مقالات آموزشی سئو

آموزش ایجاد ساختار بهینه شده وب سایت

آموزش ایجاد ساختار بهینه شده وب سایت

چگونه ساختار سایت را برای سئو بهینه کنیم؟

ساختار سازی سایت در سئو چیست؟ ساختار بهینه سایت بر اساس نوع سایت انتخاب می‌شود. هر وب سایت دارای یک سلسله‌مراتب مشخص است. این سلسله‌مراتب در آیتم‌های مختلف، صفحات فرعی و حتی منوها منعکس می‌شود. موتورهای جستجو از معماری سایت شما که همان ساختار مناسب برای سایت است، برای یافتن، کراول کردن مسیرها و رتبه‌بندی محتوای وب سایت شما ‏استفاده ‏می‌کنند. اگر ساختار سایت شما به خوبی تعریف شده باشد، کار برای کراولرهای موتور جستجو آسان تر می‌شود و ‏این به معنی ایندکس ‏شدن بهتر و همچنین داشتن شانس بیشتر برای کسب رتبه‌های بالاتر است.‏ در ادامه با ‏روش‌های تخصصی شتاب دی ام برای چگونه ساختار سایت را برای سئو بهینه کنیم؟ آشنا می‌شوید.

اگر کراولرهای گوگل نتوانند به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند، نمی‌توانید ‏در گوگل جایگاه مناسبی کسب کنید.‏بنابراین ساختار سازی سایت می تواند بسیار مهم و حیاتی برای وب سایت شما باشد. اگر ساختار سازی سایت شما به خوبی تعریف شده باشد، کار برای کراولرهای موتور جستجو آسان تر می‌شود و ‏این به معنی ایندکس ‏شدن بهتر و همچنین داشتن شانس بیشتر برای کسب رتبه‌های بالاتر است.‏

در واقع چیزی که ما به دنبالش هستیم، اندازه‌گیری تأثیر انواع ساختار وب سایت بر SEO آن است. اگر این تأثیر زیاد باشد، چه راه‌هایی برای بهینه کردن وب سایت وجود دارد تا گوگل راحت‌تر محتوای آن را بررسی و رتبه‌بندی کند؟ اگر نحوه ایجاد ساختار اصولی سایت به خوبی تعریف شده باشد، کار برای خزنده‌های موتور جستجو آسان‌تر می‌شود و ‏این به معنی ایندکس ‏شدن بهتر و همچنین داشتن شانس بیشتر برای کسب رتبه‌های بالاتر است.‏

از دیدگاه جان مولر: عالی بودن، کلید رتبه بندی در گوگل می باشد.‏

 

‏ اهمیت ساختار سازی سایت و تأثیر آن بر سئوی سایت

قبل از این که به معرفی و بررسی تکنیک‌ها بپردازیم، باید مشخص کنیم که چرا ساختار سازی سایت باید با SEO سازگار باشد.‏ هدف از ساختار مستحکم سایت، دسته‌بندی محتوا به صورتی است که:

  • ‏موتورهای جستجو راحت‌تر بتوانند صفحات را ‏پیدا کنند.
  • تحلیل عملکرد محتوا در طول ‏زمان کار راحت‌تری باشد.‏

گوگل برای رتبه‌بندی وب سایت، میزان کاربرپسند بودن (تجربه کاربری) را مدنظر قرار می‌دهد. اگر ‏استفاده از وب سایت برای کاربران راحت نباشد، رتبه‌ی بالایی در موتورهای جستجو، دریافت نمی‌کنید.‏ در نتیجه ساختار مناسب سایت، یک ساختار ساده و کاربردی است. این نکته را هم باید در نظر گرفت که اسپایدر های گوگل برای اینکه بتوانند در وب سایت تان کراول کنند، نیاز به ‏ساختاری ساده دارند.‏

‏ ‏

ساختار ایده آل برای وب سایت چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از اینکه وارد جزئیات نحوه سئو سازی ساختار مناسب برای سایت شویم، ابتدا باید درک کنیم که به دنبال چه چیزی هستیم؟ ساختار بهینه شده ایده ‏آل برای یک وب سایت به چه صورت است؟ ساختار وب سایت دقیقاً با نوع محتوایی که وب سایت ارائه می‌دهد ارتباطی مستقیم دارد.

اگر بخواهیم وب‌سایت‌ها را به چند گروه ‏تقسیم کنیم، درنهایت به چهار گروه عمده خواهیم رسید:‏

بلاگ ها

در کنار صفحه اصلی و دیگر صفحات مانند صفحه‌ی درباره‌ی ما، ارتباط با ما و غیره، پست‌های وبلاگی باید بر اساس ارتباط به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی شوند.‏ برای مثال، اگر یک سایت بلاگی با موضوع آشپزی دارید و دستور پخت انواع مختلف غذاهای ایرانی را در آن منتشر می‌کنید، می‌توانید بر اساس نوع دستور پخت ها، دسته‌بندی‌های متعددی ایجاد کنید.

 

سایت‌های شرکتی

هدف اصلی کسب‌وکارها و شرکت‌ها، ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در مورد کسب‌وکار، محصولات، خدمات و بخش‌های مختلف آن‌ها است. ‏به یاد داشته باشید که یک دسته‌بندی اصلی برای بخش‌های مختلف شرکت دارید و برای بلاگ نیز باید یک دسته‌بندی اصلی دیگر با چندین زیر ‏دسته داشته باشید.‏

 

سایت‌های خبری

یک وب سایت خبری، مانند یک مجله‌ی اینترنتی، می‌تواند محتوای خود را بر اساس نوع محتوا در زمان انتشار، طبقه‌بندی کند. این ساختار به موتورهای جستجو و همچنین به کاربران کمک می‌کند تا از طریق گشتن در وب سایت بر اساس تاریخ‌ها و ‏یا رفتن به سراغ دسته‌بندی ها، اطلاعات مورد نظر خود را، به راحتی پیدا کنند.‏

 

سایت‌های فروشگاهی (فروش آنلاین کالا یا خدمات)

ساختار یک وب سایت تجارت آنلاین می‌تواند کمی پیچیده‌تر از ساختار انواع دیگر وب‌سایت‌ها باشد، به ویژه زمانی که محصولات ‏متنوعی در این وب‌سایت‌ها ارائه می‌شود.‏ در بالای ساختار یک سایت تجاری آنلاین، معمولاً صفحه‌ی اصلی قرار دارد و سپس محتوایی که در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار گرفته را مشاهده می‌کنید. برای تعداد دسته‌بندی ها و زیر دسته‌هایی که می‌توانید ایجاد کنید هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد، اما یک قانون کلی که باید رعایت ‏کنید، در سلسله‌مراتب وب سایت نباید بیشتر از سه سطح عمق ایجاد کرد.‏

چگونه می توان ساختاری سازگار با سئو ایجاد کرد؟

اکنون که تا حدودی با ساختار اصولی سایت آشنا شده‌اید، بهتر است که اطلاعاتی در خصوص فرآیند بهینه‌سازی ساختار مناسب وب سایت که توسط کارشناسان حرفه‌ای SEO بیان شده، بررسی کنید. در اینجا ما به صورت کامل و تخصصی 10 فرآیند بهینه‌سازی را به شما معرفی می‌کنیم. ‏ فرآیند بهینه‌سازی ساختاردهی وب سایت بر اساس SEO حرفه‌ای به صورت زیر است:

1- در ابتدای کار برای ساختار سئو شده وب سایت برنامه ریزی کنید.

برنامه‌ریزی ساختار سازی سایت یکی از بخش‌های ابتدایی و مهم است. در واقع اگر می‌خواهید یک سایت جدید ایجاد کنید، بهترین راه این است که در ابتدا یک برنامه‌ریزی دقیق برای ساختار بهینه شده وب سایت خود داشته باشید. با این کار نه‌تنها در زمان صرفه‌جویی می‌کنید. بلکه در هزینه طراحی سایت نیز صرفه‌جویی قابل‌توجهی کرده و حتی می‌توانید موارد موردنیاز برای آینده را نیز از قبل پیش‌بینی کنید.

2- ساختار وب سایت شما باید دارای سلسله مراتب باشد.

صفحه اصلی سایت را می‌توان مهم‌ترین صفحه دانست. این صفحه در کسب‌وکارهای کوچک به شدت مهم است. به همین دلیل ساختار خوب و اصولی وب سایت باید به خوبی ماهیت این صفحه را مشخص کند. شما می‌توانید برای بررسی ماهیت سایت خود از تکنیک هرم معکوس استفاده کنید. در این تکنیک صفحه اصلی در بالای هرم قرار می‌گیرد. سپس صفحات بر اساس اهمیت و اولویت قرار می‌گیرد. بخش پایین هرم معکوس شامل صفحه‌های کم اهمیت می‌شود.

به این نکته باید توجه داشته باشید که موتورهای جست‌وجو به شدت به سلسله‌مراتب وب‌سایت‌ها اهمیت می‌دهند. منوهای اصل، زیر منوها، بخش‌های بردکرامب و حتی منوهای فوتر به عنوان بخش مهمی از این سلسله‌مراتب شناخته می‌شوند. اگر سایت شما فروشگاهی باشد باید دقت بیشتری در ساخت سلسله‌مراتب منوها به خرج دهید.

3- ‏‏در ساختار حرفه ای وب سایت عمق سلسله‌مراتب و منوها نباید بیش از سه کلیک باشد.‏

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات در ساختار مناسب سایت این است که تمام صفحات وب سایت شما باید با کمتر از سه ‏کلیک از صفحه اصلی قابل دسترسی باشند.‏ هیچ‌کس دوست ندارد برای رسیدن به یک محصول و یا خدمات مورد نظر ده‌ها بار کلیک کند! تعداد کلیک زیاد می‌تواند تأثیر منفی روی ذهن خریدار بگذارد. شما باید ساختار مناسب وب سایت خود را جوری برنامه‌ریزی کنید که مخاطب و کاربر بتواند به حداکثر 3 کلیک به صفحه مورد نظر خود برسد. در غیر این صورت احتمال خارج شدن کاربر از سایت شما به شدت افزایش پیدا می‌کند!

نکته دیگری که در خصوص عمق منوها و زیر منوها باید به آن اشاره کرد این است که هرچه تعداد زیر منوها و صفحات فرعی زیاد باشد ربات‌ها و خزنده‌های گوگل زحمت بیشتری برای پیدا کردن این صفحات باید متحمل شوند. در نتیجه تأثیر منفی روی اعتبار سایت شما در نزد گوگل خواهد گذاشت. همین اعتبار منفی می‌تواند به راحتی رتبه سایت شما در نتایج جست‌وجو را تحت تأثیر منفی خود قرار دهد. منوها و زیر منوها باید به نحوی باشد که ربات‌های گوگل بتوانند به راحتی در بین آن‌ها حرکت کنند. به این نکته توجه داشته باشید که از انتخاب منوی ها طولانی و یا عجیب‌وغریب پرهیز کنید. در عوض می‌توانید با دسته‌بندی موضوعات منوهای خود را مرتب کنید. در حاضر مگا منوها که با استفاده از دسته‌بندی ها مرتب شده باشند در وب‌سایت‌های مختلف به راحتی استفاده می‌شوند.

‏ 4- ساختار یک وب سایت را بر اساس استانداردهای روز دنیا بهینه‌سازی کنید.‏

استانداردهای روز دنیا برای ساختار اصولی وب‌سایت‌ها و صفحات شامل چندین بخش می‌شوند. اینجا مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌ها را توضیح می‌دهیم. این بخش‌ها هرکدام می‌توانند تأثیر بالایی در رتبه‌بندی سایت شما و SEO داشته باشند:

  • ساختار سازی سایت در سئو باید بر اساس استانداردهای روز دنیا باشد. یک عنوان H1 چند زیر عنوان H2 و H3 و شاید هم چند زیر عنوان H4 برای محتوای سایت‌ها کافی است. به هیچ عنوان در یک صفحه از دو عنوان اصلی استفاده نکنید! فرایند و ترتیب زیر عنوان‌ها را رعایت کنید، یعنی در یک ساختار محتوایی بعد از عنوان H1 باید از عنوان H2 استفاده شده و سپس به ترتیب جلو بروید. شما می‌توانید چند عنوان H2 و زیر عنوان‌های آن را در یک متن در کنار هم داشته باشید.
  • کلماتی که به عنوان کلمه کلیدی اصلی و یا فرعی در ساختار محتوای سایت شما به کار می‌روند باید بر اساس استانداردهای روز دنیا انتخاب شوند. از تکرار آن‌ها در محتواهای دیگر باید پرهیز کنید! شما می‌توانید در سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس از افزونه‌های کاربردی مانند ‏Yoast SEO‏ و ‏‎ Rank Math و غیره استفاده کنید.
  • ساختار یک وب سایت، صفحات و پست‌ها باید از دسته‌بندی ها به خوبی استفاده کنید. دسته‌بندی مادر و دسته‌بندی‌های فرزندان را به درستی باید رعایت کنید. هر دسته‌بندی فرزند باید به عنوان زیر شاخه یک دسته‌بندی مادر قرار گیرد. شما می‌توانید بی‌نهایت دسته‌بندی مادر داشته باشید. هر دسته‌بندی مادر نیز می‌تواند بی‌نهایت دسته‌بندی فرزند داشته باشد. عنوان‌هایی که باری دسته‌بندی ها انتخاب می‌شوند باید از عبارت‌هایی باشند که در جست‌وجوهای کاربران وجود داشته باشند. از انتخاب عناوین غیرمعمول برای دسته‌بندی ها پرهیز کنید! شما می‌توانید این دسته‌بندی ها را در منوی محصولات و یا خدمات نیز قرار دهید. برای تأثیر بیشتر در SEO سایت می‌توانید برای هر دسته‌بندی توضیح. یک عکس نیز قرار دهید تا در جست‌وجوها بهتر نمایش داده شود. مدیریت دسته‌بندی ها در سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس بسیار کامل و کاربردی است.
  • در فرایند ایجاد ساختار مناسب وب سایت برای ساخت منوها و زیر منوها به سراغ ابزارهای جاوا اسکریپت و اِیجَکس نروید. این ابزارها برای اجرا نیاز به زمان بارگذاری طولانی دارند. بهتر است از ساده‌ترین روش یعنی استفاده از کدهای ‏HTML‏ و ‏CSS‏ برای این کار استفاده کنید.
  • در بدنه محتوا باید از عبارت‌هایی برای لینک دهی به صفحات دیگر استفاده کنید. به این عبارت انکر تکست گفته می‌شود. در خصوص این انکر تکست ها باید دقت زیاد به خرج دهید. دیگر استفاده از عباراتی مانند “اینجا را کلیک کنید” و یا “کسب اطلاعات بیشتر ” استفاده نمی‌شود. هر انکُر تکستی که در محتوا مطالب سایت خود قرار می‌دهید ‏واقعاً برای گوگل و SEO مهم هستند. این فرایند در واقع همان لینک دهی داخلی سایت شما است. ‏این کار به ‏موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ‏بفهمند که مهم‌ترین بخش وب سایت تان کدام است.‏ مطمئن شوید که آن دسته از پست‌های بلاگی که ترافیک بالایی دارند به ‏صفحات محصولات و دیگر پست‌های ‏مربوطه لینک شده‌اند تا به کاربران و خزنده‌های گوگل کمک کنید با سرعت ‏بیشتری در وب سایت شما پیمایش داشته باشند.‏

‏5- ساختار آدرس صفحات وب (URL ها) را بر اساس استانداردها، اولویت‌بندی و دسته‌بندی کنید.

در فرایند ساختار سازی سایت در سئو، آدرس صفحات یا همان URL ها در جایگاه مهمی قرار دارند. هر سایت می‌تواند ساختار آدرس منحصربه‌فرد خود را داشته باشد با این حال آدرس صفحات باید از استانداردهای روز دنیا پیروی کند. یک نمونه آدرس مناسب و کاربری به صورت زیر است:
Domain.com/product-category/product-sub-category/product

اگر از سیستم وردپرس برای مدیریت محتوای سایت خود استفاده می‌کنید در تنظیمات آن می‌توانید ساختار آدرس صفحات سایت را تغییر دهید. در سایت‌های دیگر شما می‌توانید به صورت دستی نیز این آدرس‌ها را وارد کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که آدرس صفحات سایت ارتباط مستقیمی با SEO سایت شما دارد. پس در نظر داشته باشید که آدرس‌ها را تا حد امکان کوتاه کنید.

به عنوان مثال فرض کنیم شما تصمیم گرفته‌اید از ساختار زیر برای آدرس‌دهی در بخش بلاگ تناسب‌اندام خود استفاده کنید:‏

صفحه اصلی

دسته‌بندی تناسب‌اندام> منوی مقالات

دسته‌بندی رژیم غذایی> منوی مقالات

ساختار لینک و آدرس‌دهی در سایت شما باید به این شکل باشد:‏

MyFitnessBlog.com

MyFitnessBlog.com/articles/fitness

MyFitnessBlog.com/articles/diet

نکته مهم:‏ وقتی مقاله و یا صفحه‌ای را منتشر می‌کنید باید به این دقت کنید که نیازی نیست که آدرس دسته‌بندی ها را در URL قرار دهید. در واقع اگر مقاله‌ای بر اساس مثال بالا تولید کنید آدرس ان باید به صورت زیر باشد:

Myfitnessblog.com/how-to-lose-weight

به یاد داشته باشید که نام دسته‌بندی در این آدرس ‏URL‏ ذکر نشده است، زیرا نیازی به این کار نیست. در واقع این کار باعث کوتاه‌تر شدن آدرس‌ها می‌شود.

6- ‏ساختار منوها و مسیرهای رسیدن به صفحات (برِدکرامب) را بهینه‌سازی کنید.

قطعاً همه شما داستان‌ هانسل و گرتل را شنیده‌اید. این دو برای برگشت به خانه مسیر خود را با خرده‌نان‌هایی علامت‌گذاری کردند. در نتیجه به راحتی توانستند راه بازگشت به خانه را پیدا کنند. همین ساختار برای وب‌سایت‌ها نیز باید انجام شود؛ یعنی شما به هر صفحه و زیر صفحه‌ای که می‌روید باید بتوانید به راحتی به صفحه اصلی سایت و یا صفحات اصلی مرتب دیگر بازگردید. انکار در اصطلاح برِدکرامب نامیده می‌شود.

در واقع مهم است که از ‏برِدکرامب ها به عنوان نوعی مسیر برای پیمایش استفاده کنید. با این کار هم ساختار مناسب وب سایت خود را حفظ کرده‌اید. همچنین کاربران، ربات‌ها و خزنده‌های گوگل می‌توانند به راحتی در بین صفحات سایت شما حرکت کنند. در نتیجه برای SEO سایت شما نیز مفید است.

به عنوان مثال وقتی یک منوی برِدکرامب را بر روی صفحه‌ی یک محصول پیاده‌سازی می‌کنید، باید عناصر زیر را در بر بگیرد: (از راست به چپ خوانده شود):
صفحه اصلی> دسته‌بندی محصول> زیر دسته> صفحه محصول

‏7- در فرایند ساختار سازی سایت در سئو؛ نقشه سایت را بر اساس استاندارد گوگل ایجاد کنید.

مفهوم نقشه سایت از نام آن پیدا است. این نقش به کاربران و ربات‌ها کمک می‌کند تا به بخش‌های قدیمی‌تر و عمیق سایت به راحتی دسترسی داشته باشند. فرمت اصلی نقشه سایت به صورت XML است. ایجاد یک نقشه سایت ‏XML‏ به موتورهای ‏جستجو کمک می‌کند در ‏هنگام پیمایش و بررسی صفحات سایت، به آن‌ها دسترسی بهتر و سریع‌تری داشته باشند. همچنین این نقشه باعث می‌شود که شما به راحتی صفحات مهم و بار ارزش خود را مشخص کنید. شما می‌توانید نقشه سایت خود را در ابزار Google search console به راحتی به موتور جستجوی گوگل معرفی کنید.

8- ‏کلمات کلیدی برای هر صفحه و هر بخش را از قبل مشخص کنید. از تکرار کلمات کلیدی بپرهیزید.

یکی از بخش‌های مهم در فرایند ساختار سازی سایت در سئو انتخاب کلمات کلیدی برای سایت است. به همین دلیل تحقیقات گسترده در مورد کلمات کلیدی، یک فرآیند حیاتی ‏برای داشتن ‏ساختاری سازگار با SEO و موتورهای جست‌وجو به شمار می‌رود.‏ در واقع انتخاب درست کلمات کلیدی به وبمَستِر ها کمک می‌کند تا نحوه‌ی جستجوی افراد و هدفشان را بهتر درک کرده و معماری و ساختار مناسب برای وب سایت خود را بر اساس استفاده از همین کلمات کلیدی بنا کنند.

نکته مهم این است که در ابتدای کار، باید حسابی فکر کنید و دسته‌بندی‌های ‏خاصی را بررسی و مشخص کنید. شما باید از دسته‌بندی ها و کلماتی استفاده کنید که کسب‌وکار شما، محصولات شما و خدمات شما را به خوبی پوشش دهند. سپس باید نحوه تعامل و ارتباط این کلمات با هم را بررسی کنید.

درنهایت شما باید یک سلسله‌مراتب و اولویت برای کلمات کلیدی و اصلی خود ایجاد کنید و هر کلمه را به یک مقاله و یا محتوا نسبت دهید. نباید این قانون را فراموش کنید که هر صفحه‌ای ‏در معماری وب سایت جایگاه بالاتری ‏داشته باشد، از کلمات کلیدی پر رقابت‌تری می‌توان برای آن صفحه استفاده ‏کرد.‏
برای کلمه‌ی کلیدی اصلی، همیشه اطمینان حاصل کنید که در پاراگراف‌های اول و آخر از این کلمه ‏استفاده می‌کنید و ‏همچنین درجاهای دیگری از محتوای خود هم باید از این کلمه استفاده کنید. از کلمات ‏کلیدی پشتیبان در محتوا استفاده کنید. گوگل متوجه این کلمات کلیدی پشتیبان می‌شود. با استفاده درست از این فرایند شما می‌توانید به خوبی رتبه خود را در نتایج جستجوی گوگل بهبود ببخشید.

9- افزودن زبان نشانه گذاری اسکیما (Schema) بسیار مهم است.

یکی از نکات جدید در فرایند ساختار سازی سایت در سئو استفاده از استانداردهای نشانه‌گذاری و اسکیما است. در این استانداردها شما مشخص می‌کنید که هر صفحه دارای چه ویژگی‌هایی است. در نتیجه موتورهای جست‌وجو با بررسی این ویژگی‌ها اطلاعات بهتر و کامل‌تری از محتوای شما را ثبت می‌کنند.

به عنوان مثال یک صفحه به عنوان مقاله ثبت می‌شود صفحه دیگر به عنوان محصول، یک صفحه به عنوان درباره ما ثبت می‌شود. در هر صفحه نیز می‌توانید اطلاعات بیشتری قرار دهید. در صفحات محصول می‌توانید اطلاعات محصول، شماره پیگیری، آدرس خرید، شماره تماس و غیره را درج کنید و در مقالات می‌توانید مواردی مانند سؤالات متداول را قرار دهید.

در سال‌های اخیر گوگل امتیاز بالایی به اسکیمای سؤالات متداول ارائه داده است. در نتیجه مقالاتی که دارای بخش سؤالات متداول بوده امتیاز بالایی کسب کرده‌اند. همچنین اگر سؤالات قرار داده شده در این بخش به خوبی جواب پرسش‌های کاربران را بدهند، امتیاز بالاتر و بهتری کسب می‌کنند. در نتیجه رتبه صفحه و سایت در نتایج جست‌وجوی گوگل به شدت بالا می‌رود.

استفاده از استانداردهای نشانه‌گذاری و اسکیما راهی بسیار ساده و مؤثر برای خزنده‌های گوگل است. با این کار فرایند خوانده ‏شدن ‏ و بررسی محتوای سایت‌ها به شدن آسان‌تر می‌شود. اگر سیستم وردپرس استفاده می‌کنید افزونه‌های مناسبی برای این فرایند ایجاد شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

10- ساختار سازی سایت برای سئو، را بر اساس رفتار و نیازهای کاربران بهینه‌سازی کنید.

آخرین و مهم‌ترین نکته این است که ساختار منظم سایت خود را بر اساس رفتار و نیازهای کاربران بهینه‌سازی کنید و خیلی به ربات‌ها و خزنده‌های گوگل توجه نکنید. درنهایت این تجربه کاربری است که مهم است.

در واقع با این کار شما بهترین تجربه‌ی کاربری ممکن را خلق خواهید کرد. در نتیجه نه‌تنها نرخ پرش از سایت شما کمتر می‌شود. بلکه کاربران شما نیز افزایش پیدا خواهند کرد. هرچه کاربران در سایت شما راحت‌تر باشند، اعتبار سایت شما افزایش پیدا کرده و در نتایج گوگل نیز سایت شما را بیشتر در نتایج جستجوها نمایش خواهد داد.

در ‏استفاده از تگ‌های ‏بیشتر و دسته‌بندی‌های اضافه زیاده‌روی نکنید. مطمئن شوید مسیری مستقیم و واضح ‏وجود دارد که بازدیدکنندگان ‏آن را دنبال می‌کنند.‏ به عنوان مثال کاربران ممکن است به دنبال راهنمایی‌هایی در مورد بارداری باشند؛‎ ‎‏ در این صورت روی دسته‌بندی بارداری ‏کلیک می‌کنند. از این طریق به یک صفحه انتقال داده می‌شوند می‌توانند اطلاعات و پست‌های مختلفی را در آن صفحه ‏انتخاب کنند.‏

نتیجه گیری

ساختار سازی سایت در سئو در سال‌های اخیر به اولویت اصلی مدیران وب‌سایت‌ها تبدیل شده است. در واقع با ایجاد یک ساختار خوب سایت، شما می‌توانید به راحتی در هزینه‌ها و زمان خود صرفه‌جویی قابل‌توجهی کنید. در گذشته سایت‌هایی فلت و مسطح ایجاد ‏می‌کردیم که صفحات زیادی داشتند و هر صفحه کلمات کلیدی مشخصی داشت، اما امروزه دیگر به این صورت نیست.‏
به این نکته باید توجه داشته باشید که در دنیای دیجیتالی امروزه اوضاع تغییر کرده است. رقابت در دنیای اینترنت برای کسب‌وکارها به شدت سخت شده است. ساختار سازی سایت در سئو باید به صورت یک سلسله‌مراتب باشد که استفاده از سایت را برای کاربران آسان‌تر کند. اگر هنوز ساختار منظم سایت خود را آماده نکرده‌اید بهتر است قبل از شروع هر کاری به این مورد ویژه برسید.

بازگشت به لیست

2 نظر در “آموزش ایجاد ساختار بهینه شده وب سایت

  1. zahra گفت:

    سلام
    ایده های جالبی بیان شد.
    و دقیقا پایه و اساس یک سایت خوب داشتن یک پلن برای خوب برای رسیدن به هدف نهایی یعنی یک سایت سئو شده.

    1. مهدی سراوانی گفت:

      عرض سلام و ادب و احترام.

      سپاس از لطف بیکران و همراهیِ پر مهرتان.

      بسیار خوشحالیم که مقاله را مطالعه و نظرتان را درج کرده اید.

      قبل از شروع فرایند سئو می بایست یک ساختار مناسب برای سایت طراحی نمود.

      از نظر دل گرم کننده شما بی‌نهایت ممنونم و سپاسگزار لطف‌تان هستم.

      ما در شتاب دی ام، با همراهی شما عزیزان می‌توانیم بهتر شویم.

      روزهایتان بی نظیر

      مهدی سراوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *