مقالات آموزشی سئو

سئو سایت چیست؟ راهنمای کامل سئو وب سایت

سئو سایت چیست؟ راهنمای کامل سئو وب سایت

سئو سایت چیست؟ اهمیت و مزایای سئو وب سایت

امروزه سئو سایت به خاطر دیجیتال شدن هرچه بیشتر مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخودار است. در نتیجه انتقال بسیاری از فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های مشاغل به فضای مجازی که به سرعت رو به افزایش است، فعالیت قوی و مستمر در فضای مجازی به عاملی مهم و تعیین‌کننده در موفقیت و کسب اعتبار برای استارتاپ‌های جدید و مشاغل با سابقه تبدیل شده‌است. یکی از راه‌های مطرح‌شدن برند در فضای مجازی رتبه‌گرفتن سایت در موتور جستجو گوگل است که از طریق سئو کردن سایت انجام می‌شود.

سئو چیست؟ کلمه‌ی سئو (Seo سایت) سرواژه یا صورت کوتاه‌شده‌ی عبارت «Search Engine Optimization» است که به معنای بهینه‌سازی برای موتور جستجو است. موتور‌های جستجو مانند کتاب‌دار‌هایی هستند که اطلاعات زیادی را جمع‌آوری می‌کنند و این اطلاعات را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که در این موتورهای جستجو اقدام به جستجوکردن می‌کنند.

اما این موتورهای جستجو برای تشخیص اطلاعات ارزشمند و در اختیار مخاطبان قرار دادن آن دارای قوانین و ضوابطی هستند که اگر بخواهیم وب‌ سایت‌مان از طرف موتورهای جستجو دارای اطلاعات ارزشمند تشخیص داده شود، در صفحه‌ی جستجوی گوگل دارای رتبه‌ی بالا باشد و در صفحه اول نشان داده ‌شود، باید این قوانین و ضوابط را رعایت کنیم. به این کار سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو گفته می‌شود. که در این مقاله سعی می‌کنیم اهمیت و نکات مهم سئو سایت را بررسی کنیم.

مطالب مرتبط: نقشه‌ی راه اصول بهینه سازی سایت را بشناسید.

اهمیت سئوی سایت

بهینه‌سازی وب سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مهم‌ترین اهمیت‌های سئو سایت شامل موارد زیر می‌شود.

  • افزایش بازدید
  • بهترین راه برای تبلیغ‌کردن
  • ایجاد اعتبار برای برند

اکثر کاربران اینترنت از طریق موتورهای جستجو صفحات موردنظر خود را پیدا می‌کنند، بنابراین از طریق سئو کردن سایت می‌توان به بازدید بیشتری دست‌یافت. این نکته نیز بسیار شایان توجه است که کاربران چیز‌هایی را در موتورهای جستجو وارد می‌کنند که خواهان آن هستند، بنابراین سئوی سایت مسیر سرراست‌تر و کارآمدتری از دیگر شیوه‌های تبلیغات برای افزایش فروش است.

سئوسایت از دو طریق می‌تواند برای برند شما اعتبار ایجاد کند.

1) رتبه‌گرفتن سایت و نمایش در صفحه‌ی اول جستجو باعث می‌شود برند شما جزو برندهای معتبر و حرفه‌ای شناخته شود و اگر محتوای مناسبی در آن بر اساس قوانین سئوی سایت منتشر کنید خود را به عنوان متخصص در حوزه‌کاری خود معرفی می‌کنید.

2) از طریق سئو سایت و طراحی زیبا می‌توانید تجربه کاربری مناسب و متناسب با فعالیت‌تان برای مشتریان ایجاد کنید. که این باعث می‌شود برند شما به عنوان یک برند معتبر در ذهن‌شان بماند.

بررسی سئو وب سایت

برای اینکه موتورهای جستجو به وب سایت شما رتبه دهند و آن را در صفحه اول جستجو نشان بدهند باید شرایط متعددی را رعایت کنیم که متناسب با الگوریتم‌های موتورهای جستجو از جمله گوگل باشند. سئو کردن سایت کار تخصصی و نسبتا پیچیده‌ای است.

اما به طور کلی می‌توان سئو وب سایت را به این سه مرحله‌‌ تقسیم‌بندی کرد:

  • تکنیکال سئو
  • آن پیج سئو (سئوی داخلی سایت)
  • آف پیج سئو (سئوی خارجی سایت)

نکته‌ای که درمورد این سه مرحله بسیار شایان توجه است، ترتیب انجام دادن این سه مرحله است. درصورتی‌که این مراحل با ترتیب نادرستی روی سایت اجرا شوند باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شود و ممکن است باعث بی‌اثر کردن بسیاری زحمات و هزینه‌ها شوند.

سئو فنی (Technical Seo) مرحله‌ی اول سئو سایت

تکنیکال سئو یکی‌ از مهم‌ترین مراحل سئوسایت است. زیرا اگر سایت شما از نظر تکنیکال قوی و اصولی نباشد. ممکن است تمام زحماتی را که برای تولید محتوای ارزمشند کرده‌اید را به هدر بدهد. در تکنیکال سئو ما به دنبال این هستیم که سایت از لحاظ تکنیکی و ساختاری به درستی کار کند.

تکنیکال سئو شامل موارد زیر می‌شود:

سرعت مناسب

از آنجایی‌ که گوگل بسیار به تجربه‌ی کاربری کاربران اهمیت می‌دهد اگر سایت شما دارای سرعت پایینی باشد گوگل در رتبه بندی جستجو به شما رتبه‌ی خوبی نمی‌دهد. همچنین سرعت پایین بالا آمدن سایت برای کاربران چندان خوشایند نیست. سرعت استاندارد باز شدن هر صفحه از وب‌سایت بین 2 تا 7 ثانیه است. پس در مراحل اولیه سئوی سایت باید سرعت سایت را بالا ببریم.

سیستم مدیریت محتوای (CMS) مناسب

سیستم مدیریت محتوا یک نرم‌افزار تحت وب است که به منظور ساخت، مدیریت، اصلاح، ویرایش و درنهایت انتشار محتوای دیجیتال اعم از متن، عکس، فایل‌های ویدویی و صوتی در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. داشتن یک سیستم مدیریت محتوا CMS مناسب در سئو وب‌سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

فضای میزبانی (HOST) مناسب

داشتن فضای میزبانی مناسب برای سئو وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. هاست به فضایی گفته می‌شود که بر روی یک سرور( رایانه قدرتمند)، برای قراردادن اطلاعات، فایل‌ها و نرم‌افزارهای سایت استفاده می‌شود.

دامنه (Domain) مناسب

انتخاب یک دامنه‌ی مناسب اهمیت بسیار زیادی در سئو سایت شما دارد. دامنه همان آدرس اینترنتی است که با وارد کردن آن در موتورهای جستجو وارد یک سایت می‌شویم. مثلا https://webayandeh.com نمونه یک دامنه سایت است. داشتن یک دامنه کوتاه و مناسب که به‌خوبی کسب‌و‌کارتان را معرفی کند، در سئوسایت اهمیت زیادی دارد.

داشتن گواهینامه SSL

پروتکل امنیت اینترنتی یا گواهینامه SSL مخفف (Secure Socket Layer ) یک فناوری امنیتی برای ایجاد یک پیوند رمزگذاری‌شده بین یک سرور و موتور جستجو است. این پیوند امن، محرمانه باقی‌ماندن تمام اطلاعاتی که بین سرور و مرورگر رد و بدل می‌شوند را تضمین می‌کند. یک سایت سئوشده معتبر دارای یک SSL امن است.

داشتن نسخه موبایل و دسکتاپ مناسب

موضوعی که در چند ‌ساله اخیر اهمیت زیادی در سئوسایت پیدا کرده است. داشتن ساختار و قالب مناسب برای نسخه‌ی موبایل است که گوگل بسیار زیاد به آن توجه می‌کند زیرا امروزه تعداد زیادی از جستجوهایی که در موتورهای جستجو صورت میگیرد به وسیله‌ی موبایل است. بنابراین بسیار مهم است که در سئو وب‌سایت به این نکته توجه کنیم که سایت در موبایل درست و استاندارد نمایش داده‌ شود و برای کلیک کردن با انگشت شصت برنامه‌ریزی شده باشد و کاربران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

مرحله دوم سئوی داخلی سایت (On Page Seo)

بعد از طی کردن مراحل تکنیکال سئو، سایت آماده و مناسب برای گذاشتن محتوا می‌باشد. به این مرحله آن پیج سئو یا سئوی داخلی سایت می‌گوییم.

در آن پیج سئو باید موارد زیر رعایت ‌شود:

داشتن محتوای مناسب

یک محتوای مناسب در سئو سایت دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه نام می‌بریم:

  • داشتن عنوان مناسب و ترغیب‌کننده
  • دارا بودن توضیحات مختصر درمورد مقاله
  • محتوایی که به طور کامل موضوع را پوشش دهد (بیشتر از 2000 کلمه باشد).
  • دارا بودن لینک‌های مرتبط مناسب و کاربردی به مقاله‌های دیگر سایت درمیان متن.

محتوا باید دارای تصاویر زیبا و متناسب با موضوع محتوا باشد. بهتر است این تصاویر دارای برند‌ شرکت باشند، در جای مناسبی گذاشته‌ شوند، دارای سایزهای یکسان باشند و و همچنین در اندازه مناسب وب، بهینه‌سازی شده ‌باشند (می‌توانید از طریق گزینه Save For Web فتوشاپ یا با استفاده‌ از سایت tinypng.com یا tinyjpg.com تصاویر خود را بهینه‌سازی کنید). محتوا باید سرعت بالا آمدن (لود) خوبی داشته باشد که این سرعت به حجم محتوا (عکس‌ها و ویدئو‌های موجود در محتوا) بستگی دارد.

لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی در سئو وب سایت در مرحله سئوی داخلی سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. لینک‌سازی داخلی بدین معناست که شما درمیان مطالبی که به عنوان محتوا منتشر می‌کنید. لینک‌هایی از مقاله‌های دیگرتان ایجاد کنید که با موضوع موردنظر مرتبط است و فکر می‌کنید به درد کاربر می‌خورد.

موردی که در سئوی سایت‌تان لازم است بسیار به آن توجه کنید، درمورد صفحه‌های اصلی هستند که از اهمیت زیادی برای کسب‌و‌کارتان برخوردار هستند. لازم است مقاله‌هایی مرتبط ایجاد کنید و به‌واسطه لینک دادن از آن‌ها به صفحه موردنظر، صفحه اصلی‌تان در گوگل را تقویت کنید. به عنوان مثال اگر صفحه اصلی‌تان درمورد دکوراسیون‌داخلی است، لازم است مقاله‌هایی درمورد انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی یا نور در دکوراسیون‌داخلی بنویسید و از آن‌ها به صفحه اصلی‌تان لینک بدهید.

یک نکته مهم درمورد سئوی داخلی سایت: تاثیر رفتار کاربران بر سئوی سایت

الگوریتم‌های جدید گوگل به‌شکلی برنامه‌ریزی شده‌اند که رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کنند و بر اساس آن رتبه‌بندی نتایج را در صفحه جستجو نشان دهند. به بیان بهتر گوگل به انتخاب‌های کاربران اهمیت زیادی میدهد. برای مثال اگر یک سایت در رتبه پایینی در صفحه نتایج گوگل باشد ولی کاربران زیادی روی آن کلیک کنند و وارد سایت شوند، گوگل رتبه‌بندی آن سایت را بهبود می‌دهد.

مضاف‌بر این مدت زمانی که کاربران در یک سایت حضور دارند تا جستجوی بعدی را انجام دهند، که به آن Dwell Time می‌گویند برای گوگل بسیار مهم است و در رتبه بندی سایت موثر است.

مرحله سوم سئو خارجی وب سایت (Off Page Seo)

بعداز این‌که سایت از لحاظ تکنیکی و محتوایی استانداردهای لازم داخلی را به‌دست آورد. در مرحله‌ی سوم سئوی سایت باید به کارکردن و ایجاد اعتبار در خارج‌ از سایت بپردازیم. به این‌ کار آف پیج سئو یا سئوی خارجی گفته می‌شود. آف پیج سئو به معنای میزان محبوبیت سایت شما در وب، خارج از وب‌سایت خودتان است و هدف کلی آن این است که کاربران از طریق لینک‌های خارجی، وارد سایت شما شوند.

برای بهبود آف پیج سئو کارهای متفاوتی باید انجام داد، شما می‌توانید از طریق:

  • تولید کتاب‌های الکترونیکی مرتبط با کسب‌وکارتان و قرار دادن آن در سایت‌های مربوط به کتاب.
  • تولید محتواهای ویدئویی مرتبط با فعالیت سایت و به اشتراک‌گذاری در وب‌سایت هایی مانند آپارات، ویمئو و یوتیوب و لینک دادن به سایت.
  • قراردادن لینک سایت در انجمن‌های وب فارسی و انگلیسی.
  • نوشتن مقاله و انتشار محتوا در وب‌ سایت‌هایی مثل لینکدین و ویرگول و لینک دادن به سایت.
  • فعالیت متسمر و تولید محتوا در سوشال‌ مدیاهایی مثل اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، یوتیوب، توییتر و لینک‌دادن به سایت.
  • فعالیت در سایت های وب 2 مثل Reddit
  • دادن رپورتاژ آگهی

رپورتاژها نوعی تبلیغات اینترنتی هستند و به شکل گزارش یا معرفی‌نامه برای شناساندن برند‌ها در سایت‌های پربازدید خبری گذاشته می‌شوند. با توجه به این‌که این سایت‌ها بازدید بالایی دارند، احتمال کلیک کردن و واردن شدن به سایت شما زیاد است و باعث بالارفتن بازدید سایت می‌شود.

آف پیج سئو یا سئوی خارجی سایت رو تقویت کنید و درنتیجه باعث افزایش بازدید و رتبه گرفتن در موتور‌های جستجو شوید.

سخن پایانی

در دنیای دیجیتال امروز سئو سایت یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی در رتبه‌گرفتن و دیده شدن وب‌سایت شما دارد. در نتیجه انتقال بسیاری از فعالیت‌ها از جمله فعالیت مشاغل به فضای مجازی که به سرعت رو به رشد است، فعالیت قوی و رقابت در فضای مجازی به عاملی مهم و تعیین‌کننده در موفقیت و کسب اعتبار برای استارتاپ‌های جدید و مشاغل با سابقه زیاد تبدیل شده‌است.

یکی از راه‌های مطرح‌شدن برند در فضای مجازی رتبه‌گرفتن سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل است که از طریق سئو کردن سایت انجام می‌شود. در این مقاله سعی شد مهم‌ترین نکات سئو سایت به صورت موجز و کامل بررسی شود، مرور آنچه در این مقاله بررسی شد باعث می‌شود آشنایی بهتری با اهمیت سئو سایت، نکات مهم آن و مراحل سئو کردن سایت پیدا کنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *