مقالات آموزشی سئو

الگوریتم گوگل؛ لیست کامل الگوریتم های گوگل

لیست کامل الگوریتم های گوگل از ابتدا

سرفصل مطالب

الگوریتم های گوگل چیست؟ لیست کامل الگوریتم های جدید گوگل از ابتدا تا 2024

الگوریتم های گوگل چیست؟ الگوریتم گوگل یک سیستم پیچیده است که موتور جستجو گوگل به کمک آن مرتبط‌ترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا کرده، رتبه بندی می کند و در قالب نتایج به جستجوگران نمایش می دهد. الگوریتم های جدید گوگل برای ارائه بهترین نتیجه بر اساس جستجوی کاربر طراحی شده‌اند. گوگل دارای چندین الگوریتم جستجو است که به کمک سیگنال‌های رتبه‌بندی مختلف، برای یافتن بهترین نتایج با یکدیگر تعامل دارند.

الگوریتم های سئو گوگل واقعا چگونه کار می کنند؟ ما در این مقاله عمدتاً بر روی جدیدترین الگوریتم های رتبه‌بندی گوگل تمرکز می‌کنیم. کل سیستم رتبه بندی گوگل از الگوریتم های متعددی تشکیل شده است که عوامل مختلفی مانند کلمات کلیدی، بک لینک ها، کیفیت، اعتبار، ارتباط، یا قابلیت استفاده صفحه را در نظر می گیرند.

همه چیز درباره الگوریتم های سئو گوگل

بررسی الگوریتم های مورد استفاده موتورجستجو گوگل (الگوریتم های گوگل در سئو)

همان طور که متوجه شدید الگوریتم های گوگل در سئو ‌نقش اصلی را ایفا می‌کنند. ‌موتورجستجوی گوگل از ‌ترکیب ‌الگوریتم ‌ها ‌و ‌سیگنال ‌های ‌متعدد ‌برای ‌رتبه ‌بندی ‌صفحات ‌وب ‌در ‌نتایج ‌جستجو ‌استفاده ‌می‌کند.

این موتور جستجو در مورد نحوه کار آپدیت الگوریتم های گوگل توضیح زیادی نمی دهد، اما در مورد عوامل تاثیرگذار بر روی نتایج جستجو توضیحاتی را ارائه داده که چند مورد آن را به اختصار در شتاب دی ام توضیح خواهیم داد. مانند هر سیستم پیچیده دیگری، انواع الگوریتم های گوگل نیز مرتباً به روز می شوند

‏به عنوان مثال، گوگل نتایج متفاوتی را برای هر کاربر بر اساس موقعیت مکانی، سابقه جستجو، دستگاه، زمانی از روز که در حال جستجو است و زبان او نشان می دهد.

نحوه کارکرد الگوریتم های گوگل

الگوریتم گوگل چگونه کار می کند؟

روزی روزگاری االگوریتم های گوگل یک فرمول نسبتاً ساده بود. استفاده از بک لینک های انبوه، تراکم کلمات کلیدی، استفاده بی رویه از کلمات کلیدی در انکرتکست ها، تنظیم مهندسی شده چگالی کلمات کلیدی ودر نهایت کسب رتبه مطلوب در صفحه اول گوگل و پس از مدتی با بروزرسانی محتوا و افزایش حجم آن، جزء سه لینک برتر صفحه اول گوگل بودید.

اما به مرور زمان و تحلیل تجربه کاربری شرایط و کیفیت الگوریتم ها تغییر کرد. تعداد الگوریتم‌ها برای نتایج مرتبط و مفید افزایش یافت. بروزرسانی های الگوریتم ها در مقاطع مختلف زمانی بیشتر شد. با توجه به این توضیحات الگوریتم های گوگل در سئو واقعا چگونه کار می کنند؟

در پاسخ این سوال باید گفت: ما نمی دانیم الگوریتمهای گوگل چگونه کار می کنند. هیچ کس نمی داند اگوریتم های گوگل چگونه کار می کنند. گوگل هیچ گونه اطلاعات دقیق و روشنی در این باره ارائه نداده است. اما به خواندن این مقاله در سایت شتاب دی ام ادامه دهید، زیرا هنوز موارد زیادی در مورد لیست کامل الگوریتم های گوگل وجود دارد. 

بررسی الگوریتم های رتبه بندی گوگل؛ در این بخش می‌خواهیم از قدیمی‌ترین الگوریتم تا الگوریتم‌های جدید گوگل در سئو سایت (آخرین الگوریتم گوگل) را جهت آشنایی بیشتر برای شما توضیح دهیم تا هر چه بیشتر با الگوریتم‌های سرچ گوگل آشنا شوید. اما قبل از آن ذکر برخی از نکات خالی از لطف نخواهد بود که به آن می‌پردازیم.

الگوریتم گوگل به دنبال درک و تفسیر معنایی سؤال است، حتی اگر با یک جمله ناقص شروع شود یا حتی فقط چند کلمه وارد شده باشد. آنچه ما می دانیم این است که گوگل هنگام رتبه بندی وب سایت شما فاکتورهای زیادی را در نظر می گیرد.

لیست کامل الگوریتم های گوگل (الگوریتم های SEO)

در ادامه لیست کامل الگوریتم های گوگل از ابتدا تا 2024 جهت آشنایی بیشتر شما ارائه شده و توضیحات لازم را در خصوص آنها ارائه می‌دهیم تا هرچه بیشتر با عملکرد هر یک از الگوریتم‌های موجود آشنا شوید.

تاريخ ‌انتشار ‌اوليه الگوریتم‌پاندا ‌‌23 ‌فوريه ‌2011 بوده در حدود 25 آپدیت برای آن، در طی سال های 2011 الی 2015 انتشار یافته است. نام این الگوریتم زمانی که‌ ‌براي ‌اولين ‌بار استفاده شده بود فاش نگردید ‌و ‌خیلی ‌از ‌متخصصین ‌سئو ‌آن ‌را ‌به ‌عنوان ‌به ‌روزرساني ‌‌”Farmer” ‌نامگذاري ‌کردند ‌، ‌چون ‌به ‌نظر ‌مي ‌رسید ‌بر روی ‌مزارع ‌محتوا ‌تأثير خواهد گذاشت. ‌در ‌زمان ‌راه ‌اندازي ‌پاندای‌گوگل ، ‌شکايات ‌کاربران ‌درباره ‌انتشار ‌محتوای ‌بی ‌کیفیت در نتایج ‌و ‌نارضایتی ‌آنها ‌از وجود ‌محتوای ‌بیهوده ‌و ‌اسپم ‌زیاد ‌شده ‌بود.

الگوریتم ‌گوگل ‌پاندا

الگوریتم پاندا نام رسمی بروزرسانی این الگوریتم است، که برای ‌نظارت ‌بر کیفیت محتوای ‌تولید ‌شده به وجود آمده و با محتوای تکراری، کپی، اسپم و یا ضعیف مبارزه می کند. این الگوریتم ‌به ‌منظور ‌کاهش ‌شيوع ‌محتواي ‌بی ‌کيفيت ‌و ‌اسپم ‌در ‌نتايج ‌جستجو ساخته شده و ‌سايتهايي ‌که ‌اسپم ‌هستند ‌را ‌مورد ‌هدف ‌قرار ‌مي ‌دهد.

تاريخ ‌انتشار ‌اوليه الگوریتم‌پاندا ‌‌23 ‌فوريه ‌2011 بوده که در طی سال های 2011 الی 2015 حدوداً 25 آپدیت برای آن انتشار یافته است. ‌قبل از ‌راه ‌اندازي الگوریتم ‌پاندای‌ گوگل، ‌شکايت و نارضایتی ‌کاربران ‌از ‌انتشار ‌محتوای ‌بی ‌کیفیت ‌و ‌اسپم در نتایج ‌به اوج خود رسیده ‌بود. البته از نظر فنی دیگر الگوریتم پاندا وجود ندارد و جزئی از الگوریتم هسته اصلی گوگل شده است.

اگر به اطلاعات جامع و کاملی درباره الگوریتم پاندا نیاز دارید ما در شتاب دی ام یک مقاله آموزشی عالی درباره الگوریتم پاندا تهیه کرده ایم.

حتما بخوانید: مقاله کامل و جامع درباره الگوریتم پاندا

وظایف ‌الگوریتم پاندا

  • نظارت بر روی ‌محتوای تولید ‌شده ‌و طبقه بندی ‌صفحات بر ‌اساس ‌کیفیت 
  • مبارزه با محتواي ‌تکراري، کپي، ضعیف، کوتاه ‌و ‌بی‌ارزش ‌در سایت
  • مبارزه ‌با ‌عدم ‌تطابق ‌محتوای ارائه شده با ‌درخواست ‌کاربر 
  • مبارزه با محتوای تولید شده توسط رباط ها
  • مبارزه با تبلیغات بیش از حد که تجربه کاربری را به خطر می اندازند.

‌‌اهداف ‌گوگل ‌پاندا

  • جایگاه بهتر به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصربفرد
  • ارتقا ‌رتبه ‌سایت ‌های ‌با ‌کیفیت ‌بالا ‌در ‌نتایج ‌جستجو
  • ‌کاهش ‌رتبه ‌سایت ‌های ‌با ‌کیفیت ‌پایین ‌در ‌نتایج ‌جستجو

نحوه کار الگوریتم پاندای گوگل

الگوریتم پاندا بر اساس ارزیابی خود از محتوا، به هر صفحه یک «امتیاز کیفیت» اختصاص می‌دهد. صفحاتی که امتیاز کیفیت پایینی دارند احتمالاً با افت رتبه یا حذف کامل از نتایج جستجو جریمه می شوند. برای جلوگیری از جریمه شدن توسط پاندا، صاحبان وب سایت باید بر ارائه محتوای با کیفیت بالا و مرتبط تمرکز کنند که نیازهای مخاطبان آنها را برآورده کند و استفاده از روش های سئو “کلاه سیاه” مانند پر کردن کلمات کلیدی یا پنهان کاری اجتناب کنند.

الگوریتم رنک برین ‌‌در ‌‌تاریخ ‌‌26 ‌‌اکتبر ‏‏‌‌2015‌‏ ‌‌توسط ‌‌بلومبرگ ‌‌گزارش ‌‌شده ‌‌و ‌‌همچنین ‌‌توسط ‌‌‏کمپانی‌ Google‏ ‌‌تأیید ‌‌شده ‌‌است.‏

الگوریتم رنک برین (‏RankBrain‏)‏

الگوریتم رنک برین ‌‌در ‌‌تاریخ ‌‌26 ‌‌اکتبر ‏‏‌‌2015‌‏ ‌‌توسط ‌‌بلومبرگ ‌‌گزارش ‌‌شده ‌‌و سومین ‌‌عامل ‌‌مهم ‌‌رتبه ‌‌بندی ‌‌نتایج ‌‌جستجوی‌گوگل ‌‌بعد ‌‌از ‌‌محتوا ‌‌و ‌‌بک‌ لینک ‏است. ‌‌

رنک برین یک سیستم هوش مصنوعی یادگیری بر پایه ماشین است که توسط گوگل برای کمک به پردازش سوالات جستجو توسعه یافته است. این یکی از عوامل متعددی است که گوگل برای تعیین مرتبط ترین نتایج برای یک عبارت جستجو استفاده می کند. رنک برین از الگوریتم های پیچیده برای درک معنای پشت سوالات جستجو شده و تطبیق آنها با نتایج مرتبط استفاده می کند.

رنک برین از ترکیبی از پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و الگوریتم‌های ریاضی برای درک هدف پشت یک عبارت جستجو استفاده می‌کند. فاکتورهای مختلفی مانند موقعیت مکانی کاربر، تاریخچه جستجو و سایر داده های مرتبط را تجزیه و تحلیل می کند تا نتایج دقیق و مرتبط تری ارائه دهد. رنک برین همچنین به گوگل کمک می کند تا جستجوهای جدید یا مبهم را که قبلاً با آنها مواجه نشده است، بهتر درک کند.

یکی از راه هایی که رنک برین بر الگوریتم های جستجوی گوگل تأثیر می گذارد، تجزیه و تحلیل رفتار کاربر و تعامل با نتایج جستجو است. اگر کاربران بیشتر از دیگران روی یک نتیجه خاص کلیک می کنند، رنک برین این را به عنوان نشانه ای از ارتباط بیشتر نتیجه با پرس و جو تفسیر می کند. در نتیجه، آن نتیجه خاص ممکن است در جستجوهای آینده برای جستارهای مشابه رتبه بالاتری داشته باشد.

روش دیگری که رنک برین بر الگوریتم‌های جستجوی گوگل تأثیر می‌گذارد، شناسایی الگوهایی در جستارهای جستجو است که مرتبط هستند اما لزوماً یکسان نیستند. برای مثال، اگر شخصی «بهترین رستوران‌ سنتی نزدیک حرم امام رضا» را جستجو کند و شخص دیگری «رستوران‌های سنتی با رتبه برتر اطراف حرم» را جستجو کند، رنک برین می‌تواند تشخیص دهد که این دو پرس و جو به هم مرتبط هستند و نتایج مشابهی را ارائه می‌دهد.

به طور خلاصه، رنک برین یک سیستم هوش مصنوعی است که توسط گوگل برای کمک به پردازش سوالات جستجو توسعه یافته است. از پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و الگوریتم‌های ریاضی برای درک معنای پشت سؤالات جستجو و تطبیق آنها با نتایج مرتبط استفاده می‌کند. رنک برین همچنین به گوگل کمک می کند تا عبارات جستجو شده جدید یا مبهم را بهتر درک کند و الگوها را در جستارهای مرتبط اما نه لزوماً یکسان شناسایی کند.

در حال حاظر ‏دیگر ‌‌مدل ‌‌پرس ‌‌و ‌‌جو ‌‌از ‌‌مدل ‌‌تفسیری ‌‌عبور ‌‌کرده ‌‌و ‌‌می ‌‌تواند ‌‌از ‌‌فاکتورهای ‌‌احتمالی ‌‌مانند ‌‌مکان ‌‌جستجوگر، ‌‌شخصی ‌‌سازی ‌‌‏و ‌‌کلمات ‌‌پرس ‌‌و ‌‌جو شده ‏برای ‌‌تعیین ‌‌هدف ‌‌واقعی ‌‌جستجوگر ‌‌استفاده ‌‌کرد.

حتما بخوانید: مقاله کامل و جامع درباره الگوریتم رنک برین

وظایف الگوریتم ‌‌‌رنک ‌‌‌برین

  • به گوگل کمک می کند تا معنای عبارت های جستجو را درک کند.
  • به گوگل کمک می کند تا نتایج جستجو را با دقت بیشتری رتبه بندی کند.
  • به گوگل کمک می کند تا کیفیت نتایج جستجوی خود را بهبود بخشد.

هدف الگوریتم ‌‌‌رنک ‌‌‌برین

  • عدم تمرکز بر ‌‌‌روی ‌‌‌کلمات کلیدی ‌‌‌و ارائه ‌‌‌نتایج ‌‌‌مرتبط ‌‌‌تر ‌‌‌با مفهوم ‌‌‌کل ‌‌‌عبارات ‌‌‌کلیدی ‌‌‌جستجو ‌‌‌شده
  • بررسی ‌‌‌رفتار ‌‌‌کاربران ‌‌‌و ‌‌‌واکنش آنها ‌‌‌به ‌‌‌نتایج ‌‌‌جستجو ‌‌‌و ‌‌‌در ‌‌‌نهایت ‌‌‌درک ‌‌‌نیاز ‌‌‌آنها‌‌‌
  • یافتن اطلاعات مورد نظر کاربران را آسان تر می کند.
نحوه کار الگوریتم رنک ‌‌‌برین

رنک برین با تجزیه و تحلیل زمینه پرس و جوهای کاربر کار می کند. به کلماتی که در پرس و جو استفاده می شود و نحوه استفاده از کلمات نگاه می کند. همچنین به مکان کاربر و ساعتی از روز که پرس و جو انجام می شود را مورد بررسی قرار می دهد.

رنک ‌‌‌برین ‌‌‌چیزی ‌‌‌را ‌‌‌که ‌‌‌شما ‌‌‌به ‌‌‌دنبالش ‌‌‌هستید ‌‌‌را ‌‌‌به ‌‌‌خوبی ‌‌‌درک ‌‌‌می کند.‏

رنک ‌‌‌برین از ‌‌‌انطباق ‌‌‌ساده ‌‌‌کلمات ‌‌‌کلیدی فراتر ‌‌‌رفته است.‏

تطابق ‌‌‌کلمات ‌‌‌کلیدی ‌‌‌کاملا ‌‌‌جدید ‌‌‌با ‌‌‌کلمات ‌‌‌کلیدی ‌‌‌که ‌‌‌از ‌‌‌قبل ‌‌‌برایش ‌‌‌آشنا ‌‌‌است. ‌‌‌‏

رنک ‌‌‌برین ‌‌‌جستجوی ‌‌‌شما ‌‌‌را ‌‌‌به ‌‌‌مفهوم ‌‌‌تبدیل ‌‌‌کرده ‌‌‌و ‌‌‌صفحات ‌‌‌مرتبط ‌‌‌با ‌‌‌این ‌‌‌مفهوم را نمایش می‌دهد.

اگر ‌‌‌تعداد ‌‌‌زیاد کاربران ‌‌‌از ‌‌‌این ‌‌‌صفحات ‌‌‌راضی ‌‌‌باشند، ‌‌‌این ‌‌‌صفحات ‌‌‌جایگاه ‌‌‌بهتری ‌‌‌را ‌‌‌کسب ‌‌‌خواهند کرد.‏

بنابراین ‌‌‌رنک ‌‌‌برین ‌‌‌به ‌‌‌دنبال ‌‌‌بررسی ‌‌‌سیگنال ‌‌‌های ‌‌‌تجربه ‌‌‌کاربری ‎(‏UX‏)‏ است.

رنک ‌‌برین ‌‌نحوه ‌‌رفتار ‌‌کاربر ‌‌در ‌‌قبال ‌‌نتایج ‌‌را ‌‌بر ‌‌اساس ‌‌فاکتورهای ‌‌زیر ‌‌بررسی ‌‌می ‌‌کند:‏
  • CTR
  • ‏Dwell time
  • ‏Bounce rate
  • ‏Pogosticking

همگی ‌‌این ‌‌موارد ‌‌فاکتورهای ‌‌تجربه ‌‌کاربری ‌‌”‏UX‏” ‌‌هستند.‏

 

خصوصیات بارز الگوریتم مرغ مگس خوار؛ سرعت بالا، دقت بالا و انتخاب مناسب است.

الگوریتم مرغ مگس خوار

خصوصیات بارز الگوریتم مرغ مگس خوار؛ سرعت بالا، دقت بالا و انتخاب مناسب است. در گذشته اگر عبارتی را جستجو می کردیم، ساعت ها باید نتایج جستجو را بررسی تا مطلب مورد نظرمان را پیدا کنیم! بعد از کلی جستجو به صفحات اسپم با محتوای نامرتبط یا حاوی کلمات کلیدی پرتکرار با هدف دور زدن گوگل روبرو می‌شدیم که در ردیف اول نتایج نمایش داده می شدند.

همان صفحاتی که محتوای ضعیف را، با تکرار بسیار زیاد کلمات کلیدی به صفحات اول نتایج جستجو رسانده بودند و یا حتی هیچ محتوای مناسبی نداشتند و کاملا به موضوع جستجو نامرتبط بودند ولی باز هم در صفحات اول جستجو جا خوش کرده بودند. اما گوگل اجازه نداد این داستان ادامه پیدا کند و به این نتیجه رسید که باید به معنای کلمات، ارتباط آنها و مترادف های آن کلمه توجه بیشتری کند.

از این رو الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) را در تاریخ 26 سپتامبر 2013 معرفی کرد، در حالی که گوگل یک ماه قبل از این الگوریتم استفاده کرده بود. علت نام گذاری مرغ مگس خوار برای این الگوریتم “سرعت و دقت” آن است. این الگوریتم با بررسی سریع و دقیق کلمات و مترادف های آن نزدیک‌ترین نتایج را به شما نشان می‌دهد.

همچنین سایت هایی که محتوای درستی ندارد و از کلمات کلیدی زیاد استفاده کردند را جریمه می کند. الگوریتم مرغ مگس خوار با استفاده از گراف دانش و جستجوی مفهومی (معنایی) به این هدف دست می‌یابد که کاربر از نتیجه‌ی جستجو راضی باشد. کاربر علاوه بر پیدا کردن جواب خود، نتایج نزدیک به آن موضوع را هم مشاهده کرده و باعث جلب توجه او می شود تا به سراغ موضوعات دیگر هم برود.

وظایف الگوریتم مرغ مگس خوار

  • جستجوی مفهوم و معنای عبارت جستجو شده، به جای خود کلمه کلیدی
  • درک عبارات محاوره ای کاربران به همراه تجزیه و تحلیل دقیق عبارات جستجو شده کاربر 
  • شناخت مترادف‌ها، نمایش نتایج منطبق با مفهوم عبارات سرچ شده 
  • پیدا کردن سایت های اسپم یا همان سایت های پر از کلمات کلیدی و بدون محتوا و جریمه آن ها

اهداف الگوریتم مرغ مگس خوار

  •  مهمترین هدف این الگوریتم رضایت کاربر است.
  • درک منظور کاربر و جستجوی معنایی گوگل (Semantic Search) 
  • ارائه نتایج مشابه عبارت جستجو شده و صفحات مرتبط
  • عدم نمایش نتایج اسپم و نامرتبط با هدف جستجوی کاربر
  • جلوگیری از گسترش صفحات بی کیفیت و بدون کارایی در سطح وب
  • ایجاد فضای جستجوی کاربر پسند و محاوره ای
  • ترغیب و تشویق تولیدکنندگان محتوا و وب مسترها به ارائه محتوای با کیفیت

نحوه کار الگوریتم مرغ مگس خوار

همانطور که گفته شد، با بررسی کلمات و مترادف ها، گوگل بهترین نتایج را به شما نشان میدهد. اما چگونه؟

الگوریتم مرغ مگس خوار به جای آنکه دقیقا به دنبال همان عبارتی که شما جستجو می کنید باشد، با استفاده از گراف دانش (Knowledge Graph) و جستجوی معنایی و مفهومی (Semantic Search) به دنبال معنا، مفهوم و مترادف عبارت مورد نظر شما در بین صفحات بی شمار گوگل می‌گردد.

گراف دانش بر روی هدف و جستجوی معنایی کلمات تمرکز می‌کند. آنها مکمل یکدیگر هستند و وابسته به هم کار می‌کنند. به طور مثال فرض کنید که شما عبارت “پرداخت اقساط بانک ملی” رو سرچ کردید، قبل از به وجود آمدن این الگوریتم ممکن بود شما به صفحه اصلی بانک وصل شوید، اما در حال حاظر شما با این الگوریتم مستقیما به صفحه پرداخت اقساط دسترسی پیدا می کنید.

در سال 2012 گوگل قابلیتی به نام گراف دانش که پایه و اساس آن دانش مربوط به اشیا و واقعیت هاست اضافه کرد.

‌گراف ‌دانش ‌چیست؟

در این سال های اخیر حتما زمان جستجو کردن درگوگل با یک کادر یا پنل سمت راست در کنار نتایج جستجو روبرو شده اید. این کادر علاوه بر نتایج جستجو شامل مطالب و یا موضوعاتی مربوط به عبارت مورد جستجو نیز می باشد. بنابراین می بایست، شما را با مفهوم گراف دانش یا Knowledge Graph آشنا کنیم.

در سال 2012 گوگل قابلیتی به نام گراف دانش که پایه و اساس آن دانش مربوط به اشیا و واقعیت هاست اضافه کرد. گراف ‌دانش ‌پایگاه ‌داده ‌ای ‌است ‌که ‌با ‌جستجوی ‌های ‌کاربران ‌توسعه ‌می ‌یابد، ‌باعث ‌بهبود ‌عملکرد ‌موتور ‌جستجوی ‌گوگل ‌می ‌شود و یک راه تعامل و ارتباط بیشتر کاربران با موضوعات سرچ است. سرچ معنایی؛ از معنای تک‌تک کلمات سرچ شده فراتر رفته و هدف کاربر از جستجو (‏search intent‎) درک می‌کند.

شاید شما تنها نقاش که از دوره رنسانس می‌شناسید «لئوناردو داوینچی» باشد؛ اما میخواهید درباره مهمترین نقاشان آن زمان بدانید پس نام او را سرچ می‌کنید و در کنار نتایج جستجو، پنجره دانش را می بینید که اطلاعاتی درباره لئوناردو داوینچی به همراه دیگر نقاشان که به عنوان علاقه مندی در زیر مطالب لئوناردو داوینچی آورده شده است، به شما نشان می‌دهد. در نهایت با دیگر نقاشان هم آشنا می شوید مانند مایکل آنجلو، رافائل و….

گوگل با استفاده از گراف دانش (Knowledge Graph) سعی بر این دارد که اطلاعاتی درباره مفاهیم واقعی بدست آورد. در واقع اطلاعات در مورد اشیاء دنیای واقعی را جمع آوری می‌کند. منظور از اشیا هر چیزی که در این دنیا وجود دارد است. مانند کتاب، یک شخص، فیلم و….

به عنوان مثال ما اطلاعات مربوط یه یک شخص مشهور را جمع آوری می کنیم؛ مثل تاریخ تولد، زادگاه و …. سپس می‌توانیم این شخص معروف را به اشیا مختلف در گراف دانش وصل کنیم. مثلا به نقاشان دوره رنسانس علاقه دارید، با فهمیدن ارتباط بین اشیا یعنی نقاشان و رنسانس، گوگل بهتر منظور شما را می‌فهمد.

زمانی که به دنبال موضوعی در موتورجستجو هستید، ممکن است قبل از شما افراد دیگری این مطالب را جستجو کرده باشند. موتورگوگل با استفاده از اطلاعات گراف دانش و اطلاعاتی که برای افراد دیگر مفید واقع شده، فرایند پیدا کردن پاسخ برای جستجوی شما را سریع تر می کند. ‌

با ‌استفاده ‌از ‌گراف ‌دانش ‌جستجوهای ‌کاربران ‌و ‌مطالب ‌بر روی ‌وب ‌را ‌بهتر ‌درک ‌کرده ‌و ‌سعی ‌بر ‌این ‌دارد ‌که ‌این ‌دو ‌را ‌زیرکانه ‌و ‌هوشمندانه ‌به ‌هم ‌وصل ‌کند ‌تا ‌بهترین ‌نتایج ‌را ‌به ‌کاربر ‌نمایش ‌دهد. ‌تمام ‌دانش ‌جمعی ‌بشر ‌که ‌از ‌طریق ‌موتور ‌جستجو ‌بدست ‌می ‌آید (دقیقا ‌همان ‌مواردی ‌که ‌جستجو ‌می ‌شوند) ‌به ‌ما ‌می‌گوید ‌چه ‌محتوا ‌و ‌مطالبی ‌برای ‌قراردادن ‌در ‌پایگاه ‌داده ‌جالب ‌است.

گراف ‌دانش ‌هنوز ‌در ‌مراحل ‌اولیه ‌خود ‌است ‌و ‌با ‌گذشت ‌زمان ‌از ‌موتور ‌جستجو ‌تبدیل ‌به ‌یک ‌پایگاه ‌دانش ‌می ‌شود. ‌با ‌پیشرفت ‌و ‌توسعه ‌گراف ‌دانش، ‌هر ‌روز ‌قوی ‌تر، ‌بزرگتر ‌و ‌غنی ‌تر ‌از ‌قبل ‌می ‌شود. این پیشرفت ها باعث میشود که موتورجستجوگوگل جستجوی کاربران و محتوای روی وب را بهتر درک کند و این دو را به صورت هوشمندانه به هم متصل کند.

الگوریتم تطبیق عصبی یا همان Google Neural Matching جستجوها را بر اساس تطبیق صفحات با کلمات، به صورت یک سیستم عصبی دسته‌بندی می‌کند.

الگوریتم تطبیق عصبی (Neural Matching)

الگوریتم تطبیق عصبی گوگل یا همان Google Neural Matching جستجوها را بر اساس تطبیق صفحات با کلمات، به صورت یک سیستم عصبی دسته‌بندی می‌کند. اخیراً گوگل تغییرات زیادی را در سیستم جستجو خود انجام داده است. رتبه‌بندی سایت‌ها در موتور جستجوی گوگل ارگانیک‌تر شده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از 30 درصد جست‌وجوهای گوگل امروزه بر اساس الگوریتم تطبیق عصبی دسته‌بندی می‌شوند. گوگل اعلام کرده است که از سال 2018 استفاده این الگوریتم را به صورت آزمایشی آغاز کرده است. در اصل این الگوریتم سعی می‌کند که عبارات جست‌وجو شده را مفهوم صفحات مرتبط کند. در نتیجه محتوای ارائه شده در صفحات هرچه با مفهوم‌تر و غنی‌تر باشد بهتر در نتایج نشان داده می‌شوند.

حتما بخوانید: مقاله کامل و جامع درباره الگوریتم تطبیق عصبی

وظایف الگوریتم تطبیق عصبی

  • به گوگل کمک می‌کند تا کلمات و عبارات جست‌وجو شده را به صفحات مرتبط متصل کند.
  • به چگونگی ارتباط کلمات با جستجوها می‌پردازد.
  • این الگوریتم علاوه بر کلمه‌های جست‌وجو شده، مترادف‌های آنان نیز را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • بررسی مترادف کلمات ارائه شده و نشان دادن نتایج بر اساس همین مترادف‌ها.
  • کمک به الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل جهت رتبه‌بندی سایت‌ها از لحاظ محتوا.

اهداف الگوریتم تطبیق عصبی

  • شناسایی سایت‌هایی که در سال‌های اخیر محتوای مناسب و بهینه‌شده تهیه کرده‌اند اما در رقابت سئو عقب مانده و پشت سر سایت‌های بزرگ‌تر قرار گرفته‌اند.
  • هدف دیگر این الگوریتم شکستن انحصار سئو (که در اختیار سایت‌های بزرگ است) می‌باشد.
  • هدایت و متمرکز کردن مدیران وب سایت‌ها جهت تولید محتوای با کیفیت.
  • تطبیق واژه‌های جست‌وجو شده با مفهوم‌های ارائه شده در صفحات مختلف سایت‌ها.
  • نشان دادن محتواهای با کیفیت و غنی به کاربر است.
  • عدم نمایش سایت‌هایی که در رتبه‌های بالا قرار دارند ولی محتوای مناسبی ارائه نمی‌دهند در نتایج رتبه بندی گوگل
  • ایجاد یک شبکه‌ای عصبی که در آن محتواهای با کیفیت به یکدیگر متصل شده‌اند. در نتیجه درک کلمات و مفهوم سایت‌ها برای گوگل آسان‌تر می‌شود.
  • دسته بندی سایت‌ها بر اساس کیفیت محتواهای ارائه شده در صفحات (برخلاف روش رایج که سایت‌ها بر اساس استفاده از کلمات کلید دسته‌بندی می‌شدند.)
  • ارائه اطلاعات مورد نیاز و مفید به کاربران و عدم انتشار محتوای های بی‌کیفیت در نتایج جست‌وجوها.

نحوه کار الگوریتم تطبیق عصبی

نحوه کار الگوریتم تطبیق عصبی به این صورت است که در زمان بررسی‌ صفحات، عبارت هر صفحه مورد بررسی قرار گرفته و هر عبارت در جست‌وجو به یک صفحه تخصیص داده می‌شود. نتیجه این کار باعث می‌شود که محتوای ارائه شده در هر صفحه بر اساس یک عبارت جست‌وجو رتبه‌بندی شود. در نهایت گوگل سایت را بر اساس مناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین صفحات رتبه‌بندی خواهد کرد.

این کار باعث می‌شود که محتوای صفحات در مرکز توجه قرار گرفته و دیگر سایت‌ها بر اساس کلمات کلیدی دسته‌بندی نشوند. در نتیجه سایت‌هایی که بر اساس محتوای با کیفیت ساخته شده‌اند به صدر نتایج نزدیک‌تر خواهند شد و سایت‌هایی که فقط روی کلمات کلیدی کار کرده‌اند و یا محتوای بی‌کیفیت تولید کرده‌اند دیگر در نتایج جست‌وجوها نمایش داده نخواهند شد.

در حال حاضر بخشی از اینترنت با استفاده از الگوریتم تطبیق عصبی بررسی و رتبه‌بندی می‌شود. با این حال باید دید گوگل تا چه اندازه از این الگوریتم در موتور جست‌وجوی خود استفاده می‌کند. همه چیز به نتایج ارائه شده توسط این الگوریتم بستگی دارد. در صورتی که این الگوریتم عملکرد مناسبی از خود نشان دهد ممکن است در آینده‌ای نزدیک تمام نتایج جستجوها بر اساس این الگوریتم نمایش داده شود. در آن صورت کاربران شاهد محتوای با کیفیت و بهینه خواهند بود.

گوگل الگوریتم پنگوئن را در 24 آوریل 2012 به عنوان یک فیلتر استفاده کرد. هنگامی که پنگوئن راه اندازی شد، طبق برآوردهای خود گوگل؛ بیش از 3 درصد از نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار داد.

الگوریتم پنگوئن (ضد اسپم)

موتورجستجوگوگل در آغاز سال های فعالیت خود، موضوع مقالات را از تکرار کلمات کلیدی پیدا می کرد. به این شکل که هر صفحه ای را که کلمه ی کلیدی بیشتر در آن تکرار شده بود، در نتایج بالاتر نشان می داد. در کنار آن، مدتی بعد، لینک ها عامل مهمی در رنکینگ سایت شدند و هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه به شمار می‌آمد.

گوگل الگوریتم پنگوئن را در 24 آوریل 2012 به عنوان یک فیلتر استفاده کرد. هنگامی که پنگوئن راه اندازی شد، طبق برآوردهای خود گوگل؛ بیش از 3 درصد از نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار داد. در بین سال های 2012 تا 2016، الگوریتم پنگوئن، چندین بار آپدیت و در سپتامبر 2016 بزرگترین تغییر رخ داد و پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد. بروزرسانی الگوریتم پنگوئن عواقب گسترده ای برای دنیای SEO داشت.

بدین ترتیب، موتورجستجوگوگل نیز برای یافتن این سایت‌های اسپم گونه، فعالیت خود را آغاز کرد. در همین راستا الگوریتم پنگوئن روش‌های تنبیهی را برای سایت‌هایی که چنین اقدامات اسپم‌گونه‌ای انجام می‌دهند، در نظر گرفته است. الگوریتم پنگوئن، سایت‌هایی که قصد دارند از طریق روش‌های اسپم؛ مثل لینک سازی اسپم، پر کردن صفحه با کلمات کلیدی و استفاده کلمات کلیدی غیر مرتبط با موضوع سایت و … در نتایج جستجوی گوگل تغییر ایجاد کنند را جریمه خواهد کرد.

حتما بخوانید: مقاله کامل و جامع درباره الگوریتم پنگوئن

وظایف الگوریتم پنگوئن

  • بررسي و پيدا كردن سایت هایی با كلمات كليدي پر تكرار و یا دارای بک لینک‌هاي غير طبيعي.
  • جريمه صفحات سایت‌هایی که شامل بك لينك های غیرطبیعی و بی کیفیت بوده و یا دراری كلمات كليدي پرتکرار و  نامرتبط هستند.
  • الگوریتم پنگوئن به تنها جریمه نمی کند، بلکه پیوندهای اسپم را کمرنگ می کند.
نکته: سایت هایی که برای حذف لینک های اسپم اقدام کرده اند، از طریق ابزار Google disavow می توانند تا حدودی جایگاه اصلی خود را بدست آورند. البته برای استفاده از این ابزار باید کاملا مراقب بود چون مانند یک شمشیر دولبه عمل خواهد نمود و در صورت استفاده نادرست ، ممکن است ضربه بزرگی به سایت شما وارد شود.

اهداف الگوریتم پنگوئن

  • مهمترین هدف این الگوریتم، کم کردن تاثیر روش های سئو کلاه سیاه و کنترل اوضاع به دست گوگل است.
  • بی اعتباری لینک های اسپم و غیرطبیعی و مبارزه با استفاده از روش كلمات كليدي پر تكرار
  • جلوگیری از رتبه گرفتن سایت‌های بی کیفیت

نحوه ي كار الگوريتم پنگوئن و تاثير آن در رتبه بندي گوگل

قبل از الگوریتم پنگوئن ربات‌های گوگل برای رتبه‌بندی، سایت‌هایی را انتخاب می‌کردند که از تعداد لینک های بیشتری استفاده کرده بودند، در نتیجه ممکن بود تعداد زیادی محتواهای بی کیفیت در رتبه های بالا دیده شوند.

الگوريتم پنگوئن در فواصل زماني متعددي شروع به بررسي سايت‌هاي موجود مي‌كند و در اين بين، سايت‌هاي اسپمي كه حاوي كلمات كليدي پرتكرار و یا بک لینک هاي اسپم و پولی هستند را پيدا و جريمه مي كند. جالب است بدانيد که اين الگوریتم در آپديت هاي بعدي به جاي بررسي صفحات اصلي سايت شروع به نظارت بر روي كل صفحات سايت ها نموده كه این كار باعث بالا رفتن كارايي در نتايج جستجو شد.

 در ابتدا الگوريتم پنگوئن کل سايت‌هایی را که اسپم شناسایی می نمود جريمه مي كرد ولي در آپديت هاي بعدي فقط صفحات اسپم سايت را هدف قرار می داد. جریمه بدین صورت بود که کل صفحات اسپم از ايندكس گوگل حذف شده و يا فقط عبارات اسپم حذف می شدند. موتورجستجوگوگل با درک کردن فرایند دریافت لینک، سایت هایی معتبر و با لینک‌های طبیعی را شناسایی و با رتبه بهتر نمایش داد و سایت هایی که از اسپم استفاده کرده بودند به آخرین رتبه ها فرستاده شدند.

همچنین الگوریتم پنگوئن، بر روی لینک های داخلی و دریافتی تمرکز داشت و توجهی به لینک های خارجی نداشت؛ اما در آپدیت های جدید این مشکل را حل و لینک های خروجی را هم مورد بررسی قرار داد. به روزرسانی الگوریتم پنگوئن عمدتا علیه صفحات اسپم با هدف بهینه سازی نتایج جستجو برای کاربران انجام می شود. این پیشرفت با بهبود کیفیت وب سایت های فنی با محتوای با کیفیت بالاتر حاصل شد.

همان طور در موارد بالا گفتیم كار اين الگوريتم مبارزه با روش های سئو کلاه سیاه است و روش های سئو کلاه سیاه عبارتند از:

  •  لینک سازی اسپم (Link Schemes)
  • استفاده بیش از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

سندباکس گوگل مانند یک فیلتر برای مهمترین کلمات کلیدی شماست و صفحات شما مقدار کمی از ترافیک ارگانیک را جذب می کند.

الگوریتم سندباکس (Sandbox Algorithm)

چرا سایت های نوپا حتی اگر بهترین شیوه‌های سئو را انجام داده باشند تا یک مدتی در نتایج جستجوی گوگل نیستند؟

زمانی در موتورجستجوگوگل به دنبال چیزی می‌گردید و چیزی که شما متوجه آن نمی‌شوید و توجه شما را جلب نمی‌کند این است که در هر دقیقه بیش از 300 وبسایت جدید ایجاد می شود. وب سایت های جدید به درستی توسط موتورجستجوگوگل ایندکس شده‌اند، اما آنها حتی برای کلمات کلیدی و عبارات کم رقابت هم، رتبه ای ندارند، ولی در سایر موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو رتبه خوبی کسب کردند.

گوگل از سال 2004 برای ایجاد رقابت عادلانه بین کسب و کارها و دسترسی سریع کاربران به صفحات با کیفیت و حل مشکل رتبه بندی وب‌سایت‌ها از الگوریتم (یا بهتر است بگوئیم تئوری سندباکس) استفاده کرد. سندباکس گوگل مانند یک فیلتر برای مهمترین کلمات کلیدی شما عمل کرده و صفحات شما مقدار کمی از ترافیک ارگانیک را جذب می کند.

این جعبه شنی موتورجستجوگوگل یک محیط آزمایشی برای سایت های نوپا است؛ تا در این مدت از کیفیت و اسپم نبودن سایت ها اطمينان حاصل كند. در واقع گوگل برای جلوگیری از پیشرفت سایت‌های اسپم در نتایج از الگوریتم سندباکس رونمایی کرد. قراردادن سایت‌ها در سندباکس موجب شد، سایت‌های تازه تاسیس نتوانند با فریب دادن موتورجستجوگوگل به سرعت در صفحه اول نتایج قرار بگیرند.

سایت های تازه تاسیس باید مدتی (بین 1 تا 4 ماه) را در سندباکس (به اصطلاح جعبه شنی) بگذرانند تا گوگل بتواند از کیفیت محتوای آنها مطمئن شود. البته این زمان دقیق نیست، مواردی کمتر از یک ماه نیز مشاهده شده است و برای هر وب سایت متفاوت خواهد بود. سندباکس گوگل هرگز به طور رسمی توسط گوگل تأیید نشده است. اما بسیاری متخصصین سئو از وجود آن اطمینان دارند.

وظایف ‌‌‌الگوریتم ‌‌‌سندباکس ‌‌‌گوگل

  • بررسی ‌‌‌عملکرد ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌جدید ‌‌‌تا ‌‌‌زمان ‌‌‌مطمئن ‌‌‌شدن ‌‌‌از ‌‌‌اعتبار ‌‌‌و ‌‌‌کیفیت ‌‌‌سایت
  • ایجاد ‌‌‌ارتباط ‌‌‌بین ‌‌‌بهترین ‌‌‌و ‌‌‌با ‌‌‌کیفیت ‌‌‌ترین ‌‌‌سایت ‌‌‌ها در ‌‌‌بین ‌‌‌صفحات ‌‌‌نتایج
  • جلوگیری ‌‌‌از ‌‌‌پیشرفت ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌اسپم

اهداف ‌‌‌الگوریتم ‌‌‌سندباکس ‌‌‌گوگل

  • تفکیک ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌جدید ‌‌‌از ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌موجود ‌‌‌جهت ‌‌‌رتبه ‌‌‌بندی ‌‌‌عادلانه ‌‌‌موتور ‌‌‌جستجوی ‌‌‌گوگل
  • به ‌‌‌وجود ‌‌‌آمدن ‌‌‌فرصتی ‌‌‌برای ‌‌‌تغییر ‌‌‌و ‌‌‌بهبود ‌‌‌ساختاري ‌‌‌و ‌‌‌محتوایی ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌جدید
  •  ‌‌‌آماده ‌‌‌سازی ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌جدید ‌‌‌برای ‌‌‌ورود ‌‌‌به ‌‌‌دنیای ‌‌‌پر ‌‌‌فراز ‌‌‌و ‌‌‌نشیب ‌‌‌اینترنت ‌‌‌و ‌‌‌تعیین ‌‌‌استراتژی ‌‌‌
  • جلوگیری ‌‌‌از ‌‌‌بالا ‌‌‌رفتن ‌‌‌رتبه ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌اسپم ‌‌‌و ‌‌‌بی ‌‌‌محتوا ‌‌‌که ‌‌‌سعی ‌‌‌در ‌‌‌گول ‌‌‌زدن ‌‌‌موتور ‌‌‌جستجوی ‌‌‌گوگل ‌‌‌دارند
  • دسترسی ‌‌‌سریع ‌‌‌تر ‌‌‌کاربران ‌‌‌به ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌با ‌‌‌محتوای ‌‌‌با ‌‌‌کیفیت ‌‌‌تر ‌‌‌
  • به ‌‌‌وجود ‌‌‌آمدن ‌‌‌فضای ‌‌‌رقابتی ‌‌‌عادلانه

نحوه کار الگوریتم سندباکس

اکثرا فکر می‌کنند سندباکس، الگوریتمی است که سایت را مدتی جریمه می‌کند و از پیشرفت جلوگیری می کند؛ اما اصلا اینطور نیست! سندباکس با در اختیار گذاشتن این زمان به شما کمک می‌کند تا اسپم‌ها و روش‌های کلاه سیاه را از سایت خود حذف کنید و به صورت اخلاقی آن را بهبود ببخشید. با توجه به دوره ای که در سندباکس قرار دارید می‌توانید برای بهبود وبسایت خود تلاش کنید.

البته ممکن است که الگوریتم سندباکس برای همه فعال نشود یا اگر فعال شود متوجه آن نشوید. زیرا ممکن است پیشرفت بسیار کند باشد و یا آنقدر سریع و ناگهانی اتفاق بیفتد که متوجه سندباکس بودن سایت نشوید. اما با چک کردن ابزار سرچ کنسول گوگل وب سایت خود، میتوانید از عملکرد سیگنال های کلمات کلیدی سایت خود مطلع شوید و بعد از مدتی ثبات، می بینید که سیگنال ها روند صعودی پیدا می کنند و این نشان دهنده این است که سایت شما با موفقیت از سندباکس گوگل خارج و وارد دنیای رقابتی اینترنت شده است.

وظایف الگوریتم دزد دریایی پيدا كردن سايت هاي ناقض حقوق كپي رايت (DMCA) تشخیص و نمایش سایت های اصلی و مرجع در نتایج بالا پايين آوردن رتبه سايت هاي متخلف حقوق كپي رايت در ليست رتبه بندي (Google Ranking)

الگوریتم دزد دریایی (حمایت از حقوق كپي رايت)

سالها پيش زمانی که دنياي وب انقدر رونق نگرفته بود، اگر از قانون كپي رايت براي كاربران صحبت می کردید یک موضوع گنگ و بي كاربرد بود. شاید در هنگام جستجو در مورد عبارتی، در چند وبسایت مطالبی مشابه هم دیده باشید. یا حتی محتوای سایت خود را به صورت کپی شده در سایت دیگری ببینید. در دریای بزرگ وب همیشه سایت هایی وجود دارند که به جای ساخت محتوای اختصاصی، از سایت هایی دیگر مطالب را کپی و حق کپی رایت را رعایت نمی‌کنند.

موتورجستجو گوگل همیشه برای جلب رضایت کاربران خود، خواستار محتوای اختصاصی بوده و کاربران را به تولید محتوای اختصاصی و کاربردی تشویق می‌کند. موتور جستجو گوگل براي بالا بردن رضایت کاربرانش با کمک الگوريتم دزد دريایي يا Pirate، تمام تلاش خود را براي حفظ سلامت دنياي وب خواهد نمود.

گوگل در سال 2012 الگوریتم دزد‌ دریایی یا Google Pirate را برای جلوگیری از کپی مطالب وب و جلوگیری از نقض قوانین کپی رایت رونمایی کرد. صفحات و محتواهایی که الگوریتم دزد دریایی آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد عبارتند از: هر چیزی که در سایت قرار می‌گیرد. مثل تصویر، محصول، صدا، متن و…

این الگوریتم می تواند سایت های مرجع را از سايت هایی که کپي بردار و متقلب محسوب می شوند تشخیص دهد و مطالب و صفحات سايت هاي اصلي و مرجع را در رتبه های بالای نتایج جستجو نمایش داده و مطالب و صفحات سايت هاي کپي بردار را به جایگاه های بسیار پایین تری منتقل کند .

الگوريتم دزد دريايي با دامنه شما کاری ندارد و بیشترین تاثیر را بر روی صفحات سایت شما در نتایج جستجو خواهد گذاشت. این الگوریتم گوگل هیچگاه صفحات سایت های کپی کننده را از نتایج حذف نمی‌کند، بلکه فقط رتبه آنها را در نتایج جستجو به شدت کاهش میدهد.

نکته مهم: متاسفانه سايت هايي که تراست رنک و برندينگ قوي تري دارند، کمتر زير ذره بين اين الگوريتم قرار مي گيرند و گاها کپي مي کنند و بالاي منبع اصلي قرار مي گيرند.

وظایف الگوریتم دزد دریایی

  • پيدا كردن سايت هاي ناقض حقوق كپي رايت (DMCA)
  • تشخیص و نمایش سایت های اصلی و مرجع در نتایج بالا
  • پايين آوردن رتبه سايت هاي متخلف حقوق كپي رايت در ليست رتبه بندي (Google Ranking)

اهداف الگوریتم دزد دریایی

  • جلوگیری از کپی مطالب وبسایت‌ها و جلوگیری از نقض قوانین کپی رایت
  • برخورد با سايت‌هايي كه توسط سيستم كپي رايت گوگل (ِDMCA) شناسايي و گزارش شده اند 
  • فرهنگ سازي رعايت قانون كپي رايت در دنياي وب 
  • ايجاد امنيت براي محتوا نويسان وب 
  • رتبه بندي عادلانه گوگل با غربالگري وب سايت ها و كشف سايت هاي ناقض حقوق كپي رايت 

نحوه كار الگوريتم دزد دريايي گوگل

الگوریتم دزد دریایی موتور جستجو گوگل هر چند مدت یک بار شروع به بررسی صفحات نتایج جستجوی خود می کند و سارقین محتوا را پیدا کرده و رتبه ی این سایت ها را از آنها خواهد گرفت. بدین ترتیب وبسایت اصلی را شناسایی و سپس رتبه بهتری را به تولید کننده اصلی محتوا داده و سایر وبسایت های کپی کننده را با افت شدید رتبه جریمه خواهد کرد.

شاید سئوال کنید که چرا الگوریتم دزد دریایی گوگل؛ هر چند مدت یکبار وارد عمل می شود؟

زیرا سایت هایی که به تازگی وارد دنیای وب شده اند نیاز به بررسی دارند و از طرفی هم ممکن است سایت ها اشتباها توسط الگوریتم دزد دریایی فیلتر شده که باید مجددا رتبه‌ی قبلی خود را بدست آورند. یا برعکس بعضی از سایت ها که از چشم الگوریتم دزد دریایی دور مانده و کشف نشده اند نیز جریمه شوند.

این نکته را باید متذکر شویم که درست است امنیت محتوای شما توسط الگوریتم دزددریایی به نحوی حفظ خواهد شد، اما شما نیز باید از محتوای سایت خود محافظت نمایید تا بتوانید در این دریای مواج وب آنلاین از شر دزدان دریایی محتوا در امان بمانید.

برای شکایت از سایت هایی که مطالب شما را کپی کرده اند باید از آدرس زیر استفاده کنید:

https://www.google.com/webmasters/tools/dmca-dashboard

آموزش نحوه گزارش  محتوای کپی شده به گوگل

کلیک بر روی Create a new notice و سپس فرم را با زبان انگلیسی پر کنید. حتما توجه داشته باشید که دلایل خود را کامل توضیح دهید و آدرس سایت هایی که مطالب شما را کپی کرده اند هم بنویسید. در نهایت گوگل با توجه به دلایل شما و بررسی محتوا، کارهای لازم را انجام میدهد. البته برای پاسخ گوگل باید مدت زمان زیادی در انتظار باشید!

الگوریتم دزد دریایی چه سایت هایی را مورد هدف قرار می دهد؟!

  • سایتی که تمام مطالب خود را از یک سایت کپی می کند.
  • سایتی که تمام محتوای آن از چند سایت دیگر کپی شده است.
  • سایت هایی که برخی از محتوای آن کپی است.
  • سایت هایی که چند جمله ای در محتوای خود کپی دارند.

در هر صورت هر محتوای کپی شده ای داشته باشید، از طرف گوگل توسط این الگوریتم شناسایی و جریمه می شوید.

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم گوگل کافئين (حمایت از محتوای سایت)

جستجوگران می‌خواهند جدیدترین محتوای مرتبط را در سریع ترین زمان ممکن پیدا کنند و کسب و کارها به عنوان ناشر انتظار دارند در همان لحظه که محتوای خود را  منتشر می‌کنند در دسترس جستجوگران قرار بگیرد. بنابراین به یک سیستمی نیاز بود تا زمانی که محتوای جدیدی را منتشر یا محتوای موجود را ویرایش کردید، این تغییرات سریع‌تر در نتایج جستجو منعکس ‌شوند.

الگوریتم کافئین گوگل نام سیستم ایندکسینگ بهبود یافته ای است که گوگل در سال 2009 برای موتور جستجوی خود اعلام کرد. این سیستم به طور رسمی در سال 2010 رونمایی شد.

سیستم ایندکسینگ الگوریتم کافئین صفحات جدید را سریعتر از سیستم قبلی ایندکس می کند. کافئین به ایندکس بهتر و مرتبط تر نتایج جستجو کمک می کند. موتور جستجو قادر است اطلاعات جدید را بسیار سریعتر از قبل جستجو کند و مطالب منتشر شده در اینترنت را زودتر در فهرست خود نمایش دهد.

ایندکسینگ زمانی رخ می دهد که کراولرها صفحات وب شما را می خزند. این اطلاعات سپس در سرورهای گوگل ذخیره شده و زمانی که در گوگل جستجو می کنید، شما بر اساس آنچه که کراولرها پیدا و ایندکس کرده اند نتایج را مشاهده خواهید کرد. کافئین بازسازی زیرساخت سیستم ایندکسینگ گوگل برای ایندکس بهتر و سریعتر محتوا بود.

مهمترین چیزی که باید به آن توجه شود این است که الگوریتم کافئین یک الگوریتم موتور جستجوی جدید نیست و نحوه رتبه بندی وب سایت ها را تغییر نمی دهد. این یک شاخص است و به گفته کری گریمز مهندس نرم افزار گوگل، کافئین گوگل 50 درصد نتایج تازه تری برای جستجوهای وب ارائه می دهد.

کافئین نزدیک به 100 میلیون گیگابایت فضای ذخیره سازی را در یک پایگاه داده اشغال می کند و اطلاعات جدیدی را با سرعت صدها هزار گیگابایت در روز اضافه می کند. برای روشن شدن، کافئین یک به روز رسانی الگوریتم نبود، بلکه بیشتر یک به روز رسانی ایندکسینگ بود. این به روز رسانی مربوط به فایندکس سریعتر و افزودن صفحات جدیدتر به سرپ گوگل بود.

کافئین گوگل هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی صفحات در فهرست نتایج نداشت. از سوی دیگر، به‌روزرسانی کافئین به آن اجازه می‌دهد تا صفحات وب را تقریباً به محض انتشار ایندکس کند. این بدان معنی است که محتوای جدید می تواند به محض انتشار ایندکس و در نتایج جستجو بسیار سریعتر از قبل ظاهر شوند.

وظایف الگوریتم گوگل کافئین

  •  دنبال محتوای به روز ‏و جدید
  • جلوگیری از نمایش محتوای کهنه و تاریخ مصرف گذشته
  • جستجوی ‏Live‏ در بین محتوای سایت و پیدا کردن سریع صفحات جدید ‏
  • ثبت و ایندکس صفحات وب سایت ها ‏و نمایش نتایج بهتر و منسجم‌تر

اهداف الگوریتم گوگل کافئین

  • هدف اصلی حمایت از محتوای سایت
  • افزایش سرعت در بروز رسانی محتوا و بهبود کیفیت محتوا و دسترسی به محتوای تازه‌تر
  • سرعت بیشتر، ایندکس بهتر و همینطور نمایش نتایج مرتبط تر

سئوی محلی چیست؟

الگوریتم کبوتر گوگل (سئو محلی)

قبل از اینکه درباره الگوریتم کبوتر صحبت کنیم باید بدانیم که سئوی محلی چیست؟ در واقع الگوریتم کبوتر و سئوی محلی به یکدیگر گره خورده اند. 

سئوی محلی چیست؟

آیا می دانید مشتریان در جستجوی بهترین محصولات و خدمات در نزدیکی خود هستند؟

سئو محلی با افزودن اطلاعات مکانی شما به فهرست موتورهای جستجو کار می کند و این امکان را می دهد که به راحتی بر اساس موقعیت مکانی خود مشتری پیدا کنید. فرض کنید در یک محله ی نا آشنا و جدید هستید، وقت ناهار است و شما به شدت احساس گرسنگی میکنید. ولی با نقشه و مکانهای این محل جدید آشنایی ندارید.

سریعا گوشی را برداشته و تصمیم میگیرید سری به گوگل بزنید و سرچ کنید: رستوران! یا رستوران نزدیک به من!

و دقیقا رستوران های نزدیک به خود را دریافت می کنید! براساس آمار گوگل، 46٪ از کل جستجوها دارای “هدف محلی” هستند.  سئوی محلی در واقع مجموعه تکنیک ها و فرآیند بهینه سازی است که به منظور افزایش رتبه‌ی سایت در بین کسب و کارهای محلی، صورت می گیرد و باعث می شود پس از اینکه مشتری کالا، خدمات یا مکانی را در گوگل جستجو می‌کند کسب و کار شما را به عنوان نزدیک‌ترین موقعیت مکانی به خود پیدا کند.

جستجوی محلی برای کسب‌وکارهای کوچک یک امتیاز قدرتمند و بزرگ محسوب می‌شود. سئوی محلی به مشاغل کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان محلی در کمترین زمان ارائه دهند و بدین صورت جذب مشتری های هدفمند بیشتر خواهد شد.

رعایت فاکتور هایی از قبیل: درج آدرس دقیق و کد پستی، تلفن با کد شهر و نام در تمام صفحات وب، تکراری نبودن محتوا، معرفی و لینک دهی در سایت های دیگر حتی به هنگام استفاده از مطالب شما، سرعت سایت، فعال بودن شبکه اجتماعی و درج نظرات کاربران باعث بالا رفتن رتبه در سئو محلی می‌شود.

برای جمع آوری اطلاعات برای جستجوی محلی، موتورهای جستجو بر روی سیگنال هایی از جمله محتوای محلی، صفحات پروفایل اجتماعی، پیوندها و استنادها تکیه می‌کنند تا مناسب ترین نتایج محلی را به کاربر ارائه دهند.

الگوریتم کبوتر و نتایج بر اساس موقعیت مکانی و محلی

الگوریتم کبوتر توانست عبارت های جستجو شده توسط کاربران که مربوط به مکان و لوکیشن بودند را راحت‌تر بررسی کند و بهترین نتایج را به کاربر خود نشان دهد. در یک تعریف ساده درباره الگوریتم کبوتر می توان گفت: زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می کند گوگل آن را بررسی می کند، اگر این عبارت مربوط به یک مکان و یا کسب و کار باشد، نزدیکترین و بهترین نتیجه را پیشنهاد می دهد. گوگل با معرفی الگوریتم کبوتر در سال 2014 کمک زیادی به نتایج جستجو با توجه به در نظر گرفتن موقعیت مکانی ما کرد.

حتما بخوانید: مقاله کامل و جامع درباره الگوریتم کبوتر

وظایف الگوریتم کبوتر

  • مرتب سازی نتایج جستجو شده بر اساس موقعیت مکانی شما 
  • چک کردن و پیدا کردن نزدیک ترین کسب و کارها بر اساس لوکیشن (موقعیت مکانی) افراد 

اهداف الگوریتم کبوتر

  • موقعیت مکانی یا لوکیشن؛ معیار جدید برای رتبه‌بندی
  • کمک به کسب و کارهای محلی و ارائه اطلاعات دقیق از کسب و کارها
  • ایجاد رابطه مستقیم بین نتایج جستجوی محلی و دنیای وب
  • توجه به مکان های نزدیک کاربر و نمایش بهتر از همیشه نتایج جستجو به کاربران
  • افزایش کارایی و سرعت بخشیدن نتایج جستجو بر اساس مکان و خواسته ی کاربر
  • امکان ایجاد فرصت جذب بهتر و بیشتر کسب و کارهای اطراف کاربران

نحوه کار الگوریتم کبوتر

برای اینکه بفهمیم الگوریتم کبوتر چگونه کار می‌کند با یک مثال ساده توضیح می دهیم. در موتور جستجوگوگل عبارت فروشگاه های کفش نزدیک من را جستجو کنید. موتور جستجوی گوگل با بررسی این عبارت متوجه می‌شود که شما به دنبال نزدیکترین و بهترین نتایج در نزدیکی خود هستید. پس نتایجی را به شما نشان می دهد که بهترین باشند.

با توجه به توضیح بالا، گوگل با الگوریتم کبوتر مکان شما را تشخیص می‌دهد و می‌تواند فروشگاه های کفش نزدیک شما را پیدا کند.

زمانیکه عبارت جستجو شده به یک موقعیت مکانی یا یک کسب‌و‌کار محلی اشاره دارد، فاکتورهایی مانند فاصله مکانی، ساعت کاری و سهولت دسترسی حتی از میزان اعتبار سایت یا محتوای قرار گرفته در آن مهم‌تر خواهند بود. در اصل تمرکز الگوریتم کبوتر روی سئوی محلی (Local Seo) و جستجوگر محلی (Local Search) است، که بهتر است توضیحی مختصر درباره این دو داده تا خیلی بهتر کارایی این الگوریتم را درک کنید.

جستجوی محلی (Local Search)

کار این جستجوگر بدین صورت است که لوکیشن عبارت مورد جستجوی شما را پیدا می کند. یعنی مثلا اگر عبارت پمپ بنزین را جستجو کنید، سعی میکند نزدیک ترین پمپ بنزین را برای شما پیدا کند.

سئوی محلی (Local Seo)

در کل کار سئو بهینه سازی نتایج مورد جستجو است، که در این الگوریتم فرصتی را برای کسب و کارها ایجاد می‌کند تا اطلاعات دقیق و مکان کسب و کار خود را بتوانند سریع تر و با دسترسی بیشتر در اختیار کاربران نزدیک به کسب و کارشان قرار دهند.

حالا دیگر متوجه شدید که الگوریتم کبوتر چقدر سریع و دقیق می تواند کار شما را راحت‌تر کند. شتاب دی‌ام توصیه می‌کند که اگر صاحب کسب و کار هستید بهتر است با وارد کردن لوکیشن کسب و کارتان به راحتی به آن رونق بدهید و هم دسترسی را برای کاربران اطرافتان راحت تر کنید.

 

الگوریتم تازگی محتوا یا همان Google freshness algorithm در ابتدا در سال 2009 به صورت یک الگوریتم جانبی در کنار به‌روزرسانی Google Caffeine معرفی شد.

الگوریتم تازگی محتوا (فرشنس گوگل)

الگوریتم تازگی محتوا یا همان Google freshness algorithm در ابتدا در سال 2009 به صورت یک الگوریتم جانبی در کنار به‌روزرسانی Google Caffeine معرفی شد. سپس در سال 2011 برای اولین بار به صورت یک الگوریتم مستقل معرفی شد. این الگوریتم در واقع شروع‌کننده پیشرفتی بود که باعث شد در سال اخیرهای نتایج جستجوها بهینه‌تر و هدفمندتر شوند. در طول سال‌های گذشته این الگوریتم بروز رسانی‌های زیادی را تجربه کرده است. در زمان انتشار این الگوریتم بیش از 35 درصد سایت‌ها جایگاه خود را در نتایج گوگل از دست دادند.

الگوریتم تازگی محتوا به معنی استفاده از محتواهای تازه بر اساس تاریخ زمان انتشار نیست. بلکه این الگوریتم محتواها را بر اساس اطلاعات و داده‌های ارائه‌شده در آن موردبررسی قرار می‌دهد. هرچه اطلاعات و مفهوم‌های ارائه‌شده در محتوا جدیدتر و بروزتر باشد محتوا از نظر این الگوریتم تازه‌تر خواهد بود.

گوگل با استفاده از الگوریتم تازگی محتوا، صفحات سایت‌ها را روزانه موردبررسی قرار می‌دهد. ممکن است شما در سال قبل محتوایی را منتشر کرده باشید. در طول سال مدام آن را بر اساس اطلاعات جدید بروز رسانی کرده باشید. گوگل در طول این یک سال مدام این تغییرات را بررسی می‌کند. با استفاده از این الگوریتم، گوگل محتوای به‌روزرسانی شما را مفید شناسایی کرده و آن را در نتایج جستجو به کاربران نمایش می‌دهد. این کار برای گوگل اهمیت زیادی دارد.

درک الگوریتم تازگی محتوا می‌تواند تأثیر مناسبی در سئوی سایت شما داشته باشد. مهم‌ترین نکته در خصوص این الگوریتم این است که محتوای شما باید بروز باشد. در نتیجه مقالات قبلی خود را باید مدام بررسی کنید و محتواهای آن‌ها را بر اساس اطلاعات جدید بروز رسانی کنید. همچنین باید محتواهای جدیدی بر اساس اطلاعات بروز شده منتشر کنید.

حتما بخوانید: مقاله کامل و جامع درباره الگوریتم تازگی محتوا

وظایف الگوریتم تازگی محتوا

  • بررسی سایت‌های خبری به صورت هدفمند و دسته‌بندی آن‌ها بر اساس محتوای جدید
  • پوشش رویدادهای ورزشی یا نمایش‌های تلویزیونی و استفاده از پنل دسته‌بندی جداگانه‌
  • شناسایی محتواهای جدیدتر و بروزتر و نمایش آن‌ها به کاربران.
  • شناسایی رویدادها یا موضوعات داغ (ترند شده) و نمایش آن‌ها به کاربران.
  • شناسایی سایت‌های فعال در حوزه‌های تخصصی که خیلی سریع اقدام به انتشار محتواهای جدید می‌کنند.

اهداف الگوریتم تازگی محتوا

  • یکی از مهم‌ترین اهداف این الگوریتم شناسایی محتواهای پرطرفدار است.
  • هدایت کاربران به سایت‌هایی که محتواهای بروز شده و جدید منتشر می‌کنند.
  • می‌توانید محتواهای مفیدتری را برای کاربران تولید کنید.
  • بررسی سایت‌هایی که محتواهای قدیمی خود را با استفاده از اطلاعات جدید بروز رسانی کرده‌اند و بهبود رتبه آن‌ها.

نحوه کار الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا به صورت تخصصی محتواها را از لحاظ اطلاعات و داده‌های ارائه شده مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال اطلاعات ارائه شده در خصوص یک فیلم (تاریخ پخش، مقدار فروش و جوایز به دست آمده)، یک بازیگر (تعداد و نام فیلم‌های بازی شده، زندگی شخصی، جوایز کسب شده و غیره) و یا حتی یک نرم‌افزار (نسخه نرم‌افزار، ویژگی‌های نرم‌افزار، آخرین به‌روزرسانی ارائه شده و غیره) را با آخرین اطلاعات آن در بانک اطلاعاتی خود، مورد مطابقت قرار می‌دهد. اگر اطلاعات ارائه شده در سایت آپدیت نباشد، کیفیت محتوا را پایین تشخیص می‌دهد.

گوگل با استفاده از الگوریتم تازگی محتوا به مدیران سایت‌ها اعلام کرده است که محتواهای بروز رسانی شده برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در نتیجه مدیران سایت‌ها باید در کنار تولید و انتشار محتوای جدید، محتواهای قدیمی خود را درصورتی‌که نیاز به به‌روزرسانی دارند، آپدیت کنند. این آپدیت می‌تواند شامل یک محتوای متنی اضافه‌شده، محتوای ویدئویی یا حتی یک پادکست صوتی باشد.

  الگوریتم پیج لایوت گوگل

الگوریتم پیج لایوت Page Layout

الگوریتم Page Layout یا الگوریتم طرح بندی در 19 ژانویه سال 2012 به نام “Top Heavy” یا ” The Above the Fold ” منتشر شد. این الگوریتم نسبت به سایت هایی که از تبلیغات زیاد و آزاردهنده استفاده می‌کنند حساس است و تبلیغات در بالای صفحه، پاپ آپ ها، فلش ها را پس از شناسایی جریمه کرده و از قطار نتایج رتبه بندی خارج می‌کند.

با توجه به نام این الگوریتم، می‌توان دریافت که به قسمت‌های بالایی صفحات سایت کار دارد اما اسلايدر ها مورد هدف اين الگوريتم نيستند.

وظایف الگوریتم پیج لایوت

  • شناسایی تبلیغات پر حجم و آزاردهنده کاربران
  • شناسایی سایت ها با تبلیغاتی بیشتر از محتوای اصلی
  • کاهش اعتبار و رتبه با جریمه کردن سایت های تبلیغاتی آزاردهنده

اهداف الگوریتم پیج لایوت

الگوریتم پیج لایوت سطوح گسترده‌ی محتوای متنی را در بر نمی‌گیرد، بلکه برخلاف آنها این الگوریتم به محتوای تصویری با حجم بالا و تبلیغات در بالای صفحه، تبلیغات با حجم زیاد در وسط صفحه یا گوشه ها، پاپ آپ ها، فلش ها و به طور کلی هر نوع تبلیغی که باعث کندی و لود سایت شود؛ یا برای کاربران جذاب نباشد و باعث شود کاربر برای رسیدن به محتوا صفحه را اسکرول (Scrolling) کند؛ برخورد می‌کند.

عملکرد الگوریتم پیج لایوت

الگوریتم طرح بندی، نسبت به سایت هایی که بیش از حد تبلیغات استفاده می‌کنند حساس است. الگوریتم گوگل پیج لایوت سایت هایی را که با تبلیغات زیاد در قسمت های بالا، گوشه ها و وسط صفحه باعث کندی سایت شده و در نتیجه آن عدم جذابیت برای مخاطب و اعصاب خوردی او می‌شوند را شناسایی و جریمه می‌کند.

البته گوگل با آگاهی از اینکه امروزه تبلیغات یکی از منابع در آمد عموم سایت ها می‌باشد؛ با سایت هایی که به طرق مناسب و درست و با در نظر گرفتن رضایت کاربران تبلیغ می‌کنند، مشکلی ندارد. از زمان انتشار این الگوریتم از هر 10سایت تنها 1 سایت جریمه شدند.

الگوریتم موش کور کاربرد و عملکرد مشابهي با الگوريتم کبوتر دارد.‏

الگوریتم موش کور (Possum)

الگوریتم موش کور کاربرد و عملکرد مشابهي با الگوريتم کبوتر دارد.‏ سئوی محلی نیز نوعی از بهینه سازی است که به کاربران این اجازه را می دهد تا کسب و کار های مورد ‏نظر ‏خود که در نزدیکی آن ها قرار دارد را پیدا کنند. ‏الگوریتم موش کور یا Possum‏ فرآیندی است که توسط موتور جستجو انجام می شود، تا سئو ‏محلی ‏را ‏مورد بررسی قرار دهد. این الگوریتم که کاربرد و عملکرد مشابهي با الگوريتم کبوتر دارد، سال ‏‏2016 ‏آخرین بروزرسانی خود را انجام داد.

‏این الگوریتم گوگل به بررسی و تحلیل نتیجه های حاصل از لوکال سئو می‌پردازد و برای بهبود رتبه‌ی آن ها ‏و ‏حاصل شدن نتایج بهتر هم برای دارندگان کسب و کار محلی و هم مشتریان و کاربران تلاش می‌کند.‏ تاثير اصلی الگوريتم موش کور روي نتايج سئو محلي و گوگل مپ بود و در حال حاضر به عنوان مهم‌ترین و ‏بزرگ‌ترین تغییر پس از الگوریتم کبوتر گوگل در جستجوی محلی ‏می‌باشد.‏ این الگوریتم را مي توانيم ‏تکميل کننده سئو محلي بناميم.‏‏ ‏

با موش کور کسب وکار هاي نوپا در نتايج محلي جایگاه بهتري خواهند داشت.‏ اين الگوريتم باعث شد نتايج ‏سئو محلي براي کاربران دقيق‌تر از قبل شود ‏و‏ تصميم مي‌گيرد که چه زماني يک بيزنس، در نتايج محلي نمايان شود و چه زماني در نتايج نشان داده نشود. گوگل پس از معرفي الگوریتم موش ‏کور ‏حساسيت بسياري روي يکپارچگي آدرس براي کسب و کارها نشان ‏داد.‏

وظایف الگوریتم موش کور

  • افزایش سطح دقت نتایج جستجو هاي محلي برای کسب و کارها و کاربران
  •  ایجاد تغییرات و تنوع در نتایج جست و جوی محلی وتکميل کننده‎ ‎سئو‎ ‎محلي
  • بررسی و ارزیابی نتایج حاصل از لوکال سئو و تاثير بر روي نتايج سئو محلي و گوگل مپ  
  • تصميم مي‌گيرد که چه زماني يک‎ ‎بيزنس، در نتايج محلي گوگل نمايان شود.
  • با موش کور‎ ‎کسب‎ ‎وکار هاي‎ ‎نوپا در نتايج محلي‎ ‎سئوي بهتري خواهند داشت.‏
  • این الگوریتم تشخیص می‌دهد یک‎ ‎وب‎ ‎سایت چه زماني در نتايج نشان داده نشود.‏
  • سئوی محلی سایت ها را به طور دوره ای ارزیابی کرده و رتبه بندی کسب و کار ها را انجام می دهد.‏‎

اهداف الگوریتم موش کور

  • نمایش متنوعی از کسب و کار ها برای رضایت بیشتر کاربران
  • تمایز کردن کسب و کارهای متفاوتی که در یک مکان واقع شده اند
  • ادغام کردن کسب و کارهای هم اسمی که مدیر آن ها یک نفر است.‏
  • نمایش و ارزیابی کسب و کار هایی که در خارج از محدوده شهر هستند.‏
  • جستجوي محلي عملکرد دقيق تري نسب به جستجوي ارگانيک خواهد داشت.‏
  • باعث رونق و رقابت کسب و کارهای کوچک با کسانی که کارشان بزرگ است و رونق گرفته

‏نحوه کار الگوریتم موش کور

همانطور که در شتاب دی ام اشاره کردیم، “‏الگوریتم موش کور” به روزرسانی در الگوریتم رتبه‌بندی جستجوی ‏محلی است ‏و تصمیم می گیرد چه موقع کسب و کارها در نتایج جستجوی محلی نشان ‏داده شوند. گاهی اوقات با فیلتر ‏کردن لیست های کسب و کار از نتایج جستجو  این بدان معنی ‏است که برخی از مشاغل محلی ممکن است ‏همیشه برای یک جستجوی یکسان ظاهر نشوند.‏

کسب و کار های نوپا یا خارج از محدوده‌ی شهر به واسطه این الگوریتم از رتبه بندی بهتری نسبت به قبل ‏برخوردار شدند.‏ یکپارچگی آدرس از اهمیت زیادی برخوردار است؛ یعنی باید در تمام فضای مجازی و اینترنت از یک نام و ‏آدرس مشترک استفاده کنید تا باعث رتبه بندی بهتر شود.‏

مکان فیزیکی که در حال حاضر یک کسب و کار دارد اهمیت بیشتری نسبت به مکان قبلی آن دارد و تمام ‏فعالیت ها به منظور بهبود رتبه می‌بایست با آدرس جدید منطبق شود.‏ جستجوی محلی عملکرد دقیق تری نسبت به جستجو ارگانیک دارد.‏

الگوریتم موش‎ ‎کور يا‏ possum‏، بر روي کسب و کارهاي زير تاثير مي گذارد:‏

کسب و کارهاي خارج از محدوده شهر

کسب و کارهايي که در يک آدرس يکسان هستند

کسب و کارهاي متعلق به يک شرکت مادر

‏ دستور پیشنهادات موتورجستجوگوگل که به آن‎ ‏‎Google Suggest‏ یا ‏Autocomplete‏ نیز می‌گویند

الگوریتم پیشنهادات گوگل

‏ دستور پیشنهادات موتور جستجو گوگل که به آن‎ ‏‎Google Suggest‏ یا ‏Autocomplete‏ نیز می‌گویند در سال 2008 معرفی شد. این الگوریتم به منظور ‏دسترسی سریع‌تر کاربر به نتایج جستجوی دلخواهش به وجود آمده است. این دستور ‏ادامه‌ی عبارت تایپ ‏شده‌ی کاربر را حدس زده و تحت عنوان لیستی به ‏کاربر نشان می‌دهد.‏

پیش‌بینی‌های جستجو بر اساس عواملی مانند محبوبیت، مکان و تازگی است و موارد زیر را نشان می‌دهد:

اصطلاحاتی که شما تایپ می کنید.

جستجوهای مرتبطی که در گذشته انجام داده اید (اگر وارد حساب Google خود شده باشید)

آنچه افراد دیگر به دنبال آن هستند، از جمله داستان‌های پرطرفدار.

وظایف الگوریتم پیشنهادات گوگل‏

  • دسترسی سریع تر کاربر به نتایج جستجوی دلخواهش
  • دیدن کلمات کلیدی مشابه و محبوب دیگر

اهداف الگوریتم پیشنهادات گوگل‏

  • صرفه جویی در وقت کاربران 
  • جلوگیری از اشتباهات تایپی توسط جستجوگر
  • جمع آوری دیتای بیشتری از رفتار کاربران در جستجوهای مختلف
  • افزایش سرعت جستجو

عملکرد الگوریتم پیشنهادات گوگل

در هنگام تایپ در کادر به طور خودکار اطلاعات و کلمات کلیدی بررسی می‌شود و این دستور ادامه‌ی عبارت ‏را حدس زده و تحت عنوان لیستی به کاربر نشان می‌دهد.

هر پیشنهاد شامل کلماتی است که معمولا در کنار ‏هم توسط کاربر استفاده می‌شود. بدین منظور از فناوری ‏Ajax‏ استفاده می‌شود که امکان تغییر محتوای ‏صفحه، بدون بارگیری مجدد صفحه را دارد.‏

عوامل تاثیرگذار بر روی لیست نتایج پیشنهادات گوگل‏‏

ارزش کلمه: یعنی هرچقدر یک کلمه توسط افراد مختلف بیشتر جستجو شود امکان قرارگیری در پیشنهاد ‏گوگل بیشتر می‌باشد.‏
‏ارزش مکان جغرافیایی: هرچه قدر یک کلمه بارها در یک منطقه جستجو شود؛ در لیست قرار می‌گیرد.‏ ‏کلماتی که در فضای مجازی و اینترنت زیاد مورد توجه قرار گیرند وارد لیست می‌شوند.‏

 یکی دیگر از الگوریتم های سخت گیر لیست‌گوگل، الگوریتم گورخر یا ‏Google Zebra Algorithm‏ می‌باشد.

الگوریتم گورخر (کنترل عملکرد فروشگاه های اینترنتی)

یکی دیگر از الگوریتم های سخت گیر لیست‌ گوگل، الگوریتم گورخر یا ‏Google Zebra Algorithm‏ می‌باشد. نام گذاری این ‏الگوریتم در واقع بخاطر ویژگی پوست راه راه و سیاه و سفید این حیوان می‌باشد که آن را از گزند مهاجمان و آسیب دیدن ‏توسط آن ها حفظ می‌کند. درست مشابه وظیفه ای که الگوریتم گورخر در مقابل کاربران موتورجستجوگوگل دارد.‏

الگوریتم زبرا در واقع عامل خروج سایتهای اسپم و متخلف فروشگاهی می باشد. وظیفه الگوریتم گورخر یا زبرا در واقع کنترل و زیر نظر داشتن فروشگاه‌های اینترنتی است که در دنیای وب ‏به وفور دیده ‏می‌شوند. این الگوریتم، به دنبال وب سایت های قانونی و استاندارد است. با استفاده از این الگوریتم از تخلفات اینترنتی تا حدی ‏جلوگیری ‏می شود.‏ مهمترین رسالتی که این الگوریتم دارد، فروشگاه‌های نامعتبر را از ‏فروشگاه‌های معتبر ‏جدا ‏ساخته و بهترین فروشگاه را در خصوص خرید یک محصول خاص به ما پیشنهاد کند.‏

پس به کمک این الگوریتم که در حال آپدیت هم می باشد و تا همین لحظه نیز روی وبسایت‌ها اجرایی شده ‏است، ‏می‌توان ‏خریدی مطمئن را تجربه کرد. سایت‌های نامعتبر به طور قطعی توسط این ‏الگوریتم ‏شناسایی شده و به طور کامل از ‏نتایج گوگل حذف می‌شوند و این سیاست‌های سخت‌گیرانه موتورجستجوگوگل برای خرید ‏مطمئن توسط مردم را نشان می‌دهد.‏

وظایف الگوریتم گورخر گوگل

  • ‏حفاظت از کاربران در مقابل سایت های کلاهبردار و متقلب
  • بررسی و شناسایی ‏کلاهبرداران و حذف آن ها از نتایج

اهداف الگوریتم گورخر

  • ‏هدف این الگوریتم سایت های تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی می‌باشد.‏
  • ‏نظارت بیشتر و بهتر بر تجارت الکترونیک توسط گوگل است.‏
  • خروج سایت های اسپم و متخلف فروشگاهی . ‏
  • بهبود و پاکسازی جامعه تجارت الکترونیک توسط حذف فروشگاه های غیر معتبر
  • بالا آوردن فروشگاه های ‏معتبر در نتایج سرپ

نحوه عملکرد الگوریتم گورخر گوگل

سایت هایی که با کلاهبرداری از کاربران درآمد دارند شناسایی شده و از لیست رتبه بندی حذف می شوند.‏ رعایت مواردی مانند: امانت داری، پشتیبانی، احترام به نظرات و… در کل جلب رضایت ‏مشتری و رساندن خدمات درست به آنها، وب سایت شما را از آسیب دیدن توسط گورخر گوگل حفظ می‌کند.‏

بنابراین در نظر داشته باشید که هر چقدر وبسایت یا فروشگاه اینترنتی که تاسیس می‌کنید به روزتر و با ‏تنوع ‏محصول و ‏محتوای بیشتری باشد، درصد چراغ سبز الگوریتم گورخر به شما بیشتر خواهد بود. در نتیجه ‏از ‏روز اولی که فروشگاه آنلاین خود ‏را راه اندازی می‌کنید به این نکته توجه کنید، مهم‌ترین مسئله برای ‏این ‏الگوریتم اعتمادسازی شما بین مردم است و تمامی ‏رفتارها روی سایت به صورتی که بیان شد ‏توسط ‏الگوریتم گورخر زیر نظر قرار دارد.‏

الگوریتم رقص گوگل یا Google Dance در واقع نوعی الگوریتم برای دسته‌بندی سایت‌ها در نتایج جست‌وجو است.

الگوریتم رقص گوگل یا Google Dance

الگوریتم رقص گوگل یا Google Dance در واقع نوعی الگوریتم برای دسته‌بندی سایت‌ها در نتایج جست‌وجو است. هر زمان که یک سایت محتوایی را بروز رسانی می‌کند یا محتوای جدید را منتشر می‌کند، الگوریتم‌های گوگل این تغییر را بررسی کرده و بر اساس آن تغییری در رتبه‌بندی سایت‌ها ایجاد می‌شود.

حال به این فکر کنید که گوگل روزانه چندین میلیون سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد و هر کدام از این سایت‌ها در طول روز مدام در حال تغییر رتبه و جایگاه خود هستند. به همین دلیل این الگوریتم با نام الگوریتم رقص گوگل یا Google Dance معرفی شده است. در گذشته گوگل برای اینکه رتبه‌بندی سایت‌ها کمتر دچار نوسان شوند فعالیت و کار این الگوریتم را به صورت دوره‌ای انجام می‌داده است.

در نتیجه این الگوریتم از 36 روز یک‌بار اجرا می‌شد و نتایج جست‌وجوها را تغییر می‌داد. در سال شما شاهد 10 بار اجرا شدن این الگوریتم بودید. از سال 2003 به بعد و با گسترش استفاده از اینترنت در بین کاربران، گوگل اساس کار این الگوریتم را به صورت هفتگی تغییر داد.

هدف گوگل از این کار این بود که نتایج معتبرتر و بهتر را به کاربران خود ارائه دهد. موتور جستجوهای دیگر نیز از این الگوریتم استفاده می‌کنند. با این حال گوگل به دلیل تعداد کاربران بالایی که دارد از این الگوریتم در فواصل زمانی کوتاه‌تری استفاده می‌کند.

وظایف الگوریتم رقص گوگل

  • دسته‌بندی سایت‌ها بر اساس محتواهای مختلف
  • بررسی تغییرات انجام شده در سایت‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها
  • بررسی محتوای سایت‌ها از لحاظ کاربر پسند بودن در زمان اجرای الگوریتم
  • بررسی مدت زمان حضور کاربر در صفحات رتبه‌بندی شده جهت شناسایی مفید بودن مطالب
  • بررسی رقابت در کلمات کلیدی استفاده‌شده جهت رتبه‌بندی سایت‌ها
  • بررسی لینک سازی های انجام شده در محتواهای جدید و تأثیر آن‌ها در رتبه‌بندی سایت‌ها
  • بررسی تغییرات مثبت انجام شده در سایت‌ها و تأثیر آن‌ها در بهبود کیفیت محتوا و کاربر پسند بودن محتوا
  • ارائه فرصت دیدن شدن به سایت‌های رتبه پایین و بررسی رفتار کاربران در این سایت‌ها (جهت شناسایی محتواهای مفید در این سایت‌ها)

اهداف الگوریتم رقص گوگل

  • مهم‌ترین هدف این الگوریتم ارائه نتایج مفیدتر به کاربران است.
  • هدف بعدی این الگوریتم شناسایی سایت‌هایی است که محتوای مفید و کاربر پسند تولید می‌کنند اما در رقابت با سایت‌های بزرگ عقب می‌افتند.
  • با استفاده از این الگوریتم سایت‌هایی که محتواهای با کیفیت تولید می‌کنند این شانس را دارند که بهتر و بیشتر دیده شوند.
  • تغییرات مفید سایت‌ها با استفاده از این الگوریتم سریع‌تر دیده می‌شوند. در نتیجه در رتبه سایت‌ها تأثیر بالایی خواهند داشت.
  • بررسی اطلاعات ارائه شده توسط الگوریتم‌های دیگر، جهت رتبه‌بندی بهتر سایت‌ها، برای بهتر دیده شدن.
  • دسته‌بندی سایت‌ها بر اساس کلمات کلیدی مختلف.
  • شناسایی استراتژی‌های مفید برای تولید محتوا و جذب مخاطب در سایت‌هایی که به صورت موقت به رتبه بالا صعود کرده‌اند.
  • شناسایی محتواهای مفید و جذاب برای کاربران (محتواهایی که باعث شده است سایت به رتبه بالا برود) و برنامه‌ریزی برای تولید این‌گونه محتواها

نحوه کار الگوریتم رقص گوگل

امروزه الگوریتم‌های گوگل هوشمندتر شده‌اند. همین امر هم برای الگوریتم رقص گوگل رخ داده است. این الگوریتم در سال‌های اخیر محتوا سایت‌ها را بر اساس عوامل مختلفی دسته‌بندی و مرتب‌سازی می‌کند. همچنین اطلاعات زیادی را از طریق الگوریتم‌های دیگر دریافت می‌کند که در رتبه‌بندی تأثیر دارند.

در واقع الگوریتم رقص گوگل با کمک سایر الگوریتم‌ها و داده‌های به دست آمده (مانند بررسی سایت شما از دید کاربران و مفید بودن مطالب ارائه‌شده، کلمات کلیدی استفاده‌شده، اعتبار سایت شما برای کاربران، مدت‌زمان حضور کاربران در سایت شما و غیره) رتبه سایت شما را مشخص می‌کند.

الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon) و تاثیر آن در سئو

الگوريتم موبايل گدون (‏Mobilegeddon)

الگوريتم موبايل گدون ‏Mobilegeddon برای بهبود نتايج جستجو در تلفن همراه ‏رونمایی شد. گوگل بر اساس آناليزهاي خود مي ‏داند بيشتر مخاطبان، کاربران موبايلي هستند، بنابراین‏ به بهبود نتايج جستجو در تلفن همراه کمک می‌کند و فقط رتبه‌بندي در ‏دستگاه‌هاي موبايل را تغيير مي‌دهد.‏

الگوریتم موبایل گدون گوگل تمرکز مستقیم روی قابلیت موبایل فرندلی بودن داشته و هر سایتی که ‏نسخه موبایل آن در تمامی ورژن‌های موبایل و تبلت به صورت ریسپانسیو نباشد، جریمه‌ شده و جایگاه‌های ‏پایین‌تری را در دستگاه های موبایلی کسب می‌کند.

پياده‌سازي اين الگوريتم، براي اين است که تنها سايت‌هاي واکنش گرا ‏و ‏Mobile friendly‏ به صدر نتايج بيايند.‏ اين الگوريتم جزء جديدترين الگوريتم هاي گوگل به حساب مي آيد.‏ در نظر داشته باشید ‏که برای این الگوریتم فقط صفحه اصلی سایت شما ملاک نبوده و تمامی صفحات موجود در سایت را به صورت جداگانه بررسي ‏خواهد کرد.‏

همانطور که گفته شد مهم‌ترین ملاک برای الگوریتم گدون سایزهای مختلفی است که برای ‏موبایل بهینه کرده باشید و در تمامی اندازه ها، نوشته‌ها درست و خوانا نمایش داده شود و کاربر صفحات سايت را در نسخه موبايل به صورت کاملا بهینه مشاهده نمايد.‏ در این شرایط است که برای شما جایگاه مناسبی در نظر خواهد گرفت. به این موضوع دقت داشته باشید که برای پیاده‌سازی ورژن ‏موبایل شما نیاز به یک ورژن مخصوص نسخه موبایل نخواهید داشت فقط کافیست که قالب سایت خود را برای سایزهای مختلف بهینه کنید.‏

نکته حائز اهمیت دیگری که روی الگوریتم گدون و جایگاه شما در گوگل تاثیرگذار می‌باشد، بلافاصله ‏بعد از ریسپانسیو کردن ورژن‌های مختلف موبایل شاهد رشد رتبه‌های وب سایت خود در نسخه‌ی موبایلی خواهید بود و صاحب جایگاهی خواهید شد که ممکن است در ورژن دسکتاپ نباشید. به ريسپانسيو بودن سايت اهميت ويژه اي بدهيد و کاربر پسند بودن ‏آن را در نظر بگيريد.‏

نکات ‌مهم ‌درباره ‌موبایل ‌فرندلی

چرا ‌یک ‌وب ‌سایت ‌باید ‌موبایل ‌فرندلی ‌باشد؟

‌‌با ‌توجه ‌به ‌رشد ‌روز ‌افزون ‌دستگاه‌های ‌هوشمند ‌و ‌استفاده ‌عموم ‌مردم ‌از ‌موبایل ‌و ‌تبلت، ‌جستجو به وسیله‌ی موبایل ‌در ‌موتورهای ‌جستجو ‌نسبت ‌به ‌رایانه ‌به ‌شدت ‌افزایش ‌پیدا ‌کرده، ‌و ‌این ‌روند ‌افزایشی ‌روز ‌به ‌روز ‌در ‌حال ‌افزایش ‌است.‏ گوگل ‌هم ‌این ‌موضوع ‌را ‌درک ‌کرده ‌و ‌برای ‌تجربه ‌بهتر ‌کاربران ‌خود، ‌سازگار ‌کردن ‌سایت ‌و ‌محتوا ‌با ‌موبایل ‌یک ‌مسئله ‌مهم ‌و ‌ضروری ‌تبدیل ‌شده ‌است.

‌‌موبایل ‌فرندلی ‌بودن ‌سایت ‌نه ‌تنها ‌به ‌شما ‌کمک ‌می ‌کند ‌ترافیک ‌بیشتری ‌را ‌جذب ‌کنید، ‌بلکه ‌به ‌نرخ ‌تبدیل‏Conversion ‎Rate‏ ‌نیز ‌کمک ‌می ‌کند.

وظایف الگوریتم ‌موبایل ‌فرندلی

  • ‌موبايل ‌فرندلي ‌گوگل، ‌در ‌راستاي ‌بهینه سازی ‌سايت ‌ها ‌و ‌جهت ‌جلب ‌رضايت ‌کاربران ‌موبايل ‌ارائه ‌شده ‌است.‏
  • اگر ‌وب ‌سايت ‌شما ‌رسپانسیو ‌طراحي ‌شده، ‌منتظر ‌افزايش ‌رتبه ‌بندي ‌سايت ‌خود ‌در ‌نتايج ‌جستجو ‌باشيد.‏
  • ‏‌الگوريتم ‌موبايل ‌فرندلي ‌نتايج ‌جستجو ‌را ‌در ‌تمام ‌زبان ‌هاي ‌جهان ‌تحت ‌تاثير ‌قرار ‌مي ‌دهد.‏
  • ‌الگوريتم ‌موبايل ‌فرندلي ‌حالت ‌خاکستري ‌ندارد؛ ‌یا ‌وب ‌سايت ‌شما ‌براي ‌موبايل ‌ريسپانسيو ‌است ‌يا ‌خير.
  • ‌اين ‌الگوريتم ‌در ‌جستجوهايي ‌که ‌توسط ‌دسکتاپ ‌صورت ‌مي ‌گيرد، ‌هيچ ‌تغييري ‌اعمال ‌نمي ‌کند.‏
  • موبایل فرندلی تنها ‌بر ‌نتايج ‌جستجو ‌که ‌توسط ‌موبايل ‌انجام ‌شده ‌تأثير ‌دارد. ‌‏
  • ‏‌براي ‌تست ‌موبايل ‌فرندلي ‌بودن ‌وب ‌سايت ‌خود ‌مي ‌توانند ‌از ‌ابزار ‌آنلاين‌گوگل ‌استفاده ‌نمائيد.‏

چک کردن موبایل فرندلی بودن

‌برای چک ‌کردن ‌يک ‌سايت ‌برای ‌ ‌موبايل ‌فرندلي ‌ميتوانيد ‌به ‌آدرس ‌زیر ‌مراجعه ‌کنید:‏

https://search.google.com/test/mobile-friendly

ساده ترین راه مینیمایز کردن یا کوچک کردن صفحه مرورگر است؛ که در صورت نامناسب بودن سایت مورد نظر شما اسکرول افقی ‏را هم مشاهده می‌کنید.‏ می‌توانید موبایل فرندلی بودن سایت را با ابزارهای گوناگونی بررسی نمود، که آن ها را به اختصار بیان می‌کنیم.‏

‏ابزار های حرفه ای برای تست موبایل فرندلی:‏

1- Mobile friendly test

 ‎در این سایت شما می‌توانید موبایل فرندلی بودن سایت مورد نظر خود را از نگاه ربات های گوگل بررسی کنید؛ بدین منظور ‏URL‏ ‏سایت خود را در قسمت مشخص وارد نموده و روی ‏Test URL‏ کلیک کنید.‏

2- Page Speed Insights

این نیز ابزار دیگری از گوگل است که برای بررسی سرعت سایت به وجود آمده و با رویکرد دیگری موبایل فرندلی بودن را هم بررسی ‏می‌کند. با وارد کردن ‏URL‏ و کلیک بر روی ‏Analyze‏ انجام می‌گیرد.‏

‏3- ‏Mobile Website Testing Speed Tool

این ابزار از دو ابزار پیشین جدیدتر بوده و به نوعی کار هر دوی آن ها را انجام می‌دهد. شما می‌توانید با وارد کردن ‏URL‏ هر ‏سایت و صبر کردن به منظور بررسی سایت مورد نظر شما، میانگین سرعت لود شدن سایت و واکنش گرایی به موبایل را مشاهده ‏کنید که نتیجه‌ی بررسی آن 3 عدد بین 0-100 می‌باشد. ‏

اهداف الگوریتم موبايل گدون

  • دادن اولويت به سايت‌هايي موبایل فرندلی
  • اهمیت به کاربران موبایلی که تعداد زیادی هستند
  • تنها سايت‌هاي واکنش گرا و ‏Mobile Friendly‏ به صدر نتايج بيايند.
  • جریمه و حذف سايت هايي که ريسپانسيو و واکنش گرا نيستند
  •  فقط رتبه‌بندي در دستگاه‌هاي موبايل را تغيير مي‌دهد.‏
  • بهبود نتايج جستجو در تلفن همراه
  • کاربر صفحات سايت را در نسخه موبايل به صورت بهينه‌تر مشاهده نمايد.
  • از فايل ها يا ابزار‌هايي مثل فلش که براي موبايل ها و تبلت ها کاربرد ندارد در وب خبری نیست.‏

گوگل فرد

الگوریتم گوگل فرد (Google Fred)

الگوریتم فرد گوگل در تاریخ 8 مارس سال 2017 راه اندازی شد. این الگوریتم به عنوان یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل شناخته می‌شود. با محتواهای کوتاه و بلند آن هم به گونه‌ای نامناسب برخورد داشته و علاوه بر این موارد با سایت‌هایی که تبلیغ محور هستند نیز برخورد خواهد داشت.

اکثر سایت‌هایی که تحت تأثیر این الگوریتم قرار می گیرند، مطالب کوتاه و کم کیفیت را ارائه می‌دهند و به نظر می‌رسد بیشتر به منظور ایجاد درآمد تبلیغات آن مطالب را ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید در سایت خود تبلیغاتی را نشان دهید در وهله اول اطمینان حاصل کنید که صفحات مورد نظر جهت تبلیغ از کیفیت بالایی برخوردار باشند و بتوانند در زمینه کاری خود اطلاعات مرتبط و کافی را به مخاطبان ارائه دهند. 

در واقع هدف اصلی این الگوریتم محتواهای تبلیغاتی مضر، محتواهای کم‌ارزش و محتواهایی که از لحاظ سئو در گروه کلاه سیاه‌ قرار می‌گیرند است. البته این الگوریتم به تمامی سایت‌ها ضربه وارد نمی‌کند اما سایت‌هایی که از روش‌های تبلیغاتی و محتوای کم ارزش دارای رتبه‌بندی سئو شده بودند را تحت تأثیر قرار داده و رتبه آن‌ها را از بین می‌برد.

سعی نکنید گوگل را فریب دهید و صفحه خود را پر از لینک‌های نامرتبط سازید و از تبلیغات بسیار استفاده کنید، آن هم به امید اینکه گوگل متوجه نمی‌شود و با کمک تبلیغاتی که انجام می‌دهید سود ببرید. شما می‌توانید تبلیغات را به اندازه کم و به گونه‌ای که منجر به ایجاد تقلب نشود و هیچ یک از قوانین الگوریتم گوگل را نقض نکند استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر سوددهی مناسب از تبلیغات، از طرف گوگل نیز جایگاه بالایی را به دست آورید.

اگر رتبه سایت شما در مارس 2017 کاهش یافت، بدانید که شما تنها نیستید. در اواسط ماه مارس، جامعه جستجو و کاربران اینترنت با شایعاتی مبنی بر به‌روزرسانی الگوریتم جدید گوگل، با هدف بررسی تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه پر شد. این به‌روزرسانی با نام الگوریتم گوگل فرد (Google Fred) شناخته می‌شود.

این بروزرسانی باعث تغییر بزرگی در رتبه‌بندی و ترافیک سایت‌هایی شد که از تاکتیک‌های سئو و کسب درآمد سیاه استفاده می‌کردند. مهم‌ترین مواردی که باعث شد رتبه سایت‌ها به شدت افت کند استفاده از تبلیغات سنگین، روش‌های سئوی کلاه سیاه و همچنین تولید محتوای بی ارزش بود.

وظایف الگوریتم فرد

  •  شناسایی و حذف سایت‌هایی که با تبلیغات بسیار رتبه‌بندی شده‌اند.
  •  شناسایی و حذف سایت‌هایی که محتوای آن‌ها بی ارزش و تنها با اهداف سئو تولید شده است.
  • شناسایی و حذف سایت‌هایی که دارای محتوا تبلیغاتی یا لینک‌های خریداری شده و اسپم هستند.
  • شناسایی سایت‌های ارائه دهنده تبلیغات فریبنده
  • شناسایی سایت‌هایی که دارای مشکلات فراوان در زمینه UX هستند.
  • شناسایی سایت‌هایی که دارای مشکلات ریسپانسیو و مشکلات نسخه موبایل هستند.
  • شناسایی و حذف سایت‌هایی که از روش‌های کسب درآمد تهاجمی و سئوی سیاه استفاده می‌کنند.
  • بررسی شهرت وب‌سایت (کیفیت بک لینک‌ها، جوایز کسب شده، نظرات مثبت کاربران و نظرات متخصص و غیره) است.

اهداف الگوریتم فرد گوگل

  • الگوریتم گوگل فرد بر روی تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه برای کسب درآمد تهاجمی تمرکز دارد، بنابراین بزرگ‌ترین راه‌حل این است که تبلیغات سایت را کاهش و کیفیت محتوا را افزایش دهید.
  • یکی از اهداف مهم الگوریتم گوگل فرد این است که نحوه قرارگیری تبلیغات در سایت‌ها مناسب باشد. تبلیغات نباید باعث شود که تجربه کاربر در استفاده از محتوای سایت دچار مشکل شود.
  • یکی دیگر از اهداف الگوریتم فرد این است که محتوای تولید شده کاربرپسند باشد. در نتیجه در روش‌های تولید محتوا باید سعی کنید تا جای ممکن کاربر نهایی را مد نظر قرار دهید.
  • از اهداف دیگر این الگوریتم می‌توان به بروز بودن و تازه بودن محتوا اشاره کرد. این الگوریتم همواره محتواهایی که بروز رسانی شده و تازه هستند را مورد توجه قرار می‌دهد. محتواهای قدیمی توسط این الگوریتم شناسایی شده و از نتایج جست‌وجوها حذف می‌شوند.

نحوه کار الگوریتم فِرِد گوگل

نحوه کار الگوریتم فردگوگل به این صورت است که محتوا و ساختار وب‌سایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. هر سایت در بخش‌هایی مانند تبلیغات آزاردهنده، سئوی کلاه سیاه، تبلیغات گمراه کننده، استفاده زیاد از لینک‌های گمراه کننده، محتواهای کم ارزش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

با بررسی این موارد سایت‌ها در الگوریتم Google Fred درجه‌بندی و رتبه‌بندی می‌شوند. گوگل با استفاده از این الگوریتم شیوه‌های نامناسب و مشکوک را شناسایی کرده و سایت‌های که از این شیوه‌ها استفاده کرده باشند را از نتایج جست‌وجوهای خود حذف می‌کند. بر اساس نحوه کار این الگوریتم برخی از سایت‌ها از 50 الی 90 درصد کاهش رتبه را تجربه کرده‌اند.

الگوریتم گوگل برت قرار است روش جستجو برای در موتور جستجوی گوگل تغییر دهد.

الگوریتم گوگل برت (Google BERT)

الگوریتم گوگل برت قرار است روش جستجو در موتور جستجوی گوگل را تغییر دهد. در گوگل روزانه میلیاردها جستجو انجام می‌شود. برخی از عبارات به راحتی قابل جست‌وجو هستند، با این حال برخی دیگر ممکن است به صورت کامل توسط موتور جستجو درک نشوند.

به همین دلیل گوگل از الگوریتم جدیدی استفاده می‌کند که بتواند این پیچیدگی‌ها را درک کند. الگوریتم برت گوگل نوعی الگوریتم کمکی برای درک و پردازش زبان‌های مختلف است. نام این الگوریتم از عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers گرفته شده است. در این الگوریتم با استفاده از یادگیری ماشینی در کل متن، گوگل می‌تواند به خوبی مفهوم و کلیت متن را درک کند.

وظایف الگوریتم گوگل بِرت

  • شناسایی کلمات اضافی مانند “به، برای، روش، استفاده و غیره” در عنوان‌ها و بررسی مفهوم و ارتباط آن‌ها با کلمه کلیدی اصلی
  • تطبیق یک کلمه یا عبارت با یک پاراگراف یا کل متن
  • شناسایی سؤالات متداول و پرکاربرد که توسط کاربران استفاده می‌شود. در این صورت سؤالات تکراری شناسایی شده و به عنوان سؤالات مهم در نظر گرفته می‌شوند.
  • شناسایی معنا و مفهوم عبارات در متن‌ها و پاراگراف‌ها و بررسی مترادف‌ها و محتواهای تولید شده برای بهینه‌سازی نتایج جست‌وجو.
  • شناسایی معناهای مختلف یک کلمه و درک بهتر عبارت جست‌وجو شده توسط کاربر
  • بررسی ریچ اسنیپ های اعمال شده توسط مدیران سایت‌ها برای بررسی بهتر محتواهای قرار داده شده در سایت‌های فروشگاهی

اهداف الگوریتم گوگل BERT

  • پردازش عبارات و نوشته‌های چپ‌نویس و راست نویس و تطبیق آن‌ها با هم است.
  • کلمات اضافی قبل و بعد از کلمات اصلی را نیز شناسایی و درک کند و با توجه به مفهوم آن‌ها نتایج جستجو را بهتر کند.
  • کمک به دستیار صوتی گوگل است تا مفهوم عبارت اعلام شده از کاربر را بهتر و جامع‌تر درک کند.
  • یکی دیگر از اهداف این الگوریتم پر کردن شکاف مربوط به بخش الگوریتم رنگ برین در توانایی پردازش زبان‌ها و گویش‌های مختلف است.
  • نگارش محتوایی که بهتر و راحت‌تر توسط مخاطب درک شده و به راحتی به سؤالات آن‌ها پاسخ داده شود.
  • به جای تمرکز در استفاده از کلمات کلیدی بر روی مفهوم محتوا تمرکز شود.
  • دیگر روش‌های سنتی سئو و کلمات کلیدی، کارساز نخواهند بود.

نحوه کار الگوریتم برت

الگوریتم برت گوگل کلمات وارد شده به گوگل را با سایر کلمات و عبارت موجود در متن‌ها بررسی می‌کند. در نتیجه دیگر کلمات با کلمات مقایسه نمی‌شوند و یک کلمه ممکن است با یک عبارت که مفهوم یکسانی با آن کلمه داشته باشد مقایسه شود. سپس هوش مصنوعی موتور جست‌وجو بر اساس نتایج بدست آمده از این الگوریتم فرآیند رتبه‌بندی را بر روی نتایج بدست آمده در این الگوریتم اعمال می‌کند.

در صورتی که الگوریتم تأثیر متن‌ها را نسبت به کلمه جست‌وجو شده مثبت قلمداد کند در نتایج جست‌وجو این موارد نشان داده می‌شود. بر اساس ادعای گوگل به ازای هر 10 جست‌وجوی انجام شده، 1 عدد تحت تأثیر الگوریتم BERT قرار گرفته است. در حال حاضر این الگوریتم توانایی شناسایی کلمات محاوره‌ای از اصلی را دارد. در نتیجه کلمات و حروف اضافه مانند “برای ” و “از” را در یک عبارت تشخیص داده و آن‌ها را در نتایج خود لحاظ نمی‌کند.

الگوریتم مدیک (Medic) گوگل

الگوریتم گوگل مدیک

الگوریتم گوگل مدیک یا Google Medic در سال 2018 به صورت یک بروزرسانی به کاربران معرفی شد. با استفاده از این الگوریتم سایت‌های بسیاری از صنایع تحت تأثیر قرار گرفتند. با این حال بیشتر سایت‌ها و صفحاتی که تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفتن سایت‌ها و صفاتی بودند که تأثیر مستقیم روی سرمایه (پول) و همچنین سلامتی کاربران داشتند.

الگوریتم گوگل مدیک در واقع برای بررسی سایت‌هایی که در حوزه های سلامت، بهداشت، سرمایه و سبک زندگی فعال بودند ارائه شد. هدف اصلی این الگوریتم بررسی سایت‌های مرتبط با سلامت و سرمایه بود. در صورتی که کاربران با مراجعه به این سایت‌ها سرمایه، تجارت و یا حتی سلامت خود را در خطر می‌دیدند، نتایج این سایت از جست‌وجوی گوگل حذف می‌شدند.

البته این الگوریتم با بررسی رفتار کاربران، محتوای ارائه شده در این سایت‌ها، بررسی وضعیت سلامت و استاندارد بودن سایت‌ها و خیلی موارد دیگر اقدام به بررسی و رتبه‌بندی سایت‌ها می‌کند.

هدف اصل گوگل از ارائه این الگوریتم این بود تا سایت‌هایی که به صورت مؤثر بر سرمایه، سبک زندگی، شادابی و سلامت کاربران تأثیرگذار بودند را بررسی کرده و طبقه‌بندی نماید. این الگوریتم باعث به وجود آمدن الگوریتم دیگی با نام YMYL که مخفف عبارت Your Money, Your Life بود شد.

وظایف الگوریتم گوگل مدیک

  • بررسی سایت‌های مرتبط با سلامت و پزشکی
  • بررسی سایت‌های مرتبط با معاملات مالی و خریدها
  • بررسی سایت‌های مرتبط با اطلاعات حقوقی
  • بررسی مقالات و صفحات خبری که در آن‌ها اطلاعات پزشکی و یا مالی ارائه می‌شود.
  • بررسی سایت‌ها و صفحاتی که در آن‌ها سبک زندگی و یا داروی های تناسب‌اندام ارائه می‌شود.
  • بررسی مقالات و توصیه‌های پزشکی ارائه شده توسط افراد و یا سازمان‌های تخصصی
  • بررسی مقالات و نوشته‌های علمی و مالی که توسط کارشناسان نوشته شده و در آن‌ها به نظریات اجتماعی اشاره‌شده است.
  • بررسی صفحات و سایت‌هایی درباره مشاوره حقوقی و موضوعاتی مانند قراردادها، نحوه خرید املاک و مشاوره‌های مالیاتی

اهداف الگوریتم گوگل مدیک

  • رتبه بندی محتوای سایت‌ها بر اساس مفید بودن
  • رتبه بندی محتوای سایت‌ها بر اساس YMYL
  • کاهش رتبه صفحاتی که در آن‌ها شاخص های E-A-T را ندارند.
  • پاداش و افزایش رتبه صفحاتی که دارای محتوای مفید برای کاربر هستند و قصد فریب موتور جست‌وجو ندارند 
  • محتوای صفحات را از لحاظ موارد غیر قانونی مثل لینک‌های مخفی، محتوای غیرتخصصی، فیشینگ ها و غیره بررسی می‌کند.
  • بررسی صفحات سایت و ساختار سایت در خصوص سوء استفاده از ساختارهای نشانه‌گذاری یا همان rich snippets است.

نحوه کار الگوریتم گوگل مدیک

بر اساس اعلام گوگل هدف اصلی الگوریتم‌های ارائه شده در موتور جست‌وجوی گوگل این است که اطلاعات و نتایج نشان داده شده تا جای ممکن مطابق نیاز کاربر باشد؛ بنابراین برخی از این الگوریتم‌ها به بررسی کمی و کیفیتی محتوای سایت‌ها می‌پردازند و آن‌ها را امتیازدهی می‌کنند تا با استفاده از این امتیازها در رتبه‌بندی‌ها قرار گیرند.

گوگل در سال‌های اخیر مفهوم سودمند بودن را نیز به این الگوریتم‌ها اضافه کرده است و نحوه کار الگوریتم گوگل مدیک نیز به همین صورت است. این الگوریتم محتوای وب سایت‌ها را از لحاظ سودمند بودن بررسی می‌کند. حال ممکن است این محتواها در زمینه فعالیت‌های مالی باشند یا در زمینه فعالیت‌های سلامتی، هر چه که سودمندتر باشند برای گوگل و الگوریتم گوگل مدیک مهم‌تر خواهند بود.

نحوه کار الگوریتم گوگل مدیک به این صورت است که صفحات سایت‌ها را از لحاظ سودمند بودن بررسی می‌کند. در این فرآیند هدف اصلی نتیجه ای است که کاربر از مطالعه محتوای سایت به دست می‌آورد. در نتیجه هرچه محتوا پربارتر، غنی‌تر و مفیدتر باشد بیشتر می‌تواند برای کاربر مفید باشد.

الگوریتم e-a-t گوگل

الگوریتم گوگل E-A-T

الگوریتم E-A-T گوگل یکی از مهم‌ترین شاخص هایی است که گوگل برای تعیین اینکه آیا محتوا برای خوانندگان ارزشمند است یا نه استفاده می‌کند. البته بسیاری از کارشناسان EAT را الگوریتم نمی دانند و آن را یک شاخص ارزیابی کیفیت می دانند.

در صوتی که محتوا برای کاربر ارزشمند باشد و بتواند به نیازهای کاربر پاسخ دهد اعتبار بالایی دریافت می‌کند و می‌تواند در رتبه‌های بالاتر و بهتر نمایش داده شود. الگوریتم گوگل E A T برای اولین بار در سال 2014 معرفی شد. این الگوریتم به ارزیابی کیفیت محتوای منتشر شده در سایت‌ها می‌پردازد.

به طور خلاصه، EAT مشخصه‌ای است که نشان می‌دهد یک صفحه با کیفیت است و آن را برای کاربران مفید می‌کند. بازخورد این ارزیابی‌ها و بررسی کیفیت محتواها مستقیماً بر رتبه‌بندی سایت‌ها تأثیر نمی‌گذارد؛ اما به گوگل کمک می‌کند تا رتبه‌بندی سایت‌ها را در طول زمان بهبود بخشد.

با توجه به این موارد می‌توان این‌گونه برداشت کرد که الگوریتم گوگل E-A-T یک فاکتور مستقیم رتبه‌بندی گوگل نیست، اما تأثیر بالایی در سئوی سایت‌ها دارد. با این حال، به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجو در ماه می ۲۰۱۹ توسط مجموعه گوگل باعث شد که اهمیت E-A-T کمی تغییر کند. اکنون، این الگوریتم به عنوان یک عامل در تعیین کیفیت صفحه فعالیت می‌کند و درجه اعتبار بالایی در بین الگوریتم‌های گوگل دارد.

حتما بخوانید: مقاله کامل و جامع درباره الگوریتم E-A-T

وظایف الگوریتم گوگل EAT

  • الگوریتم گوگل E A T یکی از معیارهای اصلی گوگل است.
  • وظیفه این الگوریتم اطمینان از این است که محتوایی که مردم مصرف می‌کنند مضر نیست و مفید خواهد بود.
  • وظیفه دیگر این الگوریتم رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس تخصص و اعتبار آن‌ها است.
  • این الگوریتم هم چنین وظیفه بررسی محتواهای مرتبط با YMYL را بر عهده دارد.
  • ارسال اطلاعات درست به سایر الگوریتم‌ها برای اعتباربخشی درست 

اهداف الگوریتم گوگل E A T

• یکی از مهم‌ترین اهداف الگوریتم گوگل E-A-T تولید محتوای با کیفیت است.
• بررسی نویسنده محتوا؛ آیا نویسنده در زمینه ای که محتوا را نگارش کرده است حرفه‌ای است یا خیر.
• بررسی منابع استفاده شده در محتوا؛ آیا محتوا از منابع مناسب و حرفه‌ای استفاده کرده است یا خیر.
• بررسی وب سایتی که محتوا را منتشر کرده است؛ خود دارای اعتبار کافی در زمینه‌های معرفی شده است یا خیر.

نحوه کارکرد الگوریتم گوگل E A T

نحوه فعالیت الگوریتم گوگل EAT بر اساس سه اصل کلی در این الگوریتم است. این سه اصل کلی عبارت‌اند از:

  • تخصص سازنده محتوا: همان‌طور که گفته شده نویسنده محتوا باید در زمینه که فعالیت می‌کند خود دارای تخصص و اعتبار باشد تا محتوای تولید شده توسط ایشان نیز دارای اعتبار بالایی باشد.
  • معتبر بودن سازنده محتوا، خود محتوا و وب سایت: محتوا و سایتی که محتوا در آن منتشر می‌شود باید از اعتبار خوبی نزد گوگل برخوردار باشند. این اعتبار توسط الگوریتم‌های دیگر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • قابل اعتماد بودن سازنده محتوا، خود محتوا و وب سایت: همان‌طور که گفته شده سایت و نویسنده محتوا باید قابل اعتماد باشد. بررسی این فرآیند بر اساس رفتار کاربران است. هرچه کاربران به یک سایت و محتوای ارائه شده در آن اعتماد بیشتری داشته باشد اعتبار آن سایت نزد الگوریتم گوگل E-A-T افزایش پیدا می‌کند.

الگوریتم گوگل E-A-T برای فعالی خود دستورالعمل‌های مشخصی دارد. برخی از این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

به کاربران کمک کند.

توسط یک متخصص ایجاد شود.

در یک سایت معتبر درج شود.

قابل اعتماد باشد.

به طور منظم به روز شود.

در صورت امکان، محتوا باید با سطح بالایی از تخصص ایجاد شود. در این بین صفحاتی که نفرت پراکنی می‌کنند، اطلاعات نادرست ارائه می‌دهند، باعث فریب کاربران می‌شوند و غیره در رتبه‌های پایین‌تر الگوریتم گوگل E-A-T قرار می‌گیرند.

الگوریتم MUM

الگوریتم گوگل MUM

الگوریتم MUM یکی از جدیدترین و پیچیده‌ترین الگوریتم‌های گوگل است. موتورهای جستجوی امروزی به اندازه کافی قدرتمند نیستند تا بتوانند پاسخ یک متخصص را بدهند؛ اما موتور جست‌وجوی گوگل با فناوری جدیدی به نام Multitask Unified Model یا MUM، به شما برای رفع این نوع نیازهای پیچیده کمک می‌کند. با کمک این الگوریتم در آینده، برای انجام کارها به جستجوهای کمتری نیاز خواهیم داشت.

زبان می‌تواند مانع مهمی برای دسترسی به اطلاعات باشد. الگوریتم MUM این پتانسیل را دارد که با انتقال دانش به زبان‌ها، این مرزها را بشکند. الگوریتم مام می‌تواند از منابعی که عبارت جستجویتان را با آن زبان نوشته‌اید یاد بگیرد و به رساندن آن اطلاعات به شما کمک کند. بر اساس اعلام نظر کارشناسان، معرفی MUM نشان دهنده تغییر پارادایم اصلی بعدی برای جستجوی گوگل پس از مرغ مگس‌خوار، رنک برین و برت است.

در حالی که نوآوری‌های قبلی مبتنی بر یادگیری ماشین بر اساس چندین مدل آموزش دیده برای وظایف مختلف هستند، هدف در MUM استفاده از تنها یک مدل برای همه وظایف مربوط به نمایه‌سازی، بازیابی اطلاعات و رتبه‌بندی سایت‌ها است. ساده‌سازی مدل‌های یادگیری ماشینی مزایای زیادی برای عملکرد جستجو دارد، اما قبل از اینکه بتوانید به طور کامل متوجه شوید که یک تغییر عمده MUM چه چیزی را نشان می‌دهد، ابتدا باید بفهمید که در اینجا با چه چیزی سروکار داریم.

پس در ابتدا به این سؤال پاسخ می‌دهیم که الگوریتم MUM چیست؟ در واقع این الگوریتم MUM یک فناوری جدید برای جستجوی گوگل است که برای اولین بار در می 2021 معرفی شد. الگوریتم MUM با هوش مصنوعی یا درک و پردازش زبان طبیعی کار می‌کند و به پرسش‌های جستجوی پیچیده با داده‌های چندوجهی پاسخ می‌دهد.

با توجه به این موارد می‌توان گفت که الگوریتم MUM چندزبانه است و اطلاعات را از فرمت‌های رسانه‌ای مختلف برای پاسخ به سؤالات پردازش می‌کند. این الگوریتم علاوه بر متن، تصاویر، ویدئو و فایل‌های صوتی را نیز درک می‌کند.

حتما بخوانید: مقاله کامل و جامع درباره الگوریتم M-UM

وظایف الگوریتم MUM

  • وظیفه اصلی الگوریتم MUM ارائه یک درک عمیق از دانش جهانی است.
  • یادگیری 75 زبان به طور هم‌زمان تا آن‌ها را بفهمد.
  • الگوریتم MUM باید بتواند اطلاعاتی علاوه بر متن، تصاویر، صدا و ویدئوها را نیز درک کند.
  • نیاز به انجام چندین جستجو برای مقایسه و یادگیری موضوع جستجو شده را از بین می‌برد. کاربران در یک جستجو با MUM به جای نیاز به انجام چندین جستجو بینش بهتری خواهند داشت.
  • الگوریتم MUM باید اطلاعات بهتری را به کاربر نمایش دهد. در واقع وقتی صحبت از اطلاعات مقایسه‌ای به میان می‌آید، MUM نتایج بهتری ارائه می‌دهد. اگر کاربر بخواهد آب‌وهوا را در دو منطقه مختلف مقایسه کند، این کار را می‌توان در یک نتیجه ساده انجام داد.
  • الگوریتم MUM پرسش‌های کاربر را می‌گیرد و با استفاده از هوش مصنوعی خود باید این سؤالات را در بین زبان‌ها با دقت بالایی بررسی کرده و اطلاعات بهتری را ارائه دهد.

اهداف الگوریتم گوگل مام

  • گوگل از MUM برای گسترش بیشتر پایگاه‌های اطلاعاتی معنایی مانند نمودار دانش استفاده می‌کند.
  • با استفاده از MUM، گوگل می‌خواهد جستجوی بین‌المللی را حتی بهتر کند تا همه شاخص‌ها و نمونه‌های جستجو در سراسر جهان را به سطح کیفی مشابهی برساند.
  • الگوریتم MUM می‌خواهد تمام قالب‌های رسانه را برای جمع‌آوری اطلاعات (داده‌کاوی)، درک و پردازش آن در نتایج جستجو بررسی کند. این فرآیند باید به گونه‌ای باشد که هدف جستجو به طور بهینه ارائه شود و تجربه کاربر با جستجوی گوگل بسیار بالاتر رود.

 نحوه کار الگوریتم گوگل مام

الگوریتم MUM این پتانسیل را دارد که به شما در انجام کارهای پیچیده کمک می‌کند. در واقع نحوه کار الگوریتم MUM بر اساس هوش مصنوعی پیشرفته است. این الگوریتم از چارچوب متن به متن T5 استفاده می‌کند و 1000 برابر قدرتمندتر از BERT است. همچنین الگوریتم MUM نه تنها زبان را می‌فهمد، بلکه آن را تولید می‌کند. به این الگوریتم 75 زبان مختلف و بسیاری از وظایف مختلف به طور هم‌زمان آموزش داده شده است و به آن اجازه می‌دهد تا درک جامع‌تری از اطلاعات و دانش جهانی نسبت به مدل‌های قبلی ایجاد کند.

همچنین نحوه کار این الگوریتم به صورت چند وجهی است؛ بنابراین اطلاعات را در متن و تصاویر درک می‌کند و در آینده می‌تواند به حالت‌های بیشتری مانند ویدیو و صدا گسترش یابد. 

هر بهبودی در نتایج جستجوی گوگل تحت یک فرآیند ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که نتایج مرتبط‌تر و مفیدتری ارائه می‌دهند. اگرچه ما در روزهای اولیه کاوش MUM هستیم، اما این نقطه عطف مهمی به سوی آینده‌ای است که در آن گوگل می‌تواند تمام روش‌های مختلف ارتباط و تفسیر طبیعی افراد را درک کند.

در واقع الگوریتم MUM قطعه بعدی پازل گوگل در راه رسیدن به یک موتور جستجوی صرفاً معنایی است که به طور مداوم در حال بهبود زمینه جستجوها و محتوا است.

الگوریتم بررسی محصول یا پروداکت ریویو

الگوریتم بررسی محصول یا پروداکت ریویو

الگوریتم بررسی محصول یا پروداکت ریویو چیست؟ گوگل الگوریتم جدیدی را معرفی کرده است که هدف آن نوع خاصی از محتوای آنلاین است. الگوریتم بررسی محصول، تغییری در الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل است که به طور خاص محتوای بررسی محصول را هدف قرار می‌دهد.

این الگوریتم گوگل برای افزایش توانایی موتور جستجو به منظور شناسایی و رتبه بندی محتوای بررسی محصولات طراحی شده و می تواند تأثیر قابل توجهی بر وب سایت های تجارت الکترونیک داشته باشد. گوگل الگوریتم بررسی‌های محصول را منتشر کرد تا محتوای مرتبط و مورد نیاز کاربرانش را به‌روز نگه دارد.

تهیه محتوای مربوط به محصولات مستلزم صرف زمان و تلاش بیشتر برای تحقیق، آزمایش و تجزیه و تحلیل محصول و همچنین توجه بیشتر به جزئیات و ارائه اطلاعات زمینه ای بیشتر در مورد محصولات مورد بررسی باشد.

وظایف الگوریتم مرور محصول یا پروداکت ریویو

  • رسیدگی به محتوای بررسی آنلاین محصولات و جریمه کردن محتوای بررسی محصولات بی کیفیت و ضعیف
  • این الگوریتم نتایج جستجوی گوگل را بهبود می‌بخشد و اطمینان می‌دهد که مرتبط‌ترین و مفیدترین بررسی‌ها در اولویت هستند.
  • دقیق ترین و با کیفیت ترین محتوا را برای کاربرانی که بدنبال تحقیق در مورد محصولات و خرید اینترنتی هستند ارائه می دهد.
  • نظارت بر ارائه محتوایی که تجزیه و تحلیل دقیق و تحقیقات اصلی را به کاربران ارائه می دهند و توسط متخصصان یا علاقه مندانی که تسلط کافی به موضوع دارند نوشته شده است.
  • این الگوریتم رتبه‌بندی سئو را در همه ابعاد از جمله بررسی‌های تجاری خدمات، بررسی‌های تک محصولی، آموزش خرید محصول و موارد دیگر را کنترل می‌کند.

اهداف الگوریتم مرور محصول یا پروداکت ریویو

  • گوگل با این الگوریتم امیدوار است تجربه کاربری را برای کسانی که در جستجوی اطلاعات محصول هستند، بهبود بخشد.
  • گوگل با دادن پاداش به بررسی‌های با کیفیت  و تخصصی، تولید کنندگان محتوا را تشویق تا محتوای آموزنده‌تر و تحقیق‌شده‌تر تولید کنند.
  • این الگوریتم باعث می شود که تولیدکنندگان محتوا استراتژی های بررسی محصول خود را دوباره مرور کنند.

نحوه کارکرد الگوریتم بررسی محصول یا پروداکت ریویو

این الگوریتم گوگل برای پاداش دادن به محتوای ارزشمند بررسی محصولات با کیفیت طراحی شده و بررسی های محصول بی‌کیفیت، ضعیف یا سطحی که فاقد جزئیات هستند ممکن است با افت رتبه مواجه شوند. اساساً، این الگوریتم با هدف کمک به کاربرانی که به دنبال یافتن نظرات مفید و ارزشمند درباره محصولاتی که به دنبال خرید آنها هستند طراحی شده است.

تاریخچه تغییر در الگوریتم های گوگل

تاریخچه تغییر در آپدیت الگوریتم های گوگل

هر ساله گوگل صدها تغییر بر روی جستجو انجام می‌دهد. به عنوان مثال در سال 2018 گوگل برای الگوریتم‌های خود حدود 3234 بروزرسانی باورنکردنی گزارش کرد که می‌توان به طور متوسط 9 تغییر در روز را برای آن عنوان کرد. این تعداد تغییرات بیش از 8 برابر نسبت به سال 2009 بوده است.

البته بیشتر این تغییرات به صورت جزئی هستند و گاهی اوقات پیش می‌آید که گوگل بروزرسانی مهمی همچون الگوریتم پاندا و یا پنگوئن را منتشر کند که هر یک به طریقی چشمگیر منجر به تاثیرگذاری بالا در نتایج جستجوها می‌شوند.

برای بازاریابان جستجو دانستن و آشنایی با زمان برای بروزرسانی‌های اصلی گوگل می‌تواند در جهت زمینه شغلی آنها بسیار موثر واقع شود و بتواند در تغییر رتبه بندی و ترافیک وب سایت‌ها بسیار کمک کننده باشد تا در نهایت نتایج بهینه سازی موتور جستجو را بهبود بخشند.

تاثیر الگوریتم گوگل بر روی نتایج جستجو

تاثیر الگوریتم های SEO بر روی نتایج جستجو

اگر شما آنچه را که الگوریتم های SEO می‌خواهند انجام ندهید به طور حتم سایت‌تان در رتبه‌های پایین قرار خواهد گرفت و می‌توان گفت رعایت الگوریتم های سئو در این امر بسیار تاثیرگذار است. جدیدترین الگوریتم گوگل در سئو تاثیر بسیار بالایی دارند و همان‌طور که ملاحظه فرمودید می‌توانند بر روی رتبه سایت شما تاثیر بسیاری گذارند.

اگر شما با بررسی الگوریتم های مورد استفاده موتورجستجو گوگل به این نتیجه برسید که چگونه یک تجربه بهتر به کاربران وب ارائه دهید در این صورت گوگل رتبه بندی صفحات وب، سایت شما را در نتایج جستجو بهبود می‌بخشد. رتبه بندی بالاتر در گوگل به معنی ترافیک بیشتر است و اگر نوع مناسبی از ترافیک را داشته باشید این امر می‌تواند منجر به فروش و سود بیشتر شما شود.

لیست بزرگی از عوامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی موتورهای جستجو وجود دارد و آن هم بهره‌مند شدن از انواع الگوریتم های گوگل است و این لیست نیز همان‌طور که می‌دانید همیشه تغییر می‌کند. زیرا گوگل بروزرسانی‌های الگوریتم را در طول سال چندین بار انجام می‌دهد. در حال حاضر به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین عاملی که می‌تواند بر رتبه بندی تأثیر گذارد، نرخ کلیک بر روی صفحات شما سرعت سایت و تجربه خوب کاربری است.

آینده الگوریتم‌های جدید گوگل در سئو چگونه خواهد شد؟

آینده الگوریتم‌های جدید گوگل در سئو چگونه خواهد شد؟

کم پیش می‌آید که گوگل در الگوریتم‌های خود تغییر ایجاد نکند. برخی از تغییرات در داخل الگوریتم ایجاد می‌شود که معمولا بسیار احساس نمی‌شود. بررسی الگوریتم های مورد استفاده موتورجستجو گوگل و رعایت آنها بسیار مهم است اما در مقابل رعایت نکردن آن و یا در واقع به بازی گرفتن آن نیز به همان اندازه مهم خواهد بود. اگر به رتبه بندی بالای سایت خود اهمیت می‌دهید رعایت الگوریتم‌های جدید گوگل در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستحجو بسیار موثر خواهد بود.

ضروری است که قدرت جدیدترین الگوریتم های گوگل در سئو را دست کم نگرفت و آن را تایید کرد. زیرا رعایت همین الگوریتم‌ها است که می‌تواند یک وب سایت را به بهترین وب سایت ممکن تبدیل کند. در این صورت بازدیدکنندگان از نتایجی که می‌بینند خوشحال می‌شوند و این امر می‌تواند همیشه یک سیگنال مثبت در جهت رتبه بندی گوگل به شمار رود.

بازگشت به لیست

یک نظر در “الگوریتم گوگل؛ لیست کامل الگوریتم های گوگل

  1. بهار علیزاده گفت:

    سلام. آیا بد الگوریتم های گوگل ۲۰۲۳ الگوریتم جدید با بروزرسانی الگوریتم داشتم؟ یا الگوریتم های ۲۰۲۳ گوگل آخرین الگوریتم ها بودن؟ تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *