وبلاگ

وردپرس (wordpress) چیست و چه کاربردی دارد؟

وردپرس (wordpress) چیست و چه کاربردی دارد؟

هرآنچه لازم است درباره وردپرس (wordpress) بدانید 

وردپرس تاریخچه جالبی دارد. در سال 2003 نرم‌افزاری جدید و حرفه‌ای برای وبلاگ‌نویسی وارد دنیای وب شد. نرم‌افزاری که بعدها تبدیل به وردپرسی شد که اکنون می‌شناسیم و یکی از بهترین سایت‌سازهای دنیا را در دسترس همه مردم جهان قرار داد. این نوشتار پس از تعریف چیستی وردپرس نگاهی دارد به کاربردها، ویژگی‌ها، برتری‌ها، معایب و نصب وردپرس، همچنین چند سایت وردپرس معروف دنیا را به شما معرفی می‌کند. پس با ما در شتاب دی ام با مروری بر وردپرس و ویژگی‌های سایت وردپرسی همراه باشید.

وردپرس WordPress چیست؟

ساده‌ترین تعریف وردپرس به ما می‌گوید: نرم‌افزاری برای طراحی سایت است. اما پاسخ دقیق‌تری هم می‌توان برای پرسش وردپرس چیست و چه کاربردی دارد پیدا کرد. سایت رسمی (wordpress) این نرم‌افزار را این‌طور تعریف می‌کند:

وردپرس نرم‌افزاری متن‌باز است که برای ساختن وبسایت، وبلاگ و اپلیکیشن‌های زیبا استفاده می‌شود. در واقع این CMS یک سیستم مدیریت محتوای سایت‌ساز است که امکان ساخت و راه‌اندازی انواع سایت‌ها را در اختیار همگان قرار داده است. همچنین در پاسخ سوال وردپرس چیست می‌توان گفت wordpress نرم‌افزاری تحت وب است که با نصب آن می‌توان در مدت کوتاهی یک سایت را ساخت و راه‌اندازی کرد. ساخت سایت با وردپرس نیاز به تخصص و برنامه‌نویسی ندارد و هر کسی می‌تواند با یاد گرفتن کار با نرم‌افزار وردپرس به طراحی سایت اقدام کند. پنل ساده (wordpress) هم امکان مدیریت سایت و گذاشتن مطلب و تولید محتوا را در اختیار همگان قرار داده است.
نکته جالب این است که به‌راحتی می‌توان سایت وردپرسی را به یک فروشگاه آنلاین تبدیل کرد و کار و کسب‌های زیادی را راه‌اندازی کرد. اگر هنوز هم برایتان سوال است که سایت وردپرسی چیست و آیا می‌تواند به‌عنوان یک وبسایت رسمی مورد استفاده قرار گیرد، بهتر است بدانید حدود 40 درصد وبسایت‌های دنیا وردپرسی هستند.

WP چیست؟

هرجا که صحبت از طراحی سایت بود و شما با کلمه WP برخورد کردید، بدانید که WP مخفف WordPress است. اما سایت وردپرسی چیست و چه مزیت هایی دارد؟

زبان wordpress چیست؟

برای آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار ابتدا باید بدانید زبان وردپرس چیست. این سیستم مدیریت محتوای متن باز به زبان PHP نوشته شده و برای ذخیره‌سازی داده‌ها از دیتابیس MySql استفاده می‌کند. البته این اطلاعات بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که می‌خواهند در این نرم‌افزار تغییراتی ایجاد کنند. در غیر این صورت برای کار کردن با نرم‌افزار wordpress نیازی به دانستن زبان آن نخواهید داشت.

نصب نرم‌افزار وردپرس چگونه است؟

همان‌گونه که در تعریف چیستیِ wordpress اشاره شد، یک نرم‌افزار سایت‌ساز متن‌باز و رایگان است. این نرم‌افزار در دسته CMS ها (Content Management System) قرار دارد. سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا CMS نوعی نرم‌افزار است که برای ایجاد و راه‌اندازی یک وب‌سایت طراحی شده است. CMS نقش پررنگی در مدیریت متن و محتوای تصویرهایی دارد که در سایت‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین این ابزارِ طراحی سایت قابلیت‌های بسیاری از طراحی پوسته وب‌سایت، تا مدیریت نوشته‌ها، مطالب و تصویرها در اختیار کاربرانش می‌گذارد.

کسانی که با مفاهیم برنامه‌نویسی آشنایی دارند، می‌دانند این نرم‌افزار جزو نرم‌افزارهای متن باز است و متن‌باز بودن آن به این معنا است که می‌توان قابلیت‌های مختلفی به آن اضافه کرد. به‌عبارتی می‌توان (wordpress) را شخصی‌سازی کرد و مطابق با خواسته خود، آن را طراحی و پیاده‌سازی کرد. نصب نرم‌افزار wordpress برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، به‌راحتی بر روی هاست قابل نصب است.

• هاست یا Host به‌معنای میزبان، بخشی از سرور است که می‌تواند به چند قسمت مجازی تقسیم شود و هر قسمت از آن میزبان یک وب سایت باشد. هاست مانند فضا یا محلی است که می‌توانید سایت خود را در آن پایه‌ریزی کنید و بسازید. بدین ترتیب برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در فضای اینترنت باید به‌دنبال یک هاست مناسب برای خود باشید. البته بدون خرید هاست و دامنه هم می‌توانید سایت خود به‌صورت لوکال (Local) درست کنید، اما سایت ساخته‌شده شما فقط قابلیت نمایش برای خودتان را خواهد داشت و در فضای اینترنت قابل دیدن نخواهد بود.

برخی از مواردی که در نصب (wordpress) باید بدانید به این شرح است:

  • وردپرس را می‌توان روی فولدرهای هاست نصب کرد و نیازی نیست تا حتما روی ریشۀ هاست نصب شود.
  • هم‌زمان می‌توان چند وردپرس را بر روی هاست نصب کرد و محدودیتی دراین‌باره وجود ندارد.
  • مطالب و محتوا را می‌توان به‌راحتی و با استفاده از سیستم gzip در وردپرس قرار داد.
  • سیستم جست‌وجوی داخلی وردپرس امکان پیدا کردن مطالب را برای کاربران آن بسیار آسان ساخته است.
  • سیستم وردپرس به‌صورت پیش‌فرض امکان عضوگیری و مدیریت کاربران سایت را برای مدیر سایت فراهم کرده است.
  • امکان اضافه کردن قابلیت‌های مختلف به این نرم‌افزار و ارتقاء آن از طرف مدیران سایت فراهم شده است.
  • سایت وردپرس امکانات مختلف نرم‌افزاری در اختیار کاربران قرار داده است تا در صورت تمایل به افزایش کارایی آن مورد استفاده قرار دهند.
  • قالب‌های وردپرسی رایگان بسیاری که به‌وسیله طراحان مختلف در سرتاسر دنیا طراحی شده‌اند، برای دانلود رایگان در اختیار کاربران این نرم‌افزار قرار گرفته است.

کاربردهای وردپرس کدام است؟

همان طور که در تعریف وردپرس چیست گفته شد، این CMS متن باز برای طراحی سایت است. پس طبیعی‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد وردپرس طراحی سایت، بدون نیاز به کدنویسی است. با کمک از نرم‌افزار (wordpress) برای طراحی سایت نیازی به دانش برنامه‌نویسی نیست و راه‌اندازی سایت فقط با چند کلیک انجام می‌شود.

با استفاده از این CMS متن باز چه سایت‌هایی می‌توان ساخت؟

وبلاگ، طراحی سایت فروشگاهی، سایتی برای نمونه کارها، طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت پزشکی و تقریباً هر نوع وب سایتی که می توانید رویای آن را داشته باشید را با وردپرس می توانید طراحی کنید. یک افسانه رایج در مورد (wordpress) این است که برای شرکت های بزرگ مناسب نیست زیرا متن باز است. این استدلال بسیار اشتباه است و مشاهده نمونه های موفقی از برندهای مشهور و بزرگ که با وردپرس طراحی شده اند و در بخش انتهایی همین مقاله معرفی شده اند، این ادعا را اثبات می کند.

وبلاگ و وب سایت‌های بسیاری با استفاده از این CMS متن باز می‌توان ساخت که برخی از آنها عبارتند از:

وبلاگ شخصی برای گذاشتن یادداشت‌ها، شعرها و مطالب مختلف سیاسی و اجتماعی.

وب‌سایت شخصی برای ارائه تولید محتوای خود در زمینه متن و تصویر و…

وب‌سایت هنری برای نمایش آثار هنری.

وب‌سایت تجاری برای معرفی یک پروژه یا…

وب‌سایت دایرکتوری برای معرفی وب‌سایت‌های دیگر.

وب سایت گردشگری برای معرفی مکان‌های گردشگری.

و همین‌طور وب‌سایت‌های استخدامی، فروشگاهی، خبری، پرسش و پاسخ و وب‌سایت چندزبانه.

 

طراحی و ساخت سایت با وردپرس امکانات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد که به یکی از نمونه‌های آن اشاره می‌کنیم:

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی:

در سال‌های اخیر ارزش و اهمیت فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر از پیش شناخته شدند، اما پس از دوران کرونا استقبال از فروشگاه‌های اینترنتی بسیار بیشتر شد. بسیاری از کسب‌وکارهایی که تاکنون به‌روش سنتی کار می‌کردند، به سمت فروش اینترنتی روی آوردند. در این گیرودار ارزش و اهمیتِ داشتن یک وبسایت برای فروش کالا و خدمات، بسیار بیشتر از پیش شناخته شد. این CMS متن باز امکان طراحی و ساخت سایت‌های فروشگاهی را به آسانی برای همگان ممکن ساخته است. بدین ترتیب برخی از کارآفرینان خلاق با یادگیری wordpress به طراحی سایت برای کسب‌وکار دیگران پرداختند و توانستند برای خود درآمدزایی هم داشته باشند.

کارکرد سایت وردپرسی چگونه است؟

هر سایتی صفحه یا پنلی برای کنترل تنظیمات دارد. سیستم مدیریت محتوای (wordpress) همه امکانات لازم برای مدیریت سایت را در کنترل پنل خود در اختیار کاربرانش قرار داده است. برای توضیح بیشتر این مسئله بهتر است اشاره‌ به سایتی داشته باشیم که این مطلب را در آن می‌‌خوانید. منوهایی در بالای صفحه این وب‌سایت قرار دارد که لیست آنچه در این سایت هست را برای شما به نمایش می‌گذارد. همچنین امکان ورود و ثبت نام شما در سایت را فراهم می‌کند. به همه این موارد محتواهای سایت گفته می‌شود و یکی دیگر از ویژگی های این CMS متن باز آسان کردن مدیریت این تنظیمات برای کاربر سایت است.

قالب وردپرس چیست؟

اینکه قالب وردپرس چیست و چه کاربردی دارد را با نگاهی به ظاهر و چیدمان هر وب‌سایتی متوجه خواهید شد. قالب wordpress ابزار طراحی و چیدمان صفحه وب‌سایت شما است. با بهره گرفتن از قالب‌های این CMS متن باز می‌توانید ظاهر سایت خود را به شکلی که دوست دارید، طراحی کنید. با استفاده از قالب‌های مختلف (wordpress) می‌توانید طراحی، تایپوگرافی، رنگ، نوع چیدمان و موارد دیگر سایت را مختص خودتان، و سفارشی کنید. علاوه بر قالب‌های اصلی که وردپرس در اختیار کاربرانش می‌گذارد، قالب‌های بسیار دیگری هم از طرف افراد و شرکت‌های دیگر طراحی شده که به صورت رایگان یا فروشی در دسترس شما قرار گرفته است.

افزونه وردپرس چیست؟

یکی از ویژگی های وردپرس وجود افزونه‌ها یا پلاگین‌های مختلف مناسبِ این پلتفرم، و امکان نصب آنها است. افزونه‌های wordpress نرم‌افزارهای کوچکی هستند که قابلیت‌های مختلفی را به سایت‌های وردپرسی اضافه می‌کنند، یا قابلیت‌های موجود آن را افزایش می‌دهند. 

معرفی چند افزونه یا پلاگین پرکاربرد این CMS متن باز:

افزونه ها به شما کمک می کنند تا سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، از آن در برابر هرزنامه ها محافظت کنید و تجربه کاربر را بهبود بخشید. استفاده از افزونه های مناسب برای سرعت، امنیت و کاربر پسند بودن وب سایت شما بسیار مهم است. هزاران افزونه رایگان و ممتاز وردپرس برای دانلود و اضافه کردن وجود دارد. در ادامه مطلب با شتاب دی اِم به پنج مورد از مهم‌ترین افزونه‌های (wordpress) که هر سایت وردپرسی باید داشته باشد اشاره می‌کنیم.

افزونه امنیت وردپرس:

فضای اینترنت پر از بات‌ها و بدافزارهای مختلف است که ممکن است به سایت شما آسیب برسانند. در صورت حمله هکرها به وبسایت شما، علاوه بر از دست رفتن اطلاعات، باید هزینه بسیاری کنید تا وب‌سایت خود را به حالت قبل برگردانید. افزونه‌های مختلفی برای تامین امنیت سایت وردپرسی طراحی شده‌اند که نصب و استفاده یکی از آنها برای سایت های وردپرسی بسیار دارای اهمیت است.

افزونه سئو وردپرس:

هر سایتی در فضای وب باید دیده شود تا به موفقیت دست یابد. برای دستیابی به رتبه بالا در موتور جست‌وجوی گوگل، یک افزونه خوب می‌تواند به شما کند. افزونه مناسب سئو شما را در تولید محتوای بهتر یاری می‌کند و کمک می‌کند تا سایت شما به رتبه بالاتری در موتور جست‌وجوی گوگل دست پیدا کند. در صورتی که می خواهید سایت وردپرسی خود را سئو کنید، می توانید به محتوای جامع آموزش سئو وردپرس مراجعه نمایید.

افزونه بالا بردن سرعت و کارایی سایت وردپرسی:

سرعت خوبِ بالا آمدن سایت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سایت استاندارد است. سرعتِ پائین در لودشدن سایت ممکن است بازدید کننده سایت را از دیدن سایت شما منصرف کند و صفحه را ببندد. پس یک افزونه مناسب برای بالاتر بردن سرعتِ لود شدن سایت شما کمک بزرگی در این زمینه است.

افزونه بک‌آپ گیری وردپرس:

بک‌آپ گرفتن از سایت هم یکی از اصول دوراندیشی در مدیریت یک وب‌سایت است. افزونه‌های مختلفی نیز به این منظور در دسترس شما قرار گرفته‌‌اند که انتخاب یکی از بهترین آنها سایت شما را در مواقع ضروری از خطر نابود شدن نجات می‌دهد.

افزونه عضویت کاربر سایت وردپرسی:

هر وب‌سایتی بدون ارتباط و تعامل با کاربران خود ناقص است. پس برای ارتباط با کاربران و آگاهی از نظرات آنها باید افزونه دیگری بر روی وبسایتتان نصب کنید. افزونه‌های مختلفی برای عضویت، ورود، پرداخت و موارد دیگر در وب‌سایت طراحی شده‌اند. بهره گرفتن از بهترینِ آنها ارتباط شما را با کاربرانتان ممکن می‌کند. استفاده از این‌گونه افزونه‌ها امکان مدیریت صفحه کاربر را هم در اختیار هر کدام از کاربران قرار می‌دهد. آنها می‌توانند تصویر خود را بر روی پنل خود قرار دهند و حتی رنگ و شکل صفحه خود را تغییر دهند.

ویژگی های وردپرس چیست؟

ویژگی های wordpress را می‌توان در مزایا و معایب این CMS متن باز دسته‌بندی کرد. نگاهی به ویژگی‌های این نرم‌افزار کاربردی نشان می‌دهد وردپرس چیست و چه مزیت هایی دارد و همچنین معایب آن را هم نمودار می‌کند.

مزایای وردپرس چیست؟

راه اندازی آسان سایت وردپرسی و اضافه کردن افزونه‌ها:

همان‌طور که اشاره شد راه اندازی سایت با این CMS متن باز بسیار آسان است و با چند دقیقه وقت گذاشتن می‌توان این کار را انجام داد. نکته قابل‌توجه بعدی اضافه کردن افزونه‌ها یا پلاگین‌ها به سایت های ورپرسی برای داشتن بخش‌بندی و قابلیت‌های مختلف است. پلاگین‌ها یا افزونه‌های وردپرس مانند نرم‌افزارهای کوچکی هستند که هر کدام قابلیت خاصی را برای سایت شما به همراه می‌آورند.

نکته جالب این است که بیش از یک میلیون افزونه برای این CMS متن باز وجود دارد که حتی شناخت همه آنها کاری دور از ذهن به نظر می‌رسد. اما با مدد از فیلترهای مختلف می‌توان افزونه‌ها را دسته‌بندی کرد و از بین آنها افزونه مناسب خود را انتخاب، نصب و از آن استفاده کرد. توجه داشته باشید که برای دانلود افزونه‌های wordpress حتما از سایت‌های معتبر استفاده کنید.

طراحی متنوع قالب و ظاهر سایت های وردپرسی:

پس از طراحی سایت با این CMS متن باز این امکان در اختیار شما قرار می‌گیرد تا ظاهر و پوسته صفحه سایت خود را مطابق کاربری سایت و سلیقه خود تغییر دهید. این کار از قسمت نمایش و سپس پوسته‌ها در پنل سایت در دسترس شما قرار گرفته است. قالب‌های مختلف سایت در قسمت WordPress Theme قرار گرفته است. (wordpress) قالب‌های رایگان بسیار زیادی دارد که به‌راحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

پس از انتخاب پوسته و قالب مورد نظر، نوبت به چیدمان آیتم‌های مختلف صفحه می‌رسد. حالا می‌توانید بهترین چیدمان را برای دسته‌بندی مطالب انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر سایت خود را برای فروش کالا راه‌اندازی کرده‌اید، دسته‌بندی کالاها، تازه‌ترین کالاها، پرفروش‌ترین کالاها، کالاهای حراجی و بسیاری آیتم‌های دیگر را در دسته بندی خود قرار دهید.

البته طبیعی است که قالب سایت فروشگاهی با سایت آموزشی و همین‌طور سایت ادبی متفاوت باشد. پس نگران این موضوع هم نباشید! از مزیت های وردپرس تعداد بی‌شمار قالب‌های آن است. این قالب‌ها امکان جداسازی سایت‌های آموزشی، فروشگاهی، کسب‌وکار، هنری، موسیقی، شخصی، خبری، علمی و موارد دیگر را برای همگان فراهم کرده است.

ارتباط خوب سایت وردپرسی با موتورهای جست‌وجو:

یکی از بهترین مزیت های این CMS متن باز طراحی استاندارد آن است. طراحی استاندارد و بهینه سازی شده سایت‌های وردپرسی باعث می‌شود تا این سایت‌ها با موتورهای جست‌وجوی اینترنتی مانند گوگل کاملا سازگار باشند. بدین ترتیب راه اندازی سایت با (wordpress) گزینه‌ای عالی برای داشتن یک سایت سئوی خوب با قابلیت‌های بسیار است. یکی از مسائل مهم در اداره وب‌سایت‌ها در دنیای اینترنت سئوی آنها، یعنی بهینه‌سازی سایت‌ها برای موتورهای جست‌وجوی اینترنتی است. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر درباره سئو دارید؛ حتما مقاله سئو چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

رعایت کردن قوانین سئو مطابق الگوریتم های موتور جستجوی گوگل باعث می‌شود سایت شما در نتایج جست‌وجوی گوگل در رتبه بالا قرار بگیرد. پس نخستین نکته در طراحی سایت وردپرسی این است که سایت شما با قوانین سئو مطابقت دارد. ساخت سایت با وردپرس امکان طراحی سایتی استاندارد با دسته‌بندی‌ها، برچسب‌ها، لینک‌های مورد نیاز و بسیاری دیگر از گزینه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرف دیگر استفاده از برخی افزونه‌ها، امکان ساخت محتوای استاندارد مطابق با سئو را هم برای شما فراهم می‌کند.

توابع کاربردی وردپرسی:

یکی از ویژگی های این CMS متن باز که سایت‌های وردپرسی را کارآمد ساخته است، توابع وردپرس است. اما برای توضیح اینکه توابع وردپرس چیست و چه کاربردی دارد باید بگوییم که تعدادی PHP هستند که نمایش اطلاعات پویا در سایت وردپرس به آنها بستگی دارد. توابع وردپرسی افزونه‌ها و قالب‌هایی هستند که برای نمایش اطلاعات پویا در سایت به کار برده می‌شوند. از نمونه اطلاعات پویا می‌توان به محتوای نوشته‌ها، برچسب نوشته‌ها و دسته‌بندی نوشته‌ها اشاره کرد. با بهره‌گیری از توابع این CMS متن باز می‌توان این گروه از اطلاعات را در صفحه‌های مختلف سایت به نمایش درآورد.

توابع وردپرسی نیز یکی دیگر از مزایای این CMS متن باز است که به‌صورت پیش‌فرض در این پلتفرم قرار گرفته است. البته اگر شما با برنامه‌نویسی آشنا باشید، می‌توانید توابع جدید موردنیاز خود را بسازید و به سایت خود اضافه کنید. در طراحی قالب و افزونه‌های وردپرس بهتر است با توابع پیش فرض و قالب‌های آن آشنا باشید تا در برنامه‌نویسی خود برای طراحی توابع جدید از آنها استفاده کنید. نشانی اینترنتی codex.wordpress.org همه توابع پیش فرض وردپرس را در اختیار شما قرار می‌دهد و با بهره گرفتن از آنها می‌توانید به طراحی و ساخت هر افزونه جدید و قالب سفارشی اقدام کنید.

امنیت سایت وردپرسی:

یکی از مهم‌ترین موارد در دنیای اینترنت امنیت سایت‌ها است. همواره هکرها در تلاشند تا با نفوذ در سایت‌های اینترنتی به دزدی اطلاعات بپردازند یا سوءاستفاده مالی و اطلاعاتی کنند. از بهترین ویژگی های این CMS متن باز این است که همواره در حال به‌روزرسانی است تا دست دزدان اطلاعات و هکرها را از نفوذ در آن کوتاه کند. البته در اینجا اشاره به یک نکته ضروری است و آن اینکه ایمنی در دنیای اینترنت را هیچ‌گاه نمی‌توان به صورت صددرصد تضمین کرد.

بسیاری اوقات دیده شده سایت‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورها هم که با استفاده از ماهرترین طراحان وب‌سایت طراحی شده‌اند، مورد دستبرد و هک قرار گرفته‌اند. بنابراین برای اطمینان از امنیت سایت خود از «هاست» مطمئن و امن استفاده کنید. همچنین افزونه‌ها و قالب‌های اصلی وردپرس را به کار بگیرید تا امکان نفوذ هکرها را تا جایی که ممکن است، کم کنید.

پشتیبانی wordpress از زبان فارسی:

یکی دیگر از مزیت های این CMS متن باز پشتیبانی آن از زبان فارسی است. فارسی بودن زبان وردپرس یکی از اصلی‌ترین پاسخ‌ها به این سوال است که چرا وردپرس را برای طراحی سایت انتخاب کرده‌ایم. فارسی بودن تنظیمات و اطلاعات وردپرس، امکان مدیریت آن را برای صاحب وب سایت آسان می‌کند تا در صورت ندانستن زبان انگلیسی هم به‌راحتی بتواند از آن استفاده کند. بدین ترتیب سیستم تنظیمات پنل wordpress به زبان فارسی است و استفاده از آن بسیار آسان است.

از طرف دیگر در صورت برخوردن به مشکل، سایت‌های فارسی‌زبان زیادی هستند تا بتوانید از آنها کمک بگیرید و به رفع مشکل بپردازید. پس یکی دیگر از دلایل اینکه چرا باید از وردپرس استفاده کنیم همین نکته است که نیروی کمکی در همین نزدیکی است.

یادگیری آسان سایت وردپرسی:

یکی از بهترین مزایای این CMS متن باز رابط کاربری حرفه‌ای و زیبای آن است. نصب وردپرس بر روی کامپیوتر و لپتاپ فقط با چند کلیک امکان‌پذیر است و قسمت‌های مختلف آن آنقدر ساده طراحی شده‌اند که کار کردن با آنها بسیار ساده است. با کمی تمرین یا آموزش ساده می‌توان با کار کرد سایت‌های وردپرسی آشنا شد و کنترل آنها را در دست گرفت. برای یادگیری مبتدی وردپرس می توانید آموزش مقدماتی وردپرس را مطالعه بفرمایید.

امکان افزایش امکانات و تغییرات در سایت وردپرسی:

یکی دیگر از ویژگی های این CMS متن باز امکان تغییر در آن و شخصی‌سازی سایت مطابق با خواست و نیاز سایت مورد نظر شماست. این نکته را در نظر داشته باشید برخی از افزونه‌ها و قالب‌های موردنظر شما می‌تواند رایگان و برخی دیگر پولی باشند. البته امکان تغییر در سایت های ورذپرسی برای کسانی که کدنویسی می‌دانند آسان است.

دانلود رایگان وردپرس:

مسئله مهم دیگر رایگان بودن دانلود و نصب آسان wordpress است. سفارش طراحی سایت معمولا هزینه بالایی دارد، اما یادگیری و طراحی سایت با این CMS متن باز هزینه‌ای در بر ندارد. همچنین با یادگیری وردپرس می‌توان به طراحی سایت برای دیگران هم اقدام کرد و به این ترتیب به کسب درآمد پرداخت.

 امکان دسترسی چند کاربر به سایت وردپرسی:

از دیگر مزیت های وردپرس این است که مدیر یک سایت وردپرسی می‌تواند تا پنج کاربر مختلف برای سایت خود داشته باشد و وظایف و میزان دسترسی هریک به وب‌سایت خود را تعریف کند.

ساخت سایت وردپرسی بدون نیاز به HTML یا نرم‌افزار FTP:

وردپرس سیستمی است که نیازی به نرم‌افزارهای اضافه برای نصب ندارد و بدون هر برنامه دیگر می‌توان با آن به طراحی سایت پرداخت.

حل کردن مشکل اختلاف ساعت در دنیا:

یکی دیگر از مزایای وردپرس امکان تنظیم ساعت سایت با توجه به ساعت جهانی است و برای تنظیم ساعت محدود به کشور خود نیست.

محدود کردن مقدار مصرف پهنای باند:

از دیگر قابلیت‌های سایت وردپرسی امکان محدود کردن پهنای باند با استفاده از قابلیت gzip است. البته توجه داشته باشید که مرورگر شما هم باید از این قابلیت پشتیبانی کند.

ثبت مشخصات کاربران سایت:

از دیگر ویژگی های این CMS متن باز این نکته است که هر کاربری می‌تواند مشخصات خود را مانند نشانی ایمیل، آی‌دی مسنجر، معرفی خود و موارد دیگر را در قسمت کاربری خود مشخص کند و شما در صورت نیاز آنها را در وبلاگ یا وبسایت خود قرار دهید.

نصب و به‌روزرسانی آسان:

وردپرس را در کمتر از 5 دقیقه می‌توانید نصب کنید و سایت خود را بسازید. آپدیت آن هم به‌راحتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تغییر آدرس‌دهی مطالب:

از بهترین ویژگی های این CMS متن باز امکان تغییر آدرس‌دهی برای مطالب شما بر روی سایت است که قدرت انتخاب زیادی به شما می‌دهد. در صورتی که از این قابلیت وردپرس استفاده کنید، مطالب شما بهتر در موتور جست‌وجوی گوگل ایندکس می‌شود و بازدید از سایت شما بالاتر می‌رود.

ارتباط موثر با وبلاگ‌های دیگر:

در صورت داشتن وبلاگ روی پلتفرم وردپرس، این قابلیت در اختیار شماست تا با استفاده از بازتاب و PingBack ارتباط بهتری با وبلاگ‌های دیگر داشته باشید. 

گذاشتن رمز عبور برای دیدن مطالب:

شما می‌توانید با گذاشتن رمز عبور برای برخی مطالب خود، امکان دیدن آنها را فقط برای افرادی که رمز عبور را دارند، فراهم کنید.

تنظیم برای انتشار در آینده:

یکی دیگر از مزایای وردپرس آماده کردن مطلب در سایت، اما تنظیم آن برای نمایش در آینده است. با مدد از این توانائی (wordpress) شما می‌توانید تاریخ و ساعت انتشار مطالب خود را از پیش تعیین کنید.

چندصفحه‌ای کردن مطالب:

برای اینکه خواندن مطالب بلند برای کاربران آسان باشد و نیاز نباشد تا صفحه را بالا و پائین ببرند، می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید و مطالب خود را در چند صفحۀ قابل ورق زدن به نمایش بگذارید.

معایب وردپرس چیست؟

وردپرس هم مانند هر نرم‌افزار دیگری معایبی دارد که بد نیست به معایب آن هم بپردازیم:

امکان آسیب‌پذیری سایت وردپرسی وجود دارد:

همان‌طور که در تعریف پلتفرم (wordpress) گفته شد، این نرم‌افزار سیستمی منبع‌‌باز است. منبع باز بودن این نرم‌افزار باعث می‌شود تا بتوان افزونه‌های مختلف به ان اضافه کرد، تنظیمات آن را تغییر داد و آن را شخصی‌سازی کرد. همه این ویژگی‌ها که از برتری‌های این نرم‌افزار به حساب می‌آیند، می‌تواند نقطه ضعف آن هم به حساب بیاید. مثلا اگر افزونه‌هایی که افراد مختلف به این پلتفرم اضافه کرده‌اند و کسی هم بر آنها نظارت ندارد، حاوی ویروس یا کدهای مخرب باشند، می‌توانند سیستم سایت طراحی‌شده را تخریب کنند یا باعث بروز اشکال‌های مختلفی در آن شوند.

به روز نگه داشتن سایت وردپرسی می‌تواند پرهزینه باشد:

دانلود نرم‌افزار wordpress رایگان است، اما برای به‌روز نگه داشتن و آپدیت‌های مختلف آن باید هزینه کرد. همچنین برای شخصی‌سازی و اضافه کردن افزونه‌ها نیاز به نرم‌افزارهای دیگری است که می‌توانند پولی باشند. همان‌گونه که در مورد قبلی اشاره شد، استفاده از هر افزونه رایگانی می‌تواند خطر کدهای مخرب برای وب‌سایت را به همراه داشته باشد. پس برای اطمینان از اینکه وبسایت مورد حمله ویروس‌ها قرار نگیرند بهتر است از افزونه‌های معتبر پولی برای ارتقاء آن استفاده کرد. افرادی که تخصص لازم را در تنظیمات سایت ندارند هم باید برای آسان‌سازی کار خود، افزونه‌های مختلفی تهیه کنند که هزینه به دنبال دارد.

وردپرس نیاز به به روزرسانی مداوم دارد:

این CMS متن باز برای امنیت سایت‌ها و کاربران خود هر چند وقت یک‌بار آپدیت‌های مختلفی ارائه می‌کند. از معایب آپدیت‌های وردپرس این است که گاهی این به‌روزرسانی‌ها می‌تواند کارکرد سایت شما را برای مدت کوتاهی دچار اختلال کند. دلیل این مسئله سازگار نبودن احتمالی افزونه‌ای که شما نصب کرده‌اید با آپدیت جدید وردپرس است. یک نکته دیگر را هم در نظر داشته باشید، هر چقدر تعداد افزونه‌های بیشتری در طراحی سایت خود استفاده کرده باشید، امکان به مشکل خوردن سایت شما در زمان آپدیت وردپرس بیشتر است.

شخصی سازی وردپرس نیاز به برنامه‌نویسی دارد:

یکی دیگر از معایب این CMS متن باز این است که با اینکه راه‌اندازی سایت وردپرسی آسان است و با کمترین هزینه یک سایت آماده را می توان طراحی کرد، اما برای طراحی سایت اختصاصی و شخصی‌سازی آن تا حدودی نیاز به دانش فنی و آشنایی به زبان برنامه‌نویسی php دارد. البته در حال حاضر صفجه سازهایی هستند که با کمترین دانش کد نویسی و فنی می توانید فقط با کشیدن و رها کردن المان های مختلف یک سایت حرفه ای طراحی کنید. البته این مورد نیز نیاز به یادگیری طراحی سایت با المونتور، ویژوال کامپوزر و … دارد.

چرا (wordpress) را یاد بگیریم؟

امروزه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها نیاز به وب‌سایتی برای ارائه مطالب، خدمات یا کالاهای خود دارند. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت دو راه پیش رو است که نخستین آن کمک گرفتن از یک طراح سایت، و راه دیگر استفاده از نرم‌افزارهای طراحی وبسایت است. راه اول راهی مطمئن، اما پرهزینه است. راه دوم نیاز به کمی تلاش و یادگیری دارد، اما هزینه کمتری برای راه‌اندازی به‌همراه دارد.

یاد گرفتن کار با نرم‌افزار وردپرس بسیار آسان است و در مراحل اولیه آن نیاز به دانش برنامه‌نویسی ندارد. بدین ترتیب بهترین راه برای کسانی که به فکر راه‌اندازی سایتی برای خودشان هستند، یادگیری این CMS متن باز و استفاده از آن در ساخت سایت شخصی خودشان است.

مرجع دانلود (wordpress) کجاست؟

نرم‌افزار وردپرس را می‌توانید به صورت رایگان از سایت wordpress.org دانلود کنید. همان‌طور که اشاره شد، وردپرس از زبان‌های مختلفی از جمله زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و نسخه فارسی این نرم‌افزار نیز از سایت wp-persian.com قابل دانلود است.

آموزش وردپرس چگونه است؟

مهم‌ترین نکته در آموزش و طراحی سایت با وردپرس این است که یادگیری این CMS متن باز کار آسانی است. برای یادگیری آن نیازی به معلم، استاد، خرید دوره آموزش وردپرس و کلاس نیست. وب‌سایت‌های مختلفی برنامه‌های آموزشی wordpress را از آغازِ نصب تا انتخاب قالب و تنظیم سایت در اختیار همگان قرار داده‌اند.

معرفی چند سایت وردپرسی در دنیا:

هنوز فکر می کنید این CMS متن باز فقط برای مشاغل کوچک یا وبلاگ نویسان مناسب است؟ با این حال، مسئله این است که وقتی مردم به وردپرس فکر می‌کنند، بسیاری از آنها هنوز فکر می‌کنند که این فقط برای وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌های تجاری کوچک تا متوسط ​​خوب است. در واقع، بسیاری از مردم بر این باورند که CMS محبوب به اندازه کافی قدرتمند نیست تا بتواند شرکت‌های بزرگ، برندهای معتبر جهانی، یا حتی وب‌سایت‌های شخصی برخی از مشهورترین افراد مشهور جهان را مدیریت کند.

اگر قبلاً نمی دانید، سیستم مدیریت محتوای وردپرس قدرت 35٪ از وب سایت های جهان را دارد. با مشاهده 1.7 میلیارد سایت در حال حاضر، و با احتساب، می توانید تعداد وب سایت های وردپرسی را که در هر ثانیه محتوا را به بازدیدکنندگان سایت ارائه می دهند محاسبه کنید. اگر هنوز در مورد اینکه آیا برای راه‌اندازی وب‌سایت یا وبلاگ خود به این CMS متن باز تکیه کنید یا نه، تردید دارید، در زیر به برخی از وب‌سایت‌های برجسته ساخته شده با وردپرس نگاهی بیندازید. ذر اینجا 5 وب سایت وجود دارد که خلاف آن را به شما ثابت می کند. تعداد قابل توجهی از سایت‌های معروف دنیا وردپرسی هستند که ما در این مقاله شتاب دی ام فقط به چند مورد آنها اشاره می کنیم.

در صورتی که مایل هستید بدانید چه وب سایت های برتری در جهان و ایران از وردپرس استفاده می کنند؟ و با وب سایت و برندهای معروف که از وردپرس استفاده می کنند آشنا شوید، حتما مقاله 25 وب سایت محبوب ساخته شده با وردپرس را مطالعه بفرمایید.

وب سایت های برتر ساخته شده با وردپرس

سایت خودروسازی بنز:

هیچ‌کس در دنیا نیست که کمپانی بنز را نشناسد، و نکته جالب این است که سایت این شرکت بزرگ خودروسازی بر روی پلتفرم وردپرس ساخته شده است.

سایت مجله تایم یا TIME MAGAZINE:

مجله آمریکایی تایم هم برای بسیاری از مردم دنیا شناخته شده است. تایم یک هفته‌نامه خبری است که در نیویورک مستقر است و در زمینه‌های مختلف سیاست، اقتصاد، هنر، مذهب، دانش، ورزش، تجارت و علوم اجتماعی فعالیت دارد.

سایت نیویورکر:

نیویورکر هفته‌نامه ادبی آمریکایی است که مطالب مختلفی در زمینه فرهنگی، شعر و داستان، گزارش، نقد ادبی و مطالب علمی و فنی منتشر می‌کند. سایت این هفته‌نامه هم بر روی پلتفرم وردپرس است.

سایت خبری رویترز:

سایت خبرگزاری رویترز هم که برای فعالان دنیای خبر و سیاست ناشناخته نیست، وردپرسی است. مرکز خبرگزاری رویترز در لندن قرار دارد.

سایت پلی استیشن:

سایت پلی استین نیز که یکی از محبوب‌ترین وسایل بازی مدرن را تولید کرده، روی پلتفرم وردپرس قرار گرفته است.

وردپرس برای اندروید

برای کاربرانی که دوست دارند بر روی دستگاه هوشمند اندروید خود این CMS متن باز را نصب کنند هم وردپرس مناسب سیستم‌عامل اندروید در اختیار آنها قرار گرفته است.

طراحی و ساخت سایت با وردپرس چگونه است؟

مراحل مختلف برای ساخت سایت با این CMS متن باز بر روی رایانه به این شرح است:

ابتدا نام و دامنه سایت خود را انتخاب کنید.

دامنه یا Domain همانند نشانی یک سایت است. همان‌طور که هر خانه، اداره یا فروشگاهی نیاز به آدرس دارد، هر سایت هم در فضای اینترنت نیاز به یک نشانی دارد تا هویت آن مشخص باشد. انتخاب نام دامنه از حساسیت زیادی برخوردار است و هنگام انتخاب آن دقت کنید که کوتاه، گویا و زیبا باشد. دامنه‌هایی که پسوند دات کام (.com)، دات نت (.net) یا دات او آر جی (.org) دارند، از دیدگاه گوگل دارای اعتبار بیشتری هستند.

هاست یا میزبان خوبی برای نصب (wordpress) خریداری کنید.

پیش از خرید هاست حتما ویژگی‌های یک هاست خوب را بشناسید. انتخاب هاست مناسب مانند انتخاب هارد برای کامپیوتر شما است، و مهم‌ترین کار پیش از نصب وردپرس است.

آخرین نسخه نرم‌افزار وردپرس را دانلود کنید و بر روی هاست نصب کنید.

در مرورگر، آدرس دامنه سایتتان را وارد کنید.

پس از وارد کردن آدرس سایت، پنجره‌ای باز می‌شود، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

اکنون وارد پیشخوان وردپرس می‌شوید.

سایت شما راه‌اندازی شده و در دسترس شما است.

با ورود به هر کدام از قسمت‌های آن به نوشتن و تنظیم خوشامدگویی، اضافه کردن مطلب، افزودن تصویر، دیدگاه کاربران، قالب سایت، افزونه‌ها، تنظیمات زبان و… بپردازید. در صورت نیاز قالب یا افزونه‌های مورد نیاز خود را از سایت‌های معتبر به‌صورت پولی یا رایگان دریافت کنید و به شخصی‌سازی صفحه خود بپردازید.

سخن پایانی

شما با شتاب دی ام همراه بودید و با (wordpress) آشنا شدید. اکنون می‌دانید که این CMS متن باز نرم‌افزاری تحت وب است که ساخت سایت و مدیریت محتوای آن را در دسترس همگان قرار داده است. ساخت سایت وردپرسی برتری‌های بسیار، و البته معایبی هم دارد که مروری بر آنها داشتیم. اگر نیاز به ساختن سایتی برای خود دارید، اکنون می‌توانید با دانستن مزایا و معایب سایت وردپرس تصمیم بگیرید و اقدام به ساخت سایت خود کنید. اگر هم به یادگیری ساختن سایت با وردپرس به دیده کسب‌وکار نگاه می‌کنید، پس هرچه زودتر تصمیم خود را عملی کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *