وبلاگ

شبکه جهانی وب و اینترنت چیست؟

شبکه ی جهانی وب (تارنمای گسترده جهانی) و اینترنت چیست؟ 

شبکه ی جهانی وب (تارنمای گسترده جهانی) و اینترنت چیست؟ 

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اینترنت و شبکه جهانی وب چیست؟ اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این باره بدست آورید پس با شتاب دی ام همراه شوید.

وب جهانی چیست؟

شبکه جهانی وب یا وب جهان گستر که معمولا به اصطلاح وب شناخته می شود، مجموعه ای از وب سایت ها یا صفحات وب است که در وب سرورهای جهانی ذخیره شده و از طریق اینترنت به رایانه های محلی متصل می شوند. این وب سایت ها حاوی صفحات متنی، تصاویر دیجیتال، فایل های صوتی، ویدیویی و غیره هستند. کاربران می توانند از هر نقطه ای از جهان از طریق اینترنت به محتوای این سایت ها با استفاده از دستگاه های خود مانند رایانه، لپ تاپ، تلفن همراه و غیره دسترسی داشته باشند.

شبکه جهانی وب چیست؟

لحظه ای که مرورگر را باز می کنید و URL را در نوار آدرس تایپ می کنید یا چیزی را در گوگل جستجو می کنید، WWW شروع به کار می کند. سه فناوری اصلی در انتقال اطلاعات (صفحات وب) از سرورها به مشتریان (رایانه های کاربران) دخیل هستند. این فناوری ها عبارتند از زبان نشانه گذاری فرامتن (HTML)، پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) و مرورگرهای وب.

شبکه ای از صفحات وب که به صورت  HTML برای سازماندهی قطعات محتوا مانند “عنوان”، “پاراگراف”، “جدول”، “تصویر” و موارد دیگر استفاده می شود  قالب بندی شده و از طریق ابر متن ها یا ابرپیوندها به هم متصل می شوند و توسط HTTP قابل دسترسی هستند. ابرمتن ها این مزیت را برای انتخاب یک کلمه یا یک عبارت از متن را فراهم می کتتد و در نتیجه دسترسی به صفحات دیگری که حاوی اطلاعات بیشتری درباره آن کلمه یا عبارت می باشد را ارائه می دهند. . وقتی یک صفحه وب را باز می کنید، تگ های HTML را نمی بینید زیرا مرورگرها برچسب ها را نمایش نمی دهند و از آنها فقط برای ارائه محتوای یک صفحه وب استفاده می کنند. به عبارت ساده، HTML برای نمایش متن، تصاویر و سایر منابع از طریق مرورگر وب استفاده می شود.  به یک صفحه وب یک آدرس اختصاصی و آنلاین داده می شود که به آن (URL) می گویند. مرورگر وب که معمولاً به عنوان مرورگر شناخته می شود، برنامه ای است که متن، داده، عکس، فیلم، انیمیشن و غیره را نمایش می دهد. این یک رابط نرم افزاری ارائه می دهد که به شما امکان می دهد روی منابع پیوندی در شبکه جهانی وب کلیک کنید. در ابتدا مرورگرها به دلیل پتانسیل محدودی که داشتند فقط برای مرور استفاده می شدند. امروز آنها پیشرفته تر هستند. همراه با مرور، می توانید از آنها برای ارسال ایمیل، انتقال فایل های چند رسانه ای، استفاده از سایت های رسانه های اجتماعی و شرکت در گروه های بحث آنلاین و موارد دیگر استفاده کنید. برخی از مرورگرهای رایج عبارتند از Google Chrome، Mozilla Firefox، Internet Explorer، Safari و غیره.

 پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) یک پروتکل لایه کاربردی است که WWW را قادر می‌سازد تا به طور روان و موثر کار کند. این بر اساس مدل مشتری-سرور است. مشتری یک مرورگر وب است که با وب سروری که وب سایت را میزبانی می کند ارتباط برقرار می کند. این پروتکل نحوه قالب بندی و ارسال پیام ها و اقداماتی که وب سرور و مرورگر باید در پاسخ به دستورات مختلف انجام دهند را مشخص می کند. هنگامی که یک URL را در مرورگر وارد می کنید، یک دستور HTTP به سرور وب ارسال می شود و صفحه وب درخواستی را ارسال می کند.

بنابراین، وب بستر ارتباطی را برای کاربران  جهت دستیابی و تبادل اطلاعات از طریق اینترنت فراهم می کند. بر خلاف کتاب، که در آن از صفحه ای به صفحه دیگر به صورت متوالی جا‌‌به‌جا می شویم، در شبکه جهانی وب با استفاده از پیوندهای ابرمتن برای بازدید یک صفحه وب و یا با دنبال کردن پیوندهای آن صفحه از وب برای انتقال به صفحات دیگر استفاده می کنیم. برای دسترسی وب به مرورگری نیاز دارید که روی رایانه شما نصب شده باشد.

تفاوت بین شبکه جهانی و اینترنت

برخی از افراد از اصطلاحات «اینترنت» و «وب جهانی» به جای یکدیگر استفاده می کنند. آنها فکر می کنند که هردوی اینها یک چیز هستند، اما اینطور نیست. اینترنت با World Wide Web کاملا متفاوت است.درواقع اینترنت یک شبکه جهانی از دستگاه‌هایی مانند رایانه، لپ‌تاپ، تبلت و غیره است و کاربران را قادر می‌سازد برای سایر کاربران ایمیل ارسال کنند و با آنها به صورت آنلاین چت کنند. به عنوان مثال، وقتی ایمیلی ارسال می کنید یا با شخصی به صورت آنلاین چت می کنید، از اینترنت استفاده می کنید.

اما، هنگامی که وارد وب سایتی مانند Shetabdm.com می شوید، از شبکه جهانی وب استفاده می کنید.از طریق اینترنت با کمک شبکه ای از سرورها و با استفاده از یک مرورگر به وسیله رایانه خود یک صفحه وب درخواست می کنید و سرور آن صفحه را به مرورگر شما ارائه می دهد. رایانه شما کلاینت نامیده می شود که یک برنامه (مرورگر وب) را اجرا می کند و از رایانه دیگر (سرور) اطلاعات مورد نیاز خود را درخواست می کند.

وب جهانی چگونه کار می کند؟

اکنون فهمیدیم که WWW مجموعه‌ای از وب‌سایت‌های متصل به اینترنت است تا افراد بتوانند اطلاعات را جستجو و به اشتراک بگذارند. حالا بیایید بفهمیم چگونه کار می کند! هدف اصلی WWW برقراری ارتباط بین http و کلاینت (کامپیوتر کاربر) است، بنابراین http روشی برای انتقال صفحات وب به سیستم شما است.

مدل کلاینت-سرور

وب بر روی مدل مشتری-سرور کار می کند. مشتری که رایانه شما است، به ویژه مرورگری که استفاده می کنید، درخواستی را به سرور ارسال می کند تا صفحه ای را که در نوار آدرس مرورگر وارد کرده اید واکشی کند. سرور بررسی می کند که آیا صفحه وجود دارد، اگر وجود داشته باشد، سرور در پاسخ صفحه HTML را ارسال می کند و اگر صفحه درخواستی وجود نداشته باشد، سرور یک کد خطای 404 ارسال می کند که به این معنی است که صفحه وب روی سرور وجود ندارد. . بنابراین اگر www.shetabdm.com/about را در مرورگر خود قرار دهید. سروری که این سایت در آن میزبانی می شود، صفحه “درباره” را برمی گرداند. اما اگر www.shetabdms.com/xyz را در نوار آدرس خود قرار دهید، خطای 404 دریافت خواهید کرد زیرا صفحه در سرور ما وجود ندارد.

بنابراین مشتری درخواست را ارسال می کند و سرور صفحه وب را به عنوان پاسخ برمی گرداند و از این رو به آن مدل Request-Response نیز می گویند.

صفحات وب

صفحات وب اسناد HTML (پسوند html) هستند که در سرور ذخیره می شوند. آن لزوما فقط اسناد HTML نیست. برخی از زبان های سمت سرور مانند PHP، جاوا وجود دارد که صفحات وب خود را به عنوان فایل هایی با پسوند php. یا .jsp. ذخیره می کنند. به عنوان مثال www.abc.com/xyz.jsp. حتی اگر پسوند jsp باشد، پاسخ نهایی سرور همیشه یک صفحه وب HTML خواهد بود. در حال حاضر لازم نیست نگران زبان های سمت سرور باشید.

سرور

سرور یک کامپیوتر ساده است که محتوای وب سایت شما را میزبانی می کند و اتصال اینترنت دارد. وب‌سایت‌های کوچک تا متوسط ​​معمولاً از دستگاه‌هایی مشابه رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ شما استفاده می‌کنند. سرور کامپیوتر خاصی نیست که حتی بتوانید دسکتاپ خود را به یک وب سرور تبدیل کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک IP ثابت و اتصال به اینترنت 24 ساعته و 7 روز هفته و مهم ترین چیز وب سرور آپاچی، یک نرم افزار رایگان است که می توانید از آن دانلود کنید. اینجا. روش دقیق در پست های بعدی به شما نشان داده خواهد شد.

این ایده خوبی نیست که وب سایت خود را روی دسکتاپ خود میزبانی کنید زیرا.

شما باید رایانه خود را همیشه آنلاین نگه دارید (24 ساعت شبانه روز)، باید مطمئن شوید که در صورت از کار افتادن دستگاه اصلی، پشتیبان برق و یک دستگاه پشتیبان دریافت کنید.

اکثر مردم یک آدرس IP ثابت ندارند، آدرس های IP توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی ما (ISP) به ما اختصاص داده می شود و آنها همچنان تغییر می کنند. آدرس وب سایت به آدرس IP دستگاه سرور شما نگاشت می شود. بنابراین آدرس IP قبلی شما می تواند به شخص دیگری اختصاص داده شود و اکنون آن وب سایت به رایانه شخص دیگری اشاره می کند.

میزبانی وب سایت شما در وب سایت های میزبانی مانند BlueHost، HostGator، Siteground و بسیاری دیگر بسیار آسان است و به دانش فنی بسیار کمی نیاز دارد. بعلاوه آنها در مورد هر مشکلی که دارید پشتیبانی رایگان برای شما ارائه می کنند.

اکثر وب سایت های میزبانی 99.9% آپتایم را تضمین می کنند. یعنی سایت شما در 99.9 درصد مواقع در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

میزبانی وب بسیار ارزان است.

مرورگر

اولین چیزی که برای مشاهده یک صفحه وب به آن نیاز دارید یک مرورگر (Client) است. مرورگر نرم افزاری است که قادر به اتصال به وب سرور، ارسال درخواست HTTP (درخواست برای یک صفحه خاص) و دریافت پاسخ HTTP (یک صفحه HTML به عنوان پاسخ) و نمایش صفحه HTML بر روی صفحه نمایش شما است. گوگل کروم و فایرفاکس بهترین مرورگرهای موجود در حال حاضر هستند.

شبکه جهانی وب چگونه کار می کند؟

اولین مؤلفه یک مدل پایه جهانی وب، یک وب سرور است که رایانه ای است که برای ذخیره و اشتراک گذاری اطلاعات طراحی شده و همیشه به اینترنت متصل است. هنگامی که شخصی می خواهد یک وب سایت ایجاد کند، فضایی را روی سرورهای وب از شرکت هایی به نام میزبان وب که صاحب آن وب سرورها هستند اجاره می کند.

سپس فضای وب اجاره شده با اطلاعاتی پر می شود که به روشی سازمان یافته به یکدیگر پیوند داده شده اند تا افراد در وب بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. اطلاعات ذخیره شده در فضای وب یا وب سایت به زبان های وب مانند HTML و Javascript نوشته شده است. مرورگر وب دستگاه ما همه کدهای موجود در وب سایت را به کلمات، تصاویر و ویدیوها تبدیل می کند تا بتوانیم اطلاعات را بدون نیاز به یادگیری زبان رایانه درک کنیم.

یکی دیگر از عناصر مهم وب جهانی DNS است. ما با استفاده از نام های دامنه مانند google.com از طریق اینترنت به منابع دسترسی داریم. اما مرورگرها از آدرس های IP برای اتصال به دستگاه های موجود در اینترنت استفاده می کنند. بنابراین DNS با ترجمه نام دامنه به آدرس های IP به عنوان یک دفترچه تلفن انسان دوستانه در اینترنت عمل می کند تا مرورگر بتواند منبع صحیح را بارگیری کند. بدون DNS ما در چشم انداز مجازی وب جهانی گم می شویم.

نمودار نحوه عملکرد سرور DNS

همانطور که هیچکس صاحب اینترنت نیست، هیچکس مالک وب جهانی نیست. اگرچه ما باید به یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) برای دسترسی به اینترنت، یک شرکت میزبانی برای اجاره فضای وب و یک ثبت کننده برای رزرو آدرس وب ما پول بپردازیم، آنها صرفاً ارائه دهندگان خدمات هستند. هر کسی با تجهیزات مناسب و کمی دانش می تواند وب سرور خود را راه اندازی کند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *