وبلاگ

نکاتی درباره خرید هاست مناسب، نحوه انتخاب هاست خوب

نحوه انتخاب هاست مناسب

سرفصل مطالب

در انتخاب هاست مناسب چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

مهمترین ویژگی یک هاست خوب و مناسب چیست؟ قبل و بعد از خرید هاست چه باید کرد؟ مهمترین نکات انتخاب هاست مناسب برای سایت چیست؟ در ادامه به صورت یک راهنمای جامع به سوالاتی درباره نحوه انتخاب هاست خوب پاسخ خواهیم داد.

قدم اول برای راه‌اندازی یک سایت و شروع کسب‌وکار اینترنتی، انتخاب دامنه و هاست مناسب است. برای جلوگیری از بروز مشکلات فنی و مسائلی که بعدها می‌توانند کسب‌وکار شما را به‌طور جدی تهدید کنند، باید در خرید هاست دقت کافی داشته باشید.

امروزه شاهد ورود روزافزون کسب‌وکارهای سنتی به فضای اینترنت هستیم و می‌توان گفت اگر طی این چند سال هنوز کار خود را در سطح وب توسعه نداده‌اید، از بسیاری از رقبای خود جا مانده‌اید. بااین‌حال هنوز هم دیر نیست و می‌توانید تجارتتان را از طریق توسعه در فضای آنلاین، با توجه به اصول و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ، از مرگ حتمی نجات دهید. قبل از هر چیز باید بدانید که لازمه داشتن یک سایت حرفه‌ای در آینده، توجه به نکات نحوه انتخاب هاست خوب در آغاز کار است.

از آن‌جایی که بسیاری از کسانی که قصد دارند وارد فضای کسب‌وکارهای آنلاین شوند، هنوز به‌قدر کافی از اهمیت این مرحله آگاهی ندارند، این مقاله را به توضیح نکات انتخاب هاست اختصاص داده‌ایم. پس همراهمان بمانید.

انتخاب یک هاست خوب و مناسب

راهنمای انتخاب هاست خوب و اهمیت آن

برای انتخاب یک هاست خوب و مناسب ابتدا باید با مفهوم و کاربرد دقیق آن آشنا شوید. شاید هدف شما از خواندن این مطلب، کسب تجربه درباره تهیه هاست رایگان یا هاست ارزان باکیفیت باشد؛ به‌هرحال ما تمامی اصول لازم برای خرید هاست و دامین را توضیح می‌دهیم. در پایان این مقاله و با اطلاعاتی که به‌دست می‌آورید، می‌توانید متناسب با بودجه و فضای کاری خود، بهترین هاست ممکن را انتخاب کنید.

هاست چیست

هاست چیست؟

هاست (Web Hosting) یا میزبان وب، در واقع بخشی از سرور است که وب‌سایت شما در آن بارگذاری می‌شود. سرور، دستگاهی همواره روشن است که یک سری خدمات را به سیستم‌هایی که به آن متصل هستند، ارائه می‌کند. بنابراین هاست را می‌توان یک بخش همواره فعال دانست که به‌صورت شبانه‌روزی وب‌سایت ما را به کاربرانی از سراسر جهان نشان می‌دهد و از تمامی داده‌های سایت نگهداری می‌کند.

همه نرم‌افزارهای ضروری و سیستم‌های مدیریت محتوا که برای راه‌اندازی و فعالیت در وب‌سایت خود از آن‌ها استفاده می‌کنید، روی هاست قرار داده می‌شوند.

مرحله کلیدی برای انتخاب هاست مناسب

چرا به انتخاب هاست مناسب نیاز داریم؟

شاید سؤال کنید که آیا می‌توانیم از سیستم خودمان به‌عنوان میزبان وب‌سایت استفاده کنیم؟ در پاسخ باید گفت که به‌عنوان یک کسب‌وکار اینترنتی فعال، بدون تردید هرگز دوست ندارید ارتباط میان شما و مشتریانتان قطع شود. اما تحت شرایطی مانند بروز اختلال در اتصال به اینترنت، قطعی برق، خراب شدن سیستم و … این اتفاق رخ می‌دهد و سایت از دسترس کاربران خارج می‌شود.

بی‌شک هر قطعی و وقفه‌ای در فعالیت سایت، به‌معنای کاهش اعتبارتان و ضرر مالی زیاد است. از طرفی برای این کار به آموزش‌های تخصصی در زمینه سرور، مدیریت و تأمین امنیت آن نیاز دارید. بنابراین با ورود به این حیطه، قطعا بخش بزرگی از انرژی و تمرکزی که برای توسعه کسب‌وکارتان لازم است، هدر خواهد رفت.

در شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات هاستینگ، تعدادی از متخصصان این حوزه، به‌صورت شبانه‌روزی سایت شما را رصد می‌کنند تا با بروز مشکل، سریعا آن را رفع کنند. این کارشناسان همه موارد لازم برای عملکرد صحیح سایت را بررسی می‌کنند و خطاهایی که نرم‌افزارهای فعال روی سرور گزارش می‌دهند، به‌سرعت رفع می‌کنند تا اختلال بزرگ‌تری رخ ندهد.

در واقع هاستینگ یا همان سرویس میزبانی وب، شرکت‌هایی هستند که خدمات ارائه فضای ذخیره‌سازی ‏را برای میزبانی وب ‏سایت ها در اینترنت انجام می‌دهند و در قبال آن هزینه دریافت می‌کنند.‏ میزبان وب‌سایت شما تمام اطلاعات، محتوا و پایگاه ‏های داده‌تان را در سرورهای خود ذخیره می کند.

برای خرید هاست مناسب باید با با شناخت انواع سرویس‌های میزبانی، هاست‌های مختلف را بهتر مقایسه کنید و با اطمینان و آگاهی بیشتری، مناسب‌ترین سرویس را برای وب‌سایت خود تهیه کنید. در بخش‌های بعد انواع هاست‌ها را معرفی می‌کنیم.

دلایل عدم استفاده از هاست ارزان

خرید هاست بی کیفیت چه مشکلاتی به دنبال دارد؟

برای انتخاب یک هاست با کیفیت مناسب باید به معیارهای خاصی توجه کنید که در بحث آموزش خرید هاست به آن‌ها می‌پردازیم. اما قبل از هر چیزی باید بدانید که چرا باید به معیارهای انتخاب هاست دقت کنید.

زمان استفاده از هاست ارزان و بی‌کیفیت باید انتظار عواقب زیر را داشته باشید:

  • خارج شدن به‌دفعات سایت از دسترسی کاربران
  • از بین رفتن تمامی داده‌ها یا بخشی از آن
  • بالا نیامدن سایت به دلایل مختلف
  • هک شدن وب‌سایت
  • پشتیبانی ضعیف
  • کند بودن سایت
  • منابع محدود

در صورت استفاده از هاست باکیفیت خوب؛ دیگر چنین مشکلاتی را نخواهید داشت و ضمن بهبود تجربه کاربری سایت، ربات‌های گوگل صفحات شما را به‌درستی رندر می‌کنند. درباره دامنه نیز در ادامه اطلاعات کوتاهی می‌دهیم.

دامنه سایت

دامنه چیست؟

برای خرید هاست، لزوما باید مراحل انتخاب و ثبت دامنه را طی کرده باشید. دامنه (Domain) همان آدرس وب‌سایت است که کاربران از طریق آن به سایت شما هدایت می‌شوند.

نام دامین وب‌سایتتان، هویت و برند شما است و باید به اندازه کافی نشان‌دهنده کسب‌وکار و خدماتتان باشد و در عین حال ‏متمایز باشد تا اطلاعات مهم و مفیدی درباره شما یا سازمانتان ‏ارائه دهد.‏ به یاد داشته باشید که نام انتخابی باید با گذشت زمان همواره تازگی خود را حفظ کند.‏

به زبان ساده، اگر وب‌سایت شما را خانه‌تان در نظر بگیریم، نام ‏دامینتان آدرس آن خواهد بود.‏ هر نام دامنه منحصربه‌فرد است. هیچ دو وب‌سایت نمی توانند نام دامین یکسانی داشته باشند.‏ ‏

در صورتی که اطلاعات کامل و جامع درباره دامنه سایت و نکات مهم برای انتخاب صحیح و مناسب دامنه نیاز دارید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

مقاله مرتبط: راهنمای انتخاب نام دامنه سایت بر اساس اصول سئو

نکات مهم در انتخاب هاست مناسب برای سایت شما

راهنمای انتخاب هاست باکیفیت و هر آن چه باید بدانید

این روزها با توجه به تبلیغات وسوسه‌انگیز و پرزرق و برق شرکت‌های هاستینگ، انتخاب بهترین شرکت هاستینگ ایرانی سخت است. یک هاست با کیفیت مناسب از ویژگی‌هایی مانند سرعت، امنیت و آپ تایم بالا برخوردار است. در نتیجه می‌تواند بسیاری از پارامترهای مرتبط با سئو سایت را بهبود بخشد و به قرار گرفتن سایت در جایگاهی برتر از رقبا کمک کند.

نکته بسیار مهم در راهنمایی خرید هاست خوب، شناختن ویژگی‌های یک میزبان وب باکیفیت است. در واقع ما با شناختن این ویژگی‌ها، نحوه سرویس‌دهی شرکت‌های هاستینگ مختلف را با هم مقایسه می‌کنیم. توصیه می‌کنیم در تمامی مراحل خرید هاست و دامنه، اطلاعات حقیقی خود را وارد کنید و از اسامی جعلی استفاده نکنید.

زیرا وب‌سایت شما مانند یک سند ملکی است و شما صاحب آن محسوب می‌شوید. بنابراین برای جلوگیری از ادعای مالکیت و سوءاستفاده دیگران، بهتر است دامنه و هاست را با نام و مدارک رسمی خود به‌طور قانونی ثبت کنید. اگر به‌دنبال خرید بهترین سرویس فضای میزبانی وب هستید، قبل از اینکه گرفتار تبلیغات و ترفندهای بازاریابی شرکت های هاستینگ شوید، می‌توانید مقاله معرفی بهترین هاستینگ های برتر ایران از نظر کاربران را مطالعه کنید.

راهنمای خرید بهترین هاست

مناسب ترین هاست برای سایت چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم یکی از اصول انتخاب هاست مناسب توجه به نوع میزبانی است که به آن نیاز دارید. اکثر سرویس‌های میزبانی، خدمات هاستینگ گوناگونی دارند که باید مناسب‌ترین آن‌ها را برای سایت خود انتخاب کنید. در ادامه انواع سرویس‌های مختلف هاستینگ را توضیح می‌دهیم که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند.

میزبانی اشتراکی

در میزبانی اشتراکی یا هاست اشتراکی، چندین سایت روی یک سرور فیزیکی مشابه اجرا می‌شوند و منابع را مشترک با یکدیگر استفاده می‌کنند. بنابراین، هر مشکلی که سایت‌های دیگر روبرو شوند، روی عملکرد سایت شما نیز اثر می‌گذارد. هاست اشتراکی، به‌طور کلی ارزان‌ترین است و به کمترین دانش فنی نیاز دارد. این نوع هاستینگ برای سایت‌های با ترافیک پایین مناسب است.

میزبانی سرور مجازی

کاربران با انتخاب میزبانی سرور مجازی، از سرور مشابهی استفاده می‌کنند اما هرکدام پارتیشن‌های اختصاصی در اختیار دارند. بنابراین سایت شما به‌علت استفاده از منابع اختصاص داده‌شده، عملکرد پایدارتر و امن‌تر دارد. این نوع میزبانی برای سایت‌های با ترافیک متوسط مناسب است.

میزبانی ابری

میزبانی ابری بهترین سرویس هاستینگ وب به‌علت آپ تایم بسیار بالا است. با انتخاب این نوع هاستینگ، منابع اختصاصی در اختیار خواهید داشت. این نوع سرویس از فناوری ابری برای انتقال بار اجرای یک سایت به یک شبکه مجازی از سرورهای ابری استفاده می‌کند. اگر یک سرور داون شود، سرور دیگر می‌تواند جای آن را بگیرد تا سایت شما دچار مشکل نشود. این نوع هاستینگ برای سایت‌های با ترافیک بالا مناسب است و کسب‌وکارهای بزرگ می‌توانند برای بهبود سرعت سایت خود و تجربه کاربری، از آن استفاده کنند.

میزبانی اختصاصی

کاربران زمان استفاده از خدمات میزبانی اختصاصی، کنترل کامل روی سرور دارند و می‌توانند تصمیم بگیرند چه تعداد منابع اختصاص دهند و چه نرم‌افزارهایی نصب کنند. برای استفاده از این خدمات و راه‌اندازی سایت‌ها و پروژه‌های آنلاین، به دانش فنی پیشرفته نیاز است. علاوه‌بر این، قیمت این نوع میزبانی از سایر میزبانی‌ها بیشتر است.

به‌همین دلیل خدمات میزبانی اختصاصی برای پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگ مناسب است، مانند یک سرویس استریم آنلاین یا یک فروشگاه تجارت الکترونیک. نوع دیگر هاستینگ، میزبانی وردپرس است که در ادامه مقاله توضیح می‌دهیم.

برترین ویژگی یک هاست خوب

یک هاست خوب و مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مهم ترین ویژگی های هاست مناسب و خوب عبارت‌اند از:

  • فضای هاست بالا (Disk Space)‏
  • پهنای باند کافی (Bandwidth)
  • در دسترس بودن سایت (Uptime)
  • رابط کاربری آسان پنل (Control Panel)
  • پشتیبانی از پارک دامین ‎(Parked Domain)
  • امکان افزودن دامنه ‏‎(Addon Domain)‎
  • قابلیت تعریف ساب دامین (Subdomain)
  • پشتیبانی از گواهی‌نامه امنیتی (SSL)
  • استفاده بهینه از منابع سیستم (Resource optimization)
  • بکاپ‌گیری صحیح و به‌موقع (Backup)
  • قابلیت استفاده از چندین پایگاه‌ داده (Database)
  • امنیت بالای سرور (Server security)
  • پشتیبانی بی‌وقفه
  • زبان برنامه‌نویسی و سیستم مدیریت محتوا

با یک سری از ویژگی های هاست خوب و مناسب آشنا شدید. علاوه‌بر ویژگی‌های گفته‌شده، موارد تخصصی‌تری مانند هارد هاست، نوع وب‌سرور، نسخه php مورد استفاده و … نیز وجود دارند که در مراحل بعدی اهمیت پیدا می‌کنند. شرکت‌های هاستینگ معمولا امکانات خود را به دو نوع محدود و نامحدود به مشتریانشان عرضه می‌کنند. از آن‌جایی که نامحدود بودن امکانات همیشه به معنای کیفیت بهتر نیست، در نتیجه این ویژگی نمی‌تواند معیار خوبی در انتخاب یک سرویس حرفه‌ای باشد.

در ادامه مهم‌ترین ویژگی های یک هاست خوب و معیارهای انتخاب هاست مناسب را شرح می‌دهیم.

فضای هاست

هر چقدر فضای هاست بیشتری داشته باشید، می‌توانید فایل‌های با حجم زیاد را بدون دغدغه آپلود کنید و بابت نگهداری دیتابیس خود نگران نباشید. با توجه به ماهیت هر کسب‌وکار، می‌توان فضای مناسب برای هاست را تخمین زد. اگر فضای هاست از نیاز شما کمتر باشد، در آینده مجبور می‌شوید آن را ارتقا دهید.

همان‌طور که گفتیم، هر وب‌سایت از فایل های مختلف زیادی تشکیل شده است. حتی وب‌سایتهای اصلی حداقل از ده ها ‏فایل تصویری، متنی و طراحی تشکیل شده‌اند که همگی با هم کار می کنند تا وب‌سایت شما به شکلی که می خواهید، به ‏نظر برسد.‏

یک برنامه میزبانی وب‌سایت مکانی برای ذخیره تمامی آن پرونده‌ها را برایتان فراهم می‌کند. با توجه به اینکه شرکت‌های میزبان ‏وب سرورهای زیادی دارند، نگران فضا نخواهید بود. اگر وب‌سایت شما رشد کند، مطمئنا شامل پرونده‌های بیشتری ‏می شود که به‌مرور زمان به فضای بیشتری هم احتیاج دارند، در این صورت یک ارائه‌دهنده خوب می‌تواند هر نوع نیاز شما به ‏افزایش ذخیره‌سازی را برطرف کند.‏

پهنای باند

پهنای باند، میزان ترافیکی است که روی هاست ردوبدل می‌شود و پهنای باند بالا به‌معنای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به مطالب وب‌سایت است. کافی بودن پهنای باند هاست، تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد و مخاطبان سایت را افزایش می‌دهد. بنابراین زمان انتخاب هاست مناسب، باید به پهنای باند توجه خاصی کنید.

در دسترس بودن سایت

یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در رتبه‌بندی گوگل، دسترسی کاربران به سایت به‌صورت دائمی است. سایت‌هایی که به‌طور مکرر از دسترس خارج یا به اصطلاح Down می‌شوند، نمی‌توانند رضایت کاربران و اعتبار لازم را کسب کنند. اهمیت این مورد به حدی است که نباید تنها به ادعای شرکت ارائه‌کننده هاست اکتفا کنید. پس از راه‌اندازی وب‌سایت و گذشت چند ماه، می‌توانید به کمک ابزارهای آنلاین، زمان در دسترس بودن سایت را بررسی کنید و از کیفیت هاست در این زمینه مطمئن شوید. به‌خوبی می‌تواند ادعا کرد آپ تایم مهم ترین ویژگی هاست خوب است.

قالب کنترل پنل ادمین

پنل ادمین، رابط کاربری است که از طریق آن امور مربوط به وب‌سایت خود را کنترل می‌کنید. یکی از ویژگی‌های شرکت‌های هاستینگ خوب و معتبر، در اختیار قرار دادن پنل‌های ادمین حرفه‌ای همراه با امکانات فراوان و کاربری آسان است. از پرکاربردترین پنل‌ها در ایران، می‌توان به سی پنل (Cpanel) و دایرکت ادمین (DirectAdmin) اشاره کرد. پنل ادمین Plesk نیز برای سایت‌های برنامه‌نویسی‌شده با Asp.net مناسب است.

پشتیبانی از پارک دامین

وب‌سایتتان می‌تواند چندین دامنه با پسوندهای مختلف داشته باشد. اما برای اینکه کاربران بتوانند با هر کدام از این دامنه‌ها، وارد سایت شوند، هاست شما باید از قابلیت پارک دامین پشتیبانی کند. برای استفاده از پارک دامین، مهارت‌هایی مانند ریدایرکت دائم و موقت برای استفاده از کد ریدایرکت 301 نیاز است. در غیر این صورت ممکن است گوگل سایت‌ شما را دو سایت مجزا تشخیص دهد و این موضوع لطمه بزرگی به سئو سایت وارد می‌کند.

قابلیت افزودن دامنه

اگر قصد دارید، بیش از یک سایت روی هاست خود راه‌اندازی کنید، هاست موردنظر باید از امکانات Add On Domain و ایجاد چند دیتابیس، پشتیبانی کند. اطلاعات مربوط به تعداد دامنه معمولا در پنل خرید هاست ذکر می‌شود. بعضی از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که با خرید یک هاست می‌توانید از تعداد نامحدودی دامنه روی آن استفاده کنید. این شرکت‌ها معمولا خدمات بی‌کیفیتی ارائه می‌کنند و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید.

قابلیت تعریف ساب دامین

اکثر شرکت‌های هاستینگ از قابلیت داشتن ساب‌دامین پشتیبانی می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید برای هر دامنه از تعداد زیادی زیردامنه استفاده کرده و از هر کدام یک سایت مستقل ایجاد کنید.

پشتیبانی از گواهینامه امنیتی ‏SSL

این گواهینامه پروتکل http را به https تبدیل می‌کند. در واقع با این کار اطلاعات ورودی و خروجی سایت رمزگذاری می‌شوند و امنیت سایت افزایش می‌یابد. در صورت استفاده از سیستم پرداخت آنلاین، وجود SSL ضروری است و در سئو سایت نیز اثر می‌گذارد. لازم نیست برای SSL هزینه‌ای به شرکت هاستینگ بپردازید؛ چرا که امکان استفاده از SSL رایگان هم وجود دارد و شرکت‌های هاستینگ موظف هستند در راستای ارائه خدمات باکیفیت، این مورد را به رایگان برای شما فعال کنند.

استفاده بهینه از منابع

هاستی که برای راه‌اندازی سایت خود انتخاب می‌کنید، باید از منابع کافی برای نگهداری از تمامی داده‌هایی که در زمان حال و آینده روی آن قرار می‌دهید، برخوردار باشد. در غیر این صورت پس از مدتی از شروع فعالیت سایت و افزودن امکانات جدید به آن، ممکن است با مشکلاتی مانند افت سرعت روبرو شوید. در چنین حالتی مجبور خواهید شد که هاست خود را عوض کنید. تعویض هاست، کاری مشکل، زمان‌بر و هزینه‌بردار است که باعث برنامه کاریتان را به عقب می‌اندازد. بنابراین از همین ابتدا با خرید یک هاست با‌کیفیت، خود را از دردسرهای تعویض آن در آینده نجات دهید.

بکاپ‌گیری درست و به‌موقع

یکی از مهم‌ترین خدماتی که شرکت‌های هاستینگ برای مشتریان خود انجام می‌دهند، تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های وب‌سایت در فواصل زمانی مشخص و کوتاه است. زمانی که سایت شما دچار نقص فنی شود، با استفاده از آخرین نسخه پشتیبانی که شرکت هاستینگ در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌توانید سایت خود را مجددا به حالت سابق برگردانید.

چرا بکاپ گیری از سایت مهم است؟

فضای میزبانی وب، سرویسی درون شبکه‌ای محسوب می شود و اطلاعات فضای میزبانی وب روی کامپیوترهای سرور نگهداری می‌شوند. قطعات ‏سرور ‏ممکن است فرسوده و خراب شود، فشار بالا ممکن است هارد را دچار مشکل کند یا حتی با یک حمله ‏سایبری تمامی ‏اطلاعات سرور حذف شوند.

اگر شرکت هاستینگ از اطلاعات شما نسخه پشتیبان نداشته باشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

بدون تردید شما نتیجه ‏تمام زحمات خود را از دست می‌دهید، بدون اینکه کاری از دستتان برآید.‏ همه مشکلات احتمالی مربوط به سمت سرور نیست، گاهی هم ممکن است خود شما مشکلی ایجاد کنید. به‌عنوان مثال ‏ممکن ‏است فایلی را به اشتباه حذف کرده یا افزونه نامناسبی نصب کنید و اختلالاتی در سایت به‌وجود آورید.

در چنین شرایطی اگر ‏شرکت ‏هاستینگ به‌صورت منظم از سایتتان بکاپ گرفته باشد، می تواند آن را به حالت قبل از بکاپ برگرداند، وگرنه همه زحماتتان ‏بر باد ‏خواهد رفت. بنابراین شرکت هاستینگ معتبر باید به‌صورت منظم در دوره های هفتگی و ماهانه از اطلاعات شما بکاپ ‏بگیرد تا ‏خیالتان راحت باشد. این مورد را قبل از خرید هاست حتما بررسی کنید.‏

قابلیت استفاده از چندین پایگاه‌ داده

فارغ از اینکه هاست روی سروری با سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس قرار داشته باشد، شرکت هاستینگ باید امکان استفاده همزمان از چند پایگاه داده را برایتان فراهم کند.

تأمین امنیت

شرکت‌ میزبانی وب مسئولیت تأمین امنیت داده‌های یک وب‌سایت را بر عهده دارد. اگر می‌خواهید سایت خود را از خطر هکرها در امان نگه دارید، لازم است سرویس هاست خود را از شرکت‌های معتبر خریداری کنید.

در اینترنت، هکرها همیشه سعی می‌کنند به سرورها، پرونده‌ها و سایت‌ها وارد شوند تا داده‌ها را به سرقت ببرند. اقدامات امنیتی میزبان وب شما، از سایتتان در برابر چنین حملاتی جلوگیری می‌کند، دقیقا مانند سیستم امنیتی منزلتان که ‏جلوی ورود سارقان به آن را می‌گیرد.

امنیت برای هر وب‌سایت مهم است، اما برای وب‌سایت های تجاری و تجارت بیشتر ضرورت دارد. اگر سایت کسب‌وکارتان هک شود و داده‌های مشتریان به خطر افتد، به اعتبارتان آسیب می‌رسد و اعتماد مشتریان خود را از دست می‌دهید.

در حالیکه اقدامات دیگری وجود دارد که می‌توانید برای تقویت امنیت وب‌سایت خود انجام دهید، انتخاب میزبان وب ‏مناسب یک گام مهم در جهت درست است.‏

زبان برنامه‌نویسی و سیستم مدیریت محتوا

زمان انتخاب هاست باید به زبان برنامه‌نویسی و سیستم مدیریت محتوای هر سایت، دقت کنید. معمولا شرکت‌های هاستینگ با توجه به وضعیت هر سایت، گزینه‌های مشخصی در نظر می‌گیرند و در قالب مشاوره رایگان به مشتری معرفی می‌کنند.

پشتیبانی لحظه‌ای

یکی از مهمترین نکات برای انتخاب یک هاست مناسب و باکیفیت، توجه به خدمات پشتیبانی شرکت هاستینگ است. پاسخگویی به‌موقع و در دسترس بودن متخصصان پشتیبان، از بروز مسائلی که باعث ایجاد وقفه در فعالیت سایت می‌شود، جلوگیری می‌کند. با پشتیبانی آنلاین و شبانه‌روزی، می‌توانید هر زمانی روی سایت خود کار کنید و در صورت نیاز از ‏پشتیبانی کمک بگیرید.‏

بسیاری از مشتریان با پشتیبانی شرکت های هاستینگ مشکل دارند. در واقع از اصلی‌ترین دلایلی که افراد ‏سرویس میزبانی وب خود را ‏تعویض ‏می کنند، این است که توقع آن‌ها از یک پشتیبانی خوب برآورده نمی‌شود. ‏شرکت‌های هاستینگ در ارائه ‏خدمات ‏پشتیبانی به شکل‌های متفاوت عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال بعضی ‏از آن‌ها تنها در ساعات اداری به مشتریان ‏پاسخ‌گو هستند ‏و عده‌ای نیز پشتیبانی 24 ساعته دارند.

از نظر شیوه ‏ارتباطی نیز این شرکت ها با یکدیگر فرق دارند و مثلا از ‏طریق تیکت، ایمیل، چت و ‏تماس تلفنی با مشتریان ‏ارتباط برقرار می‌کنند. روش مرسوم و معمول پشتیبانی برای شرکت‌ها همان روش تیکتینگ است که ‏شما ‏از طریق تیکت مشکل سایت خود را اعلام می‌کنید. سپس کارشناسان ‏شرکت هاستینگ مشکلتان را بررسی می‌کنند و در ‏یک تیکت پاسختان را می‌دهند. قبل از خرید هاست می توانید بررسی ‏کنید که پشتیبانی از ‏چه طریقی و در چه ساعاتی در دسترس است.

هر شرکت هاستینگ برای پشتیبانی سطوح مختلفی را ‏در نظر ‏می‌گیرد. مثلا بعضی از این شرکت‌ها تنها در زمینه ‏فضای میزبانی وب و دامین خدمات می‌دهند و به مشکلاتی که ‏در ‏زمینه سیستم مدیریت محتوا و یا دیگر مشکلات احتمالی دارید، پاسخ ‏نمی‌دهند. پس علاوه‌بر زمان ‏پشتیبانی، باید ‏بدانید که سطح پشتیبانی شرکت هاستینگ چیست و چه مواردی را شامل می‌شود. ‏پشتیبانی سرویس میزبانی وب برای مشتریان ‏همیشه حائز اهمیت است.‏

کنترل پنل ‏ هاست

خرید فضای میزبانی وب و دامین از جمله موارد مهم برای داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای است. از عوامل مهم در تعیین فضای میزبانی وب ‏مناسب برای ‏یک وب‌سایت، نوع کنترل پنل یا همان رابط گرافیک است. البته کنترل پنل از اصلی‌ترین قسمت‌های سرویس میزبانی وب ‏نیز است. ‏هنگام کار با سرویس میزبانی وب، برای انجام بسیاری از تنظیمات مانند نصب و راه‌اندازی سیستم محتوا با کنترل پنل سر و ‏کار دارید.

‏روی هاست کنترل پنل‌های مختلفی می‌توان داشت از جمله دایرکت ادمین، پلسک و سی پنل. در صورتی که ‏برای اولین بار ‏است که با فضای میزبانی وب سر و کار دارید پیشنهاد می کنیم کنترل پنلی را انتخاب کنید که کار کردن با آن راحت ‏باشد. سی پنل (Cpanel) به‌دلیل سادگی‌اش، از کنترل پنل‌های پرطرفدار است.

دایرکت ادمین نیز مزایای خاص خودش را دارد و بعد از 7 سال کار کردن با دایرکت ادمین به شخصه می‌توانم بگویم از کار ‏کردن با دایرکت ادمین نسبت به سی پنل بسیار رضایت بیشتری دارم. برای سی پنل و دایرکت ادمین، آموزش های فراوانی به ‏زبان فارسی وجود دارند که کمک می‌کنند راحت و ساده با آن کار کنید.

برای استفاده از سی ‏پنل یا دایرکت ادمین باید به دنبال ‏هاستی باشید که کنترل پنل سی پنل یا دایرکت ادمین ارائه دهد. اگر ابتدای راه هستید و به دنبال هاست حرفه ای و با کیفیت با قیمت بسیار مناسب می‌گردید، می‌توانید از هاست‌های با کیفیت و ‏قیمت بسیار مناسب نت افراز استفاده کنید.‏
بدون تردید دوست ندارید که کاربران با ورود به سایتتان متوجه شوند به علت داون بودن هاست، در دسترس نیست!

این موضوع روی تجربه کاربر اثر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود که هرگز بر نگردند. در صنعت میزبانی وب، ‏مقدار زمانی که پرونده های سایت شما در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفته است، به‌عنوان زمان فراخوانی نامیده می‌شود.‏

بسیاری از ارائه‌دهندگان میزبانی وب با تأخیر در زمان به‌روزرسانی روبه‌رو می شوند، زیرا سرور به دلایلی با تمام ظرفیت کار نمی‌‏کند. اما ارائه دهندگان معتبر این مدت زمان خرابی را به حداقل می رسانند. استاندارد صنعت برای به‌روزرسانی 99درصد است. یک شرکت ‏ارائه‌دهنده میزبانی وب خوب حتما سرورهایی با آپ تایم بالا دارد.

موقعیت سرورها

هرچه موقعیت سرورهای هاست شما به موقعیت بازدیدکنندگانتان نزدیک‌تر باشد، سرعت بارگذاری صفحات سایتتان سریع‌تر خواهد بود. بنابراین یکی دیگر از مهم ترین نکات برای انتخاب یک هاست مناسب توجه به مکان دیتاسنترهای هاستتان است و اینکه بتوانید از بین موقعیت‌های مختلف، حق انتخاب داشته باشید.

هزینه خرید هاست

نحوه محاسبه هزینه خرید هاست باکیفیت

شرکت‌های هاستینگ معمولا تعرفه ثابتی برای پکیج‌های یکسان خود ندارند و هزینه خرید هاست از سایت‌های مختلف کاملا متفاوت است. این تفاوت قیمت به این دلیل است که هر شرکت هاستینگ، روش قیمت‌گذاری خاص خود را دارد.

به‌طور کلی سرویس‌های هاستینگ با توجه به موارد زیر قیمت‌گذاری می‌شوند:

  • برند، اعتبار و قدمت شرکت ارائه‌کننده خدمات
  • سیاست‌های داخلی شرکت در بحث قیمت‌گذاری
  • مخارج مرتبط با تأمین منابع سرور از جمله هزینه برق، هزینه نگهداری، نرم‌افزارهای مورد نیاز، حقوق کارکنان و …

با آنکه شرکت‌های برند سابقه طولانی‌تری در این فضا دارند و اغلب سرویس‌های خود را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند، اما این لزوما به‌معنای برتری خدمات آن‌ها نسبت به دیگر شرکت‌ها نیست.

دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت هاست باکیفیت عبارت‌اند از:

  • کیفیت سخت‌افزاری سرور و قطعات
  • محل استقرار مرکز داده‌ها
  • نرخ ارز برای هاست‌های خارجی
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • قابلیت‌ها و امکانات هاست
  • کیفیت خدمات پشتیبانی
  • نوع وب سرور و کنترل پنل هاست

هاست لینوکس بهتر است یا ویندوز

خرید هاست لینوکس یا ویندوز؟

زمان اقدام برای خرید هاست، با دو نوع خدمات متفاوت روبرو خواهید شد؛ هاست ویندوز و هاست لینوکس. منظور از هاست لینوکس، هاستی است که سیستم‌عامل سرور آن لینوکس باشد و هاست ویندوز نیز به همین ترتیب تعریف می‌شود.

تفاوت هاست ویندوزی و هاست لینوکسی چیست؟

در مقاله هاست چیست؟ تعریف هاستینگ (Web Hosting) و نکات مهم قبل از خرید هاست درباره خرید هاست ویندوز یا لینوکس توضیحاتی جامع دادیم. در صورت نیاز می توانید به مقاله مذکور مراجعه کنید.

هاست لینوکس و ویندوز تفاوت‌هایی دارند که بعضی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

لینوکس یک سیستم‌عامل متن‌باز است که شرکت‌های مختلفی آن را توزیع می‌کنند و به‌راحتی می‌توان این سیستم‌عامل را توسعه داد. اما ویندوز را تنها شرکت مایکروسافت ارائه می‌کند و علاوه‌بر پرهزینه بودن، امکان توسعه ندارد.

اکثر سایت‌های اینترنتی با زبان PHP نوشته شده‌اند که لینوکس از آن پشتیبانی می‌کند و هاست ویندوز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز این سایت‌ها باشد.
هاست ویندوز تنها از سیستم‌های مدیریت محتوایی (CMS) که با زبان‌های NET و ASP نوشته شده‌اند، پشتیبانی می‌کند. در صورتی که محبوب‌ترین CMSها با زبان PHP نوشته شده‌اند و هاست لینوکس می‌تواند آن‌ها پشتیبانی کند.

از نظر پشتیبانی از دیتابیس نیز باید گفت تمامی CMSها برای اینکه درست عمل کنند، به دیتابیس MYSQL نیاز دارند؛ اما هاست ویندوز از این پایگاه داده پشتیبانی نمی‌کند.

از انواع رابط‌های گرافیکی محبوب مانند دایرکت ادمین، سی‌پنل و … می‌توان در هاست لینوکس استفاده کرد. در مقابل از رابط‌های گرافیکی هاست ویندوز می‌توان به وب‌سایت پنل و PLESK اشاره کرد. بنابراین با توجه به زبان برنامه‌نویسی سایت خود و سیستم مدیریت محتوایی که استفاده می‌کنید، می‌توانید نوع خدمات هاستینگ را انتخاب کنید.

هاست وردپرس

راهنمای خرید هاست مناسب وردپرس و مزایای آن

وردپرس چیست؟ وردپرس نوعی سیستم مدیریت محتوای سایت‌ساز است که به‌صورت متن باز و رایگان ارائه شده و به وسیله آن می‌توان انواع مختلفی از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها را راه‌اندازی کرد. هاست وردپرس، به هاستی گفته می‌شود که سرورهای آن برای عملکرد بهتر وردپرس بهینه‌سازی شده‌اند.

در این نوع هاست، امکانات ویژه‌ای برای سایت‌های وردپرسی قرار داده شده که عبارت‌اند از:

  • نصب وردپرس تنها با یک کلیک
  • آپدیت خودکار وردپرس
  • بررسی موارد امنیتی وردپرس
  • انتخاب قالب از میان گزینه‌های متعدد
  • نصب آسان افزونه‌های مورد نیاز از پنل هاست

چنانچه قصد دارید سایت خود را با وردپرس راه‌اندازی کنید، بهتر است از هاستی که به‌طور تخصصی برای سایت‌های وردپرسی طراحی شده استفاده کنید. این کار باعث می‌شود با محدودیت‌های کمتری روبرو شوید و بتوانید خدمات بهتری به کاربران خود ارائه کنید.

مزایای استفاده از هاست وردپرسی

ابتدا باید بدانید که هاست وردپرس دقیقاً یک نوع سرویس هاستینگ خاصی نیست، بلکه یک نوع بسته خدماتی است. به  طور خلاصه، شما می توانید هاست یا سرور اختصاصی یا اشتراکی وردپرس را به همان روشی که هر نوع سرویس میزبانی وب دیگری را خریداری می کنید، تهیه نمایید.

تفاوت در نحوه برنامه ریزی و مدیریت سرورهای مورد استفاده (کانفیگ اختصاصی وردپرس) برای وب سایت شماست. در واقع می‌توان گفت با استفاده از هاست وردپرس، ابزارها و خدمات زیادی را دریافت خواهید کرد. ویژگی‌های اضافی ارائه‌شده بسته به نوع هاست وردپرسی که آن را برای وب‌سایت خود انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود

منابع بیشتر

هاست وردپرس، محدودیت‌های هاست معمولی را ندارد. این نوع هاست‌، با سیستم‌عامل لینوکس ساخته می‌شود و از منابع قوی‌تری برخوردار است.

نبود محدودیت در بارگذاری

وقتی سایت وردپرسی خود را روی هاست معمولی راه‌اندازی می‌کنید، به علت محدودیت‌هایی که در بارگذاری وجود دارد، به‌دفعات با خطا مواجه می‌شوید. هاست‌های وردپرسی، محدودیتی در آپلود ندارند و برای میزبانی این گونه سایت‌ها مناسب‌ترند.

منابع سخت‌افزاری قوی

وردپرس برای عملکرد درست، به منابع سخت‌افزاری بالایی نیاز دارد. هاست‌های وردپرسی علی‌رغم هاست‌ معمولی، به‌نحوی طراحی شده‌اند که مشکل محدودیت منابع را حذف می‌کنند.

وجود توابع ‏php‏ در هاست وردپرس

بسیاری از توابع ‏php‏ در هاست‌های وردپرسی در دسترس هستند. همچنین لازم است نسخه ‏php‏ هاست با نسخه نهایی وردپرس، سازگار باشد.

پیش‌فرض gzip

پیش‌فرض gzip قابلیت فشرده‌سازی فایل‌ها را فراهم می‌کند. در هاست‌های وردپرسی، این ویژگی به‌صورت پیشفرض فعال است و با فشرده‌ ساختن حجم بالای فایل‌هایی که بارگذاری می‌شوند، سرعت سایت را افزایش می‌دهد.

نکات مهم در انتخاب هاست مناسب

سایر نکات مهم در انتخاب هاست خوب و مناسب

در بخش‌های راهنمایی خرید بهترین هاست برای سایت و قیمت خرید هاست، با انواع میزبانی‌ها و ویژگی‌های مطلوب سرویس‌های هاستینگ آشنا شدید. برای خرید یک هاست بهینه که تمامی نیازهای شما را پوشش دهد و به لحاظ قیمت کاملا به‌صرفه باشد، علاوه‌بر دانستن اطلاعات قبلی، باید نکاتی را مد نظر قرار دهید. از جمله:

نیاز وب‌سایت؛ نخستین عامل تعیین‌کننده در خرید هاست

قبل از انتخاب بهترین سرویس میزبانی، باید نیازهای سایت خود را شناسایی کنید. برای مثال اطلاعاتی مثل موضوع فعالیت وب‌سایت، سیستم مدیریت محتوایی که قرار است از آن استفاده کنید، میزان بازدیدی که تخمین می‌زنید و … به شما در انتخاب هاست با کیفیت مناسب کمک می‌کنند.

ممکن است برای وب‌سایت خود از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، اپن کارت، دروپال و پرستاشاپ استفاده کنید. همچنین در صورت استفاده از قالب‌ آماده باید مشخص شود که قالب مورد نظر با چه نسخه‌ای از زبان PHP سازگار است و هاست خود را نیز باید بر همین اساس انتخاب کنید.

اگر نرم‌افزارهای وب‌سایت شما به توابع و پیش‌نیازهای خاصی از سرور احتیاج دارند، قبل از خرید هاست مطمئن شوید که این توابع روی سرور فعال هستند. زبان برنامه‌نویسی وب‌سایت نیز از دیگر موارد تعیین‌کننده است. برای مثال سایت‌هایی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا با زبان PHP نوشته شده‌اند و باید از هاست لینوکس برای آن‌ها استفاده کنید.

به قابلیت Addon Domain توجه کنید

اگر در آینده به دلایل مختلفی تصمیم بگیرید که یک سایت دیگر با دامنه جدید راه‌اندازی کنید، قابلیت ادان دامین مفید خواهد بود. در واقع تعداد ادان دامین یکی از ویژگی‌های مهم هاست است که اجازه می‌دهد، علاوه‌بر دامنه اصلی، چند دامنه دیگر را نیز به هاست خود متصل کرده و وب‌سایت‌های جدیدی ایجاد کنید. اما اگر هاست شما این قابلیت را نداشته باشد، به‌ناچار باید با پرداخت هزینه جداگانه، هاست دیگری خریداری کنید.

مقایسه قیمت ها

قیمت می‌تواند تا حدودی کیفیت هاست را نشان دهد؛ اما این موضوع همیشگی نیست. علاوه‌بر امکانات و قابلیت‌های موجود، موارد دیگری نیز در هزینه خرید هاست اثرگذارند. برای مثال وقتی دیتاسنتر یک هاست، در کشور آمریکا باشد، بدون شک سطح کیفیت و متعاقبا قیمت آن‌ هم بالاتر است.

بدیهی است که یک هاست پرسرعت و باکیفیت، با قیمت به مراتب بیشتری از هاست متوسط یا ضعیف عرضه می‌شود. ارزان بودن اگر چه یک مزیت است اما استفاده از هاست بی‌کیفیتی که با قیمت پایین عرضه شده، ضرر و زیان قابل توجهی در آینده به شما تحمیل می‌کند.

از طرفی قیمت بالا همیشه نشانه کیفیت بهتر نیست و اصولا بهتر است برای قضاوت و انتخاب بهترین هاست، به معیارهای مطمئن‌تری مانند سابقه و خوش‌نامی شرکت هاستینگ و همچنین تجربه کاربران قبلی توجه کنید. در واقع نباید بر اساس قیمت‌ تصمیم بگیرید، بلکه باید هزینه‌ها را تحلیل و بررسی کنید.

امکان عودت وجه؛ یک تضمین عالی برای خرید هاست

قبل از خرید هاست مطمئن شوید که شرکت در صورت نارضایتی شما از کیفیت خدمات، هزینه پرداخت‌شده را برمی‌گرداند. شرکت‌هایی که این امکان را دارند، سیاست کاری خود را بر کسب اعتماد مشتری بنا نهاده‌اند و خیال شما را راحت می‌کنند. در این شرایط اگر به هر دلیلی از هاست ناراضی باشید، می‌توانید قرارداد را کنسل کنید و پول خود را پس بگیرید. بدون امکان عودت وجه، مجبورید تحت هر شرایطی، مشکلات احتمالی سرویس خریداری‌شده را تحمل کنید یا با پرداخت مجدد هزینه، هاست را تغییر دهید.

توصیه می‌کنیم حتما قوانین شرکت‌ هاستینگ را به‌دقت مطالعه کنید تا از شرایط عودت وجه آگاه شوید. بسیاری از شرکت‌ها شرایط خاصی برای امکان برگشت هزینه در نظر می‌گیرند. برای مثال ضرر و زیان را از مبلغ کم می‌کنند و باقی را به شما برمی‌گردانند. البته این روال طبیعی است و در هر صورت باید با آگاهی کامل از قوانین و شرایط قرارداد، اقدام به خرید سرویس کنید.

ابتدا دوره‌های کوتاه‌مدت خریداری کنید

با توجه به اینکه خرید هاست اهمیت زیادی دارد، بهتر است در ابتدا سرویس‌های هاستینگ مورد نیاز خود را برای دوره‌های کوتاه‌مدت ماهانه خریداری کنید. در این مدت می‌توانید کیفیت و سازگاری هاست را با وب‌سایت خود بررسی کنید و از وضعیت پشتیبانی نیز مطلع شوید. در صورت اطمینان و رضایت از شرایط سرویس، می‌توانید برای خرید سالانه اقدام کنید.

در کشور ما بسیاری از شرکت‌ها، خدمات خود را تنها به‌صورت سالانه ارائه می‌کنند. در این حالت اگر میزبانی وب‌سایت شما از کیفیت لازم برخوردار نباشد، باید تا یک سال با همین شرایط ادامه دهید یا با پرداخت هزینه مجدد، هاست خود را تعویض کنید.

به خاطر داشته باشید یکی از نشانه‌های کیفیت خدمات شرکت‌ هاستینگ این است که اجازه می‌دهد سرویس مورد نیاز خود را برای دوره‌های کوتاه‌مدت 1 تا 6 ماهه نیز تهیه کنید.

نظرات مشتریان قبلی

شرکت‌های معتبر هاستینگ با هدف جلب اعتماد شما و به دلیل اطمینان از کیفیت کار خود، لیستی از مشتریان خود را در اختیارتان قرار می‌دهند. در صورتی که شرکت هاستینگ در وب‌سایت خود مشتریانش را معرفی می‌کند، می‌توانید سایت‌های مربوطه را بررسی کنید و با آن‌ها تماس بگیرید.
قبل از خرید هاست ‏درباره نقاط قوت و ضعف و همچنین وضعیت پشتیبانی با دیگر مشتریان مشورت کنید. در صورتی که شرکت ‏هاستینگ توانسته است رضایت مشتریان قبلی خود را کسب کند، برای شما نیز همین‌طور خواهد بود.

توجه به تنوع سرویس‌ها

اگر یک شرکت هاستینگ، سرویس‌های مختلفی با قیمت‌های متفاوت ‏ارائه می‌کند، گستردگی فعالیت آن را نشان می‌دهد. هرچقدر یک شرکت سرویس‌های متنوع‌تری داشته باشد، در صورتی که به خدمات ‏خاصی مانند نسخه مشخصی از یک نرم‌افزار نیاز داشته باشید آن را به شما ارائه می دهد. بعضی شرکت‎ها در کنار هاست، سرویس ایمیل هم به مشتریان خود ارائه می‌کنند و با خرید هاست از آن‌ها می‌توانید تحت دامنه خودتان سرویس ایمیل هم داشته باشید.‏

نتیجه‌گیری

مهم‌ترین نکته در مطلب بالا به‌عنوان راهنمای انتخاب هاست مناسب و خوب؛ این است که نیازهای سایت خود را بشناسید. چرا که انتخاب یک هاست خوب و مناسب با منابع بسیار قوی و فراتر از حد نیاز شما، صرفه اقتصادی ندارد و استفاده از هاست‌های بی‌کیفیت و ضعیف نیز نه تنها انتظارات شما را برآورده نمی‌کند، بلکه تلاش‌ها و سرمایه‌تان را هدر خواهد داد.

در مرحله بعدی با تحقیق و پرس‌وجو از افراد فعال در این حوزه، شرکت‌های هاستینگ معتبر را شناسایی کنید و بر اساس اطلاعاتی که از ویژگی های یک هاستینگ خوب به‌دست آورده‌اید، متناسب‌ترین سرویس هاست را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید.

مقایسه پارامترهایی مثل میزان فضای دیسک، پهنای باند، میزان رم و همچنین پیشنهادهای ویژه‌ا‌ی که هر شرکت برای مشتریان خود در نظر گرفته است، در انتخاب بهترین خدمات هاستینگ به شما کمک می‌کند. استفاده از مشاوره‌های تلفنی شرکت‌های هاستینگ نیز در مقایسه و بررسی پکیج‌های مختلف بسیار مفید خواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *