مقالات آموزشی سئو

هدف جستجو (search intent) چیست و چه کاربردی دارد؟

هدف جستجو

هدف جستجو (search intent) چیست؟ اهمیت نیت و هدف جستجوی کاربر

هدف جستجو کاربر‏ که با عنوان “قصد و نیت جستجو کاربر” نیز نیز شناخته می‌شود، در واقع هدف اصلی یک کاربر هنگام ‏تایپ کردن یک پرسش در موتور جستجو است. اکنون گوگل در تلاش است که بجای استفاده از کلمه کلیدی جستجو شده به صورت دقیق از عبارات مرتبط با هدف جستجوی کاربر استفاده کند تا به بهترین وجه با هدف جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد. کلمه کلیدی نمی تواند قصد و نیت جستجوی کاربر را مشخص کند.

شرایطی وجود دارد که عبارت دقیق جستجو شده حتی در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل دیده نمی شود؛ به این دلیل است که گوگل در تعیین هدف جستجوی کاربران بهتر و بهتر شده است. گوگل می خواهد صفحاتی که به بهترین وجه با هدف، قصد و نیت کاربر مطابقت دارند را رتبه بندی کند. به بیان ساده، اگر می خواهید در گوگل رتبه بالایی کسب کنید، باید محتوایی را ارائه دهید که به بهترین وجه با قصد و نیت کاربر از جستجو مطابقت داشته باشد.

انواع متداول هدف جستجو (search intent)‏ شامل اهداف اطلاعاتی، تجاری، ‏ناوبری و معاملاتی می باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تمام جوانب این فاکتور مهم در سئو بپردازیم.‏

 

اهمیت قصد، نیت و هدف کاربر از جستجو (‏search intent‎)

هدف جستجو یا “نیت جستجو کاربر” دلیلی است که در پشت عبارت جستجو وجود دارد. برای درک سرچ اینتنت (‏Search Intent)، نیاز به خرید ابزارهای سئو ندارید و بهترین ابزار در واقع همان سرپ گوگل است. این چیزی است که سرپ به ما می گوید! 

صفحه اول گوگل برای کسب و کارهایی است که بتوانند هدف و نیت کاربر از جستجو در زمینه فعالیت خود را به خوبی درک کرده باشند. ‏روزانه حدود ‏‎3.5‎‏ میلیارد جستجو در سراسر جهان انجام می‌شود. و طبق آمار منتشر شده، یک کاربر به عنوان ‏جستجوگر غالبا از عبارت‌های سه کلمه‌ای برای سرچ در موتورهای جستجو استفاده می‌کند.

مهمترین وظیفه شما ایجاد محتوایی است که با ‏هدف، قصد و نیت جستجو کاربر مطابقت داشته باشد.‏ قبل از اینکه به تعیین هدف جستجوی کاربر در پشت کلمه کلیدی بپردازیم، باید دسته بندی های مختلف سرچ اینتنت را بشناسیم.

انواع هدف جستجوی کاربر کدام است؟

مفهوم قصد و نیت کاربر از جستجو برای اولین بار در سال ‏‎2002‎‏ توسط آندری برودر، کد گذاری شد و در ابتدا سرچ اینتنت شامل ‏‎3‎‏ دسته‌ ‏بود که در ابتدای این بخش به آن اشاره کردیم و در ادامه ما با تحقیق و بررسی هایی که به عمل آوردیم به این نتیجه رسیدیم که قصد و نیت جستجو کاربر به 4 دسته تقسیم می شود و با دستورالعمل‌های کیفیت ‏گوگل کاملا مطابقت دارند.

روش های مختلفی برای تعیین هدف جستجو وجود دارد. کلمات کلیدی می توانند به هدف کاربر اشاره کنند، اما سرپ می تواند به ما کمک کند تا نوع نتایجی که جستجوگران به دنبال آن هستند را بیشتر درک کنیم. بنابراین می توانید با نگاه کردن به سرپ هدف جستجوگر را درک کنید.

به عنوان مثال، اگر جستجو حاوی کلمات «خرید» یا «تخفیف» باشد، می‌توانیم انتظار معامله را داشته باشیم. این نوع جستجوها معمولاً منجر به ورود مستقیم جستجوگر به صفحات محصول برای خرید می شود. 

چهار دسته اصلی از هدف کاربر برای پرس و جوها وجود دارد که شامل موارد زیر است:

در این طبقه‌بندی اولیه انواع نیت ‏جستجوی کاربر به این شکل تعریف شده بود:‏

انواع هدف جستجوی کاربر
دانستنی ها یا اطلاعاتی
عملکردی یا معاملاتی
جستجوی مجصول یا تجاری
حرکتی یا ناوبری

جستجوی اطلاعاتی (informational)

هدف جستجوی اطلاعاتی زمانی است که شخصی به دنبال یادگیری یا کشف چیز جدیدی در مورد یک موضوع خاص است. سرپ اغلب پست های وبلاگ یا اخبار را بر اساس پرس و جو لیست می کند. همچنین می‌تواند حاوی فیچر اسنیپت‌های سرپ مانند جعبه پاسخ (People Also Ask)، گراف دانش یا … باشد که پاسخ سریع، مستقیم و کوتاه به سؤال را نشان می‌دهد.

سرچ های سؤالی کاربران اغلب دارای هدف اطلاعاتی می باشد، مانند:

سئو چیست؟

چگونه گوجه فرنگی بکاریم؟

چرا پرچم فرانسه آبی، سفید و قرمز است؟

نمونه هایی از کلمات کلیدی اطلاعاتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش سئو مبتدی
  • طرز پخت ماکارونی
  • لینک بیلدینگ
  • کوه فوجی ژاپن

بعداً خواهیم دید که هدف اطلاعاتی بسیار حائز اهمیت است و با نگاهی عمیق‌تر، جزئیات بیشتری را نشان می دهد.

جستجوی ناوبری (navigational)

جستجوی ناوبری ساده است. شخصی می خواهد از یک وب سایت خاص بازدید کند. هدف جستجوی ناوبری در واقع سرچ یک نام تجاری است. جستجوی ناوبری نشان می دهد که کاربر از قبل نام برند یا محصول را می داند اما به هر دلیلی URL را تایپ نمی کنند.

نمونه هایی از کلمات کلیدی ناوبری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وبسیما
  • شتاب دی ام
  • وبلاگ aHrefs
  • کفش آدیداس
  • سرچ کنسول گوگل

کلمات کلیدی ناوبری می توانند ترکیبی از اهداف جستجوی اطلاعاتی و تجاری باشند. این نوع جستجو به معنای آن است که شما دنبال یک برند یا مکان مشهور و مشخص هستید، در مثالی که ذکر کردیم عبارت “کفش های کتونی آدیداس” می‌تواند یک مثال مناسب در این باره باشد. در حقیقت کاربر به دنبال یک برند یا محصولی است که از قبل آن را می‌شناسد. 

جستجوی معاملاتی (transactional)

کلمات کلیدی با هدف معاملاتی در واقع جستجوهایی هستند که توسط کاربر برای خرید چیزی انجام می شود.  در این نوع جستجو کاربران مطمئن هستند که می خواهند خرید انجام دهند اما همچنان به دنبال فروشگاه مناسب می باشند. در زمانی که کاربر با نیت معاملاتی جستجویی را انجام می دهد، می خواهد چیزی را بصورت آنلاین خریداری کند.

این کلمات کلیدی برای هر استراتژی محتوایی بسیار با ارزش هستند. وقتی صحبت از استراتژی سئو می شود، یعنی در مراحل کیورد ریسرچ به جای اینکه به حجم جستجوی کلمات کلیدی استخراج شده اتکا کنیم، برای کلمات کلیدی با اهداف معاملاتی بهینه سازی نماییم. بهینه سازی برای کلمات کلیدی با هدف معاملاتی بسیار مهم تر از میزان بالای حجم جستجو است.

  • نمونه هایی از کلمات کلیدی معاملاتی می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • خرید آنلاین کتونی برند نایک
  • جستجوی دسته بندی محصولات مانند خرید لوازم جانبی گوشی هوشمند 
  • اشتراک فیلیمو
  • خرید گوشی موبایل ارزان
  • هدفون بی سیم سونی
  • شارژ ایرانسل

اغلب، صفحاتی که برای جستجوهای معاملاتی رتبه بندی می شوند، فروشگاه های آنلاین و صفحات محصولات و خدمات هستند.  در این شکل از جستجو کاربر دنبال خرید یک محصول یا دریافت یک خدمت مشخص می باشد. برای صفحاتی که کلمات کلیدی نیت معاملاتی را هدف قرار می دهند، حتما کال تو اکشن (Call To Action) قرار دهید  تا کاربر به راحتی برای خرید اقدام کند.

 

جستجوی تجاری (commercial)

کاربر می خواهد قبل از خرید تحقیق کند؛ در این جستجو کاربر قبل از خرید محصول، درباره محصول تحقیق می کند. دیدن مشخصات محصول، مقایسه محصول با محصولات مشابه، انتخاب بهترین محصول جز تحقیقات کاربر قبل از خرید می باشد. یعنی آن ها از طریق اینترنت در مورد محصولی که می خواهند خریداری کنند، تحقیق می کنند و احتمالا در نهایت از یک فروشگاه به صورت آلاین یا حضوری خریداری می کنند. مثلا جستجوی عبارت بهترین مدل گوشی سامسونگ 2024

قصد و نیت جستجوی تجاری (تحقیقات تجاری) در واقع بین اهداف جستجوی اطلاعاتی و معامله ای قرار دارد. جستجوگر می‌داند که می‌خواهد چیزی را بخرد، اما محصول خاصی را انتخاب نکرده است و ممکن است هنوز در مورد نوع محصول، برند آن یا پیشنهادات مختلف قبل از خرید بیشتر تحقیق کند.

نمونه هایی از کلمات کلیدی تجاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی گوشی موبایل سامسونگ S24
  • بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی
  • هدفون بی‌سیم قیمت مناسب
  • سامسونگ در مقابل شیائومی

سوال اینجا است که، چگونه می توان تشخیص داد کاربر از چه نیت جستجویی استفاده می کند. در ادامه ‏مقاله شتاب دی ام، ویژگی‌های هر نوع هدف جستجو را کاملا مشخص می کنیم تا بتوانید آنها را بهتر درک کنید.‏

اگر می‌پرسید کدام هدف جستجو از سایر اهداف جستجو محبوبیت بیشتری دارد، باید بدانید که مطالعات نشان داده است، بیش از 80٪ از کل اهداف جستجو اطلاعاتی هستند، 20٪ تقریباً به طور مساوی بین ناوبری، معاملاتی و تجاری تقسیم می‌شوند.

بهینه سازی محتوا برای هدف جستجو

اگر هنگام تولید و توسعه محتوا؛ هدف کاربر را در نظر داشته باشید می‌توانید اطلاعات مفیدی را به مخاطبین خود ارائه دهید؛ یعنی شما در راستای هدف جستجوی کاربر محتوا تولید نموده‌اید.

بهینه‌سازی محتوا بر اساس هدف جستجو به معنای ارائه بهترین و دقیق‌ترین پاسخ در کمترین زمان به مشتری هدف می باشد. هرچه محتوای شما دقیق تر و سریعتر به سؤالات مخاطبان پاسخ دهد و نیازهای آنها را برآورده کند، روز به روز جایگاه شما در سرپ بهتر و بهتر خواهد شد.

محتوایی که برای هدف جستجو؛ بهینه شده باشد، نرخ کلیک را افزایش می دهد. علاوه بر این، داشتن محتوایی در یک صفحه که بسیار مرتبط با هدف جستجوگر باشد، به معنای تعامل بیشتر کاربران با آن صفحه از سایت است. حتما می‌دانید افزایش زمان ماندن و کاهش نرخ پرش به معنای کسب رتبه‌های بهتر می باشد.

بنابراین قبل از ایجاد محتوا، هدف جستجو در پشت کلمه کلیدی مورد نظر را کشف کنید. هیچ ابزار سئو خاصی وجود ندارد که بتواند به شما بگوید جستجوگر به دنبال چه چیزی است. با این حال، ما می توانیم نکاتی را در شتاب دی ام برای بهینه سازی هدف جستجو به شما نشان دهیم.

هدف گوگل، بهبود تجربه کاربری با نمایش نتایج مناسب برای یک هدف خاص است.

برای چه نوع هدف جستجو باید بهینه سازی را شروع کنید؟

هدف موتورهای جستجو ارائه نتایجی است، که به بهترین نحو هدف یک پرس و جوی خاص را برآورده کند. کاربران دیگر فقط یک مسیر خطی را از آگاهی تا اقدام برای خرید دنبال نمی کنند. گوگل این مدل ذهنی ‏را اصلاح کرد و لحظه صفر حقیقت (‏ZMOT‏) مخفف (Zero Moment of Truth) را اضافه کرد. برای بهینه سازی هدف جستجو، ‏باید به دنبال آنچه که مشتریان در تلاش برای رسیدن به آن هستند باشیم. بدانید کدام قانون را باید رعایت ‏کنید و کدام یک را نقض کنید. هدف جستجو یا نیت کاربر باید نوع محتوای شما را تعیین کند.‏

اگر کلمه کلیدی قصد اطلاع رسانی دارد، یک پست وبلاگ یا محتوای متنی بنویسید. اگر قصد معامله دارد، ‏یک صفحه محصول ایجاد کنید.

الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل‏ ثابت نیستند. آنها با گذشت زمان تغییر ‏می‌کنند. با توجه به این که برای یافتن قصد و نیت جستجو به ماهیت صفحات رتبه‌بندی شده سرپ در حال حاضر اعتماد می ‏کنید این مسئله در طولانی مدت می تواند یک مشکل باشد. اگر قرار است در آینده صفحات دارای ‏رتبه برتر را تجزیه و تحلیل کنید، ممکن است درک شما از هدف جستجو متفاوت باشد. به همین دلیل، ‏ارزیابی کلمات کلیدی هدف شما و به روزرسانی مداوم محتوای شما برای ایجاد هرچه بیشتر مرتبط بودن ‏هزینه خواهد داشت.‏

نحوه بهینه سازی برای هر نوع هدف جستجو ‏

حتی اگر درصد بیشتر جستجوها دارای هدف اطلاعاتی باشند، ما معتقدیم که هر چهار دسته از اهداف جستجو ‏به توجه خاص شما احتیاج دارند. زیرا می‌توانند به عنوان یک چرخه در تصمیم خریدار و نه جستجوهای ‏فردی مشاهده شوند. و به همین دلیل است که درک چگونگی مقابله با هر نوع جستجوی اینترنتی و چگونگی ‏بهینه سازی مطلوب محتوای خود برای آنها بسیار مهم است.‏

در ادامه با شتاب دی ام همراه باشید. درباره استفاده کلمات‌کلیدی در تولید محتوا که نیت جستجوی اطلاعاتی کاربر را دربر خواهند داشت بیشتر بخوانید.

یک تجزیه و تحلیل سریع در ‏سرپ گوگل‏ انجام دهید

هر فرآیند تحقیق یا بهینه سازی کلمات کلیدی باید با تجزیه و تحلیل ‏سرپ و رقبا آغاز شود. جستجوی گوگل بهترین نتایج را برای تجزیه و تحلیل و استنباط به شما نشان می دهد. از طریق سرپ، می توانید هدف جستجو را مشاهده کنید. فیچر اسنیپت های سرپ نیز نشانگر خوبی از هدف جستجو هستند. اولین قدم این است که کلمه کلیدی مورد نظر را در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید. بهترین راه بهینه‌سازی برای هدف جستجو اطلاعاتی، جستجوی آن عبارت و بررسی ۱۰ تا ۲۰ نتیجه برتر است. 

تجزیه و تحلیل کلمات و عبارات کلیدی جستجو شده کاربران

بدین منظور می توانید از ابزارهای بهینه سازی محتوا برای استخراج اطلاعات زیادی درباره ‏کلمه کلیدی مورد تجزیه و تحلیل خود استفاده نمایید. به کمک ابزارهای فوق خیلی سریع و آسان می‌توانید حجم‌های جستجو و محتواهایی که برای آن کلمه ‏کلیدی رتبه‌بندی شده اند را مشاهده نمایید.

همچنین میزان سختی و محبوبیت آن کلمات کلیدی را بدست آورید. این ابزارها به شما کمک می کنند تا از انکرتکست ها، بک لینک ها و لینک های داخلی و خارجی دقیق صفحه مورد بررسی خود‏ مطلع شوید تا محتوای خود ‏را به راحتی بهینه کنید.‏

ایجاد محتوای مرتبط و بهینه شده ‏

به یاد دارید وقتی به شما گفتیم که ابزارهای بهینه ساز محتوا بیشتر کار را برای شما انجام می‌دهند؟ واقعیت ‏این است که استفاده از این ابزار به معنای آن است که می‌توانید کار را سریع‌تر انجام دهید.

هنگامی که ‏تجزیه و تحلیل رتبه بندی را انجام دادید، آنچه شما باید انجام دهید این است که شروع به نوشتن یک ‏محتوای جدید یا بهینه سازی محتوای موجود کنید و دستیار محتوا به شما اطلاع می‌دهد که کلمات کلیدی ‏دقیق مورد نیاز شما برای استفاده چیست تا محتوای شما برای جستجوی اطلاعاتی مرتبط باشد.‏

کلمات کلیدی و فرصت‌های رتبه بندی جدید را بدست آورید.

همچنین می‌توانید از ‏SEO Content Optimizer‏ برای کشف سایر سوال‌هایی که ممکن است کاربران ‏به آنها علاقه‌مند باشند استفاده کنید. جستجوگران در مورد محصولات مربوط به تجارت شما بیش از یک ‏سوال دارند. از فرصت استفاده کرده و مطالب مرتبط را برای بیشتر سوالات آنها به ایشان ارائه دهید. برای این ‏کار می‌توانید از همان ‏Content Optimizer‏ استفاده کنید. این ابزار دارای دو بخش است که به طور ‏خودکار به شما اطلاع می‌دهد که کدام یک از سوالات دیگر با جستجوی شما مرتبط است.‏

به قسمت Keyword Explorer مراجعه کنید.‏ این بخش برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و کشف فرصت‌های جدید انتخاب ‏کلمات کلیدی بسیار مناسب است. همچنین این امکان را به شما می‌دهد که فقط پیشنهادات را ببینید. از ‏لیست سوالات الهام بگیرید، مرتبط بودن سوال، چگالی کلمه کلیدی و ‏CPC‏ (هزینه هر کلیک) را بررسی ‏کنید و سوالی را انتخاب کنید که مناسب‌ترین و سود آورترین باشد.‏

بخش سوالات مرتبط را نیز بررسی کنید. این بخش کلمات کلیدی مشابهی که مرتبط با پرسش شما است و کاربران بسیاری آن ‏را جستجو کرده‌اند را به شما اطلاع می‌دهد تا تصمیم بگیرید که چه کلمات کلیدی را برای محتوای خود ‏استفاده کنید. شما می‌توانید با به کار بردن این کلمات در محتوای تولیدی خود ارزش بهینه سازی او را ‏بیشتر کنید.‏

با ایجاد یک محتوای بهینه، نه تنها باعث شهرت برند خود می‌شوید بلکه رتبه‌های خود را نیز ارتقا می‌دهید. ‏همانطور که در بالا ذکر شد در سال ‏‎2007‎‏ یک پژوهش در این زمینه انجام شد، حاکی از آن است که از ‏مجموع یک میلیون سوال تجزیه و تحلیل شده، ‏‎80‎‏٪ اطلاعاتی بوده است. این درصد چشمگیر است و ‏اگرچه زمان بسیاری از آن تاریخ گذشته است و ممکن است انواع سوالات جستجوی کاربران تغییر کرده باشد‏، واضح است که جستجوی اطلاعاتی همچنان متداول‌ترین نوع جستجو است.‏

نحوه بهینه سازی برای هدف جستجوی اطلاعاتی ‏

جستجوهای اطلاعاتی سوالاتی هستند که موضوعات گسترده ای را پوشش می‌دهند و ممکن است هزاران ‏نتیجه مرتبط با آنها وجود داشته باشد. مانند: “قد بزرگترین مرد جهان”، “طرز تهیه خورشت فسنجان”، “نحوه نصب ویندوز 11” و غیره.

اهمیت هدف جستجوی اطلاعاتی برای کسب و کار شما بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی که در سال 2007 انجام شد، بیش از 80 درصد از تمام جستجوها اطلاعاتی هستند. هفده سال بعد یعنی در سال 2024، این روند همچنان ثابت است. مردم بیش از هر چیز دیگری اطلاعات را در وب جستجو می کنند.

شما می‌توانید با ارائه محتوای آموزشی با کیفیت به مخاطبین، تخصص خود را در حوزه کاری‌تان به نمایش بگذارید و آگاهی از برند و اعتبار ایجاد کنید. بسیاری از شرکت ها همچنین، محتوای اطلاعاتی را به عنوان فرصتی برای ایجاد اولین تأثیر مثبت بر مخاطبان هدف خود می دانند.

پست‌های وبلاگی، راهنماهای آموزشی، ارائه فهرستی از نکات، تولید ویدیوهای راهنما و چک لیست‌ها، محبوب‌ترین شکل‌های محتوای اطلاعاتی در اینترنت هستند. 

بیشتر اوقات، پرس و جوها با هدف اطلاعاتی حاوی کلمات سوالی زیر خواهند بود:

  • چگونه می توانم …
  • ‏… چیست‏؟
  • ‏چگونه …
  • ‏… چه فوایدی دارد‏؟
  • ‏….. چگونه انجام می‌شود؟
  • ‏راه‌های ….
  • ‏راهنمای …
  • ‏آموزش …‏
  • نکات مهم برای …

برای اهداف اطلاعاتی جستجوگران، باید محتوایی تولید کنید که به این سوالات پاسخ دهد. حالا سوال ‏اینجا است که محتوای تولیدی شما چگونه باشد تا هم متناسب با سوال کاربر بهینه شده باشد و همچنین کاربر برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر روی لینک آن کلیک کند.‏

در این شکل از نیت و قصد کاربران، در واقع جستوگر می‌خواهد چیزی را “بداند” و از کلمات سوالی ‏برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آن موضوع استفاده می‌کند. بنابراین محتوای شما باید دارای پاسخ هایی به پرسش های اطلاعاتی کاربران، در کنار ‏محصول مورد نظر شما باشد. بنابراین محتوای تولید ‏شده بر اساس این کلمات کلیدی باید شامل ماهیت محصول شما، مزایای آن و اطلاعات کامل در این زمینه باشد. ممکن است مطالبی که در صفحه اول گوگل قرار می گیرند ساده و کوتاه به نظر برسند، اما قطعا مرتبط و پاسخی سریع و مستقیم به کاربر هستند.‏

در مثالی که در ابتدای این مبحث به آن اشاره کردیم، می‌توان این نمونه‌ها را نیز ذکر ‏کرد: “نحوه شستشوی پالتوی زارا” یا “مزایای استفاده از لباس‌های برند” یا به عنوان مثال عبارت کفش کتونی نایک را در نظر بگیریم. در این مورد، ممکن است بخواهید برای «مزایای کفش کتونی نایک چیست» یا «نحوه شستشوی کفش کتونی نایک» محتوای سئو شده تهیه کنید. 

 شما یک پرس و جو اطلاعاتی مانند «چه هستند، چگونه باید، چیست، نحوه و … را در کنار عبارات کلیدی حوزه فعالیت یا برند خود استفاده نمایید.

فرمولی بهینه سازی هدف جستجوی اطلاعاتی:

فرمولی که باید هدف قرار دهید بدین صورت است:

پرس و جوی اطلاعاتی + درباره صنعت و برند / عبارت کلیدی حوزه

“مزایای سئو برای سایت چیست” را در گوگل سرچ کنید. همانطور که می بینید، اولین نتیجه، در موقعیت صفر یک پاسخ مستقیم با لیستی از مزایای استفاده سئو برای وب سایت است که مستقیما به جستجوی کاربر پاسخ می دهد. محتوای این قسمت ساده و کوتاه است، اما کاملاً به نیاز کاربر در کوتاه ترین زمان پاسخ داده است.

نکته اینجا است، شما باید محتوایی ایجاد کنید که نیاز کاربر را برآورده کند و در ‏موتورجستجوی گوگل‏ نیز رتبه ‏بالایی داشته باشد.

موثرترین انواع محتوا برای جستجوی اطلاعاتی باید شامل موارد زیر باشد:

  • پست‌های وبلاگ با راهنمایی و استفاده از لیست ها و فهرست ‏ها
  • ویدیوهای آموزشی چیست و چگونه
  • ‏اینفوگرافی ها
  • ‏راهنماهای گام به گام
  • ‏چک لیست‌ها

هدف اصلی شما باید ایجاد محتوای با کیفیت بالا باشد و اطلاعات مفیدی را در رابطه با سوال کاربر ارائه ‏دهد. به خاطر داشته باشید که کاربران اطلاعات عملی، کاربردی، پاسخ مستقیم و کوتاه می‌خواهند. و از طریق محتوایی که ‏ایجاد می‌کنید می‌توانید نیازهای کاربران خود را برآورده کرده و به این ترتیب ترافیک هدفمند سایت خود را نیز ‏افزایش دهید.

برای بدست آوردن جایگاه بهتر، محتوای بهینه شده را برای رفع نیاز کاربر از جستجو ایجاد کنید.‏

نحوه بهینه سازی برای هدف جستجوی ناوبری ‏

با یک هدف جستجوی ناوبری،به احتمال زیاد کاربر نام برند تجاری، نام محصول، خدمات مشخص و شناخته شده ‏قبلی را جستجو می‌کند. مثلا صفحه ورود به فیس بوک، سایت دیجی کالا، کفش آدیداس، دوره سئو شتاب دی ام، موبایل دیجیکالا و غیره . در این حالت، احتمالاً یک وب سایت وجود دارد که کاربر نام آن را شنیده و ‏می‌خواهد به آن دسترسی داشته باشد. ‏

ممکن است فکر ‏کنید که چرا این شکل جستجو مهم است و چرا کاربر به طور مستقیم به وب سایت دسترسی پیدا نمی‌کند؟ ‏یک دلیل می‌تواند این باشد که کاربر دقیقا برند را نمی شناسد یا اینکه به جای تایپ کردن کل ‏URL، به طور ‏مثال به جای تایپ آدرس دقیق سایت دیجیکالا، تایپ کردن “‏digikala” برای وی در نوار جستجو آسان‌تر است.‏

برای مواردی که کاربر مستقیماً به ‏URL‏ دسترسی پیدا نمی‌کند، باید بدانید که سوالات جستجوی ناوبری ‏شامل موارد زیر است:

  • نام تجاری‏ شرکت
  • مخاطبین شرکت
  • خدمات یا نام محصول
  • ورود به صفحه لاگین
  • نزدیک ترین … به من
  • میزان هزینه و قیمت
  • مسیرها به
  • ورود به صفحه نام تجاری

اگر کاربر با هدف جستجوی ناوبری به دنبال سایت یا خدمات شما باشد، به احتمال زیاد قبلاً شما یا نام تجاری شما را می شناسد. کلید بهینه سازی برای هدف ناوبری این است که صفحات مجزا برای برند، محصولات یا خدمات و همچنین صفحه اصلی خود داشته باشید.

شما باید هر صفحه را با استفاده از نام محصول یا برند خود در موقعیت های استراتژیک مانند عنوان صفحه، عنوان های فرعی و توضیحات متا بهینه کنید. زیرا اینها عواملی هستند که گوگل به آنها توجه می‌کند تا ببیند آیا صفحه شما برای پاسخ جستجوگر مناسب می باشد یا خیر.

بررسی سیگنال های رتبه‌بندی سئو، نشان می‌دهد که صفحات حاوی عنوان کلمه برند دارای نرخ کلیک بالاتری می باشند. رایج ترین نوع محتوای تولید شده برای این جستجوها صفحات لندینگ و صفحات اصلی هستند.

در مورد مثالی که در این مقاله به کار برده ایم یک نمونه بارز بدین شرح است: کفش برند ریبوک، فیلم کارخانه تولید کفش برند آدیداس و غیره.

فرمولی بهینه سازی هدف جستجوی ناوبری:

فرمولی که باید هدف قرار دهید بدین صورت است:

نام برند تجاری شما در صفحات محصول / خدمات / لندینگ پیج ها

برای اطمینان از پاسخگویی به نیازهای کاربر، این نوع محتوا باید:

  • هنگام جستجوی پیمایش مناسب باشد
  • صفحات فرود و فرم‌های آنلاین نداشته باشد
  • فیلم‌های آزمایشی محصول
  • مطالعات موردی
  • کتاب‌های الکترونیک
  • صفحات ارائه
  • لیست محصولات و خدمات
  • وبینارها یا هر نوع محتوایی که مربوط به کلمات کلیدی ناوبری شما باشد

گرچه نمی‌توانید به کمک بهینه سازی و تولیدمحتوا با نام برند رقبا رتبه ای بدست آورید اما به احتمال زیاد لینک سایت شما در صفحه اول دیده ‏خواهد شد.‏

اجازه دهید به یک نکته مهم در این بخش اشاره کنیم؛ مطمئن شوید که برای جستجوهای ناوبری با نام برند کسب و کار خود رتبه اول هستید. اگرچه شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد اما ممکن است شرایط خاصی وجود داشته باشد که برند شما ‏برای درخواست های جستجوی هدف ناوبری (جستجوی نام برند) در رتبه اول نباشد.

همچنین بهتر است اطمینان حاصل کنید که در کلیه صفحات وب سایت شما ‏اصول سئو محتوا کاملا رعایت شده باشد. به طور مثال به املای کلمات دقت تا غلط نوشتاری نداشته باشید، ترجمه مناسب به زبان بومی و انجام اموری از این ‏دست را را رعایت نموده باشید.

ماندن در دامنه کلمه کلیدی برندی مانند نایک، همان چیزی است که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم. یعنی اگر کسی با جستجوی “بهترین راه سفارش کتونی های برند نایک” یک فروشگاه آنلاین پیدا کند که کتونی های برند نایک می فروشد، به احتمال زیاد در مرحله بعدی آنها محل فروشگاه را جستجو خواهند کرد. بنابراین، ممکن است که یک جستجوی اطلاعاتی گاهی با یک جستجو ناوبری ترکیب شود.

همانطور که قبلاً ذکر شد، ممکن است بگویید در هدف گیری یک سرچ ناوبری شانس زیادی ‏ندارید (مگر اینکه به طور اتفاقی صاحب سایتی شوید که فرد به دنبال آن است)، اما هنوز هم جای پیشرفت ‏وجود دارد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم برای ایجاد محتوای مرتبط و بهینه سازی به مراحلی که به آنها ‏اشاره کردیم توجه کرده و آنها را به کار گیرید.‏

نحوه بهینه سازی برای هدف جستجوی معاملاتی ‏(تراکنشی)

در یک سرچ و پرسش با هدف تراکنشی، نیت جستجوی کاربران خرید یک محصول است. بیشتر این عبارات با ‏هدف انجام یک معامله سرچ می شوند. در حقیقت کلمات کلیدی در این شکل از هدف جستجو شامل یک عبارت ‏پرسشی است که نشان می‌دهد کاربران قصد انجام معامله‌ای از قبیل خرید، یافتن مکانی برای خرید یا انجام ‏یک کار را دارند.

به عنوان مثال: گوشی ‏iphone x یا دستگاه قهوه ساز ‏فلاویا را از کجا بخرم؟

جستجوگران برای رسیدن به صفحات خرید، از کلمات کلیدی با نیت ‏خرید یا معامله استفاده می‌کنند، که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:‏

  • ‏خرید …
  • ‏… را از کجا بخریم
  • ‏تخفیف …
  • ‏سفارش ‏…
  • ‏کوپن تخفیف ‏…
  • ‏معاملات‏ …
  • ‏… برای فروش
  • ‏دانلود …

با محتوای معاملاتی، فروش باید تا حد امکان مستقیماً ایجاد شود. بنابراین کاربر باید یک محصول را در وب سایت شما خریداری کند، در یک سمینار ثبت نام کند، یک فرم را پر کند، یک اشتراک یا چیزی مشابه را دریافت کند. محتوای معاملاتی در بهینه سازی موتورهای جستجو برای فروشگاه های اینترنتی در الویت قرار دارد.

وظیفه محتوای تراکنشی به گونه ای است که به کاربر توصیه می‌کند می تواند با خیال راحت محصول مناسب را انتخاب نماید و همچنین متقاعد شده است شما بهترین تامین کننده برای وی هستید. بنابراین، محتوای معاملاتی را می‌توان عمدتاً در صفحات محصول، صفحات دسته‌بندی، صفحات دارای مشاوره خرید، صفحات برند و غیره یافت. محتوای معاملاتی معمولاً مهمترین نوع محتوا برای سئو سایت های فروشگاهی است. به این دلیل که عبارات دارای کاراکتر تراکنشی اغلب حجم جستجوی بیشتر

، ثابت و نرخ تبدیل بالاتری دارند. عبارات جستجوی محتوای معاملاتی معمولاً ارتباط تجاری بالایی دارند. با این محتوا می توانید ترافیک ارگانیک دائمی برای وب سایت یا فروشگاه خود ایجاد کنید و در نتیجه فروش داشته باشید.

در جستجوی معاملاتی، از آنجا که دقیقاً نوعی از سوالات به احتمال زیاد ‏ROI‏ را در جستجو (رایگان یا پولی) ارائه ‏می‌دهد، شما باید بدانید چه نوع محتوایی را برای سوالات جستجوی هدف در معاملات تجاری بنویسید. ‏

 فرمولی که باید هدف قرار دهید بدین صورت است:

کلمات کلیدی معاملاتی + برند / محصول / نام خدمات / شرایط ‏صنعت. ‏

به عنوان مثال: “خرید کفش نایک با تخفیف” یا “کتونی ریبوک اورجینال از کجا بخرم؟”.‏

برای نیت کاربر در جستجوی معاملاتی یا تجاری به راحتی می‌توانید با انواع مختلفی از محتوای بهینه شده یا حتی پست‌های بلاگی یا صفحات بهینه شده ‏برای سئو محلی، کلماتی که مربوط به قصد و نیت کاربر از جستجو است را در محتوای صفحات فوق قرار دهید. ‏

توصیه می کنیم بهینه سازی این نوع محتوا را برای درخواستهای معاملاتی خود در نظر بگیرید.

برای مثال ‏استفاده از این دست عبارات مفید خواهد بود: ‏

  • صفحات محصول
  • صفحات دارای قیمت
  • ثبت نام در صفحات
  • دموی آنلاین
  • مشاوره های رایگان
  • صفحات فروش

اکنون بیش از هر زمان دیگری، ‏گوگل بر روی ارائه تجربه شخصی برای هر کاربر و هدف جستجوی ‏وی متمرکز شده است. بنابراین بهینه سازی محلی نقشی اساسی در این موتور جستجو دارد. وقتی نوبت به هدف جستجوی ‏کاربر می‌رسد، باید به خاطر داشته باشید که بهینه سازی محلی بسیار مهم است.

افراد به دنبال مکان‌هایی ‏برای خرید محصولات مختلف هستند، بنابراین در نتایج ‏برتر وقتی که به دنبال سوالات در این زمینه‌ها باشید مطمئنا می‌توانید محتوای بهتری تهیه کنید. 

البته ارائه محتوای مرتبط و بهینه در سطح محلی تنها یکی از راه‌کارها در مورد اهداف جستجوی معاملاتی ‏است. با تجزیه و تحلیل ‏سرپ بررسی کنید که رقبا چه کاری انجام می‌دهند. همچنین ببینید برای ‏قرار گرفتن در رتبه‌های برتر چه چیزی لازم است و نیاز کاربر را پیش‌بینی کنید.‏

به خاطر داشته باشید که در این مرحله، هدف کاربر از جستجو رسیدن به پاسخی برای سوالات معاملاتی می باشد و در حقیقت کاربر آماده ‏خرید یا آماده اقدام است. بیشتر نتایج جستجو که با این سوالات به نمایش در می‌آیند مربوط به فروشگاه‌های ‏آنلاین است و کالایی را که مشتری می‌خواهد بخرد را می‌فروشند.

از پاسخگویی محتوای موجود به نیاز و هدف کاربر اطمینان حاصل کنید. آنچه در اینجا به آن نیاز خواهید داشت صفحات محصول خواهد بود. ‏رقبا را تجزیه و تحلیل کنید، ببینید کسب چه جایگاهی برای پشت سر گذاشتن آنها لازم است و چه مراحلی را برای تهیه ‏محتوای مرتبط با کلمه کلیدی معاملاتی دنبال می‌کنند.‏

نحوه بهینه سازی برای هدف جستجوی تجاری

کلمات کلیدی هدف تجاری، عبارت‌های جستجوی تحقیقاتی هستند. کاربر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد برندها، محصولات یا خدمات است. به نظر می‌رسد بهینه سازی برای این نوع از هدف جستجو به نسبت سایر اهداف جستجوی کاربر سخت تر باشد، زیرا اگر همه مقاله‌های صفحه یک را در مورد هدف جستجو بخوانید، هدف جستجوی تجاری را به گونه‌ای متفاوت توضیح داده اند.

هدف تجاری به این معنی است که شخص در حال تحقیق درباره یک محصول، خدمات یا شرکت است. به عبارتی مشتری یا مخاطب ما تکلیف خود را قبل از انجام معامله می داند. از این رو، آنها به خرید یک محصول یا ثبت نام برای دریافت خدمات نزدیک تر هستند.

قصد و نیت تجاری درواقع پرسش‌هایی با هدف «پیش خرید» هستند که فرد به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول یا مقایسه آن با یک جایگزین از نظر قیمت، کیفیت، نزدیک بودن مسافت، تجربه بهتر و … است. آنها از نیازهای خود آگاه هستند و می خواهند اطلاعات تکمیلی بیشتری را بدست آورند. وقتی کاربران به آمادگی خرید نزدیک‌تر می‌شوند، شروع به گنجاندن کلمات کلیدی تجاری در جست‌وجوی خود می‌کنند.

جستجوگران تجاری معمولا در حال خرید هستند. آنها در مورد اینکه آیا باید چیزی را بخرند یا خیر، درگیر هستند. و برای کمک به تحقیقات خود، از پرس و جوهایی مانند:

بهترین ابزار ایمیل مارکتینگ

بهترین دوره سئو رایگان

نزدیک ترین رستوران به من

بهترین کفش‌های دویدن زنانه

بهترین ابزارهای سئو

برای بهینه سازی هدف جستجوی تجاری، سعی کنید خود را جای کاربران قرار دهید و به سوالاتی مانند:

آیا جایگزین های بهتری برای محصول یا خدمات ما وجود دارد؟

آیا این محصول واقعا ارزش خرید را دارد؟

نظر سایر مشتریان در مورد این محصول چیست؟

معمولاً پرس و جوهایی با هدف تجاری حجم جستجوی کمتری نسبت به جست و جوی اطلاعاتی دارند، اما نرخ تبدیل بالاتری دارند. زیرا جستجوگرانی که از آنها استفاده می کنند در حال مقایسه، ارزیابی برای رفع نیاز خود هستند. اگر می‌خواهید کاربران  با اهداف تجاری را هدف قرار دهید، می‌توانید دکمه‌های «خرید کنید»، کال تو اکشن ها و سایر عناصر دارای نرخ تبدیل را در جایی که مناسب هستند قرار دهید. حتی اگر این جستجوها مستقیماً تراکنشی نیستند، اما می‌توانند منجر به مبادله پول یا کالا شوند.

جستجوهای تجاری اغلب شامل کلماتی مانند «بهترین»، «بالاترین»، «بررسی»، «در مقابل»، «مقایسه» یا «قیمت و هزینه» هستند. مانند هر جستجوی دیگری، هدف بهینه‌سازی برای قصد و نیت تجاری فقط افزایش ترافیک یک صفحه نیست بلکه ارضای نیاز کاربر از انجام آن جستجو است.

نحوه تعیین هدف جستجو در پشت کلمه کلیدی

قبل از ایجاد محتوا، هدف جستجو در پشت کلمه کلیدی مورد نظر را کشف کنید. برای تعیین هدف جستجوی کاربر چند مرحله وجود دارد، با شتاب دی ام همراه باشید تا بیشتر درباره آن توضیح دهیم.

باید بدانید که هیچ ابزار سئو خاصی وجود ندارد تا بتواند به شما بگوید جستجوگر به دنبال چه چیزی است. با این حال، ما می توانیم نکاتی را برای بهینه سازی هدف جستجو کاربر به شما نشان دهیم. بهترین راه برای تعیین هدف جستجوگر، جستجوی آن عبارت در گوگل و بررسی ۱۰ تا ۲۰ نتیجه برتر است. سرپ بهترین ایده در مورد آنچه که موتور جستجوگر به عنوان هدف جستجو در پشت یک پرس و جو درک می کند را به شما ارائه می دهد.

در اینجا یک روش گام به گام برای استفاده از سرپ برای کشف هدف جستجو آورده شده است.

مراحل تجزیه و تحلیل سرپ برای تعیین هدف جستجوی کاربر

مرحله 1: کلمه کلیدی را گوگل جستجو کنید و سرپ را تجزیه و تحلیل کنید.

سرپ هدف جستجو را القا می کند.

 

مزایای استفاده از هدف جستجو در بهینه سازی محتوا

درک هدف جستجو و سازگاری با آن می‌تواند فواید بی شماری به همراه داشته باشد که در این بخش به آنها ‏اشاره می‌کنیم:‏

نرخ تبدیل را کاهش می‌دهد.

فقط افرادی که به آنچه شما ارائه می‌دهید علاقه‌مند هستند وارد صفحات سایت شما شده و برای مدت ‏طولانی‌تری در سایت می‌مانند. اما این به معنای کاهش بازدید نی/ست. برعکس هنگامی که بین تقاضا (نیاز به ‏جستجوی کاربران) و پیشنهادات موتور جستجو مطابقت وجود داشته باشد، به احتمال زیاد در جایگاه بهتری از صفحات موتورجستجو ظاهر می‌شوید.

همچنین ‏احتمالاً مخاطبان گسترده‌تری پیدا خواهید کرد، زیرا ‏Google‏ اغلب بین انواع مختلف پرس و جوها به ‏دنبال تطابق است. بنابراین رتبه بندی بالا برای مجموعه‌ای از کلمات کلیدی احتمالاً امکانات جدیدی را ‏برای موارد مرتبط ایجاد می‌کند. ‏

بدانید چه چیزی ارائه می دهید و چگونه با هدف کاربران تطابق دارد؟

در مرحله اول، شما باید بفهمید صفحه شما حاوی چه مطالبی است. آیا بیشتر اطلاعاتی است یا معامله‌ای؟

اگر بخواهید از هر دوی کلمات کلیدی معاملاتی و اطلاعاتی در صفحات خود استفاده کنید، شاید باید مجبور باشید تا از قالب های مختلفی از جمله وب سایت در کنار یک بلاگ یا ساختارهای متفاوت دیگر برای پست های خود استفاده کنید.

‏ همچنین باید در نظر داشته باشید که چگونه می‌توان این دو را به ‏بهترین وجه پیوند داد و در کنار هم استفاده کرد تا از یک طرف استفاده از آن آسان باشد و از طرف دیگر، گوگل با گمان اینکه هدف شما فقط جذب ترافیک بوده و اطلاعات مفیدی را به کاربر ارائه نمی کنید و در رتبه بندی جایگاه مناسبی را برای شما لحاظ نکند.

از این دانش برای تبدیل پتانسیل ها به فرصت استفاده کنید.

درباره کلمات کلیدی و چگونگی ارتباط آنها با هدف جستجو بیشتر تحقیق کنید. سعی کنید ببینید آیا کلمات کلیدی مورد ‏علاقه شما پایدار هستند یا متغیر؟ برای یک هدف خاص، چه اطلاعاتی و چه معامله‌ای و یا چه تحقیقاتی ، با ‏واژگان حقیقی آشنا شوید. ببینید چه کلمات کلیدی دیگری ممکن است نه تنها با همان پرسش بلکه با همان ‏هدف همراه باشند.

سعی کنید خلا رقبا را شناسایی کنید و محتوایی ایجاد کنید که این خلاها را پر کند. ‏آگاه باشید که نیاز و نیت جستجوی کاربر می تواند فعال یا منفعل باشد و پیش‌بینی قصد و هدف جستجوی منفعل بسیار ‏دشوارتر از نیت و هدف جستجوی فعال است. یک جستجو ممکن است شامل هیچ یک از کلمات سنتی مربوط به ‏خرید یا قیمت گذاری نباشد، اما همچنان یک نیاز معاملاتی را در پشت کلمات غیر مرتبط در خود جای دهد.‏

کلام آخر درباره نیاز کاربر از جستجو

پشت هر جستجوی گوگل، یک نیت وجود دارد. اگر می‌خواهید تجارت شما توسط کاربران در وب کشف شود، ‏باید مقصود و هدف جستجو کننده را دریابید. وقتی صحبت از سئو می‌شود، بهترین راه برای کسب رتبه در گوگل، برآوردن هدف جستجوی کاربر است. هدف جستجوی کاربر باید ستون فقرات هر استراتژی بازاریابی محتوا و سئو باشد. 

صفحات دارای رتبه برتر در صفحات نتایج گوگل آنهایی هستند که بهترین پاسخ ها را به سوالاتی ارائه می دهند که تنها با کلمات کلیدی که کاربران تایپ می کنند کاملا مرتبط هستند. 

خدمات سئو در مشهد

بازگشت به لیست

6 نظر در “هدف جستجو (search intent) چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. لطیف حنضلی گفت:

    عالی بود ، خیلی موثر و کاربردی توضیح و مثال عملی مطرح کردید ، سپاسگذارم

    1. مهدی سراوانی گفت:

      عرض سلام و ادب و احترام.

      بسیار خرسندیم که مقاله سرچ اینتنت را مطالعه و برای تان مفید بوده است.

      بابت ارسال نظرتان و انتقال انگیزه مثبت درباره محتوای سرچ اینتنت کاربر، بسیار سپاسگزاریم.

      روزگارتان زیبا و در پناه خداوند باشید.
      مهدی سراوانی

  2. لطیف حنضلی گفت:

    دوست عزیز من هم اقای استادیار دارم و میخواهم آموزشها و مقالات را در سایت قرار دهم که موضوع موفقیت و ثروت را مطرح مینماید ، خیلی خوشحالم که شما هم از این قالب استفاده میکنید ، خوشحال میشوم اگر توصیه دارید به این شاگرد خودتون بفرمایید، خیلی علاقه دارم که سایتم را پر بازدید و رونق دهم ، سپاسگذارم

    1. مهدی سراوانی گفت:

      عرض سلام و ادب و احترام.
      حنیف عزیز در صورتی که هنگام کار با قالب استادیار با مشکل مواجه شدید یا اینکه سوال خاصی دارید بسیار خوشحال خواهیم شد با ما در میان بگذارید.
      در صورتی که نیاز به طراحی و ادیت قالب را دارید نیز ما در خدمت شما هستیم.
      روزگارتان زیبا و در پناه خداوند باشید.
      مهدی سراوانی

  3. لطیف حنضلی گفت:

    اصلاح ، قالب سایتی استادیار دارم

    1. مهدی سراوانی گفت:

      عرض سلام و ادب و احترام.
      حنیف عزیز؛ هر سوالی داشتید میتوانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید. لطفا درخواست دقیق خود را برای ما ارسال بفرمایید تا بتوانیم در این زمینه به شما کمک نماییم.
      با تشکر
      تیم شتاب دی ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *