‏

محتوای شما باید بر اساس اهمیت مرتب شده باشد.‏ اگر خودتان به گوگل نگویید که کدام پست ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، همه ی پست های شما برای جلب توجه با یک دیگر رقابت خواهند کرد.  در واقع، شما برای به دست آوردن رتبه‌ی بالا در گوگل، با خودتان رقابت ‏خواهید کرد. برای جلوگیری از این مشئله خودتان برای گوگل مشخص کنید ‏که کدام صفحات برای شما مهم تر هستند. برای ‏انجام این کار، شما به یک ساختار مناسب نیاز ‏خواهید داشت.‏

‏4- اهمیت ساختار وب سایت برای ‏UX‏ (تجربه کاربری)

چرا معماری سایت برای تجربه کاربری یا همان ‏UX‏ هم اهمیت دارد؟ ذهن انسان همواره به دنبال توازن شناختی است. یعنی ‏توانایی کنار هم قرار دادن تکه ها به صورت منطقی، ‏یافتن چیز ها ‏در ‏همان جایی که انتظار می رود، و پی بردن به این که به ‏دنبال چه چیزی هستند. بنابراین، یک معماری قوی و ‏منطقی ‏وب سایت از لحاظ شناختی برای کاربران راضی کننده خواهد ‏بود.‏
اگر این ‏ساختار مشخص باشد، مخاطبین به راحتی راه خود را در ‏وب سایت پیدا می‌کنند. هر چه وب سایت شما برای کاربران جذابیت بیشتری داشته باشد، ‏برای موتورهای جستجو نیز جذاب ‏تر خواهد ‏بود. الگوریتم گوگل از اطلاعات ‏مربوط به جستجوی کاربران برای رتبه دهی به ‏وب سایت شما استفاده ‏می‌کند.‏ یک معماری عالی برای سایت باعث افزایش نرخ کلیک (‏CTR‏)، افزایش ‏زمان حضور کاربر در وب سایت (‏Time on Site‏) و همچنین کاهش نرخ پرش ‏‏(‏Bounce Rate‏) خواهد شد. همه این موارد می‌تواند منجر ‏به ‏بهبود ‏رتبه بندی شده و شاهد عملکرد خوبی در ‏صفحه نتایج ‏موتور ‏های جستجو باشیم.

بنابراین متوجه شدیم که ساختار وب سایت پایه و اساس تجربه کاربری را تشکیل می دهد و داشتن ‏UX‏ خوب، چطور می‌تواند شانس شما برای تبدیل مشتری، خرید ‏محصولات، عضویت در ‏خبرنامه، و بازگشت برای خرید یا بازدید های بعدی را افزایش می دهد. ‏ ‏ ‏‎

‏5- معماری سایت و ایجاد سایت لینک برای وب سایت شما

سایت لینک‌ها یک مزیت بزرگ در زمینه سئو به شمار می‌روند که با داشتن معماری یا همان ساختار قوی، حاصل می‌شود.‏ سایت لینک‌ها در واقع نحوه نمایش لینک‌ها در صفحه نتایج گوگل است که ‏صفحه ی ‏اصلی سایت شما را در ‏کنار چندین لینک داخلی قرار می‌دهد.

برای اشنایی بیشتر می‌توانید مقاله سایت لینک چیست؟ را مطالعه کنید. ‏قبلا ‏نمونه‌ی این موارد را مشاهده کرده اید.‏

برای مثال اگر عبارت شتاب دی اِم را در گوگل جستجو کنید، میبینید که چندین سایت لینک در پایین ‏نتیجه ی ‏جستجوی گوگل ‏به ‏نمایش در می آید.‏ و هنگامی که عبارت ‏shetabdm Site Structure‏ را جستجو می کنید، گوگل تعدادی از صفحات که ‏به ‏یکدیگر لینک شده اند را ‏لیست ‏می‌کند.

چگونه برای سایت مان سایت لینک ایجاد کنیم؟

هیچ گونه ‏منبعی که در ‏مخصوص دریافت سایت‌ لینک باشد وجود ندارد. ‏برای بدست آوردن سایت لینک نمی‌توان به سادگی به ‏سرچ کنسول گوگل رفته و یک فرم مخصوص سایت‌لینک را پر کنید و یا درخواست ‏سایت لینک داده و سایت‌لینک بدست آورید. ‏بلکه زمانی که وب سایت شما دارای معماری خوب، لینک های داخلی با ساختاری مناسب و همچنین لینک ها هم ‏از اعتبار بالایی برخوردار باشند، الگوریتم گوگل به صورت خودکار سایت لینک به ‏وب سایت شما اعطا می‌کند. ‏به طور کلی، بهترین توصیه عملی برای دریافت سایت لینک برای وب سایت شما، داشتن یک ساختار سایت با کیفیت بالا خلاصه می شود که گوگل بتواند به راحتی آن را خزش کند. ‏اگر ساختار مناسبی نداشته باشید، احتمال این که سایت شما هیچ گاه سایت لینک دریافت نکند خیلی ‏زیاد ‏خواهد بود.‏ ساختار سایت شاید مهمترین عامل در مورد بدست آوردن سایت لینک باشد.

مزایای سایت لینک ها
  • قابلیت پیمایش وب سایت شما را افزایش ‏می‌دهند.‏
  • کاربران ‏را مستقیم به صفحه مورد علاقه شان هدایت می‌کنند.‏
  • شهرت برند شما را افزایش می‌دهند.‏
  • اطمینان کاربران را بهبود می‌بخشند.‏
  • سایت لینک ها، نشانه اعتماد از طرف گوگل
  • تسلط شما بر صفحات نتایج موتور های جستجو 
  • نرخ کلیک کاربران را افزایش می‌دهند.‏
  • آن‌ها همچنین قیف ‏فروش را کوتاه می‌کنند.

بنابراین متوجه شدید که ‏سایت لینک‌ها مزیتی فوق العاده هستند. عدم وجود ‏سایت لینک می‌تواند منجر به ‏هزینه‌هایی از جمله عدم ترافیک هدفمند، کاهش نرخ کلیک ‏کاربران و کاهش نرخ تبدیل برای ‏وب سایت ‏شما شود.‏

ساختار ایده آل برای وب سایت به چه شکل است؟

وب ‏سایت ها از نظر معماری در نهایت به چهار گروه عمده تقسیم می شوند:‏

  • بلاگ‌ها
  • سایت‌های شرکتی
  • سایت‌های محتوایی و خبری
  • سایت‌های فروشگاهی

چگونه ساختاری برای وب سایت ایجاد کنیم که موجب بهبود سئو شود؟

هر چه معماری وب سایت شما بهتر باشد، شانس بیشتری برای بدست آوردن رتبه‌های بالاتر در موتور‌های ‏جستجو خواهید ‏داشت. هر وب سایتی یک ساختار دارد که می تواند سر سخت، موثر و در عین حال ساده ‏باشد و یا به صورت دسته ای از ‏صفحات سازماندهی نشده باشد. اگر برای کسب و کار خود اهمیت قائل باشید قطعا در مورد ‏معماری وب سایت خود با دقت ‏عمل می کنید و ‏وب سایتی خواهید ساخت که برای کاربران و موتورهای جستجو عالی باشد.‏

در این مقاله برخی از بهترین توصیه ها در مورد نحوه ایجاد معماری قدرتمند برای وب سایت را به اشتراک خواهیم ‏گذاشت. ‏راهنمایی هایی که در زیر آمده اند به شما در ساخت وب سایتی کمک می کنند که نه تنها نظر کاربران ‏را جلب می‌کند، بلکه به ‏خوبی توسط کراولر ها و اسپایدرها ایندکس می شود و بهترین رتبه را در ‏صفحه نتایج موتور های جستجو را رقم می ‏زند.‏

1- چطور به سراغ معماری سایت برویم؟

2- چه کار هایی باید برای بهبود ساختار سایت خود انجام دهید؟ ‏

3- از چه چیزهایی باید پرهیز کنید تا از تبدیل ‏شدن معماری سایت تان به یک معضل جلوگیری شود؟ ‏

4- چرا این موضوع مهم است؟

بیشتر سایت هایی که معماری پیچیده ای دارند از ابتدا به این شکل نبوده اند. این شرایط با اضافه شدن ‏دسته های ‏مختلف شروع ‏شده و در نهایت با اضافه نمودن زیر دسته های متعدد و صفحات مختلف به ‏افتضاحی که می بینید تبدیل شده ‏است.‏ ‏

ابتدا باید دو موضوع را برای شما توضیح دهیم و ‏در ادامه 9 راهنمایی کوتاه و مختصر، در مورد نحوه ی شروع به بهبود ‏معماری سایت را به ‏شما ارائه می دهیم.‏

اول اینکه داشتن یک ساختار کم عمق بدین معنی است که اعتبار لینک های داخلی از صفحاتی که تمایل ‏به ‏دریافت تعداد زیادی ‏بک لینک دارند (مانند صفحه اصلی) را به سمت صفحات دیگری که میخواهید رتبه بالایی ‏داشته باشند (مانند صفحه ‏محصولات) منتقل می شود.‏

دوم این که داشتن یک معماری خوب بدین معنی است که خزنده های گوگل به راحتی می توانند تمام ‏صفحات ‏ ‏وب سایت شما را پیدا کنند. (این باعث به حد اکثر رسیدن ظرفیت کراولینگ می ‏شود)

نه قدم برای ایجاد معماری سایت برای موفقیت در سئو

برای ایجاد ساختاری هدفمند که با اصول سئو سایت همراه باشد باید 9 مرحله را طی نمایید تا یک ساختار خوب بدست آورید. در ادامه نه قدم برای ایجاد یک معماری مناسب برای وب سایت را مطالعه نمایید.

1- سادگی را حفظ کنید.

‏اگر یک سایت تجاری با هزاران صفحه دارید و یا به مرور ‏هزاران صفحه ی مختلف به وب سایت شما اضافه شده، ‏سادگی مساله ی ‏مهمی ‏خواهد بود و داشتن دسته بندی ضروری و حیاتی است.‏ سایت های زیادی با داشتن معماری فوق ‏العاده پیچیده ای وجود دارند.‏ این وضعیت نه تنها برای سئو سایت بد است، بلکه به کاربر نیز تجربه ی بدی را القا می کند.‏

فرض کنید اخیراً به صورت تصادفی صفحه ای از یک وب سایت که دارای معماری فوق ‏العاده پیچیده‌ای است را باز کرده اید. احتمال پیدا کردن مطلبی که واقعا به آن نیاز دارید چقدر است؟ عملا صفر.‏

اما وقتی که معماری سایت ساده باشد، کاربران می توانند به راحتی آنچه که نیاز دارند را در وب ‏سایت شما ‏پیدا کنند.‏ به همین دلیل شما باید از همان روز اول سلسله مراتب وب سایت خود را ایجاد کنید و با رشد سایت تان، آن را ‏حفظ ‏نمایید.‏

در ادامه مثالی از شکل یک سلسله مراتب را مشاهده میکنید:‏

‏ ‏2- محتوای قدیمی را حذف کنید.

بسیاری از فروشگاه ها در هر فصل محصولات مختلفی را به فروش می رسانند. اگر برای فروش مجدد ‏یک ‏محصول برنامه ای ندارید، باید صفحه آن را حذف یا نوایندکس کنید. البته این صفجه ممکن است دارای لینک های داخلی باشد که از نظر سئو ارزشمند هستند. شما زمانی که یک ‏صفحه را حذف می کنید و این صفحه دیگر وجود ندارد می توانید از لینک های آن استفاده ی لازم را برده و ‏به همین دلیل ‏باید ‏‎ ‎مسیر یو.آر.ال را تغییر دهید.‏

‏‏3- دسته بندی هایتان را سازماندهی کنید.

قبل از توسعه ی وب سایت، یک سلسله مراتب ایجاد کنید. اگر می خواهید یک وب سایت را از پایه ایجاد کنید، در موقعیتی قرار دارید که می توانید ‏بهترین معماری سئو شده را برای سایت خود ایجاد کنید. حتی قبل از شروع به ایجاد صفحات وب سایت ‏خود در یک سیستم مدیریت ‏محتوا، باید ‏ساختار خود را برنامه ریزی کنید.

این کار را می توانید بر روی ‏یک وایت بُرد، یک برنامه ی صفحه گسترده ‏‏(اکسل، گوگل ‏شیت و …)، پردازشگر های متنی و یا ‏پلتفرم هایی مانند ویزیو یا اُمنی گرَفل انجام دهید.‏ سلسله مراتب چیزی بیشتر از روشی برای سازماندهی اطلاعات نیست؛ روشی که ساده و منطقی است. سلسله ‏مراتب، در ‏ادامه ‏تبدیل به ساختار پیمایش و یو.آر.ال وب سایت شما می شود؛ پس تمام چیز هایی که از اهمیت ‏برخوردار می باشند، از اینجا شروع ‏می شوند.‏ ‏

به طور کلی سلسله مراتب وب سایت به شکل زیر می باشد:‏

سلسله مراتب چند ویژگی دارند که باید همیشه به یاد داشته باشید.‏ سلسله مراتب خود را منطقی سازی کنید. نباید این کار را پیچیده کرد زیرا شما به ‏دنبال سادگی هستید، هم ‏برای ‏خودتان و هم برای راحتی کراولر ها و کاربران. هر دسته اصلی ‏باید متفاوت و منحصر بفرد باشد. هر زیر دسته ‏هم باید با دسته بندی اصلی که در گروه آن قرار گرفته مرتبط  و لینک باشد. وقتی در مورد موضوع مشخصی محتوای بیشتری تولید شود و در مورد موضوع دیگری محتوای چندانی ‏تولید نشود، ‏دسته بندی ها گاهاً خیلی بزرگ می شوند و در نهایت به جایی می رسید که باید این دسته بندی ‏رابه دو دسته ‏بندی جدید تبدیل کنید.‏

تعداد دسته های اصلی را بین 2 الی 7 مورد نگاه دارید. اگر وب سایت شما چیزی به غیر از دیجی کالا است، نباید ‏دسته ‏های اصلی زیادی داشته باشید. تنها باید موارد اساسی وجود ‏داشته باشد. اگر بیش از 7 دسته ی اصلی داشته باشید، ‏باید ‏بیشتر به ساماندهی وب سایت خود ‏فکرکنید و برخی از دسته ها را کمتر کنید.‏ اگر دسته بندی ها ‏زیاد باشند، بدست آوردن رتبه برای پست های بلاگی کار دشواری خواهد بود. در این حالت، ‏باید ‏دسته بندی های خود را ارزیابی کنید و بعضا آن‌ها را بهینه سازی کنید. سعی کنید در تعداد زیر دسته‌های مرتبط به هر دسته ی اصلی تعادل برقرار کنید. شما باید سعی ‏کنید تعداد زیر دسته ‏ها برابر ‏باشند‏.

وقتی یک دسته به ‏میزان قابل توجهی از دسته های دیگر بزرگتر باشد، (یعنی اگر یک دسته ی اصلی 6 زیر ‏دسته داشته باشد و یک دسته ی ‏اصلی دیگر تنها 2 زیر دسته داشته ‏باشد)، ‏سایت شما دچار عدم تعادل می ‏شود. ‏یک ‏قانون سر انگشتی خوب در مورد اندازه ی دسته بندی ها این است که ‏هیچ دسته بندی ای نباید ‏ بیش از دو ‏برابر دسته بندی های دیگر باشد. ‏‏ باید مطمئن شوید که دسته بندی ها تقریبا به یک اندازه هستند. ‏سلسله مراتب، نقطه ی شروع یک معماری عالی برای وب سایت است. بدون معماری دسته بندی، صفحات به صورت تصادفی اضافه ‏می شوند که معمولا منجر به ایجاد ‏معماری ‏پیچیده می شود.‏

‏4-‏ ایجاد ساختار مناسب به کمک لینک سازی داخلی 

لینک سازی داخلی در قلب ساختار و معماری وب سایت شما قرار دارد. شما باید از طریق لینک‌های داخلی به مهمترین مطالب وب سایت خود به گوگل نشان ‏دهید که این مقالات ‏بهترین و جامع ترین مقالات شما هستند. شما با کمک لینک سازی داخلی به طور مؤثری قدرت سئو را از صفحه اصلی به صفحات دیگر منتقل می‌کنید و بازدیدکنندگان را برای ماندن در وب‌سایت ترغیب می‌کنید. داشتن یک ساختار لینک سازی داخلی عالی، برای ‏گوگل و کاربران ‏ضروری می‌باشد.‏ می‌خواهید بهترین پست های شما را بخوانند، درست ‏است؟ یک ساختار لینک سازی داخلی فراگیر ایجاد کنید.‏ اگر از وب‌سایت‌های معتبر بک لینک کسب کرده‌اید و می‌خواهید از قدرتی که این سایت‌ها به شما می‌دهند نهایت استفاده را ببرید یک ساختار لینک سازی داخلی این قدرت را از طریق زنجیره ای از صفحات مرتبط در وب سایت شما منتقل می کند.

دلایل اهمیت لینک های داخلی
  • به کاربران اجازه مرور وب سایت را می‌دهید.‏
  • راهی برای ایجاد ساختار وب سایت می‌باشد.
  • نرخ کلیک و زمان حضور در سایت را افزایش می‌دهد.
  • به ایجاد سلسله مراتب اطلاعات در وب سایت کمک می‌کنند.‏
  • به پخش و توزیع اعتبار (لینک جویس) در بین صفحات وب کمک می‌کند.‏

هر یک از این دلایل ارتباط مستقیمی با ایجاد ساختاری یکپارچه و قوی دارد.‏

مبحث لینک سازی داخلی را نباید پیچیده کرد. روش مرسوم این است که تمام صفحات وب سایت باید ‏از سایر صفحات لینک های داخلی دریافت کرده باشند. در دسته بندی وب سایت باید لینک های داخلی که به دسته های ‏اصلی و زیر دسته ‏ها داده شده به خوبی پوشش داده شوند، اما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که همه صفحات ‏وب سایت شما از طریق لینک های داخلی به یکدیگر متصل شوند.‏ هر ‏چه لینک ‏دهی داخلی در بین صفحات بیشتر باشد، بهتر است.‏

لینک‌سازی داخلی به موتور های جستجو نشان می‌دهد که:

کدام صفحات مهمتر هستند؟

موضوع این صفحات چیست؟ 

چطور می‌توان به ‏آن‌ها رسید؟

نکته: ‏
در مثال زیر می توانید مشاهده کنید، از محتوای بلاگی لینک هایی به دیگر ‏صفحات ‏وب ‏سایت ‏ایجاد شده ‏است:‏

‏این لینک های داخلی تنها برای سئو مفید نیستند. بلکه آن‌ها به کاربران هم کمک می‌کنند تا درباره موضوع مورد نظر اطلاعات بیشتری بدست بیاورند.

برای مثال فرض کنید شما به تازگی یک سایت محتوا محور با موضوع آموزش آشپزی راه انداخته اید.‏

در حالت ایده آل، میخواهید معماری سایت شما بدین شکل باشد:‏

همانطور که مشاهده می‌کنید، دسته بندی های اصلی شما لینک هایی را به صورت مستقیم از صفحه اصلی دریافت کرده اند؛ و ‏تمامی دستور ‏پخت ها ‏هم در زیر دسته ها قرار گرفته اند.‏

در پایان کار، ساختار وب سایت توسط نحوه ی لینک شدن صفحات به یکدیگر تعیین می‌شود. به همین دلیل ‏است که باید از ‏یک ‏منوی ناوبری به صفحات دسته بندی خود لینک داشته و همچنین از صفحات دسته بندی  لینک هایی به تک ‏تک صفحاتی که زیر آن دسته بندی ‏قرار ‏می‌گیرند ‏داشته باشید.‏

‏5- ساختار یو.آر.اِل ای ایجاد کنید که از سلسله مراتب پیمایش (ناوبری) پیروی می‌کند.

یکی از عوامل مهم در ایجاد معماری قوی، ساختار ‏URL‏ است. اگر در مورد تمامی جنبه های ‏سلسله مراتب سایت ‏خود به شکل منطقی ‏فکر کرده باشید، این کار نباید خیلی دشوار باشد. ساختار یو.آر.اِل شما وابسته به سلسله مراتب ناوبری سایت شما است ‏و باید به طور منطقی پیرو دسته بندی ها باشد.‏‏ این بدان معنی است که یو.آر.اِل شما حاوی ‏کلمات واقعی خواهد ‏بود و ‏پوشش مناسبی از کلمات کلیدی را ارائه خواهد داد.‏

پس فرض میکنیم سلسله مراتب شما به شکل زیر است:‏

در ادامه مثالی از یک معماری url را میبینید که توسط سایت های زیادی استفاده می‌شود:‏

https://example.com/category/subcategory/keyword-keyword

یو.آر.ال های شما لزوما نباید به این شکل باشند. اما مهم است که تمامی یو.آر.ال هایتان ساختاری مشابه ‏داشته باشند.‏

 

‏6- پیمایش وب سایت خود را با ‏HTML‏ یا ‏CSS‏ ایجاد کنید.‏

هنگام ایجاد پیمایش وب سایت خود، سعی کنید کدگذاری را تا حد ممکن ساده انجام دهید و برای منوی ‏پیمایش از ‏HTML‏ استفاده کنید. ‏HTML‏ و ‏CSS‏ از ایمن ‏ترین راه ها می‌باشند.

نکته: مطمئن شوید که لینک‌های پیمایش بر اساس ‏HTML‏ هستند، نه فلش یا ‏JS‏.‏
با این که گوگل می‌تواند بخش هایی از جاوا اسکریپت را هم کراول و ایندکس نماید، حتما باید منوی پیمایش را بر اساس ‏html‏ ‏تهیه کنید.‏

کد نویسی در جاوا اسکریپت، فلش و ‏اِیجَکس توانایی ‏کراولرها برای پوشش سلسله مراتب و پیمایش ‏هوشمندانه، وب سایت شما را محدود می‌کند.‏

‏7- از یک ساختار پیمایشی کم عمق استفاده کنید.

واضح است که معماری پیمایش (ناوبری)، از سلسله مراتب وب سایت پیروی می‌کند. مطمئن شوید که ‏صفحات، ‏مخصوصا صفحات ‏مهم، در عمق زیادی از وب سایت دفن نشده باشند. سایت‌های کم عمق ‏از لحاظ قابلیت ‏استفاده و راحتی برای کراولرها، بهتر عمل می‌کنند.‏ داشتن یک معماری عمیق به این معنی است که رسیدن به برخی صفحات نیاز به 4 الی 10 کلیک بیشتر دارد.‏

برای اینکه از ‏صفحات مختلف، لینک‌هایی به محتوای ‏سایت ‏خود ‏داشته باشید باید از لینک سازی داخلی استفاده کنید. یک وب سایت کم عمق (وب سایتی است که برای رسیدن به تمامی صفحات تنها نیاز به سه کلیک یا ‏کمتر دارد)، ‏دارای اولویت بیشتری نسبت به یک وب سایت عمیق خواهد داشت (که نیاز به کلیک‌های ‏طولانی برای دیدن تمامی ‏صفحات دارد).‏ ‏

‏8- هِدِر یا سرتیتری ایجاد کنید که صفحات پیمایش اصلی را لیست می‌کند.‏

عنوان اصلی باید صفحات اصلی وب سایت را مشخص کند. برای مثال بلاگ وب سایت ‏shetabdm.com‏ از یک ‏منوی پیمایشی ‏بسیار ‏ساده با حداقل تعداد زیر دسته‌ها استفاده می‌کند. و این یعنی رسیدن به همه‌ی ‏اهدافی که مد نظر هستند.‏

افزودن المان‌های دیگر به غیر از دسته بندی‌های اصلی در منوها، می‌تواند تمرکز ‏شما را مختل کند، در ‏عین ‏حال هم غیر ضروری باشد. اگر یک وب سایت پارالاکس طراحی کرده اید، باید مطمئن شوید ‏که هدر ثابتی ایجاد ‏کرده باشید که ‏در تمام اسکرول ها نشان داده می‌شود.‏

منوهای کشویی با استفاده از افکت‌های ‏CSS‏ و یا منوهای محو شونده می‌توانند تجربه ‏کاربری منحصر ‏بفرد و ‏جذابی ایجاد کنند. اما موجب بهبود سئو نمی‌شوند. پیشنهاد ما عدم استفاده از این ‏منوها است. همچنین توصیه ‏می‌کنیم از ساختارهای پیمایشی تصویر محور نیز استفاده نکنید. لینک‌های ‏متنی با انکورتکست‌های مناسب، قوی ترین نوع ‏سئو را ایجاد می‌کنند.‏

اگر فوتری دارید که لینک‌هایی از منوی وب سایت دارد، اطمینان حاصل کنید که لینک‌های اصلی منوی ‏پیمایشی بالایی ‏وب سایت ‏را در منوی پیمایش فوتر نیز تکرار می‌کنید. تغییر در ترتیب لینک ها و یا اضافه کردن ‏دسته بندی‌های بیشتر، ‏موجب پیچیده شدن ‏تجربه کاربران یا همان ‏UX‏ می‌شود.‏

9- حتما از نقشه سایت استفاده کنید.

داشتن نقشه سایت راه فوق العاده ای برای افزایش قابلیت کراول شدن وب سایت است. همچنین به نمایش ‏تصویری همه‌ی دسته ‏بندی‌ها، زیر دسته‌ها و صفحات موجود بر روی وب سایت هم کمک می‌کند.‏‏ ‏

نتیجه گیری: “به دنبال ایجاد یا بهینه سازی معماری سایت یا همان ساختار سایت خود باشید”.‏

مانند بسیاری از موارد، انتخاب بهترین ساختار وب سایت به نیازهای شما بستگی دارد. چه نوع سایتی ایجاد می کنید؟ چه هدفی را دنبال می کنید؟ پاسخ به این سوالات می تواند به تعیین بهترین انتخاب کمک کند. تصمیم گیری در مورد ساختار مناسب می تواند به طور قابل توجهی بهینه سازی را بهبود بخشد. یک وب سایت جدید یا حتی بازسازی می تواند از انتخاب یک سبک خاص که متناسب با نیازهای محتوا و هدف وب سایت باشد، بهره مند شود.

هنگامی که این نیازها را محدود کردید، می توانید با کمی تلاش آنها را با بهترین گزینه برای سایت جدید خود مطابقت دهید. داشتن یک ساختار یا معماری سایت خوب برای وب سایت شما حیاتی است زیرا تجربه بهتری را برای همه کاربران فراهم می کند. اطلاعات و صفحات در یک چیدمان کاملاً سنجیده قرار می گیرند. بدون ساختار، مکانیابی صفحات ممکن است سخت باشد و اطلاعاتی که باید به راحتی پیدا شوند، ممکن است با کلیک های بسیار زیادی دور باشند.

‏ اگر معماری سایت شما ‏عالی باشد، به دنبال آن سئوی وب سایت نیز عالی خواهد بود.‏

بازگشت به لیست

2 نظر در “معماری سایت یا ساختار سایت چیست؟ نحوه راه اندازی (Site architecture) معماری وب سایت

  1. حسین گفت:

    مطلب خوب و جامعی بود.
    مطلبی در خصوص استفاده از سیستم های مدیریت محتوای آماده مثل وردرپس و جوملا دارید که بدونیم کدومشون بهتره؟

    برای سایت فروشگاهی ، سایت شخصی وسایت شرکتی باید از کدوم استفاده کنیم ؟توضیحاتشون مثل این مطلب کامل و مفید باشه .

    من هرچی می گردم چندتا سایت هستند که توضیح دادن ولی خیلی سطحی هستش و مثل شما کامل توضیح ندادن . مطالب سایت شما خیلی کامل هستش و با خوندن کاملا متوجه می شیم که باید چه کار کنیم.

    ممنون از زحمات خوب شما

    1. مهدی سراوانی گفت:

      عرض سلام و ادب و احترام.
      بسیار سپاسگزاریم بابت لطفی که به ما داشتید.

      مطابق آموزش ایجاد ساختار سایت یا همان معماری سایت می توانید قبل از شروع فرایند سئو ، /اینده وب سایت خود را تضمین نمایید.

      “روزهایتان بی نظیر”
      با تشکر
      شتاب دی ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *